Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nicky

Nicky

09-03-2020 om 01:10

Angst

Dit vind ik wel toepasselijk n.a.v. het gehak op Ad. Laten we aardig zijn tegen elkaar en tegen onszelf. Uit dat artikel in Vox:

Psychological preparation is important too
Pandemics are scary. The spread of the coronavirus within the US could be a significant disruption to many people’s lives, a health crisis for some smaller number of people, and a deadly tragedy for a still-smaller number.

“It helps to be a little psychologically prepared for the possibility that life will be very different for a period of time,” Lipsitch told me. Processing that possibility now can help us “get over the surprise of that, to some extent, before it happens.” So coronavirus paranoia, if you’re experiencing some, isn’t silly or unreasonable — it’s part of the totally normal process of coming to grips with a significant problem.

“The ‘adjustment reaction’” — that is, the stress, hypervigilance, obsessive reading about a crisis, imagining its effects on your family, and worrying — “is a step that is hard to skip on the way to the new normal,” Lanard and Sandman write. “Going through it before a crisis is full-blown is more conducive to resilience, coping, and rational response than going through it mid-crisis.”

So be forgiving of yourself if you’re having an “adjustment reaction” or if your friends and loved ones are. The spread of the coronavirus will be genuinely disruptive, difficult, and for some people dangerous. Taking real steps to mitigate the effects it will have on you or your family isn’t a silly thing to do — it’s a responsible one.

Jij had mailtjes met vragen gestuurd naar de Tweede Kamerleden, toch? (Ik weet niet meer of je dat in dit draadje schreef of in een andere, excuses als ik informatie uit een ander draadje hier inbreng). Zijn die vragen nog gesteld tijdens het debat met Bruins laatst? Ik heb het debat niet gevolgd, maar ik ben wel benieuwd of enkele Tweede Kamerleden jouw suggesties voor vragen hebben overgenomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2020 om 08:36

Stapels

Ik vond nog een filmpje via Social Media:


https://www.youtube.com/watch?v=GU0d8kpybVg

Fake of niet?

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2020 om 08:38

Sydney

Er was een aantal toezeggingen, maar of ze zo letterlijk zijn gesteld weet ik niet. (niet gekeken) En of de duvel er mee speelt, ik las later dat de PVV woordvoerder het meest kritisch was geweest, met heel zinnige vragen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2020 om 08:50

Sydney II

En de SP woordvoerder Maarten Hijink, waar ik nog een paar mailtjes mee gewisseld heb was volledig in denial en vond dat het gewone leven voorgaat:

"Zeker is het zo dat we de gevolgen van deze uitbraak niet moeten onderschatten. Bij de bestrijding van het virus moeten we - wat de SP betreft - nuchter kijken naar wat effectief is. Geen extreme maatregelen als het niet nodig omdat het gewone leven moet doorgaan."

In dat kader is de nieuwsuur uitzending van gisteren tekenend. Een Italiaanse arts uit zijn zorgen en waarschuwt andere landen zich voor de bereiden op de IC overbelasting, maar hamert er aan het eind vooral op dat er zo vroeg maatregelen moeten worden genomen om de verspreiding in te perken zodat ze niet in de zelfde ellende terecht komen als Italie.

https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1236756580252758027

Vervolgens gaat het alleen over het IC-vraagstuk (niet onbelangrijk natuurlijk) maar de 'maatregelen' heeft niemand het meer over.

Zit zo'n journalist te slapen?

Emmawee

Emmawee

09-03-2020 om 08:53

Hahaha Ad

Dat filmpje is van 6 jaar geleden! 😉

Jo Hanna

Jo Hanna

09-03-2020 om 08:56

Debat

Hier vind je het verslag: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/8f24c5a7-c96a-450f-b6cc-8932ab5342c5

PVV-er Jansen stelde inderdaad veel en behoorlijk goede vragen. Zijn toon riep wel weerstand op waardoor er wat teveel aandacht naar uit ging. Als hij zich wat rustiger zou kunnen uitdrukken zou hij een heel goed kamerlid zijn. Verder vielen mij de PvdD en het CDA op. Ik heb het niet diepgravend gelezen, alleen gescand.

