Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Nicky

Nicky

27-12-2014 om 21:36

Vuurwerk gedoe


Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2015 om 12:30

Yopie

Als jij het over carbid hebt, begrijp ik meteen dat je a. niet in de Randstad woont en b. hou ik er rekening mee dat je redelijk landelijk woont. Vandaar ook dat ik vroeg of dat carbidschieten op het veld gebeurt. Ik vind dat toch anders dan wanneer jeugd vuurwerkbommen afknalt op een schoolplein in de bebouwde kom van een stad.

Ik neem direct aan dat in een dorp meer sociale controle is, waardoor de overlast mee kan vallen. Toch denk ik dat het verstandig is als vuurwerkregelgeving niet per plaats wordt bepaald, maar algemeen geldend voor iedereen. Je voorkomt daar misverstanden mee, maar ook vuurwerk'toerisme'.

Dat mensen uit een stad een beetje mopperig reageren op een verbod en stadsvuurwerk (of uit een groot dorp), daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Soms moet je een flinke afstand afleggen met je kinderen (of zonder) om ervan te kunnen genieten. Dat zou dus wel even wennen zijn. Maar in een klein dorp moet dat toch geen probleem zijn? Zelfs als de gemeente van zo'n klein dorp het niet betaalt, kan naar mijn gevoel een mooi vuurwerk afgestoken worden met ingezameld geld van wat anders per huishouden de lucht in zou gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2015 om 12:44

Sport vs Vuurwerk

Jippox, zolang ik niet blind kan worden van wat jij op een skipiste uitvoert, mag jij wat mij betreft risico lopen door te gaan skiën en vind ik het prima dat je zorgkosten en gipsvlucht worden betaald uit de pot waar ik aan meebetaal. Jij betaalt tenslotte ook mee aan mijn gezondheidsproblemen. Als ik door jou blind wordt door vuurwerk ben ik niet zo begripvol meer. Ik zou je dan ook aansprakelijk stellen voor de kosten die daaruit voortvloeien. Het eigen risico is dit jaar 375 euro, dus daar begint het al mee. Als je tenminste niet hard weggerend bent om dat te voorkomen. Ik schrijf je en jij, maar ik bedoel natuurlijk iedereen die dat zou doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2015 om 12:59

- vervolg

Maar het gaat ook niet alleen om lichamelijk letsel als we het over vuurwerk hebben. Het gaat over het geheel. Geluidsoverlast, het niet veilig voelen op straat, stress voor dieren, luchtvervuiling door de massale vorm bij particulier vuurwerk, dat soort zaken. Het valt eigenlijk niet meer goed te verkopen. De meeste ouders accepteren wel dat hun kinderen niet meer mogen drinken tot 16 jaar, een aantal pruttelt mogelijk wat tegen vanwege de verhoging naar 18 jaar, maar gemiddeld genomen is er begrip voor denk ik. Waarom vinden ouders het dan onredelijk als diezelfde kinderen tegen zichzelf beschermd worden door middel van een vuurwerkverbod voor particulieren? Is het missen van een paar vingers minder erg dan hersenbeschadiging?

Barvaux

Barvaux

04-01-2015 om 14:52

neenee

"Zelfs als de gemeente van zo'n klein dorp het niet betaalt, kan naar mijn gevoel een mooi vuurwerk afgestoken worden met ingezameld geld van wat anders per huishouden de lucht in zou gaan."

Neehee... mensen die NU vuurwerk afsteken zijn eigenlijk niet de mensen die naar een vuurwerkshow willen en ALS ze daar heen gaan willen ze daar niet voor betalen. Het geld is dus een probleem en dus ook de mensen die het moeten afsteken. Heb je daar een oplossing voor?

