passiebloem
19-10-2013 om 13:05
verenigde naties onderzoekt zwarte piet
Hoi,
Ik zie nu op nu.nl het volgende stukje staan: http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html
Wat vinden jullie hier nu van? Ik vind het heel ver gaan. In de manier waarop we momenteel sinterklaas vieren wordt zwarte piet helemaal niet als een domme knecht weggezet. Het is allemaal veel vriendelijker geworden. Ik zou het wel heel erg vinden als zwarte piet echt verdwijnt. Hij hoort toch echt bij ons sint feest.
Evanlyn
13-11-2013 om 10:05
Tja
Als je de geschiedenis als uitgangspunt neemt om te kijken of een feest wel helemaal OK is, hou je geen feest meer over. Ik vind het jammer dat er niet wat meer naar nu gekeken wordt.
Voor mij en mijn kinderen is Zwarte Piet juist altijd een mooi zwart rolmodel geweest: slim, sterk, en in tegenstelling tot de Sint leuk en interessant. En vrijgevig natuurlijk. Ik heb Piet zelf altijd meer als een soort mantelzorger voor die suffe Sint gezien dan als een slaaf. Niemand identificeert zich met de Sint of wil er een worden, maar ik had als kind wel de ambitie om Piet te worden.
Daarom zou ik ook eerst willen kijken of die afkeer van Piet breed leeft onder Surinamers of niet (onder andere bevolkingsgroepen van Afrikaanse afkomst ben ik het nooit tegengekomen).
Maar ja, je kan natuurlijk ook gewoon zeggen "ik vind dit omdat ik dit vind", zoals velen hier. Dan ben je meteen klaar met de discussie.
Nils
13-11-2013 om 12:58
Evanlyn
Hoezo houden we als we de geschiedenis als uitgangspunt nemen geen feest meer over? Verder kun je het Sinterklaasfeest prima behouden alleen dan zonder een als racistisch ervaren element.
Verder heb ik me verdiept in jouw verhaal over pogroms tijdens de kerstperiode en de suggestie dat er ook tijdens Pasen moordpartijen plaatsvonden. Als historicus die zich juist intensief met dit onderwerp bezighoudt, was ik verbaasd over deze stellige bewering. Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Dus nogmaals het verzoek: zou je me een bronvermelding kunnen geven die jouw stelling ondersteunt?
Mariola
13-11-2013 om 16:54
Kijktip vanavond 'Zwarte Piet en ik'
Ik heb vorig jaar al een keer het programma 'Zwarte Piet en ik' gezien. Vanavond komt hij toevallig weer op tv. Is misschien een leuke aanvulling op deze discussie
Mariola
'Zwarte Piet of niet?'
In de eerste aflevering van Zwarte Piet en ik vraagt Bibi Fadlalla zich af wat nu precies de herkomst is van Zwarte Piet. Het is een vraag die gezien de huidige discussie actueler is dan ooit.
Zwarte Piet of niet? Die discussie is de afgelopen weken in alle hevigheid losgebarsten. De knecht van de Sint zou niet meer van deze tijd zijn, discriminerend zelfs. Er gaan stemmen op voor rode, groene en gele pieten. Hoewel die laatste kleur misschien ook weer voor ophef kan zorgen.
Tweeluik
In ieder geval is de opgelaaide discussie reden voor de NTR om Zwarte Piet en ik nogmaals uit te zenden. Vorig jaar maakte Bibi Fadlalla dit persoonlijke tweeluik waarin ze praat met voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Woensdag is het eerste deel te zien. Een dag later volgt het tweede deel met de titel Traditie.
Pijnlijke associaties
Bibi maakt in Zwarte Piet en ik een reis door Nederland op zoek naar de oorsprong en betekenis van Zwarte Piet. Ze vraagt zich af hoe mensen in ons land kunnen houden van een figuur die pijnlijke associaties bij haar oproept. Bibi praat met voor- en tegenstanders en doet mee met alle sinterklaasactiviteiten. Maar of dat genoeg is om Zwarte Piet voortaan te zien als een onschuldige, vrolijke kindervriend?
