Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zwager heeft hekel aan baby


Afgezien dat hij zich als een kleuter/puber gedraagt wat echt te idioot voor woorden is.

Doet hij dit 'omdat hij nu eenmaal zo is' of
Omdat hij nog boos op je is vanwege die ruzie met je zus? Of iets waarvan hij denkt dat jij het hebt gedaan?

Het is zo raar dat iedereen het negeert.

Ik vind het vrij schokkend dat je ouders of een andere sibling de jongeman niet al lang heeft aangesproken. 
Het opengooien en de confrontatie aangaan waar iedereen bij is, vind ik op zich goed (hopelijk durf je het), maar ook wel riskant. Let wel: tot nu toe is GEEN ENKEL familielid voor Miamiamia opgekomen. Ze vinden een confrontatie of ruzie erger dan zeggen dat het gezellig is dat hij komt, maar alleen als hij normaal aan iedereen gedag zegt en niet telkens door Mia heen praat, dat ze dat niet meer willen.
Dus als ik Mia was, zou ik bezorgd zijn dat als ik het aan zou durven kaarten, dat de rest er snel overheen praat en dat het niet-steunen genante proporties aanneemt. 

Ik krijg weer een fantasie. Appgroepje aanmaken met siblings+ouders, maar zonder deze zus en zwager. Afspreken dat jullie zwager volledig negeren met zijn allen (de zus niet). Daarna laten weten dat hij zich vriendelijk dient te gedragen. Als hem iets dwars zit, mag hij dat uitpraten. Als hij niets wil uitpraten, is het enige alternatief vriendelijk gedragen. 

Maar misschien is het beter dit eens met je ouders te bespreken, hoe jullie met zijn allen dit kunnen doorbreken. Je moet wel weten dat je gesteund wordt als je het wil openbreken.

MRI

MRI

06-08-2023 om 20:19

Nick90 schreef op 06-08-2023 om 15:35:

[..]

Maar zover ik lees doet hij niks. Hij negeert haar alleen.

Negeren, doodzwijgen, de andere kant op kijken als iemand koffie aanbiedt: het is niet niks, het is de meest laffe en tegelijkertijd meest agressieve communicatiestijl die er is. Ook wel stonewalling genaamd: 

"Stonewalling is, well, what it sounds like. In a discussion or argument, the listener withdraws from the interaction, shutting down and closing themselves off from the speaker  {...} they build a wall 

Rather than confronting the issue, someone who is stonewalling will be totally unresponsive, making evasive maneuver such as tuning out, turning away, acting busy, or engaging in obsessive behaviors"

Op een passief agressieve manier de sfeer van een gezelschap naar beneden halen. Noem dat maar niks doen. 

Labyrinth schreef op 06-08-2023 om 17:13:

[..]

De hele familie die er zit heeft dit uiteraard in de gaten, maar iedereen houdt zijn mond? Bang voor confrontatie, ruzie? Een roze olifant in de kamer, waar iedereen om heen kijkt. Heel bijzonder, zegt inderdaad wel iets over de familiedynamiek. Beginnen met een open gesprek met je zus is zeker een goede eerste stap. Zeg ook dat je er van baalt en dat je wilt dat dit stopt en dat je hem gaat aanspreken de eerste volgende keer als hij jou weer zo negeert.

Spreek hem aan waar de hele familie bij zit. Laat die bom maar barsten. Want de hele familie speelt dit spel mee. Desnoods zeg je dit tegen je ouders dat je dit gaat doen. Eigenlijk laat je hele familie jou in de steek door dit te laten gebeuren. Je kan de confrontatie heel netjes laten verlopen, maar misschien werkt hem direct vragen "Wat heb je tegen mij' en zijn gedrag benoemen beter. Laat hem ten overstaan van iedereen maar vertellen waarom hij denkt dat hij dit gedrag in jouw familie wekelijks kan permitteren.

Mooie reactie, alleen dat gesprek met de zus zou ik er tussenuit laten. Zij kan er tenslotte niets aan doen dat hij zo doet. 

De tweede alinea vind ik een mooie. Gooi maar open die boel, het is nu tenslotte niet leuk. Hij zal schrikken, want dit verwacht hij niet. Dat hindert niet, vertel hem maar wat je vind van zijn gedrag. 

Kersje schreef op 06-08-2023 om 17:28:

[..]

Nou, jij maakt er ‘iets verplichts van’ en iets ‘ongezelligs’, want ‘ga gewoon wat leuks doen’

Newsflash: sommige mensen hebben echt leuk én gezellig contact met hun familie!



Nou, zo leuk en gezellig is dit toch niet, het hele systeem faciliteert deze nare dynamiek. Het voelt misschien goed, vertrouwd, fijn, maar gezond is dit natuurlijk echt niet voor je. 

Opengooien klinkt heel goed. Maar het kan echt heel lastig zijn met wegduikende en -kijkende mensen, helaas een hoop ervaring. 
Ik weet niet wat ik zelf zou doen. Maar dat je iets moet lijkt me duidelijk en hoop ik ook echt voor je. 
Ik zou nog het meest voelen voor een één op één confrontatie van zwager misschien. 

O ja, je eigen man zegt dus ook niets in deze situatie? Ik vind het zo'n aparte familiedynamiek... (niet dat aparte familiedynamieken mij vreemd zijn hoor)

In mijn optiek steunt jouw familie je zwager doordat ze het zo uit de weggaan, vinden ze het blijkbaar ok dat jij zo behandeld wordt.
Zelfs je eigen familie neemt het niet voor je op. Ik zou toch echt nog eens nadenken of je het zo leuk vind elke weekdaar op visite gaan in een passief agressieve omgeving waar niemand heel voor je opneemt .

