Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
George

George

19-12-2013 om 14:57

Verwachting Stiefmoeder

Goergie

Goergie

24-12-2013 om 15:04

@Zondernaam

wat bedoel je met nieuwe start?

Goergie

Goergie

24-12-2013 om 15:20

@ rode krullenbol

er is geen contact, is er nooit geweest. Er is te veel jaloezie, heb al vaak verwijten ontvangen waarom ik met haar ben geweest etc. Dus bij contact zal dit vermoedelijk toenemen, ze wilt haar dus niet zien en ontmoeten...ik jongleer vaak met praktische zaken, eerst mijn vriendin thuis afzetten, daarna mijn zoontje etc ga zo maar door. Mijn ex vriendin mag absoluut niet bij ons thuis komen, bij wijze van het liefst niet in een straal van 100 meter van het huis. Ik kan ook niet echt bellen met mijn ex waar zij bij is want dat gaat ook niet echt goed, ben dan te aardig etc voor haar noem het maar op. Maar mijn ex is een wispelteurig geval, veel gezeik gehad met omgangsregeling etc de gangbare trieste zaken rondom gescheiden ouders...kind is dan de dupe etc...Dus misschien is dat wel beter zo..

Maar ja, speelt wel een rol dus. Af en toe heb ik het gevoel alsof ik verantwoording moet afleggen voor mijn verleden...

Katniss

Katniss

24-12-2013 om 16:01

Goh Goergie

Jij doet alles wel vreselijk goed he? Je spiegelt zowel je ex als je vriendin af als rotmens, maar jij doet helemaal niets fout.

Katniss, kom op zeg

Wat een absurde reactie Katniss, kom op zeg. Ik zie hier iemand die heel serieus aan t worstelen is in een buitengewoon complexe situatie, en die onze referentiekaders wil gebruiken om te kijken
of hij redelijke verwachtingen heeft.

Katniss

Katniss

24-12-2013 om 16:57

Zilli

Het is kerstavond dus ik ga niet alle citaten opzoeken, maar de teneur van al zijn bijdragen is 'ik doe het allemaal zo en zo en zo goed, probeer rekening te houden met iedereen, ben waarschijnlijk veel te lief, bladiebla, maar zíj [gooit vat met modder erin]'.
Ik houd niet zo van die impliciete opdeborstklopperij.

Goergie

Goergie

24-12-2013 om 17:34

niet de bedoeling

Het is absoluut niet mijn bedoeling en ik begrijp wat je bedoeld maar je punt is ook duidelijk met een wat minder heftige reactie. Het zijn ook mijn gevoelens, ik zeg nergens dat ik perfect ben en op de borst klopperij, waar heb je het over? Lees dan eens goed, ik vraag me af waar dat vandaan komt. Je kan me ook vragen wat ik denk dat mijn fouten zijn, ik wil gewoon weten wat ik mag verwachten, wat vreemd is en wat niet vreemd is. Aangezien ik hier anoniem mijn emoties de vrije loop kannlaten gaan betekend niet dat ik iemand ben die denkt dat hij alles goed doet. Als je goed leest wil ik ook weten of ik trouw moet blijven aan mijn primaire gevoelens of dat er toch dingen aan mij liggen.

Ja, dat lees ik ook.

Ik lees dat Goergie echt op zoek gaat naar 'wat is nou redelijk'? En dat is best moeilijk te bepalen.

