Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zwager heeft hekel aan baby


MRI schreef op 06-08-2023 om 22:18:

[..]

Ja nu haal je het gezelschap erbij maar dat doet er niet toe. Mijn reactie ging over dat je zei dat hij niets deed en dat to zelf wellicht daarom competitief zou zijn. Nou hij doet wel wat: stonewalling iig naar TO.

Feitelijk gezien doet hij dus letterlijk niks, hij negeert haar.  Wat veel mensen doen met mensen die ze niet leuk vinden. En de rest van de familieleden doet blijkbaar ook aan stonewalling of het valt ze gewoon niet op. 

Ik was een jaar of 17 toen de eerste baby in mijn (toenmalige) schoonfamilie werd geboren en ik vond het ook vreselijk. Letterlijk alle gesprekken gingen alleen nog maar over de baby en iedereen ging ineens debiel praten als de baby in de buurt was en riep dingen als: "Oh KIJK! Ze stopt haar vinger in haar neusje! Wat schattig!!!" en ik dacht alleen maar: tik op d'r vingers, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met opvoeden.
Nu ik een stuk ouder ben, snap ik iets meer van die opwinding, maar ik houd nog steeds niet van baby's. Ik vind er echt helemaal niks aan. Ik denk dat dat voor jouw zwager ook geldt, maar ik vind wel dat hij daar zelf iets aan moet doen en het niet zo hoeft te laten merken. Hij moet zijn bezoekjes beperken tot de momenten dat de baby er niet is en als dat niet lukt, dan hoeft hij niet het feest voor je ouders (en jullie) te bederven. Ik begreep op mijn 17e ook al dat deze fase vanzelf overgaat (en dat zo'n baby vanzelf een keer een leuke 3-jarige wordt).

BritgetJones007 schreef op 06-08-2023 om 21:15:

[..]

Dan ben ik even heel nieuwsgierig welk gedrag hij concreet bedoelde.

Praten over bepaalde onderwerpen en het delen van bepaalde meningen en principes. 

Het kwam niet vanuit hem, de opvoedlessen kwamen van zus en ouders omdat zwager moeite had met 'hoe ik was' en schoonfamilie mogelijk ook.

In ieder geval heb ik daar een bepaalde allergie aan overgehouden en een regelrecht trauma aan negeren uit mijn jeugd door mijn ouders en zus.

MRI

MRI

07-08-2023 om 01:20

Nick90 schreef op 06-08-2023 om 22:24:

[..]

Feitelijk gezien doet hij dus letterlijk niks, hij negeert haar. Wat veel mensen doen met mensen die ze niet leuk vinden. En de rest van de familieleden doet blijkbaar ook aan stonewalling of het valt ze gewoon niet op.

Ja jij noemt dat niets doen, maar als je je in een gezelschap begeeft, waar men met sociale doeleinden bij elkaar komt, is negeren dus stonewallen, je asociaal gedragen, dus passieve agressie. Dat ze feitelijk niets doen is de redenering van precies dat soort manipulatieve mensen. Maar dat is gewoon niet eerlijk, je doet zogenaamd niets en daar kan je dus niet op aanspreekbaar zijn maar intussen reageer je bijvoorbeeld niet als je koffie wordt aangeboden door to. Ik vind het zo' n laf gedrag. En zielig voor de zus. En dat hij er geprikkeld in staat blijkt wel uit het feit dat zus aan to vraagt of ze de baby een beetje uit de aandacht kan houden. 

Ik bedoel je staat niet in een wachtrij, mensen praten met elkaar. Hij zal wel met anderen praten en zij met hem. Of niet Miamiamia? Praat hij soms met niemand en niemand met hem?

MRI schreef op 07-08-2023 om 01:20:

[..]