(van www.tvgids.nl )
Evanlyn
13-11-2013 om 23:15
Nils, dit wordt wel erg OT...
Welke periode bedoel jij eigenlijk? Ik bedoelde tussen 1880 en WO II. Maar goed, hier gaat-ie, Eerst Zuid-Rusland:
The pogroms of 1881 took place, among others, at these places and dates:
(Dates according to the "old style" Calendar except as noted)
Elizavetgrad (April 15)
Aleksandriia (April 19)
Anan'ev (April 26)
Kiev (April 26)
Tiraspol (April 27)
Brovary (April 27)
Konotop (April 27)
Zhmerinka (April 27)
Kanev (April 27)
Vasirkov (April 27)
Zhitomir (April 29)
Cherkasy (April 29)
Aleksandrovsk (May 1)
Smela (May 3)
Mariupol (May 7)
Warsaw (December 25-27 new style)
van de site http://www.zionism-israel.com/dic/pogrom.htm
Ook Kishinev 1903 was op Pasen: http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0016_0_15895.html
Nils
14-11-2013 om 06:23
Bewering (off topic)
Jouw stelling is dat er een verband bestaat tussen kerst- en paasdagen en pogroms. Mijn vraag was niet of er ooit een vervolging tijdens die dagen heeft plaatsgevonden, dat kan statistisch met duizenden pogroms haast niet anders. Als je alle data van uitbarstingen van geweld op een rijtje zet (niet alleen die van Polen 1881) springen de christelijke feestdagen er niet uit, integendeel. Het verband bestaat dus volgens mij niet, volgens jou wel. Daar zou ik dus graag meer over willen weten.
Evanlyn
14-11-2013 om 11:38
ben geen historicus
en het is geen stelling. Dit waren de enige data die ik snel even kon googlen. Ze lijken me voor zichzelf te spreken. Maar als je meer wil weten en je bent zelf historicus, gaat dat vast wel lukken. En neem dan ook mee hoe er binnen het orthodoxe jodendom tegen kerstmis wordt aangekeken. Het is bijna een officiele rouwdag, juist vanwege die geschiedenis. Je komt daar niet snel achter van buitenaf, omdat het nog steeds gevoelig ligt.
Ik beweer natuurlijk niet dat alle pogroms op de christelijke feestdagen plaatsvonden. Ik denk (maar dat is echt natte vinger-werk) dat juist de grotere, meer georganiseerde pogroms op elk moment konden plaatsvinden. Maar dat maakte de angst op kerstmis en pasen niet minder. En ook niet de herinnering aan die angst.
Nils
14-11-2013 om 12:21
Tja
Probleem is dus dat het ondanks behoorlijk wat naslagwerken niet lukt. En aangezien jij ook niet met verdere informatie komt, kunnen we er nu dus vanuit gaan dat er geen verband bestaat tussen christelijke feestdagen en pogroms. Ik kan me niet voorstellen dat er een onderdeel van het kerst-of paasfeest door Joden als kwetsend wordt ervaren. Als dat wel zo is, is er genoeg mogelijkheid om dat te laten weten. Als de kerstman een hulpje met Jodenhoed of Jodenster (een eeuwenlang symbool van uitsluiting) zou hebben, zou ik, zonder eerst te onderzoeken hoeveel Joden dit als kwetsend ervaren, vooraan staan in de strijd voor afschaffing van een dergelijke figuur. Jij niet dan?
Evanlyn
14-11-2013 om 13:36
prima joh
Ik heb een bron gegeven, jij niet. Maar ik vind het prima hoor, je mag best ontkennen dat er een verband is als dat prettiger voelt. Zo zie je maar dat de geschiedenis nog niet zo simpel ligt, en zeker niet de uitwerking daarvan op het heden. Het gaat er uiteindelijk om wat de mensen er nu ervan vinden. In het voorbeeld dat jij geeft, zou je dat heel snel en overtuigend te weten komen.
