Guinevere
26-11-2011 om 12:48
We mogen terug naar het aanrecht (bijsterveldt weer)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11006793/___Kind_niet_iets_wat_je_erbij_doet___.html?sn=binnenland,buitenland
"Van Bijsterveldt: oproep aan ouders HILVERSUM - Minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs roept ouders op meer prioriteit aan hun gezin en aan hun kinderen te geven .„Een kind is geen project dat je erbij doet. Een kind, een baan, het leven is net een ontbijtbuffet. Je zou van alle gangen willen nemen, maar je moet kiezen.” etc.
Kennelijk moeten we omdat er minder geld te besteden is voor de kinderopvang, nu maar weer full-time aandacht gaan besteden aan de kinderen? Dus kiezen voor óf een baan, óf kinderen? Is dit een verkapte manier om de tekorten op de arbeidsmarkt op te lossen, door de helft van alle ouders te laten kiezen "voor de kinderen"?
Leen13
01-12-2011 om 02:09
Tegengeluid
Hardstikke goed dat er een tegengeluid komt. Het is gewoon ergerlijk hoe er op de man gespeeld wordt en niet op de bal. Eerst ouders aanvallen en bashen en dan zeggen wat ze nog meer moeten doen. En dan met tenenkrommende voorbeelden van ouders die of te materialistisch of te allochtoon zijn. Waarom moet die zaak zo op de spits gedreven worden? Lijkt bureau jeugdzorg wel en dat kindermishandelingscircus. Dat is niet oplossingsgericht. Geen kind die er wat mee opschiet.
M Lavell
01-12-2011 om 09:44
Niet zo beroemd
Nog niet zo ervaren op de radio had ik er helemaal niet aan gedacht dat terug te luisteren zou zijn wat ik gezegd heb. http://www.bnr.nl/topic/politiek/132674-1111/ouders-willen-meer-inspraak
Een stuk korter dan Justine. Maar het is wel gezegd.
Groet,
Miriam Lavell
skik
01-12-2011 om 10:25
Gister in nieuwsuur
Gister in Nieuwsuur was mevrouw Bijsterveld aan het woord. Als argument voor ouderbetrokkenheid heeft ze wel minstens vier keer haar mantra "als je voor kinderen kiest..." aangehaald. Alsof je je daarom maar moet overgeven aan de grillen van het onderwijs, want als je voor kinderen kiest weet je dat je dat dat een hoop werk is.
Nou ken ik persoonlijk niemand die in het besluit om aan kinderen te beginnen ouderbetrokkenheid mee heeft genomen in de afweging. "Hmm, een paar keer per jaar knutsel/overblijf/luizenmoeder zijn? Nee, dan zie ik toch maar van het ouderschap af".
skik
M Lavell
01-12-2011 om 11:10
Daar gaat het dus werkelijk over
De afsluiting van het interview in Nieuwsuur geeft het weer. Ze gaat ouders en scholen ondersteunen in het maken van niet vrijblijvende afspraken.
Dat oudercontract dus.
Dit gaat niet over ouders, maar over het compenseren van de in de wet passend onderwijs benoemde zorgplicht voor scholen.
Scholen mogen aanmeldingen niet meer weigeren te behandelen. Ook niet op denominatie. De school waar aangemeld wordt krijgt de zorgplicht en de verantwoordelijkheid om het kind te plaatsen op de eigen school of een andere (de ouders hebben niks te kiezen).
Scholen mogen aanmeldingen wel weigeren als de ouders het oudercontract weigeren te ondertekenen. Scholen hebben op die manier een achterdeur om toch nog op denominatie te selecteren (ik ben niet besneden en ben dat ook niet van plan te gaan doen), of om lastige gevallen buiten te zetten.
Ouders moeten op dit punt inderdaad het meeste inleveren: ze moeten gewoon niet zeuren en tekenen en plechtig beloven het eens te zijn en te blijven met school en de opdrachten gedwee uitvoeren, wat de school ook beslist.
