hans persoon
25-09-2008 om 16:32
Waarom voor een kind kiezen?
hallo
Ik wou mij eens luidop afvragen wat de reden is om een kind te nemen..
Ik vind het de dag van vandaag onverantwoord om nog een kind te nemen.
Als je ziet dat de kinderen de dag van vandaag al genoeg problemen hebben(depressie,onhandelbaar gedrag,zich moeilijk kunnen aanpassen enz..)
Spreek uit eigen ervaring zoals nog velen.
Ik denk vanuit mijn standpunt gezien dat mensen voor kinderen kiezen voor dat voor ZICHZELF doen(het kind is er nog niet dus kan hij niet mee beslissen)
Akoord er zijn gelukkige kinderen ook maar dit weet je niet van opvoorhand,verijk je leven door een kind te nemen maar achteraf als het ouders is blijkt het niet te worden wat je in gedachten had
Het komt hier op neer:je word op de wereld gezet krijgd een schop in je kont en trek je plan maar..de levens vraag is niet moeder waarom leven wij? maar:waarom heb je mij op de wereld gezet?
Ben lid bij foster parents en steun een kind,ik pleit voor adoptie omdat er genoeg ouderloze kinderen rondlopen.
Iedereen maakt maar kinderen aan de lopende band
Als we zo doorgaan zat het hier rap vol zitten.
De natuurlijke drang om voort te planten is passé we zijn met genoeg..
Stop met aan jezelf te denken en adopteer een kind
Akkoord een kind van JEZELF is anders maar als het ouder word moet het toch zijn eigen weg.. en dood gaan we allemaal.
Beter een kind te verzorgen dat er toch al is..
Weet dat ik een zwartkijker ben of is het realiteit?
Is deze gedachtengang verkeerd?
Ben gewoon eens nieuwschierig wat anderen voor reden hebben om een kind te nemen..want ik snap er niks van
groeten hans
Genista
25-09-2008 om 16:37
Tja
Ik vraag me af wat je met deze discussie wilt bereiken. Een kind willen hebben is sowieso erg onlogisch. Ze kosten geld, energie en tijd, alles in grote hoeveelheden. Op argumenten win je dus het nooit, als kinderwiller.
bibi63
25-09-2008 om 16:40
Hans
Er zullen velen over je heen vallen, maar ik begrijp wel je punt. Even ter kanttekening: ik heb zelf een dochter van 9.
Wat betreft het feit dat ik je begrijp: ja, je hebt theoretisch gelijk. Je zet een kind op de wereld omdat je daar zelf behoefte aan hebt. Klopt. En het klopt ook dat je van te voren niet weet (hoe erg je als ouder ook je best doet) hoe het leven van het kind zal verlopen. 1 ding is zeker, het kind zal zowiezo nare dingen meemaken, groot of klein. Als je daar over na gaat denken, kun je je inderdaad afvragen: waarom zet je in hemelsnaam een kind op deze aarde? Maar..... er speelt natuurlijk ook nog iets anders.
Ten eerste is de mens biologisch 'gemaakt' om zich voort te planten, het is iets natuurlijks en een natuurlijke behoefte. Om het maar even heel plastisch te zeggen: we worden opgewonden van het andere geslacht, gaan paren en dan komen er kinderen. Natuurlijk kunnen we dit (het paren) tegenwoordig heel makkelijk doen zonder kinderen te krijgen, maar dat neemt niet weg dat onze natuurlijke behoefte om een kind te willen/krijgen biologisch aanwezig is.
Verder: als niemand zich meer zou voortplanten, sterft de hele bevolking op een gegeven moment uit.
Kortom Hans, ik denk dat hier veel mensen over je heen gaan vallen, maar ik snap wel je punt.
Ben benieuwd op reacties.
Groet,
Bibi
ayla
25-09-2008 om 16:57
Standaard discussie
op alle argumenten die TO hier neerzet kun je voors en tegens verzinnen. Adopteren prima is alleen een beetje lange termijn planning tegenwoordig, en er zijn ook weer niet zoveel adoptie kinderen om de hele nederlandse bevolking te voorzien, laat staan alle westerse rijke landen.
