Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zijn er ook mannen die emotioneel kapot zijn van een scheiding?

OP, als je ex de huidige hypotheek met lage rente mee kan nemen (als dat lukt) hangt daar een waarde aan, want het is een voordeel. Jij hebt gewoon recht op de helft van die waarde. Het is niet een gunst van haar als zij jou hiervoor wil compenseren, het is je recht. 

Met schenking moet je wel degelijk rekening houden, maar een goede mediator (hopelijk hebben jullie er één die ook advocaat is) weet dat wel. Je rekent de waarde van al jullie bezittingen uit en je hebt (uitgaand van getrouwd zijn in GvG) recht op de helft van de waarde. Met die waardes kan je wel een beetje spelen, maar niet veel. 
Vervolgens kijk je wie wat krijgt. Eentje krijgt mogelijk meer, dat heet overbedeling. En daar zit een risico op schenking. Dan kan er misschien een verhaaltje worden geschreven in het echtscheidingsconvenant hoe de ander het als morele verplichting ziet dat de één meer krijgt (want de kinderen bla bla) en dan is het mogelijk geen schenking. Een goede advocaat-mediator is echt een must. 

Izza schreef op 31-07-2024 om 20:44:

[..]

Waarom is de juiste weg alleen als je een langdurige relatie hebt met 1 persoon? Mensen kunnen voor zichzelf bepalen wat hun weg is. Of ze nu geen partner willen of 5 verschillende of meerdere tegelijkertijd. Niet iedereen wil überhaupt een relatie. En voor sommigen is een relatie na een bepaalde periode gewoon klaar. Al die verschillende vormen zijn prima. Dat is aan Mensen zelf. Niet zo oordelen over wat goed is voor anderen.

Geen oordeel hoor, maar wel triest als je dan jaren later het resultaat ziet voor haar. Zij is in elk geval niet gelukkiger geworden.

Tsjor

Hans_1982

Hans_1982

31-07-2024 om 22:07 Topicstarter

SJSL schreef op 31-07-2024 om 20:48:

OP, als je ex de huidige hypotheek met lage rente mee kan nemen (als dat lukt) hangt daar een waarde aan, want het is een voordeel. Jij hebt gewoon recht op de helft van die waarde. Het is niet een gunst van haar als zij jou hiervoor wil compenseren, het is je recht.

Met schenking moet je wel degelijk rekening houden, maar een goede mediator (hopelijk hebben jullie er één die ook advocaat is) weet dat wel. Je rekent de waarde van al jullie bezittingen uit en je hebt (uitgaand van getrouwd zijn in GvG) recht op de helft van de waarde. Met die waardes kan je wel een beetje spelen, maar niet veel.
Vervolgens kijk je wie wat krijgt. Eentje krijgt mogelijk meer, dat heet overbedeling. En daar zit een risico op schenking. Dan kan er misschien een verhaaltje worden geschreven in het echtscheidingsconvenant hoe de ander het als morele verplichting ziet dat de één meer krijgt (want de kinderen bla bla) en dan is het mogelijk geen schenking. Een goede advocaat-mediator is echt een must.

De mediator die wij hebben is een samenwerking tussen een mediator en een advocaat.  2 verschillende personen met zo ver ik weet dus ook kennis van zaken. Maar het is goed dat je dat zegt over het verdelen. Tot nu toe staat alleen dus van de auto in de papieren en dat we de rest eerlijk verdelen.  Bedankt voor je input. 

'De mediator die wij hebben is een samenwerking tussen een mediator en een advocaat.' Zoiets vreesde ik al. De advocaat kijkt alleen of het juridisch allemaal klopt, maar een goede advocaat/mediator heeft verstand van beiden: het emotionele proces en de juridische omgeving. Uit jouw berichten maakte ik al op dat deze mediator maar wat aan het doen is. Nogmaals, een gesprek over 'schenking' tijdens een scheiding is echt een vreemde constructie; en dan ook nog de belastingdienst erbij halen.... broddelwerk.
Daarom nogmaals het advies om het boek dat ik je aanraadde aan te schaffen (moet wel tweedehands) en te lezen, zodat je zelf in elk geval in wat voor proces je bent beland. 