Ouders kunnen zichzelf niet tegen vreemde contracten weren, maar toekomstige ouders wel. Dat doen ze door zitting te nemen in de Ouderraad of de MR.
Tenminste, dat kan natuurlijk alleen als hun vrije spreekrecht niet belet wordt door dat al bestaande oudercontract dat ze hebben moeten tekenen om uberhaupt tot een school te worden toegelaten.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
01-12-2011 om 13:31
Ik ben blij
dat ik hier niet meer mee te maken heb. Ik zou er heel erg dwars van worden geloof ik.
Ik heb er op het werk ook last van. De lol van het werken wordt totaal verstikt door alle regels die uit de kast getrokken worden om het personeel binnen alle eisen te persen. Elke seconde moet verantwoord kunnen worden. Zichtbare aanwezigheid op je stoel is niet meer voldoende, elke handeling moet geregistreerd zijn via het systeem. Een pauze vergeten in te stellen, betekent dat we het in een bepaald meervoud moeten inhalen. Je wordt er gek van. Ik denk er ernstig over na om me op te geven voor de OR. Er staan nog een paar plaatsen open. Het is natuurlijk een zijstraatje bij waar het in dit draadje om gaat, maar contracten tekenen voor het schooljaar begint doet me er aan denken en gaan me echt een straatje te ver als er geen héle goede reden voor is. Natuurlijk zijn er uitwassen, pak die apart aan alsjeblieft.
Temet
01-12-2011 om 13:42
Doe dus als van bijsterveld
Mensen, de boodschap is duidelijk. Gewoon doen zoals Van B zelf: doe je best, doe wat je goeddunkt, en als je dan achteraf erop wordt aangesproken door mensen die vinden dat je meer had moeten doen aan teenoftander veins je een schuldgevoeletje en je gaat verder gewoon je goddelijke gang.
Groeten,
Temet
Irene
01-12-2011 om 14:18
Ik mis...
Waar is meneer Bijsterveld in het verhaal? Deed die ook nog wat? Of is er helemaal geen meneer Bijsterveld (ik kan het me zomaar voorstellen...)
Temet
01-12-2011 om 14:21
Meneer bijsterveld
.... zit samen met de leesvaders, de luizenvaders en de schoonmaakvaders onder de noorderzon.
Groeten,
Temet
Evanlyn
01-12-2011 om 14:58
Recht op veilige omgeving
Misschien moet er in zo'n contract dan ook maar staan dat de school een veilige omgeving garandeert? En dat ze pesten dus onmiddellijk aanpakken en niet roepen: hij moet maar wat weerbaarder worden, of: wij kunnen niet speciaal voor hem van alles gaan regelen. En dat afspraken over pluswerk en overdrachten naar volgende leerkracht echt worden nagekomen?
Massi Nissa
01-12-2011 om 15:03
Juist
Vanmorgen in de wachtkamer bij de huisarts zaten er ook twee vrouwen te praten over dit onderwerp. Concensus alom, Van Bijsterveldt had gelijk, moeders moeten weer moederen. Maar, zei ik voorzichtig, hoe ga je het gezin dan financieel draaiende houden? O, dat was makkelijk, mensen wilden tegenwoordig allemaal twee auto's en drie keer per jaar op vakantie en nieuwe laarzen. Gewoon een stapje terug doen. Okee. En, zei ik nog voorzichtiger, wat gaan de vaders dan precies bijdragen aan dit plan? Gaan die ook Lego schoonmaken en de klas versieren? Neeeeee, dat hoefde niet. En vaders zag je best wel op het schoolplein om kinderen weg te brengen, dat telde toch ook? Ik heb me maar in mijn boek teruggetrokken, enigszins ontdaan van het feit dat er naast mij twee overduidelijk Hollandse vrouwen zaten die qua opvattingen niet hadden misstaan in een hele enge afscheiding van de Wahabisten.
Groetjes
Massi
tsjor
01-12-2011 om 15:29
Codewoord
Oké, het nieuwe codewoord is: voorlezen. Op de vraag: lees je je kinderen voor? Antwoord je met 'ja'. Dan zit je aan de goede kant. De uitmuntende ouder gaat een stapje verder. Op de vraag 'heb je je kinderen geholpen met huiswerk maken?"Antwoord 'ja'.