Nils
14-11-2013 om 14:25
Evanlyn
Eerlijk gezegd vind ik je reactie niet prettig. Ik heb echt moeite gedaan je bewering te toetsen; wat dit onderwerp betreft wil ik graag bijleren. Uit niets is echter gebleken dat je bewering klopt. Niet omdat de geschiedenis niet zo simpel ligt, maar omdat de feiten anders liggen. Ik ontken het verband, omdat het er niet is. Zoals eerder gezegd: pogroms vonden juist relatief weinig tijdens de feestdagen plaats. Jij vraagt naar bronnen: ik heb flink wat literatuur geraadpleegd. Voor het geval jij ook bereid bent jouw inzichten kritisch te toetsen en aan wat reflectie te doen:
Ames, C.C., Righteous persecution : inquisition, Dominicans, and Christianity in the Middle Ages (Pennsylvania, 2009)
Soyer, F., The persecution of the Jews and Muslims of Portugal (2007)
Als je behoeft hebt aan meer literatuur hoor ik het: ik heb behoorlijk wat overzichtswerken liggen. Drammerig ben ik wel, ik voel me dan ook op een vervelende manier aangesproken. Mijn vak neem ik erg serieus en een zin als "je mag best ontkennen dat er een verband is als dat prettiger voelt" vind ik echt vervelend. Zo hoort een inhoudelijke discussie naar mijn mening niet te verlopen.
Evanlyn
14-11-2013 om 16:10
Inhoudelijk?
Die boeken gaan over een heel andere periode en een andere plaats. Appels en peren. Als jij de data die ik je geef niet kan vinden in boeken die over een ander onderwerp gaan, dan is volgens jou dus aangetoond dat de data niet klopten? Tja, ik vind dat geen inhoudelijke discussie. Eigenlijk helemaal geen discussie.
Je standpunt in de Zwarte Pieten-discussie kan ik best begrijpen, al is het niet het mijne. Maar ik ging ervan uit dat je echt iets wilde leren over de connectie tussen kerst/pasen en pogroms en daar heb ik dus ook moeite voor gedaan, vandaar mijn irritatie. Als het je echt om kennis te doen is en niet om het halen van je gelijk, dan kun je die kennis verder zelf wel vinden (zolang je op de juiste plaatsen zoekt).
Net als Zwarte Piet is het een explosief onderwerp, dat is me wel duidelijk geworden. Eigenlijk verbaast me dat wel. Dus ik heb in elk geval wel iets bijgeleerd: m'n waffel houden over explosieve onderwerpen. Dat ga ik nu verder ook maar doen.
Leen13
14-11-2013 om 19:02
fout
Inderdaad Druif, dan zegt ze na die openlijk racistische opmerkingen: 'dat ik dat uberhaupt nog moet uitleggen'.
Ik probeer me er ook wel een beetje kalm bij te houden want hier heb ik een zoon die daar voortdurend de discussie over aangaat. Dan erger ik me dat zoon zich er niet in wil verdiepen maar gewoon geen gezeur wil over zwarte piet. Dat moet gewoon kunnen.
Ik vind zelf dat het echt niet meer kan. En ik wil graag dat mijn zoon er ook zo over denkt.
rode krullenbol
14-11-2013 om 20:05
Die Pauw en Witteman!
Witteman zit erbij als Sinterklaas; een quasi-gezaghebbende oude man; dienstbaar geholpen door Pauw, in de rol van een 'guitig', overijverig knechtje met een weelderige bos vol krullen.
Leen13
17-11-2013 om 11:11
Intocht nu op AT5 en TVNH
In Amsterdam de 75ste intocht van Sint Nicolaas. Met historische beelden. Niet alleen Nederlandse tv maar ook Al Jazeera is er om de intocht te verslaan.