En natuurlijk zet je kinderen op de wereld om in je eigen behoefte te voorzien, dat zit in de genen van mensen, zo zitten wij in elkaar. Al heeft de ene meer last van die genen dan een ander. En als wij niets met die 'roep van de natuur' zouden doen zou de hele wereld over 100 jaar uitgestorven zijn. We hebben kinderen nodig, ook eigen kinderen, om de wereld leefbaar te houden, om hoop te houden voor de toekomst, om voor de ouderen te zorgen (dat zijn wij trouwens) want de wereld is aan het vergrijzen. '
Ik vind het verhaal van TO erg eenzijdig en standaard
Roos
25-09-2008 om 18:35
Adoptie
Allemaal gaan adopteren heeft geen zin. Er zijn nu al te weinig kinderen die ter adoptie worden afgestaan voor alle ouders die graag een adoptiekind willen. (dat staat natuurlijk een beetje krom, dat er te weinig kinderen worden afgestaan, maar hopelijk wordt er begrepen wat ik bedoel). Een kind adopteren betekend dus alleen maar dat de wachtlijsten daarvoor groter zullen worden. Er zijn wel veel pleegkinderen die een plekje zoeken, maar ik ben me ervan bewust dat dit wel anders is dan adoptie.
Om voor mezelf te spreken; ik wilde een kind puur voor mezelf ja, niet uit wat voor nobele overweging dan ook. Alleen maar gevoelsmatig het diepe verlangen naar een baby. Mooier kan ik het niet maken.
Voor ons tweede kind hebben we wel gekozen voor (langdurende) pleegzorg, maar ik had de ervaring van het zwanger zijn ed niet graag willen missen.
Roos
Guinevere
25-09-2008 om 20:15
Pff wat een vermoeiend gedoe
Ja natúúrlijk neem je een kind voor jezelf. Maar wat ben je er in vredesnaam voor een vergezochte dingen bij aan het halen. Geen zin om daarop in te gaan eigenlijk.
EsmeePF
25-09-2008 om 20:48
O jee
Ik ben een rasegoist denk ik... heb er bijna 4!
Natuurlijk krijg je kinderen omdat je het zelf graag wilt! Goede argumenten zijn daar gewoon niet voor, zoals Genista al zei. Maar wil je ze niet, dan moet je het vooral niet doen! Daar worden kinderen namelijk zeker ongelukkig van.
Dees 68
25-09-2008 om 21:47
Hans: kinderen neem je niet!
Die krijg je! En het is het grootste geschenk dat je maar kunt krijgen, vind ik.
Of je de kinderen daar ook een plezier mee doet? Tja, we zijn allemaal kinderen geweest en die vraag moet iedereen maar voor zichzelf beantwoorden....
Ik ben in ieder geval wel blij dat mijn papa en mama mij vroeger op de wereld gezet hebben .
Dees 68
25-09-2008 om 21:55
En adopteren....
Doe je dat dan wel voor de geadopteerde kinderen? Of niet ook gewoon voor jezelf?
Pleegzorg ja, dat doe je volgens mij meer voor het pleegkind.
Maar helaas, dat past niet in mijn leven. Daar ben ik dus blijkbaar te egoistisch voor....
En nu dan?
wil40
25-09-2008 om 22:17
Waarom een kind?
Omdat ik dolgelukkig ben met mijn kind. Omdat het het mooiste is in mijn leven wat ik ooit gedaan heb. Zwanger zijn en een kind krijgen. En raad eens wat? Het kind is gelukkig en houdt ook van ons. En natuurlijk wist ik dat van te voren, anders was ik er niet aan begonnen toch? Hahaha, het leven loopt soms zoals het loopt. Het is geen roze wolk, maar met ups en downs is een kind nog steeds fantastisch. Net zoals mijn echtgenoot. Hij vindt vader zijn prachtig. We hebben er mààr èèn, dan zijn alle problemen er ook maar èèn keer, dat scheelt misschien.
Emmawee
25-09-2008 om 22:20
De profeet
Kahlil Gibran schreef in 'de Profeet':
Je kinderen zijn je kinderen niet. Zij zijn de zonen en dochters van 's levens hunkering naar zichzelf. Zij komen door je, maar zijn niet van je, en hoewel zij bij je zijn, behoren ze je niet toe.
's Levens hunkering naar zichzelf. Mooier kan ik het niet zeggen.
Groeten, Maw.
Maxime
25-09-2008 om 23:07
Voor jezelf maar...
