Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Welke leeftijd telefoon?


Ysenda schreef op 05-08-2024 om 08:12:

[..]

Ze mogen wel mee naar school en in het kluisje toch?

Dat is geen verbod maar een gebruiksbeperking.

Een verbod is als ze ook niet meer het terrein op mogen.

Ze moeten inderdaad meteen in het kluisje. Als je ermee wordt gezien op school of het terrein (dus dat je hem gebruikt), wordt hij ingenomen. Eerste keer krijg je hem aan het eind van de dag terug, keer erop worden de ouders naar school gehaald en keer daarop mag hij echt niet meer mee naar school. In de pauze en tijdens tussenuren mag je hem ook niet gebruiken. Helemaal verbieden kan natuurlijk niet, want veel kinderen komen van verder weg en als ze onderweg iets hebben (lekke band ofzo) is het wel handig als ze kunnen bellen. Maar op school is het dus gewoon verboden om hem te gebruiken. 

Nick90 schreef op 05-08-2024 om 06:22:

Vanaf groep 3.

Een smartphone of een ouderwets toestel om alleen te bellen?

Mijn kinderen kregen op hun 8e hun eerste mobiel ( oude van ons, nu alweer 9 jaar geleden). Ze waren toen een van de eersten en konden rustig een beetje ontdekken en ermee klooien zonder dat het een heel ding was. Het was daardoor ook nooit echt belangrijk voor ze. Hoe ouder de kinderen in de klas waren die een mobiel kregen hoe meer het mis ging, omdat die kinderen ineens losgingen toen het 'eindelijk' mocht. Misschien heb ik hele makkelijke kinderen of heeft het geholpen dat ze er al vroeg mee leerder omgaan, maar telefoongebruik is hier nog nooit een issue geweest. Ik geloof dus niet in buiten de deur houden, het hoort nu eenmaal bij deze tijd. 

dochter kreeg mijn oude telefoon in in groep 7. Telefoon gaat niet mee naar school. Voor alle apps die ze wil downloaden, moeten wij toestemming geven. Ze heeft whatsapp, maar geen andere social media. 
We lezen mee op WA, daar kunnen we nu nog op bijsturen, hoe communiceer je, cyberpesten, privacy etc. Ze belt ook via WA met vrienden. Ze belt dan bijv met vriendin, zitten ze allebei te knutselen en te beeldbellen. ♥️ 
Ik raad iedereen aan om mee te lezen en open te bespreken met je kind. In een groepsapp was er sprake van pesten. Kind A pestte kind B (vriend van mijn kind). Wij zagen dat en hebben beide ouders gecontacteerd. Ouders van kind B hadden het ook gezien. Ouder van kind A geen reactie (kind A ging vervolgens mijn kind pesten). Dat was ook een aanleiding om met mijn kind over cyberpesten te praten en wat je dan doet (hoe spreek je iemand aan, afspraken in groepschats, bespreken met je ouders, iemand blokkeren) 

Chrissie80 schreef op 05-08-2024 om 08:58:

Mijn kinderen kregen op hun 8e hun eerste mobiel ( oude van ons, nu alweer 9 jaar geleden). Ze waren toen een van de eersten en konden rustig een beetje ontdekken en ermee klooien zonder dat het een heel ding was. Het was daardoor ook nooit echt belangrijk voor ze. Hoe ouder de kinderen in de klas waren die een mobiel kregen hoe meer het mis ging, omdat die kinderen ineens losgingen toen het 'eindelijk' mocht. Misschien heb ik hele makkelijke kinderen of heeft het geholpen dat ze er al vroeg mee leerder omgaan, maar telefoongebruik is hier nog nooit een issue geweest. Ik geloof dus niet in buiten de deur houden, het hoort nu eenmaal bij deze tijd.

Ik  denk dat dat per kind verschilt , die smartphone is toch een soort verslaving meerdere topics al gelezen waar volwassen mensen nog moeite hebben met hun schermtijd beperken

Hier groep 8 en gezien de huidige ervaringen met een 10 jarig vriendje dat in groep 6 zit en ook met telefoon rondhobbeld is groep 8 vroeg zat! Wat een ellende als een kind daar emotioneel nog veel te jong voor is zeg!

Kind is nu negen en gaat naar groep 6.
Wij vinden de middelbare school vroeg genoeg. Misschien iets eerder, bijvoorbeeld in groep 8 voor sinterklaas of verjaardag en dat ze dan wat kan oefenen. 

GPS tracker wil ik absoluut niet. Kind krijgt van ons een bepaald vertrouwen en als ze dat beschadigt, zal ze hard moeten werken om dat terug te verdienen. Kinderen hebben ook het recht dat ouders niet altijd weten wat ze doen en waar ze zijn. Dat hoort ook bij opgroeien en loslaten.

Als kind na school bij een vriendinnetje gaat spelen en daar vraagt of ze even mag bellen waar ze is, is dat nooit een probleem en andersom ook niet. Daarvoor heeft een kind niet al in groep 3 een telefoon nodig. Ons kind ging in groep 3 wel al zelfstandig naar school, vijf minuten lopen.

Ik zie het hier langzaam richting groep 5/6 gaan. Vaak oude telefoons binnen het gezin die worden doorgeschoven. Daarbij hebben de meeste kinderen vanaf de kleuters een tablet. Dat is bijna hetzelfde. Ik vind het belangrijk dat ik de kinderen kan bereiken als ik even weg ben (ander kind ergens ophalen, supermarkt). 

Telefoon hoeft toch niet mee naar buiten of naar de basisschool? En daarnaast heb je handige apps voor toezicht en schermtijd zoals family link. 