Nils
20-11-2013 om 17:49
Nog een laatste poging
Evanlyn, juist alle moeite die je hebt gedaan om pogroms te vinden die tijdens christelijke feestdagen en het magere resultaat (2 op duizenden en duizenden) tonen aan dat er dus geen verband bestaat. Het gaat me niet om gelijk krijgen, al is dat natuurlijk altijd fijner, maar om conclusies die simpelweg niet kloppen...
Nils
20-11-2013 om 17:51
Moeite
En ik heb de moeite genomen om de door jou aangehaalde site door te spitten hoor. Daar kwam dus ook weer duidelijk naar voren dat er relatief heel weinig pogroms tijdens de feestdagen plaatsvonden...
Nils
20-11-2013 om 19:25
Vergeet
Die laatste twee postings maar. Ik had me vorige week zo voorgenomen om te stoppen met drammen en nu ga ik toch maar door met ... ja toch gelijk krijgen.
En on topic: kijken jullie nu ook opeens met andere ogen naar Zwarte Piet? Ik merk dat ik nu soms plaatjes in Sinterklaasboekjes die ik al jaren voorlees wat ongemakkelijk vind... En eerder stond ik er nooit bij stil. Het beste voorbeeld is zo een plaatje van Dematons op de stoomboot. Heel veel pieten liggen daar bovenelkaar in hangmatjes en zijn op die boot gepropt, terwijl Sint zijn eigen vertrekken heeft. Vorig jaar vond ik het nog een gezellige bedoening en nu dacht ik: oei... Zoons hebben nergens last van, die willen ook wel op die boot. Ik heb alleen opeens andere associaties. Herkenbaar???
Auwereel
20-11-2013 om 20:40
Pietvrij pakpapier
Ik heb pietvrij pakpapier gekocht en controleer elke pietenpop op oorbellen... Je krijgt er toch een tik van mee.
Als er één aspect van Sinterklaas moet blijven is het elkaar plagen met Sinterklaasgedichten. En natuurlijk pepernoten, van die grote zachte.
Voor de rest mag Piet van mij alle kleuren van de regenboog hebben.
Overigens, niet alleen Piet kan van kleur verschieten, ik zag bij Zeeman een gele Sint!
M Lavell
21-11-2013 om 08:25
Iedereen kijkt anders
Ja 'we' kijken anders. De grote verandering dient zich ook al aan. Dit jaar honderden kinderpieten gezien zonder smeer of met een enkele vlek.
Ouders zijn pragmatisch moet je weten. Als een witte piet kan, dan is dat wel zo makkelijk.
Het kan de pret niet drukken.
skik
21-11-2013 om 09:43
Niet nieuw Mirjam
"Dit jaar honderden kinderpieten gezien zonder smeer of met een enkele vlek."
Ik heb zelfs nog nooit een geschminkt kinderpietje gezien bij de intocht of op school. Mijn kinderen hadden ook vaak hun pietenpakje aan maar hebben nog nooit schmink op gehad. Want inderdaad: teveel gedoe. Het verruïneerd ook je winterjas als je minipietje op de arm zijn geschminkte hoofdje op je schouder vleit.
skik
Auwereel
21-11-2013 om 09:56
Mooie print in Spits
Een echt mooie tekening van Sinterklaas op z'n paard samen met zijn Pieten. Maar Sint is zwart (met nog steeds een eerbiedwaardige grijze baard) en de pieten wit met blonde krullen.
Yasmine
21-11-2013 om 14:24
Alles op een rij!
Ik word toch bang van reacties van mensen die het kennelijk niet erg vinden als zwarte piet gaat verdwijnen of totaal veranderd. Even op een rijtje:
Sinterklaas is een heilige uit Turkije!
Het was in die tijd een eer om de hulp te zijn van een heilige, evenals het nu nog steeds een eer is om koorknaap te zijn!
