Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Alison

Alison

13-11-2016 om 22:21

Vernoemen kleinkind


tictac

tictac

15-11-2016 om 10:10

omdat hier veel vernoemd wordt

is het ook vrij gebruikelijk dat een vernoemd kind iets extra's krijgt van degene aan wie hij vernoemd is. Bijvoorbeeld met een verjaardag: geeft tante Marie normaal gesproken een cadeautje van 15 euro aan de andere kinderen, aan het vernoemde kind geeft ze een cadeau van 30 euro.
Ook met erfstukken is dat het geval: een ring van mijn moeder gaat naar de oudste kleindochter die aan haar vernoemd is.
In mijn omgeving is dit dus heel normaal en levert ook geen scheve ogen op. Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

Triva

Triva

15-11-2016 om 10:31

tictac

Wat een gruwel zeg en wat als degene waarnaar jij vernoemd bent al overleden is? Van wie krijg jij dan je extra grote verjaardagscadeau en ring?

Tuinstoel

Tuinstoel

15-11-2016 om 11:36

tictac

Lijkt me ook niks. Dan heeft de rijkste oom zeker de meeste vernoemingen. Sowieso houd ik niet van dat soort voortrekkerij.

Ik begin er niet aan, je doet het toch nooit goed. Want welke opa/oma kies je eerst? En als de beide opa's vernoemd wie krijgt dan de 1e naam en wie de 2e? En dan heb ik het nog niet eens over de kwestie smaak. Ik vind zeker niet elke naam mooi. Het is toch heerlijk om voor je kind zelf een mooie naam te mogen kiezen?

Ik heb al een gruwelijke hekel aan het woord stamhouder. Mijn oudste is dat dus, maar toen mijn schoonvader dat woord in de mond nam (en wij nog niet wisten wat het ging worden) hoopte ik spontaan op een meisje.

Pug

Pug

15-11-2016 om 11:45

tictac

Verschrikkelijk. Idioot gewoon om onderscheid te maken op basis van naam.
Zijn ze in 1900 blijven hangen of zo?

Maar door er materiële gevolgen aan te koppelen houden families dit wel in stand natuurlijk. Bah. Even goed tegen bepaalde familieleden blijven slijmen, want dan erf je wat duurs. En als ouder familielid hoef je je niet te gedragen: met je naam koop je affectie. Bah.

Tictac

Ik ken het uit mijn mans familie. Daar had elk van de kinderen een peetouder die ze extra bedeelde met verjaardagen en hun communie. Maar dat was in de jaren 60,70 in de nadagen van het Rijke Roomsche leven. Ik geloof niet dat dat samenhing met een vernoeming. Omdat man een grote oom en tanteschaar had, viste niemand van de kinderen achter het net. Lijkt me dat dat tegenwoordig met de kleine kerngezinnen anders is. Dan vind ik het wel sneu.

Vernoemd werd er wel, naar de grootouders. Dat mijn man een buitenissige voornaam heeft komt door een dienstmaat van mijn schoonvader. Dat vond mijn schoonmoeder zo'n mooie naam dat ze al ruim voor haar huwelijk besloot dat ze haar derde zoon zo zou noemen.

In mijn eigen familie ging het er wat minder traditioneel aan toe. Daarom hebben mijn zus en ik beide gedateerde modenamen uit de jaren '60.

tictac

tictac

15-11-2016 om 11:57

zoals ik al zei

in mijn cultuur is het heel normaal en wordt het (dus?) niet als gruwel gezien of verschrikkelijk gevonden. Er zijn hier nog steeds hele grote gezinnen, met veel tantes en ooms.
In mans familie is het niet de gewoonte om het vernoemde kind extra te verwennen. Dus mijn ene kind (naar mijn kant vernoemd) heeft zeg maar wel het 'voordeel', mijn andere kind niet. Dat is nooit een punt geweest bij de kinderen.

Triva

Triva

15-11-2016 om 12:37

geen punt?

Nee vast niet... Ik zou er zelf al een punt van maken. Wat een onzin om het ene kind zo voor te trekken...

Tictac

Mag ik vragen wat die culturele wortels zijn? Speelt dit nog in katholiek Limburg of moet ik het in een migratieachtergrond zoeken?

