Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

29-09-2015 om 23:49

Wat is dat met die topmodel wedstrijden


Jaina

Jaina

03-10-2015 om 15:46

Kaaskopje

Het verschil wat ik zelf merk tussen de Arabische cultuur en de Europeese cultuur is dat in de Arabische cultuur alles heel erg is uitvergroot maar dat dezelfde dynamiek tussen man en vrouw ook te vinden is in Europa maar veel subtieler.
En ik hoor het inderdaad ook van schoolkinderen. Gewoon Franse Europese kinderen die het ook hebben over meisjes die veel met andere jongens zoenen en dus een slet zijn terwijl ze een veel verzoenlijker houding hebben tegenover jongens die hetzelfde doen. Dat geldt overigens zowel voor meisjes als voor jongens die houding. En bij middelbare scholieren is het allemaal wat uitvergroter dan bij volwassenen maar die dynamiek lijkt toch behouden te zijn.
Ik ben het daar ook niet mee eens en ik vind het fout maar het is helaas wel zoals het lijkt te werken.
Bij jongens wordt er vaak veel makkelijker gesproken over ach hij is nog jong, hij moet zijn wilde haren nog kwijt, laat hem maar even... Dat soort dingen. En dat doen niet alleen andere mannen maar ook vrouwen.
Het is moeilijk omdat ik wel zie wat er mis is soms in dit soort zaken maar dat ik tegelijk natuurlijk een product ben van dezelfde maatschappij en dat ik dus ook regelmatig aan dezelfde fouten verval.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2015 om 18:13

Jaina

"En ik hoor het inderdaad ook van schoolkinderen. Gewoon Franse Europese kinderen die het ook hebben over meisjes die veel met andere jongens zoenen en dus een slet zijn terwijl ze een veel verzoenlijker houding hebben tegenover jongens die hetzelfde doen."

Ik ken zelfs meisjes die zichzelf een slet vinden en er trots op zijn. Da's pas emancipatie!

Jaina

"Dat vrouwen harder zouden zijn voor elkaar in het bedrijfsleven hoor ik wel vaker. Ik betwijfel of het echt zo is of dat het gewoon iets wat mensen zeggen. "

Ik vroeg me dat ook altijd af. Nou zit ik niet echt in Het Bedrijfsleven, maar altijd gaat het verhaal dat vrouwen elkaar onderling het licht in de ogen niet gunnen, dit itt mannen, en dat had ik in de praktijk eigenlijk nooit meegemaakt, en ook niet uit de eerste hand gehoord.

Niet al te lang geleden is er een onderzoek verschenen met als resultaat dat dit gewoon inderdaad niet waar is. Het cliché van de krabbenmand is niet op feiten gebaseerd en vrouwen zijn onderling niet minder collegiaal dan mannen.

Ondertussen neem ik mij nu voor om als er een interessant verhaal in de krant verschijnt even de link te knip/plakken zodat ik die voor toekomstige postings paraat heb. Want ik heb nu natuurlijk geen bron voor dit onderzoek. Dus je zult me op mijn blauwe ogen moeten geloven (erger, dat die ogen daadwerkelijk blauw zijn zul je ook maar van me moeten aannemen).

Maar goed: je twijfels (en de mijne) waren dus terecht.

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

05-10-2015 om 10:31

mogen of willen

Bloemetje: "Mijn interpretatie van feminisme is vooral dat meisje de vrijheid hebben om te doen wat ze willen.
Bijzonder dat het jou juist vrouwen zijn die elkaar beperkingen willen opleggen. Deze meisjes willen dit."

Ik gaat me er niet om het (in het algemeen) te verbieden oid. Maar het baart me zorgen dat zoveel meisjes dit willen.
Ook (of juist?) als dat alleen voor het grote geld is.

