Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 19:33

vlinder

Dat klopt, de cijfers en percentages zijn nog niet bepaald hard. Dat kan overigens beide kanten op.

Iemand die vandaag besmet wordt overlijdt misschien pas over een maand. Maar over een maand zijn er weer veel meer besmettingen. Stel dat er (fictief) vandaag honderd zijn en er inderdaad 2% doodgaan over een maand. Maar volgende maand zijn er inmiddels 1000 besmettingen. Als je dan 1000 deelt door 2 kom je op 0.2%.

Aan de andere kant zijn er bepaalde gevallen met beperkte populaties waar ze hopelijk beter uit kunnen aflezen of die percentages een beetje kloppen. Op dat Diamond Princess cruiseschip zijn inmiddels 4 doden, geloof ik.

Wat mij persoonlijk zorgen baart is dat verhaal van die Chinese regisseur met zijn familie, waar 4 mensen in 1 appartement stierven en een er slecht aan toe was. Twee ouderen, maar 3 vijftigers. Dat past niet echt bij de bekende cijfers...

Goeie kans dat de eerste NL besmetting net op tijd is voor die nationale uitzending.

Triva

Triva

26-02-2020 om 20:11

Op dat cruiseschip zaten in verhouding veel meer ouderen, dan krijg je ook meer doden.

Ad Hombre

Ik dacht gisteren al na afsluiten computer dat de paniekberichten mij te zeer hadden gegrepen.
En het zou je sieren als je je badinerende opmerkingen over mijn intelligentie achterwege zou laten. Je lijkt wel een oude vakbondsman, die zeiden ook als standaardreactie op mensen met een andere mening "je hebt het niet begrepen".

Alkes

Pubers reageren ook zo. 'Je snapt er helemaal niks van'.

Overigens is Ad niet zo intelligent hoor. Hij praat gewoon de media na. Net als die reclame van vorig jaar over die twee mensen die alleen de krantenkoppen konden herhalen, zonder iets van de inhoud te weten.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 10:21

Alkes

Je had toch een vrij essentieel getal blijkbaar verkeerd begrepen. Of dat een kwestie van intelligentie of slordigheid is mag je zelf uitmaken. Dus, ja, je had het niet begrepen. Iets mooiers kan ik er niet van maken.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 10:30

Sydney

Ik begrijp dat we het stadium van de argumenten voorbij zijn en we ons nu puur op de persoonlijke aanvallen richten?

"Hij praat gewoon de media na."

Absoluut, de sociale media zelfs, nog erger! Maar ik denk van mezelf dat ik kritisch genoeg ben om de zin van de onzin te onderscheiden. En wat ik zie ziet er niet best uit.

Ik oprecht echt dat ik ernaast zit en dat jullie me straks samen kunnen uitlachen.

Hamsteren en dood

Hamsteren omdat het coronavirus hier kan komen?? Wetenjullie hoeveeeel mensen er van honger sterven!! Zou heel goed zijn voor onze veel te dikke bevolking om eens een keer op een houtje te bijten.

Chrono

Chrono

27-02-2020 om 11:25

Mijn hemel elledoris

Dat slaat echt helemaal nergens op.

Mijntje

Mijntje

27-02-2020 om 13:06

Elledoris

Je wil zelf op dieet? Een goede stok achter de deur als de winkels gesloten zijn!
Er zit trouwens wel wat in, deze voordelen, als alles stil komt te liggen; minder auto's op de weg dus een schonere lucht, de tekorten in de zorg wordt opgelost omdat er relatief veel ouderen doodgaan.