Goergie, ik denk dat je op dit moment het best een gesprek met je vriendin kunt plannen. Je kunt haar vragen wat haar ideeën zijn over wat wel of niet deelnemen aan de activiteiten met je zoon. Ik zou het echt van haar laten komen, haar eerst zelf laten praten, eerlijk en open, en je eigen ideeën en verwachtingen zoveel mogelijk opzij schuiven. Daarna kun je misschien je eigen moeilijkheden en verwachtingen op tafel gooien, en kijken of hier een compromis in te vinden is.
Mocht het zo zijn dat het niet mogelijk is hier open over te praten, dan zou ik me toch ook afvragen of deze relatie kans van slagen heeft. En misschien wel belangrijker; hoeveel je er voor op moet geven.
Ik ben zelf stiefmoeder, en kwam ook in dit gezin toen de kinderen klein waren (de oudste was 6). Mijn ervaring is dat die eerste jaren nog het makkelijkst waren, en nu ze pubers zijn het alleen maar lastiger is, de loyaliteit etc.
Sterkte...

Diskwalificatie

Aan de ene kant zou het fijn moeten zijn, dat je vrijheid krijgt om 1-op-1 contact te hebben met je zoontje. Denk dat dit heel waardevol is. Maar aan de andere kant je zoontje moet ook wel het gevoel hebben, dat hij gewenst is in het leven van je vriendin. En waar het hem dan in moet zitten, tsja, niet perse in 1x in de zoveel tijd halen en brengen, denk ik. Het gevoel, dat hij er mag zijn is al heel fijn.
Het lijkt wel of er 2 verschillende levens in je huis plaatsvinden. Boven en beneden, waar je zoon tussen zit.

Ik schrik er van dat je vriendin de moeder van je zoontje een hoer noemt. Heel erg natuurlijk. Ik heb geleerd dat als je de ene ouder diskwalificeert, je dat bij het kind ook doet. Hij is immers een deel van die moeder die hoer genoemd wordt.

Je geeft verder aan dat er een kinderwens is. Ik hoop dat de houding van je vriendin dan veranderd is of in ieder geval de aandacht eerlijk verdeeld is.

Goergie

Goergie

25-12-2013 om 15:51

@Zillie

Stiefmoeder zijn lijkt mij ook lastig, zeker omdat je bij je eigen kinderen toch een ander gevoel hebt. Ik denk dat dat al ingewikkeld genoeg kan zijn. Eerlijk gezegd zou ik ook met een hoop dingen moeite hebben, maar omdat het mijn zoontje is is er toch een soort oerkracht waardoor je er gewoon voor gaat. Bij andere kinderen kan ik wel eens denken zeur niet of stel je niet aan, dat denk ik ook wel bij mijn zoontje maar toch is dat anders. Kan dat niet echt helder uitleggen. Maar ik verplaats mij wel degelijk in de ander, lees er veel over. Maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen om steeds maar mijn eigen gevoelens te relativeren. Ik ben daardoor mezelf niet meer, en als ik het terug lees dan schrik ik daar wel van. Weet je, dit is ook niet wat ik voor haar wil. Maar ik denk dat.het voor mij wel duidelijk is, ik heb gewoon behoefte aan iets anders dan de manier waarop hoe het nu gaat....

rode krullenbol

rode krullenbol

25-12-2013 om 19:07

Jaloezie uit liefde?

Jaloezie is één van de machtigste oorzaken van verdriet; zo stelde de beroemde Britse Nobelprijswinnaar Bertrand Russell. Eenieder die wangedrag te verduren heeft gehad van ´een jaloers kreng´ en/of zelf ooit bevangen is geraakt door minnenijd, zal dit beamen. Het wil zeggen: gelukkig word je er niet van!

Ook zal iedereen het er wel over eens zijn, dat jaloezie bepaald niet ´t beste uit de mens naar boven haalt. Sterker; vanwege de doorgaans verwoestende uitwerking ervan op de sociale verhoudingen is men geneigd jaloezie scherp te veroordelen. Onze hang naar harmonie is nu eenmaal groot.

Diegenen die jaloezie zien als een kwalijke karaktereigenschap en jaloers gedrag verklaren uit het karakter van de mens, veroordelen onwillekeurig niet alleen het jaloerse gedrag, maar ook de jaloerse persoon zelf. Zo iemand heet dan ´slecht´ te zijn, of op zijn minst een minder goed mens.

