Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Nicky

Nicky

27-12-2014 om 21:36

Vuurwerk gedoe

Ben even benieuwd naar jullie afspraken/regels/ ideeën. Hier een dertienjarige die nogal dol is op vuurwerk afsteken en graag op oudejaarsdag gaat 'lopen knallen'. Alleen dit jaar zijn -tot zijn schrik- de regels veranderd en mag het 'pas' vanaf 18u. Mogen jullie kinderen ondanks deze aangescherpte regels wel voor 18u vuurwerk afsteken, ook al mag het dit jaar niet (meer)?
En als het voor jou niet mag en je kind wil het wel, hoe dwing je dat dan af? Huisarrest? Verplicht de hele dag mee op pad met ouders?


Tango

Tango

27-12-2014 om 22:15

Oh, hier ook al

Dochter van 13 vond het ook al belachelijk dat het pas vanaf 18.00 u. mag. Ze was toch echt wel van plan eerder te beginnen met haar vriendin. Het probleem voor haar is alleen dat wij het vuurwerk in beheer hebben en ze het gewoon niet eerder krijgt. Huisarrest gaan we niet doen. Mee nemen met ons op pad zie ik niet zitten want ik moet heel veel boodschappen doen en dat doe ik liever alleen. Als vriendin wel met vuurwerk aan komt zetten dan zien ze maar wat ze doen. Ik heb wel gezegd dat als ze opgepakt worden, zij een probleem hebben en misschien wel de volgende dag vuurwerkresten mogen opruimen. Dat vond ze toch niet zo'n leuk idee.
Vervolgens vroeg ze of we heel vroeg konden eten zodat ze meteen om 18.00 u. kunnen beginnen. Zag ik ook al niet zitten. Ik heb nu gezegd dat we om 18.30 u. eten zodat ze eerst nog een half uurtje de straat op kunnen.

SamS

SamS

27-12-2014 om 22:28

Nee

Hier geen vuurwerkliefhebbers, maar als ze dat wel zouden zijn dan zou ik me houden aan de regels: na 18u en alleen vuurwerk dat bij hun leeftijd past.

Mijn kinderen zijn trouwens behoorlijk gehoorzaam, dus ik hoef niks af te dwingen. Als ik het niet wil dan doen ze het gewoon niet

Postbode

Postbode

27-12-2014 om 22:37

nee

Ik ben postbode en ik ben zo blij dat ik eindelijk verlost ben van dit gedoe overdag. Ik ben ook van plan meteen de politie te bellen zodra ik kinderen buiten bezig zie met vuurwerk. Of ze kunnen komen zal mijn worst zijn maar ik hoop dat ze er heel veel oppakken en ze een taakstraf geven.

Dit is gedaan zodat iedereen eindelijk overdag normaal buiten kan lopen met huisdieren of op weg naar dat wat noodzakelijk is. Na 18 uur weet je dat je het kunt verwachten en moet je dan ook binnen zijn als je er niet tussen wil zitten.

Mijn kinderen zouden dus nooit voor 18 uur met vuurwerk de deur uit mogen en ik zou zelf de politie bellen als ze dat stiekem doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2014 om 09:54

nee en postbode

Ik geef geen vuurwerk aan dochter voor 18.00 uur. Dat kan ik als ouder niet maken, al maakt het mij eigenlijk niet uit.
Mocht dochter overdag toch wat afsteken waar ik niet bij ben en betrapt worden, dan zijn de consequenties voor haar.

Maar mijn dochter is nogal een brave, dus ik verwacht eigenlijk nog geen problemen.

Postbode, ik kan me echt niet voorstellen dat je voor zoiets je kinderen zou aangeven bij de politie.

Postbode

Postbode

28-12-2014 om 10:06

nee

Mijn kinderen luisteren ook gewoon naar de wet dus ik hoef dat niet te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2014 om 11:33

18.00 uur is 18.00 uur

Ik ben op zich helemaal niet zo strak met regels zijn regels, maar dit is een officiële regel waar je problemen mee kunt krijgen als je die negeert. Nu vrees ik dat het in de meeste gemeenten niet zo'n vaart zal lopen met die consequenties, maar als ouders ben je toch de eerste hindernis waar kinderen langs moeten als ze overdag willen knallen en als die ouders het verbieden tot 18.00 uur is dat tenminste een goed begin.

zebra

zebra

28-12-2014 om 11:42

geen fan van vuurwerk afsteken

maar als onze zoon het toch zou willen dan zou het van ons pas mogen vanaf 18 uur.

Vind het zelf, eerlijk gezegd, ook fijn dat het pas vanaf dat tijdstip mag om dezelfde reden die postbode aangeeft. Overdag schrik je je vaak rot van het geknal maar vanaf 18 uur weet je dat je geknal kunt verwachten en hoef je vaak niet meer de deur uit.