Een helper van een heilige kreeg van die mooie kleding aan, evenals de bisschop zelf mooie kleding droeg!
Zwarte piet is geen afrikaan, maar een moor. Moren waren islamitisch.
Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen! Degene die beweert dat zwarte piet gemoderniseerd dient te worden weet niet dat zwarte piet juist vroeger met vegen zwarte schoensmeer zwart werd gemaakt. door de jaren heen is de kleding steeds mooier en extravaganter geworden. Nu we meer geld en mogelijkheden hebben is de schmink beter geworden en worden ook meer oorbellen gedragen etc.
In vroegere liedjes werd nog gezongen: Sinterklaas en zijn knecht. Tegenwoordig hebben we het alleen nog maar over zwarte piet. Erbij vermeld dat een knecht van een heilige dus een erebaan was en de huidige pieten totaal autonoom functioneren, hetgeen niet in elk bedrijf het geval is.
Zwarte piet kan dus geen scheldwoord zijn! Het is een erebaan! Hoevaak heb ik niet gehoopt dat ik meemocht naar Spanje? Als iemand mij ZwartePiet noemt vind ik dat een compliment!
De Kerstman is eigenlijk Sinterklaas! Toen Amerika ontdekt werd gingen Europeanen daarheen en namen het Sinterklaasfeest mee, maar wisten niet meer precies wanneer het was etc. Zo is de Kerstman ontstaan, ook met witte baard, rood pak en puntmuts.
De elfen van de Kerstman zijn dwergen! Is dat ook vernederend? Ik dacht het ook niet, want we hebben het hier over een tot sprookje verworden traditie!
Tradities veranderen in de loop der tijd altijd wel en gaan altijd wel met de tijd mee. Maar dat gebeurt terloops. Dat kan en mag zeker niet afgedwongen worden en het dient een reële traditionele basis te hebben. Dus zet Sinterklaas niet ineens op een ezel!!!
Lucerna
21-11-2013 om 14:55
Yasmine
Juist die afkomst van Zwarte Piet is helemaal niet volkomen helder en of dat zwart van die schoorsteen afkomstig is, is maar de vraag. Volgens het ergens helemaal in het begin aangehaalde artikel in de Volkskrant, http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3530946/2013/10/22/Piet-was-waarschijnlijk-een-gelijkwaardige-partner-van-Sinterklaas.dhtml is er heel veel te zeggen over die afkomst. En heel veel is plausibel en logisch en heel veel weten mensen ook gewoon niet (meer). Wie had nog een idee van die zwarte raven, die de vrouwelijke natuurkrachten vertegenwoordigden? Ik ben ervan overtuigd, dat de oorspronkelijke Zwarte Piet, ruim vóórdat Jan Schenkman hem (her-)introduceerde, een gelijkwaardige en zelfstandige figuur was. Ik geloof ook, dat hij vele gedaanteveranderingen heeft ondergaan en dat een uiterlijke verandering richting slaaf daar ook bij zat. Maar nog altijd vind ik ook, dat de huidige Piet niets meer met die slavernij te maken heeft. En zijn afkomst doet er in feite niet meer toe - terug naar die raven of koopman gaan we tenslotte ook niet meer.
Zowel Sinterklaas als Zwarte Piet zijn aan verandering onderhevig, zoveel is wel duidelijk. Wat die verandering precies moet zijn, daar ben ik nog steeds niet over uit. Maar dat zal de massa wel besluiten, vermoed ik. Het zal de massa waarschijnlijk ook een worst wezen of pieten wel of geen oorbellen dragen - het is best mooi, gouden oorringen, en velen weten totaal niet dat die oorringen ooit een vernederende betekenis hadden.
Lucerna
21-11-2013 om 14:57
verene shepherd
http://nos.nl/op3/artikel/577617-regering-moet-zwarte-pietendiscussie-leiden.html
Verene Shepherd heeft blijkbaar haar mening ook wat genuanceerd. Dat is sowieso erg prettig.
