Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Onno

Onno

14-07-2013 om 11:51

De verschrikkelijke mazelen epidemie.

Niemand nog een mening daarover? Vreemd, meestal heeft men het hier over de meest onbenullige onderwerpen maar dit vind men dan niet belangrijk? Raar volkje hier.


Geen dwang

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3475958/2013/07/15/Niet-inenten-is-een-daad-van-verzet-Verplicht-prikken-werkt-averechts.dhtml
"Theologie spreekt van 'redelijke wezens' die zelf kunnen beslissen
Reformatorische handboeken gaan er vanuit dat mensen 'redelijke en zedelijke wezens' zijn die zelf kunnen nadenken over wat goed voor ze is. 'Het verzet tegen vaccineren is dus niet zozeer een vorm van klassiek theologische redeneren. Het is een product van verzet tegen de onttovering van de wereld, het product van een antimoderne houding dus, die als zodanig daarom ook zelf product van de moderne tijd is.'
Verplichte vaccinatie zal volgens Wisse averechts werken: dat vergroot enkel de kans dat de niet-inenters hun hakken in het zand zetten. 'De angst voor en verzet tegen de grote boze buitenwereld zullen er alleen maar door toenemen."

Knurf

Knurf

15-07-2013 om 16:01

En wat nou als

en wat nou als je niet wilt inenten omdat je de bijwerkingen niet vertrouwd, zoals veel ouders nu hebben met het HPV-vaccin? Moet je dan ook verplicht op komen dagen? Of geldt de overheidsdwang alleen bij geloofskwesties?

ilsepilse

ilsepilse

15-07-2013 om 16:54

Kinderen met polio

ik heb ze zien liggen op straat in Dakar, op een plankje vooruitschuivend, voor de bank aan het bedelen, wees blij dat je hier de kans krijgt..
met mazelen net zo, die krijgen kinderen pas op 14 maanden, je zal maar net een buurmeisje van 4 hebben die besmet is en even naar je 2 weken oude baby komt kijken ...

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2013 om 16:58

Gewetensvraag

Om eerlijk te zijn ben ik wel voor verplichting, maar daar maak ik geen vrienden mee geloof ik
Wat ik een beetje lastig aan dit soort discussies vind is de vraag: en dan word je kind ziek, omdat je in het verleden bang was dat het vaccin een groter risico was dan de kans op het krijgen van de ziekte zelf. Hoe ga je daarmee om? Hoe leg je dat uit aan je kind?
Omgekeerd kan ook natuurlijk. Vaccinatie pakt verkeerd uit. Leg dat maar eens uit. Toch voel ik mij daar veiliger bij dan op eigen houtje beslissen dat mijn kind wel zonder kan.

P

P

15-07-2013 om 17:47

Ilsepilse

"met mazelen net zo, die krijgen kinderen pas op 14 maanden, je zal maar net een buurmeisje van 4 hebben die besmet is en even naar je 2 weken oude baby komt kijken ..."

Zoals ik al eerder zei, je kunt je baby nu laten inenten met 6 mnd als je daar woont. Ik geloof dat het besmettingsgevaar niet zo groot is bij hele jonge baby's?

Fiorucci

Fiorucci

15-07-2013 om 18:49

Klopt p

In principe is een kind tot een maand of zes beschermd door antistoffen die hij/zij van moeder krijgt. Maar: dan moet moeder wel ingeent zijn ooit...En volgens mij ben je dat niet als je voor 1976 geboren bent.

