Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zijn er ook mannen die emotioneel kapot zijn van een scheiding?

Hans_1982 schreef op 01-08-2024 om 10:27:

[..]

Ik denk dat ik zelf een beetje onduidelijk was. Het is onze vraag aan hun. Als ik de auto krijg zonder haar er voor te compenseren of dat dan gezien wordt als schenking. Wij hebben er namelijk 0,0 verstand van en vandaar dat we dit vragen.

Het gaat om de totale waarde van jullie bezittingen (min schulden). Pas als de één meer krijgt dan de helft van de totale waarde is er mogelijk sprake van een schenking. 

tsjor schreef op 01-08-2024 om 10:18:

[..]

Als je een hogere hypotheekrente moet betalen heb je ook een hogere aftrekpost bij de belastingdienst. Hoeveel dat dan oplevert hangt weer af van je inkomen. Hogere kosten om te wonen worden meegenomen bij het bepalen van iemands draagkracht, dus op die manier komt het wel weer terug: je hebt dan minder vermogen om bij te dragen aan alimentatie. Mijn advies is dus: begin er niet aan om dit soort ingewikkeldheden in je scheidingspapieren in te bouwen! Vraag is dan wel: wat doe je zolang je nog geen eigen onderkomen hebt. Het kan dus zijn dat sommige dingen pas bepaald kunnen worden als je onderdak hebt.

Idem voor wat betreft die schenking. Als het om grote dingen gaat, een Van Gogh bijvoorbeeld, dan kan het een probleem zijn dat je die niet door midden kunt snijden en dat de waarde ervan ook niet te compenseren is. Maar dat speelt niet in een normaal huishouden met een normaal budget en een normale auto, tv, bank etc.

Gelukkig hoeft de waarde ook niet vooraf berekend te worden door een mediator of jurist, het zou wat zijn. Met de simpele vraag: moet er nog wat verrekend worden (en dat dan doen) heb je het gevaar van overbedeling en schenking vermeden en kom je veel sneller en eenvoudiger tot een oplossing, zonder dat je de waarde van de beschuitdoos hoeft te bepalen. (Mijn notaris had het voorbeeld van mensen die bij haar waren, waarbij de een de deksel en de ander de beschuitdoos had en er geen overeenstemming was over wie dat zou krijgen.). Ik vind het nog steeds een mooie oplossing: degene die het huis verlaat mag als eerste beslissen wat hij/zij wil meenemen. En de pijnlijke uitvoering: in een weekend met een busje komen en die spullen ook daadwerkelijk weghalen.
Dat gecompenseerd wordt door het besef dat degene die in de woning blijft toch al heel veel voordelen heeft, ook financieel.

Tsjor

Ik heb nog nooit een echtscheidingsconvenant gezien waarin geen waardes en verdeling van de gezamenlijke bezittingen waren opgenomen. Het is niet mijn werk, maar heb er wel meerdere voorbij zien komen. 

In mijn prive geval stond er bijvoorbeeld: partijen komen overeen dat de inboedel € 5000 waard is en achterblijft bij de heer. Ook het saldo van alle bankrekeningen en bijvoorbeeld lijfenteverzekeringen op moment van scheiding, de waarde van de eigen woning, de hoogte van de hypotheekschuld, waarde van eventuele auto's. Dat moet naar mijn idee toch beschreven en verdeeld worden? Was dat bij jou niet Tsjor?

Verdeling van spullen ging zoals ik beschreef, lijstje met spullen die hij meegenomen had, wat ik bevestigde, zonder dat er waarde bij werd geschreven. De vraag naar waarde kwam in de vraag: moet er nog iets verrekend worden? Als op dat moment iemand had geroepen dat die geluidsinstallatie wel veel waard was, dan hadden we het misschien over waarde moeten hebben, maar dat is niet gebeurd. Hoe het vervolgens precies omschreven is in de papieren weet ik niet meer.
Heb je dan een globaal bedrag genoemd met natte-vingerwerk, of ben je serieus gaan kijken hoeveel die stoelen nog waard zijn? Als je dat samen moet gaan doen met iemand met wie je op dat moment niet op goede voet staat, dan is dat toch vragen om conflicten? Ik geloof dat mij veel bespaard is gebleven, maar ik begrijp nu ook pas de ruzie over de beschuitdoos.
Waarde van huis, geld en hypotheek is wel beschreven, overwaarde is wel berekend. Evenals inkomens, lasten bij elk inkomen, draagkrachtberekening en berekening kinder- en partneralimentatie. Vervolgens was het nog wel de vraag hoe we daarmee om zouden gaan. Bijvoorbeeld: voor één kind hadden we extra zware lasten op dat moment. Dat is dan een apart punt, zat niet in de algemene regelingen.

