Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

29-09-2015 om 23:49

Wat is dat met die topmodel wedstrijden


Jaina

Jaina

01-10-2015 om 13:14

Niet aanmoedigen

Ik vind het altijd net van die veekeuringen dit soort wedstrijden. Ik zou ook absoluut niet aanmoedigen dat mijn kinderen daar aan mee doen. Ik vind het heel verkeerd om zo op uiterlijk te focussen. Ik weigerde ook altijd om speelgoed te kopen wat dat had als onderwerp heeft. Een van mijn nichtjes wilde vorig jaar een lego setje hebben van lego friends over topmodellen. Dat heeft ze niet gekregen want ik koop dat niet. Als ze het nou van iemand anders krjijgt ga ik het heus niet afpakken maar om het nou zelf te kopen vond ik te ver gaan. Ik vind dat ook echt heel anders dan een top sporter bijvoorbeeld. Dan gaat het om innerlijke talenten die je door hard werken tot uiting brengt. En dat zal deels te maken hebben met mijn feministische instelling en deels ook met mijn geloof. Les extrêmes se touchent zeg maar

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2015 om 13:46

Ach Maxim

die is gewoon een beetje onaangepast.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2015 om 14:00

Het wereldje

Ik vind het wereldje van modellen wel vrij eng. Ik moet er niet aan denken om eerlijk te zijn. Maar er zijn wel meer wereldjes die ik eng vind. Er lijkt een kleine verschuiving plaats te vinden naar wat vollere modellen. De 'kuikentjes' van nu, hoeven hoop ik geen uitgemergelde zwanen meer te worden. Ik heb het gevoel dat het best een harde wereld kan zijn en daar moet je tegen kunnen. Het nare van het afgekeurd worden op het uiterlijk is dat je er zo onzeker van kunt worden. Meisjes die al onzeker zijn... zouden die er aan mee doen? Je moet toch al een zekere lef hebben en het idee hebben dat je kans maakt? Het is aan de omgeving om eerlijk te zijn als zij die kans niet zo groot inschatten. Net zoals dat bij allerlei competitie-achtige activiteiten geldt. Zingen... doe maar niet als het kwaliteit douchecabine heeft. Hopen op een toekomst als profvoetballer... ? Zorg eerst maar eens dat je op amateurniveau goed presteert. Dus eigenlijk wil ik zeggen: ouders stimuleer je kinderen om bepaalde dromen na te jagen en hoop te hebben, maar hou het wel realistisch. En wil een meisje of jongen dan toch de gok wagen, dan moet dat maar. Teleurstellingen moet iedereen leren te verwerken, net als onaardige kritiek.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2015 om 14:14

Jaina

Ik stuitte vorige week toevallig op Sonia Singh op Facebook. Zij veranderd Bratzpoppen in lieve meisjespoppen. Ik vind het een verandeming. Ik ben niet tegen Barbies en soorgelijke poppen, maar ik vraag me altijd wel af waarom de makers het idee hebben dat meisjes van 8 jaar met poppen willen spelen die niet voldoen aan wat meer realistisch is.

Kijk maar eens: http://www.themercury.com.au/lifestyle/tassie-womans-de-vamped-dolls-an-international-hit/story-fnj64o6u-1227192225243

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2015 om 14:21

Jaina

Je maakt er een grapje van door "Les extrêmes se touchent zeg maar " te zeggen, maar ik verbaas me daar soms echt over bij jou. Je bent binnen je gezin naar mijn gevoel bereid om totaal niet-feministisch getinte opvattingen normaal te vinden. Er zijn meisjes en jongens en die mogen verschillende dingen, of worden er afhankelijk van de sekse anders om 'afgerekend' als ze toch iets tegen de regels doen. Of zie ik dat verkeerd?

Jaina

Jaina

01-10-2015 om 18:11

Kaaskopje

Ja, die vermaakte poppen zien er inderdaad veel leuker uit. Zoiets zou ik veel eerder kopen dan die echte Bratz poppen.

In zo'n onderwerp als dit (topmodellen) komen de meningen van feministen en religieuze mensen weer bij elkaar terwijl ik bij veel andere onderwerpen dan weer eens meer aan de feministische kant zit en soms ook hele andere meningen heb. Maar binnen het gezin zijn dingen natuurlijk nog weer anders. Mijn man is er ook nog en die is veel conservatiever dan ik op sommige gebieden dus dan sluit je compromissen. Ik kan niet altijd mijn eigen zin doordrijven.

