Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marinet

Marinet

08-03-2020 om 16:27

Zou je nog even op het volgende willen antwoorden (post 851)? :

Ik verklaar je niet voor gek hoor. Maar een vraag: hoe lang ga jij dan binnenblijven? Hoe lang blijven je kinderen van school? En je vrouw, zij is therapeute meen ik, heeft ze al haar cliënten afgezegd? Voor onbepaalde tijd?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 16:45

Mirreke

Ja de grafiek is interessant. Het is juist de bedoeling dat alle curves als het ware over elkaar gelegd worden. Zo kun je de attack rate per land vergelijken.

Volgens mij heeft België lang op 1 besmetting gestaan, totdat het doorbrak en net zo'n steile curve inzette als die van NL.

De attack rate bij ons, België, Italië en Iran is heel vergelijkbaar en dat is heel slecht nieuws.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 16:51

Marinet

Heb ik al eerder aangegeven. We zijn vorig weekend ondergedoken en ik hou er rekening mee dat we dat 16 dagen vol kunnen houden zonder al teveel gezeur. Dan moeten de scholen dicht zijn en kunnen we ons beroepen op een noodsituatie omdat we op de kinderen moeten passen. Dat schijnt juridisch te kunnen zij het zonder salaris. Tot nu toe gaat alles volgens verwachting zij het dat de scholen maar open blijven.

De snelheid van de gebeurtenissen zal alleen maar toenemen dus ik vermoed dat het goed gaat komen wat onze absentie betreft. Ik heb ook nog een bedrijf met een aantal compagnons, maar dat run ik gewoon op afstand via teleconferencing.

Marinet

Marinet

08-03-2020 om 16:58

okay, bedankt

Klopt

'Tot nu toe gaat alles volgens verwachting zij het dat de scholen maar open blijven.'

Klopt. Zelfs het Gymnasium Novum in Voorburg blijft gewoon open, terwijl daar een leerling corona heeft (en 3 dagen op school rondliep). Hij is inmiddels koortsvrij trouwens.

V@@s

V@@s

08-03-2020 om 17:28

Interessante grafiek

Jammer dat je niet ook een linkje post waar je hem hebt gevonden. Je ziet wel dat veel landen ongeveer gelijk op gaan zodra het zich in het land zelf begint te verspreiden. Ik zie weinig invloed van maatregelen om eerlijk te zijn.

Jammer

Niemand reageert op mijn bericht over het dagelijks leven/open dag uni...
Als ik de maatregelen voor Frankrijk lees (oproep om niet je opa of oma te bezoeken) dan ben ik bijna blij dat mijn moeder net is overleden 😢

Toevoeging

Ik zou mijn moeder liever dood zien gaan aan corona dan haar in de laatste fase van haar leven in een isolement te plaatsen!

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 17:51

V@@s

Telegram group, maar de bron staat erbij: Johns Hopkins.

Leven jouw ouders nog? En die van je vrouw??

Uni

Dochter heeft morgen een meeloopdag op een hogeschool. Ze denkt na hoe ze zo min mogelijk risico loopt en of ze natte doekjes mee zal nemen.

Handen geven gaat niet gebeuren.

Er kan een dag komen dat ze dat soort bezoeken niet meer doet. Nu schatten we het risico nog laag in.

Ik heb inderdaad een oude vriendin, verse hartoperatie, die ik voorlopig niet bezoek. We bellen en ik doe briefjes in haar bus.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 18:04

Jippox

Nee, allemaal dood.
Dat maakt het makkelijker.

Oude moeder

"Ik zou mijn moeder liever dood zien gaan aan corona dan haar in de laatste fase van haar leven in een isolement te plaatsen!"

Ik vraag mijn moeder (80+) wat zij zelf wil: voorlopig alleen contact via de telefoon, of persoonlijk contact. Op dit moment kiest ze voor het laatste.

V@@s

V@@s

08-03-2020 om 18:58

John Hopkins

Ik kan ook een mooie titel onder een grafiek zetten. Ik heb gezocht naar een directe link, maar helaas niet kunnen vinden.

Rosie

Gelukkig maar. Ik denk dat bijna ieder mens bang is voor de dood, dat zit nou eenmaal in ons systeem. Maar dat een isolement (zeker als de dood sowieso niet heel ver van het bed meer is) veel erger is. En de meeste ouderen zijn al zo eenzaam...

Ad, ja dat maakt het een stuk makkelijker. En tegelijk onbegrijpelijker. Jullie (als gezin) zitten geen van alle in een risicogroep. Je daden zijn volgens mij dan ook totaal niet in verhouding tot de risico's die jullie lopen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-03-2020 om 19:11

Hoogbejaarde ouders

...ben blij dat die er in onze families niet meer zijn. Ze zouden zich zoveel zorgen hebben gemaakt over kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. En te veel tijd om te piekeren bij te weinig afleiding.

Bang voor dood ben ik niet zozeer, wel voor benauwdheid en pijn. Wie niet he.