Maar eerlijk gezegd, als dit nu nog een rol in de familie van mijn man zou spelen, zou dat voor mij een reden zijn om geen van de twee kinderen te vernoemen. Als ik daar niet zonder massavete onderuit zou komen, zou ik zelf het benadeelde kind een extraatje toestappen. Ook als het geen teleurstelling zou laten blijken. Juist in een klein gezin zou ik het persoonlijk niet wenselijk vinden als een van de twee zo in het oog springend bevoordeeld werd.

Maar goed, mijn zus en ik keken bij het inschenken van de vla al of in het ene schaaltje de vla niet een mm hoger stond dan het andere.

Geen onzin

Overigens zul je mij niet horen zeggen Tictac, dat alles waar ik wat vreemd tegen aankijk onzin is. Dus ik hoop, dat ook als er nog meer ongenuanceerde oprispingen komen, je toch antwoord wilt geven op mijn vraag.

tictac

tictac

15-11-2016 om 14:29

onderdeel van de bible belt

Het is niet zo dat mijn ene kind verschrikkelijk veel meer krijgt dan mijn andere. Het is alleen met een verjaardag dat het ene kind iets meer krijgt. We hebben het hier niet over 100 euro verschil per cadeau hoor! Dit is trouwens wederzijds: mijn zussen krijgen van hun vernoemde nichtje ook een extra cadeautje op hun verjaardag. Nogmaals, het is bij ons zo gewoon en komt zoveel voor, dat vrijwel ieder kind dat extraatje krijgt. Alleen mijn kind is in onze hele familie (+60 personen) de enige die er niets aan heeft om vernoemd te zijn (om het maar even plat te zeggen). Maar zij heeft weer het geluk dat ze naar mijn schoonzus is vernoemd en dat mijn kinderen de enige kinderen zijn in die familie. Dus zij krijgen van mans kant sowieso al alle aandacht.
Maar het is wel zo dat als hier iemand zwanger is en je staat op de nominatie om vernoemd te worden, je er rekening mee houdt dat je dan een groot cadeau geeft. Bijvoorbeeld een autostoeltje of zo. En kan je dat niet betalen, wordt het natuurlijk ook niet van je verwacht! Het is geen wet, het is een gewoonte.
Ik weet dat er wel families zijn waar het heel wat dwingender is dan in mijn familie. Daar heb je ook nog te maken met de juiste weergave van de naam. Als in: Jack is niet vernoemd naar Jacob.

Ik vind het dan wel bijzonder om te horen dat er zo heftig op gereageerd wordt. Krijgen jullie kinderen dan altijd en overal hetzelfde? De laatste keer dat mijn kinderen een groot cadeau kregen was het cadeau van de een 120 euro en van de ander 80. Dit was wat ze het liefst wilden hebben. Zouden jullie dan het verschil bijpassen of zo?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2016 om 15:01

Tictac

Maar het is wel zo dat als hier iemand zwanger is en je staat op de nominatie om vernoemd te worden, je er rekening mee houdt dat je dan een groot cadeau geeft===

Blijkbaar werkt het systeem goed voor jou en je familie, maar.... houden jullie bij wie aan de beurt is voor vernoeming? En, ondanks dat ik weet dat het bij jullie geen probleem oplevert, vind ik het onderscheid tussen vernoemde en niet vernoemde kinderen wat de waarde van cadeaus betreft niet leuk en ook nog eens een zware verplichting voor degene waar je naar vernoemd bent. Mijn ene kind is naar overgrootoma van manskant vernoemd. Het andere kind min of meer naar oma van mijn kant. Stel dat iedereen nog zou leven of in onze buurt zou wonen (zonder ruzie), dan zou het dus bijvoorbeeld zo uit kunnen pakken, dat het oudste kind 30 euro krijgt van overgrootoma en de jongste 15 euro en dat het kind wat naar mijn moeder vernoemd is naast de pot piest omdat in onze familie niet gekeken wordt naar vernoeming bij het schenken. Ik zou daar toch moeite mee hebben. Wat kan het kind eraan doen dat het wel of niet vernoemd is? Ik zou daar dus denk ik wel iets van zeggen. Liever 2 keer 15 euro dan 15 en 30 euro.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2016 om 15:03

Tictac

Soms geef je inderdaad iets wat het kind graag wil hebben, of wat nodig is en dan kijk je niet persé naar het verschil tussen 80 of 120 euro, maar dat vind ik iets anders dan een structureel verschil vanwege vernoeming.

