Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gebitsellende dochter...het houdt niet op

Aaah wat sneu MamaE!
Van mij mag je boodschap van Auwereel ook namens mij geven! 
Ik mocht vandaag ook gaan voor een minder leuke behandeling. Zoo vervelend, en dan deed deze behandeling bij mij niet eens pijn. 
Ik snap dat het een afweging is steeds, haar wel of niet regie geven. Het zou ook kunnen dat ze, juist omdat ze vorige keer zelf kon kiezen, nu minder weerstand ervaarde omdat ze zelf wellicht ook gemerkt had dat het niet het beste idee had gebleken. 
Je weet het allemaal niet. Maar volgens mij doen jullie het supergoed! 

MamaE ben begonnen met lezen van topic ben nu op pagina 6

Maar wil even een paar dingen zeggen
Mygod wat is jullie dochter een topper zeg echt fantastisch 
Het lijkt me echt een schatje van wat ik allemaal over haar lees en ze komt heel lief en zorgzaam over
Lees nu ook het stukje over dat jullie een ijsje gingen halen en dat ze dan met een hoorntje nam ook al mocht ze dat op dat moment niet puur omdat ze wist dat jij het heel lekker vind ZOOO LIEF🥰

MamaE

MamaE

29-07-2024 om 18:24 Topicstarter

Het is ook heel sneu en oneerlijke en ze is zo vreselijk dapper geweest. Telkens weer moedig in de stoel gaan liggen en akelige behandelingen ondergaan waarbij ze pijn moet lijden. En toch gaat ze het telkens opnieuw weer aan. 

Het zou zomaar kunnen dat de weerstand tegen lachgas nu minder was juist omdat het vorige keer misschien niet de beste keuze was. 
We doen ons best. En ons meisje ook. We zaten net te eten en hoorden opeens vanaf boven een hartverscheurende huilbui. Er zit veel emotie, maar ze was even niet aanspreekbaar. Mijn man heeft haar vastgehouden en getroost. Na het ergste huilen kwam er een hele stortvloed aan frustraties en onrealistische wensen uit. Ze wilde haar beugels eruit en nog liever een kunstgebit dan al deze ellende. En ze vindt haar gebit zo vreselijk lelijk. En toen kwamen er nog meer tranen en heeft ze zichzelf in slaap gehuild.

Man en ik hebben wel besloten dat we op vakantie gaan. Desnoods een dag later, maar dochter heeft wel even afleiding nodig en ze heeft het ook meer dan verdiend om leuke dingen te gaan doen. Voor het tweede jaar op rij de vakantie annuleren zou ook wel heel zuur zijn.

MamaE

MamaE

29-07-2024 om 18:27 Topicstarter

lovessss schreef op 29-07-2024 om 18:21:

MamaE ben begonnen met lezen van topic ben nu op pagina 6

Maar wil even een paar dingen zeggen
Mygod wat is jullie dochter een topper zeg echt fantastisch
Het lijkt me echt een schatje van wat ik allemaal over haar lees en ze komt heel lief en zorgzaam over
Lees nu ook het stukje over dat jullie een ijsje gingen halen en dat ze dan met een hoorntje nam ook al mocht ze dat op dat moment niet puur omdat ze wist dat jij het heel lekker vind ZOOO LIEF🥰

Dochter is ook heel lief hoor. Alleen niet altijd voor haarzelf. Daar werken we aan.

MamaE schreef op 13-09-2023 om 23:07:

Toen mijn man het met dochter goed wilde maken stuurde ze hem resoluut naar mij om excuses te maken. 

Dit stukje echt wow wat een top dochter hebben jullie mygod you go girl🥰

MamaE schreef op 22-09-2023 om 14:24:

.
Maar toen dochter aan me zag dat ik het moeilijk had, kwam ze heel lief koffie met koekjes brengen en met me knuffelen en toen moest ik huilen en veegde ze mijn tranen van mijn wangen en zei ze dat ik niet verdrietig moest zijn, want we hebben elkaar we doen het samen.

Dit is toch te lief & schattig voor woorden🥰🥰🥰🥰

MamaE schreef op 29-07-2024 om 18:27:

[..]

Dochter is ook heel lief hoor. Alleen niet altijd voor haarzelf. Daar werken we aan.

Even iets anders 

Ik wil wat vragen 

En onthou alsjeblieft nee is ook een antwoord oké?