Het codewoord is dus: voorlezen. En dat als ouderbetrokkenheid bij school. Daarmee is de school in feite de slaapkamer van de kinderen binnengedrongen. Voorlezen doe je niet meer omdat je het gezellig of leuk vindt, maar voor school. School is dominant geworden.
Nu moeten we de goedkeuring bij elkaar gaan sprokkelen voor: praten met je kind, leren om zelfstandig te worden, leren om gevolgen van je keuzes te accepteren (geen huiswerk gemaakt, dan .... oh jammer, niet het kind moet dan wat doen, maar de ouders, vroeger kreeg het kind dan straf), muziek, sporten (en dan niet thuis zijn omdat je bardienst moet draaien), misschien kunnen we zo bij elkaar nog wat goedkeuring bij elkaar sprokkelen.
Tsjor
tsjor
01-12-2011 om 15:38
Nieuwsgierig
Ik ben overigens wel nieuwsgierig, want de minister verwijst naar een onderzoek van de inspectie, waaruit zou blijken dat ouders die meer betrokken zijn, dat de kinderen daarvan ook beter zouden presteren. Uit zo'n onderzoek zou dan ook duidelijk moeten worden dat er ooit een echte driehoek was: ouders, school, kinderen. Ik ken die periode echt niet. Mijn moeder hoefde in haar tijd echt niets voor school te doen. Ze heeft ook nooit voorgelezen, en niet geholpen met huiswerk (of ik had het niet nodig). Ze is wel gevraagd om in de medezeggenschapsraad te gaan zitten, dat men haar koos zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat zij een fulltime werkende moeder was, in een periode waarin het eigenlijk een schande was en alle andere moeders thuis zaten met de theepot. Dus dankzij haar werk heeft zij als een vand e weinige ouders uit die tijd vorm gegeven aan ouderbetrokkenheid.
In mijn tijd waren er bepaalde types op school die driftig bezig waren met allerlei knutselklusjes en statusdingetjes. Niet mijn type.
Dus ik ben benieuwd wanneer het walhalla is geweest.
Tsjor
tsjor
01-12-2011 om 15:44
Temet
Even combineren: Rutte ging naar Obama om over drie dingen te praten: banen, banen, banen. Ik zie hier wel een nieuwe arbeidsmarkt groeien: de ouderbetrokkenheidsfunctionaris. Die kun je inhuren om 'ouderbetrokkenheid' te betonen, helpt op school dan met knippen en plakken, en doet dat voor maar liefst 12 kinderen tegelijk. Zo deel je de kosten en kom je nog tot een redelijk uurloon. Wel even de goede pasfotootjes opsturen. Banen creëren, daar gaat het om.
Wij hadden overigens 's middags ook een 'oppas', maar dat was vooral iemand die het huishouden deed. Die had geen tijd om dan ook nog eens naar school te gaan.
Hoe deed Bijsterveld het huishouden eigenlijk?
Tsjor
kennis van
01-12-2011 om 16:58
Meneer van bijsterveldt
is over het algemeen toen de kinderen opgroeiden veel thuis geweest. Meer dan zijn vrouw. Dat weet ik uit betrouwbare bron.
Of hij luizenvader is geweest, geen idee, die waren er denk ik nog niet toen zijn kinderen klein waren.
Maar ondertussen: je zult maar zo gek zijn om in de regering/ de gemeenteraad/ het college van B&W te gaan zitten. Het is gewoon nooit goed, wat je zegt wordt uit z'n verband gehaald en als je eens wat ongelukkig uit de hoek komt, zingt dat nog jaren rond. Al die heerlijke sites waarop je naar hartelust je gram kunt halen.
De beste stuurlui staan aan wal.
Wie van jullie zit er zelf in een bestuursfunctie?
Guinevere
01-12-2011 om 17:26
Ik ben geen draadverlater
Als draadstarter wil ik me ook nog even laten horen.