Nils

Nils

15-07-2013 om 19:36

Zinloze discussie

Ik vind het helemaal niet zinloos om te discussiëren over de veiligheid van een beperkte en voor een groot deel onzichtbare groep kinderen. Zij zijn onze bekommernis waard en ik vind het echt veel te gemakkelijk om onmiddellijk met een schrikbeeld van een grote boze overheid te gaan zwaaien. Natuurlijk moet je in overheidsbemoeienis niet direct de oplossing voor alle problemen zien en er ook mee uitkijken. Maar er spelen hier ook grote belangen van kinderen en die mag je niet achteloos terzijde schuiven. Een ander vraagstuk is hoe je omgaat met een ziekte als Rode Hond. Ook ingeënte zwangere vrouwen lopen in bepaalde gebieden een risico, terwijl ze volgens mij recht zouden moeten hebben op kudde-immuniteit. Tenslotte is een baby, mits de moeder ingeënt is of de ziekte heeft doorgemaakt, tot ongeveer zes maanden beschermd. Dat betekent dat er ook voor baby's tussen de zes en veertien maanden op kudde-immuniteit gerekend wordt.

P

P

15-07-2013 om 19:41

Fio

Als je daarvoor geboren bent heb je vrijwel zeker al de mazelen gehad.

Nils

Nils

15-07-2013 om 19:46

Hakken in het zand?

Over het algemeen zijn bevindelijk gereformeerden heel gezagsgetrouw: ik moet die hakken in het zand nog zien. In Staphorst, waar een klasgenootje van mijn man haar zusje aan Polio verloor en een ander verlamd is, wordt nu, ondanks de bevindelijk gereformeerde achtergrond behoorlijk ingeënt. Voor Staphorst is een vaccinatiegraad van >80 groot. Ook binnen deze groep is dus heus wel vooruitgang mogelijk.

Nils

Nils

15-07-2013 om 19:53

Vaccinatiegraad

De kinderen in Barneveld hebben niet zo veel aan de hoge vaccinatiegraad in de rest van Nederland. Fijn dat de kinderen in Amsterdam e.o., ondanks een enkele "kritische" prikker, veilig zijn dankzij de kudde-immuniteit. Alleen jammer dat dit voor de kinderen in de bij bijbelgordel niet geldt. En ik heb het alleen over die laatste groep.

Knurf

Knurf

15-07-2013 om 22:48

Kaaskopje

'Wat ik een beetje lastig aan dit soort discussies vind is de vraag: en dan word je kind ziek, omdat je in het verleden bang was dat het vaccin een groter risico was dan de kans op het krijgen van de ziekte zelf. Hoe ga je daarmee om? Hoe leg je dat uit aan je kind?'

Tja, voor mij zou dat geen dilemma zijn. Ook als een kind ziek wordt, kun je van mening zijn dat de bijwerkingen (!) van een vaccin erger zijn en blijven dan de ziekte zelf.

Jouw dochter is 18 of zo, toch? Die heeft dus geen HPV-vaccin gekregen. Is ze nu slechter af dan wanneer mijn dochter er verplicht een zou krijgen? De overheid kan wel zo veel willen. Nu gaat het over een vaccins, straks gaat het over het verplicht afzetten van borsten bij bepaalde gen-dragers ... Nee, geef mij de vrijheid maar om dergelijke keuzes zelf te maken.

Bovendien, als de overheid onze gezondheid echt zo belangrijk vindt, kunnen ze beter alcohol en roken verbieden, in plaats van gigantische bakken geld verdienen aan accijns.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2013 om 00:39