De term 'eerlijk verdelen' bijvoorbeeld is vruchtbare grond voor heftige discussies. Het moet verdeeld worden. Punt. Dan is de vraag hoe voorkom je dat het een eindeloze discussie wordt tussen twee mensen die op dat moment niet echt met elkaar overweg kunnen. De oplossing die ik kreeg aangereikt ging daarover: hoe voorkom je die discussies. En nogmaals, wat is eerlijk, als dat alleen gaat over de spullen die verplaatsbaar zijn, terwijl iemand in een woning blijft die al volledig bewoonbaar gemaakt is met behang, vloerbedekking etc. Aan het einde kun je nog vragen: vind je dat er iets verrekend moet worden (vraag voor beiden). Als dat zo is kun je het daarover hebben, dat beperkt de discussie aanzienlijk. Als er niets meer verrekend hoeft te worden is het klaar. Of het dan eerlijk is, och, waar gaat dat dan over?

Tsjor

SJSL schreef op 31-07-2024 om 20:48:

Als je een hogere hypotheekrente moet betalen heb je ook een hogere aftrekpost bij de belastingdienst. Hoeveel dat dan oplevert hangt weer af van je inkomen. Hogere kosten om te wonen worden meegenomen bij het bepalen van iemands draagkracht, dus op die manier komt het wel weer terug: je hebt dan minder vermogen om bij te dragen aan alimentatie. Mijn advies is dus: begin er niet aan om dit soort ingewikkeldheden in je scheidingspapieren in te bouwen! Vraag is dan wel: wat doe je zolang je nog geen eigen onderkomen hebt. Het kan dus zijn dat sommige dingen pas bepaald kunnen worden als je onderdak hebt.

Idem voor wat betreft die schenking. Als het om grote dingen gaat, een Van Gogh bijvoorbeeld, dan kan het een probleem zijn dat je die niet door midden kunt snijden en dat de waarde ervan ook niet te compenseren is. Maar dat speelt niet in een normaal huishouden met een normaal budget en een normale auto, tv, bank etc.

Gelukkig hoeft de waarde ook niet vooraf berekend te worden  door een mediator of jurist, het zou wat zijn. Met de simpele vraag: moet er nog wat verrekend worden (en dat dan doen) heb je het gevaar van overbedeling en schenking vermeden en kom je veel sneller en eenvoudiger tot een oplossing, zonder dat je de waarde van de beschuitdoos hoeft te bepalen. (Mijn notaris had het voorbeeld van mensen die bij haar waren, waarbij de een de deksel en de ander de beschuitdoos had en er geen overeenstemming was over wie dat zou krijgen.). Ik vind het nog steeds een mooie oplossing: degene die het huis verlaat mag als eerste beslissen wat hij/zij wil meenemen. En de pijnlijke uitvoering: in een weekend met een busje komen en die spullen ook daadwerkelijk weghalen.
Dat gecompenseerd wordt door het besef dat degene die in de woning blijft toch al heel veel voordelen heeft, ook financieel.

Tsjor

Hans_1982

Hans_1982

01-08-2024 om 10:27 Topicstarter

tsjor schreef op 01-08-2024 om 10:02:

'De mediator die wij hebben is een samenwerking tussen een mediator en een advocaat.' Zoiets vreesde ik al. De advocaat kijkt alleen of het juridisch allemaal klopt, maar een goede advocaat/mediator heeft verstand van beiden: het emotionele proces en de juridische omgeving. Uit jouw berichten maakte ik al op dat deze mediator maar wat aan het doen is. Nogmaals, een gesprek over 'schenking' tijdens een scheiding is echt een vreemde constructie; en dan ook nog de belastingdienst erbij halen.... broddelwerk.
Daarom nogmaals het advies om het boek dat ik je aanraadde aan te schaffen (moet wel tweedehands) en te lezen, zodat je zelf in elk geval in wat voor proces je bent beland.

