Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

23-07-2024 om 00:41 Topicstarter

dan schreef op 22-07-2024 om 20:32:

[..]

Ook hier zeker niks tegen koolhydraten maar bij mij werkt het blijkbaar beter om bepaalde keuzes hierin te maken.

Volgens mij wijzen de meeste onderzoeken ook uit dat het op de langere termijn niet zoveel uit maakt op welke manier je afgevallen bent. (Als het gaat om resultaat van afvallen) Uiteraard is het wel raadzaam een manier te vinden die je min of meer kunt continueren om gewicht ook eraf te houden. 
Ik vond koolhydraten beperken ook erg effectief om af te vallen. (Ik telde ze niet oid maar schrapte gewoon hier en daar brood pasta ed) maar gewicht kwam er wel weer bij toen ik weer meer kh ging eten. Voor mij niet iets om blijvend te doen. 
Of ik mijn huidige manier blijvend kan doen weet ik ook nog niet. Er zijn toch vaak situaties waarin de druk hoog is die uitzondering te maken. En als er teveel uitzonderingen bij elkaar komen dan valt fundament onder mijn plan wel wat weg. 

Isabella70

Isabella70

23-07-2024 om 00:50 Topicstarter

Max88 schreef op 22-07-2024 om 23:41:

[..]

Klopt, ik zat op carnivoor, dan is het wel te doen; het is zeg maar duidelijk. Maar na 1.5 jaar heb ik wel weer behoefte aan wat groente, al is het maar tijdelijk. Afgelopen jaar veel stress gehad en nog en dat werkt op zoveel dingen tegen. Ik moet echt weer aan de bak, ook voor mn glucosewaardes, ik had alle medicatie af mogen bouwen en dat wil ik zo houden🙂.

Wat rot Max zoveel stress. Zijn je waardes nu niet goed?
Hier ook wel vrij veel stress en daardoor lukken een boel dingen niet zoals ik graag zou willen. Maar het eten lukt me wonderwel toch redelijk het vast te houden zoals ik wil. Dat is eigenlijk voor het eerst in zo’n lastige periode voor mij. Het maakt nu eigenlijk dat ik er nog meer aan vasthou, denk ik. Ik voel me zoveel beter nu ik gezonder eet en moet er niet aan denken dat nu ook nog te moeten missen, zoiets.

Hoop dat het je lukt weer aan de bak te gaan! 

dan

dan

02-08-2024 om 17:39

Hoe gaat het nu bij iedereen? Hier goede, minder goede en slechte dagen wat gezond leven/eten betreft. Vandaag een goede dag met alleen gezonde etenswaren, alles zoveel mogelijk zelf gemaakt. Gisteren echter een snaai dag waarna ik me vervolgens helemaal niet lekker voelde. 
Eigenlijk moet ik er vooral voor zorgen dat ik niks te snaaien heb (lastig met een man die nergens op let) of alleen gezonde dingen. 

Ik krijg wel geregeld complimenten omdat ik al redelijk wat ben afgevallen sinds vorig jaar, dat is echt goed te zien. 