Tsjor

Hans_1982, als je 50/50 co-ouderschap hebt is het logisch dat er geen kinderalimentatie over en weer wordt gegeven. Maar dan ligt er een vraagstuk over de verdeling van inkomsten (kinderbijslag, kindgebonden budget) en uitgaven. Meestal komt daar een kindrekening voor, maar ook dan moet je goed met elkaar afspraken maken over uitgaven en zul je toch iets moeten kunnen aangeven over wat ieder bijdraagt.
Het is modern om af te zien van partneralimentatie, maar zoals je ziet komt de vraag dan op een andere en ingewikkeldere manier terug, bijvoorbeeld naar aanleiding van de kwestie van de hypotheekrente.
Berekeningen maken is een boekhoudkundig verhaal, laat dat een expert doen. 

Tsjor

tsjor schreef op 01-08-2024 om 18:13:

Verdeling van spullen ging zoals ik beschreef, lijstje met spullen die hij meegenomen had, wat ik bevestigde, zonder dat er waarde bij werd geschreven. De vraag naar waarde kwam in de vraag: moet er nog iets verrekend worden? Als op dat moment iemand had geroepen dat die geluidsinstallatie wel veel waard was, dan hadden we het misschien over waarde moeten hebben, maar dat is niet gebeurd. Hoe het vervolgens precies omschreven is in de papieren weet ik niet meer.
Heb je dan een globaal bedrag genoemd met natte-vingerwerk, of ben je serieus gaan kijken hoeveel die stoelen nog waard zijn? Als je dat samen moet gaan doen met iemand met wie je op dat moment niet op goede voet staat, dan is dat toch vragen om conflicten? Ik geloof dat mij veel bespaard is gebleven, maar ik begrijp nu ook pas de ruzie over de beschuitdoos.
Waarde van huis, geld en hypotheek is wel beschreven, overwaarde is wel berekend. Evenals inkomens, lasten bij elk inkomen, draagkrachtberekening en berekening kinder- en partneralimentatie. Vervolgens was het nog wel de vraag hoe we daarmee om zouden gaan. Bijvoorbeeld: voor één kind hadden we extra zware lasten op dat moment. Dat is dan een apart punt, zat niet in de algemene regelingen.

Tsjor

Bij ons gewoon hup een schatting. In detail je huis doorgaan lijkt me een nachtmerrie. Er stond bij ons dus: de inboedel is € 5000 waard en blijft achter bij de heer. Dat ik de bank had meegenomen stond nergens. 

Dit is ook een post die ik hierboven bedoelde met dat je met sommige waardes wat kan spelen. Een auto, een huis, je banksaldo staat allemaal behoorlijk vast, inboedel is niet te controleren en hoeft ook niet in detail beschreven te worden. Dus als OP de auto krijgt die € 30.000 waard is en zijn vrouw de inboedel houdt en je daar ook een waarde van € 30.000 aan toekent (wel wat hoog misschien) zit daar geen overbedeling. Als de auto en inboedel naar mevrouw gaat zeg je dat de inboedel € 5000 waard is. 

Maar je moet dus het totaalplaatje van de waarde en verdeling bekijken. 

SJSL, het is alweer enige tijd geleden dat ik beroepsmatig met echtscheidingsconvenantem van doen had, maar in mijn herinnering stond daar heel vaak iets in als "partijen hebben de roerende zaken in onderling overleg verdeeld en hebben op dit punt over en weer niets meer van elkaar te vorderen". Zoals Tsjor zegt dus: gewone spullen in onderling overleg verdelen, en alleen serieus gaan rekenen mbt huis en alimentatie. Volgens mij is dat schering en inslag.

Zou goed kunnen hoor Temet, het is niet mijn vak. Maar serieus rekenen betreft ook wel bankrekeningen, lijfrenteverzekeringen en auto lijkt me? Of zou je een auto er ook buiten kunnen houden? Ligt misschien aan de waarde. 

tsjor schreef op 01-08-2024 om 18:22:

Hans_1982, als je 50/50 co-ouderschap hebt is het logisch dat er geen kinderalimentatie over en weer wordt gegeven. Maar dan ligt er een vraagstuk over de verdeling van inkomsten (kinderbijslag, kindgebonden budget) en uitgaven. Meestal komt daar een kindrekening voor, maar ook dan moet je goed met elkaar afspraken maken over uitgaven en zul je toch iets moeten kunnen aangeven over wat ieder bijdraagt.
Het is modern om af te zien van partneralimentatie, maar zoals je ziet komt de vraag dan op een andere en ingewikkeldere manier terug, bijvoorbeeld naar aanleiding van de kwestie van de hypotheekrente.
Berekeningen maken is een boekhoudkundig verhaal, laat dat een expert doen.

