Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zijn er ook mannen die emotioneel kapot zijn van een scheiding?

Hans_1982 schreef op 30-07-2024 om 19:44:

[..]

Nee niet persee een eigen advocaat want dan is het idee van de mediator ook compleet weg. Het gaat er mij om dat er iemand mee leest die niks met ons heeft maar mij eventueel wel waarschuwt voor toezeggingen of beslissingen die ik in mijn huidige toestand neem waar ik misschien later spijt van krijg. Dit geld natuurlijk zowel in de positieve zien maar ook in de negatieve zin. Dat ik dus ook niet dingen ga eisen die eigenlijk nergens op slaan.

Van wat ik van je lees sla jij je heel goed door jouw huidige toestand heen. Je weet je gevoelens goed te verwoorden, je vraagt hulp voor jezelf ( bij maatschappelijk werk en hier op het forum en nu voor meelezen concept ouderschapsplan), je bent je zeer bewust van eigen gedrag en de eventuele gevolgen daarvan, je denkt en overdenkt zaken, je bent weer gaan hardlopen.

Eigenlijk sla je jezelf erdoorheen volgens het boekje. 

Het is in deze fase balanceren tussen verstand en gevoel en jij doet beide prima zo. 

Ik maak me dus niet zo'n zorgen dat jij dingen gaat eisen die nergens op zouden slaan. 

Hou deze weg vol, ook hier kom jij doorheen.

Hans_1982

Hans_1982

31-07-2024 om 16:02 Topicstarter

linn19 schreef op 31-07-2024 om 11:13:

[..]

Van wat ik van je lees sla jij je heel goed door jouw huidige toestand heen. Je weet je gevoelens goed te verwoorden, je vraagt hulp voor jezelf ( bij maatschappelijk werk en hier op het forum en nu voor meelezen concept ouderschapsplan), je bent je zeer bewust van eigen gedrag en de eventuele gevolgen daarvan, je denkt en overdenkt zaken, je bent weer gaan hardlopen.

Eigenlijk sla je jezelf erdoorheen volgens het boekje.

Het is in deze fase balanceren tussen verstand en gevoel en jij doet beide prima zo.

Ik maak me dus niet zo'n zorgen dat jij dingen gaat eisen die nergens op zouden slaan.

Hou deze weg vol, ook hier kom jij doorheen.

Wat ik hier nog niet verteld heb denk ik is dus het volgende hoofdstuk van onze slechte soap. 
.

.

De gene waarmee ze vreemd ging koos toch niet voor haar en heeft uiteindelijk Gekozen voor zijn huidige relatie. Mijn vrouw gaf toen ook bij mij aan dat ik haar hier voor had gewaarschuwd of hij wel echt oprecht was. Ik heb haar toen enkel gevraagd of het de 7 weken van ruzie en stress tussen ons waard was. Nadat dit gebeurd is was onze verstandhouding in mijn ogen een stuk beter. We gaan nog steeds scheiden maar we hebben een aantal weken geen echte ruzie gehad. Wel meningsverschillen maar die horen er bij omdat we beide zo anders in onze scheiding staan. Ik knapte toen ook echt op en kon naar mijn mening ook weer rationeelst denken over dingen. Nu was ze vorige week wat kort af. Na door vragen gaf ze aan dat ze het niet fijn vind dat ik mensen vertel dat ze vreemd is gegaan want voor haar voelt het niet als vreemd gaan. Na nog meer door vragen gaf ze toe dat ze al weer een week of 2 a 3 met een nieuw iemand aan het appen is. Dit kwetst mij weer zo enorm en heb haar ook gevraagd of ze deze zoektocht naar een nieuwe partner niet kan parkeren tot dat we gescheiden zijn. Ze gaf aan dat ze dit niet kan. Tot dat ze dit toegaf was ik in mijn beleving nog regelmatig bezig om te zorgen dat we niet botsen door zo goed als ik kan rekening te houden met haar gevoelens en emoties. Maar ik voel me weer opnieuw verraden. Het voelt zelfs als of ik voor haar mijn persoonlijkheid moet aan passen en gewoon lomp terug moet gaan doen. Geen rekening meer houden met haar gevoelens en emoties. Want dat doet ze ook niet met mij. Wel moet ik toegeven dat het lijkt als of ze haar gevoelens en emoties over de scheiding los kan zien van hoe ze om gaat met mij. Ik zal het proberen uit te leggen waarom ik dit denk. Ze gaat mij uit kopen hier heb ik mee ingestemd ook vanwege onze dochters en omdat we dan in deze roerige tijden maar 1 nieuw huis hoeven te zoeken. Ze geeft aan dat ze weet dat dit nog zo maar een half jaar of langer kan duren dit accepteert ze alleen ze geeft wel aan dat ze op ziet tegen de tijd dan thuis. (Dit doe ik ook). Maar om het dus haalbaar te maken dat zij mij uit koopt moet ze onze huidige hypotheekrente meenemen omdat anders de lasten te hoog worden. Dit houd in dat ik een nieuwe hypotheek moet afsluiten met de huidige hoge hypotheekrente. Ze geeft hier zelf in aan dat ze wil schuiven met de overwaarde om mij te compenseren. En als het volgens de belastingdienst regels mogelijk is ik de auto krijg zonder dat ik haar daar voor moet compenseren iets met schenkingsbelasting. Ik heb gevraagd of zij dit wil uitzoeken en dit wil zij wel zeker doen. Mocht ik haar wel moeten compenseren voor de auto dan krijg ik gewoon meer overwaarde om dat recht te trekken. Dus aan de ene kant is ze wel begaan met mijn toekomst maar aan de andere kant kwetst ze me bewust zo erg. 
.

