Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 07:40

Kaaskopje

"Ik maak me niet erg veel zorgen, maar ik hoop natuurlijk dat het mee gaat vallen."

De bedoeling van het woordje 'maar' is dat het twee zinsdelen verbindt die met enigszins elkaar in tegenspraak zijn. In dit geval zeggen ze ongeveer hetzelfde. Mijn conclusie is dat je je wel zorgen maakt. En terecht.

Ik maak me persoonlijk al meer dan een maand ernstig zorgen, maar ik ben natuurlijk nogal bangelijk aangelegd zoals jullie weten.

Maar gelukkig zitten jij en je man niet in een risicogroep toch? Jong, sterke gezondheid...

https://www.wz.de/nrw/erster-coronavirus-fall-in-nrw-ehepaar-aus-erkelenz-in-uniklinik-duesseldorf_aid-49191687

Midden 40 zijn ze trouwens volgens dat artikel.

Als ik jullie was zou ik lekker nog even boodschappen gaan doen, nu het nog veilig kan. Kijk ter motivatie even naar wat youtube filmpjes over shoppende mensen in Italie of Wuhan. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je een paar weken eten teveel in je kast heb liggen en dat raakt heus wel een keer op.

Mijntje

Mijntje

26-02-2020 om 08:34

vakantie

Waren we net van plan om in de zomer naar Noord-Italie te gaan, precies in dat gebied. Mmm. Maak me over mijzelf geen zorgen, wel een beetje over mijn moeder die dit virus niet zou overleven. En astmatische man.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-02-2020 om 09:55

'zorgen moet je doen, niet maken'

tegeltjeswijsheid.

Nee, ik ben niet jong en gezond (meer) en wordt tegenwoordig voor de griepprik opgeroepen. Ben niet onbezorgd. Ook niet voor kleinkinderen met kwetsbare luchtwegen.

Boodschappen genoeg in huis. Handen wassen bij thuiskomst deed ik altijd al, en deurknoppen elders hanteer ik vaak via mijn arm of elleboog, of ik vouw een randje mouw over mijn hand. Drukknopjes in OV en lift vermijd ik, of raak ik met elleboog. Klinkt smetvrezig

wilgenkatje

" deurknoppen elders hanteer ik vaak via mijn arm of elleboog, of ik vouw een randje mouw over mijn hand. Drukknopjes in OV en lift vermijd ik, of raak ik met elleboog. "
Was je dan iedere dag je kleding?
Ik raak alles met mijn handen aan, maar was gewoon geregeld mijn handen (nu dan, normaal ben ik niet zo smetvrezerig)
Mijn grootste zorg is dat in iedereen nu in soort paniek van alles gaat hamsteren en dat er straks onvoldoende is voor mensen die het ook nodig hebben.

Triva

Triva

26-02-2020 om 11:10

Zomer

Nu al druk maken over de zomer? Wie weet zitten we volgende maand innl al in quarantaine. Sowieso waren griepvirussen niet rond in de zomer hier toch?

Chrono

Chrono

26-02-2020 om 11:21

Hamsteren

Hamsteren heb ik al lang gedaan. Rijst, pasta, bonen en conserven. Je weet maar nooit en het kan geen kwaad in mijn kast.
Dat virus is tenslotte lastig tegen te houden. Hopelijk blijkt het ook slecht tegen hogere temperaturen te kunnen. Dan is er meer tijd om een remedie of vaccin te maken.
Ik vraag me af hoe de optimisten in deze draad er nu over denken, nu Lombardije, Duitsland en Tenerife al getroffen zijn?

Realistisch

Je vergeet Frankrijk... daar is een tweede sterfgeval en nog een verdacht sterfgeval.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is tot er een besmetting in Nederland geconstateerd wordt. Ik heb echter vertrouwen in onze gezondheidszorg dat er adequaat gehandeld wordt. Paniek helpt hoe dan ook niet.

Zelf mankeer ik van alles maar niet ernstig genoeg voor de jaarlijkse griepprik dus ik ga er vanuit dat ik ook hier gezond genoeg voor ben. Hetzelfde geldt voor mijn man, dochter en ouders. Ik maak mij meer zorgen over mijn schoonouders, dat zijn beide zwakke mensen aan het worden, waarbij mijn schoonvader net een hartinfarct heeft gehad.

De tijd zal het leren, wees gewoon verstandig qua hygiëne en volg de adviezen van de instanties op.