Stenna

Stenna

05-10-2015 om 10:43

wie is er fout

En nog een aanvulling: dat ik me stoor aan dat keuringsbeeld betekent niet dat ik vind dat die meisjes iets fout doen, maar het programma. Ok, zoals boven gezegd vind ik het wel zorgelijk dat zoveel meisjes zoiets willen (waar komt dat vandaan, die gerichtheid op het grote geld verdienen met je lichaam). Maar erger nog is dat zo'n programma daar misbruik van maakt door ze dan maar alles te laten doen wat ze bedenken, zonder enig respect voor die meisjes of enige bedenkingen over grenzen, etc.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2015 om 11:00

Stenna

"Maar erger nog is dat zo'n programma daar misbruik van maakt door ze dan maar alles te laten doen wat ze bedenken, zonder enig respect voor die meisjes of enige bedenkingen over grenzen, etc."

De plaats waar religieus conservativisme en progressief feminisme elkaar ontmoeten.

"Ook (of juist?) als dat alleen voor het grote geld is."

Juist misschien, maar in mijn eerdere post wees ik er al op dat dat 'grote geld' in veel gevallen alleen een extra lokkertje is. Pubermeisjes dragen geen weinig verhullende kleding om het 'grote geld' binnen te halen. Dat zit ze ergens in de genen of tenminste ergens diep in de cultuur. Maar ik vermoed het eerste.

bloemetje

bloemetje

05-10-2015 om 11:22

Stenna

Ach Stenna, er zijn ook mannelijke modellen hoor. Dus ook jongens willen geld verdienen met hun uiterlijk.

De vraag is: waarom vind je het zo zorgelijk dat mensen willen profiteren van hun uiterlijk? Wat maakt dat nou zo anders dan willen profiteren van je intelligentie, muzikaliteit of sportiviteit? Waarom is het een wel zorgelijk en het ander juist heel wenselijk? En waarom verbaas je je überhaupt over de aantrekkingskracht van een goed betaalde baan?

Het gaat om modellenwerk, niet om prostitutie ofzo.

Je lijkt je wel erg te focussen op het 'schaars gekleed'. Terwijl modellen over het algemeen gewoon kleding aan hebben. Daar worden ze namelijk voor betaald. Kijk op de website van een willekeurig kledingmerk en daar zie je zo: de modellen waar jij je zo veel zorgen over maakt.

Volgens mij zegt jouw 'bezorgdheid' vooral iets over jou zelf.

Doorzippen

Programma's als holland next topmodel, zip ik door. Niet zo zeer omdat de dames via die route snel geld hopen te verdienen en daar veel voor over hebben, maar vanwege het lage niveau waarmee ze met elkaar omgaan. Ik doel op het geroddel en gekift om elkaar uit de markt te prijzen. De psychologische oorlogsvoering om een tegenstander te breken zodat de foto's mislukken. Wat een genot om daar naar te kijken....brr.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 11:50

flanagan

Ook hier zie ik geen enkel verschil in de sport hoor... één en al psychologische oorlogsvoering!

Verder eens met Bloemetje, ga deze discussie eens aan op babybrabbel en je zult een hele andere krijgen maar maakt het de mens daar nu slechter? Hier weet je dat je door gewoon een hoge opleiding te doen je ook geld kan verdienen, dat publiek heeft die mogelijkheid nu eenmaal niet zo en probeert het op deze manier.

Nogmaals: de vleeskeuring vind ik ook helemaal niets, daar ben ik het mee eens maar haal niet de hele business erbij. Modellen werken lichamelijk hard om hun lichaam in een goede conditie te houden, niet anders dan sporters.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2015 om 13:29

Jamie

Misschien dat het opleidingsniveau op OO gemiddeld hoger is dan op babybrabbel e.d., maar er zitten ook lager opgeleide mensen op OO (ikke zei de gek), maar ik kan aardig meekomen in de schrijfstijl en respectvol op een ander reageren en heb totaal niets met competitieprogramma's als datingprogramma's, modellenwedstrijden, Robinson Crusoë of elkaar opsluiten enz.. Die houding van 'wij hier zijn anders, maar ach laat die van Babybrabbel ook in hun waarde'... ik heb er een beetje moeite mee. Laag niveau is m.i. niet automatisch dús grover en respectlozer met elkaar omgaan en bereid zijn om met 'de tieten half bloot' te gaan voor het geld. Het is je opvoeding, je karakter en je omgeving, die je hierin aanmoedigt of ontmoedigt. Vlak hoger opgeleid ook niet weg wat betreft 'plat' gedrag of tot ver gaan om aan meer geld te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2015 om 13:30

Achter geld

had ook een ' gemoeten).