Nur

Nur

04-01-2015 om 16:15

Vuurwerkshow

Een vuurwerkshow vind ik niet echt een goede vervanging van zelf vuurwerk afsteken. Natuurlijk kan een vuurwerk show mooi zijn maar het is toch heel anders. Alleen al de logistiek. Vuurwerk shows moeten aan allerlei veiligheidseisen voldoen. Er moet gezorgd worden voor een locatie die goed bereikbaar is en met voldoende parkeergelegenheid. Zelf zou ik echt geen zin hebben om op oudjaar naar het centrum van de gemeente te moeten om vuurwerk te kijken. Overigens bestaat de gemeente hier uit vier dorpen. Dus waar doe je die show dan? In elk dorp één show wordt behoorlijk prijzig. Vuurwerkshows zijn niet goedkoop. Of doe je dan één show in het grootste dorp? Geeft ook protesten.

Waar ik dan nog meer in zie is dat je in plaats van vuurwerk vrije zones zoals nu een vuurwerk zone instelt. Bij elk dorp en bij elke week kan je een zone instellen waar wel vuurwerk mag worden afgestoken. Dan kan er gerichter gesurveilleerd worden en gelet op illegaal vuurwerk. Ook die oplossing heeft overigens nadelen. Niet overal kan je zo'n zone realiseren buiten de bebouwde kom. En door veel mensen en veel vuurwerk te concentreren op een kleiner gebied heb je misschien juist eerder ongelukken.

Van mij mag de huidige situatie overigens zo blijven. Misschien nog wat extra vuurwerk vrije zones zoals die er dit jaar ook waren.

Caesar

Caesar

04-01-2015 om 23:07

Verbod

Net als steeds meer Nederlanders ben ik steeds meer voorstander van een verbod op particulier vuurwerk. Redenen hiervoor zijn al herhaaldelijk genoemd. Geen alternatief voor de afsteek liefhebbers? Tja, jammer dan. Daar komt men wel weer overheen. Meer illegaal vuurwerk? Misschien, maar het is wel wel heel makkelijk op te sporen. Elke knal en pijl is illegaal.

creabea

creabea

04-01-2015 om 23:12

tegen vuurwerkverbod

vuurwerk is zo leuk, en het is zo gezellig op oudjaarsavond, met alle buren buiten. Het is echt wel het grootste deel van de lol van oud en nieuw dat je vanuit je eigen voordeur vuurwerk kunt kijken, en het is maar 1x per jaar! En nee, ik ga ook niet mijn kinderen om 12 uur uit bed halen om ergens in het centrum van de stad naar een vuurwerkshow te gaan.

Misschien treffen wij het met de buurt, maar hier hebben we echt geen problemen met vuurwerk. Ook niet met jeugd die vervelende dingen doet met vuurwerk naar voorbijgangers toe. Ik ken ook geen mensen die vervelende ervaringen hebben gehad met vuurwerk; wel klagers, maar als je ze vraagt of ze wel eens een rotje naar het hoofd geslingerd hebben gekregen, blijkt dat nogal mee te vallen. En het valt mij op dat sommige vuurwerkhaters een irrationele angst voor vuurwerk hebben, ik ken wel iemand die nog geen sterretje wil (durft) vasthouden, en dat deze persoon ook bij elke vuurwerkbezitter bang is dat deze hem vuurwerk achterna gooit (zelfs bang voor mijn kinderen met knalerwtjes!) Laatst nog een zeurpiet die zich beklaagde over het gevaar van de met vuurwerk gevulde auto's van nederlanders in de file terug uit Duitsland.....terwijl een auto met een volle tank per definitie een rijdende bom is. Wat mij eigenlijk nogal verbaast is dat men over het algemeen niet tegen het carbid schieten is, alsof dat niet ontzettend hard knalt en gevaarlijk is.

Wat de laatste jaren een groter probleem is, is het zware illegale vuurwerk; ik denk niet dat je dat probleem oplost door consumentenvuurwerk te verbieden.

Er zijn wel wat dingen te benoemen die mij ook het hele jaar door overlast bezorgen en wat ook potentieel mijn gezondheid schaadt, maar daar hoor je mij ook niet over.