tictac

tictac

15-11-2016 om 15:29

kaaskopje

In sommige families gaat het echt van het rijtje af. Dus eerst de ouders, daarna de broers en zussen. En dan om en om, dus eerst mankant, dan vrouwkant. Een beetje gezin begint hier bij 4 kinderen he?
Ik ben de zesde in ons gezin. Mijn ouders waren daarom allebei al vaker vernoemd, dus die heb ik overgeslagen. Ik heb mijn twee zussen vernoemd. Dat was voor hun een totale verrassing, want in hun ogen was eigenlijk eerst man aan de beurt om zijn moeder te vernoemen. Maar dat vond ik een heel lelijke naam en zij was ook al eens vernoemd.
Omdat ik de zesde ben in ons gezin, ben ik niet vernoemd door mijn broers/zussen. Als enige in ons gezin, dus ben ik toch een beetje uniek .

Pug

Pug

15-11-2016 om 15:32

cadeaus

Nee, ik hou niet bij of de kinderen voor precies evenveel geld cadeaus krijgen van onszelf, omdat ik weet dat de ene keer de ene iets meer krijgt en de volgende keer de andere.

Als familie het ene kind structureel meer zou geven, dan zou ik ingrijpen.

Kinderen protesteren daar natuurlijk alleen tegen als ze weten dat het zin heeft. Als kind kun je niet zoveel tegen zo'n familiewet beginnen, denk ik. Als werkelijk iedereen om je heen het normaal vindt dat jij minder krijgt, dan zeg je er niet zo gauw iets van.

Triva

Triva

15-11-2016 om 15:49

ik kan het me gewoon niet voorstellen

dat ik mijn ene nichtje een groter kado zou geven dan mijn andere nichtje. Dat zou zo tegen mijn aard in gaan (en natuurlijk kijk je niet op een paar euro) dat ik dat nooit zou doen. Zeggen dat jouw kinderen het 'geen punt' vinden vind ik dus onzin, als in geen valide argument. Het is 2016, dat doe je gewoon niet vind ik en het kan best zijn dat jouw kinderen later zeggen dat ze het wél vervelend vonden en dat kan ook best het kind zijn wat meer krijgt dan het andere!

Zo vaak staan hier draadjes van oma's die het ene kleinkind voortrekken en dat wordt altijd zo afgekeurd en dit is ineens wel ok?

zebra

zebra

15-11-2016 om 16:41

Tuinstoel/volgorde

wij deden het zo met de volgorde: eerst mijn schoonvader want die was het oudst en daarna de naam van mijn vader erachter.

Niet voortrekken

We hebben de kinderen wederzijds benoemd. Mijn vader voelde zich ineens verplicht om dan de kinderwagen te betalen maar dat heb ik direct kortgesloten. Hij werd zelf ook altijd voorgetrokken door zijn grootvader, en het gezin van mijn ouders had ook altijd een streepje voor bij grootmoeder en dat vind ik zelf niet oké.
Ik vind het ook jammer dat ik er niet tijdig aan gedacht heb om het tweede stel 'ouders' zoon is opgegroeid samen met zijn ouders en een kinderloos stel oom en tante in een huis, om die ook mee te nemen in de benoeming.
Ik begreep het pas toen ze er zelf op een luchtige manier over begonnen.
Nu noem ik de kinderen soms ook zomaar ook met die namen omdat ze belangrijk zijn geweest voor ex maar ook voor de kinderen. Ook die 'grootouders' waren er altijd bij.
Gelukkig vinden mijn kinderen het ook prima zo. Zoon is zelfs weer begonnen om zich aan anderen voor te stellen met beide voornamen die zijn diverse achtergrond weergeven.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-11-2016 om 16:59

Herrinnering

Toen ik na de geboorte van oudste in het ziekenhuis lag, lag naast mij een refomeisje die ook pas bevallen was en duidelijk had vernoemd, maar daar wel creatief mee was omgegaan. Henneke Wilda heette het meisje.
De familie kwam op bezoek, ouders, opa's en oma's. Maar voordat iemand ging kijken wilden ze eerst weten naar wie het meisje was vernoemd. Werd zelfs een kleine discussie omdat door de creativiteit het niet direct duidelijk was.
Maar uiteindelijk ging dus degene die was vernoemd als eerste bij de baby kijken.
Ik vond dat toen maar gek, heb het daarom waarschijnlijk ook onthouden. Maar ik begrijp het nu beter

Anke

Anke

15-11-2016 om 17:30

brrrr

subtiele opmerkingen die je moeder maakt.
Echt verschrikkelijk.
Vreselijk dat je -uit eigen belang- via omweggetjes duidelijk wil maken wat jouw wens is.
Ben blij dat je mijn (schoon)moeder niet bent.

