Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ad Hombre

Waar baseer jij die 100.000 doden op?

Ad Hombre en chrono

200.000 doden zelfs.
Waar baseer je het sterftecijfer op? Op alle met corona geïdentificeerde gevallen gedeeld door het aantal overleden mensen? Of op alle (mogelijk) met corona besmette gevallen (40-70% van de bevolking)?
@chrono. Berichten die als titel "zucht" hebben lees ik niet op een discussieforum. Dus helaas mis ik jouw inhoudelijke bijdrages aan deze discussie.

Chrono

Chrono

28-02-2020 om 10:42

Zucht alkes

Nou, dan zal ik "zucht" in elke titel zetten! Not my problem!

chrono

Ik was even vergeten dat het voorjaarsvakantie is en dat de pubers zich ook vervelen

Chrono

Chrono

28-02-2020 om 10:47

Bah Alkes

Heb jij zo'n karakter of doe je alsof?

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2020 om 10:52

Belachelijke paniek

Ik kan het even niet leuker zeggen. Waarom gaan mensen opeens voorraden aanleggen? Je zou het zelfs egoïstisch kunnen noemen. Straks grijpen mensen mis, omdat anderen de kasten totaal voorbarig volgestouwd hebben. Dat vind ik pas een verontrustende gedachte.

Er is gisteravond op tv duidelijk uitleg gegeven, meer is er niet te melden en aan te doen. Hou het nieuws in de gaten en leef verder.

Pluk, als supermarkten niet bezorgen, wat dan wel? Hier kunnen we bijvoorbeeld een keer bestellen bij een bezorgservice van groente, fruit en aardappels. Kruidvat gaat via de post. Dat geldt ook voor de meeste diervoeders. Dus zelfs als ik met 40 graden koorts afgevoerd zou worden en man in quarantaine moet, of visa versa, is dat niet het einde van de wereld.

Een voorraad voor een week vind ik begrijpelijk, meer neigt naar paniekvoetbal.

Wat ik me wél opeens afvraag, is hoe je de hond moet uitlaten als je in quarantaine moet. Mag dat wel?

Chrono

Chrono

28-02-2020 om 10:56

Nr 2

Nr 2 is ook binnen

Nr 2

'Nr 2 is ook binnen'

Gelukig maar. Stel je voor dat nummer 2 buiten zou rondlopen 😇

Chrono

Chrono

28-02-2020 om 11:00

Ha ja

Gelukkig zit ze inderdaad binnen! 😊 hoewel, best aardig weertje vandaag.

bicyclette

bicyclette

28-02-2020 om 11:09

Ad, jouw reactie aan mij is denk ik voor iemand anders bedoeld. Het citaat was niet van mij.

Margaret

Margaret

28-02-2020 om 11:09

Huh

Zou het niet meer voor de hand liggen je vandaag al ziek te melden als je griepklachten hebt, Ad? En dan maandag te zien hoe het gaat en eventueel thuis te werken.

Margaret

Margaret

28-02-2020 om 11:11

Maar

beterschap!

Mijntje

Mijntje

28-02-2020 om 11:15

mug

De mug zorgt voor meer dan twee miljoen doden per jaar. Blijven relativeren

Overigens: er heerst ook nog de 'gewone' griep, moet je je bij een stevige griep bij de huisarts melden om te testen of het corona is? Ik begeef me ook wel eens onder de mensen, in een volgepakte bus bijvoorbeeld, in een drukke stad. Zouden er niet al veel meer coronagevallen zijn dan nu bekend?

bicyclette

bicyclette

28-02-2020 om 11:16

Kaaskopje

Je lijkt er vanuit te gaan dat alles gewoon doorgaat als het virus genadeloos heeft toegeslagen. Dat supermarkten gewoon bij jou thuis blijven bezorgen. Terwijl die supermarkten straks misschien niet meer worden bevoorraad. Of moeten sluiten omdat hun personeel dicht is. Idem voor de bezorgers.

En natuurlijk kunnen we meer doen dan 'afwachten'. Je ziet dat verschillende landen daarin heel verschillende afwegingen maken.

"Wat ik me wél opeens afvraag, is hoe je de hond moet uitlaten als je in quarantaine moet. Mag dat wel?"