Hoi,
Inderdaad heel egoistisch, wij hebben twee kinderen gekregen/genomen voor onszelf. Maar wat ik me wel realiseer is dat ik daarmee me ook heel veel zorgen op de hals heb gehaald. Oké, een kind geeft je ook heel veel plezier en liefde maar ook veel angst, omdat je zoveel van zo'n kind houdt en bang bent het te verliezen. Daarvan denk ik wel eens, goh, wat heb ik mezelf aangehaald. Zonder kinderen zou het leven misschien simpeler, zorgelozer zijn? We hoeven ons dan alleen met onszelf bezig te houden.
Maar goed, uiteindelijk zou ik niet willen ruilen hoor, of dingen willen terugdraaien, zeker niet, maar soms speelt dit wel eens door mijn hoofd. (bijvoorbeeld als mijn kind op schoolreis naar het buitenland is en ik haar mis)
Maxime
3 kids mam
26-09-2008 om 09:08
Hans
'Ik denk vanuit mijn standpunt gezien dat mensen voor kinderen kiezen voor dat voor ZICHZELF doen'
klopt helemaal.
'Het komt hier op neer:je word op de wereld gezet krijgt een schop in je kont en trek je plan maar..'
Klopt als het goed is niet, het ouderschap houdt meer in als dat.
'Stop met aan jezelf te denken en adopteer een kind'
Adopteren doe je net zo goed voor jezelf. Een adoptiekind heeft er niet om gevraagd geadopteerd te worden. Daarnaast is de problematiek onder adoptiekind in Nederland erg groot en dat is niet voor niks. Wil je nou echt gewoon iets goeds doen voor een kind dan zorg je dat de kinderen die nu ter adoptie worden afgestaan omdat ouders niet voor ze kunnen zorgen (en die het wel willen) voldoende geld en ondersteuning krijgen zodat ze wel voor hun eigen kind kunnen zorgen en het kind dus bij zijn eigen ouders en in zijn eigen omgeving kan blijven. Het is behoorlijk egoïstisch hoor om dergelijke kinderen mee te nemen naar ons rijke land omdat wij er nu eenmaal beter voor kunnen zorgen. Investeer al het geld wat dat kind je kost als je het hier heen haalt maar eens in het kind terwijl het nog bij z'n eigen ouders woont, dan hebben zowel het kind als de ouders een rijk leven. Lijkt me de ideale oplossing voor jou helemaal aangezien je toch geen drang hebt je voort te planten, het hier volgens jou rap vol zit en je het belangrijk vind aan een kind en niet aan jezelf te denken.
maan.
26-09-2008 om 09:23
Waarom niet?
Beste Hans.
'Ik vind het de dag van vandaag onverantwoord om nog een kind te nemen.'
Dat is van alle tijden.. ook eerdere generaties hebben dit gedacht. Deze tijd is daarin niks anders dan vroeger.
Kinderen nemen is een 'risico' zoals je het omschrijft, ja inderdaad je weet niet precies waar je aan gaat beginnen.. maar geldt dat niet voor alles?
Ook voor je ouders was het maar afwachten wat ze van jou konden verwachten.. over het algemeen proberen ouders er toch het beste van te maken.
'Iedereen maakt maar kinderen aan de lopende band'
Dat zal wel meevallen: mijn ouders kwamen uit grote gezinnen, het gemiddelde aantal kinderen twee-drie generaties geleden lag vele malen hoger dan tegenwoordig; nu is het vooral een redelijk-bewuste keuze.
Ik ben gelukkig dat ik twee kinderen heb kunnen krijgen, ik vraag me af hoe het met jou staat als ik jouw posting lees.
Jessicah
26-09-2008 om 12:39
Kind koos zelf
Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om een kind te nemen, maar toen bleek ik toch opeens zwanger dwars door de pil heen en wie was ik om die drang tot leven vervolgens tegen te houden
Ik vind je een verschrikkelijke pessimistische, haast depressieve levenskijk hebben. Je proiecteert dat op alle (westerse) kinderen in het algemeen. De meeste kinderen zijn hier gewoon gelukkig en hebben niet alle problemen die je opsomt, zoals onhandelbaar gedrag, depressies, ouders met vreemde verwachtingen, die ze moeten waarmaken. enz.