Tsjor

Dat is niet helemaal waar. Zelf net een (vervelende) scheiding achter de rug dus nog allemaal vers in het geheugen. Bij ons ook 50/50 co-ouderschap.

Bij ons is er een berekening gemaakt voor de kinderalimentatie en partneralimentatie. Er wordt eerst gekeken wat de maandelijkse behoefte is voor de kinderen en dan op basis van inkomen een verdeling gemaakt. Mijn inkomen lag een stuk hoger dan die van mijn ex en ze krijgt ook nog maar 70% van haar salaris per maand omdat ze sinds September vorig jaar niet meer gewerkt heeft (andere persoonlijke issues) dus het komt er op dit moment op neer dat ik veruit het grootste deel van de kinderalimentatie draag. 

Er was ook behoefte aan parternalimentatie maar daar was geen draagkracht voor dus dat betaal ik niet. 

Het is dus niet automatisch zo dat als je 50/50 co-ouderschap afspreekt, de kinderalimentatie vervalt. Er moet gewoon een bedrag per maand beschikbaar zijn om aan de kindbehoefte (verblijfsoverstijgende kosten) te voldoen. Als de aanstaande ex meer verdient zou het heel goed kunnen dat zij meer per maand aan die kosten bijdraagt.

Denk dat het verstandig is om de berekening voor beide alimentaties te laten maken.

JohanV, je hebt gelijk en ik vind het ook goed dat je voor beide soorten berekeningen hebt laten maken. Wat ik aangaf is eigenlijk meer een principe: 50/50 betekent ook dat ieder voor de helft zorgt. Meer ieder voor zich dus. Daarnaast kan slechts één van de twee zaken als kinderbijslag, kindgebonden budget en belastingvoordeel krijgen.
Verder vind ik de rekensommen van Nibud als het gaat om de kinderbehoefte een beetje theoretisch: zoveel procent van het gezinsbudget, en dan kom je op bedragen, waarbij 2 kinderen 1200 per maand aan extra kosten met zich mee zouden brengen bij een inkomen van ongeveer 5000 per maand. Als ik die 1200 per maand (extra kosten!) omzet in rekeningen, dan krijg ik dat niet bij elkaar geschraapt; tenzij je kinderopvang hebt. En voor iedereen geldt: als je minder hebt heb je minder en kun je ook minder besteden. Of dat schadelijk is voor kinderen hmmmm, ik heb er een paar die het goed overleefd hebben.

Tsjor

tsjor schreef op 12-08-2024 om 09:57:

JohanV, je hebt gelijk en ik vind het ook goed dat je voor beide soorten berekeningen hebt laten maken. Wat ik aangaf is eigenlijk meer een principe: 50/50 betekent ook dat ieder voor de helft zorgt. Meer ieder voor zich dus. Daarnaast kan slechts één van de twee zaken als kinderbijslag, kindgebonden budget en belastingvoordeel krijgen.

Oh nee hoor, als je meer dan 1 kind hebt kunnen ook beide ouders voor een kind afzonderlijk de toeslagen aanvragen. Hebben wij ook gedaan. Ik krijg nu de toeslagen voor de oudste (17) en mijn ex krijgt de toeslagen voor de tweeling (15). Zij mag niet klagen denk ik want naast het 70% salaris van haar werkgever krijgt ze dus ruim 800 per maand aan kindgebonden budget en nog eens 266 per maand aan kinderbijslag. Dan nog zorgtoeslag erbij en ze heeft nog best een aardig netto inkomen zonder te werken. Ik snap wel dat ze niet echt haast maakt om weer aan het werk te gaan.