Ik vind het juist belangrijk dat mijn kind hiermee leert omgaan. En dat ik daarin meekijk. En een telefoon wil dus absoluut niet zeggen dat alles mag (hier duidelijke schermtijden en slaaptijden ingesteld). Buiten spelen en vrienden zijn belangrijker. 

Wij hebben 1 mobiel die we de huistelefoon noemen: het is een telefoontje die ze mogen gebruiken als dat nodig is. Bijvoorbeeld als ze even alleen thuis zijn en iets willen vragen. Of als ze willen buiten spelen, maar we ook bijna weg moeten (en ik hen dan wil bellen).
Er staan geen verdere apps op behalve WhatsApp, met daarin een groepschat met opa en oma. Kinderen kunnen dus chatten met ons of met opa en oma. Zo kunnen ze alvast wat oefenen, ze zijn nu 7 en 9. De telefoon wordt erg weinig gebruikt, maar is in sommige gevallen heel fijn om te hebben. 
We hebben deze telefoon afgelopen jaar gekocht toen we zelf ook twijfelen over een gps horloge, zodat oudste door de hele wijk kan en niet steeds terug moet komen om te vertellen waar hij is. Maar die gps vinden we een te grote inbreuk op hun privacy en er gaan veel geruchten over de onveiligheid er van (en geen zin om uit te zoeken hoeveel daarvan waar is). Dit telefoontje leek ons ook passender bij de leeftijd van de oudste.

Als oudste volgend jaar in groep 8 zit mag hij zijn eerste eigen telefoon, mét apps. Ik denk dat je in groep 8 nog enigszins kan sturen en opvoeden. En ik denk dat een kind anders ook erg buiten de boot gaat vallen. En een beetje verslaafden gedrag komt er toch wel in de puberteit. Dat hou je volgens mij niet tegen. Veel volwassenen zitten zelfs nog dagelijks vele uren op hun telefoon. 

Izza schreef op 05-08-2024 om 09:57:

Ik zie het hier langzaam richting groep 5/6 gaan. Vaak oude telefoons binnen het gezin die worden doorgeschoven. Daarbij hebben de meeste kinderen vanaf de kleuters een tablet. Dat is bijna hetzelfde. Ik vind het belangrijk dat ik de kinderen kan bereiken als ik even weg ben (ander kind ergens ophalen, supermarkt).

Telefoon hoeft toch niet mee naar buiten of naar de basisschool? En daarnaast heb je handige apps voor toezicht en schermtijd zoals family link.

Ik vind het juist belangrijk dat mijn kind hiermee leert omgaan. En dat ik daarin meekijk. En een telefoon wil dus absoluut niet zeggen dat alles mag (hier duidelijke schermtijden en slaaptijden ingesteld). Buiten spelen en vrienden zijn belangrijker.

Helemaal mee eens hoor. Hier hebben we ook geen tablets. Die telefoon hoeft niet mee naar school of naar buiten. Er is een prachtige wereld aanwezig buiten die online wereld. Laat ze eerst daar hun ervaringen opdoen. Prima om ook op WA te spreken. Maar vaak wordt dat gebruikt om fysiek af te spreken. 

Onderzoeken laten zien dat mn jongeren doodongelukkig worden van die wereld via een scherm. Ik vind dat ontzettend zorgwekkend. Dus dan maar de minder populaire ouder af en toe. Ik ga niet makkelijk mee in "dat is nu eenmaal deze tijd". 

Mijn zoon wilde helemaal geen telefoon. Pas toen hij naar de middelbare ging in een andere stad heb ik hem een eenvoudig dingetje opgedrongen om te bellen als er iets was. En nog (jong volwassen) is hij heel spaarzaam in het gebruik omdat hij zich niet te veel wil laten beïnvloeden en beelden laten op dringen. Ik vind dat een fijn trekje. Ik ben zelf enigszins beeldscherm verslaafd en ik merk dat het me geen goed doet. Mijn zoon is wijzer. 

Tegenwoordig zijn er jongvolwassenen die een ouderwetse klaptelefoon met alleen bellen en sms willen. Niet meer de godganse dag soc media, appen en nieuws. Er zijn zelfs festivals zonder telefoons.
Er zijn ook ouders die hun volwassen kinderen nog volgen via gps. Ik zou stapelgek worden!

Anoniemvoornu schreef op 05-08-2024 om 08:44:

[..]

Een smartphone of een ouderwets toestel om alleen te bellen?

M'n oude iPhone met alleen onze nummers en een paar spelletjes

TDM

TDM

05-08-2024 om 10:29

onze dochter heeft vorige week haar eerste telefoon inclusief abonnement gekregen.
Ze gaat naar groep 7, en omdat ze ook, na de vakantie, alleen naar school gaat lopen wil ik dat ze als er wat is kan bellen of appen.

Er zit bij ons wel een kleine kanttekening aan ze heeft namelijk absances, en is sindskort medicatie vrij.
Dus geheel loslaten zonder enige mogelijkheid om contact met ons te kunnen hebben, is heel erg moeilijk voor ons.

Ik denk dat je er pas iets aan hebt als je tamelijk vlot kan lezen en schrijven. Ik weet niet hoeveel jaar je les moet hebben gehad om snel zinnen te begrijpen. Dus dat zou ik ervan af laten hangen. Overigens de developers van social media gaven hun kinderen pas met zestien een telefoon. Zij wisten wat een crap het was. Aanvankelijk was het goed en vernieuwend bedoeld maar toen het grote geld ging spelen en aandeelhouders eisen gingen stellen (maximale winst) veranderde dat.

Hier nog een interessant artikel: https://decorrespondent.nl/15448/hoe-smartphones-onze-kinderen-ongelukkig-maken-en-wat-we-eraan-kunnen-doen/59f434c9-ab65-0985-0e4a-d1f8467772b7

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.