Precies hetzelfde

'vraag me af hoe de optimisten in deze draad er nu over denken, nu Lombardije, Duitsland en Tenerife al getroffen zijn?'

Nog precies hetzelfde als hiervoor. 2000 doden in China en11 in Italië is heel triest voor de nabestaanden, maar natuurlijk peanuts op wereldschaal. In dezelfde periode zijn veel meer doden gevallen door andere ziektes (en verkeer, ...).

Ter vergelijking

Er gaan per maand (!) 3300 Italianen dood door ziektes die samenhangen met ademhalingsproblemen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 13:36

Sydney

Alleen die vervelende virologen die maar blijven beweren dat het zeer goed mogelijk is dat 40 tot 70% van de mensen geinfecteerd kan worden.

Dus dat is voor NL zo rond de 10 miljoen mensen. Als daar dan 2% van dood gaat zit je aan 200.000 doden.

Als je ziekenhuizen tenminste in staat zijn om die 20% ernstige gevallen (= 2 miljoen mensen en echt niet alleen maar oudjes) adequaat te behandelen. Lukt dat niet, en de helft daarvan gaat dood zonder zuurstof en beademing dan heb je het zomaar over een miljoen doden. Voor het perspectief: Nederland heeft 2000 IC bedden en die zijn in normale omstandigheden al grotendeels volbezet.

Dus nee, naturlijk valt het tot nu toe allemaal wel mee, maar de curves gaan hard omhoog en het is de vraag of wij in Europa de middelen en de wil heben om te doen wat ze in China gedaan hebben en wat daar - naar nu lijkt, als we de cijfers kunnen geloven - de toename van gevallen heeft gestopt.

We weten niet wat er gaat gebeuren en iedereen met een beetje verstand maakt zich daar ernstig zorgen over.

Ad Hombre

Die laatst zin he. "Iedereen met een beetje verstand". Een grotere dooddoener in een discussie kan ik nauwelijks bedenken.
Sydney ik deel jouw kanttekeningen, maar ik zal ook het beetje verstand ontberen dat nodig is om aan dit draadje deel te nemen.

Ad Hombre info infectiegraad

"Alleen die vervelende virologen die maar blijven beweren dat het zeer goed mogelijk is dat 40 tot 70% van de mensen geinfecteerd kan worden."
Ik kan dat niet zo snel terugvinden. Kun je me een link geven waar deze cijfers toegelicht worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 13:52

Alkes

Ik vind het dan ook echt heel dom om hierover je schouders op te halen.

"Marc Lipsitch, a professor of epidemiology at Harvard University, told Hamblin that he thinks it is likely that the coronavirus will infect roughly between 40 and 70% of the world’s population within the year."

Alkes:
"Mijn grootste zorg is dat in iedereen nu in soort paniek van alles gaat hamsteren"

Dat is toch ongelofelijk? Dat je zelf niet in paniek raakt is verstandig, maar dat je *grootste zorg* is dat anderen gaan hamsteren. Tja...

Maar natuurlijk wel heel bezorgd over het klimaat en het opkomende populisme, natuurlijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 13:55

Alkes

"Ik kan dat niet zo snel terugvinden. Kun je me een link geven waar deze cijfers toegelicht worden."

De quote komt hieruit:

https://ijr.com/harvard-professor-population-infected-coronavirus/

Het aantal dodelijke gevallen kun je hier lezen:

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

DIe 10% die doodgaat zonder behandeling heb ik zelf verzonnen. Dat kan ook 5% zijn of 15%, maar ergens in die range moet het wel liggen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 14:09

Nog te voorzichtig

Ik schreef uit mijn hoofd) "dat het zeer goed mogelijk is" maar in het originele citaat staat "he thinks it is likely".

Is was dus nog te voorzichtig, hij acht het waarschijnlijk dat 40 tot 60% van de wereldbevolking het komende jaar geinfecteerd wordt.

Als dat klopt wordt het de ergste ramp die onze generatie Nederlanders ooit heeft meegemaakt.

Pennestreek

Pennestreek

26-02-2020 om 14:23

Kan best

dat deze viroloog dat denkt, maar het is maar wat hij denkt he. Een ander denkt iets anders...
Ik maak me (nog) geen zorgen, ben ook niet aan het hamsteren. Als ik daar binnenkort al toe zou besluiten zou dat zijn omdat er nogal wat niet meer geïmporteerd wordt en er dus straks geen voorraad van is. Niet omdat ik denk dat ik straks niet meer risicoloos de deur uit kan.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 14:32

Pennestreek

"dat deze viroloog dat denkt, maar het is maar wat hij denkt he."