Logischerwijs komen goed en kwaad vooral in de hitte van een conflict zo tegenover elkaar te staan. Terwijl het conflict onze stemming drukt, geeft het voldoening om een vernietigend moreel standpunt in te nemen ten aanzien van de ´vijand´. En het leed wordt al helemaal verzacht, als je je medemens kan overtuigen van de slechtheid van je tegenstander. Geen betere pleister op de wonde, dan het in diskrediet brengen van de ander. Niet voor niets plegen rivalen in de liefde met modder naar elkaar te gooien! Vanuit de aard der dingen kunnen zij dit eindeloos volhouden.

Uiteraard is het maar zeer de vraag, of zij er goed aan doen. Jaloezie brengt immers meer verdriet dan geluk? Er bestaat altijd nog een beschaafdere en efficiëntere manier om het conflict te beslechten: simpelweg door het conflict uit de weg te gaan.

Reken maar, dat dit inzicht menig vrouw er al bij voorbaat van weerhoudt om zich in te laten met een ´gebonden man´, dan wel een ´man met bagage´. Zij passen ervoor hun identiteit / zelfvertrouwen op de tocht te zetten en zich te verlagen tot een ordinaire machtsstrijd.

Jouw huidige vriendin, Goergie, heeft zo bezien een nogal gewaagde zet gedaan. Zij is een relatie aangegaan met een man die in conflict is geraakt met zijn ex. Want laten we wel wezen; minachtende woorden als ´hoer´ komen niet uit de lucht gevallen en worden beslist niet alleen door rivalen in de liefde gebezigd. Ik sluit in ieder geval niet uit dat haar inmiddels fameuze, vervloekte woordkeus ten aanzien van jouw ex is ingegeven door wat jij over haar te berde hebt gebracht.

Bovendien bevreemdt het mij, dat een vrouw die het voorrecht heeft haar leven te delen met de man van haar dromen, terecht heeft kunnen komen in de rol van rivale in de liefde, terwijl er geen enkel contact is geweest tussen haar en de voormalige vriendin. Ik vraag me dan ook af, in hoeverre daarvan nu echt sprake is. Is het werkelijk haar rivaliserende houding naar jouw ex die jullie relatiegeluk in de weg staat, of misschien iets heel anders?

In hoeverre ben jij in staat geweest het conflict met je ex achter je te laten? Hoe anders, dan via jou zou je huidige vriendin erin verwikkeld kunnen zijn geraakt?

Iets anders

Goergie, ik kom een beetje terug opmijn eerdere advies, want als ik je postings nog eens overlees zie ik dat je eg weinig tijd met je zoon hebt. Ik denk eigenlijk dat het wijsheid is daar van te genieten, en je vriendin met rust te laten. Nodig haar af en toe hardop uit mee te doen (want uit ervaring weet ik dat je je als stiefmoeder soms gemakkelijk kunt voelen in 'zou ik wel mógen aansluiten' ) en laat de verwachtingen los. Mocht je je zoon meer willen zien, dan likkt het me wel de moeite waard een geaprek te voeren..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-12-2013 om 10:09

Is ze wel leuk tegen jou?

Als jullie het verder samen wel gezellig hebben zou het zo laten. Blijkbaar heeft zij niet zo heel veel op met je kind of met kinderen in het algemeen.

Maar het lijkt me wel dat je minimaal mag verwachten dat ze:
A. Geen uitspraken doet over de moeder van je kind en
B. Je kind het gevoel geeft dat het welkom is in haar huis.

Als ze dat niet kan opbrengen, denk ik dat het verstandiger is om de levens te scheiden. Een lat-relatie is dan toch ook een optie?

Maar zeg eens heel eerlijk: zie jij haar wel als de moeder van je toekomstige kinderen?