De term 'eerlijk verdelen' bijvoorbeeld is vruchtbare grond voor heftige discussies. Het moet verdeeld worden. Punt. Dan is de vraag hoe voorkom je dat het een eindeloze discussie wordt tussen twee mensen die op dat moment niet echt met elkaar overweg kunnen. De oplossing die ik kreeg aangereikt ging daarover: hoe voorkom je die discussies. En nogmaals, wat is eerlijk, als dat alleen gaat over de spullen die verplaatsbaar zijn, terwijl iemand in een woning blijft die al volledig bewoonbaar gemaakt is met behang, vloerbedekking etc. Aan het einde kun je nog vragen: vind je dat er iets verrekend moet worden (vraag voor beiden). Als dat zo is kun je het daarover hebben, dat beperkt de discussie aanzienlijk. Als er niets meer verrekend hoeft te worden is het klaar. Of het dan eerlijk is, och, waar gaat dat dan over?

Tsjor

Ik denk dat ik zelf een beetje onduidelijk was. Het is onze vraag aan hun. Als ik de auto krijg zonder haar er voor te compenseren of dat dan gezien wordt als schenking. Wij hebben er namelijk 0,0 verstand van en vandaar dat we dit vragen. 

Nog even over die hogere rente, op zich is het waar dat de rentestand nu hoger staat dan enkele jaren geleden. Het verschil kan ongeveer 2% zijn. Ik vind de rentestand nog steeds niet heel erg hoog, maar ik begon ooit met 11% rente, dus dat is een beetje gekleurd.
Het voordeel is wel dat je nu voor je woning een veel lagere hypotheek hoeft af te nemen, omdat je een deel kunt betalen met de overwaarde van je huis. Je hoeft dus niet de volle 100% aan hypotheek te nemen.
Degene die achterblijft daarentegen moet voor de tweede hypotheek waarschijnlijk ook een hoger rentepercentage betalen, alleen voor het eerste deel zal de rente meegenomen kunnen worden, voor zolang de looptijd strekt. Maar dat eerste deel gaat dan ook over 100% van de eerste hypotheek.
Stel|: je kocht het huis voor 100.000 euro, met die lage rente. Je gaat scheiden. De waarde van het huis is 200.000 euro. Zij moet van de bank toestemming krijgen om die eerste hypotheek op haar naam te zetten, dat kan meestal tegen de toen afgesproken rente. Maar daarnaast zal zij een nieuwe hypotheek moeten afsluiten voor 50.000 euro, tegen hogere rente. Jij kunt de nieuwe woning van 200.000 kopen, waarbij je 50.000 zo kunt betalen. Die hogere rente extra geldt dus voor jou alleen voor die eerste 100.000 euro. Maar daar staat dus tegenover dat je die mag aftrekken van de belastingdienst en dat de hogere hypotheeklasten meetellen bij het bepalen van je draagkracht voor de alimentatie.
Ik denk dat het per saldo helemaal niet zoveel zal schelen als je alles bij elkaar op- en aftrekt. Voor mij zou het een kwestie zijn van hap-slik-weg. Geen gezeur, geen berekeningen, later geen verwijten.

Tsjor

Hans_1982 schreef op 01-08-2024 om 10:27:

[..]

Ik denk dat ik zelf een beetje onduidelijk was. Het is onze vraag aan hun. Als ik de auto krijg zonder haar er voor te compenseren of dat dan gezien wordt als schenking. Wij hebben er namelijk 0,0 verstand van en vandaar dat we dit vragen.

Goede vraag, maar je compenseert met andere dingen. Tenzij je alle waarde van jullie bezittingen in die prachtige lexus hebt gestopt en verder op een houtje bijt.

Tsjor

'Alleen mijn loon bestaat uit een buitenland toelage. Die heb ik alleen als ik in het buitenland ben. Stel ik koop haar uit en ik ga in ons mooie grote huis wonen voor onze dochters. Maar om dit te betalen moet ik minimaal 4 tot 6 maanden per jaar in het buitenland zijn hebben hun niks aan dat mooie huis met al dat speelgoed in de tuin.'