Heel nobel dat jij je ouders wekelijks contact gunt met jouw kind, maar laat ze dan voortaan maar bij jullie komen 

Ik wist het wel, zolang dit niet uitgesproken wordt zette ik daar geen stap meer over de drempel. Het wordt tijd dat je familie jouw kant kiest en zich uitspreekt tegen hem, doen ze dat niet weet je genoeg.

Als een hele familie niet gewend is om dingen te bespreken, dan kan de boel open gooien weleens voor gênante situaties zorgen. Kans dat ze jou verwijten niet zo moeilijk te doen of een ouder die roept "nu is het genoeg" en iedereen doet weer of er niets aan de hand is. 
Mijn moeder zou in staat zijn om weg te lopen en te zeggen dat we gewoon normaal moeten doen, haar tranen weg vegen en weer doorgaan met de happy family show.
Wees je bewust wat je op het spel zet... 
Bij ons thuis loopt het ook niet altijd even soepel. Moeder gooit het erop dat het te druk is en nodigt een zus vaak apart uit (ook voor verjaardagen en kerst) beter voor de lieve vrede en dat ze dan 2x gourmetten met kerst nemen ze voor lief.
Dit beter dan alles uit te spreken (wat niet zou lukken want zowel moeder als zus kunnen dit niet).
Gelukkig is met vader en andere zus wel goed om te gaan.

MamaE schreef op 06-08-2023 om Dan kreeg ik (24/25 jaar) nog gedragsinstructies als de schoonfamilie van mijn zus langs kwam. Omdat mijn zwager moeite had met omgaan met 'hoe ik was'. Ja mezelf, en dat gaat ook niet veranderen.

Dan ben ik even heel nieuwsgierig welk gedrag hij concreet bedoelde.

MRI schreef op 06-08-2023 om 20:19:

[..]

Negeren, doodzwijgen, de andere kant op kijken als iemand koffie aanbiedt: het is niet niks, het is de meest laffe en tegelijkertijd meest agressieve communicatiestijl die er is. Ook wel stonewalling genaamd:

"Stonewalling is, well, what it sounds like. In a discussion or argument, the listener withdraws from the interaction, shutting down and closing themselves off from the speaker {...} they build a wall

Rather than confronting the issue, someone who is stonewalling will be totally unresponsive, making evasive maneuver such as tuning out, turning away, acting busy, or engaging in obsessive behaviors"

Op een passief agressieve manier de sfeer van een gezelschap naar beneden halen. Noem dat maar niks doen.

Ik weet uiteraard niet of het gezelschap dat zelf ook zo ziet maar blijkbaar zegt niemand er wat van. Dat vind ik dan wat opmerkelijk. Het zou hoe dan ook geen situatie zijn waar ik mezelf en kinderen elke week naar toe zou slepen. 

Nick90 schreef op 06-08-2023 om 21:34:

[..]

Ik weet uiteraard niet of het gezelschap dat zelf ook zo ziet maar blijkbaar zegt niemand er wat van. Dat vind ik dan wat opmerkelijk. Het zou hoe dan ook geen situatie zijn waar ik mezelf en kinderen elke week naar toe zou slepen.

Als de gehele familie conflictvermijdend is, dan zul je dit niet zo snel veranderen. Aan TO of zij de confrontatie durft aan te gaan of idd eieren voor haar geld kiest, want het is geen makkelijke situatie als je zoveel waarde hecht aan het wekelijks samenkomen met je ouders/broers/zussen.

TO, heb je er weleens met je ouders over gesproken?

Kersje schreef op 06-08-2023 om 21:41:

[..]

Als de gehele familie conflictvermijdend is, dan zul je dit niet zo snel veranderen. Aan TO of zij de confrontatie durft aan te gaan of idd eieren voor haar geld kiest, want het is geen makkelijke situatie als je zoveel waarde hecht aan het wekelijks samenkomen met je ouders/broers/zussen.

Het is nog de vraag of de confrontatie aangaan het gewenste resultaat geeft uiteraard. 

MRI

MRI

06-08-2023 om 22:18

Nick90 schreef op 06-08-2023 om 21:34:

[..]

Ik weet uiteraard niet of het gezelschap dat zelf ook zo ziet maar blijkbaar zegt niemand er wat van. Dat vind ik dan wat opmerkelijk. Het zou hoe dan ook geen situatie zijn waar ik mezelf en kinderen elke week naar toe zou slepen.

Ja nu haal je het gezelschap erbij maar dat doet er niet toe. Mijn reactie ging over dat je zei dat hij niets deed en dat to zelf wellicht daarom competitief zou zijn. Nou hij doet wel wat: stonewalling iig naar TO. 

wat geeft je zus aan als je vraagt naar eventuele vruchtbaarheidsproblemen aan hun kant? Hebben ze bijvoorbeeld recent een miskraam meegemaakt en is de rest van de familie daar wel discreet van op de hoogte gebracht, maar jullie niet in verband met jou zwangerschap?
Kan het zijn dat het contrast tussen jullie levens op dit moment te groot is door eventuele vruchtbaarheidsproblemen en ze daar een 'draai' aan geven onder een andere noemer? En dat jou zwager, omdat hij al van nature een vrij lomp persoon is dat op die manier uit? Maar dat het eigenlijk verdriet is wat eronder zit? 
Dat hij misschien schuldgevoel heeft dat het niet lukt? En dat ze daarom zeggen dat ze  'pas over een paar jaar' pas aan kinderen beginnen... om zichzelf te beschermen...

Hebben jou zus en zwager met de rest van de familie een goed contact?

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat iemand iets tegen baby's heeft....wat dan?

Kan het te confronterend zijn? Met hun gemis, onzekerheid en verdriet? 

Er zit iets achter zijn gedrag. Kom daar eerst achter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.