Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chrono

Chrono

03-03-2020 om 19:58

23 nu toch weer?
Daar snap ik echt niks van, eerst positief testen en dan negatief....

Jo Hanna

Jo Hanna

03-03-2020 om 19:58

Cijfers Alkes

Iets met roeien met de riemen die je hebt en een slag om de arm houden. Ik ga er vanuit dat de cijfers betrouwbaarder worden naarmate er meer landen bij komen. Dan zal er ook geprobeerd worden patronen te ontwaren. Hoewel al die verschillende aanpakken het niet per se gemakkelijker maken om te zien hoe het virus zich ‘echt’ gedraagt.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

03-03-2020 om 20:02

Jammer Ad

Ik dacht even je een hart onder de riem te kunnen steken maar helaas. Dat sterftecijfer van de WHO voor China is pittig.

Groet,
Jo Hanna

'Blijkbaar hechten zij meer waarde aan hun kinderen.'

Hoe durf je dat te zeggen!

Cijfermatig vergeleken


https://www.youtube.com/watch?v=6dDD2tHWWnU

De groei, de uitbreiding, het mortaliteitscijfer, vergeleken van het Coronavirus met Ebola, Sars, Mers, de Mexicaanse Griep.

"The bigger picture"

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 21:02

AnneJ

Huiveringwekkend filmpje en toch nog te rooskleurig.

De death rate van Corona wordt ernstig onderschat. Als de ziekenhuizen overbelast worden gaat die veel hoger uitvallen.

Tango

Tango

03-03-2020 om 22:03

Verloop

Dat van het verloop dat hierboven werd beschreven wist ik dus echt niet. Na 2 of 3 weken pas longontsteking? En ben je dan heel die periode echt ziek of knap je tussendoor weer wat op? Ik vind dat daar wel wat meer duidelijkheid over mag komen. En inderdaad over hoeveel mensen ook weer herstellen.

Inmiddels heeft het virus onze woonplaats al bereikt en heb ik vanmiddag maar eens een flesje desinfecterende handgel in mijn werktas gestopt, voor de zekerheid...
En verder wachten we gewoon af, ik maak me nog steeds niet al te druk.

voor wie niet bang is (ot)

Er schiet me ineens iets te binnen: wie echt niet bang of bezorgd is meldt nu zichzelf en zijn kinderen ziek en stelt voor de zekerheid twee weken binnen te blijven en boekt een vakantie naar een zonnig oord (niet Tenerife) tegen afbraakprijzen. Ik denk niet dat de leerplichtambtenaren nu komen controleren

O wacht even, zou Ad soms...

Groeten,

Temet

Vier weken

Ad, ik neem aan dat jij. minstens zoveel waarde hecht aan je kinderen als de Emiraties en jij je kinderen vier weken van school (en zwemles, voetbal) thuishoudt?

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 23:16

skik

Had je dat nog niet begrepen dan?

Wij hebben ons vanaf afgelopen donderdag met z'n allen in huis opgesloten. Alleen pakketjes en de Picnic komen er nog in, via de garagedeur als sluis. Ouders en kinderen ziekgemeld. In principe voor twee weken, maar ik weet nagenoeg zeker dat mijn werk en hun scholen dan sowieso gesloten zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat het maanden gaan worden als we de initiele aanval van het virus tenminste weerstaan.

Ik ben niet eens alleen, er zijn er meer zoals wij:

https://www.technologyreview.com/s/615290/how-to-prepare-for-the-coronavirus-covid19/

How to prepare for the coronavirus like a pro:
Some of the smartest people I know are getting ready for a crisis—including me.
by Antonio Regalado

De leerplicht

https://www.ad.nl/dossier-meer-groene-hart/bezorgde-moeder-houdt-6-jarig-zoontje-thuis-van-school-uit-angst-voor-corona-het-virus-benauwt-me~a3f2a13e/

"Volgens de Rijksoverheid is kinderen uit voorzorg thuis houden niet toegestaan. ,,Er is momenteel geen aanleiding om scholen te sluiten. Als een school/onderwijsinstelling niet is gesloten, geldt de Leerplichtwet”, zo luidt het antwoord van de Rijksoverheid. Voor leerlingen met bijzondere gezondheidsrisico’s kan in overleg met de GGD een uitzondering worden gemaakt."

https://www.ingrado.nl/onderwerp/verzuim

Als ik dat nodig zou vinden zou ik de boete er voor over hebben. Maar je begint gewoon met ziekmelden zonder het Coronovirus te benoemen. Zolang de school zelf niet tot sluiting over gaat. In deze tijd hoesten er toch al veel kinderen.