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2015 om 13:32

Forumbeheer

Help, ik heb mezelf verkeerd gecorrigeerd. En ik maar doen of ik lekker mee kan komen hier, haha.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 13:35

Kaaskopje

Zeg het is niet mijn mening ofzo maar ik denk wel dat het hier bedoeld wordt door deze of gene. Lageropgeleiden doen dit gemiddeld meer dan hogeropgeleiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2015 om 14:15

Moeilijk te vinden

Ik dacht.. ik kijk eens naar de achtergrond van topmodellen, maar ik zie niet veel meer dan wat bij de carrière hoort van bijvoorbeeld Daphne Groeneveld. Wel dat ze met haar moeder in de Bijenkorf gespot is, haha.

Ik denk ook dat gemiddeld genomen de droom 'ik wil rijk worden' meer voorkomt bij jongeren uit gezinnen met een lager inkomen en een middelbare opleiding, dan bij universitair geschoolden, maar ik wilde vooral zeggen dat het een het ander niet uitsluit. Als je als rijk wichtje niet veel meer kan dan mooi zijn, dan kan een loopbaan als model ook lonken.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 14:32

nou ja

Ik geloof niet dat onze discussie ergens naar toe gaat maar ik denk dat het echt gescout willen worden bij een vleeskeuring meer mensen trekt uit de lagere beroepsbevolking en 'van de straat halen' kan ook bij de hogere lagen voorkomen?

Omgang

Te verduidelijking; met laag niveau wil ik niets zeggen over de intelligentie. Tijdens de HBO-opleiding was een medestudent die regelmatig op pad was voor een fotosessies terwijl ik een zaterdagbaantje had bij Livera lingeriemode.
Mij gaat het om de wijze waarop ze met elkaar omgaan.

Oja, in de sport is een scheidsrechter aanwezig, die het spel stil legt bij onsportief gedrag.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2015 om 14:46

Oh Jamie

Ik wil er ook helemaal geen discussie van maken hoor. Je conclusie zou kunnen kloppen.

Stenna

Stenna

05-10-2015 om 22:38

plank mis

Ik geloof niet dat ik me focus op het "schaars gekleed" zijn, bloemetje. Dat heb ik precies 1x gebruikt in de openingspost, om het beeld van die keuring te schetsen. Verder gaat het me in het geheel niet daarom (en de link naar religieus conservatisme, van Ad Hombre slaat dus ook de plank mis). Nogmaals: ik vind die massale keuring in rijen opgesteld met er tussendoor lopende juryleden vernederend, evenals de manier waarop er in het programma met de meisjes wordt omgesprongen. Ze moeten bewijzen hoe slaafs ze zijn naar de jury toe en tegelijk hoe geniepig naar elkaar, worden afgezeken en te kijk gezet. En blijf me verwonderen dat meisjes zichzelf dat willen aandoen. Voor wat? Dat hun motivatie het grote geld zou zijn kwam als suggestie uit de reacties hier, Hombre.

Stenna

Stenna

06-10-2015 om 00:00

genetisch en natuur

Ik vind jouw beeld van jonge vrouwen ook nogal eenzijdig en beperkt, Hombre. Je stelt dat ze allemaal genetisch voorbestemd zijn om zich schaars te kleden en voortdurend bezig te zijn hun lichaam te showen en aandacht te krijgen met hun uiterlijk. Zonder dat opvoeding, kennis, intelligente of vrije wil daar enige invloed op heeft (want genetisch en “natuur”). Komt griezelig dichtbij de boerka-papa, die zijn dochters tegen zichzelf, hun natuur en gebrek aan natuurlijke rem moet beschermen.

Grappig genoeg zie ik om me heen juist hele andere meisjes, die aan dit beeld (en het modellenmarkt beeld) niet voldoen. Ze zien er prachtig uit hoor, maar zijn verder ook met andere zaken in hun leven bezig. Zal wel een selectief beeld zijn (de meeste zijn studenten en stagaires bij ons).