Bovendien heb je ook nog de buitenwereld. In principe mogen mijn dochters alles wat mijn zonen ook mogen. Ik kan zo niks bedenken wat de een wel mag en de ander niet van mij. Ik heb ook niet het idee dat ik ze anders behandel. Tenminste niet bewust. Onbewust schijnt iedereen jongens en meisjes anders te behandelen blijkt uit sociologisch en psychologisch onderzoek. Maar zeker niet bewust. Mijn man wel weer. Die staat daar anders in. Daar confronteer ik hem ook wel mee maar je kan niet iemand veranderen. Dus het gaat thuis soms anders dan ik zou willen als ik de enige ouder zou zijn. En je hebt absoluuut gelijk dat ze anders afgerekend worden op hoe ze zich gedragen. Maar daar kan ik niks aan doen. Dat is de buitenwereld. En daar wil ik mijn dochters wel tegen waarschuwen. Dat elke foute stap die zij doen 100 keer meer besproken en uitgemeten zal worden dan dat van hun broers en dat kleine foutjes hun veel harder zullen worden aangerekend. Het heeft geen zin om te doen alsof dat niet zo is.

Ely

Ely

01-10-2015 om 18:55

Goh

Jaina hier ben ik ff op aan t kauwen hoor.... Over fouten die bij meisjes meer nagedragen worden. Bedoel je dat op alle fronten? Of alleen op seks/relatie vlak?

Jaina

Jaina

01-10-2015 om 21:04

Ely

Voornamelijk op het gebied van relaties en dergelijke. Maar ook wel andere dingen zoals bijvoorbeeld alcohol consumptie en kledingkeuze. En in het bedrijfsleven is het ook nog altijd een stuk makkelijker om een man te zijn. Ik zie het waar ik werk ook wel. Vrouwen die het wordt verweten dat ze zwanger zijn geworden. Of het feit dat van mannen automatisch wordt aangenomen dat ze er wel meer verstand van zullen hebben.
Je ziet het ook in de manier waarop de media omgaan met Hillary Clinton. Harder en minder vergeefelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 02:14

Jaina

Ik vrees dat ik niet geschikt zou zijn voor zo'n compromissen-huwelijk. Als ik geen kant op kan met wat voor westerse begrippen normaal is zou ik mijn mond echt niet kunnen houden.

creabea

creabea

02-10-2015 om 09:03

die poppen

geniaal! Echt goed zeg.

poppen

Leuk, die poppen. Vind ik. Vinden anderen op dit forum. En vinden de kindertjes uit de doelgroep vermoedelijk niet. Doet me een beetje denken aan de frustratie van ouders die mooi, degelijk, en verantwoord houden speelgoed kopen voor hun kroost, om tandenknarsend te moeten aanzien hoe die kinderen zich verheugd storten op felgekleurde plastic rotzooi van de Action die door een goedbedoelende oma wordt aangedragen (been there, done that...)

Gelukkig houdt mijn dochter niet van poppen, dus de Bratz gaan mijn deurtje vooralsnog voorbij.

Groeten,

Temet

Molleke

Molleke

02-10-2015 om 10:38

Poppen

Eerlijk gezegd vind ik de poppen er erg saai uit zien. Ze lijken ook sprekend op die vrouw die ze veranderd

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 13:29

Bratz

Ik vind de Bratzpoppen niet mooi en mijn dochters hebben ze ook nooit mooi gevonden. Over de top opgemaakt. Voor die poppen vind ik dit een leuke make-over. Barbie's vind ik nog wel meevallen.

Jaina

Jaina

02-10-2015 om 13:47

Kaaskopje

Maar in elk huwelijk moet je toch compromissen sluiten?
Verder geef ik natuurlijk gewoon mijn mening thuis. Dat doet mijn man ook. Vaak hoeven we niet eens een beslissing gezamelijk te nemen maar kunnen we allebei zelf doen wat we willen. We zijn tenslotte autonome volwassenen. Soms met betrekking naar de kinderen toe sluit je compromissen. Maar ik denk dat dit altijd wel het geval is? Of zijn jullie het altijd 100% eens? Dat kan natuurlijk maar ik denk dat in de meeste huwelijken er heus wel eens meningsverschillen zijn over de kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 15:53

Jaina

Nou, laat ik inderdaad eerlijk zijn. Zo van 8 naar 16 jaar waren tropenjaren wat de kinderen betreft. Ik heb een LAT-relatie overwogen), maar de basis was wel vanuit een zelfde opvatting. Geloof, politiek, hoe je tegen het leven aankijkt, daarin zijn mijn man en ik redelijk eensgezind. Ik denk dat als een van ons beiden de regels zou hebben bepaald vanuit een bepaalde overtuiging, dat het best lastig had kunnen worden.