Katniss

Katniss

04-01-2015 om 23:15

Tegen

Die ene dag in het jaar dat er geknald mag worden hoeft al die enthousiaste mensen niet ontnomen te worden. En wat moet er van onze stoere zonen en dochters worden? Ze mogen al geen biertje meer als ze 16 worden, op iedere straathoek wordt gecontroleerd op opgevoerde brommers, en dan mogen ze niet eens een keertje per jaar lekker vuurwerk afsteken. Natuurlijk moet het veilig, maar er gebeuren ook ieder jaar minder ongelukken dus dat gaat al heel goed. Daarbij vind ik het altijd leuk om te zien, de knallen wat minder maar die horen er ook bij, en zou ik niet in de Nieuwjaarsnacht 5 km gaan rijden om ergens in een weiland naar vuurwerk te kijken.
Mijn jongste is dit afgelopen Oud & Nieuw bij haar vader geweest, en kwam thuis met enthousiaste verhalen over het afsteken van vuurpijlen. Inclusief details over pijlen die hun eigen weg zochten Dan ben ik maar blij dat ik er niet bij ben, want oudste en ik blijven angstvallig binnenshuis.

Caesar

Caesar

04-01-2015 om 23:25

Zot

@ creabra: Ik ben helemaal geen vuurwerkhater. In tegendeel. Ik vind het zelf ook leuk om wat af te steken. En dat deed ik vroeger dus ook. Maar eigenlijk is het het een zotte gewoonte. En nee, het is niet een avond per jaar. Het is een hele week.

@katniss: "Wat moet er van onze stoere zonen en dochters worden?"
Geen idee, hoe zou de rest van de wereld dat doen?

Caesar

Caesar

04-01-2015 om 23:26

Stop de tijd

Creabra moet zijn creabea. Sorry.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2015 om 02:27

Geldprobleem

Neehee... mensen die NU vuurwerk afsteken zijn eigenlijk niet de mensen die naar een vuurwerkshow willen en ALS ze daar heen gaan willen ze daar niet voor betalen. Het geld is dus een probleem en dus ook de mensen die het moeten afsteken. Heb je daar een oplossing voor?===

In onze stad wordt twee keer per jaar een prachtig vuurwerk afgestoken. Een ervan is ter afsluiting van de kermis en wordt bekostigd uit de opbrengst van de kermis (de huur van de standplaatsen van de atrracties). Dat is een voorbeeld van hoe vuurwerk betaald kan worden. Ik zie het eigenlijk niet als het probleem van de mensen die een vuurwerkverbod willen dat de mensen die het nu zelf af willen steken niet mee willen betalen aan een stads- of dorpsvuurwerk. Dan is er dus gewoon geen of een mager vuurwerk. Tenzij de gemeente het uit de belastingopbrengst betaalt. Ook in onze stad is er jaarlijks een groot feest ter gelegenheid van Alkmaars Ontzet. Je kunt als rechtgeaarde Alkmaarder lid worden van de vereniging Alkmaars Ontzet. Je betaalt daar een schijntje per jaar voor en draagt zo actief een steentje bij om het tot een succes te maken. Ook die dag is er ter afsluiting groot vuurwerk. Ik weet niet uit welke pot dat precies komt, maar mooi en groots is het altijd weer en de kade waarlangs je kunt staan, ziet zwart van de mensen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2015 om 02:38

Later tijdstip heeft resultaat

Er is minder letsel en er zijn minder klachten gemeld dit jaar en dat zou beide te maken kunnen hebben met het latere tijdstip waarop vuurwerk afgestoken mag worden (die opmerking is niet van mij, maar dat werd zo door de nieuwslezer gemeld). Het tijdstip nog verder opschuiven zou dus wel eens voor nóg minder slachtoffers en klachten kunnen zorgen en het verbieden nóg meer. Hopelijk hebben aardige ooms, vaders, grote broers, etc. dan door dat het erg opvalt als ze vuurwerk uit België kopen en af (laten) steken en loopt het illegale vuurwerk ook terug.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 07:51

Kaaskopje

Veel mensen gebruiken hier het argument dat een 'groot vuurwerk' in wijken of dorpen de oplossing is en nu moet je niet gaan draaien want jij doet dat ook.

Als ik dan argumenten tégen gebruik lijkt het mij handiger dat je daar op in gaat en niet dan komt met dat het niet het probleem is van de mensen die nu geen vuurwerk afsteken.

