Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zijn er ook mannen die emotioneel kapot zijn van een scheiding?

Hans_1982

Hans_1982

30-07-2024 om 16:43 Topicstarter

ik zou graag wat advies willen. We zijn ondertussen aangekomen bij concept 2 van al het papierwerk van de mediator. Ik geef aan bij haar dat ik vanwege de emoties nog heel veel moeite heb om met mijn volle verstand die documenten door te lezen. Het zijn hele belangrijke documenten over hoe we met de kinderen om gaan en met onze gezamenlijke spullen. Zij geeft aan dat ze mij niet een aantal weken wil geven om tot rust te komen zodat ik die documenten met mijn volle verstand en aandacht kan door lezen en eventueel van commentaar voorzien. 
Moet ik mijn poot stijf houden en gewoon zeggen ik heb meer tijd nodig heb. Ondertussen opzoek naar iemand die ons niet kent en met een neutrale kijk de documenten kan door lezen en luisterd naar mijn eventuele bezwaren. (Wie of waar eventueel een eigen advocaat). 
Of moet ik mee gaan in haar tempo en haar op haar woord geloven dat ze het beste met ons beide voor heeft en dus vertrouwen op de deskundigheid van onze mediator. 
Of zou ik mijn dilemma voor moeten leggen aan onze mediator en vragen wat haar kijk hier op is. 
Groeten. 
Hans 

Hans_1982 schreef op 30-07-2024 om 16:43:

ik zou graag wat advies willen. We zijn ondertussen aangekomen bij concept 2 van al het papierwerk van de mediator. Ik geef aan bij haar dat ik vanwege de emoties nog heel veel moeite heb om met mijn volle verstand die documenten door te lezen. Het zijn hele belangrijke documenten over hoe we met de kinderen om gaan en met onze gezamenlijke spullen. Zij geeft aan dat ze mij niet een aantal weken wil geven om tot rust te komen zodat ik die documenten met mijn volle verstand en aandacht kan door lezen en eventueel van commentaar voorzien.
Moet ik mijn poot stijf houden en gewoon zeggen ik heb meer tijd nodig heb. Ondertussen opzoek naar iemand die ons niet kent en met een neutrale kijk de documenten kan door lezen en luisterd naar mijn eventuele bezwaren. (Wie of waar eventueel een eigen advocaat).
Of moet ik mee gaan in haar tempo en haar op haar woord geloven dat ze het beste met ons beide voor heeft en dus vertrouwen op de deskundigheid van onze mediator.
Of zou ik mijn dilemma voor moeten leggen aan onze mediator en vragen wat haar kijk hier op is.
Groeten.
Hans

Ja je mag echt wel even je poot stijfhouden en je eigen tempo aanhouden, je spreekt over weken geen maanden, ze wacht maar even. Laat alles even bezinken

Anoniemvoornu schreef op 30-07-2024 om 17:35:

[..]

Ja je mag echt wel even je poot stijfhouden en je eigen tempo aanhouden, je spreekt over weken geen maanden, ze wacht maar even. Laat alles even bezinken

Mee eens. En bij de mediator bespreken kan ook. Wat jij wilt. Het is ook jouw scheiding. 

Ja, die tijd moet en mag je opeisen.
Ik heb er 8 maanden met mediation over gedaan tot en met de inschrijving en dan waren wij het nog grotendeels eens.

De ex-partner van mijn kind dacht even binnen 2 weken de verdeling van kind en geld erdoor te drukken. En dat zorgt dat het na 9 mnd nog steeds niet klaar is.

Neem je tijd, ze wachten maar even, graag of niet.

Hans_1982 schreef op 30-07-2024 om 16:43:

ik zou graag wat advies willen. We zijn ondertussen aangekomen bij concept 2 van al het papierwerk van de mediator. Ik geef aan bij haar dat ik vanwege de emoties nog heel veel moeite heb om met mijn volle verstand die documenten door te lezen. Het zijn hele belangrijke documenten over hoe we met de kinderen om gaan en met onze gezamenlijke spullen. 

Zij geeft aan dat ze mij niet een aantal weken wil geven om tot rust te komen zodat ik die documenten met mijn volle verstand en aandacht kan door lezen en eventueel van commentaar voorzien.

Groeten.
Hans

Dit is absoluut iets wat bij mediator besproken moeten worden.

Hier staan jullie nu recht tegenover elkaar en bij de mediator kan besproken worden waarom zij jou geen tijd wil geven en waarom jij wat meer tijd wil. 

Het is dan aan de mediator om te bemiddelen hoe jullie met deze tegenstelling van snelheid om zouden kunnen gaan.

Bedenk wel dat jij diegene bent die emotioneel achterloopt op haar en dat dat over een paar weken echt niet ingelopen is op je vrouw. 