De mensen die hier in NL verplicht in quarantaine moesten (die vanuit Wuhan waren geëvacueerd), mochten niet naar buiten.

bicyclette

bicyclette

28-02-2020 om 11:19

Mijntje

"Zouden er niet al veel meer coronagevallen zijn dan nu bekend?"

Absoluut.

Margaret

Margaret

28-02-2020 om 11:30

@Kaaskopje

Je mag naar de tuin en huisgenoten mogen wel naar buiten.

https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/thuisisolatie

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 11:33

Alkes

"200.000 doden zelfs."

40-70% van 17 miljoen mensen is zo rond de 10 miljoen (59%) OK?

2% is het percentage geinfecteerden dat met medische verzorging dood gaat (schatting van nu)

2% van 10 miljoen is 200.000

Helaas houdt het daar niet op, want het echte nachtmerriescenario is wat er gebeurt als de ziekenhuizen het niet meer aankunnen. Dat scenario kennen ze alleen in Wuhan, maar niemand gelooft de cijfers die daaruit komen. Stel dat van de 20% die nu in het ziekenhuis wordt opgenomen de helft sterft, dan komen we dus zelfs uit op 1 miljoen, niemand weet of dat echt gebeurt, kan minder zijn of meer.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 11:37

Margaret

"Zou het niet meer voor de hand liggen je vandaag al ziek te melden als je griepklachten hebt, Ad? En dan maandag te zien hoe het gaat en eventueel thuis te werken."

Ik ben (nog) niet ziek, Margaret, dus ik meld me voor het eerst van mijn leven onterecht ziek. Ik schat dat ik dat zonder al teveel gezeur twee weken kan volhouden, vandaar. Niet netjes, maar nood breekt wet.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 11:39

biciclette

"Ad, jouw reactie aan mij is denk ik voor iemand anders bedoeld. Het citaat was niet van mij."

Sorry, was vlinder geloof ik.

Houd op Ad

Je blijft maar die ene paniekzaaiende viroloog aanhalen. Er is géén sprake van 40 tot 70 % besmetting! Zelfs de Spaanse griep leverde niet zo'n hoog percentage op, en toen was de hyiene aanzienlijk slechter dan nu.

Iets 10 keer herhalen maakt het niet meer waar.

Voor Ad

Ad, ik wil je er even op wijzen dat instant noedels beperkter houdbaar zijn dan je zou kunnen denken. Eten na de aangegeven houdbaarheidsdatum zal je gezondheid vermoedelijk geen schade doen, maar je humeur wel, want de smaak kan fors achteruitgaan (van de noedels zelf, de bijgeleverde kruidenmix/olie blijft denk ik langer goed)

Ons deels Aziatische huishouden draait voor een niet onbelangrijk deel op instantnoedels, en we hebben vervelende ervaringen met zo'n pakje dat je dan nog ergens achterin een kast hebt teruggevonden na naarstig zoeken omdat de gewone voorraad ineens op blijkt.

Met name Indomie heeft dan wel weer veel verschillende smaken, dat houdt dan nog enigszins de afwisseling erin, dus ik hoop dat jullie daar bij de inkoop rekening mee hebben gehouden.

Ondertussen maak ik even een mentale aantekening dat ik je ergens in juni ga vragen hoe het staat met de noodvoorraden en of je de rijst, noedels en erwtensoep al zat bent.

Mag jij rond diezelfde tijd, als de apocalyps toch blijkt te zijn uitgebroken, hier rondvragen wie er al ziek of dood is, of enige tijd zonder eten heeft gezeten.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2020 om 12:06

Ja oké, Bicyclette

Als de bevoorrading stopt, hebben we een probleem. Maar dan nog geldt dat de hamsteraars daar ook rekening mee moeten houden. Haal een voorraad in huis waar je creatief mee om kunt gaan en dan kun je best even voort gedurende minimaal twee weken. En blijf boodschappen doen zolang dat kan, zodat je voorraad niet snel slinkt.

