Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

26-11-2011 om 12:48

We mogen terug naar het aanrecht (bijsterveldt weer)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

02-12-2011 om 07:01

Guinevere

Dat is fijn, als je zo kunt redeneren, en ik meen het ook nog. Maar er is een groot deel van de bevolking die gewoon hard werkt in minder geweldige zelfontplooiende banen, voor brood op de plank. Die koekjes pakken zichzelf niet in namelijk. En soms blijf je ergens werken waar je al heel lang werkt,omdat een wisseling van baan 800 euro netto minder oplevert per maand. En dat is je huur, dus dan houdt het gewoon op. Maar dat terzijde. Ik denk dat La Bijsterveldt vergeet dat velen zich helemaal niet kunnen permitteren om minder te werken en te gaan knutselen op school. Er moet brood op de plank. iemand merkt hier nog op dat het vaak ook de werkende ouders zijn die veel helpen op school. Dat klopt, zij hebben namelijk vaak een hulp in de huishouding en geen huishouden wat er nog ligt bij thuiskomst. Dat maakt het makkelijker je tijd anders in te delen. Als ik al een keer een hele dag thuisben, kan ik gelijk flink aan het werk.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-12-2011 om 08:51

Dat zeggen ze ook niet p

Schrijfsters hier (oa Guinevere) zegt niet dat ze werkt OMDAT ze een hekel aan huishouden heeft, ze werkt EN heeft een hekel aan huishouden. Geen argument, slechts een conjunctie.

Groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

02-12-2011 om 08:55

Werk en rol van de overheid

Ik vind het eigenaardig dat de overheid (nu even bij monde van deze minister) zich zo bemoeit met het persoonlijke leven van de burgers. Daar heeft de overheid zich niet mee te bemoeien: ze moet zorgen voor de juiste condities, een goed sociaal klimaat, waarin de burgers zichzelf kunnen ontwikkelen. Als mijn leerplichtig kind met een contract tussen mij en school aan komt zetten, waardoor ik mijn ontwikkelingsplannen kan stopzetten, dan begint er bij mij verzet te groeien...

O ja, ook ik heb een bestuursfunctie naast mijn baan en ik ga binnenkort juist meer werker: ook omdat ik dat leuk vind.

Groet, Mamvantwee

Irene

Irene

02-12-2011 om 08:56

Kennis van

Dat meneer Bijsterveldt veel thuis was, wil nog niet zeggen dat hij ook iets met de kinderen (en school) deed natuurlijk... En zoals ook al gezegd is: als hij dan zo'n betrokken vader was, waarom dan die oppas??
Kortom, leuk dat je dit even anoniem meldt, maar erg geloofwaardig is het niet. Ook al omdat ik mij werkelijk niet kan voorstellen dat mevrouw Bijsterveldt dit niet even zou noemen (dat haar man veel ouderlijke taken op zich heeft genomen) toen ze over haar brief werd geïnterviewd.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-12-2011 om 09:04

Ik denk (maar we interpreteren nu andermans woorden) dat 'thuiszitten je gaat vervelen en het huishouden niet een manier is om die ledige tijd plezierig te vullen omdat je (ze) een hekel heeft aan huishouden doen'. Dat is gewoon een constatering, net zoiets als 'thuis zitten is saai en ik kan niet naar buiten omdat het regent'. Daarin ligt geen conclusie dat je maar gaat werken omdat huishouden niet leuk is, nee, je gaat werken omdat thuis zijn saai is.
Zoiets. Maar dit is wel enigszins ot.

Groet, Mamvantwee

Dat wordt ruzie

Stenna:"Wie gaat bijhouden welke ouder welke taak precies wel/niet al gedaan heeft in school, en stuurt ze aanmaningen etc?"
Dat gaat niemand bijhouden, het wordt net zo willekeur als op de werkvloer: als de chef je niet leuk vindt, dan gaat ie zoeken naar een stok om je te slaan.
Het effect van dit soort contracten is bovendien ook omgekeerd: Ouders gaan meer eisen. Dat is een logisch effect. Als jij op school borden staat te wassen, dan kun je nóg minder hebben van slordigheden of slechte communicatie.
Dat effect is ook beschreven in het rapport van de onderwijsraad waar Bijsterveldt zich op beroept.
Stenna:"Zitten scholen echt op te wachten, nog meer papierwerk."
Nee. Maar sommige scholen zitten wel te wachten op een andere manier om leerlingen te weigeren of buiten te zetten. Met de wet Passend onderwijs kan dat niet meer (de school heeft zorgplicht), maar dat contract biedt dan toch nog een uitweg.
Daar is het voor, nergens anders.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci (ot)

"Dat klopt, zij hebben namelijk vaak een hulp in de huishouding en geen huishouden wat er nog ligt bij thuiskomst"

Voor zover de werkende ouders een hulp in de huishouding hebben wordt deze hulp over het algemeen niet zoveel ingehuurd dat er niks te huishouden overblijft. Ons gezin is hierin geen uitzondering, mijn kinderen weten zodanig huis te houden dat er altijd wel wat valt te huishouden, ook al komt de hulp eens in de twee weken (en al kwam ze elke week, dan nog...)