Dit hele proves van scheiden zal voor jou pijn blijven doen. 

Jij zal iets meer moeite moeten doen om emoties en zakelijke afspraken van elkaar te scheiden want ook afspraken over de kinderen zijn in princiepe zakelijk hoe pijnlijk allemaal ook.

Dat jij een derde persoon het concept wil laten lezen om jou een beetje te helpen is toegestaan maar bedoel je dan gelijk een eigen advocaat daarmee? 

Ik sluit me aan bij wat iedereen zegt. Gewoon poot stijf houden.
Het is wel erg dat het zoveel papierwerk is. Worden zaken dan zo gedetailleerd geregeld? Ook met betrekking tot de kinderen? Regelingen in details zijn meestal geen goede regelingen, omdat er altijd wel iets anders kan gaan lopen of begrepen.
Is de mediator wel een advocaat/mediator?
Een derde erbij halen voor jezelf is zeker een goed idee. Dat kan een advocaat zijn, maar dat kost ook geld. Het kan ook een nuchter en betrouwbaar familielid of kennis zijn.
Ondertussen zou ik je aanraden om bij boekwinkeltjes punt nl een tweedehands exemplaar van Hoefnagels, 'gelukkig getrouwd, gelukkig gescheiden' aan te schaffen. Het is oud, maar toch zeer lezenswaardig in verband met alle pijn die je nu door moet maken.

Tsjor

Hans_1982

Hans_1982

30-07-2024 om 19:44 Topicstarter

linn19 schreef op 30-07-2024 om 18:21:

[..]

Dit is absoluut iets wat bij mediator besproken moeten worden.

Hier staan jullie nu recht tegenover elkaar en bij de mediator kan besproken worden waarom zij jou geen tijd wil geven en waarom jij wat meer tijd wil.

Het is dan aan de mediator om te bemiddelen hoe jullie met deze tegenstelling van snelheid om zouden kunnen gaan.

Bedenk wel dat jij diegene bent die emotioneel achterloopt op haar en dat dat over een paar weken echt niet ingelopen is op je vrouw.

Dit hele proves van scheiden zal voor jou pijn blijven doen.

Jij zal iets meer moeite moeten doen om emoties en zakelijke afspraken van elkaar te scheiden want ook afspraken over de kinderen zijn in princiepe zakelijk hoe pijnlijk allemaal ook.

Dat jij een derde persoon het concept wil laten lezen om jou een beetje te helpen is toegestaan maar bedoel je dan gelijk een eigen advocaat daarmee?

Nee niet persee een eigen advocaat want dan is het idee van de mediator ook compleet weg. Het gaat er mij om dat er iemand mee leest die niks met ons heeft maar mij eventueel wel waarschuwt voor toezeggingen of beslissingen die ik in mijn huidige toestand neem waar ik misschien later spijt van krijg. Dit geld natuurlijk zowel in de positieve zien maar ook in de negatieve zin. Dat ik dus ook niet dingen ga eisen die eigenlijk nergens op slaan. 

Hans_1982

Hans_1982

30-07-2024 om 19:45 Topicstarter

tsjor schreef op 30-07-2024 om 19:16:

Ik sluit me aan bij wat iedereen zegt. Gewoon poot stijf houden.
Het is wel erg dat het zoveel papierwerk is. Worden zaken dan zo gedetailleerd geregeld? Ook met betrekking tot de kinderen? Regelingen in details zijn meestal geen goede regelingen, omdat er altijd wel iets anders kan gaan lopen of begrepen.
Is de mediator wel een advocaat/mediator?
Een derde erbij halen voor jezelf is zeker een goed idee. Dat kan een advocaat zijn, maar dat kost ook geld. Het kan ook een nuchter en betrouwbaar familielid of kennis zijn.
Ondertussen zou ik je aanraden om bij boekwinkeltjes punt nl een tweedehands exemplaar van Hoefnagels, 'gelukkig getrouwd, gelukkig gescheiden' aan te schaffen. Het is oud, maar toch zeer lezenswaardig in verband met alle pijn die je nu door moet maken.

Tsjor

Ja de mediator is een combinatie van beide. 

Heb je niemand in je familie- of kennissenkring die met je mee kan lezen? Iemand die zelf ooit gescheiden is? Die een beetje nuchter daarnaar kan kijken en niet in de modus schiet van: 'je moet opkomen voor je eigen belang en ik help je vechten'.

Tsjor

Verder \zou ik je aanraden naar de huisarts te gaan, mogelijk helpt het om een tijdje iets kalmerends of zoiets te slikken, zodat je in elk geval emotioneel wat grond onder je voeten krijgt.