Het is wel een Harvard professor in de epidemiologie, de denken toch op een wat hoger niveau dan jij of ik.

"Een ander denkt iets anders..."

Ik heb er toevallig nog een voor je, nog zo'n Harvard jongen (wel de #3 universiteit van de wereld):

https://twitter.com/DrEricDing/status/1232503545485758466

Eric Feigl-Ding
"I respectfully believe 69% of Americans are still in the dark on the reality of the pandemic risk facing us. As among the most enlightened about the virus, is our job to together educate our friends and family and wake them to #COVID19"

Dus, dat is wat ik dan maar doe. Mijn forumvrienden waarschuwen dat ze zich beter kunnen voorbereiden op wat er komen gaat. In de hoop dat het allemaal voor niks is.

Chrono

Chrono

26-02-2020 om 14:42

Eens Ad

Deze keer ben ik het helemaal met je eens, Ad!
Het is de vraag of NL zoveel geïnfecteerden aankan, kijk naar Wuhan met de noodhospitalen en opvang in sporthallen.

Pennestreek

Pennestreek

26-02-2020 om 14:47

Met alle respect

maar als je met een hamer rondloopt ziet alles eruit als een spijker. Was die niet van jou afkomstig? Als epidemioloog is het je taak om voor van alles te waarschuwen.

Ik geloof wel dat er (ooit) een pandemie uit zal breken. Maar ik weet niet zeker of dat COVID19 zal zijn. En als dat 'm inderdaad wordt, dan geloof ik toch niet dat ik mijzelf of mijn familie daar voldoende op kan voorbereiden. Al was het maar omdat het dan niet genoeg zal zijn om onszelf een weekje thuis te barricaderen. Ik geef toe, wij verkeren in de relatieve luxepositie dat wij allemaal een goede gezondheid genieten, en dat we niet zo bevattelijk blijken voor allerlei rondvliegend virusgespuis. Dat praat vast gemakkelijker dan wanneer je al een precaire gezondheid hebt. Maar vooralsnog laat ik me geen paniekgevoel aanpraten. Ik was zelfs mijn handen nog niet vaker dan voorheen...

Maar bedankt voor je waarschuwing. Het voelt wel heel warm om Forumvriend genoemd te worden

Pennestreek

Pennestreek

26-02-2020 om 14:48

Laat onverlet

Dat ik wel verwacht dat onze regering maatregelen treft. Zowel preventief als wanneer het nodig blijkt. Doortastend zoals in China.

Chrono

Chrono

26-02-2020 om 14:50

Natuurlijk

Natuurlijk gaan wij de epidemiologen niet te serieus nemen! Dat zijn altijd doemdenkers. 🙄

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 14:59

Pennestreek

"maar als je met een hamer rondloopt ziet alles eruit als een spijker. Was die niet van jou afkomstig? Als epidemioloog is het je taak om voor van alles te waarschuwen."

Ja, eigenlijk van Mark Twain, maar die is niet echt van toepassing. Dat het probleem een virus is, is onomstreden en in feite zeggen ze dat ze geen hamer hebben.

"Dat ik wel verwacht dat onze regering maatregelen treft."

Mogelijk gaan ze hetzelfde doen als in Italie en sluiten ze gebieden of zelfs huizen af. Ongetwijfeld zullen ze dan de bevoorrading regelen als de gewone Picnic en Albert bestelwagens al niet gewoon blijven rijden (al dan niet zwaar in het pak).

Maar die bevoorrading zou wel eens heel minimaal kunnen zijn zeker als de situatie langer duurt dan een paar weken en de afsluiting zich uitbreidt. In zo'n geval is het wel heel fijn om een eigen buffer te hebben.

Je wilt zeker niet ziek worden gedurende de piek, want de kans op goede behandeling is dan het kleinst. Dus als je besmetting zo lang mogelijk kunt uitstellen is dat het beste. Hopelijk is er dan wel capaciteit en weten ze beter hoe ze ernstigere gevallen moeten aanpakken. Met heel veel geluk is er zelfs een vaccin, maar dat schijnt zeer onwaarschijnlijk te zijn.