Nuttige traditie in Bible Belt

Tictac, bedankt voor je uitleg. Ik had er eerst een beeld bij van opa en oma die 1 kind op schoot trekken, kirrend een een playstation en het andere kind zonder op of om kijken een pakje beduimelde albertheijn dinoplaatjes van 2014 toewerpen. Na je uitleg snap ik dat het geen kwestie van voorkeur of voortrekken is.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat zo'n oud gebruik in de bible belt nog bestaat. Er zullen veel grote gezinnen zijn die van 1 inkomen rond moeten komen, dan is vanzelfsprekende ondersteuning via een oud gebruik meer dan welkom. En voor een telg uit zo'n groot gezin is het ook fijn om voor 1 familielid buiten het gezin extra speciaal te zijn.

En, nee ik houd er ook geen weegschaaltje bij. Ik heb vier kinderen, die allemaal een voorkeur voor constructiespeelgoed hadden. Op een gegeven hadden we daar meer dan genoeg van in huis. De jongste twee hebben we heel vaak blij gemaakt met wat we hier de Grote Action Doos noemen. Voor een kleuter is het formaat van het pak minstens zo belangrijk wat er in zit.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 00:06

Welkom bij een groot gezin

Ja maar als iedereen een groot gezin heeft, heeft iedereen behoefte aan een extraatje, dus als je dan naast je eigen kinderen de nodige vernoemde kinderen duurdere cadeaus moet geven, is het hele voordeel van van die extraatjes weer ver te zoeken.

Astrid

Astrid

16-11-2016 om 00:27

oh nog zoiets

ivm Privacy even een andere naam. Mijn jongste is vernoemd naar mijn vader (zijn doopnaam omdat met zijn roepnaam niets in vrouwelijke vorm te vinden was). Toevallig heeft mijn moeder die naam ook, mijn oma, een oom en een nichtje.

Jaren later, jongste was 17 meen ik, hadden we het over vernoemen en dat we iedereen een plezier hadden kunnen doen. Mijn vader: maar ik ben niet vernoemd.
Pap, hoe heet je?
Peter.
Hoe heet jongste voluit?
Truusje Petra.
Hoe denk je dat we aan Petra gekomen zijn?
Heb nog nooit iemand zo'n verlate en ontroerde reactie zien hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 01:34

Op zo'n reactie had ik ook gehoopt

Ik had me een beetje verkneukeld bij de gedachte hoe mijn moeder zou reageren op onze uitleg van de tweede naam van mijn dochter. Maar ze reageerde daar totaal niet op eigenlijk. "Oh". Gelukkig vond ik het hoe dan ook een leuke naam, dan maar zonder blije reactie. Wie mijn andere draadje over mijn ouders heeft gelezen: de uitleg die ik er aan gegeven heb, is dat we in een ingewikkelde situatie zaten. Eigenlijk een heel erg slecht contact, op kraamvisite in het huis van o.a. de man waar je geen contact mee wil (mijn vader dan) en het dan over zoiets leuks als vernoemen hebben... neuh...

Ik heb het eerder ook over de mogelijkheid gehad om een niet-levend geboren kindje alsnog te laten registreren (volgend jaar) en in de tweede naam zit de naam van mijn schoonvader verwerkt. Ook niet letterlijk, maar wel een deel van de naam. Schoonvader kan daar niet meer van genieten, maar het idee om ze zo bij elkaar te brengen vind ik mooi.

Triva

Triva

16-11-2016 om 08:09

Astrid

Maar waarom heb je dat dan niet meteen gezegd of was hij het vergeten?

Wij hebben onze oudste met twee van de drie namen twee opa's en twee ooms (alle ooms van hem) kunnen vernoemen maar of ze dat jaren later nog hadden geweten weet ik niet, zijn roepnaam is een afleiding van de naam van de ene kant en zijn tweede naam gebruik je natuurlijk nooit.