Hoe afhankelijk waren jullie in het verleden en ben jij in de toekomst van die buitenlandtoelage? Het levert nogal zware beslissingen op. 
Kan het zijn dat je vaak in het buitenland was en dat zij dan alleen, als onbestorven weduwe thuis zat met de kinderen en dat ze daarom nu zo naarstig op zoek is naar een partner?
Kan het zijn dat je in de toekomst moet gaan kiezen tussen naar het buitenland gaan om alles te kunnen betalen of tijd hebben voor je kinderen?
Hoe ga je dan nu je inkomen bepalen, wat nodig is om berekeningen te maken voor je eigen woning en voor alimentatie?

Tsjor

Hoi, 

Wij zijn onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Op dit moment doen wij zijn we bezig met een project, waar we kijken hoe gezinnen (met kinderen tussen de 8 en 18) bij een scheiding afspraken en hoe dee kinderen hierbij betrokken worden. Op dit moment zijn de meeste ouders die deelnemen moeders, maar we zijn juist ook heel benieuwd naar de ervaring van vaders!

Wanneer kies je als ouder om iets wel of niet te bespreken met je kind? Als je het bespreekt, hoe doe je dit dan? Wat is fijn voor kinderen zélf, en kan de manier waarop zij betrokken worden zorgen voor afspraken die beter worden nageleefd?

Wij zijn op zoek naar ervaringsdeskundige ouders (en jongeren!) die door het invullen van een vragenlijst hun kennis en ervaring met ons willen delen! Bevindingen worden gebruikt voor passende informatie voor jongeren, ouders en ook mediators, advocaten en familierechters. Deelname is volstrekt vertrouwelijk en kan bijdragen aan meer inzicht in het eigen handelen en ook aanknopingspunten bieden om met uw kind in gesprek te gaan.

Meer info vinden jullie op de website of op onze instagram: luister_uu

Alvast bedankt!

tsjor schreef op 31-07-2024 om 20:52:

[..]

Geen oordeel hoor, maar wel triest als je dan jaren later het resultaat ziet voor haar. Zij is in elk geval niet gelukkiger geworden.

Tsjor

Waarom is dat triest? Je wordt of bent alleen gelukkig(er) als je er een vaste relatie op nahoudt, zoiets? Zoals Izza al schreef, misschien streeft ze geen vaste duurzame relatie met 1 persoon na.

Hans_1982

Hans_1982

01-08-2024 om 11:54 Topicstarter

tsjor schreef op 01-08-2024 om 10:39:

'Alleen mijn loon bestaat uit een buitenland toelage. Die heb ik alleen als ik in het buitenland ben. Stel ik koop haar uit en ik ga in ons mooie grote huis wonen voor onze dochters. Maar om dit te betalen moet ik minimaal 4 tot 6 maanden per jaar in het buitenland zijn hebben hun niks aan dat mooie huis met al dat speelgoed in de tuin.'

Hoe afhankelijk waren jullie in het verleden en ben jij in de toekomst van die buitenlandtoelage? Het levert nogal zware beslissingen op.
Kan het zijn dat je vaak in het buitenland was en dat zij dan alleen, als onbestorven weduwe thuis zat met de kinderen en dat ze daarom nu zo naarstig op zoek is naar een partner?
Kan het zijn dat je in de toekomst moet gaan kiezen tussen naar het buitenland gaan om alles te kunnen betalen of tijd hebben voor je kinderen?
Hoe ga je dan nu je inkomen bepalen, wat nodig is om berekeningen te maken voor je eigen woning en voor alimentatie?