Mooi, die OO-verhalen in de media, ik zag inderdaad Justine nog voorbijflitsen in het journaal.
Wat ik toch nog onderbelicht vind in de media en in deze draad is dat de opmerkingen van mw. v. B. geheel en al toevallig samenvallen met financiële tekorten in de kinderopvang en een ongunstige situatie op de arbeidsmarkt.
En als reactie op die dames in die wachtkamer: ik werk niet om 2 auto's te kunnen hebben. Wij hebben 2 auto's omdat we allebei een baan hebben. En wij hebben allebei een baan omdat we dat leuk vinden. Als ik de loterij zou winnen zou ik ook doorwerken. Wel fijn dat ik dan de nanny naar de 10-minuten gesprekken kan sturen! :-p
Stenna
01-12-2011 om 18:30
Werken omdat je het leuk vindt
Precies, Guinevere, dat wilde ik ook zeggen. Waarom is toch altijd zo onvoorstelbaar dat je ook werkt omdat je het leuk vindt om te werken? Altijd gaat het weer over de tweeverdieners die het alleen maar om het geld en de tweede auto/vakantie gaat. Ik kan persoonlijk gewoon niet goed tegen thuis zitten, wordt ik helemaal dol van. En ik haat huishouden. Heeft niets met geld te maken.
dc
01-12-2011 om 18:47
Nou
Dat is fijn voor jullie , maar het gros van mensen doet werk omdat het moet, niet omdat het zo leuk en geestverruimend is hoor. En bij veel gezinnen moeten beide ouders werken om gewoon de huur enzo te betalen.
M Lavell
01-12-2011 om 20:12
Koerswisseling
Tja, als je zo'n functie kiest, dan moet je goed op je woorden passen.
Overigens geloof ik er niets van dat ze het onschuldiger bedoelt dan ze zegt. Het omgekeerde is eerder waar. Ze maakt geen stuurfoutje, maar een doelbewuste koerswisseling.
What's good for the school is good for society.
En dat druipt natuurlijk via een grote omweg weer op de gelukkige kinderzieltjes af.
Dus moeten wij, ouders, doen wat goed is voor de school en in collectivistische pas onszelf wegcijferen, minder werken voor geld en meer voor de gemeenschap. Minder voor ons of onze kinderen en meer voor het geheel.
Dat is de koers.
Ik wil die kant niet op. Als ik dat had gewild had ik me wel bij een kerk aangesloten.
Groet,
Miriam Lavell
Leen13
01-12-2011 om 20:31
Werkende ouders
Ik denk dat mijn moeder niet veel op school kwam behalve om de leerkracht te bewegen beter met mijn broers om te gaan. Mijn moeder werkte niet in die tijd.
Ik denk dat ouders/moeders tegenwoordig veel meer met hun kinderen en de school doen.
Ik denk dat het altijd dezelfde ouders zijn die zich voor school inzetten, vaak ook juist de werkende ouders, die zijn gewend hun tijd strak in te delen.
Ik denk dat het altijd dezelfde mensen zijn die vrijwillig meewerken en zich extra inspannen, dat is overal zo, ook op verenigingen en op het werk.
Ik snap nog niet hoe ik dat gedaan heb met mijn bijna fulltime baan, 2 zorgenkinderen, instanties, zwemmoeder bij beide kinderen, kertdinermoeder, schoolreismoeder, dagjeuitmoeder, meenaar hetconcertgebouwmoeder. En niet alleen ikzelf, maar ook ex en opa gingen mee.
Ik vind dat mevrouw Bijsterveld mij beledigt.
sinas
01-12-2011 om 20:40
Mooi woord voor galgje
Speelgoedindevakantieschoonmaakmoeder
Ja, ik voel me ook in mijn kuif gepikt door Verbijsterveld. Ik probeer aan alle kanten de scholen te bewegen goed met mijn kinderen om te gaan, maar ik heb te maken met onwillige scholen, kan ik daar ook iets mee?