"Het voelt wel heel warm om Forumvriend genoemd te worden "

We moeten het forum toch een beetje in stand houden

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 15:04

Chrono

"Natuurlijk gaan wij de epidemiologen niet te serieus nemen! Dat zijn altijd doemdenkers."

Dat is wel een beetje waar. DIe zeggen al heel lang dat 'Disease X' een keer gaat langskomen, Ebola, SARS 1, MERS hebben ze hard voor gewaasrchuwd maar bleken het niet. Dus het is verleidelijk om te denken dat het deze keer wel weer niks zal zijn. Maar daar lijkt het allesbehalve op.

Lol

'Het is wel een Harvard professor in de epidemiologie, de denken toch op een wat hoger niveau dan jij of ik.'

Ook Harvard profs hebben media aandacht nodig om geld te krijgen voor hun onderzoeken. Het zijn geen heiligen. Er zijn zat professoren die de boel opblazen of zelfs ronduit belazeren omwille van de naamsbekendheid. Kijk maar naar Charles Lieber, Brian Wansink, ...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-02-2020 om 17:16

Tja

Ik merk dat ik idd niet zo’n zorg om heb met betrekking tot het hele Coronavirus-gebeuren.
Niet uit naïviteit, volgens mij maar meer omdat dit nu echt zoiets is waar ik geen invloed op heb. Zorgen van mijn kant veranderen niets aan de verspreiding van het virus of het tegengaan ervan. Ik hou me aan de hygiëneregels van het RIVM maar dat deed ik al. Verder doe of laat ik niets van wat ik anders zou doen.

Ik zit -as we speak- in een land waar Corona geconstateerd is, maar dat maakt me niet onrustig.

Kon ik over alles maar zo rustig zijn.

epidemie

Ik ga er zonder meer van uit dat het corona virus ook in NL komt. Er is sprake van een pandemie, er is sprake van een epidemie op wereldschaal. Maar dat wil niet zeggen dat 40-70% van de mensen die besmet raken met het virus er aan dood gaan. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
En dat bepaalt ook zeer de vraag in hoeverre ik me zorgen maak.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-02-2020 om 17:46

Alkes

"Maar dat wil niet zeggen dat 40-70% van de mensen die besmet raken met het virus er aan dood gaan."

Is dat wat je ervan begrepen hebt?

Nog even doorlopen wat ik zei dan:

"Alleen die vervelende virologen die maar blijven beweren dat het zeer goed mogelijk is dat 40 tot 70% van de mensen geinfecteerd kan worden."

- Dus 40-70% wordt waarschijnlijk besmet.

"Dus dat is voor NL zo rond de 10 miljoen mensen. Als daar dan 2% van dood gaat zit je aan 200.000 doden."

- En 2% van die 40-70% gaat dan naar schatting dood.

En dan volgt nog het hele probleem van de overbelaste ziekenhuizen die het aannemelijk maakt dat nog (veel) meer dan die 2% dood zou gaan.

Niemand zei dat er 40-70% dood zullen gaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-02-2020 om 17:57

Alkes

Ook ik ga ervan uit dat het Coronavirus in Nl zal opduiken. Lijkt me meer geluk dan wijsheid dat het er nog niet is/lijkt te zijn.

vlinder72

vlinder72

26-02-2020 om 18:37

Waarschijnlijk niet

En 2% van die 40-70% gaat dan naar schatting dood.

Die 2,3 % is gebaseerd op Chinese cijfers. Virologen gaan ervan uit dat veel meer mensen besmet zijn dan is gemeld (er is sprake van onderregistratie) . De meeste mensen die het corona virus krijgen worden namelijk niet ziek. Van de mensen die echt ziek werden en daardoor in het ziekenhuis kwamen overleed blijkbaar 2,3% (boven de 80% zelfs 14%)

Als 40-70%van de mensen corona krijgem betekent dat niet dat van al die mensen ook 2,3 % ook overlijdt.

Vanmorgen hier een heel interessant draadje gelezen van een viroloog.

Voorlichting op TV morgen 20.35 tot 21.25 uur op NPO 1

https://nos.nl/artikel/2324678-donderdagavond-extra-nos-uitzending-over-het-coronavirus.html

Morgen is er een nationale uitzending met deskundigen. Kijkers kunnen dan, via sociale media vragen stellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.