Maar hoe meer ik lees hoe meer mijn hart uitgaat naar je dochter en niet alleen dat vind haar een toppertje lieverd schatje super lief meisje 

En zou haar heel graag(als jullie het oke vinden) iets willen sturen een cadeautje 

Laat het me maar weten oké 

En als je denkt nee dan snap ik dat ook volledig

🥰🥰

Liefs Lovessss

Wat ontzettend sneu MamaE. Hoop dat jullie vakantie kan doorgaan! Dikke knuffel voor jou ❤️

wat een pech toch weer.
En toch ik snap je dochter wel om alles er uit te halen maar als dat verstandig was dan had de arts haar en jullie wel aangeboden.

En lovess haalt me de woorden uit mijn toetsenbord als we je dochter en jullie met iets kunnen verrassen dan sluit ik me graag bij haar aan.

MamaE

MamaE

29-07-2024 om 20:33 Topicstarter

Ik vind het echt ontzettend lief dat jullie haar ergens mee willen verrassen, maar ik vind mijn adres delen met mensen toch echt te kwetsbaar. Ik heb ontzettend veel aan dit forum, ik leer er veel en vind er veel steun, maar de afstand ervaar ik wel als veilig. 
Maar nogmaals, het idee/initiatief vind ik ontzettend lief en hartverwarmend en het raakt me ook. Zoveel lieve en behulpzame mensen die altijd ontzettend meeleven en ook bereid zijn mij dingen te leren met heel veel geduld en begrip. Dat raakt me en dat doet veel met me. Echt heel lief!

Het gevoel van 'haal alles er maar uit' snap ik vanuit dochter wel. En als ze al royaal volwassen was, was dat misschien ook wel de beste optie. Maar nu niet. Uiteindelijk zal ze sowieso op jonge leeftijd al gedeeltelijke protheses krijgen voor de elementen die ze definitief moet missen en het zou me ook niet per se verbazen als de rest van haar gebit geen heel mensenleven meegaat, maar voor nu is het zaak om haar kaakgroei goed te reguleren en de tanden en kiezen die ze voorlopig wel gaat houden op de juiste plek te krijgen. Dat gaat allemaal niet zonder slag of stoot en ook niet zonder telkens tegenslag, maar het zal op de een of andere manier toch moeten en tot nu toe heeft ze telkens opnieuw genoeg veerkracht om het allemaal te dragen.
Neemt niet weg dat het haar zo ontzettend niet gegund is allemaal.

MamaE schreef op 29-07-2024 om 20:33:

Ik vind het echt ontzettend lief dat jullie haar ergens mee willen verrassen, maar ik vind mijn adres delen met mensen toch echt te kwetsbaar. Ik heb ontzettend veel aan dit forum, ik leer er veel en vind er veel steun, maar de afstand ervaar ik wel als veilig.
Maar nogmaals, het idee/initiatief vind ik ontzettend lief en hartverwarmend en het raakt me ook. Zoveel lieve en behulpzame mensen die altijd ontzettend meeleven en ook bereid zijn mij dingen te leren met heel veel geduld en begrip. Dat raakt me en dat doet veel met me. Echt heel lief!

Het gevoel van 'haal alles er maar uit' snap ik vanuit dochter wel. En als ze al royaal volwassen was, was dat misschien ook wel de beste optie. Maar nu niet. Uiteindelijk zal ze sowieso op jonge leeftijd al gedeeltelijke protheses krijgen voor de elementen die ze definitief moet missen en het zou me ook niet per se verbazen als de rest van haar gebit geen heel mensenleven meegaat, maar voor nu is het zaak om haar kaakgroei goed te reguleren en de tanden en kiezen die ze voorlopig wel gaat houden op de juiste plek te krijgen. Dat gaat allemaal niet zonder slag of stoot en ook niet zonder telkens tegenslag, maar het zal op de een of andere manier toch moeten en tot nu toe heeft ze telkens opnieuw genoeg veerkracht om het allemaal te dragen.
Neemt niet weg dat het haar zo ontzettend niet gegund is

Mischien weet ik daar iets op dat we het naar een pakketafhaal punt sturen en dan hoeven we niet je adress te weten maar alleen woonplaats en postcode maar NIET de rest
Laat maar weten oké? Of dit iets is en anders is het ook oké en mocht je ooit anders denken dan weet je ons te vinden oké?

MamaE

MamaE

30-07-2024 om 22:04 Topicstarter

Vandaag een redelijke dag gehad. Dochter had nog wel wat last en pijn, maar met pijnstillers wel te doen. Samen lekker geknutseld vanmiddag en naar de teamfinale van damesturnen gekeken. Richting de avond toch wel weer meer pijn, tot huilen aan toe. 
We hebben haar een extra pijnstiller gegeven voor de nacht en dochter slaapt nu. 

