Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

26-11-2011 om 12:48

We mogen terug naar het aanrecht (bijsterveldt weer)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belle Époque

Belle Époque

08-12-2011 om 12:43

Oudersoorten

En dat is nou precies waarom ik hardnekkig uiterst vage informatie opgeef als mij naar mijn opleiding wordt gevraagd. Ik weiger afgerekend of in een hokje gepropt te worden vanwege mijn al dan niet aanwezige opleiding en het wordt overal steeds meer "mode" om dat te doen, niet alleen op school. Inkomen, beroep, nationaliteit en opleiding. Sorry, maar ik doe mijn uiterste best om dat soort beeldvorming te dwarsbomen. "Ze" moeten maar "in real life" ontdekken wat voor ouder/vrouw ik ben, en niet aan de hand van voorgekauwde stereotiepen en vooroordelen. En dat geldt niet alleen voor school
En... We doen nu wel heel beledigd over die lijst, maar ik ben er van overtuigd dat iedereen (ik ook) zich wel eens schuldig maakt aan vooroordelen qua scholing...!

Kweeniet of je nu een kruisje achter je naam hebt...

Ik had persoonlijk dat die gymleraar & die van godsdienst het hartstikke leuk vonden om eens met een ouder te babbelen.

En die docente duits vond het volgens mij een verademing om tussen alle problemen door ook eens een ouder op bezoek te krijgen van een kind dat lol had in haar vak & goede cijfers haalde. En ik heb geen idee in welk 'vakje' ik hoor qua ouders, maar als je kinderen eenmaal naar het VO gaan heb je zo weinig 'zicht' meer op wie ze lesgeeft & wat er allemaal gebeurt dat ik het echt leuk vind om zo door het jaar heen eens 10 minuten met 4 of 5 leraren te praten. Heb ook niet de indruk dat zoon vindt dat ik daarmee inbreuk maak op 'zijn wereld'. Het zal vanzelf wel wat minder worden tegen de tijd dat hij zijn eindexamen nadert, maar tot nu toe (14 is ie) vinden we dit allebei prima.

Ik vind het een rare gedachte trouwens dat je alleen met een docent gaat praten als er problemen zijn. Zolang je kind nog royaal minderjarig is en er nog allerlei keuzes moeten worden gemaakt over profielen, vakkenpakketten of weetikveel is er genoeg interssants om te bespreken met een docent in 10 minuten (vind ik. en nu zal ik die ouderclassificaties eens gaan doorlezen)

Ingird

gub

gub

08-12-2011 om 14:26

Oudersoorten (ot)

Belle, de reden dat een school jouw opleiding wil weten is puur omdat een school meer geld krijgt voor een kind van laagopgeleide ouders.

Evanlyn

Evanlyn

08-12-2011 om 14:31

Gut (ot)

Wat doen ze dan met dat extra geld voor laagopgeleide ouders??? Ik merk er weinig van.

Vic

Vic

08-12-2011 om 14:38

Geld

Volgens mij houdt dat extra geld al snel op. Vanaf een VMBO-opleiding worden alle ouders hetzelfde geclassificeerd.

Kobalt

Kobalt

08-12-2011 om 15:22

Ingridt

Ik wilde het net als jij doen, maar in de uitnodigingsbrief staat: 'Wij waarderen uw betrokkenheid, maar zijn terughoudend bij het aanvragen van kennismakingsgesprekjes en verzoeken u te richten op vragen over vakken en resultaten van uw zoon/dochter.'
Het is een wollige zin, die er al jaren in staat. In eerste instantie legde ik hem uit als: Maak een afspraak, maar spreek alleen vakinhoudelijk met de docenten.
Mij werd echter duidelijk dat dit niet de bedoeling is. Ik krijg namelijk niet vaak een gesprekje toegewezen. Als het gesprek niet kan, neemt de docent telefonisch contact op en die zegt dan zoiets als: 'Ze staat toch een voldoende?' Waaruit ik opmaak: 'Waar zeur je over?'
Nou ja, ik bedoel maar.

Kobalt

Kobalt

08-12-2011 om 15:27

Ha ha 12

Ik krijg net een mail van de mentor van zoon. Ze kan helaas ons niet spreken bij de tien minuten gesprekken. Uit de mail kan ik opmaken dat ze deze mail aan 12 ouders gestuurd heeft. Wij zijn dus in ieder geval de enigen niet...
Nu ja, ze neemt in ieder geval wel contact op.

Niet welkom

Ingrid:"Ik vind het een rare gedachte trouwens dat je alleen met een docent gaat praten als er problemen zijn. "
Nou, ik kreeg van de uitnodigingen voor de oudergesprekken bepaald niet de indruk dat je welkom was voor zomaar een babbeltje voor de gezelligheid.
Die gelegenheid was er wel trouwens. Tijdens de informatie-avond, de kerstvoorstelling of de bijeenkomsten van de ouderraad. Niet per se alle leerkrachten waren daar aanwezig, maar de kans dat je er een trof bij de bar, was aanzienlijk.
Ik probeer me voor te stellen hoe die leerkrachten die 10 minutengesprekken moeten organiseren als inderdaad _alle_ ouders op komen dagen.
Groet,
Miriam Lavell

Stenna

Stenna

08-12-2011 om 17:51

Zo gaat het gewoon

Massi, (en anderen), zo is het toch echt hoe het gaat hoor. Je haast je naar school, eerder weg uit je werk (allebei). Een van je 2 gesprekken gaat niet door. De andere verloopt ongeveer zo: vorige ouderpaar uitbonjouren, binnenlopen, even voorstellen, de lijst erbij zoeken, wij stellen onze eerst vraag, en voor de leraar het antwoord goed en wel geformuleerd heeft gaat de bel: 10 minuten over. Dus inderdaad blijft me vooral het gezicht van de leraar bij. Ook wel interessant hoor. Soms krijg je nog een beetje een indruk waarom je kind met een bepaalde leraar niet op kunt schieten.

