Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier niet

Ik heb vandaag wat extra pakken natte doekjes ingeslagen. Ik dacht, zal mij benieuwen of er al een gebrek is, maar de schappen lagen vol en er werd volop bijgevuld. Ik zag ook niemand hamsteren eerlijk gezegd. De gewone woensdag boodschappen, de gewone drukte, de gewone voorraad, net als anders. Ik was wat te laat, dus het door mij gewenste brood was op. Net als anders.

Ik denk nu wel, hoe doe ik dat met mijn boodschappenkar. ook maar even afnemen met een nat doekje voor gebruik? Of handschoenen aan en dan niet aan je gezicht zitten.
Hier was even de discussie of natte handschoenen misschien langer besmettelijk blijven.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 21:59

Number one

Ad Hombre:
"Mensen lopen het op in skigebieden in noord-Italie en komen vervolgens weer naar huis. Ken je mensen die daar op wintersport zijn geweest? Ik zou ze mijden als de pest!"

Het is zo'n skier uit Italie, precies zoals ik voorspelde. Was ook makkelijk.

Dit is echt niet de enige die in N-Italie op vakantie is geweest. Eigenlijk is hij al vrij snel weer terug, zeker bang voor besmetting. Het zijn er ongetwijfeld duizenden die terugkomen naar hun eigen plekjes in Nederland en daar hun familie, vrienden, collega's, klasgenoten en medestudenten gaan aansteken want dat virus is gewoon retebesmettelijk. Nu is het afwachten of de Nederlandse regering net zo keihard kan zijn als die in China, maar eigenlijk weten we daar het antwoord al op, die is meer van het polderen.

We zijn net nog even naar de Makro geweest om de voorraad naar 200 dagen te brengen en daar was - behalve wij - geen prepper te bekennen. Alles was er ook nog, volle rekken behalve dan de antivirale handdesinfectie en de aardappelpuree. Dus mocht je je bedenken, het kan nog steeds!

Ik hoop dat ik er verder helemaal naast zat, maar ik vrees eerlijk gezegd van niet.

vlinder72

vlinder72

27-02-2020 om 22:09

"Het is zo'n skier uit Italie, precies zoals ik voorspelde. Was ook makkelijk"

Waar staat dat?

Hij is in lombardije geweest. De meeste skigebieden liggen ongeveer 300km van de besmette gebieden af (livigno en zo).

Ik probeer het te vinden maar ik zie nergens dat het een skiër is en in welk gebied hij dan geweest is.

Ad Hombre

Als jij gelijk hebt dan zul je het merendeel van ons daar niet meer van kunnen overtuigen.
Want wij zijn onvoldoende voorbereid en gaan het niet overleven.
Voor jou alle kans als nagedachtenis aan ons een boek of film te maken. Ik weet namelijk niet of OO dit overleeft
De start is goed, tijdens een live uitzending op tv kondigt de minister het eerste besmettingsgeval aan. Echt je zou het niet verzinnen

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 22:37

vlinder

"Hij is in lombardije geweest. De meeste skigebieden liggen ongeveer 300km van de besmette gebieden af (livigno en zo). "

Ik ben een kluns, ik denk dus dat iedereen in deze tijd naar N-Italie gaat om te skien
Maar goed, dat het een terugkerende vakantieganger is, ern dat er daar in dit seizoen nog veel meer van zijn zal wel kloppen.

Ik ben ook maar twee keer in Italie geweest, maar ik vond het wel een fantastisch land.

Alkes:
Ik ben helaas niet zo'n schrijver.
Misschien moet ik dan maar op zoek naar een ghost writer.

"De start is goed, tijdens een live uitzending op tv kondigt de minister het eerste besmettingsgeval aan. Echt je zou het niet verzinnen"

Het lijkt een slechte SF-film.
Ik verwacht dat de Picnic jongens en meisjes binnenkort met Hazmat pakketten in Picnic huisstijl rond gaan rijden.

Chrono

Chrono

27-02-2020 om 22:37

Hoho

Ad heeft niet gezegd dat jullie niet gaan overleven.
Hij schetste een vrij realistisch scenario,.maar sommigen hier willen dat niet weten kennelijk. We zullen zien. Hopelijk valt het mee.

Margaret

Margaret

27-02-2020 om 22:43

Uit interesse

Wat hamster je voor 200 dagen? Waar laat je dit in je huis? Hoe breng je het erheen? Wat doe je ermee als het toch niet nodig mocht zijn?

Pluk

Pluk

27-02-2020 om 22:52

200?

Wow, en ik voelde me al licht belachelijk toen ik voor twee weken insloeg

Chrono

Chrono

27-02-2020 om 23:00

Erwtensoep?