Tsjor

Mijn buitenland toelage is altijd gezien als een leuk extra om extra leuke dingen te doen we zijn er totaal niet afhankelijk van. Voor mij ben ik er alleen afhankelijk van als ik ons huidige huis zou overnemen. Voor een nieuwe hypotheek heb ik genoeg aan mijn kale loon. Alimentatie is geen spraken van omdat we co-ouderschap gaan doen. En als er wel sprake van was zou dat richting mij zijn omdat zij aanzienlijk meer verdient dan mijn basis loon. En zij zat inderdaad alleen thuis met de kids als ik weg was. Ze gaf aan dat dit een behoorlijke belasting was vandaar dat wij er voor gekozen hebben om een au pair te nemen die er ondertussen ook is. Als ik naar het buitenland ging was het altijd in goed onderling overleg of het kon. Als zij aangaf dat het even genoeg was dan was mijn werk hier ook coulant in en ging ik niet. 

RoodVruchtje schreef op 01-08-2024 om 11:16:

[..]

Waarom is dat triest? Je wordt of bent alleen gelukkig(er) als je er een vaste relatie op nahoudt, zoiets? Zoals Izza al schreef, misschien streeft ze geen vaste duurzame relatie met 1 persoon na.

Omdat je dat aan haar ziet. Als ze gelukkig was met 10 lovers was het ook een goede keuze geweest voor haar.

Tsjor

'Alimentatie is geen spraken van omdat we co-ouderschap gaan doen. En als er wel sprake van was zou dat richting mij zijn omdat zij aanzienlijk meer verdient dan mijn basis loon.'
Zo'n alimentatieberekening zou dus recht trekken wat eventueel scheef zou zitten nadat je een andere woning met hypotheek zou hebben betrokken, omdat er dan rekening wordt gehouden met woonlasten voor je draaglast. En het zou laten zien wat zij dan nu niet aan jou betaalt, terwijl dat volgens de berekeningen eigenlijk wel zou moeten om alles recht te trekken. Dan komt haar 'geschenk' aan jou met betrekking tot de auto ook in een ander daglicht te staan. Eigenlijk is het bedrag waarvan jij nu afziet een geschenk aan haar, elke maand, 5 jaar lang. Zo zie je maar hoe betrekkelijk 'eerlijk' is en ook wel hoeveel er opgelost kan worden als je bepaalde regels volgt en niet zelf regels gaat verzinnen of laat verzinnen door de mediator.
Verder hadden jullie het wel mooi geregeld samen. Ik hoop dat het na de scheiding ook zo goed blijft gaan.
Tsjor

Hans_1982

Hans_1982

01-08-2024 om 15:03 Topicstarter

tsjor schreef op 01-08-2024 om 13:13:

'Alimentatie is geen spraken van omdat we co-ouderschap gaan doen. En als er wel sprake van was zou dat richting mij zijn omdat zij aanzienlijk meer verdient dan mijn basis loon.'
Zo'n alimentatieberekening zou dus recht trekken wat eventueel scheef zou zitten nadat je een andere woning met hypotheek zou hebben betrokken, omdat er dan rekening wordt gehouden met woonlasten voor je draaglast. En het zou laten zien wat zij dan nu niet aan jou betaalt, terwijl dat volgens de berekeningen eigenlijk wel zou moeten om alles recht te trekken. Dan komt haar 'geschenk' aan jou met betrekking tot de auto ook in een ander daglicht te staan. Eigenlijk is het bedrag waarvan jij nu afziet een geschenk aan haar, elke maand, 5 jaar lang. Zo zie je maar hoe betrekkelijk 'eerlijk' is en ook wel hoeveel er opgelost kan worden als je bepaalde regels volgt en niet zelf regels gaat verzinnen of laat verzinnen door de mediator.
Verder hadden jullie het wel mooi geregeld samen. Ik hoop dat het na de scheiding ook zo goed blijft gaan.
Tsjor

Over welke alimentatie heb jij het? Ik over kinder alimentatie. Ik krijg het gevoel dat jij het over partneralimentatie hebt. 

Ik hoop dat het inderdaad na de scheiding ook in grote lijnen zo blijft gaan. Zij moet zelf ook af en toe voor haar werk naar het buitenland. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.