Jaloezie (reactie Rode krullenbol)

Jaloezie hoeft natuurlijk niet perse een beweegreden te zijn. Misschien is de vriendin van Goergie helemaal niet zo sociaal aangelegd en is het moeilijk om iemand toe te laten, bijvoorbeeld omdat ze dit niet gewend is. Door voor haar vriend te kiezen, kreeg ze er ook anderen in haar leven bij. Ik denk dat het toelaten van hen moeilijk is.

Claire

Claire

26-12-2013 om 13:44

tussen de regels door

lees ik hier: De vriendin van Georgie is heel jong. Het type dat voorlopig nog helemaal niets met kinderen heeft en iedere gewone kinderlijk uiting (stoeien, opscheppen, eigenwijs zijn, ongehoorzaam) als teken van mislukte opvoeding ziet dat met veel gezucht en onbegrip gepaard moet gaan. Ongeveer zoals mijn heel jonge collega's en studenten. Georgie had verwacht niet alleen een leuke jonge vriendin voor hemzelf te hebben maar ook een goedkope oppas die hem lekker uit laat slapen en ondertussen zijn kind verzorgd omdat het voor hem allemaal zo zwaar is, of het naar school brengt omdat zijn werk voor gaat.
Maar dit is natuurlijk geheel mijn interpretatie, heb er geen eigen ervaring mee verder (stiefmoederschap).

rode krullenbol

rode krullenbol

26-12-2013 om 21:17

Waar ik rekening mee houd

1. Jij, Goergie, bent niet zonder reden gescheiden van de vrouw met wie je een kind op de wereld hebt gezet.

2. Het uit elkaar gaan is niet zonder conflict verlopen.

3. Jouw ex heeft (waarschijnlijk aan het begin van je nieuwe relatie) te kennen gegeven, het absoluut niet te willen dat je huidige vriendin zich zou bemoeien met de opvoeding van haar zoon.

4. Je huidige vriendin houdt zich strikt aan dit verbod / deze afspraak, uit angst te maken te krijgen met jouw ex.

5. Zij heeft daarmee slechts een goed, harmonieus begin van hun leven samen willen bewerkstelligen, en niet gehandeld uit onverschilligheid.

6. Het is lastig voor jou de twee leefwerelden gescheiden te houden.

7. Hierdoor heb je het conflict niet buiten de deur van je huidige leefgemeenschap weten te houden.

8. Een goed gesprek op basis van wederzijds respect zou hier wonderen kunnen doen.

9. Elkaar verwijten blijven maken, betekent het einde van jullie liefdesrelatie.

zondernaam

zondernaam

26-12-2013 om 21:50

Grotesk

Wat een aannames Rode Krullenbol. En niet meer dan dat, aannames. Waar jij een zogenaamde afgewogen mening op baseert en het dan nog hebt over een goed gesprek met wederzijds respect. Waar respect is, vind je zulke aannames niet.

Goergie

Goergie

26-12-2013 om 23:26

@claire

Ik snap er helemaal niets van, een goedkope oppas? Zodat ik lekker kan uitslapen? Vreemde interpretatie..

Misschien kun jij voortaan oppassen, dan kan mijn vriendin de deur uit..

Dan is mijn probleem ook opgelost.

Claire

Claire

27-12-2013 om 00:05

zie

posting #7, van jezelf

Claire

Claire

27-12-2013 om 00:29

want

ik heb nl ongeveer hetzelfde onbehaaglijke gevoel als Katniss, iets in de toon van Georgie stuit me tegen de borst, er klopt iets niet. Het verhaal is te eenzijdig, te ingekleurd, te veel ikke, ikke, ikke, geen enkele poging tot perspectiefwisseling of begrip. Ik zou de versie van de vriendin wel eens willen horen (of van de ex).