Casteau

Casteau

02-10-2015 om 16:25

compromissen

Hele kleintjes. Bv man moet ergens heen en wil zoon meenemen, terwijl ik het dan of te laat of te saai voor hem vind.

Met een man met serieus andere basisideeën zou ik niet kunnen samenleven. Het bovenstaande is geen basisidee, maar een praktische issue.

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 16:26

Maxim Hartman

Ik kende man niet en heb even op Google afbeeldingen gekeken. Ik mannen van 50 vaak zeer aantrekkelijk. Hem niet....

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 17:20

Jaina

Toch nog even terug hiernaar: Dat elke foute stap die zij doen 100 keer meer besproken en uitgemeten zal worden dan dat van hun broers en dat kleine foutjes hun veel harder zullen worden aangerekend. Het heeft geen zin om te doen alsof dat niet zo is.===

Ik heb dit ook nog even 'herkauwd' en ik kan het er toch niet mee eens zijn. Ik denk toch, en ik hoop dat je mij genoeg kent om te weten dat ik mijn woorden goed probeer te kiezen, dat jij al té lang in een wereldje zit waarin het geloof van je man de norm is geworden, om nog goed te zien of dat ook de norm is van veel mensen buiten dat wereldje. Ik vind niet dat je kunt stellen dat alles van meisjes 100 keer meer besproken en uitgemeten wordt. Helaas kan het nog zo zijn dat jongens geen slettebak genoemd worden bij wisselende seksuele contacten en meisjes wel, maar daar houdt het m.i. ook wel een beetje mee op, wat dit betreft. Ja en dat er nog steeds ongelijkheid is op de arbeidsmarkt... klopt ook. Maar dat elke stap die een meisje doet 100 keer meer besproken en uitgemeten wordt dan van hun broer, vind ik toch niet normaal. Ik zou mijn dochters in ieder geval niet in die sfeer adviseren. Ik heb dus eigenlijk het gevoel dat dat meer een conclusie van jou is vanuit jouw binnenwereld, dan vanuit de buitenwereld.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2015 om 17:31

Kaaskopje

"Dat elke foute stap die zij doen 100 keer meer besproken en uitgemeten zal worden dan dat van hun broers en dat kleine foutjes hun veel harder zullen worden aangerekend."

Ik geloof niet dat dat waar is. Ik merk het iig niet op mijn werk of zo. Dat Hillary Clinton hard wordt aangepakt zal best, maar zo is de politiek nou eenmaal: hard. Je moet je niet laten pakken.

Ik heb wel eens het gevoel dat *juist* vrouwen extra kritisch zijn op carrierevrouwen, misschien omdat die het anders doen dan zij.

Jamie

Jamie

02-10-2015 om 17:53

Hillary

Ik vind Hillary ook een slecht voorbeeld want álle mensen die president willen worden worden van top tot teen doorgelicht en álles zal boven komen. Genoeg resultaten uit het verleden die dat bewijzen. Hillary is niet anders dan die mannen.

bloemetje

bloemetje

02-10-2015 om 20:28

Denk ik ook

"Ik heb wel eens het gevoel dat *juist* vrouwen extra kritisch zijn op carrierevrouwen, misschien omdat die het anders doen dan zij."

Dat denk ik ook. En niet alleen naar carrière vrouwen, maar naar vrouwen in het algemeen. De grootste vijand van de vrouw is niet de man, maar de vrouw zelf. Dat zie je ook in dit draadje weer. Het zijn steeds weer vrouwen die (soms ook nog onder het mom van feminisme) andere vrouwen willen begrenzen.

Ely

Ely

02-10-2015 om 22:37

Tsja

In sommige aspecten zitten vrouwen in een andere dynamiek dan mannen. Maar dat is niet alleen maar negatief. Laten we eerlijk zijn, als vrouw kun je juist ook met dingen wegkomen door alleen maar met je ogen te knipperen. Weinig mannen die dat nadoen. Het is gewoon ánders soms, niet beter of slechter, gewoon anders. Ik hoop oprecht Jaina, dat je je dochters dat laat zien, de nadelen maar zeker ook de voordelen. En please, staar je niet blind op frases over dat het moeilijker is in het bedrijfsleven. Ik weet niet waar je werkt maar het is eeuwig zonde om je blind te staren op een voorbeeld als Hilary en haar moeilijkheden als je bv zelf probeert een positie in het middenmanagement te krijgen.

