Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 12:57

vlinder

"De kinder ic's waren recent in Nederland overvol en patienten werden toen naar belgie gebracht. Lombardije is niet heel Italië. Er zijn meer ziekenhuizen in Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk."

Inderdaad. Nou maar hopen dat de epidemie zich niet over heel Europe verspreidt...

Ik geloof dat ze dat een pandemie noemen...

Het sterftecijfer van 2% is gebaseerd op de geïdentificeerde ziektegevallen. Dus niet alle mensen erbij die wel het virus hebben maar niet of nauwelijks symptomen hebben en dus niet als coronageval bekend zijn.
De 40-70% besmetting waar Lipsitch het over heeft is inclusief die groep mensen die nauwelijks symptomen hebben. Als je wilt weten hoeveel mensen er dood gaan aan het virus dan zul je de groep mensen van wie we weten dat ze ziek zijn en de groep waarvan we het niet weten (die op zich onbekend is maar op grond van de schatting van Lipsitch kun je wel een indicatie maken). Die twee groepen tel je bij elkaar en vervolgens bereken je het percentage dat overleden is aan het coronavirus. Dan heb je het sterftepercentage maar dat ligt per definitie onder het percentage dat je krijgt als je alleen de eerste groep (bekend met coronavirus) neemt. Het is in ieder geval geen 2%.
Jouw rekensom 40-70% van de Nederlanders kan het virus oplopen klopt - als je Lipsitch aanneemt - jouw inschatting dat 2% van die groep gaat overlijden, namelijk 200.000 mensen klopt niet.

Pien

Pien

28-02-2020 om 13:04

Zit jij niet enorm te trollen?

Ik vind het onwaarschijnlijk dat iemand die hier op het forum altijd slim en ontwikkeld overkomt, nu zo ontzettend doorslaat en in paniek is.

Misschien zit je wel al dagenlang stikkend van de lach achter de pc, omdat iedereen hier met je in discussie gaat.

(Ik ben een meelezer die zelf niet vaak iets schrijft).

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2020 om 13:05

Boeren

Als ik op Pluk af ga is de buurtbevoorrading in de knoek van Nederland belabberd.

Pluk, nogmaals sorry 🙂, maar is het een vereiste om lekker te kunnen blijven eten in noodsituaties? Is het dan niet socialer gedacht om voorraden met elkaar te blijven verdelen en het dan maar even wat soberder te houden? Lekkernijen kun je vast gewoon blijven kopen. Dus jezelf verwennen lukt sowieso wel.

Er zijn heel veel mensen met een weekbudget. Hoe moeten die eten als de schappen voortijdig leeg raken en niet meer gevuld kunnen worden? Ik vind dat winkels nu al paal en perk moeten stellen aan aantallen per persoon als men constateert dat klanten doorslaan.

Ad Hombre

Ook nuttig voor jou om de link die Temet gaf te lezen. Ik citeer vast iets,
"If this turns out to be common, it’s a good thing. It implies that the case fatality rate—the number of deaths divided by the number of infections—of this novel coronavirus is likely to be far, far lower than the reported statistics.

It’s worth parsing that coronavirus 2019-nCoV is the virus that causes the syndrome of respiratory symptoms now called COVID19. The number of people who carry the 2019-nCoV virus is not equal to the number of people who develop COVID19. These should be thought of as distinct entities. Only a subset of patients with the virus will ever develop COVID19. We do not yet know how many infected patients go on to develop the symptomatic syndrome itself. But the more people who have the 2019-nCoV virus but do not develop the symptomatic COVID19 syndrome itself, the less dangerous we can conclude it is for most people to contract it. Many may walk around and not notice.

Dit komt overeen met wat Lipsitch die jij zelf aanhaalde zegt

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 13:07

Alkes

Dat heb ik gedaan, maar dat artikel negeert de mogelijkheid (zekerheid!) van overlopende ziekenhuizen.

Margaret

Margaret

28-02-2020 om 13:08

Ah, Ad

Het klonk al alsof je je ten onrechte ziek gemeld had, maar ik vond het onaardig klinken om dat te veronderstellen. Het leek me bovendien zinloos als je je kinderen niet thuis hield. En je leek me niet zo'n type als de vader uit 'Turist'. Is er niet ook iets voor te zeggen een coronafeestje te houden, zodat je zo snel mogelijk besmet raakt, nu er nog goede zorg is?