Isabella70

Isabella70

03-08-2024 om 01:17 Topicstarter

Dan, kun je man niet vragen de snaai op te bergen? Hij zal toch ook wel blij voor je zijn dat je het zo goed doet, hij mag je best helpen toch? 
Het blijft lastig. Dochter hier ook dringt soms wel wat aan. Jammer want ze heeft er zelf ook flink last van als anderen aandringen. En toen ze nog jonger was voelde ik me vaker min of meer verplicht toch wat mee te snoepen of wat minder gezonds te eten, omdat ik haar nu ook weer geen extreem voorbeeld mee wilde geven. 
Inmiddels denk ik daar anders over. (Bijna) niet snoepen is helaas extreem omdat de meeste mensen nu eenmaal snoepen. Maar eigenlijk vind ik het de normaalste zaak van de wereld nu. En zo jammer ook dat het niet ‘normaal’ is, want het geeft zoveel problemen al dat gesnoep, voor zoveel mensen, 
Dus ik bezwijk nu ook niet meer onder haar druk, maar merk dat ik het bij haar soms wat lastig vind, naar andere mensen toe niet meer zo, begint te wennen. 
Dat huis vaak vol staat met haar baksels vind ik inmiddels niet meer lastig. Ze liggen er toch niet lang doorgaans. Anders zou ik haar vragen ze weg te leggen. Maar of ik voor de bijl zou gaan? Ik weet het niet meer, momenteel niet denk ik. Ik moet op mijn werk zo ontzettend veel verleidingen weerstaan, en dat gaat altijd goed eigenlijk. (Ik ruik er soms wel aan haha) 
In nieuwe situaties kan ik wel nog vergeten dat ik niet meer snoep haha. Zo nam ik zonder na te denken een bonbon bij de koffie bij de kapper en stak ‘m ook zo in mijn mond. Gewoon omdat ik dat altijd zo deed bij die kapper. Nu maakt een enkele bonbon natuurlijk helemaal niks uit maar liever houd ik het nog een poosje op ‘niets’ omdat ik dat toch makkelijker vind dan ‘af en toe’. Bovendien mag er nog steeds wel wat af en ik merk dat als ik zo wat uitzonderingen bij elkaar heb (vooral door buiten de deur te eten, en op feestjes bijv wil ik nog weleens aan de alcohol) dat ik snel weer wat bijkom. 
Verder nog steeds weinig tijd en beweeg ik flink minder dan laatste maanden. Baal hiervan en hoop dat aantal beperkingen snel minder worden. 
Maar ik baal ook wel van mijn balen en vind het wel tijd worden om daar eens mee te gaan stoppen!!

dan

dan

03-08-2024 om 07:52

De snaaispullen liggen uiteraard wel in de kast maar het zou makkelijker zijn als er minder zou liggen. 
Net zoals chips, daar ben ik dol op, hij zegt dat hij er bijna geen eet maar gooit wel een grote zak in de winkelkar. Heb al gezegd dat hij beter een kleine zak kan nemen. Vaak kan ik er wel af blijven maar als ik moe ben lukt dat helaas niet altijd. Dan grijp ik zelfs naar dingen die ik niet eens enorm lekker vind. Daar baal ik van en moet ik echt nog aan werken. Zo lukt het natuurlijk niet om verder af te vallen. 
Gisteren wel een goede dag gehad, alleen gegeten wat ik van plan was. Knoflook pizzabrood (kha) gebakken voor bij soep en de rest in de vriezer gestopt. Wil ook nog een kha brood bakken dit weekend voor wat meer afwisseling tijdens de lunch. Ben dol op brood namelijk. 

Isabella70

Isabella70

03-08-2024 om 12:24 Topicstarter

Ik bedoelde met opbergen op een plek waar jij niet komt? Misschien wat vreemd maar wij hebben dat altijd wel gedaan, dingen voor elkaar verstopt om de ander niet onnodig in verleiding te brengen. 
Maar ik denk dat ik nu alles goed kan weerstaan, weggestopt of niet, ook te maken heeft met genoeg alternatieven. Ik mag van mezelf nu áltijd snaaien (want mijn lijf wil dat niet voor niets, denk ik dan) mits het verantwoord is, en ik zorg dat ik buiten de deur genoeg mee heb. Ik neem veel meer mee naar mijn werk dan voorheen. En gaat het op gaat het op en zo niet neem ik het weer mee. Ik denk dat ik voorheen ook vaker naar chips of koekjes greep puur omdat ik honger had. Maarja, eenmaal aan de chips stop je natuurlijk niet als die honger gestild is. 
Soms heb ik te weinig tijd en neem ik minder mee, dan vind ik het altijd moeilijker om niet in te gaan op verleidingen. 

dan

dan

03-08-2024 om 13:21

De enige optie in huis zijn de hoge boorden in de kast waar ik zonder trapje niet bij kan, ben niet echt lang namelijk. 
Nu wel wat minder snaaispul meegenomen bij het boodschappen doen dan gewoonlijk. Wel grote zak chips terwijl ik had voorgesteld dat hij een kleine zak zou nemen. Helaas kan mijn man soms lastig zijn en weinig rekening houden met anderen, waar ik hem uiteraard wel op aanspreek. Erg jammer want bij hem hangt er ook best een flink aantal kilo's teveel aan. 