Meiden, in godsnaam, laten we ophouden met elkaar dingen aan te praten dat het niet goed zou zijn om trots te zijn op je uiterlijk en daarom kansen wilt benutten daar geld mee te verdienen of dat het moeilijk zou zijn je als vrouw staande te houden in het bedrijfsleven of dat jouw fouten breder uitgemeten worden dan die van je broer. Wat brengt het behalve negativiteit?

rode krullenbol

rode krullenbol

02-10-2015 om 23:38

Vraagje van praktische aard

Mogen gedomesticeerde thuisblijfmoeders ook meedoen aan die wedstrijden? Of is er sprake van leeftijdsdiscriminatie? Anders zie ik wel kansen ...

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 12:05

Ik neem aan dat je hebt gezien dat die uitspraak van Jaina was?

Ik denk dat vrouwen het elkaar in het algemeen moeilijker maken dan dat mannen dat doen. Hoor je eenmaal tot dezelfde groep, dan gaan ze wel voor elkaar door het vuur.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 12:06

Rode Krullebol

Ik weet het niet hoor... Ik denk dat de wilde variant meer kans maakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 12:11

Ely

Ik zou met de kennis van nu en met het lijf van een jonge godin, meteen in die modellenwereld stappen als ik daar een riant inkomen door zou verdienen. Ik heb meer eelt op mijn ziel dan 36 jaar geleden en val niet voor elke vent die mij gouden bergen belooft. Dat is het nadeel van die modellenwereld. Je moet er tegen kunnen en je er staande in kunnen houden. Intelligentie is sóms wel ver te zoeken, maar dat is misschien een onaardige opmerking.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-10-2015 om 13:10

@Kaaskopje

Ho ho! Misschien ben ik wel dermate gedomesticeerd, dat ik op commando het wilde beest in mij kan loslaten ...

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2015 om 14:22

Kaaskopje

"Ik neem aan dat je hebt gezien dat die uitspraak van Jaina was?"

Uh, ja, dat had ik inderdaad gezien. Dus hoe die verkeerde kop er dan boven komt? Het OO-duiveltje?

"Ik denk dat vrouwen het elkaar in het algemeen moeilijker maken dan dat mannen dat doen. Hoor je eenmaal tot dezelfde groep, dan gaan ze wel voor elkaar door het vuur."

Oef, da's ook weer een beetje eng. Als je dat te ver doortrekt krijg je ook weer allerlei ongewenste effecten. Vriendjespolitiek, elkaar de hand boven het hoofd houden, etc (ik wil daar overigens niet mij suggereren dat bij mannen een kleiner probleem zou zij, misschien zelfs integendeel)

Jaina

Jaina

03-10-2015 om 15:27

Weet ik niet zo

Dat vrouwen harder zouden zijn voor elkaar in het bedrijfsleven hoor ik wel vaker. Ik betwijfel of het echt zo is of dat het gewoon iets wat mensen zeggen. Ik heb er in elk geval geen ervaring mee. Natuurlijk heb ik vrouwelijke collega's gehad die niet zo collegiaal waren maar het is me nooit speciaal opgevallen dat vrouwen minder collegiaal zijn dan mannen. De keren dat ik last heb gehad van sexisme kwam het altijd uit de mannelijke hoek. Hoewel ik ook daar moet zeggen dat het nu echt een stuk beter is dan 30 jaar geleden.

Jaina

Jaina

03-10-2015 om 15:38

Hillary

Natuurlijk worden mannen in de politiek ook volkomen doorgelicht en regelmatig afgemaakt maar de toon is anders. Ik vind het echt opmerkelijk hoe fel de media zijn tegen Hillary Clinton. Vrouwen worden in de politiek vaak harder afgerekend dan mannen.
Volgens sommige onderzoekers komt dit door de politieke cultuur de vrouwen nog altijd als de Ander ziet

(zie bijvoorbeeld http://www.cios.org/EJCPUBLIC/003/1/00312.HTML )

Ook een leuk artikel:

http://www.theguardian.com/politics/2013/jun/14/top-10-sexist-moments-politics

http://mic.com/articles/114400/7-sexist-attacks-hillary-clinton-faced-in-2008-and-how-she-can-combat-them-in-2016

http://www.vocativ.com/news/214710/your-guide-to-anti-hillary-clinton-sexism

http://crooksandliars.com/2015/09/how-sexism-underpins-media-criticism

En zelfs haar rivaal Bernie Sanders heeft het door:

http://edition.cnn.com/2015/08/09/politics/bernie-sanders-hillary-clinton-sexist-criticism/

ps: ik doe nu iets wat ik zelf altijd vrij irritant vind door te verwijzen naar allerlei artikelen maar het wordt daarin eloquenter en beter verwoord dan ik zelf doe op dit moment.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.