Voor OP hoop ik dat ze er samen uit kunnen komen en kan alleen maar adviseren om goed te kijken waar je recht op hebt. Nu uit de goedheid van je hart afstand doen van zaken krijg je later spijt van. Een scheiding is eigenlijk iets vooral zakelijks waar wel enorm veel emoties bij komen kijken.

tsjor schreef op 12-08-2024 om 09:57:

Verder vind ik de rekensommen van Nibud als het gaat om de kinderbehoefte een beetje theoretisch: zoveel procent van het gezinsbudget, en dan kom je op bedragen, waarbij 2 kinderen 1200 per maand aan extra kosten met zich mee zouden brengen bij een inkomen van ongeveer 5000 per maand. Als ik die 1200 per maand (extra kosten!) omzet in rekeningen, dan krijg ik dat niet bij elkaar geschraapt; tenzij je kinderopvang hebt. En voor iedereen geldt: als je minder hebt heb je minder en kun je ook minder besteden. Of dat schadelijk is voor kinderen hmmmm, ik heb er een paar die het goed overleefd hebben.

Tsjor

De ander kan de inkomensafhankelijke combinatiekorting aanvragen. 

RdB

RdB

07-10-2024 om 10:38

Mijn god....het is alsof ik mijn eigen verhaal zit te lezen 😱 Alleen is er bij ons, als het goed is, geen ander in het spel. Na 27 jaar relatie, waarvan 20 jaar huwelijk heeft het leven een sleur gekregen en daar zijn we totaal in opgegaan. Geen intimiteit meer, maar nog steeds leuke dingen als gezin en samen. Maar blijkbaar was dat meer uit gewoonte dan liefde. Hier ook een koophuis wat we 19 jaar geleden als eerste bewoners zijn betrokken. 3 jaar geleden alles aangepakt en verbouwd. En nu ineens voelt ze het alsof we als vrienden samenleven en niet meer als geliefden. Dus sinds 22 september zit ik in dezelfde hel als jij...Ik herken mezelf precies in hoe jij jezelf beschrijft. Emoties vliegen alle kanten op, op de meest rare momenten. De gedachtes nemen het totale functioneren over. Verschrikkelijk. Ook ik voorzie een onzekere toekomst en word echt misselijk bij de gedachte dat zij straks verder gaat in ons huis alsof er niets is gebeurd. Dat daar straks wellicht een nieuwe vent komt die zich gaat bemoeien met mijn jongens, die op mijn plek op onze nieuwe bank (dit jaar nog gekocht) gaat zitten, die op mijn plek aan de eettafel zit op onze nieuwe stoelen (ook dit jaar nog gekocht) en vooral op mijn plek in ons bed komt te liggen en daar sex gaat hebben...braakneigingen krijg ik daarvan. Het maakt me gefrustreerd, boos en verdrietig. En dan een vrouw die al verder is in het proces en maar doorgaat alsof er niets aan de hand is, zo koud en kil en emotieloos...alsof er gewoon 27 jaar van mijn leven zomaar bij het afval geflikkerd wordt. Dat ze totaal geen emoties toont, maakt me nog het meeste kwaad en verdrietig. De woorden die ze dan zegt, vallen altijd verkeerd...want het is alleen maar 'het is niet van het ene op andere moment, dit is een proces waar we al een tijd inzitten en alleen maar bergafwaarts gaat.' 'Ik wil gewoon niet meer verder met jou, veranderen doen we allebei niet en voor therapie sta ik niet open. Dan zitten we over een paar maanden of jaren weer op hetzelfde punt.' Alles wordt maar ingevuld en besloten voor je...je hele leven, de toekomstplannen die er nog steeds waren, het vertrouwde alles wordt zomaar weggeveegd. En natuurlijk moet je samen in een relatie staan, maar als je zomaar kunt zeggen na ruim 27 jaar het is over en ik wil er ook niet meer voor vechten, dan vraag ik me wel af hoe dat kan? Dan is het toch ook niet gek dat je twijfels krijgt of er dan echt geen ander in het spel is 🤷 

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe en probeer er samen op de meest juiste manier uit te komen 💪

@RdB

Ga er maar niet zo makkelijk vanuit dat er geen ander in het spel is als ik lees hoe de deur voor haar al zo gesloten is en er geen kiertje is om er samen aan te werken met bijv therapie. Nee, relatietherapie is zéker niet altijd dé oplossing, maar toch altijd het proberen waard als er kinderen bij betrokken zijn.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat jullie kinderen pubers zijn, dus in hoeverre gaat een andere man zich nog met hen bemoeien? Snap jouw gevoel hierbij zeker wel. 

Voor haar lijkt het mij duidelijk, als ik het zo lees, zij is vele stappen verder dan jij bent en juist dat maakt het zo lastig. Heeft zij niet eerder aangegeven ontevreden te zijn of dat soort signalen afgegeven? 

