Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gebitsellende dochter...het houdt niet op


MamaE

MamaE

08-07-2024 om 12:33 Topicstarter

Ysenda schreef op 06-07-2024 om 02:24:

ik vind je dochter maar een knapperd hoir, dat ze zichzelf en haar handleiding al zo goed kent en dat het uit kan spreken.
Ik heb daar toch jaren langer over gedaan en mijn 83 jarige moeder met autisme kan het nog steeds helemaal niet want herkent het niet.

En wat fijn voor haar dat jij en je man haar de ruimte geven en naar haar luisteren.

Er klinkt zoveel warmte en liefde uit je berichten. Dat is een stevige basis die jullie haar meegeven. Ze komt er wel. En natuurlijk gaat het wel eens minder goed, maar omdat de basis goed is vinden jullie elkaar altijd weer terug.

En wat een fijne ortho heeft ze.

Absoluut hoor. Tegelijkertijd drukt het me ook weer met de neus op de feiten dat haar ontwikkeling nogal disharmonisch verloopt, wat weer hoort bij autisme.

Jouw moeder heeft heel lang niet geweten dat ze autisme heeft, toch? Op die leeftijd lijkt het me lastig te leren. En dan moet ze er ook nog voor open staan. Hersenen zijn op die leeftijd vaak minder flexibel. En hersenen met autistische bedrading al helemaal denk ik.

Dochter weet nu een jaar van zichzelf dat ze autisme heeft en heeft daar ook therapie voor gevolgd (en na de zomer nog een traject). Daar leert ze ook die dingen te herkennen en te benoemen. Wij luisteren naar haar omdat we het belangrijk vinden om haar te zien, te horen en haar ruimte te geven. Ze heeft heel veel behoefte aan autonomie en tegelijkertijd overkomen haar ook heel veel situaties waarin dat niet kan. Al die medische dingen die gewoon moeten omdat het nodig is. Haar behandelaars denken ook echt wel goed mee om het voor haar zo min mogelijk belastend te maken. Die hebben stiekem toch ook wel met haar te doen. 

We merken ook dat dochter even ruimte geven om het zelf op te lossen vaak goed werkt. Ook al kan ze ons dan even afwijzen. Dat is niet persoonlijk, maar onvermogen om het anders, beter, liefdevoller te doen. Dat kan ze nog leren. En zo niet, dan is dit ook een manier waar mee te leven valt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.