Ik kan echter niet iemand (gedrag) veranderen maar alleen de manier om er zelf mee om te gaan. Dus ik blijf op de koolhydraten letten. Wil hij in het weekend iets anders eten, dan maakt het het zelf klaar. Doordeweeks valt de avond maaltijd voor mij vaak iets makkelijker aan te passen. 

 
 
 

dan

dan

03-08-2024 om 13:36

Isabella70 schreef op 03-08-2024 om 12:24:

Ik bedoelde met opbergen op een plek waar jij niet komt? Misschien wat vreemd maar wij hebben dat altijd wel gedaan, dingen voor elkaar verstopt om de ander niet onnodig in verleiding te brengen.
Maar ik denk dat ik nu alles goed kan weerstaan, weggestopt of niet, ook te maken heeft met genoeg alternatieven. Ik mag van mezelf nu áltijd snaaien (want mijn lijf wil dat niet voor niets, denk ik dan) mits het verantwoord is, en ik zorg dat ik buiten de deur genoeg mee heb. Ik neem veel meer mee naar mijn werk dan voorheen. En gaat het op gaat het op en zo niet neem ik het weer mee. Ik denk dat ik voorheen ook vaker naar chips of koekjes greep puur omdat ik honger had. Maarja, eenmaal aan de chips stop je natuurlijk niet als die honger gestild is.
Soms heb ik te weinig tijd en neem ik minder mee, dan vind ik het altijd moeilijker om niet in te gaan op verleidingen.

Je bent al goed bezig door meestal voldoende gezonde tussendoortjes/maaltijden mee te nemen naar het werk. 

Zelf neem ik ook altijd iets mee voor de pauze. Maar soms toch te weinig, daar moet ik beter op letten want met veel trek moeten werken is knudde. Wel drink ik in zo'n geval tussendoor meer water of thee. Vaak pak ik 's ochtends vroeg wel een gezond tussendoortje uit de vriezer voor na de lunch. Daar een paar bekers koffie bij. 

Maar soms gaat het toch fout en eet ik nog allerlei andere dingen, dat moet echt veranderen. Ik denk dat het wel scheelt als ik van tevoren al bedenk wat ik ga eten tijdens de lunch aan de hand van de voorraad in huis. En eerst een glas amandelmelk met eiwitpoeder neem om de ergste trek al weg te nemen. Want mijn maaltijden zijn op zich prima en bevatten voldoende voedingsstoffen, daar let ik namelijk op.

 

Isabella70

Isabella70

03-08-2024 om 13:42 Topicstarter

Toen ik nog een chocolademonster was legde ik het vaak ook wel in bijv slaapkamer. Als ik het beneden legde dan at iedereen het toch. Een drempel opwerpen kan wel helpen. En als iemand hier veel chocolade oid kado kreeg spraken we meestal ook af het weg te leggen. Bij ons heeft het nooit gewerkt, een grote hoeveelheid voor de grijp en daar dan zuinig mee omspringen. 
Het kan wel zijn dat jouw voorbeeld je man ooit toch gaat inspireren. Het is idd aan hem.

Isabella70

Isabella70

03-08-2024 om 13:45 Topicstarter

dan schreef op 03-08-2024 om 13:36:

[..]

Je bent al goed bezig door meestal voldoende gezonde tussendoortjes/maaltijden mee te nemen naar het werk.

Zelf neem ik ook altijd iets mee voor de pauze. Maar soms toch te weinig, daar moet ik beter op letten want met veel trek moeten werken is knudde. Wel drink ik in zo'n geval tussendoor meer water of thee. Vaak pak ik 's ochtends vroeg wel een gezond tussendoortje uit de vriezer voor na de lunch. Daar een paar bekers koffie bij.