Tango

Ah, laat je dochter lekker voor zessen een tosti en een kop soep eten zodat ze om 18.00 uur los kan gaan.

skik

ja dat dacht ik ook meteen

Waarom eten als ze dan eindelijk,eindelijk mag knallen? Heel de dag moeten wachten, dan mag t en dan moet je aan tafel? Ik zou ze ook gewoon van te voren wat eten geven.

handhaving

ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik hoor vanuit verschillende hoeken dat de politie zich soepel opstelt. geen handhaving dussss

Postbode

Postbode

28-12-2014 om 13:33

ja maar

Als er gebeld wordt over klachten wordt er natuurlijk wel gesurveilleerd.

Houd niet van vuurwerk

Mijn kinderen en ik houden er niet van. Vroeger stak mijn man wel eens wat vuurwerk af, maar de laatste jaren ook niet meer.

Als mijn kinderen wel zouden afsteken, dan zou het van mij ook pas na 18.00 uur mogen.

Katniss

Katniss

28-12-2014 om 17:04

Grappig

Ik wilde van de week juist een topic openen met de vraag of jullie het goed zouden vinden als je 10-jarige 's avonds om 20.00 uur op straat met vriendjes rotjes zou afsteken. Jongetje hier in de buurt (groep 7) is namelijk al een paar avonden bezig met vriendjes. Het is een wat apart gezin waar de kinderen, 10 en 5, ook gerust samen de zaterdagboodschappen gaan doen.
Mijn eigen 9-jarige zou ook dolgraag vuurwerk afsteken. Ik houd er zelf helemaal niet van, dus nu gaat ze Oud & Nieuw vieren bij haar vader. Ik ga er vanuit dat hij zich aan de regels houdt.

Nicky

Nicky

28-12-2014 om 17:20

Zelf houd ik er ook echt niet van

Helaas is dat geen garantie dat je kinderen het ook niet leuk vinden
Het is echt een dingetje, blijkbaar zelfs met Facebook pagina om met elkaar over vuurwerk te praten. Ik had het niet verzonnen eerlijk gezegd.
We hebben al veel gesprekken gevoerd over veiligheid en illegaal vuurwerk (strict verboden), bril (verplicht) etc. Nu ook duidelijk gemaakt dat ik niks faciliteer wat tegen de wet is, ook al is die wet net verandert en krijg ik het niet tussen zijn oren waarom (die acht uur extra overlast vindt hij niet zo'n argument). Dan begrijpt hij het maar niet, hij heeft zich er wel aan te houden.

Postbode

Postbode

28-12-2014 om 17:43

" Het is een wat apart gezin waar de kinderen, 10 en 5, ook gerust samen de zaterdagboodschappen gaan doen."

Ho even? Wat is er mis met samen de zaterdagboodschappen doen? Niet iedereen heeft kinderen met driftbuien in de winkel

Katniss

Katniss

28-12-2014 om 17:48

Postbode

Ik vind het wel apart als twee kleine kinderen samen met een stel grote boodschappentassen sjouwen. Wel zelfstandige kinderen, dat zeker. De ouders zijn daar dan dus niet bij (ik weet overigens niet of er een vader is in het gezin, die zie ik nooit).

Postbode

Postbode

28-12-2014 om 18:00

ah ok

Ik begreep niet dat jij met samen alleen zij tweeën bedoelde

Ad Hombre

Ad Hombre

28-12-2014 om 21:13

Pubers en vuurwerk

Ik heb me vroeger als puber nogal uitgeleefd op het vuurwerk. Zelf bommen maken met spullen uit de drogist enz. Gelukkig heb ik al mijn vingers en ogen nog. Maar na mijn 20e heb ik die troep niet meer aangeraakt. Ik weet hoe gevaarlijk het is en hoe onvoorzichtig (puber)jongens ermee om kunnen gaan.

Ik hoop dat ze het verbieden voordat mijn jongens in de puberteit komen.

Nicky

Nicky

28-12-2014 om 21:22

Ad Hombre

Mijn broer ook en mijn man was ook geen lieverdje maar - hoe jammer ook voor oudste- ik probeer het lekker toch te ontmoedigen. Wat mij betreft hoor grenzen opzoeken bij de leeftijd maar wat mij betreft liever niet met vuurwerk en ik faciliteer het niet. Als hij woensdag overdag wat rotjes gooit en ik kom erachter maak ik er ook geen halszaak van maar dat weet hij nog niet haha.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-12-2014 om 21:27

Nicky

Liever niet met vuurwerk inderdaad, maar liever dat dan dat ze gaan roken. Da's nog veel linker

Ik ken persoonlijk niemand die aan vuurwerk is bezweken (1 tijdelijk gewonde) en helaas heel wat die aan de gevolgen van roken dood zijn gegaan.

Nicky

Nicky

28-12-2014 om 23:42

Goed punt Ad Hombre

Zal ik voorstellen dat hij voor zessen met mijn zegen met vuurwerk mag spelen zolang hij belooft nooit te gaan roken? Of zou dat niet werken ))))

Overigens kaart je wel een ander ding aan: ik merk dat het gevaar van vuurwerk niet leeft. Zelfs onze hond is er niet bang voor. Hij kent niemand die ook maar een brandblaartje aan vuurwerk heeft overgehouden. Al mijn argumenten zijn niet 'levend' voor hem. Hoorde vandaag dat op sommige scholen bangmakende anti vuurwerk filmpjes zijn vertoont. Misschien daar toch eens naar op zoek....