Ik begrijp dat als het al voor komt dat het gaat om 100,- euro per dag met een maximum van 3.700 euro.

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 23:36

Hoe bevalt het dan nu, na een kleine week Ad?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 23:40

Tango

"Dat van het verloop dat hierboven werd beschreven wist ik dus echt niet. Na 2 of 3 weken pas longontsteking? En ben je dan heel die periode echt ziek of knap je tussendoor weer wat op? Ik vind dat daar wel wat meer duidelijkheid over mag komen. En inderdaad over hoeveel mensen ook weer herstellen."

Ik heb het even nagezocht en het volgende artikel gevonden. Op 2/3 van het artikel staat een timeline. Let op dat die bij de 'onset of symptoms' begint en die zou gemiddeld ca. 7 dagen na infectie zijn zover ik weet.

https://www.sciencenews.org/article/how-new-wuhan-coronavirus-stacks-up-against-sars-mers

Dag 14 hospital admission
Dag 16 ernstige ademhalingsklachten
Dag 17.5 intensive care opname

Die lange periodes maken het zo lastig om de verspreiding tegen te gaan, vooral ook omdat mensen besmettelijk kunnen zijn zonder symptomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 23:47

AnneJ

Ik weet het, maar zoals men zegt, nood breekt wet en over twee weken lult er echt niemand meer over. Een leerplichtambtenaar zie ik nog niet langskomen en anders betaal ik die boete wel. Ik heb gelukkig genoeg reserves.

Als het langer duurt kunnen we misschien wel gaan home schoolen. Zijn blijkbaar hele pakketten voor. https://www.wereldschool.nl/prijzen/

Pluk:
Gaat hartstikke goed tot nu toe.

Ik zag trouwens vandaag dat er een grote vriezer bij de buren twee huizen verder werd afgeleverd. Die zullen toch niet ook...?

Jo Hanna

Jo Hanna

04-03-2020 om 00:42

Lange periodes?

Ik kan die cijfers die je noemt in die link niet vinden Ad. Ik vind een tijdlijn (disease tracker) waarbij de situatie op dag 6 verslechtert, een ziekenhuisopname volgt op dag 7 en een IC-opname op dag 10. Waar vind ik die andere cijfers?

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 00:50

Jo Hanna

"Ik kan die cijfers die je noemt in die link niet vinden Ad. Ik vind een tijdlijn (disease tracker) waarbij de situatie op dag 6 verslechtert,"

Die tracker begint bij de eerste symptomen, de cijfers die ik noemde beginnen bij de besmetting. Ik schreef dan ook:

"Let op dat die bij de 'onset of symptoms' begint en die zou gemiddeld ca. 7 dagen na infectie zijn zover ik weet."

Dus ik heb er 7 bij opgeteld om de tijd vanaf de besmetting te krijgen, diie me voor ons relevanter lijkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 04:44

Sydney

Artikel over verslaggeving gelezen. Ik begrijp dat je denkt dat dat over mij gaat en nog wel geschreven door een arts!

Als jullie of forum beheer vinden dat ik op moet houden met 'angstzaaien' dan ben ik weg na 13 jaar op dit forum. Ik begrijp dat het heftig is maar ik probeer me bij officiële bronnen te houden en anders zeg ik het erbij. Het lijkt me dat de feiten me langzaam gelijk beginnen te geven. Ik moet me ook instellen op de mogelijkheid dat mijn worst case scenario inderdaad werkelijk zou kunnen worden.

Ik geloof er niks van

'Wij hebben ons vanaf afgelopen donderdag met z'n allen in huis opgesloten.'

