Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Welke leeftijd telefoon?

Welke leeftijd vinden jullie geschikt om je kind een telefoon te geven?

Heb het idee dat ouders hun kinderen op een steeds jongere leeftijd een telefoon geven. Zie kinderen rond de 9/10 al met een telefoon rondlopen en zitten de hele tijd verveeld naar dat ding te kijken.

Merk dat ik moeite heb om met de tijd mee te gaan als het over dit onderwerp gaat. Stimuleer de kinderen juist om naar buiten te gaan, lekker spelen. En bij slecht weer is er binnen vanalles te doen. Die telefoon wil ik zo lang mogelijk uitstellen maar als ouder wordt je haast verplicht om een telefoon mee te geven "want de hele klas heeft dat". 
Staan wel op het punt om een Gps horloge aan te schaffen zodat we zien waar ze zijn en ze ons toch kunnen contacten indien nodig. 


Hier in groep 8, maar dat is alweer jaren geleden dus weet niet wat nu gangbaar is.  Ik moest ook even een drempel over maar echt buiten de deur houden lukt toch niet.  

Vanaf groep 3. 

vanaf groep 8 vonden wij vroeg genoeg. Op de middelbare wordt er meer zelfstandigheid verwacht, hebben ze ook op school uitgaven en gaan ze ook buiten school zich meer los maken van jou.

Daarom in groep 8, daar werden er ook lessen mee en over gegeven.

Groep 6 of 7. Vanaf toen mocht ze alleen naar huis komen vanaf de bso. Dan is het wel handig als ze kan bellen als er wat is.

Ysenda schreef op 05-08-2024 om 06:51:

vanaf groep 8 vonden wij vroeg genoeg. Op de middelbare wordt er meer zelfstandigheid verwacht, hebben ze ook op school uitgaven en gaan ze ook buiten school zich meer los maken van jou.

Daarom in groep 8, daar werden er ook lessen mee en over gegeven.

Op de middelbare mag de telefoon inmiddels niet meer mee, dus daarvoor hoef je het ook niet meer te doen 

oudste kreeg de telefoon halverwege groep 8. Was de laatste. Jongste halverwege groep 7, omdat we de vaste lijn eruit gedaan hadden en we wilden dat kind ons kon bereiken als nodig. 

Marit

Wij doen vanaf groep 8. Onze kinderen krijgen al wel veel eerder een horloge waarmee ze contact kunnen leggen met ons.

BlairW schreef op 05-08-2024 om 07:21:

[..]

Op de middelbare mag de telefoon inmiddels niet meer mee, dus daarvoor hoef je het ook niet meer te doen

Tenzij als onderwerp voor de les. Maar ze mogen nog steeds op school zijn alleen niet meer in de klas.

De basisscholen volgen met ingang van het komend schooljaar, dus over een paar weken al. 

hier in groep 8 allebei. En op het vo van zoon zijn mobieltjes verboden. Ze mogen de klas niet in en ook niet in de pauzes. 

Poison schreef op 05-08-2024 om 08:06:

hier in groep 8 allebei. En op het vo van zoon zijn mobieltjes verboden. Ze mogen de klas niet in en ook niet in de pauzes.

Ze mogen wel mee naar school en in het kluisje toch?

Dat is geen verbod maar een gebruiksbeperking.

Een verbod is als ze ook niet meer het terrein op mogen.

Wij doen groep 6. Hebben bijeenkomst gehad op school over sociale media en kinderen. Daar werd de tip gegeven dat kinderen tot de middelbare school nog “bereid zijn” om je mee te laten kijken en daarna als brugklasser/puber niet meer. We experimenteren er nu mee en vinden het fijn om mee te kijken en te bespreken wat wel kan en wat niet én waarom, wat de gevaren kunnen zijn en zo. We proberen als ouders ook alle apps waar ze om vragen eerst zelf uit. Resultaat: whatsapp mogen ze wel maar Snapchat mogen ze bijvoorbeeld niet (heb je geen controle over wie contact legt want iedereen kan je naam zien), man heeft Tiktok geprobeerd en vond dat ook niet geschikt (kreeg rare en doodenge filmpjes te zien).
Andere tip kreeg ik van een vriendin: geef ze de telefoon in de zomervakantie. Dan is het nieuwtje er al vanaf als ze weer naar school gaan. 

Ook al mag de telefoon de klas misschien niet in, op het VO kan een kind vziw eigenlijk niet zonder smartphone, omdat er allerlei overleg tussen klasgenoten plaatsvindt via groepsapps, en omdat dingen als roosterwijzigingen, cijfers etc allemaal via de telefoon worden doorgegeven. Dan gaat het dus om informatie die de kinderen buiten schooltijd krijgen. Heb je geen telefoon, dan mis je teveel.
Dus al ben je nog zo anti-telefoon, als je kind naar de brugklas gaat moet je eraan geloven. 

Hier vanaf groep 7. Ze ging toen van de BSO af maar ik wilde wel weten dat ze thuis was. Vroeger moest ik ook altijd met de thuistelefoon laten weten dat ik thuis was, maar ja, die is er niet meer. 
Ze mag er mee WhatsAppen en er staan een paar spelletjes op. Maar geen Snapchat, TikTok etc. En tijd op de telefoon is heel beperkt. Gelukkig is ze nog graag buiten, ze tekent veel, is weinig met dat ding bezig. 

Toen ze 9 was kreeg ze een klaptelefoontje waarmee je alleen kunt bellen/sms 'en. Ze had 3x per week bso en ze mocht één van die middagen zelf kiezen of ze met een vriendinnetje speelde of naar de bso ging. Maar ze moest dat dan zelf regelen met de bso en ik wilde ook weten waar ze dan wel was. Goed afgesproken met bso en het werkte als een trein. Het gaf haar autonomie, en mij een hoop rust. Nooit gps-track, ik moet er niet aan denken! (Magister heb ik overigens ook nooit in gekeken).
Die telefoon, daar ontkom je niet aan. Tiktok is verslavend en die schermpjes de hele tijd....Probeer je kind vóór te leven. Er zijn genoeg ouders die zelf ook de hele dag op hun telefoon zitten, geen afspraken maken daarover of überhaupt geen interactie hebben met hun kind.
Een telefoon kan een gevoel van autonomie en/of rust geven, maar gebruik hem goed en praat daar vooral over met je kind (óók over wat jij het nut zou vinden van gps). Jij en je kind zijn de baas, niet Tiktok ofzoiets. 

De basisschool waar mijn kinderen zaten (inmiddels zit de jongste alweer 4 jaar op de middelbare) heeft twee locaties en alle groepen 7 en 8 zaten op een locatie aan de andere kant van de wijk. Dus vanaf groep 7 gingen ze zelfstandig op de fiets naar school en toen hebben ze ook een telefoon gekregen. Wel zo handig als er met vrienden afgesproken werd dat ze niet eerst naar huis hoefden te fietsen om dat te vertellen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.