Maar soms gaat het toch fout en eet ik nog allerlei andere dingen, dat moet echt veranderen. Ik denk dat het wel scheelt als ik van tevoren al bedenk wat ik ga eten tijdens de lunch aan de hand van de voorraad in huis. En eerst een glas amandelmelk met eiwitpoeder neem om de ergste trek al weg te nemen. Want mijn maaltijden zijn op zich prima en bevatten voldoende voedingsstoffen, daar let ik namelijk op.

Ja, bij mij is het lastigste ook genoeg meenemen. Ben eigenlijk al jaren (op en af) bezig en pas nu gaat het beter, maar nog niet iedere dag. Sowieso genoeg eten, eenmaal honger is het lastiger. 
Ga n.a.v. dit draadje nog wat meer standaard dingetjes verzinnen om in mijn tas te stoppen, voor het geval dat. 

dan

dan

03-08-2024 om 13:52

Isabella70 schreef op 03-08-2024 om 13:45:

[..]

Ja, bij mij is het lastigste ook genoeg meenemen. Ben eigenlijk al jaren (op en af) bezig en pas nu gaat het beter, maar nog niet iedere dag. Sowieso genoeg eten, eenmaal honger is het lastiger.
Ga n.a.v. dit draadje nog wat meer standaard dingetjes verzinnen om in mijn tas te stoppen, voor het geval dat.



Ik neem soms voor een paar dagen iets extra  mee voor tussendoor wat ik zelf gebakken heb. Dat gaat prima maar vergeet naderhand vaak weer om iets anders mee te nemen. Ik heb net gezocht naar alternatieven die zowel weinig koolhydraten bevatten, per portie verpakt zitten en langer houdbaar zijn. Hier wel een en ander gevonden en besteld, zo kan ik een kleine voorraad aanleggen met verschillende dingen en daar iets van nemen als ik teveel trek heb en niet kan wachten tot de pauze. Alleen nog ff bedenken waar ik die voorraad ga leggen zodat anderen er niet mee aan de haal gaan. Een collega had onlangs ook iets in een kast gelegd en deze week was het weg. 

 

dan

dan

03-08-2024 om 15:06

Isabella70 schreef op 03-08-2024 om 13:42:

Toen ik nog een chocolademonster was legde ik het vaak ook wel in bijv slaapkamer. Als ik het beneden legde dan at iedereen het toch. Een drempel opwerpen kan wel helpen. En als iemand hier veel chocolade oid kado kreeg spraken we meestal ook af het weg te leggen. Bij ons heeft het nooit gewerkt, een grote hoeveelheid voor de grijp en daar dan zuinig mee omspringen.
Het kan wel zijn dat jouw voorbeeld je man ooit toch gaat inspireren. Het is idd aan hem.

Hem kennende zal hij pas zijn leefwijze aanpassen zodra hij dusdanige lichamelijke klachten krijgt waardoor hij geen andere keuze heeft dan gezonder te gaan leven. Een familielid van mij heeft onlangs een zware operatie gehad (leeft niet ongezond) maar ook dat heeft er niet voor gezorgd dat mijn man gezonder is gaan eten/leven.

Hier blijft het goed gaan, wil wel het wandelen wat afbouwen.

dan

dan

03-08-2024 om 21:05

Decembermamma schreef op 03-08-2024 om 20:19:

Hier blijft het goed gaan, wil wel het wandelen wat afbouwen.


Is dat om nu op gewicht te blijven en niet verder af te vallen of heb je het te druk om nog veel te wandelen? Of kortere wandelingen maken?

Hier moet ik het juist nog steeds wat opbouwen naast het sporten. Mezelf een schop onder mijn kont geven en gaan met die banaan. Want ik heb tijd genoeg om te wandelen, alleen niet altijd zin. Ik weet dat ik me beter voel, voldaan en tevreden, als ik een wandeling gemaakt heb dus dan zou het toch makkelijk moeten zijn om dit vaker te doen. 

Zet Strava op je telefoon en ga bijhouden hoeveel je wandelt. Dan weet je hoeveel je nog moet om minimaal hetzelfde te halen als de week ervoor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.