Wij hebben echt genóten van het vuurwerk van mensen een paar straten van mijn zwager af, het bleef maar doorgaan en omdat er wat huizenblokken tussen stonden hebben we heel veilig kunnen genieten van dat moois.

Ik kan dus wel van vuurwerk genieten maar noway dat ik ga betalen voor een vuurwerkshow, ik heb geen zin om al vroeg in de avond daar heen te moeten omdat je anders geen parkeerplek kan vinden.

Mensen die nu vuurwerk afsteken gaan hun geld wel anders besteden dan en geven het ook niet uit aan vuurwerkshows.

Jullie hebben twee maal per jaar een mooie show maar nogmaals: waar haal je al die mensen vandaan die in zo ontzettend veel dorpen en steden allemaal tegelijk een vuurwerkshow moeten laten zien? Je leidt dan dus honderden mensen op voor 1 nacht per jaar! Hoe zie je dat voor je? Het is geen cursusje van 30 euro en ik wil dat die mensen het wel goed en veilig doen met 'zoveel' kijkers.

Laatste punt: verbieden heeft geen zin voor het tegengaan van illegaal vuurwerk en ook nu weer heeft dat veel slachtoffers geëist. Men kan wel roepen in dit draadje dat het zo handig is: al het vuurwerk is illegaal dus je kunt iedereen oppakken maar men blijft echt niet staan tot de politie komt. Verder lees ik overal in dit draadje dat het al vanaf oktober tot diep in januari raak is en daar kan de politie ook nog steeds niets tegen doen.

De volgorde is volgens mij: eerst regels aanscherpen in Europa en pas als de stroom illegaal vuurwerk op gaat drogen kun je het verbieden.

Volgend jaar alleen afsteken tussen 22:00 en 2:00 en het jaar erop tussen 00:00 en 2:00 uur.

Angela67

Angela67

05-01-2015 om 08:55

Barvaux

Als je echt een compleet uitgewerkte oplossing wil dan moet je zelf in die branche gaan werken, je kunt niet verwachten dat ik per definitie een kant en klare oplossing aandraag om jou te overtuigen.
Jij werpt allemaal drempels op, vraag je eens af waarom? Is het een discussietechniek, wil je toch gewoon graag alles laten zoals het is? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat er een kentering gaande is en die kentering zou wat wat mij betreft mogen leiden tot een algeheel verbod.

Ik denk dat je geen concrete oplossing nu nodig hebt, die zullen zich vormen op het moment dat de kentering doorzet en er overal in den lande (tussen-)afspraken gemaakt worden en dan ook gehandhaafd (kunnen) worden. Bijv. een suggestie die hierboven werd gedaan, plekken aanwijzen waar het wel mag en daarmee de rest van de wijk/stad/dorp ontlasten.

gr Angela

hoezo geen overlast aan derden bij sport

Wel eens van voetbalsupporters gehoord?

Het punt is alleen wel, dat als je zulke types het voetbal ontneemt, het niet meteen brave modelburgers worden.
Idem dito als je zulke types hun rotjes ontneemt. Halen ze dan geen rottigheid meer uit? Is er echt iemand zo naïef?

Illegaal vuurwerk is verboden. Waarmee gebeuren verreweg de meeste ongelukken? Met illegaal vuurwerk. Doe dáár wat aan. Het verbod is er al lang, nu alleen eens handhaven. Er is geen enkele reden om honderdduizenden mensen plezier te ontnemen omdat een kleine groep etterbakken misbruik van iets maakt. Wat een armoe als je je daardoor laat regeren.

Overigens is roken niet verboden. Ja, op sommige plaatsen wel, maar iedereen mag in zijn eigen huis, tuin of straat gewoon roken. Dus die vergelijking lijkt mij ook nogal mank.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-01-2015 om 09:32

Wat een gekronkel, Jippox

"Idem dito als je zulke types hun rotjes ontneemt. Halen ze dan geen rottigheid meer uit? Is er echt iemand zo naïef?"

We ontnemen ze hun rotjes nu al 364 dagen per jaar, denk je dat ze die 365e ineens een onstuimige aandrang krijgen? Is er echt iemand zo dom?