Het is een moeilijk onderwerp. Ze moeten het gewoon doen met de antwoorden die ze krijgen. In zo’n setting heeft het geen zin om door te drammen. Voor de bühne misschien, Maar je gaat er als kamerlid niet beter van functioneren. (Ik zou dat werk dan ook niet kunnen doen).

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2020 om 09:01

Nicky

Mevr Hombre was blij met je bijdrage. Zij worstelt daar ook mee. Angstpatienten maken meestal van een mug een olifant, daar zijn psychologen aan gewend. Maar wat moet je als de mug echt een olifant blijkt?

In dit kader kunnen jullie mijn gedram zien als een poging om een adjustment reaction op te wekken. Jullie zijn in ieder geval psychologisch al veel beter voorbereid op wat er gaat komen dan 99% van Nederland.

Na de acceptatie komen de voorbereidingen. De Makro is overigens vanavond nog open to 22:00.

In mijn Italie Telegram group ( https://t.me/ItaliaDailyNews ) deelden ze de volgende oproep:

"The supermarkets are, for now, stable.
We ask you to not overcrowd them, as it's dangerous for your and others health.
Go to buy food only if you have less than a week woth of food.
Last time, when the panic buying started, the supermarkets were "knocked out" for 7 days, from saturday to friday.
Please, let's all work togheter to avoid something like that.
In case of low supplies because the internal production is down, the goods will arrive from outside the red zones.

> we have talked directly with supermarkets managers and personnel that is in charge of resupplying them."

Het risico op tekorten is dus wel degelijk aanwezig als zo'n lockdown ingaat.
Ik zou preventief minimaal 2 weken inslaan.

Als je een beetje voorbereid wilt zijn op hoe het hier mogelijk zal zijn over een week of twee, zou je die (engelstalige Telegram group) kunnen volgen. Telegram is een soort whatsapp, met meer groepsfunctionaliteiten. Appje downloaden, telefoonnummer invoeren en link hierboven aanklikken.

'In dit kader kunnen jullie mijn gedram zien als een poging om een adjustment reaction op te wekken. Jullie zijn in ieder geval psychologisch al veel beter voorbereid op wat er gaat komen dan 99% van Nederland.'

Jouw gedram leidt daar niet toe, hoor.

Niki73

Niki73

09-03-2020 om 09:08

Spreek voor jezelf, Sydney

Ik ben het allemaal toch iets anders gaan bekijken. Geen paniek hier, geen grote zorgen, wel wat voorzorgsmaatregelen. ALS het hele gezin ziek wordt, kunnen we in ieder geval 2 a 3 weken vooruit.

Emmawee

Emmawee

09-03-2020 om 09:14

Sidney

"Jouw gedram leidt daar niet toe, hoor."
Spreek voor jezelf.
Wat mijzelf betreft, helpt het wel degelijk om hier ieders kijk op de zaak te lezen. De manier waarop Ad reageert is zo uitzonderlijk, dat het mij wel degelijk aan het denken heeft gezet. Ik ga (nog) niet mezelf met mijn gezin opsluiten, maar ik ben wel veek voorzichtiger dan wanneer ik alleen maar Sidney-achtige reacties zou hebben gelezen hier.

Jo Hanna

Jo Hanna

09-03-2020 om 09:18

Debat en urgentie

In dat debat zijn heel veel relevante vragen gesteld maar zonder die prognoses ontbreekt de urgentie. Die prognoses zijn natuurlijk volledig speculatief. Dat is ook echt zo! Maar dat betekent ook dat je er in zo’n debat niks mee kan. Niemand heeft ze ingebracht, logisch ook. Dat zou heel amateuristisch zijn geweest. Je kunt als bestuurders niet gaan lopen freewheelen met informatie van het internet.

Het blijft ‘jammer’ en ook wat vreemd dat de urgentie zo lang wordt gemist; nu nog. Vanuit mijn werk kreeg ik bijvoorbeeld een mailtje dat de ‘steekproef (..) slechts enkele dagen duurt’. Nou, duidelijk in denial, als het mij vraagt. En niet over nagedacht: een gedragsverandering van enkele dagen heeft op korte termijn 0,0 effect.