Knurf

Mijn jongste dochter is ruim 20 en heeft de HPV vaccinaties gehad.
Wat mij betreft wordt roken onmiddellijk verboden, maar ik vrees dat er dan een enorm protest losbarst. Bij mijn werkgever (tja... tot oktober is dat nog zo) wordt roken nog enorm beloond ook. Goed resultaat wordt af en toe beloond met 5 minuten pauze, wat vooral voor rokers heel aantrekkelijk is. "Dat willen ze allemaal!" hoorde ik een teamleider zeggen. Te erg. Ik heb zelf ook gerookt, ik begrijp de verslaving van rokers dus wel, maar op een gegeven moment weet je toch beter zou je zeggen.
Alcohol vind ik iets anders. Dan kom je op een ander terrein dan roken. Bij roken is onderhand wel duidelijk dat het slecht is voor de eigen gezondheid, maar ook van die van anderen. Bij alcohol is dat niet zo, tenzij iemand slecht tegen drank kan en zich daardoor agressief of zo gaat gedragen of dronken achter het stuur kruipt, dan heeft een ander er ook last van. Alcohol kan ook heel gewoon bijdragen aan een plezierig leven zonder de gezondheid te benadelen. Een glas rode wijn per dag kan zelfs goed voor je zijn. Voor de zekerheid: ik drink tegenwoordig zo weinig dat ik bij het nuttigen van één glas rode wijn al van slag raak. Niet dat je denkt dat ik mijn eigen alcoholgebruik verdedig
En daarmee kun je het dan toch ook weer rondbreien naar een vaccinatie tegen een ziekte. Roken lijkt er het meest op. Een roker, hoe jong ook, weet best dat het slecht is voor de gezondheid, maar lapt dat eigenlijk aan zijn laars. Iemand die bewust weigert zijn kind tegen de mazelen te laten vaccineren, lapt het risico op besmetting en het overbrengen van die besmetting naar een groter gebied dan zijn huis, ook aan zijn laars. Dat risico is voor míj genoeg reden om eraan mee te werken.

Daantje50+

Daantje50+

16-07-2013 om 01:45

En waarom

Kaaskopje, gaat een VVD-politica inzetten op een klein religieus-getint probleem terwijl er een veel grotere gezondheidswinst valt te behalen uit een verbod op roken, striktere wetgeving rond voeding?
Het opsporingsapparaat van de overheid voor is door dezelfde VVD gestript tot een papieren ridder. Dan gaan we wel geld investeren in een opsporingsdienst voor vaccinaties en het uitdelen van straffen? Welke straffen, trouwens?
De overheid kan ook investeren in overtuigen en argumenteren. Waarom die weg niet ingeslagen, zoals bij polio uiterst effectief heeft gewerkt?

Nils

Nils

16-07-2013 om 06:40

Daantje en knurf

Omdat jullie het hebben over de gevolgen voor jezelf van eigen keuzes. Als ik jullie voorbeelden doortrek:

- Er is geen chirurg in Nederland te vinden die, omdat de ouders dat graag willen, de borsten van een meisje jonger dan 18 afzet. Een dergelijke keuze moet natuurlijk gemaakt worden door degene om wie het gaat. Het gaat om de lichamelijke integriteit van de kinderen niet om die van de ouders (degene die de beslissing om te vaccineren maken).
- Roken en drinken kennen een minimumleeftijd, de overheid grijpt dus wel in.
- De overheid beschermt nu mensen tegen de gevaren van meeroken door middel van allemaal wetten. Degene die zijn medemens overlast bezorgt of zelfs in gevaar brengt wordt actief in zijn vrijheid beknot.
-De overheid verplicht het gebruik van een autogordel.

Die "beschermende" of bemoeizuchtige overheid bestaat al. Het was beter geweest als we er samen uitgekomen waren, maar soms lukt dat dus niet. En waarom niet ingaan op vaccinaties voor kinderziektes, maar alleen de HPV- vaccinatie noemen?

Nils

Nils

16-07-2013 om 07:18

Kaaskopje/dwang

De uitleg van de ouders: het is de wil van de Here. De zonde hè, die moet gedragen worden.
Overigens zou ik nooit voor verplicht vaccineren zijn als de kudde-immuniteit intact bleef, dus bij een vaccinatiegraad van >95%. Ik vind het ook heftig om in te grijpen in de vrijheid van mensen.

Knurf

Knurf

16-07-2013 om 09:36

Nils

'Er is geen chirurg in Nederland te vinden die, omdat de ouders dat graag willen, de borsten van een meisje jonger dan 18 afzet. Een dergelijke keuze moet natuurlijk gemaakt worden door degene om wie het gaat. Het gaat om de lichamelijke integriteit van de kinderen niet om die van de ouders (degene die de beslissing om te vaccineren maken).'