"Illegaal vuurwerk is verboden. Waarmee gebeuren verreweg de meeste ongelukken? Met illegaal vuurwerk. Doe dáár wat aan. Het verbod is er al lang, nu alleen eens handhaven."

Het is bijzonder lastig om die illegale knallen tussen al die legale knallen op te merken en ook nog te vervolgen. Bovendien hebben we open grenzen, dus verkoopverboden zijn sowieso lastig te handhaven. Daarnaast is ook het ondeskundig c.q. bewust gevaarlijk gebruik van legaal vuurwerk verantwoordelijk voor heel veel slachtoffers en overlast.

We moeten het al normaal vinden dat de brievenbussen tijdens de jaarwisseling worden dichtgemaakt omdat ze anders vrijwel zeker de lucht in gaan. Dat we dat pikken! Binnenkort klikt er om 12u een luchtalarm en moet iedereen dekking zoeken als de oud- en nieuwviering begint. Wordt een leuke traditie!

creabea

creabea

05-01-2015 om 10:08

Ad Hombre

Tja weetje, ik moet ook wel eens wat pikken van andere mensen. Misschien ben jij wel zo'n buurman die 3x per week moet barbecuen in de zomer zodat ik zelden kan genieten van warme zomeravonden in mijn achtertuin, of heb jij een paar katten die de zandbak het hele jaar door vol schijten waardoor mijn kinderen wormpjes krijgen. Of wat dacht je van al het dronken volk wat langskomt na koninginnedag, het wk-voetbal en dergelijke? Misschien ben jij zo'n idioot op een mountainbike die mijn zoon laatst volledig verrot schold, nadat hij nog net niet dwars door hem heen was gereden. Deze meneer was lekker aan het sporten (lees 40km. per uur aan het fietsen) op een wandel/fietspad in het bos, waar wij met vele anderen aan het wandelen waren met onze kinderen. Heel gezond, sporten, maar dit was nog net geen heel zwaar ongeluk geweest, ook door onverantwoord gedrag.

Ja weet je, het land is gewoon een beetje overbevolkt en af en toe moet je wat overlast van een ander verdragen. Dat illegale vuurwerk is wel een probleem, maar niet hetzelfde als consumentenvuurwerk. Vergelijk het met hard- en softdrugs/alcohol, het een is gevaarlijk en mag niet en het ander wordt wel toegestaan (en geeft ook wel overlast).

creabea

creabea

05-01-2015 om 10:09

ja weet je

sorry, ik val in de herhaling zie ik.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 10:15

Angela

'Jij werpt allemaal drempels op, vraag je eens af waarom? Is het een discussietechniek, wil je toch gewoon graag alles laten zoals het is? Ik weet het niet.'

We zijn aan het discussiëren en ik erger me in discussies dat mensen soms zo makkelijk denken dat als je X of Y doet het hele probleem opgelost is. Toevallig heb ik vorige week op radio 1 hier ook een discussie over gehoord waar mensen uit de vuurwerkbusiness en artsen aan mee deden en daar haal ik wat punten uit.

Denken dat ik alles wil laten zoals het is getuigd wel van heel erg slecht lezen moet ik zeggen. Ik wil alleen dat voor het verboden wordt de invoer van illegaal vuurwerk aan banden wordt gelegd. Denken dat een beetje handhaven de oplossing is is echt heel dom want al jaren hoor je vuurwerk van eind okt tot eind jan en vooral de dagen rond oud en nieuw. Handhaven lukt niet, men gaat niet drie uur staan knallen met illegaal spul op één plaats.

Verder heb ik nooit gezegd dat aangewezen vuurwerkgebieden geen goed idee zou zijn, ik heb alleen kritiek op argumenten als 'een vuurwerkshow in elke wijk is de oplossing'. Nee dat is GEEN oplossing omdat gemeentes dat niet kunnen betalen en omdat je niet voldoende mensen hebt om die zooi af te steken.