Ik probeer de laatste dagen voorzichtig wat mensen te waarschuwen dat ze zich een beetje moeten voorbereiden op wat komen gaat. Maar ik let ook wel op, heb geen zin om als Coronagekkie te worden neergezet. Op dit moment heb ik bepaald niet de indruk dat mensen het begrijpen als je over een afspraak over een paar weken zegt: ‘eerst maar eens zien hoe dit verder gaat’. Ik ben daar dus terughoudend mee. Maar, als in de rest van Europa de besmettingsgraad bij benadering de Italiaanse ontwikkelingen volgt, loopt die relativering gauw op zijn eind. Dan gaat het namelijk niet meer over verwachtingen maar over werkelijkheid. Dan moeten we het er wel over hebben.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2020 om 09:19

Jo Hanna

Jezus, de dynamiek van de 2e kamer lijkt verdacht veel op OO, met mij in de rol van de PVV-woordvoerder. Ik ben echt geen PVV fan, vanwege allerlei andere standpunten, maar deze man verdient alle lof voor zijn vasthoudendheid. Helaas ook hier de aantijging angststoker.

Dank voor de link.

Enfin, de beurs schijnt aan het instorten te zijn volgens nu.nl, daar worden mensen vaak wel wakker van.

https://www.beurs.nl/Index-Koers/12272/AEX/

Dat wordt sowieso de ergste beurskrach ooit. Hoe noem je het als een economie nagenoeg tot stilstand komt zoals in China?

Emmawee

Emmawee

09-03-2020 om 09:29

Debat

Ik heb het debat deels gevolgd en het was echt stuitend hoe alleen naar op de toon van die PVV-woordvoerder werd ingegaan. Ik vond hem ook af en toe onhandig, maar zijn vragen waren af en toe ook de mijne.

Jo Hanna

Jo Hanna

09-03-2020 om 09:32

Sydney

Ik sluit me bij voorgaande forummers aan. Ook ik ga echt niet all the way mee met Ad, in de verste verte niet zelfs. Maar door zijn bronnen te lezen en er zelf over na te denken, ben ik wel degelijk wijzer geworden en heb ik me beelden gevormd en gedachten gewijd aan hoe ik hiermee wil omgaan. Ik herken ook helemaal wat Lipsitch beschrijft. Persoonlijk ben ik blij dat we dat hier samen hebben kunnen doen. Ergens hoop ik nog steeds dat het allemaal zwaar overdreven is maar in de werkelijkheid zie ik weinig aanleiding om te denken dat dit wel zal overwaaien.

Ad zou als politicus nog geen deuk in een pakje boter slaan. Hij laat zich teveel meeslepen door angst en verontwaardiging. Maar hij is overduidelijk intelligent, kritisch onderzoekend, moedig en betrokken. Jij hebt in deze draad alleen maar op de man gespeeld, zonder enige onderbouwing. Als er iemand is die niks positiefs bijdraagt ben jij het.

Groet,
Jo Hanna

Hamsteren

Voorlopig heb je van hamsteren meer last dan plezier. De schappen zijn dan leeg voor de mensen die na jou komen. Niet erg nodig en niet erg handig.

Je zou graag willen dat er positieve inspanningen geleverd worden. En ik zie ook dat op veel plaatsen men zich aan de instructies begint te houden van geen handen schudden, handen wassen enzovoort.

Ik vraag me wel af of het zin heeft om lockdowns in te stellen. Hoe kun je dat beoordelen? Hoe houdt dat ziektegevallen tegen?
Heb je minder ziektegevallen bij lockdowns?
Of is het voldoende om een betere hygiene in acht te houden en het aantal grote evenementen te beperken. Kun je op voorhand de positieve effecten goed inschatten.

Ik ben Ad dankbaar

..en zeker ook Jo Hanna. Hopelijk schetst Ad een te zwart scenario (dat hoopt hij zelf ook, mensen), maar dan nog vind ik zijn posts in deze draad iha waardevol. Ik ben me door zijn bijdragen meer en beter gaan informeren en voorbereiden. Volgens mijn inschatting is dat ook zijn intentie (ons waarschuwen, en niet: strijd voeren); hij slaat amper terug op de hem welbekende scherpe toon, hij verdedigt zich voornamelijk en probeert aan te tonen waaróm hij gevaar ziet. En alleen al vanwege die intentie verdient hij dat gehak niet.
En Jo Hanna: heel fijn dat je zoveel moeite doet om zaken uit te pluizen.
Dank aan beiden.

rode krullenbol

rode krullenbol

09-03-2020 om 09:49

Niet zo huichelen, Jo Hanna

Je bent hier met je gestook tegen de gevestigde orde aan het proberen de geesten rijp te maken voor een sterke leider. Nogal doorzichtig.

