Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

29-09-2015 om 23:49

Wat is dat met die topmodel wedstrijden


Stenna

Stenna

07-10-2015 om 22:59

al klaar

met erover denken:

Gesteld dat er inderdaad een genetische achtergrond is aan de behoefte van jonge vrouwen om zich zo ten toon te stellen (wat ik niet denk), is het dan maar als gegeven te accepteren waar niks tegen te doen is? Misschien ben ik inderdaad de laatste Aristoteliaan, maar ik denk toch dat veel van onze driften en predisposities die niet zo in het huidige leven passen succesvol tegen gegaan kunnen worden door de ratio. Je probeert je tweejarige bij te brengen om geen zandbakgenoten met zijn schepje te slaan, je zesjarige om niet uitsluitend snoep te eten, je 15 jarige om geen drugs te gebruiken of hele dagen geweldgames te spelen, etcetc. Allemaal “aangeboren” driften die je kunt overwinnen. De laatste paar niet meer door het te verbieden maar door argumenteren, de mogelijke effecten uitleggen en te hopen op hun eigen ratio. Zoiets kan ik me ook voorstellen bij de wens om aan een modellenprogramma mee te doen (gesteld dat het meedoen aan zo’n programma onwenselijk is binnen jouw normen en waarden)

En inderdaad vind ik die extreme fixatie op uiterlijk onwenselijk, dat klopt. Omdat ik –toch- denk dat het een meer maatschappelijk bepaald verschijnsel is dan genetisch. Daarmee bedoel ik de al jaren toenemende druk om mooi, mooier, mooist te zijn en daarop voortdurend beoordeeld worden. Zoals verbeeld in de overbekende documentaire van Sunny Bergman, en vele jaren daarvoor al zeer goed beschreven door Naomi Wolf. Daar hebben niet alleen meisjes last van, ook overjarige 40 plussers zoals we hierboven zagen. Door de hele maatschappij, niet alleen laag opgeleiden. Ik denk serieus dat we daar tegenwicht aan moeten bieden.

Pug

Pug

08-10-2015 om 11:31

wie voelt die druk?

" de al jaren toenemende druk om mooi, mooier, mooist te zijn en daarop voortdurend beoordeeld worden. "

Wie voelt die druk dan? Ik voel hem niet en ik zie er toch leuk uit Bovendien ken ik ook niemand die het er zwaar mee heeft.

bloemetje

bloemetje

08-10-2015 om 11:58

Ach Stenna

Ach Stenna, je maakt het jezelf wel moeilijk door er zoveel bij te halen. Sinds er mensen zijn, worden zij beoordeeld op hun uiterlijk. Verzet je daar nou maar niet tegen, dat is altijd al geweest. Je tergt jezelf door dat neer te zetten als iets van deze tijd en dat het steeds erger wordt. In de vorige eeuwen was dat niet anders. In de dierenwereld is het natuurlijk ook heel gewoon om het uiterlijk in te zetten.

Door het vergelijk te maken met een 'slavenmarkt' ben je natuurlijk extreem bezig. Zag de slavenmarkt er vroeger maar zo uit als de modellen-wereld nu. Dan hadden de geschiedenisboekjes er heel anders uit gezien.

Ik denk dat je jezelf helpt door weer een beetje realistisch te worden. We leven in vrijheid en de meeste mensen kiezen hun eigen hobby's en streven carrières na. En voor veel van die hobby's en beroepen geldt, dat er beoordeling plaats vindt. Denk maar eens aan alle jury-sporten: turnen, dansen. Maar ook aan zingen of muziek maken. En wil je daar je werk van maken, dan weet je dat je nog vaker/strenger beoordeeld zal worden.

Ambieer je een loopbaan als model, dan gaat het om je uiterlijk. Dus de eventuele opdrachtgever wil jouw lijf en je gezicht zien. Ambieer je een loopbaan als danseres, dan zul je eindelijk audities moeten doen en word je steeds weer beoordeeld op wat je laat zien. Een musicalacteur moet zich ook steeds weer bewijzen om een rol te bemachtigen.

Of houd je nu een pleidooi voor de afschaffing van modellen? Dan zou ik zeggen: kruip lekker weer terug onder je steen

Stenna

Stenna

08-10-2015 om 19:59

hier onder de steen is het druk

Ik zie er ook behoorlijk leuk uit hoor Pug

Ik weet niet waarom sommigen me steeds woorden als verbieden, voorschrijven of afschaffen in de mond willen leggen. Dat stel ik nergens voor en daar gaat het me toch totaal niet om, is het dan zo onduidelijk? Nog maar een keer: het gaat me erom dat zoveel meisjes zich vrijwillig zoiets aan doen, en dit als hun gedroomde toekomst zien. En nee, dat vind ik geen heel goede zaak, mijn mening.