Ja jij noemt dat niets doen, maar als je je in een gezelschap begeeft, waar men met sociale doeleinden bij elkaar komt, is negeren dus stonewallen, je asociaal gedragen, dus passieve agressie. Dat ze feitelijk niets doen is de redenering van precies dat soort manipulatieve mensen. Maar dat is gewoon niet eerlijk, je doet zogenaamd niets en daar kan je dus niet op aanspreekbaar zijn maar intussen reageer je bijvoorbeeld niet als je koffie wordt aangeboden door to. Ik vind het zo' n laf gedrag. En zielig voor de zus. En dat hij er geprikkeld in staat blijkt wel uit het feit dat zus aan to vraagt of ze de baby een beetje uit de aandacht kan houden.

Ik bedoel je staat niet in een wachtrij, mensen praten met elkaar. Hij zal wel met anderen praten en zij met hem. Of niet Miamiamia? Praat hij soms met niemand en niemand met hem?

Zij kan hem zelf toch ook gewoon negeren? De verstandhouding is al jaren slecht dus je kan niet verwachten dat ie door de komst  van een kind opeens weer goed is. Ik vind negeren beter dan gewoon ronduit onaardig doen in zo’n geval. In dit geval is negeren de makkelijker optie. Ik snap ook niet dat ze zo’n grote waarde aan haar zwager hangt dat ze er zo’n probleem van maakt. Negeer hem gewoon terug. 

Nick90 schreef op 07-08-2023 om 06:40:

[..]

Zij kan hem zelf toch ook gewoon negeren? De verstandhouding is al jaren slecht dus je kan niet verwachten dat ie door de komst van een kind opeens weer goed is. Ik vind negeren beter dan gewoon ronduit onaardig doen in zo’n geval. In dit geval is negeren de makkelijker optie. Ik snap ook niet dat ze zo’n grote waarde aan haar zwager hangt dat ze er zo’n probleem van maakt. Negeer hem gewoon terug.

Nou ik wel, super onfatsoenlijk. Als je iemand niet leuk vindt maar deze behoort tot je (schoon)familie, dan gedraag je je normaal/vriendelijk. Niets aan te doen. Als je vindt dat de ander zich vervelend gedraagt of er is een issue, dan is het niet anders, maar zal je dit moeten proberen op te lossen. Negeren hoort niet bij oplossen. Als je niet wil oplossen (omdat je niet durft of omdat je denkt dat het geen zin heeft), dan heb je pech en ga je weer over tot normaal/vriendelijk gedrag. En niet tot kinderlijk negeren. 

Het is trouwens niet enkel 'kinderlijk negeren', het is blijkbaar echt demonstratief negeren. Ik zou het bijna uitlokkend noemen: bewust iedereen gedag zeggen en haar niet aankijken en niets zeggen. En door haar heen praten. Niet op haar reageren als ze iets vraagt. Alsof hij wacht tot ze het niet meer pikt zodat hij alsnog ruzie kan maken. Die man heeft grenzen nodig! Een aanpak vanuit de hele familie zou het best zijn. Als die vent problemen heeft moet hij ermee aan de slag. Eerlijk gezegd, ook als een deel van het probleem eigen vruchtbaarheidsproblemen zouden zijn. Ook dat mag hij niet op haar afreageren. Besluit tot openheid daarover. Of ga in therapie. Whatever, maar deze agressie die door de gezellige familie gedoogd wordt moet echt stoppen. 

Ik heb met je te doen, Miamiamia!

Egel. schreef op 07-08-2023 om 07:02:

[..]

Nou ik wel, super onfatsoenlijk. Als je iemand niet leuk vindt maar deze behoort tot je (schoon)familie, dan gedraag je je normaal/vriendelijk. Niets aan te doen. Als je vindt dat de ander zich vervelend gedraagt of er is een issue, dan is het niet anders, maar zal je dit moeten proberen op te lossen. Negeren hoort niet bij oplossen. Als je niet wil oplossen (omdat je niet durft of omdat je denkt dat het geen zin heeft), dan heb je pech en ga je weer over tot normaal/vriendelijk gedrag. En niet tot kinderlijk negeren.