Het punt is eerder, denk ik, dat werkende ouders eventuele jongere kinderen op hun werkdagen op het kdv hebben. Dan kan er misschien ook wel eens een uurtje/ochtendje voor het een of ander af op school. Zo ben ik vorig jaar meegeweest met schoolreisje. Daar nam ik vrij voor. Dit jaar kan ik niet, want het is op mijn thuisdag en dan heb ik de zorg voor peuterdochter.

Groeten,

Temet

Mamvantwee

"Ik vind het eigenaardig dat de overheid (nu even bij monde van deze minister) zich zo bemoeit met het persoonlijke leven van de burgers. Daar heeft de overheid zich niet mee te bemoeien: ze moet zorgen voor de juiste condities, een goed sociaal klimaat, waarin de burgers zichzelf kunnen ontwikkelen."

Ben het geheel met je eens. Maar deze regering (ook de 'liberalen' daarin) wil geen burgers. Geen echte burgers met een mening en een grote mond tenminste. Gewoon je mond houden en doen wat je gezegd wordt, en alles wat fout gaat valt onder je 'eigen verantwoordelijkheid'

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

02-12-2011 om 10:20

En toch

En toch Is het raar: werken moeten we allemaal, meer en langer dan onze ouders, want er zijn steeds minder handen om de krakende economie draaiend te houden. Intussen moet je blijven leren, een kenniseconomie willen we hebben, en ik doe er een studie bij. Kinderopvang is duur en wordt steeds duurder, en is ook alleen gesubsidieerd voor de werkuren plus wat reistijd (overigens valt overblijven daar dan weer niet onder, iemand die me dat kan uitleggen: vso en bso is gesubsidieerd, maar midden op de dag moet je een uur thuis zijn?). De scholen doen ongetwijfeld hun best (ik vind dat echt), maar hun roosters en schooltijden passen natuurlijk totaal niet op een normale baan, met als gevolg dat je als werkende ouder regelmatig een dag(deel) moet vrij nemen om de kinderen op te vangen. Meer vrouwen in de top van bedrijven? Ik doe mijn best, ben onderweg zeg maar, maar dat vergt inzet.

En ik doe dat allemaal graag, begrijp me goed. Maar dit bouwwerk past precies. Ik heb al de keuzes gemaakt zoals de minister vraagt, maar daar vallen creamiddagen op school niet onder. Ik heb geen extra uurtjes om op/voor school te helpen, daar gaat geen oudercontract iets aan veranderen.

Groet, Mamvantwee

margje van dijk

margje van dijk

02-12-2011 om 11:06

Miriam (o.t.)

Wat grappig om je stem te horen op dat radiofragment.
Je klinkt bijna als een klein, onschuldig meisje

Margje

Dat ben ik ook

"Je klinkt bijna als een klein, onschuldig meisje "
Ach Margje, ik ben zo lief in het echt
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje (ook ot)

ijsvogeltje (ook ot)

02-12-2011 om 11:21

Miriam

Miriam, ik heb je ook gehoord, leuk. En weet je: jouw stem kwam helemaal niet overeen met het beeld dat ik van je had. Geen idee hoe je stem dan wel had moeten klinken hoor

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2011 om 11:33

Temet (ot)

Mijn mening wordt ongetwijfeld gevormd doordat ik bij vier gezinnen werk, bij wie het wel zo werkt.
En ik vind het erg leuk dat zij zich ondanks hun drukke werkkringen nog zo actief voor school inzetten. Maar dat is deels dankzij het feit dat zij zich een hulp kunnen veroorloven, dat zeggen ze zelf ook.

Vic

Vic

02-12-2011 om 12:14

Decadent

In een ander draadje werd gesproken over het toppunt van decadentie. Ik vind een 'oppas' inhuren om in plaats van jou voorleesmoeder te spelen op school toch ook in aanmerking komen voor dat predikaat.