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2020 om 13:11

Pien

Geen vreemde gedachte. Die had ik net ook even. Maar iedereen heeft zijn zwakke plekken. Dit zou er een van Ad kunnen zijn. Erik Scherder, de breinprofessor, blijkt ook angsten te hebben die hij goed kan beredeneren en verklaren, maar dat helpt geen snars. Hij is angstig.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 13:13

Pien

"Zit jij niet enorm te trollen?"

Nee.

"Ik vind het onwaarschijnlijk dat iemand die hier op het forum altijd slim en ontwikkeld overkomt"

Dank je.

"nu zo ontzettend doorslaat en in paniek is."

Misschien moet je je dan extra zorgen maken, want misschien sla ik wel niet door en ben ik niet in paniek.

Ik ben al weken bezig met systematische voorbereidingen en ja, ik begrijp dat er een kans is dat ik daar in doorsla. Dat zij zo. Al is de kans dat ik gelijk heb maar 20% dan is die paar duizend euro die ik er aan uitgeef nog een verantwoorde uitgave (en de meeste aankopen kunnen we sowieso gebruiken, ik ben dol op instant noodles en erwtensoep!).

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 13:16

Margaret

"Is er niet ook iets voor te zeggen een coronafeestje te houden, zodat je zo snel mogelijk besmet raakt, nu er nog goede zorg is?"

Ja, daar is wat voor te zeggen. Alleen is het virus zo onvoorspelbaar dat je nooit kunt voorspellen dat je dan bij de eersten hoort. Sommige mensen schijnen een incubatietijd van 3 weken te hebben. Dan zou je zomaar midden in de massa terecht kunnen komen.

Nee, je wilt hierbij echt *na* de massa geinfecteerd worden.

Margaret

Margaret

28-02-2020 om 13:21

maar hopen dat het ziekenhuispersoneel en de boodschappenbezorgers zich niet ook ten onrechte ziek melden.

Floria

Floria

28-02-2020 om 13:23

Kaaskopje

Vanmorgen hier in de supermarkt op nog geen half uur van Tilburg was er niemand aan het inslaan en lege schappen waren er ook niet.

Ik heb geen idee waar de supermarkt dan op zou moeten letten? Net als de Nutrilon bepaalde dingen achter bewaren?

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 13:29

Margaret

Doen die bezorgers niet, want die denken dat het gewoon een griepje is dat ze toch zelf niet krijgen omdat ze jong zijn.

De medici en verplegers... Dat is geen leuke baan om te hebben tijdens een epidemie, maar als je dat vak kiest accepteer je dat soort risico's. Iets met de eed van Hippocrates.

Er zijn video's uit Wuhan met ziekenhuispersoneel dat half hysterisch wordt van de ellende waarin ze verkeren.


https://www.youtube.com/watch?v=IZVk_4RjaHU

Die mensen zijn moediger dan ik.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-02-2020 om 13:34

"Alora!"

We weten nu wie zich naar alle waarschijnlijkheid niet zal aanmelden als vrijwilliger indien het Coronavirus een pandemie veroorzaakt. In geval van nood leer je je vrienden kennen.

Margaret

Margaret

28-02-2020 om 13:35

en jij behoort tot het kwart van de mensen die twijfelen aan het nut van hun baan. Misschien hebben de maaltijdbezorgers wel ouders die er net zo over denken als jij.

Jo Hanna

Jo Hanna

28-02-2020 om 13:46

Differentiëren?

Ik vermoed ook dat er geen houden aan is en dat de mallemolen straks gewoon gaat draaien. Wat ik op basis van onder meer de artikelen die hier worden gepost en andere info niet goed begrijp, is dat er geen doelgroepenbeleid wordt ontwikkeld. Ik weet dat het praktisch nogal wat voeten in aarde heeft maar als er nou eens gestart wordt met de doelgroepen die grotere kans lopen op ernstige ziekte of overlijden preventief in quarantaine te plaatsen, dan zou dat voor deze mensen zelf het risico verlagen en daarnaast de druk op de gezondheidszorg flink kunnen verminderen waardoor de mensen uit de minder bevattelijke doelgroepen die toch ernstig ziek worden een goede behandeling kunnen krijgen.