200 blikken erwtensoep misschien?
100 kilo rijst?

Ad Hombre

Ad Hombre

27-02-2020 om 23:15

Hamster

Als ik het alleen moest doen wel, maar gelukkig is mijn vriendin wat creatiever. Hoop rijst, hoop pasta, hoop blikspul. Flink wat instant noodles, multivitamine, pannekoeken, houdbare melk, aardappelpuree en jawel een stuk of 10 grote blikken erwtensoep. Mocht het niet nodig zijn dan eten we het sowieso gewoon op.

In de slaapkamer staan een paar stapels dozen en op zolder een nieuwe stellingkast voor de rest. Qua transport past er veel in een Toyota previa, de Makro is vlakbij en de Picnic boys & girls komen het ook brengen.

En ja, het voelt vrij belachelijk, maar daar moet je even doorheen...

Producten

gelukkig worden vooral bewerkte producten gehamsterd. Dan kunnen wij hier gewoon vers blijven kopen.

Pluk

Pluk

27-02-2020 om 23:33

Zelfde

Ik heb ook veel soep in blik, veel pasta, pannenkoekmix en afbakbroodjes, maar dan voor een week of twee. En vitamines, zeep en paracetamol.

Overigens hoest een van mijn kinderen flink. Normaal zou ik de dokter niet bellen maar nu? We gaan dit weekeinde ook nog maar drie kwetsbare personen.

Pluk

Zou je zonder coronavirus wel met een flink hoestend kind naar drie kwetsbare personen gaan? Niet bang zijn om eventueel griepvirus over te brengen?

200 dagen?

'Als je het virus van het lijf kunt houden tot na de initiele piek (1 maand, 2 maanden, 3 maanden? Wie zal het zeggen?) '

Ach, als de zon weer flink gaat schijnen, verdwijnt het virus vanzelf. Net als bij de griep. Dus houdt het vol tot begin mei, dan komt het heus goed.

Pluk

Pluk

28-02-2020 om 07:42

Nee

Dit kind heeft astma, dus hoest wel vaker. Bij een kleine verkoudheid al. Dus normaal maak ik me daar niet druk om en gaat hij gewoon mee. Maar nu denk ik: stel nou dat ie het toch heeft? Is niet waarschijnlijk, maar toch. Hij heeft flink carnaval gevierd op verschillende plekken. Dan pik je wel eens wat op. En als we hem thuis laten: als hij het heeft hebben wij het vast ook. Dus kunnen wij dan wel gaan?

Pluk

Als je daar echt over twijfelt, kun je een test aanvragen. Gewoon doen. En tot die tijd even niet naar die mensen toe. Stel het bezoek een weekje uit, tot je zeker weet dat jullie niet ziek zijn.

Pluk

Pluk

28-02-2020 om 07:50

Gebeld

Maar niet in een risicogebied geweest of met iemand uit een risicogebied in aanraking geweest (niet dat we zeker weten wel carnaval dus) dus geen test.

Met kwetsbare zoon

roep ik wel steeds; Handen wassen,maak je handen schoon en maak ik zelf de klinken etc extra schoon. Zeker nu het hier in de buurt is. Collega haar vriend was tegelijkmet de besmette man op beurs en moet zich nu melden bij GGD. Dus het verhaal van de RIVM op t nieuws met ” Hij heeft wel carnaval gevierd maar alleen de directe omgeving van 1,5 is dan van belang” dat gaat er bij mij niet in. Hij haalt bier,doet boodschappen,koopt eten en munten. Iedereen loopt dicht langs elkaar. Allemaal in een straal van 1,5meter. Dat wil absoluut niet zeggen dat iedereen ziek wordt,maar Zoals de Voorlichter zei; om alleen de carnavalsgroep waar de man in verkeerde te testen of controleren vind ik dan wat simpel gedacht.

Ik heb altijd wel genoeg in de vriezer,kelder om t een week of wat door te komen.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 08:09

Sydney

"Ach, als de zon weer flink gaat schijnen, verdwijnt het virus vanzelf. Net als bij de griep. Dus houdt het vol tot begin mei, dan komt het heus goed."

Dat zou prachtig zijn.

@Emma

@Emma

28-02-2020 om 08:34

Serieus Ad?

Heb jij voor 200 dagen eten in huis? We komen straks allemaal naar jou toe hoor! Of roep je dat expres hier op een anoniem.forum en weten je buren van niks? 🤔😂

bicyclette

bicyclette

28-02-2020 om 09:00

Nederlandse nuchterheid

Veel Nederlanders hadden kritiek op China.'Ze spreken de waarheid niet!'. We geloven dat onze Nederlandse nuchterheid ons er doorheen helpt. En we relativeren ons suf 'het is gewoon een griepje'.