Guinevere

Guinevere

02-12-2011 om 12:21

Inderdaad mamvantwee

Zoals jij het uitlegt, zo bedoel ik het ook. En Kaaskopje: ik geef toch ook aan dat ik redeneer vanuit een luxepositie? Neemt niet weg dat wij dus óók moeten werken om brood op de plank te krijgen. En ik ben er (vanuit mijn luxe positie, ja) van overtuigd dat er voor de meeste mensen werk te vinden is dat bij ze past en dus voldoening geeft. Jammer genoeg niet altijd.
En over regeren is vooruit zien: lijkt me logisch dat je je uitgavenpatroon zodanig vooraf inschat dat je tegenvallende inkomsten probeert op te vangen. Dan hoef je je later minder uit de naad te werken om je (te) hoge huur of hypotheek te betalen. Maar heel wat mensen hebben daar vooraf niet bij nagedacht en zitten nu dus verplicht te ploeteren onder hun nodeloos te hoge vaste lasten. Tja, dan is werken inderdaad een verplichte last. En dan zijn economisch mindere tijden als een dreigende donderwolk. Wat niet wegneemt dat je met regeren = vooruitzien álle situaties kunt voorkomen, dat beweer ik dus ook niet.
In elk geval, ik werk ook grotendeels onder schooltijden en daarom kan ik behoorlijk wat uren in de begeleiding van de kinderen steken. Voor veel meer heb ik geen tijd, een zorgenkind kost behoorlijk wat energie en extra (tijd)investering.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-12-2011 om 13:03

Precies, p

Het gaat dus om de centen niet om de idealen of simpele logica.

Groet, Mamvantwee

Stenna

Stenna

02-12-2011 om 23:05

Werken en huishouden

Nee hehe, je kiest niet voor thuis omdat je zo van huishouden houdt (hoewel ik wel iemand ken die schoonmaken echt leuk vindt), niet zo op alle woorden zout leggen hoor. Maar als je niet werkt, voel je (ik dan) je toch verplicht het huishouden zelf te doen, en bovendien grijnst dat huishouden je dan de hele dag toe. Als je buitenshuis werkt kun je lekker een hulp nemen die het doet terwijl jij leukere dingen aan het doen bent (ik vind mijn werk leuk dus). Maar het is natuurlijk niet de hoofdreden om te werken, meer een prettige bijkomstigheid.

Dan: Mensen geven hier aan om twee redenen te werken:
1. Ze vinden het leuk, doen het niet voor het geld
2. Ze doen het voor het geld, omdat dit bittere noodzaak is. Om de levensbehoeften te kunnen betalen.

Ik zie hier nergens de reden voorbij komen waar we (tweeverdieners) altijd van beschuldigd worden, dat je werkt voor de luxe, de tweede auto, de dure vakantie, het grote huis.

Stenna

Stenna

02-12-2011 om 23:20

Radio miriam (o.t.)

Je klinkt inderdaad anders dan ik gedacht had. Van je stem op zich had ik geen voorstelling, maar spreken doe je veel minder staccato dan je vaak schrijft, meer verhalend en vloeiender.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2011 om 00:28

Fiorucci

Er moet brood op de plank. iemand merkt hier nog op dat het vaak ook de werkende ouders zijn die veel helpen op school. Dat klopt, zij hebben namelijk vaak een hulp in de huishouding en geen huishouden wat er nog ligt bij thuiskomst. Dat maakt het makkelijker je tijd anders in te delen. Als ik al een keer een hele dag thuisben, kan ik gelijk flink aan het werk.===
Ik neem aan dat jij en je man tweeverdieners zijn. Ik en mijn man ook. We hebben allebei geen werkster. Ik kan dat echt niet betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2011 om 00:39

Guinevere

Als je bedoelt dat veel mensen een hypotheek hebben, daar beide inkomens ingestoken hebben, vervolgens totaal geen ruimte meer hebben als ze het een tijdje krapper hebben, dan ben ik het met je eens. Het is uiteraard heel verleidelijk om dat te doen, ik snap het dus best, maar eng is het wel. Met huur ligt het alweer wat ingewikkelder. Als de verhuurder meent dat je met het gezamenlijke inkomen niet in een sociale woningbouw-huis mag wonen moet je wel naar een hogere huurprijs. Dat is meestal geen kwestie van keuze.

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2011 om 07:13

Kaaskopje

Nee, we zijn hooguit iets wat in de richting komt van anderhalf verdiener. Ik ben de hulp van tweeverdieners die het wel kunnen betalen.. En dat is dus ook mijn reactie op Stenna, veel ouders die beiden fulltime werken in laagbetaalde banen hebben geen geld voor een hulp.

Stenna

Stenna

03-12-2011 om 12:41

Terug naar bijsterveldt

Gister in mijn krant: Op vragen van een kamerlid antwoordde Bijsterveldt dat ze NIET vindt dat ouders minder zouden moeten gaan werken. Dat was verkeerd geinterpreteerd. Maar ze vindt nog steeds wel dat ouders KEUZES moeten maken. Ehm...??

