MariaR
10-01-2013 om 21:30
Zo'n spannende tijd! leven jullie een beetje mee?
Hallo geliefd forum,
Zoals sommigen van jullie al weten (omdat ik het al in sommige draadjes heb aangegeven) is het zo'n spannende tijd hier: mijn transgendere kind gaat voor de klas uit de kast komen. Hij is geboren als meisje en gaat woensdag voor de klas zeggen dat hij zich jongen voelt, puberteitsremmers gaat krijgen en voortaan als jongen gaat leven. Hij neemt dan ook zijn nieuwe naam aan. Hij krijgt de hulp van professionals bij de voorlichting (transvisie). Het is ook echt de tijd ervoor (ook volgens de psychologen en psychiaters) maar hij is pas elf! Ach gut, daarnet toen ik hem naar bed bracht, moest hij huilen 'omdat het zo veel is allemaal, maar wel ook heel fijn'.
Jeetje, dan moet ik woensdag dat kind naar school laten gaan, wetend dat hij een van de belangrijkste dingen van zijn leven gaat doen. Het is zo'n teergevoelig joch, mijn hart knijpt samen als ik er aan denk. Het voelt als Daniel in de leeuwenkuil.
En zelf zit ik ook in een emotionele achtbaan: wennen aan de nieuwe naam, dat best moeilijk vinden maar het niet aan je kind willen laten blijken, die is immers alleen maar blij dat hij zijn meisjesnaam kwijt is. Bijna alles moeten regelen rond het naamfeest dat we gaan geven. Ruzie met ex, die ik een mail had gestuurd met de uitnodiging voor de ouders maar die niet reageert. Mail moest snel eruit, hij wordt boos als ik hem ergens aan herinner dus ik heb het maar zonder zijn naam gedaan (en dat deed me pijn, dat wil ik niet). Ik kan immers niet voor hem ondertekenen maar nu is hij weer boos dat hij er niet onder stond (had al twee dagen gewacht op antwoord.
Maar ook ontroering: ouders van de klas zijn een cadeau voor mijn zoon aan het organiseren. Een paar moeders komen spontaan met beschuit met blauwe muisjes, mensen bieden aan bij het feest te helpen, mensen vragen wat ik voor kraamcadeau wil
En ik, ik loop over, van emotie en ook wel van spanning maar ik heb nauwelijks mensen om dit mee te delen. Dus vandaar: leven jullie een beetje mee?
liefs, MariaR
Petr@
16-01-2013 om 17:43
Inderdaad spannend!
Hopelijk is alles goed gegaan (vast wel!).
Ik wens jou en jouw zoon alle goeds toe voor de toekomst!
merene
16-01-2013 om 19:08
Vandaag
Hoe is het gegaan? Ik heb aan jullie gedacht.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Tineke
17-01-2013 om 16:11
Gisteren
Een nieuw leven begonnen, ik ben heel benieuwd naar hoe het is gegaan. Al bijgekomen van alle emoties en alle drukte?
MariaR
17-01-2013 om 17:41
Best coming out ever!
Ha lieve mensen, ik moet me zo inhouden want ik moet zo huilen van al jullie lieve berichten maar ik zit in een cafe want mijn internet ligt er sinds een paar dagen uit (komt lekker uit, nu, niet!). We waren dinsdag en woensdagochtend super gespannen en zenuwachtig (ik probeerde het te verhullen voor mijn zoon). Ik heb hem naar school gebracht en ben toen als een volkomen idioot gaan sporten om de energie kwijt te raken. Dat lukte maar nauwelijks moet ik zeggen. Ik was veel te vroeg op school terug en heb me in een hoekje geposteerd waar ik de kinderen uit de klas kon zien komen maar niet teveel opviel... Er kwamen wel al leraren me feliciteren. Ouders ook maar op een gegeven moment heb ik toch maar gezegd dat ik even niet wilde praten omdat ik mijn zoon wilde zien terwijl hij van de trap afkwam.