Ik denk dat de Nederlandse houding er juist voor zorgt dat het zich razendsnel gaat verspreiden door Nederland.

Je kunt zeggen wat je wilt van de Chinezen, maar daadkrachtig zijn ze wel. Als het gaat om het voorkomen van verdere verspreiding van een virus, helpt het enorm als je een 'beetje een dictatoriaal' land bent. China zet gewoon steden op slot, sluit wegen af, bepaalt welke bedrijven dicht moet en (en welke open). Verplicht mensen mondkapjes te dragen en temperatuurchecks te ondergaan. Stampt een ziekenhuis uit de grond. Haalt medisch personeel uit andere provincies en zet ze verplicht aan het werk op de plekken waar het nodig is. En Chinezen zijn een stuk plichtsgetrouwer dan Nederlanders.

In Nederland is nog veel wishful thinking, dat zie je ook in deze draad. 'Het zal zo'n vaart niet lopen, 2% van de mensen gaat maar dood, en die waren toch afhard onderweg om dood te gaan, het is amper erger dan een gewoon griepje'.

De gewone griep is óók ernstig. Daarom laten kwetsbare mensen (én heel veel medisch personeel) zich daar jaarlijks tegen inenten. Tegen het nieuwe virus is niemand beschermd, dat kan vrijuit gaan. Dus als je straks een ernstige longontsteking hebt, dan moet je maar hopen dat er een plek in het ziekenhuis is en het personeel nog op de been is.

"gelukkig worden vooral bewerkte producten gehamsterd. Dan kunnen wij hier gewoon vers blijven kopen."

Tot de aanvoer van vers voedsel stopt. Ook boeren worden ziek, veilingen kunnen het wel stilleggen, winkels kunnen sluiten, transport kan stil komen te liggen. Etc etc.

Ben net 3 weken geleden teruggekomen uit China, waar we een tijdje min of meer vast zaten vanwege het coronavirus. We hebben ervaren hoe het openbare leven stil kwam te liggen. En dat was nog niet eens in Hubei, maar minstens 1000 km verderop. Het heeft een enorme impact. Op alles. Hamsteren is zo gek nog niet...

vlinder72

vlinder72

28-02-2020 om 09:09

Bicyclette

Ja. Goed plan. Wij doen net als China.

Wij gooien ziekenhuizen dicht voor alle andere patiënten. Jammer dan dat die doodziek worden of doodgaan. Nemen mensen zonder overleg op in ziekenhuizen. Gedwongen. Zonder bericht. Wel vervelend dat ze een gehandicapt kind hadden en dat die overleden is door de honger.

Het was niet allemaal ok in china. Ze hebben er alles aan gedaan maar dat is wel ten koste gegaan van andere mensenlevens. Maar zorg ervoor dat niemand dat kan melden op internet en dan ziet niemand dat meer.

Dan liever wat nuchterder en minder hysterisch en wat menselijker.

En geweldig of niet. Deze ziekte heeft zich ook verspreid door dezelfde Chinezen die overal naar toe zijn gevlogen. Niet bewust natuurlijk.

bicyclette

bicyclette

28-02-2020 om 09:31

vlinder

"Ja. Goed plan. Wij doen net als China."

Ik schrijf nergens dat wij hetzelfde moeten doen als China. Hun aanpak heeft natuurlijk een grote schaduwkant. Effectief voor het voorkomen van verdere verspreiding is het wel.

"Dan liever wat nuchterder en minder hysterisch en wat menselijker."

Misschien. Dat hopen we natuurlijk allemaal. De tijd zal leren wat de gevolgen van deze nuchterheid zijn.

Niks wintersporten in Italië

De meneer uit Loon op Zand is in Noord Italië geweest voor zijn werk, hij heeft er een beurs bezocht. Bron: Radio 1.

Ad Hombre

Ik heb nu eens de tijd genomen om te lezen wat Marc Lipsitch precies zegt. Hij stelt inderdaad dat 40-70% van de mensen besmet kan worden met het virus. Tegelijk stelt hij dat een groot deel van de mensen slechts lichte of zeer lichte symptomen zal hebben waardoor ze zelf niet weten dat ze besmet zijn en zo weer andere mensen besmetten.
En daar zit wel een belangrijke nuance ten opzichte van jouw paniekerige bericht:
"Alleen die vervelende virologen die maar blijven beweren dat het zeer goed mogelijk is dat 40 tot 70% van de mensen geinfecteerd kan worden.