Over mezelf en mijn kinderen maak ik me niet zo’n grote zorgen. Wij zijn in beginsel gezond en fysiek sterk. Met mijn vader ligt dat anders. Ik kan me voorstellen dat die hetzelfde zou doen als Ad, zichzelf een tijdje terugtrekken uit het openbare leven. Al is dat ook mentaal wel een enorme opgave als je een alleenwonende oudere bent. Daar zouden we als het enigszins kan ook collectief wat op moeten proberen te verzinnen bij quarantaine van kwetsbare groepen, dat mensen wel geregeld nog iemand (ook live) spreken. Dat gezegd hebbend: ik ga maar eens Skype installeren bij m’n pa,

Ik heb wel mijn voorraadkast wat op peil gebracht, vooral met snel voedsel, voor als ik ziek zou worden, maar niet voor 200 dagen. Ik lees berichten dat er genoeg voorraden zijn en dat snel opgeschaald kan worden. Daar vertrouw ik vooralsnog maar op.

Groet,
Jo Hanna

Floria

Floria

28-02-2020 om 13:50

Johanna

Hoe lang zou je die mensen dan moeten afzonderen? Dat kun je ze toch geen half jaar aandoen?

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 13:57

"We weten nu wie zich naar alle waarschijnlijkheid niet zal aanmelden als vrijwilliger indien het Coronavirus een pandemie veroorzaakt. In geval van nood leer je je vrienden kennen."

Misschien zijn sommigen van jullie me later wel heel dankbaar omdat ik hier in een nog redelijk vroeg stadium aan de bel heb getrokken. Zo heeft iedereen zijn rol in het leven. Voor mij heeft mijn gezin op dit moment de absolute prioriteit, maar als ik jullie kan wakker schudden doe ik dat graag.

Toen de nazi's aan de macht kwamen waren er joden die de wijk namen naar Israel of Amerika terwijl iedereen ze voor gek verklaarde. Daar hebben ze later ook geen gedenktekens voor opgericht. (was ook niet nodig)

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 13:59

RK2

Het is wel wrang dat zelfs als er zoiets ernstigs aan de hand is, sommige mensen nog bezig zijn met puntjes scoren.

Ik vraag me trouwens af wat Lavell ervan denkt of zou die al de benen hebben genomen?

Jo Hanna

Jo Hanna

28-02-2020 om 14:02

Niet mijn expertise

Ik weet niet hoe lang dat zou moeten duren, ben geen deskundige. Het lijkt me alleen een oplossingsrichting om te onderzoeken. Als de aanwijzingen sterker worden dat dit virus zich gedraagt als een seizoensgriep, zou het misschien mee kunnen vallen? Een ander regime zou kunnen zijn: ze collectief buiten de eerste golf houden en dan gefaseerd weer uit quarantaine zodat je behandelcapaciteit op peil kunt houden. Maar de rekenmodellen laat ik graag aan wetenschappers over.

Groet,
Jo Hanna

Chrono

Chrono

28-02-2020 om 14:05

Prepper

Diep in mijn hart ben ik eigenlijk een prepper. Daarom heb ik bv. een houtkachel. Altijd een fles gas in de schuur en een kookpit. Moestuintje.

Jo Hanna, ik ben het met je eens over dat doelgroepenbeleid. Omdat ik er zelf bijhoor, zit ik er overigens al een tijdje op te broeden. Kinderen thuishouden, de werkster niet laten komen, zulke dingen.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-02-2020 om 14:09

Hmm ...

"Het is wel wrang dat zelfs als er zoiets ernstigs aan de hand is, sommige mensen nog bezig zijn met puntjes scoren."

Laat ik dit van harte met je eens zijn. Opmerkelijk wel hoe jij je opwerpt als een soort van nationaal leider.

Jouw verkapte oproep om massaal van werk en school weg te blijven, vind ik overigens niet getuigen van een groot verantwoordelijkheidsbesef. Je zou het rampenscenario waar je zo bang voor zegt te zijn nota bene nog in werking stellen ...

Rode krullenbol

Pluk

Pluk

28-02-2020 om 14:09

Kinderen thuishouden

Dat vind ik nogal wat. Zou ik het liefst wel doen, als een paar dagen zin had. Maar het zijn pubers en die sluit je niet langer dan een paar dagen af van hun sociale leven. Dus tja.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 14:15

Jo Hanna

Dat is de enig mogelijke insteek bij gebrek aan medische oplossingen. De infectiesnelheid zodanig terugbrengen (door isolatie van huizen/steden/wijken/landen) dat de vloed aan ernstige gevallen verwerkt kan worden.