Vragen stellen via de NOS voor vanavond

https://over.nos.nl/nieuws/1350/het-corona-virus-feiten-en-fabels-op-radio-tv-en-online

"Kijkers én luisteraars kunnen al hun vragen over het corona-virus sturen naar het mailadres [email protected]. Op Twitter kan dat naar #coronavragen. "

Er zijn al vragen via #coronavragen. Kijk eerst even of je vraag er al bij zit.

rutiel

rutiel

27-02-2020 om 14:25

Tjemig

Nou Elledoris, je hebt een wat eh hardhandige manier van het uitdunnen van de bevolking zullen we maar zeggen.
Maar goed, w.b. het eigenlijk topic kan ik alleen maar zeggen dat mijn zorgen toenemen. Ik zou echt niet weten hoe dit virus in te perken is. Mondkapjes en verdere hygiene bij openbare deur- en liftknoppen helpen misschien wel iets, maar het lijkt me verre van afdoende. Wat dan wel??

Uitspraak van prins Philip van de UK uit 1988

On death

In the event that I am reincarnated, I would like to return as a deadly virus, to contribute something to solving overpopulation (1988)

Rutiel

Hoe deed je dat dan bij alle vorige virussen (SARS, Mexicaanse griep, MERS)?

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 15:21

Sydney

Ik zie het.

maaike

maaike

27-02-2020 om 17:30

Zorgen maken

heeft alleen zin als je er ook iets aan kan doen, en er is niet zo veel dat je nu kunt doen. Volgens mij kunnen we nu, als 'weldenkende mensen' het beste gewoon afwachten wat er gaat gebeuren. Voedsel hamsteren en andere paniekreacties leiden alleen maar tot meer problemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2020 om 17:30

Ad Hombre

"Ik maak me niet erg veel zorgen, maar ik hoop natuurlijk dat het mee gaat vallen."

De bedoeling van het woordje 'maar' is dat het twee zinsdelen verbindt die met enigszins elkaar in tegenspraak zijn. In dit geval zeggen ze ongeveer hetzelfde. Mijn conclusie is dat je je wel zorgen maakt. En terecht.===

Haha, ja de regel "alles voor de maar is niet waar", zou je hier op los kunnen laten. Helemaal zorgeloos ben ik niet, maar ik zal wel wat onrustiger worden als Corona het Noordezeekanaal zal passeren. Dat lijkt me niet zo geslaagd.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2020 om 17:32

Weer een maar 😅

Die mag weg

Rutiel

Waar zeg ik dat ik de bevolking hardhandig wil uitroeien? Ik vind alle heisa overdreven als je kijkt naar hoeveel doden er woorden veroorzaakt door bijv. honger. Of oorlog. Of verkeer. Of...

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 17:49

Kaaskopje

Het is nu toch wel duidelijk dat dat virus gaat komen, ook over het Noordzeekanaal. Het is al aan de gang in andere landen. Mensen lopen het op in skigebieden in noord-Italie en komen vervolgens weer naar huis. Ken je mensen die daar op wintersport zijn geweest? Ik zou ze mijden als de pest! (letterlijk! onze voorouders hebben de waarschuwingen voor ons achtergelaten in de taal, zodat we het niet zouden vergeten)

Maar jij werkt toch niet? Wat weerhoudt je er dan van om nog even een paar supermarktkarretjes vol te laden en de deur achter je op slot te draaien? OK, Alkes en Sydney zullen je uitlachen. So what...

Ik beloof je, na dit weekend barst het feest los...

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 18:03

maaike

"heeft alleen zin als je er ook iets aan kan doen, en er is niet zo veel dat je nu kunt doen."

Goed punt. Er is niet veel wat je kunt doen, behalve voorkomen dat je besmet raakt en ook dat zul je waarschijnlijk niet heel lang kunnen volhouden. Het grote probleem met dit virus is niet die 2%, maar het feit dat het zo besmettelijk is dat de ziekenhuizen waarschijnlijk binnen de kortste keren volliggen met longontstekingpatienten. Als jij dan aankomt met een longontsteking (20% van de geinfecteerden krijgen dat) is er geen bed, geen beademingsapparaat en geen dokter meer voor je beschikbaar.