.

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en we hebben het over medicatie gehad. Dit is mogelijk maar verslaven en de dokter gaf aan dat de eerste 4 weken je juist door een dieper dal gaat dit zie ik niet zitten vooral ook omdat het niet even iets slikken is maar een heel traject waar je ook later weer van af moet. Wel hebben we afgesproken dat ik in plaats van de maatschappelijk werker ook met de GGZ ga praten. Dit vooral ook omdat ik nu ook steeds bozer wordt en bang ben dat onze scheiding dan als nog een lastige wordt. We geven beide aan dat we dit niet willen alleen ze maakt het me wel enorm moeilijk. Waar ik dus weer op reageer en het voor haar waarschijnlijk ook moeilijker maak waardoor ze misschien juist wel opzoek gaat naar afleiding. 

to het klinkt heel hard. Maar jullie zijn uit elkaar. Het staat haar vrij om met anderen te doen wat ze wil. Jij hebt daar niet langer wat over te zeggen. Probeer dat dus los te laten. Je kunt haar wel vragen dit discreet te doen en de kinderen erbuiten te houden. Maar ze moet op dat gebied niets meer. Jullie zijn geen partners meer dus begin met dat deel los te laten. Zij is met zichzelf bezig. Niet met jouw gevoel. Hou het dus bij jezelf. 

Verder mogen alle emoties er zijn. Ga het niet onderdrukken met pillen (inderdaad verslavend). Maar accepteer de boosheid en het verdriet. Ga er doorheen. Kijk wat voor jou helpend is om te ontladen (wandelen, sporten, praten met een goede vriend). En blijf goed voor jezelf zorgen want niemand anders doet dat meer. Dus gezond eten, uitkijken met alcohol, proberen te slapen, ritme houden in de dag en dagelijks naar buiten en bewegen. Ook als het zinloos lijkt of voelt. 

Hans_1982

Hans_1982

31-07-2024 om 18:11 Topicstarter

Izza schreef op 31-07-2024 om 17:44:

to het klinkt heel hard. Maar jullie zijn uit elkaar. Het staat haar vrij om met anderen te doen wat ze wil. Jij hebt daar niet langer wat over te zeggen. Probeer dat dus los te laten. Je kunt haar wel vragen dit discreet te doen en de kinderen erbuiten te houden. Maar ze moet op dat gebied niets meer. Jullie zijn geen partners meer dus begin met dat deel los te laten. Zij is met zichzelf bezig. Niet met jouw gevoel. Hou het dus bij jezelf.

Verder mogen alle emoties er zijn. Ga het niet onderdrukken met pillen (inderdaad verslavend). Maar accepteer de boosheid en het verdriet. Ga er doorheen. Kijk wat voor jou helpend is om te ontladen (wandelen, sporten, praten met een goede vriend). En blijf goed voor jezelf zorgen want niemand anders doet dat meer. Dus gezond eten, uitkijken met alcohol, proberen te slapen, ritme houden in de dag en dagelijks naar buiten en bewegen. Ook als het zinloos lijkt of voelt.

Dat snap ik en het is ook zo. Maar ik vind het heel respectloos vanuit haar om niet even te kunnen wachten tot we gescheiden zijn. 

Hans_1982 schreef op 31-07-2024 om 18:11:

[..]

Dat snap ik en het is ook zo. Maar ik vind het heel respectloos vanuit haar om niet even te kunnen wachten tot we gescheiden zijn.

Dat is het ook en dat mag je best vinden.

Ik zou het haar niet allemaal laten uitzoeken, ik zou zelf initiatief gaan nemen. Laat je niet zo behandelen, stel je grenzen en als ze niet zonder tussendoortje kan,  dan doet ze dat maar lekker op een camping.