Ben het eens met Jippox - ‘ in het echt’ hoor ik veel minder dreiging dan hier.

Oh ja, heel wat postings eerder ging het om het gevaar van kerkdiensten. In de biblebelt zijn nog niet veel besmettingen. En RK kerken zitten meestal niet vol.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-03-2020 om 19:29

Wilgenkatje

Toevallig vanochtend in de katholieke kerk geweest tijdens een viering. Had het niet verwacht, maar volle bak. Vooral ouderen. Het is vastentijd hè.
Merkte wel dat het ‘vieren’ een stuk killer was zonder het elkaar met hand geven vrede te wensen.
Gek dat zo’n klein onderdeel toch zoveel uitmaakt.

Bosbes

Bosbes

08-03-2020 om 19:30

vandaag in de kerk (RK)

Vanmorgen was ik bij een mis. In eerste instantie dacht ik dat het nog leger was dan de paar keer in afgelopen maanden dat ik ook was gegaan (stuk of 40? mensen in een redelijk grote kerk). In het blaadje dat we kregen stond dat er in verband met Corona geen 'tongcommunie' (zo noemden ze het geloof ik echt!) zou worden gegeven en ook geen handen geschud bij de wensen voor elkaar.

Maar bij de communie doken er enorm veel mensen op, echt wel meer dan 100, misschien wel 140. De hosties werden in de opengevouwen handen gelegd.

Bennikki

Bennikki

08-03-2020 om 19:33

Jippox ea

Ik was net op een verjaardag en werd door het hele gezelschap beschimpt toen ik mijn zorgen uitte over het virus “belachelijk” “storm in een glas water” “net zo besmettelijk als griep”
Ze beweerden dat Noord-Italië was afgesloten uit economische motieven.

Mijn nicht werkt als hoofd in een verpleeghuis, ook zij maakte zich geen zorgen. “Die mensen moeten toch op een manier dood, griep, Corona, Norovirus, het maakt niet zoveel uit.”
Blijkt dat die bewoners toch al niet naar het ziekenhuis gaan als ze b.v gewoon longontsteking krijgen.. dus IC-bedden zullen ze niet in beslag nemen, volgens nicht.

Bosbes

Bosbes

08-03-2020 om 19:34

zie ook deze link over de RK kerk

Zie ook wat de RK kerk hier zelf over schrijft:
https://www.rkkerk.nl/maatregel-nederlandse-bisschoppen-vanwege-het-coronavirus/

Miswijn

In de orthodoxe kerk waar wij gaan wordt al heel erg lang geen miswijn in een kelk gedeeld maar in kleine medicijncupjes op bladen.

https://www.nd.nl/nieuws/varia/958584/paus-steunt-slachtoffers-coronavirus-via-livestream

Ook de Paus gaat digitaal.

Rixt

Rixt

08-03-2020 om 19:53

Ouders

Voor mezelf en mijn gezin ben ik niet zo bang, wij zijn gezond en in goede conditie, maar voor onze (schoon) ouders des te meer. Ze bagatelliseren het nogal, niet druk om maken en zoenen en handen schudden doen ze nog gewoon. 'Het zal onze deur wel voorbij gaan' zei mijn moeder vanochtend nog. Ik hoop het heel erg voor ze, want Copd, hartklachten en een stollingsprobleem.
Zelf was ik m'n handen altijd al veel, maar doe er nu nog een schepje bovenop. In onze provincie is het ook nog niet vastgesteld, al komt of is het hier natuurlijk ook. De kinderen zien een lange vakantie overigens wel zitten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-03-2020 om 20:05

Vredewens

Kan me voorstellen Dendy dat zo’n element gemist wordt. Mooi moment, elkaar vrede wensen. In protestante diensten ontbreekt dit meestal in de liturgie.

Wel staan hier anders altijd de predikant en een kerkenraadslid bij de deur om de vertrekkende kerkgangers met een handdruk een goede zondag/goede week te wensen . Dat werd vandaag vanwege Corona niet gedaan.

Heb trouwens in de dienst vrijwel geen mens horen hoesten, dat was rond kerst/begin januari wel anders.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-03-2020 om 20:10

Verpleeghuis

Inderdaad gaan veel hoogbejaarde bewoners met een longinfectie niet naar het ziekenhuis, ze worden ter plekke verpleegd, met speciale hygiënische maatregelen, eenpersoonskamer. Het klinkt nuchter misschien wat de nicht van Bennikki zegt, maar zo is het wel. De behandelend arts zet in op welbevinden, zover ik weet.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 21:59

Vaas

Ben jij ook al zo’n treurig typetje?
Probeer eens Google reverse image search?

Hoe paranoïde ben je dan eigenlijk?