Rode krullenbol

Jo Hanna

'Jij hebt in deze draad alleen maar op de man gespeeld, zonder enige onderbouwing. Als er iemand is die niks positiefs bijdraagt ben jij het.'

Misschien moet je de draad nog even doorlezen ...

Van nu.nl

'Er komen meerdere lezersmails binnen over de studenten van de Groningse studentenvereniging Vindicat. Hierin staat onder meer dat een aantal studenten na de wintersportvakantie in Noord-Italië positief is getest op het coronavirus. Dit zou zijn gebeurd in Breda, Zwolle en Enschede. De drie ziekenhuizen die in de mails worden genoemd, zeggen desgevraagd tegen NU.nl dat de informatie niet klopt.'

Maar het hád waar kúnnen zijn ...

RK?

"Je bent hier met je gestook tegen de gevestigde orde aan het proberen de geesten rijp te maken voor een sterke leider."

Waarop baseer je dit nu eigenlijk precies? Je wrijft Jo Hanna zeer dubieuze motieven aan en ik kan niet terugvinden op grond waarvan. Ik begrijp niet wat hier gebeurt, of worden er soms oude vetes uitgevochten waar ik geen weet van heb?

Jo Hanna

Jo Hanna

09-03-2020 om 10:15

Wat een rare flauwekul. Jij wordt er ook niet inhoudelijker op. Ik herhaal het nog maar een keer: Democratie is soms rampzalig maar geen democratie is nog erger.

Ik deel voor zover ik weet geen belangrijke politieke standpunten met de PVV. Maar betekent dat dat ik niet mag opmerken dat een PVV-kamerlid zinvolle vragen stelt? Kamerlidmaatschap is een ambacht. Ik hoef iemands politieke overtuiging niet te delen om een mening te kunnen hebben over zijn functioneren in het systeem.

Het enige wat ik persoonlijk wil, is het over de werkelijkheid kunnen hebben met mensen. Dat gaat nou eenmaal niet als je moet doen alsof het allemaal best in orde komt terwijl er ernstige signalen zijn van het tegendeel.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

09-03-2020 om 10:16

Rare vetes?

Ik weet van niks.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

09-03-2020 om 10:27

AnneJ: maatregelen

Ik twijfel ook heel erg of lockdowns op de schaal van NL zin hebben. Ik had liever gehad dat in een veel eerder stadium veel meer op bewustzijn en gedragsverandering was ingezet. In mijn omgeving zijn mensen nog helemaal met zichzelf bezig ‘Wat is er nou erg aan? Het is gewoon net zoiets als een griepje!’ Ze beseffen inmiddels net dat ze niet bij hun zieke oma op bezoek moeten gaan als ze hoesten. Ik hoor ook: “Je kunt het toch niet voorkomen.” Niet beseffend dat het al heel veel zou uitmaken als je de kans met de helft kon verminderen. De wijdere implicaties gaan vrijwel volledig aan ze voorbij. Dat moet gauw veranderen.

Groet,
Jo Hanna

@nnemoon

@nnemoon

09-03-2020 om 10:31

Naar het werk

Ik moet zo gaan werken. Ik werk in een ziekenhuis. Lees ik net dat er een medewerker besmet is geraakt door het Corona virus. Kijk ik toch even anders tegen mijn werkdag aan. Wie is het, ben ik met deze persoon in contact geweest?

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

09-03-2020 om 10:43

Draad wordt gesloten

Beste Forumbezoekers,

Deze draad nadert de 1000 berichten en dan moet hij gesloten worden.
Uiteraard zijn jullie van harte welkom om een nieuwe draad te starten.
Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Veer

Veer

09-03-2020 om 10:53

Ik ben blij met deze draad

Dankjewel Ad, Johanna en alle anderen die zaken uitzoeken en de moeite nemen om dat hier te delen.

Het vergroot mijn bewustzijn rn maakt me alerter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.