Ik geloof er helemaal niks van.

Sydney

"Ik geloof er helemaal niks van."
Jouw goed recht. Maar wat voegt je reactie toe in een verder grotendeels serieuze draad over een heersend potentieel gevaarlijk virus? Of Ad de situatie nu realistisch inschat of niet, het klopt dat hij alles onderbouwt of erbij zet dat het een inschatting/gok van hem zelf is. Dus "bestrijd" hem met argumenten zou ik zeggen. Dat artikel uit de VK gaat vnl over paniekzaaiers die feitelijke onjuistheden en uit hun verband gerukte cijfers op het net plempen. Ik zie dat Ad niet doen en waar hij een keer ernaast zat (die skiërs), heeft hij dat gewoon direct toegegeven. Ik vind deze vijandigheid juist de discussie vervuilen.
Geef gewoon tegenargumenten en haal je schouders op over zoveel "paniek" (in jouw ogen). Wees blij dat je er ontspannen in staat en relax.

In het algemeen verbaast het me hoe weinig tegengas de werkelijk baarlijke nonsens hier soms krijgt (berichten over homeopathie, atlascorrectie etc). Dus wederom mijn vraag: waarom nu in vredesnaam dat gehak op Ad?

Emmawee

Emmawee

04-03-2020 om 07:37

Vreemd

Wat Ad doet is zeker vreemd, afwijkend en uitzonderlijk. Maar ik zie niet waarom je hem niet zou geloven. Over een paar weken zou je misschien wensen dat je jezelf en je gezin ook had opgesloten. Ik kan dat niet. Ik voel me al ongemakkelijk als ik zeg dat ik geen hand geef.

V@@s

V@@s

04-03-2020 om 07:44

Lijst van ziekenhuizen

Ad was toch ook degenen die dat nepnieuws over ziekenhuizen en aantallen testen hier heeft gepost? Dus niet alleen betrouwbare bronnen.
Overigens denk ik Ad dat je grootste probleem niet de leerplichtambtenaar is als het niet zo snel gaat als jij nu denkt.

Ik denk dat je rekening moet houden met de kinderbescherming. Zeker als de scholen over twee weken niet massaal dicht gaan en jij je kinderen blijft thuishouden.

Als ze uit huis geplaatst worden kun je ze helemaal niet meer beschermen.

vlinder72

vlinder72

04-03-2020 om 07:56

Overdreven

Ad heeft de kinderen ziek gemeld. Nu al dingen roepen over uit huis plaatsing is overdreven.

Persoonlijk vind ik de houding van Ad zeer egoïstisch. Stel dat iedereen een Ad doet. Vanaf morgen gaat niemand meer naar zijn werk. Wij houden allemaal onze kinderen thuis en wij blijven thuis tot dit virus weer weg is.

Die keuze zou zoveel doden veroorzaken. Het is onmogelijk dat iedereen à la minute stopt met werken.

Nu zal Ad zeggen dat hij dat kan omdat hij thuis kan werken. Maar dan is de keuze om voor je gezin te kiezen dus beperkt voor alleen de mensen die niet zo belangrijk werk doen in tijden van crisis. Werk je in de gezondheiszorg, de distributie, leger, politie etc etc. dan heb je pech.

Maar goed. Ik waardeer de berichten van Ad wel. Fascinerend hoe negatief sommige mensen de situatie bekijken. Over een paar maanden zullen wij wel zien wie er gelijk had.

mijn man en ik gaan zo weer gewoon werken. Mijn man werkt in de (organisatorische) gezondheidszorg. Hij heeft het druk op dit moment.

V@@s

V@@s

04-03-2020 om 08:07

Maanden

AD denkt dat dit maanden kan gaan duren.Ik denk echt wel dat je kans hebt dat de kinderbescherming in beeld komt als je je kinderen maandenlang opsluit.

Wat hij doet is alleen maar een oplossing voor zijn gezin als het zo snel gaat als hij denkt. Ik denk dat er grote kans is dat het veel minder snel gaat.