Ad Hombre

Ad Hombre

06-10-2015 om 08:38

Stenna

"Ik vind jouw beeld van jonge vrouwen ook nogal eenzijdig en beperkt, Hombre. Je stelt dat ze allemaal genetisch voorbestemd zijn om zich schaars te kleden en voortdurend bezig te zijn hun lichaam te showen en aandacht te krijgen met hun uiterlijk. Zonder dat opvoeding, kennis, intelligente of vrije wil daar enige invloed op heeft (want genetisch en “natuur”). Komt griezelig dichtbij de boerka-papa, die zijn dochters tegen zichzelf, hun natuur en gebrek aan natuurlijke rem moet beschermen."

Ik vind jouw beeld van mij nogal eenzijdig en beperkt. Mensen zijn meer dan hun genen, maar het is een fout om dan maar te denken dat die genen en die primitieve aandrangen er niet toe doen. Vergeet niet dat deze draad begon met iemand die 'het niet begreep'. Nou ik begrijp het wel. Net zoals ik begrijp dat er meisjes en vrouwen zijn (vast de meerderheid) die nog niet dood in een bikini bij zo'n topmodel wedstrijd gevonden zouden willen worden. Net zoals ik begrijp dat mij afschilderen als een boerka-papa met een uiterst beperkt beeld van de vrouwelijke psyche jou een lekker gevoel van morele superioriteit geeft. En *dat* gun ik je nou net niet!

"Grappig genoeg zie ik om me heen juist hele andere meisjes, die aan dit beeld (en het modellenmarkt beeld) niet voldoen. Ze zien er prachtig uit hoor, maar zijn verder ook met andere zaken in hun leven bezig. Zal wel een selectief beeld zijn (de meeste zijn studenten en stagaires bij ons)."

Zou zomaar kunnen. Die meisjes die zich wel aan hun driften overgeven zijn vast dommere laagopgeleide meisjes zoals hierboven gehint werd. Of het zijn misschien wel diezelfde meisjes als jij kent die in een club of erotisch feest helemaal uit hun dak gaan met een pilletje op. Ook dat zou zomaar kunnen. Weet ik veel? Weet jij veel?

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 08:47

ad hombre

Ik weet niet veel van je maar wel dat je nachtmerries krijgt van het filmpje onder dit stukje: http://quirlycues.com/after-fearing-his-pit-bull-would-harm-the-baby-this-man-had-a-complete-change-of-heart/?utm_source=MG&utm_medium=Social&utm_campaign=pitbull#

Welterusten

Ely

Ely

06-10-2015 om 08:56

Huh Jamie?

Ik heb het filmpje niet bekeken maar zo te zien gaat t over een hond en een baby, wat heeft dit met de discussie te maken?

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 08:59

Klopt ely

Het was ook voor ad bedoeld maar ik zie nu dat de OT in de titel verdwenen is toen ik daar wat in veranderde

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 09:01

oja

en het ging er om dat wij hier een eenzijdig beeld van hem hebben en ik wilde laten zien dat ik nog wel iets van hem weet toen ik dat filmpje onder ogen kreeg van een hondenfan in mijn kennissenkring

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2015 om 09:25

Jamie o.t.

Het is een goed gebruik op OO om niet het ene onderwerp op zo'n manier in een ander draadje te trekken. We ontkomen er niet aan dat we elkaar een beetje leren kennen, met de nadruk op een beetje, maar het ene onderwerp is het andere nu eenmaal niet.

Nog o.t.-er: schattige foto. Ik heb zelf twee honden en weet dat ze binnen een flits minder schattig gedrag kunnen vertonen. Leuk voor de foto dus, maar ik hoop dat iedereen altijd zijn verstand blijft gebruiken.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 09:40

Kaaskopje

Het was absoluut niet mijn bedoeling om verder te discussiëren over honden of om honden in deze discussie te betrekken dus iets uit een ander draadje hier gebruiken als argument is niet wat de bedoeling was (en dát mag dus niet). De OT was weggevallen dat was het enige. Ik zag het filmpje, werd er zelf al misselijk van en dacht: dat is er eentje voor Ad.

Zullen we er maar weer over ophouden?