In normale omstandigheden hebben we er nl. maar net genoeg. Naar het buitenland kun je ook niet, want in Duitsland en Belgie is de situatie waarschijnlijk net zo heftig. Dat betekent dat je doodziek thuis moet blijven, mogelijk met heel heftige ademhalingsproblemen. De kans dat je dat niet overleeft is aanzienlijk, dat hebben we gezien in Wuhan.

Als je het virus van het lijf kunt houden tot na de initiele piek (1 maand, 2 maanden, 3 maanden? Wie zal het zeggen?) heb je een veel betere kans op de juiste medische verzorging en dus een veel betere kans op overleving voor jou en je familieleden. Dat kan nu nog, maar hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt...

Ik weet dat het moeilijk te geloven is, want wij hebben in ons leven nog nooit zo'n ramp meegemaakt. Er moet een knop om in je hoofd die je je hele leven nog niet aangeraakt hebt.

Chrono

Chrono

27-02-2020 om 18:16

Ad en ik

Ad en ik lopen volgens mij geen van beiden paniekerig rond te rennen.
Mijn voorraadkast is al een maand geleden gevuld hiervoor, zonder paniek.
Wat mij zorgen baart is mijn aankomende zware operatie. Niet alleen is "mijn" ziekenhuis aangewezen voor enge virussen en patienten, ook krijg ik medicatie die mijn weerstand nog zwaarder gaat verlagen. Ik ben dus wel bang dat dit gedoe mij persoonlijk gaat raken. Uitstel van operatie zou me ook niet verbazen. Teveel virussen in de buurt of te weinig personeel, of allebei.
En nee, geen paniek, maar ik zie wel donkere wolken hangen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2020 om 19:04

Ik probeer her luchtig te houden Ad. In paniek raken heeft heen zin. Ik zit in de risico-groep als het gaat om wie opgeroepen wordt voor de griepvaccinatie, dus in die zin zit ik er ook echt niet op te wachten dat ik besmet wordt met Corona.

Iemand zonder betaald werk is nier automatisch iemand zonder actief leven. Je hoort weleens dat mensen lachend zeggen dat ze het ná hun pensionering drukker dan ooit kregen. Ik ben uiteraard niet letterlijk met pensioen, maar ik ben actiever met van alles dan tijdens mijn werk in loondienst. En daar blijf ik gewoon mee doorgaan.

Pluk

Pluk

27-02-2020 om 21:06

Paniek

Ik denk ook dat het na dit weekeinde losbarst. Ik ben zelfs verbaasd dat we vandaag nog geen nieuws over besmettingen in Nederland hebben gehad. Ik maak me licht zorgen, en heb wel gehamsterd. Wij houden het hier wel een paar weken uit als het moet. Ik heb, naast houdbaar voedsel, wat extra zeep, vitamines en paracetamol ingeslagen. Iedereen die hier binnenkomt wast eerst zijn handen. Verder kun je niet veel doen denk ik. Ik heb kinderen met astma. Better safe than sorry.

Pennestreek

Pennestreek

27-02-2020 om 21:22

Precies op tijd

Eerste besmetting in NL tijdens de uitzending...

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2020 om 21:23

Pluk

Hebben jullie geen bezorgende supermarkten in de gemeente? Dat kan gewoon doorgaan, tenzij alle bezorgers 35-plussers zijn die allemaal deze corona-griep krijgen

Verspreiding

A|s de verspreiding van het coronavirus in een stad met 10 miljoen inwoners zoals Wuhan beperkt kan blijven tot zo'n 70.000 geïnfecteerden zal het hier wel loslopen.

skik

Pluk

Pluk

27-02-2020 om 21:29

Bezorgdienst

Nee, hier bezorgt geen enkele supermarkt. Bovendien verwacht ik dat de schappen, mocht het echt flink mis gaan, leeg zijn. Je ziet het hier nu al. Zeep, afbakbroodjes, paracetamol, vitamines raken op.

Bukken allemaal

De eerste coronapatiënt in Nederland is een feit. We gaan zien hoe dit zich ontwikkelt.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.