Dus dat is voor NL zo rond de 10 miljoen mensen. Als daar dan 2% van dood gaat zit je aan 200.000 doden"

Dat sterftecijfer van 2% dat jij hanteert is gebaseerd op geïdentificeerde corona ziektegevallen. Dat zijn er dus veel minder dan de 40 tot 70% die besmet raken. Als je een goed sterftecijfer wilt hanteren moet je die groep ook meenemen in je berekening en dan kom je op een veel lager cijfer dan 2% uit. Maar ja, dan kun je niet roepen dat wel 200.000 doden kunnen krijgen.

Paddington

Paddington

28-02-2020 om 09:48

Als deze man

op een beurs is geweest, hoeveel mensen zijn er dan nog meer besmet daar? Of hebben we mazzel en heeft de beste man het ergens buiten de beurs opgelopen?

Persoonlijk denk ik dat het een goed plan is om i.i.g. rekening te houden met een eventuele grotere uitbraak en dus zorgt dat er genoeg eten in huis is. Daarnaast wellicht ook zorgen voor een watervoorraad en genoeg batterijen. Gewoon om zeker te zijn. Het kan immers zijn dat er zoveel mensen ziek zijn dat een storing ergens minder snel wordt opgelost dan normaal.

Bij mij heerst er geen paniek. Gewoon zorgen dat je bent voorbereid om een noodsituatie, zoals onze regering al vaker heeft aangegeven. Hopelijk kunnen we een grote gelijktijdige uitbraak voorkomen zodat niet het land stil komt te liggen.
Verder goed voor jezelf zorgen, dus zorgen voor een gevarieerd dieet waarin alle benodigde vitaminen en mineralen ruimschoots voor komen en natuurlijk het handenwassen op de correcte wijze. Eigenlijk allemaal zaken die niet heel schokkend zijn en sowieso een goed idee blijven.

bicyclette

"hamsteren is zo gek nog niet" Tuurlijk joh, iedereen een mondkapje (wat overigens in meeste gevallen onzinnig is) zodat tandartsen ze niet meer kunnen krijgen (wat wel zinnig is). Sommige mensen een voorraad voor 4 maanden, anderen niks.
En omdat jullie gaan hamsteren moet de rest het ook wel gaan doen.

Chrono

Chrono

28-02-2020 om 09:59

Zucht alkes

Niemand heeft het hier over het inslaan van mondkapjes gehad. En hoezo doet Ad.paniekerig? Hij heeft geen onwaar woord gezegd (behalve dat skieen).

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 10:13

Chrono/Alkes/Emma

Ja, Chrono, dat skieen was natuurlijk een blunder van jewelste.

Alkes:
"Ik heb nu eens de tijd genomen om te lezen wat Marc Lipsitch precies zegt. "

Heel goed. Vooral blijven lezen!!

"En daar zit wel een belangrijke nuance ten opzichte van jouw paniekerige bericht:"

Nee, ik maak precies dezelfde nuance, lees maar eens goed terug. Zoals Chrono zegt, ik heb echt geen onwaar woord gezegd. Het is echt hoog tijd dat jullie je hierin gaan verdiepen.

Emma:
"Of roep je dat expres hier op een anoniem.forum en weten je buren van niks?"

Alleen mijn vriendin en onze kinderen weten hiervan. We hebben een inpandige garage dus we kunnen aan- en afvoeren wat we willen zonder aandacht te trekken.

Overigens, jongens, die voorraad is voor de zekerheid. Goeie kans dat de Picnic en de Albert gewoon doordraaien en dan raken we de voorraad niet aan. Mocht de toevoer haperen, dan hebben we opties die de meeste mensen niet hebben. En, ja, dan is het misschien maar beter dat niemand dat weet.

Mijn collega's weten ook niets. Alleen dat ik vandaag thuiswerk en dat ik me maandag ziekmeld. (griepklachten) Gezien de aard van mijn werk is de kans dat de tent binnen twee weken toch dichtgaat nagenoeg 100%.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 10:21

biciclette

"Nemen mensen zonder overleg op in ziekenhuizen. Gedwongen. Zonder bericht."

Heel waar, behalve dat wat jij ziekenhuis noemt eerder een gedwongen hospice is, of een gevangenis. Bekijk dit filmpje maar van een man met z'n vader in zo'n kamertje. Let vooral ook op de tralies voor de ramen en geen spoor van een behandeling of zo.


https://www.youtube.com/watch?v=Vjr9mXExMW0&feature=youtu.be

Vreselijk om te zien, maar nog vreselijker is dat China misschien geen keus had. Het was dat of iets nog veel ergers. Hoe erg, dat weten nu alleen zij. En straks wij ook.

Dank voor je bijdrage van 1000 km afstand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.