Hombre

Op oudejaarsnacht blijven mensen wel tot (heel) laat op, drinken ze alcohol, gaan ze uit. Dat geeft wel een andere dynamiek dan op andere dagen. Wil je dat dan ook allemaal maar gaan verbieden? Is dat jouw oplossing voor alle problemen?
En verder: die types die rottigheid uithalen met illegaal vuurwerk, gedragen zich ook niet als modelburger op de andere 364 dagen in het jaar.

Jammer hoor, voor je jongens dat je ze het plezier van het vuurwerk afsteken niet gunt.

creabea

creabea

05-01-2015 om 12:34

werkelijk?

".....want al jaren hoor je vuurwerk van eind okt tot eind jan ..."

echt, serieus waar, ik heb hier alleen vuurwerk gehoord in de laatste week van december en misschien tot 2 januari een héél enkele (kleine) knal. Met een heel enkele knal bedoel ik misschien 2 of drie keer op een avond. Nu ben ik er ook niet geweldig op gespitst, maar toch. Mijn ouders (ook vuurwerkhaters) beweren dat er bij hen geweldig veel en hard geknald wordt, al maanden. We zijn er deze kerstvakantie twee keer geweest, maar ík hoorde het niet.

Ha Jippox, misschien moet Ad zelf eerst eens wat vuurwerk afsteken, dat draait hij wel bij. Ik heb ook pas mijn eerste vuurwerkje afgestoken op mijn 24ste omdat mijn ouders er altijd op tegen waren (en in mijn studententijd deed niemand aan vuurwerk). Nu haal ik die schade ruim in

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 12:43

creabea

Ik gebruikte ook argumenten die eerder voorbij kwamen in dit draadje maar ook hier hoor ik wel eens wat. Het gaat vooral om het punt dat je het niet kunt handhaven, ze blijven niet drie uur staan namelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2015 om 13:06

Barvaux

Ik zie in mijn antwoord geen gedraai, het is niet wat je wilt horen.

Dat je in kleine gemeenten geen blik professionals kunt opentrekken, daar heb je een punt mee, maar wie weet zijn er mensen die zich daarin willen bekwamen zodra de wet aangepast gaat worden. Ik zie het niet als probleem van de gemiddelde Nederlander als daar te weinig animo voor is.

Je geeft aan dat jij erg geniet van het vuurwerk wat heel veilig verderop wordt afgestoken. Dat is fijn, maar dat verderop is wel in een straat waar mogelijk mensen wonen die er wél een probleem mee hebben. Bij mijn ouders thuis vroeger, keken wij naar vuurwerk uit omringende dorpen. Prachtig! En natuurlijk is het jammer als dat verdwijnt. Maar als mensen zichzelf niet kunnen of willen beschermen, dan moet de overheid dat doen. Je geeft ook aan dat je geen geld wilt betalen voor een gemeenschappelijk vuurwerk. Ja, dus, en? Zo belangrijk vind je het blijkbaar.

Er is nú al merkbaar, door het verleggen van het tijdstip van het afsteekverbod, dat daardoor minder klachten en slachtoffers binnen zijn gekomen. Het aanscherpen van de regels werkt dus en zal nog beter werken als gewoon vuurwerk niet meer verkocht wordt. Als alle dombo's met een rijbewijs vervolgens geen vuurwerk meer gaan halen uit het buitenland, zou dat helemaal prachtig zijn, maar je blijft nu eenmaal mensen houden die niet zitten met illegale praktijken. De gevangenissen zitten er vol mee. Volhouden dat we eerst het buitenland moeten afwachten vind ik heel apart. In Australië mag je op kangoeroe jagen en toch mag je ze hier niet uit een weiland schieten, eerst maar afwachten tot Australië het verbiedt?

