Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Welke leeftijd telefoon?


MamaE schreef op 05-08-2024 om 09:53:


GPS tracker wil ik absoluut niet. Kind krijgt van ons een bepaald vertrouwen en als ze dat beschadigt, zal ze hard moeten werken om dat terug te verdienen. Kinderen hebben ook het recht dat ouders niet altijd weten wat ze doen en waar ze zijn. Dat hoort ook bij opgroeien en loslaten.

Bij ons juist wel een gps tracker genomen om zo extra vrijheid te geven, na school even een belletje "mag ik bij x spelen". "Ja prima kom je om 17:30 thuis?"  Ideaal voor beiden. 

Nick90 schreef op 05-08-2024 om 10:24:

[..]

M'n oude iPhone met alleen onze nummers en een paar spelletjes

Dat vind ik toch anders dan social media enz 

MamaE schreef op 05-08-2024 om 09:53:


GPS tracker wil ik absoluut niet. Kind krijgt van ons een bepaald vertrouwen en als ze dat beschadigt, zal ze hard moeten werken om dat terug te verdienen. Kinderen hebben ook het recht dat ouders niet altijd weten wat ze doen en waar ze zijn. Dat hoort ook bij opgroeien en loslaten.

GPS tracker wilde en wil ik ook absoluut niet, hier heb ik nog een enorme rel over geschopt met zoon's stiefmoeder die vond dat dat moest. Gaat echt niet gebeuren, gps tracking gaan we pas doen als: 1 zoon dit zelf wil, of 2 als zoon het geboden vertrouwen heeft beschaamd. Hij is nu 19, deelt het af en toe maar verder is het nooit nodig geweest.
Ze wilden zoon op vakantie zelfs het adres van het hotel niet geven want dat zou ik kunnen zien. Nou zegt zoon: ik wil het graag zelf weten zodat ik weet waar ik terecht kom en mijn moeder vertrouwt mij dus die heeft mij niet aan een hondenriem vast als een kleuter dus die ziet dat niet. Dit was 2 weken geleden.

Onze kinderen kregen een mobiel in groep 7 of 8. Ze hebben een google account voor Android, daarmee kan ik zien waar hun telefoon is. Ooit eens aangezet toen dochter haar telefoon was kwijtgeraakt (en met Google ding teruggevonden). Dat zit nog steeds op mijn telefoon en ik kijk wel eens waar jongste uithangt als ze haar telefoon niet opneemt (standaard op vliegtuigstand lijkt het wel). Ook mijn man kan ik zien, gebruik ik alleen als hij wel erg lang wegblijft met mountainbiken en ik me afvraag of hij niet ergens bewusteloos bij een boom ligt. 

Anoniemvoornu schreef op 05-08-2024 om 11:07:

[..]

Dat vind ik toch anders dan social media enz

Hij heeft inmiddels een nieuwe 14 gekregen, en die mag hij zelf beheren. Hij houdt gelukkig niet van SM, alleen what's app heeft ie, Snapchat en insta is ie nog niet echt mee bezig. 

ik denk nu met de kennis en wereld van nu dat ik zoon een telefoon geef op het moment dat hij alleen van school naar huis mag of met vrienden naar buiten gaat spelen. Dan kan hij mij of ik hem bellen waar hij is. Een oude nokia zoals de buurvouw heeft en ikzelf had toen ik 18 was waar je alleen mee kan bellen en sms'en en snake spelen. Het lijkt mij namelijk dat zo een dure telefoon ookal prepareer je het zo dat hij alleen kan bellen het veel te kostbaar is als het weer eens valt, kwijtraakt of in de sloot of de gracht verdwijnt. Ik begin niet aan die dure grapjes. De goedkoopste smartphone heb ik zelf (ik bel en app ermee en kijk wat op internet) en zelfs die vind ik te duur om steeds te vervangen. Laat staan een van honderden euro's. 

De jongste liep in groep 8 wel eens alleen naar huis (15 minuten), maar hij had alleen zijn telefoon mee om na school spelletjes mee te doen met klasgenoten. Mij laten weten dat hij eraan kwam heeft hij nooit gedaan.

