Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan schreef op 03-08-2024 om 21:05:

[..]


Is dat om nu op gewicht te blijven en niet verder af te vallen of heb je het te druk om nog veel te wandelen? Of kortere wandelingen maken?

Nee maar zit nu op gezond gewicht. Zou mooi zijn als ik op gewicht blijf niet aankom maar ook niet meer afval. Er gaat in kleine beetjes nog steeds wel wat vanaf.

Isabella70

Isabella70

04-08-2024 om 12:34 Topicstarter

Spieren zijn zwaarder dan vet Decembermamma. Het lijkt me dus niet zo dat je gewicht makkelijker gaat stabiliseren als je gaat minderen met beweging. 
Succes met deze fase, ik vond het een grotere uitdaging dan afvallen, mislukte hier dan ook. (een beetje, ik zit nog steeds op gezond gewicht, dat wel. Buikomtrek niet. Inmiddels buikomtrek ook bijna gezond weer) 
Je moet een  nieuw evenwicht vinden. 

Decembermamma schreef op 04-08-2024 om 12:17:

[..]

Nee maar zit nu op gezond gewicht. Zou mooi zijn als ik op gewicht blijf niet aankom maar ook niet meer afval. Er gaat in kleine beetjes nog steeds wel wat vanaf.

dat had/heb ik ook, dat ik heel lichtjes afval. Bedenk ook dat spierweefsel in rustmetabolisme meer energie verbruikt dan vetweefsel. Dat is een belangrijk voordeel van krachttraining: je kweekt spieren, zodat je 'zelfs in je slaap afvalt'. Het is zoeken naar een nieuw evenwicht, door iets meer te gaan eten - dat is luxe, toch?

TineWinkel schreef op 04-08-2024 om 12:47:

[..]

dat had/heb ik ook, dat ik heel lichtjes afval. Bedenk ook dat spierweefsel in rustmetabolisme meer energie verbruikt dan vetweefsel. Dat is een belangrijk voordeel van krachttraining: je kweekt spieren, zodat je 'zelfs in je slaap afvalt'. 

Mensen rekenen zich daar al snel te rijk mee. Dat zijn maar een paar calorieën per 24 uur, zeker voor een recreatief bewegende vrouw die nauwelijks spiermassa opbouwt. Ergens tussen een extra banaan of appel, waarschijnlijk.

dan

dan

04-08-2024 om 15:27

Vandaag een uur gewandeld, ook een wandelpad in de buurt van het centrum herontdekt, daar een mooi hoogteverschil. Dus dat stuk ga ik vaker meepakken tijdens mijn ronde. Ik loop daar wel vlakbij maar was dat andere pad vergeten. Als kind speelde ik daar best vaak. 

dan schreef op 04-08-2024 om 15:27:

Vandaag een uur gewandeld, ook een wandelpad in de buurt van het centrum herontdekt, daar een mooi hoogteverschil. Dus dat stuk ga ik vaker meepakken tijdens mijn ronde. Ik loop daar wel vlakbij maar was dat andere pad vergeten. Als kind speelde ik daar best vaak.

Ik merk dat ik tijdens wandelen met mij nordic walking stocks een stevig tempo kan aanhouden en het gevoel heb meer energie verbrand te hebben dan wandelen zonder stokken. Er zit gewoon meer ‘swing’ in je looppas.

Valeria schreef op 04-08-2024 om 14:47:

[..]

Mensen rekenen zich daar al snel te rijk mee. Dat zijn maar een paar calorieën per 24 uur, zeker voor een recreatief bewegende vrouw die nauwelijks spiermassa opbouwt. Ergens tussen een extra banaan of appel, waarschijnlijk.

haha, daar heb je waarschijnlijk ook wel weer gelijk in. Maar goed, 40 calorien per dag te veel/weinig = 1 kg verschil per jaar - dus heel langzaam afvallen inderdaad. 

dan

dan

04-08-2024 om 17:01

Flanagan schreef op 04-08-2024 om 16:03:

[..]

Ik merk dat ik tijdens wandelen met mij nordic walking stocks een stevig tempo kan aanhouden en het gevoel heb meer energie verbrand te hebben dan wandelen zonder stokken. Er zit gewoon meer ‘swing’ in je looppas.

Die stokken heb ik niet maar ik geloof goed dat je hierdoor meer bezig bent met je armen, vooral bewust bezig.

Ik beweeg mijn armen ook wel tijdens het wandelen maar dat zal minder intensief zijn dan met de nordic walking stokken.  

dan schreef op 04-08-2024 om 17:01:

[..]

Die stokken heb ik niet maar ik geloof goed dat je hierdoor meer bezig bent met je armen, vooral bewust bezig.

Ik beweeg mijn armen ook wel tijdens het wandelen maar dat zal minder intensief zijn dan met de nordic walking stokken.

Ik vind ze prettig omdat ik dan sneller ga lopen. Door de steun met de stokken, hoef je minder te corrigeren op je evenwicht. Dat bevordert je tempo.