Met je laatste regel in je reactie naar mij noem je dat het verleggen van het tijdstip naar 10 uur en later naar 12 uur al heel wat zou zijn. Ik ben het daarmee eens, zolang een verbod er nog niet in zit, maar waarom niet in een keer naar 12 uur? Het is toch geen verslaving waar we stapsgewijs van af moeten kicken om trilhanden te voorkomen? En vervolgens het verbod weer instellen rond 3 uur. Maar dat zal teveel gevraagd zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2015 om 13:24

Creabea

Ondanks dat inbreken in Nederland als een foute gewoonte wordt gezien, waarvoor je de gevangenis in moet, wordt lang niet elke inbreker in de kraag gevat. Er wordt dan wel gehandhaafd, maar dat lukt maar tot op zekere hoogte. Dat is met vuurwerk niet anders. Je kúnt niet verwachten dat de politie álles onder controle kan krijgen. Zelfs niet als ze nog een kudde politie-agenten erbij halen. Wat wel resultaat lijkt te boeken is dat de regels aangescherpt worden. Minder slachtoffers, minder klachten. Er is dus zeker wel iets gaande.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2015 om 13:28

Creabea

werkelijk?

".....want al jaren hoor je vuurwerk van eind okt tot eind jan ..."

Ja werkelijk, halverwege oktober kun je de eerste hartverknettering incasseren en op dit moment, maar goed dat is dan ook 'nog maar' 5 januari, is het nog niet stil. Mondjesmaat weliswaar, maar men heeft nog wat bewaard blijkbaar. En ik woon in een wijk waarvan ik niet kan zeggen dat het van een bepaald niveau is, bepaald soort inwoners, of wat dan ook. Heel gemiddeld.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 13:33

kaaskopje

'Je geeft aan dat jij erg geniet van het vuurwerk wat heel veilig verderop wordt afgestoken. Dat is fijn, maar dat verderop is wel in een straat waar mogelijk mensen wonen die er wél een probleem mee hebben'

Je begrijpt me ook verkeerd blijkbaar. Van mij mag het ZO afgeschaft worden, daar heb ik helemaal geen probleem mee. Het gaat mij er om dat je daarmee een groot probleem creeërt door de ons omringende landen waar je het vuurwerk zo illegaal vandaan kan halen. Nogmaals: ik dacht dat we in de EU leefden met gelijke regels.

Elders in dit draadje had iemand het er over dat in de ons omringende landen het allang verboden zou zijn. Nou niet dus: http://www.vuurwerktraditie.nl/bibliotheek/bestanden/Europakaart_1.0.pdf Vergelijken met Australië slaat natuurlijk weer nergens op. Zolang de politie niet kan handhaven moet je het niet verbieden want dan neemt het illegale vuurwerk alleen maar toe.

Zo maar iemand 'even een cursusje' geven om pyrotechnicus te worden? Laat me niet lachen. Met zoveel mensen de één of andere pyromaan dat laten doen is erger dan zomaar wapenvergunningen uitdelen.

Er wordt zo vaak geroepen dat vuurwerkshows DE oplossing zijn maar ik zie dat niet, niet in eerste instantie.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2015 om 00:25

Barvaux

Ik haalde die kangoeroes erbij om het belachelijke ervan te laten zien. Ik ben niet tegen Europa-regelgeving, maar op elkaar wachten tot alles op een lijn zit, vind ik nou niet bepaald een vooruitgang. Iets dichter bij huis dan: Ierland. Ik neem aan dat je weet hoe men daar over abortus denkt? Ze zijn nu net zo ver dat ze moeder niet meer laten creperen in het belang van het behoud van de baby. Wij waren al een poosje zover. Als je het van de positieve kant bekijkt toont het aan dat je als EU-lid nog wel een eigen identiteit mag hebben, met eigen keuzes. Laat een vuurwerkverkoopverbod een keuze van Nederland zijn, wie weet volgt de rest óns.

Bovenstaande heb ik eerder op de avond geschreven. Inmiddels heb ik via het nieuws meegekregen dat de schade dit jaar toch weer gestegen is vergeleken met vorig jaar. Vermoedelijke reden: geen regen. Miljoenen euro's schade. Echt het is gewoon niet verdedigbaar meer. Ik ben daarmee gestopt in ieder geval. Al die miljoenen kunnen beter besteed worden. Zeker als het om zorgkosten gaat. Door illegaal vuurwerk zul je schade en lichamelijk letsel blijven houden, maar waarschijnlijk toch flink minder dan met legaal vuurwerk erbij.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-01-2015 om 06:58