Je houdt het niet vol om je kinderen zo lang op te sluiten denk ik. Zeker niet met kinderen in de basisschoolleeftijd. Pubers zijn dan nog gemakkelijker, zolang de WiFi het maar doet.

Triva

Triva

04-03-2020 om 08:13

Anneque

". Ik zie dat Ad niet doen en waar hij een keer ernaast zat (die skiërs), heeft hij dat gewoon direct toegegeven"

Daar krijg hij, met wat vertraging, alsnog gelijk in toch? Er zijn nu skieërs die het uit Italië hebben meegenomen.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-03-2020 om 08:18

Wat Anneque zegt

Ad, wind je niet op. Vooralsnog heb ik niet de indruk dat dit virus zich vermenigvuldigt.

Sydney, ook jouw pogingen om de wereld te redden mogen er zijn. Maar wel graag onderbouwd.

Groet,
Jo Hanna

Pluk

Pluk

04-03-2020 om 08:29

Pubers

Die kun je juist helemaal niet maanden binnenhouden, tenminste niet de mijne. Die willen gewoon naar school, vrienden, voetbal, hun proefwerken maken om over te gaan of te slagen.

timing

Ad loopt denk ik een ander risico. Hij zit nu 2 weken thuis, en gaat ervan uit dat daarna de scholen wel dicht zijn. Als hij mis gokt, moeten hij en zijn kinderen over twee weken alsnog hun huis uitkomen en dan is het weer business as usual, terwijl het aantal besmettingen in de tussentijd wat is opgelopen en hij en zijn gezinsleden dus meer risico lopen op een besmetting dan ze nu doen.

En het staat dan raar om je nog weer een keer (preventief) ziek te melden met hetzelfde verhaal.

Maar goed, ik meld me dus ook nooit onterecht ziek tijdens een griepepidemie, want ik ben altijd bang dat ik dan een week thuis zit met een nepgriep, daarna de griep alsnog oploop en me dan niet meer - maar nu echt - ziek kan melden, want iedereen denkt immers dat ik die griep al heb gehad?

Voor de leerplichtambtenaar zou ik ondertussen niet vrezen, want die gaat voorlopig echt niks doen met ziekgemelde kinderen, schat ik zo in. En gelet op de enorme wachtlijsten in alles wat met jeugdzorg te maken heeft, zou ik me ook daar vooralsnog niet druk om maken. Nog daargelaten dat die pas in actie komen als iemand een zorgmelding doet, en die schooldirecteur gaat dat in deze omstandigheden ook niet doen.

Wat uiteraard wel een groot risico is, is dat de gezinsleden elkaar in de haren gaan vliegen na anderhalve week op elkaars lip, want naar buiten gaan is er natuurlijk ook niet bij, behalve hooguit de eigen achtertuin.

Groeten,

Temet

Anneque

Voor elk artikel dat Ad linkt is een artikel te vinden dat andere conclusies trekt. Ik heb in tegenstelling tot Ad niet de tijd om hier uren en uren aan te besteden.

Ik denk ook dat het verschil in levenshouding is. Ik zie Ad met bewondering kijken naar landen als China en VAE die tamelijk draconische maatregelen nemen. Dat kan een land als China. Of je daadwerkelijk in zo'n land zou willen leven is vraag 2.
(Een zelfde discussie heb je gezien bij terrorismebestrijding, met zeer vergaande maatregelen kun je het risico verkleinen maar dat leidt wat mij betreft niet tot een prettige leefomgeving).
We gaan elkaar niet overtuigen. Ik heb ook zeker niet de waarheid in pacht, zoals Ad wel lijkt te hebben.
Ik hoop werkelijk dat met bepaalde maatregelen (veel en goed handen wassen, geen handen meer schudden, bij ziekte thuisblijven ed) de besmetting redelijk beperkt gaat blijven. En ik zou het een goede zaak vinden als grootschalige evenementen (CPC loop, publiek bij voetbalwedstrijden etc) niet meer doorgaan. Maar ik ga vooralsnog nog niet opgesloten in huis zitten (het is trouwens voor Ad te hopen dat de Picnic medewerkers dit ook niet gaan doen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.