Een extra complicatie daarbij is de mankracht in ziekenhuizen. Als artsen en verplegers zelf ziek worden of doodgaan neemt de capaciteit alleen maar af terwijl die gigantisch omhoog zou moeten. Ik heb medici zien uitleggen dat de bottleneck niet de bedden en beademingsapparatuur zijn, maar de mensen die de machines kunnen bedienen en de patienten verzorgen.

Die isolatie moet alleen misschien wel net zo draconisch zijn als in China om effect te hebben en het is sterk de vraag of wij dat op kunnen brengen.

Zeetakje

Zeetakje

28-02-2020 om 14:29

Hier ook wel een voorraadje aangelegd

Ik ben het wel met Ad eens hoor. Voor 200 dagen voorraad inslaan zit er hier niet in, maar ik heb wel extra groente, vlees en brood in de vriezer gedaan. Ik heb een paar pakken meer pasta en rijst in de kast liggen en geheel tegen mijn gewoonte in heb ik ook wat blikken soep en wat potten en pakken bonen en groente ingeslagen.

Het scheelt misschien dat er in ons gezin twee personen zijn die een verlaagde weerstand hebben, waarvan er een al meer dan een maand met behoorlijke verkoudheid en een lastig onder controle te krijgen oorontsteking loopt.

Voor onze jongste, die het liefst leeft op frikandelbroodjes en 's avonds vaak met lange tanden wat gezonds naar binnen werkt, heb ik een megapot multivitamine gekocht en als nu de beslissing genomen zou worden dat we met z'n allen een maandje thuis zouden moeten blijven, zou ik dat helemaal niet erg vinden. En dat is geen paniek.

Nou gebiedt de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik sowieso het liefst van november t/m april met een stapel boeken en heel veel thee als een beer in m'n hol weg zou willen kruipen.

Jo Hanna

Jo Hanna

28-02-2020 om 14:29

Medisch personeel

Dat is wat ik niet goed begrijp: medisch personeel is over het algemeen jonger en gezonder dan de groepen die geacht worden de grootste risico’s te lopen. Zijn zij gewoon statistische pechvogels of lopen ze door herbesmetting grotere risico’s? En betekent dat dan ook dat je je er met beschermende maatregelen niet tegen kan wapenen? Dat kan toch bijna niet. Dan zou je haast zeggen dat het gevolgde protocol niet streng genoeg is.

Groet,
Jo Hanna

Zus

Zus

28-02-2020 om 14:30

Wat ik nou niet begrijp..

Waarom zou je noodles, pasta en erwtensoep inslaan? Pasta en noodles bevatten bijna alleen koolhydraten. Houd je het niet langer uit als je (gedroogde) peulvruchten bijvoorbeeld inslaat? Of een grote ham?

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 14:34

Jo Hanna

Ook van Lipsitch:

https://twitter.com/mlipsitch/status/1231433038816563201/photo/1

Een grafiek over de mitigation van de epidemie met als doel de ondercapaciteit aan medische voorzieningen op te vangen.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2020 om 14:38

Jo Hanna

"Dat is wat ik niet goed begrijp: medisch personeel is over het algemeen jonger en gezonder dan de groepen die geacht worden de grootste risico’s te lopen."

Dat past dus niet bij de bekende risicopercentages. Het zou erop kunnen duiden dat de bekende riedel 'ziek en zwak' volledig bezijden de waarheid is.

"Dat kan toch bijna niet."

Dat kan wel degelijk, de enige cijfers over een echte voldragen Corona-epidemie die we hebben zijn afkomstig van China. De Chinese regering staat niet bepaald bekend om zijn liefde voor de waarheid.

Scholen dicht

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2324778-alle-japanse-scholen-dicht-vanwege-corona.html

" Vanaf volgende week gaan alle basisscholen en middelbare scholen in Japan dicht. De maatregel wordt genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. In het land zijn tot nu toe zo'n 900 mensen besmet.

Japan is niet de eerste plek waar scholen dicht zijn. Ook in een aantal Italiaanse steden zijn de scholen dicht en in China gaan zo'n200 miljoen kinderen al weken niet meer naar school. Ze krijgen online les. "

Zouden we hier ook eens moeten doen. Dan krijgen ook de Nederlanders eindelijk eens een beter beeld bij 'homeschooling'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.