MamaE

MamaE

31-07-2024 om 23:31 Topicstarter

Pfff...wat een ontiegelijke klotedag vandaag. Begon vannacht al met dochter die wakker werd van de pijn, huilen huilen huilen. Aan één kant was er een flinke ontsteking ontstaan met een abces. Dus wederom met spoed naar de tandarts vanochtend. Dochter in paniek, want bang voor trekken en pijn (door een eerdere ervaring). 
De tandarts kwam al snel tot de conclusie dat er niks anders op zat dan beide hoektandjes te trekken, omdat ook de andere kant steeds meer pijn gaf. Dochter zei boos 'had dat niet meteen gekund' en toen heeft de tandarts heel eerlijk erkend dat als hij alles van tevoren had geweten, dat hij dan inderdaad meteen te trekken in plaats van tot twee keer toe een zware behandeling uitvoeren. En dat hij in de hoop haar tandjes te kunnen behouden de situatie misschien ook wat te positief heeft ingeschat, zeker eergisteren. Hij erkende naar dochter toe dat het terecht was als ze daar boos over was op hem en wilde daar ook excuses voor aanbieden. Dat vond ik eerlijk en oprecht van hem, ook al maakt het de situatie niet beter. Hij zei ook eerlijk dat het door de ontsteking lastiger te verdoven was en dat het waarschijnlijk ondanks extra verdoving toch even heel veel pijn ging doen, maar dat het daarna ook écht klaar was. En dat ze boos mocht zijn, verdrietig, huilen, gillen, schreeuwen, vloeken, dat was allemaal niet erg.
Voor dochter was die erkenning belangrijk en ze werd wat rustiger en ging dapper weer in de stoel liggen. Uiteindelijk viel de niet ontstoken kant mee; zowel bij de prikken als het trekken gaf ze geen kik. De kant met de ontsteking was een ander verhaal; bij het zetten van de prikken was het al brullen, maar bij het trekken kwam er een ijselijke gil vanuit haar tenen die door merg en been ging. En daarna een onbedaarlijke huilbui die zeker een uur heeft geduurd. Ik heb haar vastgehouden, maar wist niks te zeggen wat haar kon troosten. Ze heeft zichzelf helaas enorm geknepen, haar hele onderarmen stonden vol met afdrukken van haar nagels. En eigenlijk kon ik me daar niet eens druk over maken. Dat ze zoveel pijn had, vond ik vele malen erger.

Thuis hebben we haar eerst even laten rusten en later geprobeerd haar af te leiden door haar te laten meehelpen met inpakken voor de vakantie. Eerst was er weerstand, ze wilde niet op vakantie en had er geen zin in. Wat wil je dan? Vroeg mijn man. Thuis blijven zitten en verdrietig en boos zijn en dan net zo'n klotevakantie hebben als vorig jaar? 'Die heb ik al', snauwde dochter. Toen ik haar een knuffel gaf brak ze en snikte dat ze het waarschijnlijk heus wel leuk zou gaan vinden, maar dat het nu nog even niet lukte om zin te maken. En toen moest ik ook huilen omdat ik zo met haar te doen heb.

Uiteindelijk heb ik haar haren geborsteld en gevlochten en mocht ik haar masseren.
Er zat heel veel spanning in haar lijfje. Wel wilde ze vanavond eten. Uit de blender, maar ze heeft twee volle borden op. 
Zo trots op ons lieve, dappere, stoere meisje. Maar ik heb ook zo vreselijk met haar te doen. Hopelijk is de ellende nu eindelijk écht voorbij en kunnen we de rest van de vakantie aan leuke dingen besteden voordat na de zomer de operatie aan haar ogen op het programma staat.

Ah MamaE, heel veel virtuele knuffels voor jullie vanuit hier!
En duim enorm mee dat het even rustig blijft voor jullie, dat jullie even kunnen bijkomen.

Wat een dappere dodo toch weer, ze moet wel maar toch. En wat een fijne tandarts. 

Iets zeggen om te troosten is meestal niet nodig, enige wat ik dan deed was zoon wiegen , niets zeggen om te sussen echt laten gaan. Dat je er dan bent is wat ze nodig heeft.
En bij dit soort extreme situaties kan ik me goed voorstellen dat ze terug valt in haar oude coping strategieën, die nieuwe zijn nog niet zo goed ingesleten als de nieuwe. Dan is het beter dit even te laten gaan zoals je gedaan hebt.

Hopelijk gaat het nu snel beter met de pijn en wordt het restant toch nog een leuke vakantie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.