Eerst zag ik heel veel van zijn klasgenoten (ze hadden de voorlichting net gehad)en ik zag wel dat die er geroerd en 'aangeraakt' uitzagen. Als ze mij zagen lachten ze het knikten ze heel lief, ah, het was zo mooi.
En toen zag ik mijn zoon ... Ik kan de blik op zijn gezicht amper onder woorden brengen maar het is het mooiste wat ik ooit gezien heb. Ik had gedacht dat hij heel fier en trots zou zijn en dat was hij ook maar ook heel zacht en kwetsbaar maar wel een soort onkwetsbare kwetsbaarheid als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik kan het niet anders uitleggen...
Het was dus helemaal fantastisch gegaan. De klas had geapplaudisseerd toen hij zijn nieuwe naam zei en iedereen was meer dan begripvol en solidair. Natuurlijk vonden ze ook de uitnodiging voor het feest (als uitsmijter) geweldig.
In de middag zijn we nog taartjes gaan eten met zijn vader en een vriendjes. 's Avonds vertelde hij alles wel drie keer en hij moest huilen van geluk. Ik ook natuurlijk. Hij heeft gisteren en vandaag wel vijftig keer gezegd dat mvan dat diepe stille verdriet van mijn kind aanzien was dit, niet anders dan de hemel. Er zullen hobbels komen, maar dit nemen ze ons niet meer af!
Dank jullie voor alle steun en lieve woorden!
MariaR
17-01-2013 om 17:45
Zin weggevallen
voor deze zin: mvan dat diepe stille verdriet van mijn kind aanzien was dit,
moet de volgende zin
hij heeft gisteren en vandaag wel vijftig keer gezegd dat hij zo blij was. Na jaren van getuige zijn van al die pijn en dat stille verdriet..
marinade
17-01-2013 om 18:25
Prachtig!
Wat beschrijf je het mooi. Veel geluk voor je zoon en jou!
MariaR
17-01-2013 om 18:29
Moee
Wat bijzonder dat jij ook een transman als zoon hebt. Ja het is ook best pittig voor mij. Vooral om zijn pijn te zien, maar daar weet je alles van. Een tip: het boek Transitions of the heart, dat zijn de verhalen van moeders van transkinderen. Super veel herkenning en erkenning
Tineke
17-01-2013 om 19:01
Fijn zo'n snelle update
Wat een mooi verslag. Zo'n pure ervaring, zo ontroerend. Dappere jullie.
liefs!
merene
17-01-2013 om 19:08
Wat fijn
Goed zo! Ook ik ben blij dat het zo gegaan is. Super gewoon.
FayW
17-01-2013 om 19:27
Fijn
Gefeliciteerd. Mooi om te lezen dat het zo goed gegaan is, ik vond het wel spannend. Veel geluk samen!
Mea Proefrok
17-01-2013 om 20:47
Geweldig
Kinderen kunnen soms verrassend makkelijk iets accepteren als 'zo is het vanaf nu gewoon'. Wat een mooie uitkomst en wat zal er een last van je schouders vallen!
Roosje Katoen
17-01-2013 om 20:50
Ah wat mooi!
Wat goed dat de klas zo goed reageerde en dat je zoon zo gelukkig is! Ik ben heel blij voor je. Mooi om te lezen!
ijsvogeltje
17-01-2013 om 21:22
Maria!
Maria, de liefde voor je kind en jouw opluchting spatten van het scherm af. Wat ontzettend fijn om te lezen!
Ely
17-01-2013 om 21:54
Prachtig
Wat een mooi verslag. Tranen in mijn ogen toen ik het las! Buiging voor jullie, zo respectvol en mooi.
Manda Rijn
17-01-2013 om 22:29
Fijn
lijst het in, hang het op, in ieder geval onthouden voor altijd die dag. Heel fijn voor jouw zoon dat het zo is gegaan en dat jij dat hebt kunnen delen.
moeoo
17-01-2013 om 23:42
Mariar
Ik zit zowat met tranen in m'n ogen na het lezen van de best coming out ever. Wat ontzettend fijn, wat een opluchting zal dat zijn voor je zoon. Proficiat! Jullie hebben vast nog veel hobbels te nemen maar deze is met glans genomen en nemen ze je niet meer af! Mijn zoon wordt binnenkort voor de tweede keer geopereerd, ook spannend. Op weg naar het lijf dat bij hem past. Bedankt voor de boekentip, ik ga het boek zeker lezen.