Het is trouwens niet enkel 'kinderlijk negeren', het is blijkbaar echt demonstratief negeren. Ik zou het bijna uitlokkend noemen: bewust iedereen gedag zeggen en haar niet aankijken en niets zeggen. En door haar heen praten. Niet op haar reageren als ze iets vraagt. Alsof hij wacht tot ze het niet meer pikt zodat hij alsnog ruzie kan maken. Die man heeft grenzen nodig! Een aanpak vanuit de hele familie zou het best zijn. Als die vent problemen heeft moet hij ermee aan de slag. Eerlijk gezegd, ook als een deel van het probleem eigen vruchtbaarheidsproblemen zouden zijn. Ook dat mag hij niet op haar afreageren. Besluit tot openheid daarover. Of ga in therapie. Whatever, maar deze agressie die door de gezellige familie gedoogd wordt moet echt stoppen.

Ik heb met je te doen, Miamiamia!

En als hij dat niet doet? TO doet zelf trouwens ook niet veel om het op te lossen of uit te praten of wat dan ook. 

Volgens mij zijn er verschillende soorten negeren. Het asociale negeren, wat meer een soort overslaan of overrulen lijkt en wat zwager doet. Tikje agressief-passief inderdaad. 
Dan is er straffend negeren, waar MamaE naar verwijst. Waar je helemaal geen aandacht krijgt, wat je best wanhopig kan maken. 
En dan is er nog het vervelende gedrag negeren, wat je ook bij pubers of krijsende peuters even doet. In dat geval laat je zijn hatelijke opmerkingen links liggen, gaat er niet op in en besluit je dat ze ook niet persoonlijk zijn.  Dus eigenlijk kies je er dan voor om zijn probleem het zijne te laten zijn en je niet te laten raken door zijn niet uitlegbare woede.

Mijn voorkeur zou het echt hebben om het gedrag meteen te benoemen, zonder boos te worden. Harry, waarom praat je door mij heen. Harry, ik word heel verdrietig dat je de baby blijkbaar niet verdraagt. Wat maakt dat je dat doet.
En als de moeders dan beginnen te sussen, dan mogen ook moeders horen dat jij met dichtgeknepen billen aan tafel zit en graag wil weten hoe je deze etentjes beter kunt maken.

Probeer het niet te laten eindigen in ordinair schelden en mopperen, maar echt een gesprek te voeren. Want iets zit zwager dwars. Of dat nou het geluid van de baby is omdat hij tinnitus heeft, de geur van de poepbroek of inderdaad dat niemand aandacht heeft voor zijn carrière en/of zijn onvruchtbaarheid. Pas als je daarover een open gesprek voert kun je er iets aan doen. Of niet, maar dan weet je dat ook. 

Maar als zwager echt een eikel is die denkt dat hij alles kan bepalen en het centrum van de wereld is, zorg dan dat je zus weet dat ze bij jou terecht kan. 

Nick90 schreef op 07-08-2023 om 07:27:

[..]

En als hij dat niet doet? TO doet zelf trouwens ook niet veel om het op te lossen of uit te praten of wat dan ook.

Volgens mij vraagt TO hier advies. Dat doet ze vast niet voor niets. Weet je wat ik denk? Dat ze hier niet alleen komt om te spuien, maar ook omdat ze de situatie wil verbeteren en daar ook best iets voor wil doen. Vandaar onze gedachtes erover, het meedenken en de tips. Hopelijk zit er iets voor haar bij!

BritgetJones007 schreef op 06-08-2023 om 22:23


Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat iemand iets tegen baby's heeft....wat dan?

Knuppel in hoenderhok: babies zijn niet leuk! Zeker die hele kleintjes niet. Het is een fase waar je doorheen moet voor ze leuk worden, dat is zo ongeveer met een maand of 7 als ze gaan zitten en lopen. Dan kun je er wat mee. (Samenvattend: er komen vooral onaangename dingen uit en weinig leuks: herrie, spuug en poep, kwijl, kost enorm veel tijd, onderbreken je nachtrust, meestal dan toch is het niet omdat ze wakker worden is het wel omdat kraamverpleegkundige/arts vind dat kind 's nachts nog moet eten en je dat wurm dan wakker moet maken wat een strijd was dat zeg.)

Vond ik ook van mijn eigen zoon.