Je berichtje komt over alsof je het leven maar zwaar en triest vindt en dat zo min mogelijk individuen op wil leggen, precies het tegenovergestelde van wat ik voel. Ik vind het leven prachtig, geniet van iedere ademteug en gun dat vele anderen.
Als je iets tegen overbevolking wil doen is het oproepen tot kinderstop bij de westerse bevolking weinig effectief. Die groeit namelik niet meeer, het is de derde wereld die zich explosief voortplant.
Als je daar iets wil tegen doen zul je moeten zorgen dat ze ook daar het aantal kinderen krijgen waarvoor ze kiezen en niet het aantal wat ze toevallig krijgen. Waarschijnlijk heeft het meer zin om de ouders te adopteren ipv van de kinderen.
Maar je hebt gelijk zelf geen kinderen te willen. Iemand die zo negatief in het leven staat lijkt me ook geen goed voorbeeld
Groetjes Jessica
EsmeePF
26-09-2008 om 14:04
Haha hazelnoot
de mijne ook zouden daar verenigingen voor bestaan.
hahaha, sorry!
Rafelkap
26-09-2008 om 14:21
Waarom
waarom deze vraag eigenlijk op dit forum? Toch niet voor een leuk stukje ergens?
Tinus_p
26-09-2008 om 14:37
Succesvol leven
Hans:
"Ik wou mij eens luidop afvragen wat de reden is om een kind te nemen.."
Ik raad je dringend aan om het boekje 'Voor een echt succesvol leven' van Bas Haring eens te lezen.
Tihama
26-09-2008 om 17:00
Eendjes
Ja, een gezin met eendjes is namelijk OOK heel erg leuk. Misschien zelfs wel leuker dan een gezin met kinderen.
Voor Hans: dat boekje van Bas Haring is écht heel erg goed
Tihama
hans persoon
26-09-2008 om 20:42
Bibi63
Hewel ik heb geen behoefte om mij voort te planten
Of ligd dat bij vrouwen anders?
We zijn met genoeg denk ik... ziet iedereen met gezond verstand.
Had ik mogen kiezen om hier rond te tjollen... liever niet..maar ja had de keuze niet en nu moet ik het hier maar uitzoeken tot ik doodval.
Vele van mijn leeftijd genoten willen geen kinderen omdat ze de wereld niet mooi genoeg vinden..
Tiens ben toch niet de enige
Ook wat de media allemaal niet in onze strot ramt de dag van vandaag.. probeer maar eens positief te denken
Je hebt de realiteit en kan daar positief of negatief naar kijken
Iedereen zijn goesting
hans persoon
26-09-2008 om 20:46
Samenvatting
De mens is arrogant,denkt te heersen en leven op de wereld te zetten waar er geen zijn wil..
hans persoon
26-09-2008 om 20:56
Roos
Het draaid weer om jezelf
IK wil een baby omdat IK dat leuk vind
Ja je doet maar tis je recht zeker
Vraag je kind als het wat ouder is eens of het hier graag is tis te hopen van wel
Wil mijn ouders eens vragen waarom ze mij hebben gemaakt maar ik durf niet uit schrik ze te kwetsen
hans persoon
26-09-2008 om 20:58
Guinevere
Ja kruip maar terug in je veilige schulp waar je niet hoefd na te denken...
hans persoon
26-09-2008 om 21:01
Dees68
Leuk voor je dat je content bent dat je hier loopt hopelijk denken je kinderen net zo...
hans persoon
26-09-2008 om 21:08
Manda rijn
Nee dank je loop daar te depri voor zou niet goed zijn voor dat kind..
hans persoon
26-09-2008 om 21:13
3kids mam
Ik ben lid en stuur geld naar uganda.. naar kind dat daar met zijn ouders woont
Vind ik beter dan zelf kind nemen
juno
26-09-2008 om 21:16
Adoptie
Tja adoptie is ook niet alles. In China bijvoorbeeld worden er heel veel (zo'n 70.000 per jaar) kindjes 'gestolen' en goed verkocht op de adoptie markt.
Dus als je zo'n schattig adoptie chineesje ziet kun je je afvragen of de biologische ouders nog steeds opzoek zijn naar hun kind...........
hans persoon
26-09-2008 om 21:16
Maan
Ik stuur geld naar kind in uganda
Want heb schrik dat als ik zelf kind neem het ongelukkig word zoals ik.