Ely

Ely

03-12-2011 om 13:07

Hahaha

Die SP toch weer

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stenna

Stenna

03-12-2011 om 13:27

Opinie bijlage krant vandaag, kliekjes ook

staat helemaal vol met brieven aan Bijsterveld (NRC). Ook heel mooi stukje van Justine, leest het allen. Ook errug leerzaam: de twee brieven van scholieren. Die er niet op zitten te wachten dat hun ouders meer op school komen

Maar wat me vooral bijbleef: de oma die in een redactioneel stuk aangeeft dat haar dochter " er niet tussenkomt" op school. Opeens herinnerde ik me dat, van de lagere school. Het helpen werd gedaan door een vastomlijnd kliekje moeders. Daar kwam je bijna niet tussen inderdaad. En leerkrachten hadden ook zo hun voorkeur wie ze altijd vroegen. Ik voelde me vaak niet zo welkom (te kritisch misschien) Maar wel onder elkaar afgeven dat het "altijd dezelfden" zijn. Hmm.

Maylise

Maylise

03-12-2011 om 13:48

Helpen

Ik snap eigenlijk niet dat leraren op de middelbare school zouden zitten te wachten op ouders die komen helpen en zich overal mee bemoeien. Ik geef geen les op een school maar het zou mij echt niks lijken om constant allemaal mensen over de vloer te hebben die mij misschien helpen maar zich dus ook overal mee bemoeien.

En als ouder heb ik helemaal geen zin om op school te helpen. Ik heb daar nooit de noodzakelijkheid van ingezien. Ad hoc een keer iets doen ok maar als vaste ondersteuning van de school functioneren zie ik echt niet zitten.

Het is ook helemaal niet nodig. De middelbare scholen van mijn kinderen zijn uitstekend in staat hun eigen zaakjes te regelen.

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2011 om 18:05

Maylise

"Ik snap eigenlijk niet dat leraren op de middelbare school zouden zitten te wachten op ouders die komen helpen en zich overal mee bemoeien." Ik heb ook helemaal niet de indruk dat middelbare scholen hierop zitten te wachten, ik lees nooit oproepen tot hulp of wat dan ook. Ik denk dat Mw Bijsterveldt twee dingen door elkaar husselt: belangstelling voor het kind en waar hij/zij mee bezig is, en helpen op school. Alsof het een niet kan bestaan zonder het ander.

Nely

Nely

04-12-2011 om 08:17

Ouderbetrokkenheid

en ouderparticipatie zijn 2 verschillende dingen al worden de termen vaak door elkaar gebruikt. Dit heb ik pas geleden gehoord tijdens een ouderavond op de middelbare school. Ouderbetrokkenheid blijft belangrijk maar dat is dus niet hetzelfde als op school gaan helpen. Denk ook niet dat middelbare scholieren er blij mee zijn als hun ouders regelmatig op school rondlopen en meestal hebben ze op de middelbare school geen hulp van ouders meer nodig.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

04-12-2011 om 09:53

Werken

Eerder in deze draad werden twee categorieën werkende moeders onderscheiden, ofwel omdat het bittere noodzaak is ofwel om zichzelf te ontplooien (kort samengevat). Vallen werkende vaders ook in een van deze twee categorieën? Is het een beter of slechter dan het ander?
Zelf werk ik omdat ik daarmee samen met man het gezinsinkomen verdien. Daarnaast vind ik werken meestal leuk en interessant. Als ik en man alleen voor de bittere noodzaak zouden werken, dan zouden we minder kunnen werken, kleiner kunnen wonen etc.
Van Bijsterveldt zegt nu dat ze het over 'keuzes maken' heeft. Ik denk dus dat ze bedoelt dat ik (en man?) soms dergelijke keuzes moeten maken.

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2011 om 11:07

Elisabeth

Nee, ik vind het een niet slechter dan het ander. Maar als ik de keuze had tussen mijn werk en bepaald vrijwilligerswerk wat interessanter zou zijn, zou ik het wel weten. Niet iedereen heeft een baan waarin volledige vervulling wordt gevonden, en dat geldt voor vaders net zo goed. Daarbij, jij stelt: je zou minder kunnen werken en kleiner kunnen wonen. Voor velen is die keus er dus niet. Die werken meer dan fulltime om dat kleinere huis te kunnen betalen, en kunnen niet minder werken omdat er dan gewoon een tekort zou zijn.

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2011 om 11:27

En a...

Vergeet ondertussen ook niet voor je hulpbehoevende ouders te zorgen en de zieke buurvrouw een pannetje soep te brengen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.