Ook weer een verschil met vroeger denk ik: mijn ouders gingen alleen naar de ouderavond als 1 van ons het niet zo goed deed. Nooit voor mij geweest dus

En de praktijk leert toch echt dat maar ongeveer de helft van de leraren antwoord geeft op ouder-emails. Of ze zelfs maar leest. Degenen die wel antwoorden waardeer ik wel hoor, en het is toch zinvoller dan die 10 minuten avonden. Op een ouderavond dit jaar kregen wij trouwens een leuke sketch voorgeschoteld over mailende ouders. Er grappig, maar de boodschap was toch wel een beetje dat ze daar niet blij mee waren. Dus.

Stenna

Stenna

08-12-2011 om 17:52

kan ook zijn dat ze niet op mijn emails reageren omdat ik zoveel typefouten maak, zie ik

Sancy

Sancy

08-12-2011 om 20:30

Nou ja zeg

Ik lees dit draadje met verwondering maar realiseer me dat ik de uitzondering waarschijnlijk ben. Mijn kind zit op een vo-school waar ik zelf ook naartoe geweest ben. Ze heeft 3 docenten die ook mij hebben onderwezen, en 2 andere docenten van haar ken ik ook goed van ná mijn middelbare schooltijd, omdat haar vader óók docent is op deze school. Eigenlijk kom ik daar al sinds mijn 11de, dus 30 jaar. Enerzijds heb ik dan ook geen enkele moeite om de docenten aan te spreken als ik daar behoefte aan heb, anderzijds heb ik ook geen enkele behoefte ze te spreken om eens kennis te maken.

anna van noniemen

anna van noniemen

08-12-2011 om 21:18

Ik ben een slechte ouder denk ik?

Sinds zoon op vo zit ben ik alleen maar voor mentorgesprekken of amb. begeleidingsgesprekken (of ernstige, maar dat heeft niks met rapport te maken). Verder ga ik nooit naar die oudergesprekken.

Evanlyn

Evanlyn

08-12-2011 om 21:40

Vroegah

was het ook al zo. Mijn moeder wilde graag kennis maken met mijn leraar Latijn, want hij was ook klasseleraar en ik had die man hoog zitten. Hij keek mijn moeder stomverbaasd aan: er waren toch geen problemen? Ze kon weer gaan.

Belle Époque

Belle Époque

09-12-2011 om 00:44

Gub

Weet ik. Ook daar wens ik niet aan mee te werken. Het is stigmatiserend voor laagopgeleiden (vooral als er ook nog eens een kleurtje aan zit), en het is niet eerlijk voor kinderen van hoogopgeleide ouders met goed werk, inkomen etc (ik weet niet meer wat ze allemaal vroegen destijds) die ook wel wat extra's kunnen gebruiken.

Gewichtenregeling

Gub:"de reden dat een school jouw opleiding wil weten is puur omdat een school meer geld krijgt voor een kind van laagopgeleide ouders. "
Nee. Dat is een schijnbeweging. Sterker nog de school mág niet eens weten welk opleidingsniveau ouders hebben.
Tenzij, maar dat gaat maar om een hele kleine groep, de ouders helemaal geen opleiding hebben. Dat is geen, of alleen maar lagere school, of maximaal 2 schooljaren vmbo.
Van alle ouders die langer op school gezeten hebben, mag de school geen opleidingsgegevens hebben. Maar dat wil de school wel en dat is weer om te weten wat voor een vlees ze in de kuip hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.

Elisabeth B.

11-12-2011 om 06:40

Opleidingsgegevens ouders

Dat wordt anders wel gevraagd, herinner me zelfs dat er toestemming gevraagd werd om bij opleidingsinstituut te kunnen checken of echt wel je bul gehaald hebt. Dat was volgens mij bij inschrijving basisschool van mijn nu zevenjarige. Ik heb me toen sowieso verbaasd over alle gegevens die gevraagd werden: allochtoon?, kermis?, schipper?
De inschrijving van jongste kind was stuk eenvoudiger.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

11-12-2011 om 06:58

Marjavelli maakt ouders boos

In het FD van dit weekend leuke column van Henk Noort met deze titel. Hij denkt dat de onderwijsminister vast blij is met alle boze reacties, want ze ageren tegen iets wat ze niet heeft gezegd en evenmin bedoelt. Maar wat ze wel bedoelt is nog veel erger, de duivel zit in de details.
De kwaliteit van het onderwijs is zorgwekkend. In plaats van investeren bezuinigt Van Bijsterveld 300 miljoen op passend onderwijs waardoor 'probleemleerlingen' hun begeleiding kwijtraken, leraren minder aan vakinhoudelijke scholing toekomen en het onderwijs verder afkalft. Onder het mom van educatief partnerschap mogen de ouders de scherven ruimen. Als medeverantwoordelijke in Van Bijstervelds 'schoolgemeenschap' kunnen ouders de school ook niet meer op gebrekkige prestaties afrekenen. Dat komt haar goed uit.
Partenerschap tussen school en ouders is mooi maar werkt alleen als de partners hun verantwoordelijkheden gescheiden houden. In plaats van met een machiavellistische bezem haar straatje schoon te vegen en ouders de gaten van haar kortzichtige bezuinigingen te laten dichten, kan de minister beter echte oplossingen bedenken.
Als ze ons bij de les wil trekken, mag ze eerst haar eigen huiswerk overdoen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.