Goergie

Goergie

27-12-2013 om 08:42

Claire

Lees het nog eens, ik ben niet opzoek naar een goedkope oppas, ik ben niet opzoek naar iemand die alles uit handen neemt zodat ik lekker mijn gang kan gaan. Ik zoek naar een beetje steun, een beetje het gevoel hebben dat je dingen samen doet, een beetje liefde richting mijn zoontje. Ik bekijk dingen niet eenzijdig, dat zou je toch echt moeten kunnen terug lezen. Tuurlijk zijn dingen eenzijdig, dit is een uitlaatklep met frustraties. En ja het verhaal is ingekleurd, dat lijkt mij logisch aangezien het mijn frustraties zijn. Ik heb eigenlijk liever niet dat je nog reageerd, ik zoek namelijk tips, een ander perspectief, ervaringen, of ik er wel of niet goed in sta. Constructieve kritiek is welkom, maar ik kan hier niets mee.

Het gaat mij er dus om dat je dingen samen doet, ik heb daar behoefte aan en dat is voor mij het gezinsleven. Dan hoor je af en toe een handje te helpen in mijn ogen, af en toe dus! dat is alles wat ik vraag.

''Mijn wens is dat de verhoudingen gewoon iets anders zijn, dat ze een keer aangeeft ‘’schat blijf jij maar een keer even lekker liggen’’ en dat zij dan een broodje smeert etc, echt absoluut niet elke keer. Maar dat het gevoel er is dat je samen dingen doet, dat je er ook voor de ander bent en soms misschien ook wel ontlast. Want een hele dag alles alleen doen kan soms best zwaar zijn, en het is dan gewoon prettig als je even wat tijd voor jezelf hebt en je partner je daarbij ondersteund…..''

Goergie

Goergie

27-12-2013 om 08:44

Claire

lees mijn text op wo, 25/12/2013 - 15:51

hoezo denk ik alleen maar ik ik ik?

rode krullenbol

rode krullenbol

27-12-2013 om 10:17

Even voor alle duidelijkheid

Met mijn aannames beoog ik de draadstarter het andere perspectief te bieden, waar hij om vraagt.

Goergie

Goergie

27-12-2013 om 10:20

Rode krullenbol

De eerste aannames zijn onjuist, lees mijn eerdere reactie. Wat is jouw mening daarover?

rode krullenbol

rode krullenbol

27-12-2013 om 10:55

Spijt?

Begrijp ik het nu goed, dat je eigenlijk terugverlangt naar het samenzijn met je ex?

Claire

Claire

27-12-2013 om 11:16

Dit is een openbaar forum

Dus ik blijf gewoon reageren hoor. Als je alleen bevestiging zoekt, moet je niet op dit forum zijn.

Ik probeer je na te laten denken over wat je nou eigenlijk vraagt van je vriendin. Waarom wil je haar zijn brood laten smeren, hem naar zwemles laten brengen, of naar school, als dat allemaal maar 1x in de week of nog minder is? Wil je die tijd niet zelf benutten? Het zijn bovendien allemaal (oppas)klusjes, geen leuke dingen om z'n drieeen te doen en een gezinsband te bouwen. Dus ja, daar zet ik mijn vraagtekens bij, dat je dat nou juist af wilt schuiven. Ik kan me ook voorstellen dat zij het bewust niet overneemt omdat zij wel beseft hoe kostbaar die spaarzame tijd met je zoon voor jou is /zou moeten zijn. Dat (o.a.) bedoel ik met dat ik de perspectiefwisseling mis. Je zinnetjes ergens over dat je niet snapt dat zij vindt dat ze wel voor hem zorgt, dat huishoudelijke taken ook niet gedaan worden dus dat ze verder niet veel taken heeft + dat je AnneJ' s suggesties voor het naar school brengen niet wilt overwegen omdat je gewoon vindt dat zij dat maar moet doen op haar vrije dag, en nog zo wat van dat soort uitspraken tussen neus en lippen door (die ik net als Katniss niet allemaal ga opzoeken en citeren): dat doet mijn nekharen rijzen. De man-vrouw kwestie die iemand in een van de eerste reacties al aankaartte (maar misschien mag die ook niet meer meedoen?)