Ik loop niet als een getrainde nordic walker, dat is te belastend voor de knie.

Ik merk ook dat ik meer vrij baan krijg; mensen gaan sneller iets opzij.

dan

dan

06-08-2024 om 15:17

Gisteren was ik zo snugger om 2 shirts in mijn tas te stoppen ipv 1 shirt en sportbroek. Kwam erachter toen ik me wilde omkleden dus ben maar naar huis gefietst. Want heen en weer fietsen zou ik qua tijd niet gered hebben. Op maandag is het echt haasten om op tijd te zijn voor de les. Sporten in mijn jurkje leek me ook niks. Maar voor morgen in elk geval wel de juiste spullen klaar gelegd. Achteraf gezien was ik nog wel blij want een paar collega's waren wel wezen sporten en zo hebben ze me in elk geval niet zien sukkelen tijdens de pilates. 

dan

dan

07-08-2024 om 13:11

De laatste dagen gaat het goed qua gezond eten en nu hopen dat het me lukt lang in die flow te blijven. Dit weekend echter een verjaardag waar ik heen moet en thuis gaat de bbq aan. Maar ik heb wel wat ideeën om die goed door te komen qua koolhydraten, zelf broodjes bakken, altijd handig om op voorraad te hebben, en een salade erbij die ik al eerder heb gemaakt. Eind deze maand heb ik een activiteit met collega's waarbij ik er nog wel wat strakker uit wil zien in mijn jurk. 

 

Isabella70

Isabella70

08-08-2024 om 01:54 Topicstarter

Leuk Dan een concrete gelegenheid, stimuleert vast!
Hier ook wat gelegenheden, een feestje, bbq op de planning. Maar met eten gaat nu zo goed, een keertje wat minder kan best, zal iig vast een keer wat drinken.
Hopelijk binnen een paar weken wat meer tijd, eten gaat nu best goed maar wel erg basic en wat weinig afwisseling. En bewegen gaat ruk. 16.000 stappen vandaag. Maar laatste weken kwam ik vaak niet eens aan 10.000. Maar zo druk. En zoveel gedoe nu. Maar daarom ook wel extra behoefte aan beweging, doet toch wel goed. En vooral weer wat focussen op rust, lukt nu niet zo. 

dan

dan

08-08-2024 om 06:49

Nog steeds zo druk dan? Is de verbouwing nog bezig of inmiddels afgerond? 

Hier nu weer bijna een halve kg onder het gewicht wat ik een maand geleden woog op de sportschool. Had normaal gezien al zeker een kg kunnen zijn maar de klad was er helaas weer in gekomen tijdens de 2e week van mijn vakantie en de weken erna. Beslist wel goede dagen gehad maar ook teveel dagen waarop ik de fout in ging en dan schiet het niet op natuurlijk. 

Per dag in de ochtend al duidelijk hebben wat er 's avonds op tafel komt is al een goed begin, daar stem ik mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes op af ivm voldoende eiwitten en vetten. Gisteren een eisalade gemaakt en daar is nog voldoende over voor op mijn kha brood als lunch. Dat brood heb ik voordat ik naar het werk ging al uit de vriezer gehaald. Zo wordt de verleiding om toch iets ongezonds te nemen een stuk kleiner. Gisteren ook hele bakje vega kipreepjes gemarineerd en gebakken, Gisteren de helft opgegeten, andere helft vanavond bij de kip piri piri. Misschien nog broccolirijst erbij, is toch snel klaar. Na het werk gelijk wandelen en pas daarna naar binnen. Dat soort dingen dus. 
  

dan

dan

16-08-2024 om 20:15

Vandaag een lekker dagje. Ik was vrij en ben wezen sporten, moest wel door de regen fietsen op de heen - en terugweg. Ook nog naar de kapper geweest en daarna een nieuw set sportkleding bestaande uit broek en vrolijk gekleurd shirt gekocht, beiden in medium ipv large of extra large.  

Wel als avondeten stokbroodje brie met honing en walnoten gegeten. Dat had mijn man onverwacht meegenomen. Was wat anders dan de soep en khb brood wat ik vooraf ingepland had. Maar goed, moet eens kunnen want verder de hele dag goed bezig geweest met mijn voeding en het sporten. Het sporten heb ik voor de komende periode steeds voor 3 keer per week ingepland. 

Wij zijn op vakantie, nu een paar dagen in een huisje maar meestal toch in een hotel. Ik merk dat het toch wel lastig is een gezin menu te vinden in een restaurant. Soms ben ik gewoon ook zo moe en hongerig dat de friet er ook bij op gaat. Gisteren hadden we het redelijk zelf in de hand, broccoli met wat kip van de bbq en stokbrood en rauwkost. Vandaag gaan we iets vergelijkbaars doen, waarschijnlijk dan wel uit de oven want het is minder mooi weer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.