Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:07

Wat doet veilig thuis?


Laat hen vertellen waar ze voor komen. Ga niet leeglopen over problemen waar zij nog niet van weten. Geef beknopt erkenning als je de problemen waar ze mee komen herkent en denk alvast na over de aanpak. Laat zoveel mogelijk zien dat jullie (al) actief en effectief bezig zijn, dat jullie verantwoordelijkheid en regie nemen. Afhankelijk van wie de melding heeft gedaan kan ‘inderdaad, we hebben hier inderdaad hulp voor ingeschakeld’ al het nodige vertrouwen wekken. Een buur die een scène heeft gehoord bijvoorbeeld weet helemaal niks van de context. Als het een insider is die wel weet dat er (als voorbeeld) al jarenlang totaal geen aandacht aan is besteed (familie, ex) heb je een andere opgave. Ik zou in ieder geval strategisch informatie geven, met name gericht op het wekken van vertrouwen. Dat betekent voor mij dan ook dat je het probleem van het kind ook daadwerkelijk serieus gaat nemen en eraan gaat staan. 

Heidi-Forumbeheer schreef op 17-08-2021 om 20:11:

Leesvoer.
https://www.viafora.nl/forum/algemeen-ouderschap/jeugdzorg-0
https://www.viafora.nl/forum/algemeen-ouderschap/jeugdzorg-2
https://www.viafora.nl/forum/algemeen-ouderschap/jeugdzorg-3/?post=7167895#content
Heel veel sterkte.

Die zou ik dus juist niet lezen. Je hebt in dit draadje waardevolle tips gekregen o.a. van anoniemst en Temet. Je schiet niets op met horrorverhalen.

Daglichtlamp schreef op 17-08-2021 om 21:08:

[..]

Die zou ik dus juist niet lezen. Je hebt in dit draadje waardevolle tips gekregen o.a. van anoniemst en Temet. Je schiet niets op met horrorverhalen.

Die zijn er ook maar ook heel veel nuttige tips

Gemangeld, dat was het gevoel dat ik kreeg bij het lezen van de toen nog actieve website van Dark Horse. Zo veel ellende en zo veel angst. Ik had moeite om kalm het proces in te gaan, zo naar. Op OO vond ik meer gerichte draadjes over meldingen door school.

Ik ben het wel met Daglichtlamp eens; de aangeboden draadjes zijn groots maar wel over heel uiteenlopende situaties. Dat zou veel leesvoer inhouden waarvan groot deel niet eens van toepassing.
TO weet wat er speelt en zou met de steekwoorden zich kunnen richten  op de draadjes die op hun situatie slaan.

PS, is de moeder al in gesprek geweest met haar huisarts? Zo’n melding komt bedreigend over; normale gang van zaken om die bedreiging met je dokter te bespreken.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-08-2021 om 04:46

we hebben samen een verhaal gemaakt en we hopen dat ze erin trappen.

Huh, dus jullie gaan liegen? Dat is wel riskant want als de waarheid alsnog naar boven komt is het vertrouwen beschadigd en de problemen wellicht nog groter. Je hoeft ze niet meer informatie te geven dan waar ze om vragen. Maar liegen lijkt me niet verstandig.  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-08-2021 om 07:31

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 04:46:

we hebben samen een verhaal gemaakt en we hopen dat ze erin trappen.

Dat lijkt me het domste wat je kunt doen. Leugens komen vroeg of laat uit, vooral doordat details niet blijken te kloppen. En dan heb je je eigen glazen ingegooid, want vanaf dat moment zal men alles wantrouwen.

Er zijn hier zeer goede tips gegeven, van mensen die er ervaring mee hebben. Luisteren, vrerduidelijkende vragen stellen, niet in de verdediging schieten, laten zien dat je zelf als hulp hebt gezocht als er daadwerkelijk problemen zijn.

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 04:46:

we hebben samen een verhaal gemaakt en we hopen dat ze erin trappen.


Arm kind. 

een verhaal ophangen is echt het allerslechtste idee.
Je schrijft dat in het begin dat je je wel zorgen maakt. Waardoor is dat nu veranderd?

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 04:46:

we hebben samen een verhaal gemaakt en we hopen dat ze erin trappen.

Dan is het maar goed dat VT is ingeschakeld. Als je het belang van je kind onder je eigen belang zet, dan is di hard nodig. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

18-08-2021 om 07:50

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 04:46:

we hebben samen een verhaal gemaakt en we hopen dat ze erin trappen.

Sorry, maar jezus wat stom. Erken dat je ex een probleem? heeft en kijk wat ze te zeggen/vragen hebben. Straks loopt het weer of erger uit de hand en daar is je kind de dupe van. 

Je eerste vraag was ‘wat doet veilig thuis’. Daar kun je veel op antwoorden, maar in ieder geval proberen ze door bullshit heen te prikken. 
Dus een verhaal draaien lijkt me niet handig. Je denkt wel dat je dat kunt liegen, maar dat lukt toch niet. En zodra het uitkomt heb je een veel groter probleem dan als je nu al eerlijk toegeeft dat er dingen niet goed zijn gegaan en je nu samen hard bezig bent om dat te herstellen. Zoals erkenning, maar ook andere zaken die de moeder van je kind nu kan doen. 
Voor jou persoonlijk is van belang dat je uitstraalt de betrouwbare en stabiele vaderfiguur in het leven van het kind te zijn. Zodat, als er gesproken wordt over een uit huis plaatsing, jij de allereerste optie bent. 

To, er spoort iets niet in deze dynamiek. Kunnen jullie samen niet beter open kaart spelen en inzetten op hulp accepteren. Zelf eens naar een advocaat gaan en erkenning afdwingen, gaan voor 50/50 gezag. Je ex is ook meer ontlast wanneer jullie kind wat vaker bij jou is, dan loopt de spanning bij haar wellicht ook minder snel op. Wanneer het nu misgaat dan gaat je kind misschien wel het systeem in. Zoals je ex bij jou over je grenzen is gegaan zou zij uiteindelijk ook bij een kind kunnen doen en dan wellicht niet op seksueel vlak maar wel op emotioneel en moreel vlak. Ik neem aan dat je zelf ook wil dat je kind mentaal gezond opgroeit. Is het niet eens tijd om je rol te pakken en de zaak gewoon te presenteren zoals het is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.