Kaaskopje
17-01-2013 om 23:51
Ontroerend
Ik ben blij voor je zoon en jou dat het zo'n mooie dag is geworden.
moeoo
17-01-2013 om 23:55
Hobbels
Ik herlees je bericht en ontdek dat ik deels dezelfde woorden gebruikt heb als jij zelf deed. Wat suf van mij Mijn blijdschap over je mooie bericht overheerst dus laat ik maar niet struikelen over die ene hobbel.
krin
18-01-2013 om 09:06
Wow
Dat was zo te lezen een bijzonder mooie dag, waar jullie nog lang op kunnen teren. Mooi om te lezen.
mirreke
18-01-2013 om 12:08
Mariar
ik ben helemaal ontroerd als ik aan je zoon en aan jou denk, zo fijn dat het zo goed is gegaan, al die warme mensen om jullie heen, de blijdschap van je zoon eindelijk zichzelf te kunnen zijn... Fijne school ook...
Ik wens jullie veel geluk, en kracht om eventuele later hobbels te kunnen nemen. Maar dat is voor later, voor nu gewoon blij!
Jo Hanna
18-01-2013 om 14:28
Feel good story
Heerlijk om te lezen dat het zo goed is gegaan. Dit hebben jullie maar mooi binnen! Ontzettend fijn dat het zo'n geweldig groot succes is geworden. Het is je zoon ontzettend gegund dat hij zo feestelijk en uitbundig met zichzelf naar buiten mag komen. Geniet nog maar lang na!
Groet, Jo Hanna
MariaR
19-01-2013 om 14:53
Feest gehad
Het was super leuk. Alle kinderen van de klas waren er behalve een (toevallig net van een andere cultuur, daar maak ik me wel zorgen om, het jongetje zelf reageerde prima bij de voorlichting maar misschien mag hij niet van zijn ouders naar het feest...) een heleboel ouders en broertjes en zusjes. Voorzover ik kon zien had mijn zoon het geweldig (de klas had een eigen discozaal. De klas als geheel bood een gezamelijk cadeau aan waarbij een minuut lang de nieuwe naam van mijn zoon gescandeerd werd. De ouders waren heel warm en staan hardstikke achter ons. Zelfs de onderwijzer was er. Het feest was 's middags en daarna zijn we nog gaan eten met ex en extended family, toen was mijn zoon een balletje, zo moe.
Maar goed we kunnen terugkijken op enorme steun en warmte. Ik ben heel dankbaar dat er zoveel mensen door hun solidariteit en support bijdragen aan de basis van een positief zelfbesef van mijn kind. En nogmaals: ik heb zoveel gehad aan de steun die ik hier ontvangen heb. Dank!
Ginny Twijfelvuur
20-01-2013 om 00:48
Mooi maria
Wat een toppers, die klasgenoten van je zoon incl. ouders. Een warmer bad kun je je toch niet voorstellen.
Wat fijn voor jullie dat jullie zo gesteund worden in dit proces. Ik heb er kippenvel van.
Snuggle's
20-01-2013 om 01:06
Wauw
Wat prachtig mariaR! Tranen in m'n ogen hier.
Wat heerlijk voor jou en je zoon! En wat geweldig dat er nog zoveel geweldige mensen zijn die er zo goed op reageren, heerlijk.
Asa Torell
20-01-2013 om 10:47
Geweldig
wat fijn dat het zo goed ging! Wat ontzettend heerlijk voor jullie. Ik hoop dat het ook een blijvende vooruitgang voor je zoon zal zijn, vast wel.
tonny
20-01-2013 om 15:53
Days after
Wat een bijzondere week hebben jullie achter de rug. Even bijkomen nu. Alle goeds gewenst!