Tango

Tango

31-12-2014 om 15:55

En intussen

Wordt hier al de hele dag vanaf 10.00 u. vanmorgen vuurwerk afgestoken. Vriendin van dochter is inmiddels gearriveerd en ze zijn nu eerst cola en chips aan het halen voor vanavond. Daarna gaan ze wat afsteken. Zal zo rond 16.30 u. zijn. Dat is dan maar zo. Ik heb totaal niet het idee dat er op gecontroleerd wordt en ga ze maar niet langer binnen houden. Ze hebben al lang gewacht vinden ze

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2014 om 19:29

Ja maar Tango...

... hield je ze dan alleen binnen omdat erop gecontroleerd kon worden?

Ik kwam net een uurtje eerder dan normaal van mijn werk, kwart over vier, en ben met de bus gegaan in plaats van lopend, omdat ik geen zin had om langs allerlei ongeleide projectielen te moeten lopen. Dus wat mij betreft zou ik het wel fijn vinden als ouders hun poot wel wat stijver zouden houden, zodat je tenminste boodschappen kunt doen en thuis kunt komen zonder zo her en der een hartverzakking op te lopen.

hier

Keurig tot 18:00 uur gewacht. En sindsdien alleen even snel tussendoor wat gegeten
Zo te horen deden veel meer mensen dit want om 18 uur leek het wel middernacht, zo barste het los. Leuk hoor.
Voor alle liefhebbers: veel plezier vanavond en vannacht!!

Niks gemerkt van nieuwe regels

Het leek hier de hele dag al 0.00. Nou ja, op het echte moment nam de intensiteit toe, maar er was weinig verschil. Morgenochtend rust. Heerlijk.

Nicky

Nicky

01-01-2015 om 02:04

Goed gegaan

Hij heeft zich er supergoed aan gehouden. Begon op een gegeven moment even te zeuren maar toen ik mijn poot stijf hield nam hij het goed op. Geen dreigementen of wat dan ook nodig gehad uiteindelijk. Blij mee. Blijkbaar werkt het toch echt wel, praten praten praten. En complimenten geven voor datgeen dat goed gaat
De beste wensen allemaal!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2015 om 14:39

Overdag wel geknal

maar naar ons idee was wel merkbaar dat meer richting de avond werd opgeschoven. Jongelui die zich nergens iets van aantrekken blijf je houden. Net zat ik ook weer rechtop mijn stoel vanwege een fikse knal naast ons huis. Onze woonlocatie leent zich bij uitstek voor 'mag niet van me moeder'-gedrag. Lekker ver bij moeder vandaan, maar wel onder onze neus. Je doet er weinig aan.

Ik heb de indruk dat er een vuurwerkverbod op de agenda komt in onze stad. Ik ben benieuwd wat daar van overblijft tegen december. Ik merk aan mijzelf dat ik er een zelfde soort ontwikkeling in doormaak als met Zwarte Piet. In eerste instantie het gevoel van 'blijf met je takjes van 'onze' tradities af, maar naarmate de tijd verstrijkt en het blijkbaar in mijn hersens heeft kunnen indalen, de gedachte 'ach waarom ook niet veranderen of afschaffen?'. Ik ben nu zover dat privévuurwerk wat mij betreft verboden wordt. Maak er een mooi stadfeest van. Voor mijn part wijkfeesten. Als het maar niet meer in handen is van Jan en Alleman.

Barvaux

Barvaux

01-01-2015 om 17:41

wijkfeesten met vuurwerk

Net zoals van de week de woordvoerder van de vuurwerkbedrijven van de week op de radio voorzie ik een groot probleem met wijkvuurwerk afgestoken door een prof. Tel eens even hoeveel mensen je nodig hebt om in elke grote wijk of dorp zo iemand te hebben om 12 uur met oud en nieuw? Je moet dus heel veel mensen opleiden (dure opleiding) voor een paar uur werk per jaar. Onmogelijk en dus een hele dure oplossing voor die wijken/dorpen. Mensen die nu veel geld uitgeven aan vuurwerk doen dat bij voorkeur niet als iemand anders dat gaat afsteken, daar geven ze geen geld aan uit. Wie gaat dat betalen?

Nicky

Nicky

01-01-2015 om 18:41

Wat ik me ook afvraag

Bij van die grote vuurwerk shows; hoe betaal je dat en is het echt wel veiliger? Volgens mij open je een blik met gedoe als je dat besluit. En hoe voorkom je / handhaaf je dat particulieren afsteken?

Sjanghai

Mensenmassa's die op een vuurwerk afkomen is een risico. Inmiddels in Sjanghai al 36 doden geteld. En het vuurwerk was uit voorzorg niet eens doorgegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.