Creabea

"Tja weetje, ik moet ook wel eens wat pikken van andere mensen. Misschien ben jij wel zo'n buurman die 3x per week moet barbecuen in de zomer zodat ik zelden kan genieten van warme zomeravonden in mijn achtertuin, of heb jij een paar katten die de zandbak het hele jaar door vol schijten waardoor mijn kinderen wormpjes krijgen. Of wat dacht je van al het dronken volk wat langskomt na koninginnedag, het wk-voetbal en dergelijke? Misschien ben jij zo'n idioot op een mountainbike die mijn zoon laatst volledig verrot schold, nadat hij nog net niet dwars door hem heen was gereden. Deze meneer was lekker aan het sporten (lees 40km. per uur aan het fietsen) op een wandel/fietspad in het bos, waar wij met vele anderen aan het wandelen waren met onze kinderen. Heel gezond, sporten, maar dit was nog net geen heel zwaar ongeluk geweest, ook door onverantwoord gedrag. "

5x nee

"Ha Jippox, misschien moet Ad zelf eerst eens wat vuurwerk afsteken, dat draait hij wel bij. Ik heb ook pas mijn eerste vuurwerkje afgestoken op mijn 24ste omdat mijn ouders er altijd op tegen waren (en in mijn studententijd deed niemand aan vuurwerk). Nu haal ik die schade ruim in"

Dat zal het verschil wezen. Ik heb me wat dat betreft flink uitgeleefd. Zelf vuurwerk gemaakt met nkaliumchloraat en suiker. Kanonnen gemaakt die stukken uit een muur schoten en een grote ruit aan diggelen schoten. Gerotzooid met strijkers waarbij er eens een bijna in mijn hand ontplofte. Gelukkig heb ik al mijn ogen en vingers nog, maar ik weet hoe gevaarlijk de combinatie van testosteron en springstof is.

Vandaar dat ik alert was toen ik eens in een groepje stond en een doos met lichtkogels (die op ooghoogte was neergezet, legaal) door een knal omviel en recht op ons groepje gericht stond. Ik wist de meesten tegen de grond te duwen voor de rest afging. Niemand had verder iets door. Een man die niet op tijd wegkwam raakte gewond aan zijn nek, nog mazzel want dat geneest tenminste. De idioten die dat ding op ooghoogte hadden neergezet begrepen niet wat ze fout hadden gedaan.

Ik weet dus als geen ander dat vuurwerk niets voor amateurs is. Mijn zoons zullen er niets aan missen, net zomin als die paar miljard jongens die in een land wonen zonder deze idiote gewoonte.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 07:53

Ad en kaaskopje

Zoveel landen zijn dat helemaal niet waar het verboden is. In Europa alleen Ierland.

Kaaskopje: ALS je vergelijkingen wil trekken, doe het dan goed. Wij hoeven niet bang te zijn dat die kangoeroes hier de grens over komen en dat Ierse vrouwen hier abortus komen doen is geen gevaar voor de samenleving daar.

" Door illegaal vuurwerk zul je schade en lichamelijk letsel blijven houden, maar waarschijnlijk toch flink minder dan met legaal vuurwerk erbij.'

FLINK minder? Laat me niet lachen... het wordt juist flink meer als je het alleen nog maar in België kan kopen en niet meer hier. Dan is al het vuurwerk wat binnenkomt een soort handgranaat en niemand leert meer hoe je normaal vuurwerk afsteekt omdat niemand het meer doet.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-01-2015 om 10:03

Barvaux

"Zoveel landen zijn dat helemaal niet waar het verboden is. In Europa alleen Ierland."

Ik schreef niet dat het verboden was, maar dat het elders niet zo'n grootschalige gewoonte is. Ik ken persoonlijk geen land waar particulieren op zo grote schaal vuurwerk afsteken. Als ik eens met O&N in het buitenland ben is het meestal heerlijk rustig.

Op een of andere manier slaan die Hollanders zo vaak door. Kopen ze vuurwerk? Dan staat de hele straat blauw. Nemen ze ene hond dan kiezen ze massaal voor een vechthond. Toch iets vreemds in onze volksaard. (allochtonen doen vaak trouwens vrolijk mee)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.