Tsjor

Ik wilde het zakelijke gedeelte zo snel mogelijk afronden. Pas dan kan je weer verder met je leven. En bijvoorbeeld een eigen huis of overname van het gezamenlijke huis is ook een belangrijk punt dat niet geregeld kan worden zonder scheiding. Langdurig bij elkaar in de woning en gezamenlijke financiën zijn reden tot veel conflicten. Ik zag het als een opluchting toen dat klaar was. Daarna komt het mentale gedeelte alsnog. Weken uitstel maakt het niet minder verdrietig. 

Ik heb nuchtere mensen met ervaring mee laten kijken in het papierwerk. Dat heeft enorm geholpen. Heb jij deze mensen niet? Familie of vrienden die ook gescheiden zijn? Of een betrouwbare collega etc? 

Izza, dat is goed als je eraan toe bent. Dat wil niet zeggen dat je emotioneel alles verwerkt moet hebben, maar je hoofd (niet je hart) moet er wel aan toe zijn om het zakelijk te regelen. Als er een groot verschil zit in de aanlooptijd, dan ligt de een ver voor op de ander en dan is het beter als de ander de tijd krijgt om bij te trekken. Dat overhaasten kost later vaak heel veel gedoe, omdat het feit van de scheiding daarna op alle mogelijke manieren opnieuw ter discussie kan komen te staan.
Daarom is de eerste vraag heel belangrijk: wie heeft de echtscheidingsmelding gedaan en heeft de ander dat ook begrepen. Pas daarna kun je overgaan tot het zakelijke deel.

Tsjor

Wat mij destijds goed hielp was de boel benaderen alsof ik een rol speelde (die van vrouw in een scheiding) en de zaken te bekijken alsof ik een goede vriendin of mijn zus in zo’n situatie moest adviseren. Dat zorgde ervoor dat ik mijn emoties kon parkeren, ook als we bij de mediator zaten. En daardoor kon ik de zaak van 2 kanten bekijken, zodat ik inderdaad ook geen rare eisen stelde en de belangen van de kinderen boven de mijne kon stellen.

Op zich ben ik het wel met Izza eens, een paar weken uitstel zijn voor jou niet genoeg om emotioneel op dezelfde hoogte te komen als je ex. Dat lukt überhaupt niet, want jij wil deze scheiding niet. Verwerken komt daarna wel. Maar je moet wel voldoende tijd nemen (en krijgen) om zaken goed te overdenken en te toetsen bij anderen.

Ik heb veel steun gehad aan een bevriende advocaat en huisarts die met me mee dachten, maar ook aan familie en dit forum. Zoals de opmerking van Tsjor, dat teveel details in het ouderschapsconvenant alleen maar zorgen voor mogelijke ruzies later. Houd het zo simpel mogelijk. Ga bijvoorbeeld niet iets vastleggen over hoe de opvoeding zou moeten verlopen of zo. Ieder is straks zelf verantwoordelijk voor de kinderen als ze in haar/zijn huis zijn. Daar heb je als andere ouder niets over te zeggen. Tenzij het mishandeling of verwaarlozing betreft natuurlijk. Maar hoe laat ze naar bed gaan beslist de ouder waar de kinderen zijn. Een kindrekening is alleen maar werkbaar als je elkaar vertrouwt. Anders is gewoon alimentatie betalen veel veiliger. En ga niet van alles naast die alimentatie regelen. Dus de ouder die alimentatie ontvangt betaalt alles, ook die dure fiets of laptop. Anders krijg je gesteggel over hoe duur die laptop dan mag zijn. Niet over je graf heen willen regeren is een hele wijze raad. 

Ik hoop voor je dat je iemand in je omgeving hebt die mee kan kijken. Dat is heel waardevol.

Als je een nuchter familielid hebt met enige kennis van zaken dan is dat prima. Zo niet, dan zou ik toch een eigen advocaat benaderen. Dat kan ook voor kort advies, en je hoeft je ex niet op de hoogte te stellen. Je vraagt dan aan die advocaat niet dat die je bijstaat in de echtscheidingszaak, maar puur dat die meeleest en een soort second opinion geeft op het concept. 

Mocht je er met je ex niet uitkomen dan kan die advocaat altijd nog echt als jouw advocaat gaan optreden in de scheidingszaak, maar dat hoeft in deze fase nog helemaal niet: gewoon advies op de achtergrond kan ook.  

Vertrouw er niet op dat je ex zich sterk maakt voor jouw belangen. Dat is haar taak niet, dat moet je echt zelf doen. Want zij maakt zich sterk voor haar belangen. En beiden maken jullie je sterk voor de belangen van de kinderen maar waarschijnlijk hebben jullie allebei een (iets) andere kijk op wat die belangen zijn. 

Zeer goed advies van Temet!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.