 Kom je uit beleefdheid op kraamvisite krijg je zo'n wurm, zeker als vrouw, in je handen gedrukt en dan moet je er kirrend als een fan commentaar op geven. En het gesprek gaat na de kraamtijd maandenlang ook nergens anders meer over alsof iedereen een complete hersenverweking heeft. 

Een baby is leuk maar er is meer in de wereld.

Maar omdat het bij to al voor de zwangerschap speelde zal het niet alleen het kind zijn, misschien ook al het gebrek aan aandacht tijdens de zwangerschap en misschien daar voor al.

Omdat de communicatie niet zo open is kunnen er best meerdere roze olifanten zijn en loopt iedereen op eieren.

Egel. schreef op 07-08-2023 om 07:44:

[..]

Volgens mij vraagt TO hier advies. Dat doet ze vast niet voor niets. Weet je wat ik denk? Dat ze hier niet alleen komt om te spuien, maar ook omdat ze de situatie wil verbeteren en daar ook best iets voor wil doen. Vandaar onze gedachtes erover, het meedenken en de tips. Hopelijk zit er iets voor haar bij!

Ik heb dan niet het idee dat ze er echt iets aan wil doen. Ik haalde dat iig niet uit haar reacties. 

Ik weet niet hoeveel dit met de baby te maken heeft. Als ik het zo lees, denk ik dat zwager een hekel heeft aan TO en dit niet onder stoel of banken steekt.

Baby = aandacht. Ik weet dat mijn broertje het ook wel lastig vond in het begin dat alle aandacht opeens naar onze oudste zoon ging. Zwager kan het gewoon niet hebben dat deze aandacht naar to gaat.

Wellicht dat je zus hem wel degelijk aanspreekt en dan hangt hij een zielig verhaal op dat hij moeite heeft met de baby. Maar dit gedrag bestond daarvoor ook al lees ik. Dus wat heeft dit te maken met de baby? Hij gebruikt het gewoon als excuus om zijn onbeschofte gedrag goed te praten.

Daarnaast eens met alle voorgaande berichten dat ik het absurd vind dat iedereen 'gezellig' samenzit en het toelaat dat zwager to expres openlijk negeert en schoffeert in gezelschap.

Ik zou openlijk zwager aanspreken op zijn gedrag. Is hij nou helemaal gek geworden om zich zo te gedragen bij jouw eigen ouders. Als hij zich niet kan gedragen, blijft hij maar weg. Ik vermoed dat dit gedrag al jaren getolereerd wordt en daardoor 'normaal' is geworden voor iedereen. 

Ik heb niet veel hoop dat het kan verbeteren met zo'n persoon. Als hij enig zelfinzicht zou hebben, zou hij zich niet zo gedragen. Op zijn hoogst haalbaar is het stellen van grenzen en dat hij zich meer afzijdig gaat houden als jij erbij bent. 

Nick90 schreef op 07-08-2023 om 08:55:

[..]

Ik heb dan niet het idee dat ze er echt iets aan wil doen. Ik haalde dat iig niet uit haar reacties.

Grappig, want voor het merendeel hier is het wel duidelijk dat ze er iets aan wil doen en veranderen.

Nick90 schreef op 07-08-2023 om 08:55:

[..]

Ik heb dan niet het idee dat ze er echt iets aan wil doen. Ik haalde dat iig niet uit haar reacties.

Het valt mij op dat jij in topics heel vaak tegen de algemene mening ingaat, ik begin me inmiddels af te vragen of je dat gewoon expres doet. Want de enige manier om tot jouw mening te komen is door gewoon de helft van TO's posts te negeren.

Lollypopje schreef op 07-08-2023 om 09:28:

[..]

Het valt mij op dat jij in topics heel vaak tegen de algemene mening ingaat, ik begin me inmiddels af te vragen of je dat gewoon expres doet. Want de enige manier om tot jouw mening te komen is door gewoon de helft van TO's posts te negeren.

En waarom zou ik geen recht op mijn eigen mening hebben? En nee, uit de 12 posts haal ik niet dat ze echt een oplossing zoekt.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.