Kaaskopje
01-12-2011 om 21:35
Beste stuurlui staan aan wal
Kennis van, om ook in spreekwoordencliché's te reageren: hoge bomen vangen veel wind. Wie aan de top staat kan diep vallen, etc.. Wie dat niet wil moet in de luwte van niet openbare functie blijven. Mevrouw Bijsterveld weet volgens mij heel goed wat ze zegt. Het zijn geen versprekingen, geen onhandig gedoe. Wie haar ziet praten kan gewoon niet anders dan geloven dat ze er zelf in gelooft.
Stenna
01-12-2011 om 21:37
Nog een buffetje
inderdaad, het is een keuze die je moet maken: op je woorden letten of voor lief nemen dat je afgerekend wordt op je uitspraken. Of niet in in de politiek gaan. Een soort ontbijtbuffetje bijna.
Stenna
01-12-2011 om 21:56
Bureacratie
Heeft ze eigenlijk al wel gedacht aan de bureaucratie die dat contractenplan met zich mee gaat brengen? Wie gaat bijhouden welke ouder welke taak precies wel/niet al gedaan heeft in school, en stuurt ze aanmaningen etc? Zitten scholen echt op te wachten, nog meer papierwerk.
O nee, dat verplicht je dan natuurlijk gewoon een ouder om te doen.
Guinevere
01-12-2011 om 22:06
Redenen om te werken
Prima als een groot deel van de mensen werkt voor het geld en om de huur te kunnen betalen. Dat ontken ik ook niet. Maar er wordt nogal vaak de indruk gewekt dat mensen (vooral vrouwen) vooral werken om bij te dragen aan het gezinsinkomen. Nou, dus niet. Ik werk omdat ik thuis doodongelukkig zou worden de hele dag. En aan huishouden heb ik ook een flinke hekel. Oh, en onze lasten zijn afgestemd op één inkomen. Regeren is vooruitzien, ook wat betreft de eigen portemonnaie. Mogelijk luxe en niet voor iedereen mogelijk. Ik wilde in elk geval toch even benadrukken dat werken nou niet bepaald een straf hoeft te zijn voor ieder werkend mens.
Evanlyn
01-12-2011 om 22:06
Kennis van
Ja, ik heb inderdaad een bestuursfunctie. Twee zelfs. Mag ik nu wel meepraten? Wat een onzin zeg.
Overigens zijn dat geen betaalde functies, dus volgens Verbijsterveldt mag dat dan weer niet. Ik mag alleen werken om de economie op peil te houden, voor de kinderen zorgen, en kerstbomen versieren op school. Zomaar een onbetaalde bestuursfunctie in het algemeen belang valt volgens mij onder sociaal leven (hè bah!), hobby's (foei!) en zelfontplooiing, en dat mag nu juist weer niet.
Evanlyn
01-12-2011 om 22:08
O ja, en meneer bijsterveldt
Als die zo actief was, waarom stuurde hij dan de oppas naar school als surrogaat voorleesmoeder?
Kaaskopje
02-12-2011 om 00:46
Guinevere
Guinevere, je bekijkt het wel heel erg vanuit jouw positie. Je noemt al dat je mogelijk in een luxe positie verkeerd en zo is het ook echt. Wat lijkt het mij heerlijk om met zo'n vrijblijvend gevoel naar het werk te kunnen gaan en velen met mij denk ik. Dan kun je je ook permitteren om werk te zoeken wat je echt leuk vindt, in plaats van in het belang van de maandelijkse rekeningen toch maar te blijven zitten waar je zit. Werken hoeft zeker geen straf te zijn voor iedereen, gelukkig niet, maar ik betwijfel of de mensen die met heel veel plezier naar hun werk gaan in de meerderheid zijn. De meesten moeten gewoon, leuk of niet.
Regeren is vooruit zien zeg je. Als iets onzeker is, dan is het wel dat vooruitzien. Daar kan van de ene op de andere dag een streep door getrokken worden. Ik weet daar persoonlijk alles van en als je het nieuws volgt weet je dat het allemaal niet zo zeker is momenteel.