Nu niet. Maar als we vaccinaties gaan verplichten , en daarna borstafzettingen gaan verplichten, misschien wel. Het gaat me om het principe.

'En waarom niet ingaan op vaccinaties voor kinderziektes, maar alleen de HPV- vaccinatie noemen? '

Omdat nu juist over die HPV-vaccinatie veel discussie is, varierend van de angst voor bijwerkingen en 'laten ze de jongens maar behandelen.

Nils

Nils

16-07-2013 om 10:30

Omgekeerd

Maar Knurf, jij pleit voor vrijheid voor ouders om vergaande negatieve beslissingen over de gezondheid van hun kinderen te mogen maken. Daar zijn grenzen aan en ik vind een discussie over welk belang zwaarder weegt, de veiligheid van kinderen of de vrijheid van hun ouders een zinnige. De discussie dus, dan moet als alle argumenten op tafel liggen blijken of verplicht vaccineren zinvol is. Ik vind de vergelijking met het verplicht dragen van autogordels een veel betere vergelijking dan het paranoia angstbeeld van het verplicht amputeren van borsten door de overheid.
En de reden om alleen op de HPV-vaccinatie te hameren was duidelijk. Je kunt natuurlijk (eerst) de eerste inentingen verplichten. Zo is in België alleen de polio inenting verplicht.

Hombre

Hombre

16-07-2013 om 10:53

Dwang en vrijheid

Het zou natuurlijk idioot zijn om zomaar alle vaccinaties verplicht te stellen. Ik zou denk ik ook geen voorstander zijn van een verplichte vaccinatie tegen mazelen.

Maar de huidige storm in een glas water is natuurlijk niets vergeleken wat ons te wachten staat als er weer een seen flinke polio-epidemie opsteekt (als dat al kan met de huidige vaccinatiegraad). Als er dan kinderen levenslang verlamd raken verwacht ik dat we de kant van Belgie opgaan en dat de poliovaccinatie hier ook verplicht wordt.

Vrijheid is mooi, maar er zijn grenzen aan wat je je kinderen mag aandoen.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat mensen dit soort beslissingen nemen vanuit groepsdwang. Dus uiteindelijk zul je zien dat de meesten die nu niet willen vaccineren stiekem opgelucht zijn als de overheid ze ertoe verplicht. Dan kunnen ze aan hun religieuze plicht blijven voldoen, want regels van de overheid (immers door god aangesteld) moet je volgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2013 om 11:34

Nils

Als het even kan ben ik ook niet voor ingrijpen door de overheid. Maar zoals het nu lijkt (ik ben geen deskundige) ben ik geneigd te denken dat de 'oplossing' beter is dan de kwaal.
En wie bedacht heeft dat de mens zijn leven lang moet boeten voor die ene appel weet niet wat hij heeft aangericht.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2013 om 11:36

Hombre

Daar kon je nog wel eens gelijk in hebben.

Knurf

Knurf

16-07-2013 om 12:09

Nils

'Ik vind de vergelijking met het verplicht dragen van autogordels een veel betere vergelijking dan het paranoia angstbeeld van het verplicht amputeren van borsten door de overheid.'

Ik niet. Die autogordels doe ik af zodra ik de auto verlaat, met (de eventuele bijwerkingen/gevolgen van) een vaccinatie zit je eeuwig opgescheept. Net als met een borstamputatie.

Geen groepsdwang hombre

Bij de refo's die ik ken is geen sprake van groepsdwang m.b.t. vaccineren. Als protestant ben je allereerst ZELF verantwoordelijk voor God. En de een zal dat anders interpreteren dan de ander. Het gaat om wat God wil, niet om wat de dominee wil

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2013 om 12:55

Dirksmama

Nouou....dat is wel erg algemeen gesteld hoor, ik weet van mijn buurvrouw dat dat niet klopt, wat jij nu stelt.