MoederVan3

MoederVan3

08-03-2020 om 21:59

Jo Hanna

Jij citeert uit mijn post #808 en trekt vervolgens de conclusie dat ik het argument dat dit soort draconische maatregelen nu getroffen worden tegen Ad gebruikt, terwijl ik eerder zei dat het niet zo ver zou komen. Als je de hele draad had gelezen, dan had je in post #24 kunnen lezen dat ik het volgende schrijf: ' Ad Hombre heeft ongetwijfeld gelijk dat als het Coronavirus hier even hard gaat huishouden als in Huwan, onze gezondheidszorg te kort gaat schieten.'
Waar ik moeite mee heb dat Ad zeker meent te weten dat het in chaos eindigt en duizenden, tienduizenden doden.
Ik ben er vanaf het begin van overtuigd geweest dat als de epidemie hier even hard uit de hand zou lopen als in Wuhan, er patienten zullen sterven die in normale tijden niet zullen sterven. De kans bestaat zeker dat het hier op zal treden. Dat ontken ik niet en heb ik nooit ontkend.
Alleen, ik weet het niet zeker in tegenstelling tot Ad. Als ik de cijfers bekijk, zie ik ook niet wat Ad meent te zien, namelijk dat Nederland samen met Italie het zwakste jongetje van de klas is. In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland lopen de cijfers ook hard op. In Noorwegen heeft het virus ook een sprint gemaakt.
Van Italie heb ik het idee dat nog steeds alleen het topje van de ijsberg zichtbaar is. Dat het aantal gedetecteerde nieuwe gevallen mogelijk beperkt is door de testcapaciteit.
Op het moment dat in Nederland het eerste Covid-19 geval werd ontdekt en in Duitsland het aantal gevallen opeens hard ging oplopen door uit Italie geimporteerde gevallen, stond de teller in Italie pas op 650. Dat is onwaarschijnlijk laag.
Om bovengenoemde redenen zijn cijfers moeilijk te vergelijken.
Stel dat wij in Nederland 60% van de besmette gevallen gedetecteerd hebben, in Italie 30% en in Iran 10% (ik roep maar wat), dan zijn de cijfers onderling niet te vergelijken.

Ad roept in #835 dat het hem niet zou verrassen dat:
'De werkelijke sterftecijfers blijken hoger te liggen dan de meest negatieve voorspellingen, misschien wel tussen de 20 en 50%'
Hij zegt dit zonder enige onderbouwing, behalve dan dat hij eerder in het draadje heeft uitgelegd dat je niet zomaar het sterftecijfer door het aantal gevallen mag delen. Dat laatste ben ik met hem eens.
Zowel het aantal ongedetecteerde besmettingen, als de toekomstige sterfte bij nu reeds gedetecteerde gevallen, heeft invloed op dit cijfer en wij weten te weinig om nu te zeggen hoe het precies zit. Dus roep dan niet wat, zonder dat je het kan onderbouwen.

Ik vind dat Ad terechte waarnemingen mengt met ongestaafde meningen, zoals over het te verwachte dodental.

Ik ben het met de zwartkijkers hier op het forum eens dat het RIVM en de GGD af en toe doorschieten in het 'downsizen'. Zoals het maar blijven herhalen dat alleen mensen met symptomen besmettelijk zijn. Dit is niet waar. Ook de boodschap dat het carnaval in Tilburg geen bron was, was waarschijnlijk niet helemaal waar.

Ik vind dat Ad echter de andere kant op doorschiet en ik ben blij dat niet iedereen thuis gaat zitten, want dan gaat de chaos echt los breken.
Geen politie, geen medisch personeel,geen RIVM, geen bevoorrading van supermarkten, geen mensen die stroomstoringen oplossen, geen brandweer, enz.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 22:30

MoederVan3

"Ik vind dat Ad terechte waarnemingen mengt met ongestaafde meningen, zoals over het te verwachte dodental."

Dat klopt, wat je zegt, en steek ik ook niet onder stoelen of banken. Maar voor mezelf kan ik het me niet veroorloven deze 'meningen' te negeren. Zeker niet nadat andere 'meningen' van ongestaafd naar 'feit' zijn gepromoveerd.

Veel maakt het niet uit. Alleen een gek zou nu nog volhouden dat we niet met een zeer gevaarlijk fenomeen te maken hebben waar we te weinig van weten. Ook zonder mijn 'ongestaafde meningen' (of beter: onvoldoende gestaafd) schrijft de voorzichtigheid voor dat we snel & hard ingrijpen. De WHO roept daar expliciet om, dus daar heb je mij niet voor nodig.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2020 om 22:37

V@@s

De sourcing is vrij simpel. De grafiek is gemaakt door Tim Churches van de University of Sydney op basis van de data van Johns Hopkins (gevisualiseerd in https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 ).

Eerlijk gezegd waren ik en mevr Hombre al van plan eenzelfde grafiek te maken, maar Tim was ons voor. Als je het niet vertrouwt, kun je zelf de data ophalen van de github repo van Johns Hopkins University Center for Systems Science and Engineering, die staat gewoon op github, hier: https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19

Ik zie graag je alternatieve rendering van de data tegemoet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.