Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

17-02-2020 om 11:40

Sydney

Mars Attacks, ja, die vond ik destijds hilarisch.

Je weet nooit

Misschien helpt het ook tegen virussen 😂

maaike

maaike

17-02-2020 om 15:42

Vreemd

Zoveel ophef terwijl er relatief gezien nog nauwelijks iets aan de hand lijkt. De 'gewone' seizoensgriep is vooralsnog net zo dodelijk. Uiteraard is het erg voor de slachtoffers zelf en hun nabestaanden, maar ter vergelijking: Jaarlijks sterven er zo'n 8 miljoen mensen wereldwijd aan de gevolgen van luchtvervuiling, in Nederland zo'n 10.000 per jaar. Niemand die dat erg genoeg schijnt te vinden om iets tegen die vervuiling te doen en voorpaginanieuws is het ook niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-02-2020 om 19:38

Nog eentje

Zo'n sufferd die niet snapt dat alleen ziekelijke oude mensen doodgaan:

https://www.ladbible.com/news/news-head-of-wuhan-hospital-dies-of-covid-19-20200217

Anca

Anca

17-02-2020 om 20:29

Duh

Ja Ad, en mensen die uitgeput zijn. Ook niet best voor je weerstand. Duh.

Dodelijk

Jonge mensen kunnen ook overlijden aan een complicatie van de griep. Helaas ervaring hier. Jonge mensen kunnen ook overlijden aan het Coronovirus. Dat is al lang gebleken. En die jonge mensen hebben dan dus geen chronische ziekte of andere weerstandsproblemen.
Niet dat we nu collectief doodsbang moeten worden maar zo'n virus houdt zich doorgaans niet aan afspraken over leeftijd of vermeende gezondheid. Onderzoekers proberen altijd groepen met meer risico eruit te lichten maar wat er op individueel niveau gebeurt komt niet in de krant.

WHO update nu


https://www.youtube.com/watch?v=QpcPfUt9vrY

Ik volg het wel. Elk moment kan er nu hier een update komen van de WHO. Die lijkt mij nog het meest betrouwbaar omdat daar alle gegevens bij elkaar komen.

Niki73

Niki73

18-02-2020 om 17:05

Goed nieuws, medicijn werkt!

Het aantal doden zal dalen, nu gebleken is dat een oud, goedkoop medicijn tegen malaria, chloroquine, ook werkt tegen Covid-19.

Ai Niki73

Dan moeten de politici dus gaan kiezen tussen malariapatienten of coronapatienten ...

Pfff

Malaria is een levensbedreigende ziekte en het grootste gezondheidsprobleem ter wereld. De ziekte treft elk jaar 216.000.000 mensen en maakt jaarlijks ruim 450.000 dodelijke slachtoffers! Elke 2 minuten sterft een kindje onder de 5 jaar aan de gevreesde ziekte.

Het is eigenlijk schandalig dat het malariamedicijn ingezet wordt tegen corona.

Ja of

Doordat er nu ook in het westen en in een meer kapitaalkrachtig and als China een enorme markt blijkt te zijn voor chloroquine zal de productie toenemen. Daardoor verbetert mogelijk ook de beschikbaarheid voor Malariapatienten.

Niki73

Niki73

18-02-2020 om 17:24

Hold your horses

Het is een medicijn dat nu niet meer tegen malaria wordt gebruikt! Er zijn sindsdien alweer een paar generaties nieuwe malariamedicijnen ontwikkeld, malaria verandert namelijk heel snel.

Niki

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Chloroquine

Wordt toch echt nog steeds gebruikt.

Niki73

Niki73

18-02-2020 om 17:57

Dat kan

Misschien ook nog. Ik weet door mijn werk dat malariamedicijnen voortdurend minder werkzaam worden en er eigenlijk altijd naarstig naar nieuwe medicijnen wordt gezocht.

Heb je ook gelezen dat chloroquine gemakkelijk en goedkoop geproduceerd wordt, Sydney?

Overdreven

We zijn hier in 't westen juist veeel vatbaarder voor allerlei narigheid omdat we alles veel te veel ontsmetten. Echt, zou verboden moeten worden, die anti bacteriële zeepjes en chlorixen. Stukkie huishoudzeep en klaar. En dood gaan we toch wel (scheelt misschien wel heel veel andere nare ziekte of een afschuwelijk sterfbed, zo'n coroonaatje😉).

Ja Niki

'Heb je ook gelezen dat chloroquine gemakkelijk en goedkoop geproduceerd wordt, Sydney?'

Blijkbaar wel goedkoop genoeg voor Chinese en Westerse levens, maar toch te duur om Afrikaanse levens mee te redden.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-02-2020 om 18:46

Sydney

Dat is met name omdat ze door totaal corrupte regimes worden geregeerd.

Aha

En dat geldt in China gelukkig helemaal niet.