Meel, rijst, ontbijtcrackers, boter, olie en pannenkoekenmix voor alleen water, diepvries groente en eventueel vis, een paar blikken bonen. Toiletpapier, dameshygiëne, kattenvoer, hondenvoer... Nog meer? Onze kast staat sowieso vol met plannen die er niet van komen, dus dat is al een buffer.

Pluk

Pluk

28-02-2020 om 12:09

Meld je dan je kinderen ook ziek? Geen school, voetbal, etc? Zelf denk ik dat het handig is de scholen nu een paar dagen dicht te doen. Om het een beetje onder controle te houden.

Kaaskopje, hier in de prairie komt ah sowieso niet bezorgen. En al helemaal geen groenteboer. Wel een plaatselijk winkeltje, maar als de eigenaar ziek wordt is dat over. En ze hebben daar lang niet alles. We zullen vast niet verhongeren, maar ik eet wel graag een beetje lekker

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 12:16

Temet

Helemaal correct en ingecalculeerd.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 12:20

Pluk

Yep, gelukkig zitten ze op verschillende scholen. Ik voorspel dat de scholen over 2 weken sowieso dicht zullen zijn. Dat is in Korea en Italie ook gebeurd. Hoelang ze dicht blijven weet niemand maar dat zou wel eens heel lang kunnen duren.

Gelukkig hebben we tegenwoordig Youtube & Skype en weet ik wat nog meer. Dus de kindertjes kunnen thuis op afstand les krijgen. Dat is een heel goed oplosbaar probleem. Scholen zijn natuurlijk kweekplaatsen van micro-organismen, dus die stap ligt heel erg voor de hand.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 12:30

Temet

"Ondertussen maak ik even een mentale aantekening dat ik je ergens in juni ga vragen hoe het staat met de noodvoorraden en of je de rijst, noedels en erwtensoep al zat bent. "

Nogmaals. We eten gewoon vers van de Picnic en de Albert. Mocht die versaanvoer ooit haperen (en dat is helemaal niet gezegd*), dan spreken we de noodvoorraden aan. Indomie hebben we ja, met dozen gelijk te bestellen o.a. bij dodoo:

https://www.dodoo.nl/indomie-mi-goreng-40-x-80-gram.html (950 dozen van 40 stuks beschikbaar)

Dat artikel wat je quote maakt de bekende denkfout waar iedereen zich mee geruststelt. Die 2% doden zijn wat je krijgt bij een goed functionerende medische zorg. Als de ziekenhuizen overlopen worden hebben we het over heel andere percentages. (volgens mij heb ik dat in dit draadje al 4 keer uitgelegd).

We hebben in Nederland 2000 intensive care bedden. Een Coronavirusslachtoffer met een zware longontsteking houdt zo'n bed twee weken bezet.

*) Realiseren jullie je dat het in dit soort situaties een enorm voordeel is als je een goed werkende productieve landbouw hebt? Misschien zijn we die mensen straks heel dankbaar!

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 12:32

Oh fuck

Daar gaan we al:

https://twitter.com/silviast9/status/1233105992541446146

"ICUs in some hospitals in Lombardy are full and have to redirect patients. Only 100 hospital beds in ICU remain available in Lombardy (out of 900) and this despite draconian containment measures. This is the #COVID19 #coronavirus emergency we are talking about."

Soms is het kut om gelijk te krijgen.

vlinder72

vlinder72

28-02-2020 om 12:45

Gaat het allemaal wel?

Ik heb het idee dat je echt in paniek bent.

Dat je bezorgd bent, kan ik mij voorstellen maar ik heb het idee dat je doorslaat .

Als er ergens een grote brand uitbreekt zijn er ook niet genoeg bedden en worden patienten ook naar andere landen gebracht. Zie de ramp met die vulkaan in Nieuw Zeeland. De kinder ic's waren recent in Nederland overvol en patienten werden toen naar belgie gebracht. Lombardije is niet heel Italië. Er zijn meer ziekenhuizen in Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk.

Ps ook Nederland kan noodhospitaals opzetten als dat nodig is, net zoals in China.

'Realiseren jullie je dat het in dit soort situaties een enorm voordeel is als je een goed werkende productieve landbouw hebt? Misschien zijn we die mensen straks heel dankbaar!'

De Nederlandse boeren die voornamelijk produceren voor de export bedoel je?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.