Stenna

Stenna

06-10-2015 om 21:37

gunnen

Ik heb gewoon een andere visie, Ad Hombre, ik geloof nl niet dat dit (jezelf laten vernederen in een programma) voortkomt uit genen of driften. Er zijn er vast ook die het wel met je eens zijn, maar je zou mij wel mijn andere mening kunnen gunnen. Daar hoef je niet zoiets als morele superioriteit (?) bij te slepen, dat komt waarschijnlijk dan weer voort uit het op jouw beurt beperkte beeld van mij als zure onvrouwelijke feministe. De vergelijking ging daarom: de visie dat meisjes gedreven worden door hun driften (deels of niet deels, wat maakt het uit) en dan rare dingen doen. Dat geloof ik niet.
Of mijn stagaires af en toe eens uit hun dak gaan weet ik niet nee. Kan me ook niet schelen. Hun dagelijks leven en toekomstplannen omvatten in elk geval niet zichzelf te kijk zetten in rijen van 20 en geinspecteerd worden als op een slavenmarkt. Ik geloof ook niet in die tweedeling van hoog/laag opgeleid: onder die modellen in spe zijn toch ook wel studentes, dacht ik? Dus snap ik het nog steeds niet, waarom sommigen (zoveel) zich dit laten aandoen (en anderen niet).

Ely

Ely

07-10-2015 om 00:25

Hou je vast hoor

Maar waarom is het vernederend als er kritisch naar je verschijning wordt gekeken nadat je daar zelf bewust voor gekozen hebt? Ik erken dat er kwetsbare mensen zijn die hier niet van opknappen maar dat maakt het geheel wat mij betreft niet vernederend. Onze hele maatschappij hangt van meet, weeg en interpretatie momenten aan elkaar, school, in welk team je sport, eventuele wedstrijden, andere hobby's (bij toneel of muziek maken zit er ook een afbreuk risico in), solliciteren, assessments, beoordelingsgesprekken, wel of geen promotie, etc etc.
Omdat dit om uiterlijk gaat is het vernederend? Of omdat er iets seksueels aan zit? Het vaker meisjes zijn dan jongens? Is de strormbaan in het leger dan ook vernederend?
Alles wat we doen en bereiken is een mix van aanleg en inzet. Aanleg is oneerlijk verdeeld, afhankelijk van hoe je kijkt. En of inzet in aanleg zit is ook een discussie op zich maar die kramp als het om uiterlijk gaat lijkt mij niet nodig. Natuurlijk moet je alert zijn op de kwetsbare kanten erin. Maar laten we alsjeblieft niet doorschieten. Wat brengt het ons behalve gedoe? Meiden (en jongens) die met hun uiterlijk willen pronken doen t toch wel

O en Jamie; kaaskopje verwoordt het mooi. Ik heb de indruk dat de heren op dit forum wat vaker in een bepaald daglicht gezet worden omdat ze wat meer opvallen en dat vind ik persoonlijk jammer, ik vind het vaak juist verfrissend, al die verschillende invalshoeken.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-10-2015 om 07:08

Stenna

"de visie dat meisjes gedreven worden door hun driften (deels of niet deels, wat maakt het uit) en dan rare dingen doen. Dat geloof ik niet."

Da's nogal een fundamenteel verschil van inzicht dan. Want ik geloof er heilig in dat mensen deels gedreven door hun driften rare dingen doen. Volgens mij zie je weinig anders als je de kranten opent.

Je bent blijkbaar een van de laatste aanhangers van Aristoteles' mens als rationeel dier:

http://psychcentral.com/blog/archives/2011/01/31/are-we-rational-animals/

Ik ben een grote fan van rationaliteit. Ik probeer het in ieder geval vaak te zijn. Maar zelfs dam moet ik erkennen dat de rationaliteit in mijn en andermans gedrag vaak ver te zoeken is. En als het over sex en liefde gaat is dat misschien maar goed ook.

Stenna

Stenna

07-10-2015 om 20:34

Ely en Ad

Interessante gezichtspunten, allebei. Anders dan de mijne, maar dat maakt dit forum ook interessant. Ik ga er even over nadenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.