Ik wens je heel veel sterkte, want dat het een verdrietige situatie is is wel duidelijk 

Wel of geen ander is nu eigenlijk helemaal niet de belangrijkste vraag. Want dan komt de volgende vraag: waarom is die eventuele ander er gekomen? De gedachte dat er een derde is roept hooguit op dat je kwaad kunt worden op je partner, maar woede is niet de beste start van het hele proces. Dat is acceptatie. Dat kun je nu nog niet omdat je het niet begrijpt. Wat bedoelt zij met: ''het is niet van het ene op andere moment, dit is een proces waar we al een tijd inzitten en alleen maar bergafwaarts gaat.'
Dan: scheiding is een proces waarin twee mensen betrokken zijn en het is dus niet haar tempo dat bepalend is, ook al is zij  nu al veel verder. zij zal terug moeten en beginnen bij het begin: waar is voor haar het moment gekomen dat ze besloten heeft om de stekker eruit te trekken, wat heb jij gemist aan de relatie die bergafwaarts zou zijn gegaan, waarom is daar niet eerder over gesproken (of wel, maar heb jij dat gemist). Dat deel zullen jullie toch eerst weer door moeten en als je een goede advocaat-mediator hebt zal die daar ook eerst aandacht aan gaan besteden. Eigenlijk is dit het belangrijkste deel van het echtscheidingsproces, tot er een moment komt waarop jij kunt zeggen: ik ben het er niet mee eens, ik zie het anders, maar ik zie ook dat ik geen relatie kan volhouden als de ander een andere weg in wil slaan. Dan pas kun je de dingen gaan regelen.
Mijn eerste advies is dus dat jullie het samen eens worden over het proces van de echtscheiding, hoe ga je het doen, en zoek dan samen een goede, ervaren advocaat-mediator uit.
De tweede stap: in jouw denken geef je nu alles op: man eruit, vrouw gaat verder met alles wat jullie opgebouwd hebben, kinderen, huis, inkomen (het financiële niveau van voor de scheiding moet in stand blijven voor de kinderen, volgens sommige redeneringen) en jij boven op een zolderkamertje zonder verwarming. Zoiets. Soms lijkt het alsof mensen denken dat dat ook de uitkomst is van scheiding, vooral 'vanwege de kinderen'. Maar dat is natuurlijk niet zo. In principe kan het ook omgekeerd: zij op een zolderkamertje en jij in het huis met de kinderen. Handel voor jezelf alsof dat ook je uitgangspunt is. Dus dan kun je aan haar vragen: waar ga jij dan wonen, heb je al iets gevonden?
Uiteindelijk zal het punt van wonen opgelost moeten worden en dat is geen simpele kwestie, maar daar kun je pas echt samen over praten als zij zich realiseert dat die kwestie het gevolg is van haar wens om te scheiden en dat ze er niet is door jou buiten de deur te zetten.
Een derde stap kan zijn dat je nu gaat kijken naar de financiën, in hoeverre die al gesplitst zijn en hoe de vaste lasten geregeld zijn. Je staat nu anders tegenover elkaar, dus het kan zijn dat daar zakelijkere regelingen voor moeten komen.

Tsjor

Je zal je eerst moeten verdiepen wat er de laatste maanden heeft afgespeeld om uit te sluiten of er geen ander is. Kan je in haar telefoon, belgeschiedenis via factuur, internetgeschiedenis,  is ze veel weg enz enz?. Ze doet dit niet zonder dat er een paar mensen vanaf weten. Nieuwe lover of zg. fijne collega's. Eerst dit uitzoeken. Kennis is macht.

Renate46 schreef op 09-10-2024 om 08:32:

Je zal je eerst moeten verdiepen wat er de laatste maanden heeft afgespeeld om uit te sluiten of er geen ander is. Kan je in haar telefoon, belgeschiedenis via factuur, internetgeschiedenis, is ze veel weg enz enz?. Ze doet dit niet zonder dat er een paar mensen vanaf weten. Nieuwe lover of zg. fijne collega's. Eerst dit uitzoeken. Kennis is macht.

Ik noem dit onnodig stoken in een toch al emotionele situatie. Ben het helemaal met Tsjor eens. Of er wel of niet een ander is, is niet relevant voor het proces van scheiden. Ik denk overigens dat er wel een ander is, maar nogmaals, dat is niet waar je op moet focussen. Die focus moet liggen op accepteren en vervolgens samen proberen er zo goed mogelijk uit te komen. Voor dat proces is graven naar een reden en zo de woede voeden juist heel erg contraproductief. Steek je energie in jezelf en je kinderen, niet (meer) in je ex. Dat heeft totaal geen zin.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.