Welkom in groot gezin

Kaaskopje schreef: "Ja maar als iedereen een groot gezin heeft, heeft iedereen behoefte aan een extraatje, dus als je dan naast je eigen kinderen de nodige vernoemde kinderen duurdere cadeaus moet geven, is het hele voordeel van van die extraatjes weer ver te zoeken."

In een grote familie met veel grote gezinnen is de dynamiek anders dan in een kleine familie. Je kunt niet alle verjaardagen bijhouden,laat staan aflopen. Als je voor veertig neefjes en nichtjes of evenveel kleinkinderen iets aardigs van 15 euro moet uitzoeken, heb je daar een dagtaak aan. Als je voor een kind een doos Lego aanschaft, ben je voordeliger uit dan als je 8 kadootjes van 15 euro moet kopen. En met die Lego spelen de andere kinderen ook.

Als ouder van een middelgroot gezin vond ik toen de kinderen klein waren de hoeveelheid spullen die mijn huis met verjaardagen en Sinterklaas binnen stroomden al lastig te hanteren. Dus van de andere kant lijkt het mij ook plezieriger een grote Legodoos voor Vernoempje te krijgen - waarmee samengespeeld kan worden - dan een Mount Everest aan losse speeltjes waarin de praktijk de helft ligt te verstoffen.

Best lastig dat vernoemen

In gezinnen waar vaak vernoemd wordt, is het best lastig met zaken zoals de post gescheiden houden van elkaar.
In mans familie waren 4 met nagenoeg dezelfde initialen. 'Oh, sorry, ik heb je bankafschrift geopend' .

Wij hebben onze kinderen meerdere namen gegeven, geen van de namen zijn vernoemingen. Wel zo prettig met verjaardagen. Het verschil in extraatje zou voor mij een doorn in het oog zijn. Toch heeft mijn zus onze moeders naam als tweede toegevoegd aan die van haar dochter. Niet uit eer maar uit oog op een voordeeltje. Gelukkig is mijn moeder inmuum hiervoor.
Wat is eigenlijk het nut van vernoemen naar anderen.
Ik vind dat ieder kind een eigen start maakt in dit leven, zonder verplichtingen of verwijzingen naar anderen.

Astrid

Astrid

16-11-2016 om 11:47

Triva

Toen ik mijn moeder bij oudste vernoemde was het duidelijk. Maar ik denk dat mijn vader, toen ik hem de namen gaf, niet duidelijk heeft opgemerkt dat hij vernoemd werd of gedacht heeft dat omdat het een meisje was ik mijn moeder weer vernoemd had.
Mijn moeder heet bv: Sandra Petra Carolien.
Mijn vader Frank Peter.
Mijn oudste Roepnaam + Carolien en jongste Roepnaam + Petra.
Het is dus gewoon onduidelijk geweest, ik lag 11 dagen plat na een lekkende ruggenprik dus het is er gewoon bij ingeschoten denk ik.
Maar dat moment dat ze 17 was vergeet ik nooit meer

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 11:51

Kenfan

Dus als ik jou goed begrijp sla je iedereen over behalve de vernoempjes en die krijgen meteen een groot cadeau waar iedereen mee moet spelen?

Tuinstoel

Tuinstoel

16-11-2016 om 12:15

wat bij scheidingen

Wat gebeurt er bij (vecht)scheidingen? Als zoon is vernoemd naar vader van de dan letterlijk koude kant. Krijgen mensen er dan niet spijt van? Als die opa ineens niet meer zo leuk wordt gevonden?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 12:25

Ik zit eens te denken

De moeder van mijn familie voldoet misschien wel een beetje aan het grote refogezinnenbeeld. Oma had drie stiefkinderen (mijn moeder en twee zussen), zij kreeg er zelf nog 5. Oudste zus van mijn moeder kreeg er 9 en de rest vier of 3. Een tante heette net als mijn oma, naar wie mijn moeder heet, weet ik niet, maar het ziet er vernoemerig uit, een oom heet net als zijn vader. Ik heet net als een nichtje, maar dat is toeval, volgens mijn ouders. Ze vonden de naam gewoon leuk. Ik zou dat zelf niet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.