'En als het volgens de belastingdienst regels mogelijk is ik de auto krijg zonder dat ik haar daar voor moet compenseren iets met schenkingsbelasting.'
Volgens mij is dit onzin als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Je bent bezig de boel te verdelen en dat betekent dat iets neemt waarvan de helft van de ander is en de ander idem dito. Ze hoeft ook geen schenkingsbelasting te betalen over de helft van de overwaarde van het huis, toch? Ze schenkt je niets. En jij in principe haar ook niet.
Voor het uitkopen zal ze waarschijnlijk een nieuwe hypotheek moeten afsluiten. Daarvoor moet ze met de bank overleggen. Die nieuwe hypotheek zal de nieuwe rente krijgen.
Ik zou je willen adviseren om zelf ook met de bank te overleggen en dingen uit te zoeken.
Bij de boedelverdeling had mijn advocaat/mediator als regel dat degene die het huis verlaat als eerste mag beslissen wat hij/zij meeneemt. Dat betekende dat ik een weekend weg ging en mijn ex spullen kwam ophalen (met uitzondering van mijn persoonlijke dingen en dingen van de kinderen). Daar werd een lijst van opgesteld, die kon ik beamen. Vervolgens de vraag of er nog iets te verrekenen valt. Dan kun je dat nog aangeven. Bijvoorbeeld: jij hebt de auto, maar dat is veel meer waard dan de rest van de spullen. Let wel, degene die in het huis zit heeft vaak geen onkosten aan verhuizing, verven, vloerbedekking, gordijnen etc. Dus zelfs al neem je alles mee dan nog heeft degene die blijft voordeel. Dat was indertijd in elk geval mijn uitgangspunt. Ik was degene die bleef. 
Ik zou je willen adviseren om zelf ook met de bank te overleggen en dingen uit te zoeken.

Tsjor

Ik ben geen arts, maar ik vind dat de huisarts je nogal een drastisch verhaal heeft voorgelegd over medicatie. Zoals ik het heb meegemaakt leverde medicatie mij net genoeg grond onder mijn voeten om weer omhoog te durven kijken, geen nare vier weken vooraf, en na enige tijd een rustige afbouw zonder enig verslavingsverschijnsel. Geen idee welke medicatie je huisarts nu voor ogen had en wat ik dan indertijd slikte. Maar ik had er baat bij.
Als je het zonder redt is het natuurlijk beter. Altijd.

Tsjor

Het verhaal doet me wel een beetje denken aan een stel, waarvan de vrouw inderdaad een nieuwe liefde kreeg, scheiding volgde, nieuwe liefde weg, nog een en nog een. Ondertussen heeft de man een vaste, stabiele nieuwe liefde en zit de vrouw alleen zonder nieuwe liefde. Ik wens het je vrouw niet toe, maar ze lijkt wel een verkeerde weg ingeslagen te zijn.

Tsjor

Hans_1982 schreef op 31-07-2024 om 18:11:

[..]

Dat is het ook en dat vindt ze waarschijnlijk zelf ook en dat wil ze nu voor zichzelf goedmaken door jou financieel meer te gunnen. 

Ik zou dat zeker in dank aannemen als ik jou was. Respectloos is ze toch en geld kun je wel gebruiken, nu en in de toekomst. Als het al niet voor jouzelf is dan toch voor de kinderen. Als zij haar schuldgevoel wil afkopen, neem het aan. 

En zorg dat je wat eelt op je ziel krijgt, het is inderdaad allemaal akelig en verdrietig en het gaat niet minder worden door medelijden met jezelf te hebben of van haar te verwachten.

Wat is overigens de reden waarom jij niet in het huis blijft met de kinderen? De kans is groot dat haar volgende nieuwe liefde niet naast de deur woont en dan zal ze willen gaan verhuizen. Jij bent op dit moment de stabiele factor voor de kinderen.

Tsjor

Hans_1982

Hans_1982

31-07-2024 om 19:11 Topicstarter

Max88 schreef op 31-07-2024 om 18:25:

[..]

Dat is het ook en dat mag je best vinden.

Ik zou het haar niet allemaal laten uitzoeken, ik zou zelf initiatief gaan nemen. Laat je niet zo behandelen, stel je grenzen en als ze niet zonder tussendoortje kan, dan doet ze dat maar lekker op een camping.

Ik laat haar bewust dingen uitzoeken. Tot nu toe heb ik alles uitgezocht makelaar, financieel adviseur, maatschappelijk werker, documenten en verzekeringen au pair enz. Ik heb haar voor mijn gevoel juist de scheiding op een presenteerblaadje gegeven. Mijn beleving is dat zij kiest dit dan mag ze er ook wat voor gaan doen. Vandaar dat ik het haar laat uitzoeken. 