Ik vind de andere audities e.d. die Bloemetje noemt ook echt niet vergelijkbaar. Daar zit uiteraard ook een deel aangeboren talent in, maar vooral ook heel veel training en werk. (Hoe was het ook weer meer topsport en musici enzo: 20% aanleg, 80% zweet oid?). En de voldoening dat je na zoveel training een prestatie neerzet. Dat zie ik eerlijk gezegd niet bij daar op een rijtjes staan en gekozen worden op je jukbeenderen of je magerte. Weer: mijn visie, je kunt er ook een andere op hebben.

In het signaleren van de toegenomen druk op uiterlijke perfectie staan Sonny, Naomi, en ik niet alleen (onder onze steen). Er wordt toch veel geschreven en gesproken over de amerikaanse trend van steeds jonger en jonger cosmetisch gesleutel aan uiterlijk. Ik zou het zorgelijk vinden als die trend ook hierheen waait (misschien is het al zo?). Nogmaals: mijn mening, en die hoeft niet de jouwe te zijn, maar het is ook niet nodig kleinerend te doen, alsof ik wereldvreemd ben. Ik weet niet wie er het meest realistisch hier, je kunt het ook wegkijken, ontkennen en vergoeilijken noemen

Ely

Ely

09-10-2015 om 12:59

Korsetten

Vroeger werden dames gehesen in korsetten. Bij de chinezen werden voetjes afgebonden om ze mooi klein te houden. Nu duiken sommigen de operatietafel op. Onmogelijk te kwantificeren maar ik denk serieus niet dat het meer wordt. Anders ja, elke tijdgeest heeft zo z'n idiotieen. Maar echt veel meer? Nee. Zijn de idiotieen potentieel ingrijpender nu dan toen? Och, vraag dat aan zo'n Chinees voetje...

De meeste modellen moeten trouwens behoorlijk hard werken hoor om neer te zetten wat ze neer zetten. Trainen, voeding zijn voor de meeste dagelijks routine.

Stenna, de vergelijkingen die je maakt met de peuters die geen zand mogen gooien ed vind ik krom. Wat voor kwaad doet een model? Vooropgesteld dat ze haar uiterlijk op een gezonde manier heeft en houdt. Niks mis mee toch? Ik denk dat bij turnen en ballet de druk om mager te zijn ook niet voor de poes is. Dus als je anti modellen bent vanwege dat risico, wat wil je dan met die sporten? En waar stopt het?

En je zegt dat je niet spreekt van willen verbieden. Maar je bent wel 'tegen'. Wat wil je er dan mee?

Ad Hombre

Ad Hombre

09-10-2015 om 14:03

Modellen

Die topmodellen komen op mij eigenlijk over als sterke vrouwen. Misschien een alternatief ideaal t.o.v. het feministische ideaalbeeld.

Ongetwijfeld ook onterecht, maar ja, dat heb je met die media.

Yura

Yura

12-10-2015 om 12:25

Dit is in ieder geval een sterke vrouw

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/kandidaat-austrias-next-top-model-op-de-catwalk-uit-de-kleren

En het toont in ieder geval aan, dat sommige kandidaten wel degelijk nadenken en hun eigen grenzen bewaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2015 om 11:53

Stenna

Het is mijn wereldje niet, maar ja, dat is vrouwen-discuswerpen ook niet, of rashondenshows... brrrr... ook niet mijn ding. Maar dat wil niet zeggen dat het verkéérd is om ambities te hebben in die wereldjes. In de modellenwereld vraag ik me wel eens af of de combinatie sympathiek, mooi en slim tot de standaard competenties behoren, want dat komt niet standaard naar voren, maar ja, als je er mee om kunt gaan en je hebt je portie mazzel mee, dan kun je toch behoorlijk goed ´boeren´ als model. Ik denk ook dat jij nu vooral de modellen op het netvlies hebt die voor modehuizen op de catwalk willen staan, maar de dames die jouw favoriete truien, of jurken showen in een folder of catalogus zijn ook model. Zonder modellen zou ik het maar kraak nog smaak vinden in zo´n gids of folder. Het beroep is dus wel degelijk ´nodig´ en je moet ergens beginnen.

Wat ik ook van modellen vind, zie ik wel dat ze moeten werken om een strak figuur te houden. Ook na zwangerschappen moeten de flubbers binnen no-time weer weggetraind worden. Wij kunnen gewoon een jaar lang proberen te slinken en vinden het dan nog niet eens zo erg dat er wat buik overblijft. Misschien zijn we zelfs wel een beetje trots op dat buikje, want daar zat toch maar mooi je kind in, maar een model kan niet met een nog zichtbare kraamkamer haar werk weer oppakken. Het is dus hard werken, ik vrees dat het vaak ook moordende competitie is waar alleen de sterksten mee om kunnen gaan. En dat is de kant waar de meeste moeders denk ik zo bezorgd om zijn. Kan je kind dat aan? Maar om bij voorbaat te zeggen dat je kind het daarom niet mag doen... nee, ik zou kind toch eerder complimentjes geven omdat kind überhaupt een doel in haar leven heeft en dat waar wil maken. Ik zeg haar, maar dat kan ook hem zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.