Leen13
27-11-2013 om 08:56
Apple accepteert geen zwarte piet app
http://nos.nl/op3/artikel/579175-apple-weigert-zwarte-pietenapp.html
"De precieze reden voor de afwijzing is onbekend, maar naar alle waarschijnlijkheid heeft het te maken met Zwarte Piet. Want mensen die zich zwart schminken en hulpje zijn van een blanke man, dat staat in het buitenland gelijk aan racisme, zo bleek uit deze reportages."
Dalarna
27-11-2013 om 10:33
Yasmine
"Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen! Degene die beweert dat zwarte piet gemoderniseerd dient te worden weet niet dat zwarte piet juist vroeger met vegen zwarte schoensmeer zwart werd gemaakt. door de jaren heen is de kleding steeds mooier en extravaganter geworden. Nu we meer geld en mogelijkheden hebben is de schmink beter geworden en worden ook meer oorbellen gedragen etc."
Ja hoor daar is de schoorsteen weer... dat is toch niet vol te houden met een zwart gezicht, zwarte handen en smetteloze kleding? Als je daar naar toe wil kun je prima volstaan met dure schmink in vegen op het gezicht. Verder moet je niet aankomen met zwart door de schoorsteen als je een piet hebt met dikke rode lippen en kroeshaar. Waar ben je dan mee bezig? Kijk naar de oude plaatjes van zwarte piet en houd op over die schoorsteen.
Lucerna
29-11-2013 om 00:22
Dalarna
Dat die schoorsteen niet vol te houden is, ben ik met je eens. Zie ook mijn eerdere reactie op Yasmine. Nu is het wel zo, dat we ook wel eens te ver nadenken met z'n alle volwassenen. Verreweg de meeste kinderen die nog geloven, vragen zich niet eens af waar die kleur vandaan komt. Ze denken ook helemaal niet na over smetteloze kleding in combinatie met zwarte gezichten. Zodra ze daar wel vragen over gaan stellen, staan ze toch al op het punt om van hun geloof te vallen.
Mede daarom wil ik best meegaan met de regenboog-adepten. Dat zowel Pieten als de Sint met hun tijd meegaan, en ook mee moeten gaan, is me intussen ook wel duidelijk. Maar dikke rode lippen vind je allang niet meer. Althans, ik heb ze nog nergens gezien. Die paar zwarte vegen vind ik, als Piet, een slecht alternatief (zeker omdat er toch al steeds minder schoorstenen zijn). Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je door de schmink onherkenbaar wordt. Met zwart of andere duidelijke kleur lukt dat wel, met roetvegen of "gewoon als witte piet" lukt dat niet. Overigens zie je ook al steeds meer andere pruiken dan alleen zwarte krullen.
Dalarna
29-11-2013 om 10:16
Lucerna
Het probleem is dat het sinterklaasjournaal nog zo verschrikkelijk bezig is met schoorstenen. Nu zag ik weer dat iemand een dubbele schoorsteen had geinstalleerd omdat er vijf kinderen waren in het gezin. Te veel werk voor 1 piet dus nu konden er 2 tegelijk naar beneden Ook het weerberichten gaat altijd over schoorstenen....
Misschien moeten we eens ophouden over die schoorstenen!
Dalarna
29-11-2013 om 10:18
oja en
Het WAS wel zo dat piet dikke rode lippen, kroeshaar en oorringen had (die werden in Amsterdam voor zover ik weet pas dit jaar niet meer gebruikt) en daar gaat het mij maar om. Waarom al die tijd én roepen dat het door de schoorsteen kwam maar ook stiekem dikke rode lippen, kroeshaar en oorringen en dan nu weer roepen dat piet zwart is van de schoorsteen? Wie heeft die twee verhaaltjes in de afgelopen 100 jaar zo door elkaar laten lopen? Ze kunnen niet samen maar dat gingen ze wel!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.