Vanaf 10 jaar. We hebben veel aandacht besteed aan de juiste instellingen (bepaalde sites en apps blokkeren, en seintje mochten ze honderden euro's gaan uitgeven aan een online spel  
Vanaf 10 jaar heb je ook nog enigszins invloed op wat ze doen en delen ze ook nog met jou wat er speelt of wat ze doen op die telefoon. Zo kan je als ouder bijsturen en opvoeden. 
Als je later begint denk ik a) dat je kinderen veel minder met je willen delen en b) dat je ze ook buiten de groep houdt. 
Een telefoon en online zijn hoort er nu eenmaal bij. Het gaat erom dat ze er goed mee om kunnen gaan. Een telefoon ter vervanging van normaal spelen en contact is zeker niet de bedoeling. Hole laat je het ding voor jou werken ipv er slaaf van te worden...dat is het doel (waarbij we als ouders ook wat te leren hebben soms!)

Ze hebben hier whatsapp op hun telefoon, en spelen spelletjes. 
Nog geen tiktok en snapchat. Ze vragen er ook niet om. 
Ook geen insta of facebook. 
Zoon gaat naar de middelbare, misschien wil hij het dan wel hebben. We zien het wel. 

Verder kunnen wij ook zien waar ze zijn mbt locatie tracken. Wat we nooit bekijken behalve als we ons een beetje zorgen maken waar ze zijn. Dat is maar zelden. 

BlairW schreef op 05-08-2024 om 08:42:

[..]

Ze moeten inderdaad meteen in het kluisje. Als je ermee wordt gezien op school of het terrein (dus dat je hem gebruikt), wordt hij ingenomen. Eerste keer krijg je hem aan het eind van de dag terug, keer erop worden de ouders naar school gehaald en keer daarop mag hij echt niet meer mee naar school. In de pauze en tijdens tussenuren mag je hem ook niet gebruiken. Helemaal verbieden kan natuurlijk niet, want veel kinderen komen van verder weg en als ze onderweg iets hebben (lekke band ofzo) is het wel handig als ze kunnen bellen. Maar op school is het dus gewoon verboden om hem te gebruiken.

Ja dit dus. Ze mogen niet gebruikt worden op het terrein van school. Ze mogen wel in het kluisje liggen ivm heen- en terugweg. Maar gebruik op terrein van school is niet toegestaan. Dat zie ik toch echt als een verbod. 

Op school van zoon is die regel anders, in kluisje of tas, school mag de telefoon niet zien. Maar in de aula mag het wel. 

Stormvogel schreef op 05-08-2024 om 13:42:

Vanaf 10 jaar. We hebben veel aandacht besteed aan de juiste instellingen (bepaalde sites en apps blokkeren, en seintje mochten ze honderden euro's gaan uitgeven aan een online spel
Vanaf 10 jaar heb je ook nog enigszins invloed op wat ze doen en delen ze ook nog met jou wat er speelt of wat ze doen op die telefoon. Zo kan je als ouder bijsturen en opvoeden.
Als je later begint denk ik a) dat je kinderen veel minder met je willen delen en b) dat je ze ook buiten de groep houdt.
Een telefoon en online zijn hoort er nu eenmaal bij. Het gaat erom dat ze er goed mee om kunnen gaan. Een telefoon ter vervanging van normaal spelen en contact is zeker niet de bedoeling. Hole laat je het ding voor jou werken ipv er slaaf van te worden...dat is het doel (waarbij we als ouders ook wat te leren hebben soms!)

Helemaal eens. Telefoon werkt soms ook stimulerend om naar buiten te gaan bij dochter:

- fotos maken tijdens wandeling

- app van obsidentify: je maakt fotos van planten en dieren. De app geeft aan wat het is. Je kunt ook badges verdienen. Na een excursie met boswachter Tim wilde dochter deze app ook. 

- fotos maken bij uitjes (vooraf saaai, als ze er is leuk) 

De oudsten in groep 8 maar ze namen de telefoon (nog) niet mee naar school toen want dat was op school toch niet toegestaan. Pas op de middelbare school gaat de telefoon mee naar school (en verdwijnt daar in een kluisje.)

Zeker niet te laat. Kinderen moeten leren hoe om te gaan met social media, whatsapp etc. Hier hadden de kinderen een tel vanaf groep 7 en keken we nog mee. Meekijken lukt veel minder goed als ze ouder zijn.
Een gps-horloge vind ik dan weer heel naar en een inbreuk op privacy. Waarom wil je dat?

yasmijn27 schreef op 05-08-2024 om 21:47:

Een gps-horloge vind ik dan weer heel naar en een inbreuk op privacy. Waarom wil je dat?

Dat hangt er dus vanaf hoe je dat horloge gebruikt. Een horloge is zoveel makkelijker. Bij ons zag ik kinderen in de buurt vaak telefoons ergens neerleggen (met gebroken schermen tot gevolg) omdat ze met een telefoon op zak niet konden spelen. Met een horloge veel makkelijker, en beter bereikbaar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.