Hans_1982

Hans_1982

31-07-2024 om 19:13 Topicstarter

tsjor schreef op 31-07-2024 om 18:38:

'En als het volgens de belastingdienst regels mogelijk is ik de auto krijg zonder dat ik haar daar voor moet compenseren iets met schenkingsbelasting.'
Volgens mij is dit onzin als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Je bent bezig de boel te verdelen en dat betekent dat iets neemt waarvan de helft van de ander is en de ander idem dito. Ze hoeft ook geen schenkingsbelasting te betalen over de helft van de overwaarde van het huis, toch? Ze schenkt je niets. En jij in principe haar ook niet.
Voor het uitkopen zal ze waarschijnlijk een nieuwe hypotheek moeten afsluiten. Daarvoor moet ze met de bank overleggen. Die nieuwe hypotheek zal de nieuwe rente krijgen.
Bij de boedelverdeling had mijn advocaat/mediator als regel dat degene die het huis verlaat als eerste mag beslissen wat hij/zij meeneemt. Dat betekende dat ik een weekend weg ging en mijn ex spullen kwam ophalen (met uitzondering van mijn persoonlijke dingen en dingen van de kinderen). Daar werd een lijst van opgesteld, die kon ik beamen. Vervolgens de vraag of er nog iets te verrekenen valt. Dan kun je dat nog aangeven. Bijvoorbeeld: jij hebt de auto, maar dat is veel meer waard dan de rest van de spullen. Let wel, degene die in het huis zit heeft vaak geen onkosten aan verhuizing, verven, vloerbedekking, gordijnen etc. Dus zelfs al neem je alles mee dan nog heeft degene die blijft voordeel. Dat was indertijd in elk geval mijn uitgangspunt. Ik was degene die bleef.

Tsjor

We zijn samen naar de bank gegaan om dit voor ons beide uit te laten reken of het mogelijk was om in ons huis te blijven. En hoe dat allemaal met het verdelen enz gaat hebben wij beide geen verstand van. En de mail die ze stuurt naar de mediator hier over krijg ik ook gewoon. Zo open zijn we naar elkaar toe gelukkig nog steeds. 

Hans_1982

Hans_1982

31-07-2024 om 19:15 Topicstarter

tsjor schreef op 31-07-2024 om 18:43:

Het verhaal doet me wel een beetje denken aan een stel, waarvan de vrouw inderdaad een nieuwe liefde kreeg, scheiding volgde, nieuwe liefde weg, nog een en nog een. Ondertussen heeft de man een vaste, stabiele nieuwe liefde en zit de vrouw alleen zonder nieuwe liefde. Ik wens het je vrouw niet toe, maar ze lijkt wel een verkeerde weg ingeslagen te zijn.

Tsjor

Ik gun haar al het geluk. Ik weet niet of het zo is maar het komt op mij over als een uitvlucht uit de situatie op het moment. Ik hoop dat het allemaal goed verloopt met haar. Ook al scheiden we ik gun haar het niet om er op een later tijdstip emotioneel aan onderdoor te gaan. 

Hans_1982

Hans_1982

31-07-2024 om 19:19 Topicstarter

tsjor schreef op 31-07-2024 om 18:45:

Wat is overigens de reden waarom jij niet in het huis blijft met de kinderen? De kans is groot dat haar volgende nieuwe liefde niet naast de deur woont en dan zal ze willen gaan verhuizen. Jij bent op dit moment de stabiele factor voor de kinderen.

Tsjor

Wij kunnen beide elkaar uit kopen. Alleen mijn loon bestaat uit een buitenland toelage. Die heb ik alleen als ik in het buitenland ben. Stel ik koop haar uit en ik ga in ons mooie grote huis wonen voor onze dochters.  Maar om dit te betalen moet ik minimaal 4 tot 6 maanden per jaar in het buitenland zijn hebben hun niks aan dat mooie huis met al dat speelgoed in de tuin. En we hebben afgesproken dat we binnen 10 km van elkaar blijven wonen vanwege de kinderen. Als zij er over een aantal jaar voor kiest om ergens anders te wonen als de kinderen uit huis zijn of studeren is dat haar goed recht. Maar ze zijn 7 en 9 dus dat duurt nog wel even. En dan is het haar probleem. 

tsjor schreef op 31-07-2024 om 18:43:

Tsjor

Waarom is de juiste weg alleen als je een langdurige relatie hebt met 1 persoon? Mensen kunnen voor zichzelf bepalen wat hun weg is. Of ze nu geen partner willen of 5 verschillende of meerdere tegelijkertijd. Niet iedereen wil überhaupt een relatie. En voor sommigen is een relatie na een bepaalde periode gewoon klaar. Al die verschillende vormen zijn prima. Dat is aan Mensen zelf. Niet zo oordelen over wat goed is voor anderen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.