Verder voel ik veel kilheid in de manier waarop je over je vriendin schrijft (door meerderen al gesignaleerd). Kan ze ooit wel eens wat goed doen? Waar ben je verliefd op geworden, ooit? Is dat er nog?

Claire

Claire

27-12-2013 om 11:25

die reactie

nummer #40, die je aanhaalt, die staat eveneens uitsluitend vol met "ikke", na de eerste zin.

Goergie

Goergie

27-12-2013 om 11:38

Claire

Ja, maar je geeft aan dat ik eenzijdig ben. Ik heb het over mezelf, dus ja ik kan dan niets anders dan ikke gebruiken.

en dat zij dat maar moet doen? op haar vrije dag, ik denk niet dat ''zij dat maar moet doen''

Dat denk ik dus niet, ik zou het prettig vinden als ik wat hulp zou krijgen omdat mij dat een prettiger gevoel zou geven in de zin dat je dingen samen doet. Mijn vriendin geeft aan dat wij een gezin zijn, en ik begrijp dat dus niet. Als ik naar vrienden kijk die in een vergelijkbare situatie zitten dan gebeuren dat soort dingen wel. Meegaan naar zwemles zijn leuke dingen om te doen, ook om interesse te tonen. Of zie ik dat verkeerd? betrokken zijn heet dat in mijn ogen, en dat gevoel heb ik gewoon niet.

En je gebruikt ook het woord afschuiven, dat begrijp ik ook niet. Ik wil helemaal niets afschuiven, waarom zou ik dat willen?

@rode krullenbol: ik verlang naar mijn ex? hoe kom je daar nou weer bij?

Maar ik begrijp niet waarom je denkt dat zij dat maar even moet gaan doen, het gaat hier om een gevoel. Ik ben geen man die zo in elkaar zit, daarom kan ik je mening niet op prijs stellen want je hebt de indruk dat ik zo in elkaar steek.

Maar kunnen jullie allebij wat anders gaan doen, ik kan hier niets mee. Ik hoop dat jullie dit kunnen respecteren...

Claire

Claire

27-12-2013 om 12:09

selectielijstje

"@Annej: Goed idee, helaas kan ik mij hier echt niet over heen zetten dat mijn partner niet de moeite kan nemen om 1x in de weken mijn zoontje naar school te brengen op maandag. "

Opvallend, hoe aangevallen je reageert zodra iemand je niet alleen maar bevestigd maar wat kritische tegenbeelden geeft of probeert de andere kant te zien.

Misschien wil je dan even een lijstje maken wie er nog wel en wie er niet meer mag reageren? Of misschien wil je nog wel reageren op mijn vraag naar jouw liefde voor haar?

zondernaam

zondernaam

27-12-2013 om 12:27

trollen

[verwijderd door Forumbeheer]

Je hebt laten zien dat je je punten die jij belangrijk vindt, aardig op een rijtje hebt. Dat is redelijk bescheiden. Er is hier aangegeven dat je het gesprek met haar aan kan gaan. Het is in theorie mogelijk dat je vriendin rationeel wat bijstelt maar gevoelsmatig is dat een andere kwestie. Je kan een ander niet veranderen. Dat moet zij willen en ook dan is het lastig. Verwacht daarom dus niet dat er veel zal veranderen. Maar je kan het wel een kans geven. Ik denk dat je dan de keuze moet maken of je met deze relatie wil doorgaan of niet.

Claire

Claire

27-12-2013 om 12:53

tijd verspillen

Ik denk niet dat kritische vraagtekens plaatsen mensen van het forum jaagt, maar juist de toenemende gewoonte om bij reacties die je niet bevallen op de man te gaan spelen (Rode Krullenbol en de fles).

Maar goed hoor, ik zal mijn tijd hier ook niet meer verspillen. Dahag, gelegenheidsnick Zondernaam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.