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2013 om 12:57

Vaccinatiegraad

Landelijk gezien is de vaccinatiegraad 95 % meen ik? Dat is prima, maar als in een bepaald gebied de vaccinatiegraad veel lager ligt, kunnen daar epidemieen de kop opsteken. Dus in theorie kan dat ook polio zijn.

Nils

Nils

16-07-2013 om 13:55

Groepsdwang en nog wat

Ik vind de groepsdwang onder bevindelijk gereformeerden enorm. Als je / jouw kinderen afwijkend gedrag vertonen, krijg je ouderlingen op de koffie. En de boodschap is dan niet dat je zo goed je persoonlijke relatie met god aan het onderhouden bent.
De gevolgen van een vaccinatie een op een vergelijken met een amputatie? Er moeten toch betere argumenten tegen verplicht vaccineren te vinden zijn? Verder zou je de Polio- inenting natuurlijk ook voor een uitbraak kunnen verplichten. Maar dan wel na voordelen en nadelen tegen elkaar af te wegen, dus bijv. de kans op een uitbraak (misschien wel bijna 0) meenemen.

puberma

puberma

16-07-2013 om 20:19

Sommigen zijn meer gelijk dan anderen

De laatste polio-epidemie was in in 1992 in Streefkerk. De laatste grote polio-epidemie in 1957 op de Veluwe, meen ik. Zie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Poliomyelitis.
Dat is niet zo lang geleden, vind ik. Verder hebben Rutte en oud minister Borst zich uitgesproken voor wel vaccineren. Met de beste bedoelingen. Is de SGP daar kwaad over. Nou ja. Het is vrije meningsuiting he. Een SGPer mag zich uiten over wat volgens hem de wil van de Here is, dan mag Rutte mijns inziens zeggen hoe het volgens hem zit.

Nils

Nils

16-07-2013 om 20:52

Dirksmama, misverstand

Bevindelijk gereformeerd is niet hetzelfde als gereformeerd (de oude anti-revolutionairen). In de laatste groep wordt naar mijn weten gewoon gevaccineerd. De eerste groep bestaat uit heel veel verschillende richtingen, bijvoorbeeld de Gereformeerde Kerken Nederland en de Hersteld Hervormden.

sinas

sinas

17-07-2013 om 15:56

Waar ik dan wel benieuwd naar ben

ok, ze hebben hun kind niet gevaccineerd vanwege het geloof, ze mogen het wel laten behandelen, maar als zo'n kind dan invalide is? Betalen ze dan vervolgens alle hulpmiddelen en therapieën gewoon lekker zelf, of komt dat dan op de samenleving neer? Want in dat geval ben ik erg voor de verplichting van vaccineren wat denk ik vele malen goedkoper is dan een invalide kind wat te voorkomen was geweest(nog los van het feit dat ik dat voor het kind dus heel erg vindt).

nathalie

nathalie

17-07-2013 om 16:04

Sinas

de echte refo's doen ook niet aan verzekeren volgens mij, de kerkgemeenschap ondersteunt waar nodig.
Maar o,o wat een hellend vlak begeef jij je op. Want hoe zit dat dan met rokers, met skiërs en nog zo meer?

sinas

sinas

17-07-2013 om 16:10

Mmmmm

tja, dat is een lastige, maar dat zijn over het algemeen volwassenen die zelf die beslissing nemen. Ik heb zelf ook gerookt, maar ik was ook altijd gewoon verzekerd voor ziektekosten. Dat vind ik dan toch weer anders. Want inderdaad, die refo's zijn ook niet verzekerd. Maar als er een dure aanpassing in huis moet, komt de kerk dan ook over de brug? Of een dure therapie om je kind weer te laten lopen of weet ik veel? Maar goed, het is een hellend vlak, daar heb je wel gelijk in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.