Te letterlijk Sydney

Corruptie is wijd verspreid. Het is zelfs aanwezig in Nederland.
Dat wil niet zeggen dat je de corruptie in Afrika kunt vergelijken met de corruptie in China. Zie je een land als Soedan zo grootscheeps uitpakken op het gebied van gezondheidszorg als nu China?
Bovendien doet China het vooralsnog uit eigen middelen en een land als Soedan leunt bijna volledig op buitenlandse steun als het om dit soort gezondheidsproblemen gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2020 om 23:02

Afrika

Dit artikel https://www-nu-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.nu.nl/buitenland/5975165/diep-wantrouwen-en-amper-stromend-water-zo-vecht-goma-tegen-ebola.amp?amp_js_v=a3&amp_gsa=1&usqp=mq331AQCKAE%3D#aoh=15820606577687&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Van%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.nu.nl%2Fbuitenland%2F5975165%2Fdiep-wantrouwen-en-amper-stromend-water-zo-vecht-goma-tegen-ebola.html
laat aardig zien waar men in Afrika tegenaan loopt bij her gevecht tegen Ebola. Je kunt veel van China zeggen, maar kennelijk hebben ze geleerd van eerdere virus-epidemieën en hebben daarom rigoureuze maatregelen genomen. De bevolking heeft zich maar te schikken en doet dat ook. In Afrika zijn er allerlei krachten actief die zo'n strakke regie in de weg staan. Ik ben tegen beter weten in soms echt verbijsterd hoe groot het wantrouwen was en is naar hoe men Ebola de baas probeert te worden, omdat hen aan de andere kant van alles wordt wijsgemaakt uit allerlei vage belangen. Ik ben geneigd om dit "dom" te noemen, maar besef dat het ingewikkelder is dan "dom".

AnneJ

Ik snap dat de situatie in China niet vergelijkbaar is met die in Afrika. En ik snap ook dat de belangen van het westen bij China groter zijn dan die bij de landen in Afrika (dat bedoel ik niet cynisch, zonder handel stort de wereldeconomie in en heeft niemand meer geld voor gezondheidszorg). Maar ergens wringt het voor mij. Net als bij het AIDS virus indertijd. Er werd pas grootschalig onderzoek gedaan toen ook het westen ermee geconfronteerd werd.
Niet dat ik een oplossing heb, hoor. Of de mensen in China wil laten creperen. Maar het lijkt zo uit balans. 450.000 doden per jaar tegen 450 doden.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2020 om 07:39

Sydney

450? We zijn inmiddels over de 2000 en het verschil met malaria is dat die curve hard omhoog gaat en die van malaria langzaam omlaag.

China is corrupt maar relatief rijk, daar zijn ze vrij uniek in. Dat maakt ook nogal wat uit.

Lara

Lara

19-02-2020 om 07:46

Sydney

In China wordt echt wel grootschalig onderzoek gedaan. Hun technologische en medische ontwikkeling loopt echt niet achter op die van het westen.
Die in Afrika wel.

zebra

zebra

19-02-2020 om 13:55

soms teveel doorslaan

ik heb het idee dat sommige mensen teveel doorslaan met schoon zijn, zoals Elledoris ook al aangaf. Hier geen gepoets met dettol en zulk soort middelen, ook gewone handzeep in het pompje bij de wastafel en in de keuken.
Alleen op het werk wel vaker handhygiëne maar dat wordt ook van ons verwacht (na gebruik handschoenen, na doen vies klusje enz enz). Maar dat deden we dus altijd al, komt niet door het coronavirus.

Eenmalig 2000 is echt niet vergelijkbaar met 450000 per jaar!

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2020 om 15:19

Sydney

Als het daarbij blijft niet.

Flavia

Flavia

19-02-2020 om 15:44

WHO

de WHO geeft voorals nog gewoon handenwassen als preventieve maatregel niks gedoe met desinfectie tenzij je zorgt voor zieken.

Dit is de WHO status update van vandaag:
Globally
73 332 confirmed (1901 new)

China
72 528 confirmed (1891 new)
1870 deaths (98 new) †

Outside of China
804 confirmed (10 new)
25 countries
3 deaths

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2020 om 22:58

Voor de deur

We moeten mondkapjes gaan regelen geloof Ik. Een coronageval op 20 km van Roermond.

Ik maak me niet erg veel zorgen, maar ik hoop natuurlijk dat het mee gaat vallen.

Oh.. ik hoor net dat mondkapjes discutabel zijn omdat je daar de hele dag in ademt . Wel doen : handen wassen, geen handen schudden en niet aan je gezicht frunniken.

Carnaval

Alle Noorderlingen die voor carnaval naar het zuiden zijn afgereisd moeten verplicht nog 14 dagen langer daar blijven.

Raar

Minister Blok is naar Iran geweest, maar hoeft niet getest te worden. Eén Duitser is naar Limburg geweest, en heel Limburg moet getest worden.

Wordt Blok onze patient '0'?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.