albana
01-10-2010 om 09:07
Verbazingwekkend/discriminatie? (lang)
Ik werd op het werk geconfronteerd met een ex-stagaire die zo'n ongeloofelijke verhaal had. Een turkse ex-stagaire voor de duidelijkheid.
En sindsdien maak ik me de hele tijd muizenissen over de maatschappij en is die de laatste tijd niet erg veranderd qua discriminatie en veel minder tolerant en veel meer vooringenomen.
Het verhaal is ong.zo.
Wij hadden zo'n 3 jaar geleden een stagaire. Beroepsopleiding, werd begeleid door mij, voor een beroep waar in het gehele land een ernstig tekort aan is. Hier in de regio valt het tekort nog wel mee...maar andere regio's schreeuwen al tijden moord en brand door het ernstige tekort en er worden zélfs medewerkers uit het buitenland gehaald en hier ' omgeschoold' (lees spoedcurcus ned. taal) om het tekort op te vangen. In de zorg. Héle goede stagaire, de beste die ik begeleid had in járen. Ze had hét in zich....of hoe zeg je dat. Van turkse afkomst, maar net zo hollands verder als jij en ik. Geen hoofddoekje, gewoon normaal netjes gekleed, spreekt/schrijft goed ned. wat geen wonder is want ze is hier geboren. Alleen haar vader is niet in ned. geboren (haar moeder wel, is ook van turkse afkomst). Toen ze bij ons stage liep was ze in haar laatste jaar. Na de stage, toen ze bijna gediplomeerd was (ging laatste jaar in) heeft ze op ons verzoek vakantiewerk bij ons gedaan. En dat gebeurd bijna nooit, zeker niet met nog niet gediplomeerden. Maar zij was zo goéd, dat we dat wel aandurfden. Wij hebben een redelijk grote invalpool en zelden écht gebrek aan vakantie-invalkrachten. Maar omdat ze zo goed was kreeg ze die vraag,ze is nog jong, erg flexibel, geen gezin waar rekening mee moet worden gehouden.
Ook dat vakantiewerk heeft ze naar tevredenheid gedaan.
Afijn, dat was het en ik dacht...die zien we nooit meer terug, die heeft zó vast werk. Want bij ons is inverband met inkrimping van een aantal locaties al 2 jaar een vacature-stop. Alle vacante vacatures worden ingevuld door collega's van andere locaties die dreigen hun baan te verliezen anders (allemaal 1 stichting).
Afgelopen zomer is zij nog benaderd om vakantiewerk te doen, maar zij had van een ander stage-adres een aanbod voor 3 maanden vakantiewerk en wij hadden maar 6 weken voor haar. Dus koos ze voor dat andere stageadres
Tot mijn leidinggevende een week of 2 geleden een aanbod kreeg van een re-intergratiebedrijf. Een ex-stagaire van mij en al 1,5 jaar werkloos! Gediplomeerd, en die en die (leidinggevende laat mij haar naam zien). Ik wist niet wat ik zag! Onze beste stagaire van de laatste jaren kan geen baan vinden????
En eigenlijk kon ik het nog steeds niet helemaal geloven tot ik haar van de week in levende lijve heb gezien. Ik bleef maar denken aan minstens een persoonsverwisseling omdat het mij zo onwaarschijnlijk overkwam dat juist zíj geen baan kon vinden. Maar ze was het! Echt!
Al 1,5 jaar werkeloos, een jonge vrouw, gediplomeerd in een vak waar véél gebrek aan beroepskrachten is, die erg goed in haar werk is. Ik heb haar cijferlijst gezien, prima cijfers, waar de praktijkvakken er zelfs nog uitspringen met 9's en 10-en! De hoogste praktijkeindcijfers van dát schooljaar. Waarvoor ze nog 'gehuldigd'is.
Volgens haar begeleidster (van het UWV) solliciteerd ze zich een ongeluk. Niet alleen in onze regio,maar ook daar vér buiten (waar de tekorten veel ernstiger zijn) en wordt ze nooit, nevver nooit op een gesprek uitgenodigd. Want vacatures zijn er zat. De enige 'werkervaring'die ze tot nu toe heeft opgedaan is die 2 vakantiebaantjes en wat dagen via het uitzendbureau (die ook zelden of nooit wat voor haar hebben). Ik was met stomheid geslagen.
Voelde me zelfs enigzins verantwoordelijk (ik ben toch óók de maatschappij?) schaamde me zelfs plaatsvervangend.
Dit kon toch niet wáár zijn?
En hoewel ik het niet hardop in het gesprek met haar en haar begeleidster gezegd heb, is de enige reden die ik kan bedenken voor haar moeilijke weg qua toegang tot de arbeidsmarkt haar naam. Zowel haar voornaam alsook haar achternaam is wel zó opvallend turks of desnoods marokkaans dat je gewoon wéét dat ze dat is. In het gesprek nam ze het zelf nogal 'luchtig' op,alsof ze het wel gewend was. Ze maakte zelfs nog een grapje dat ze serieus had overwogen om in een rood/wit/blauwe bikini te poseren bij een hollandse molen en daar een foto van op te sturen bij haar sollicitatiebrieven. Ik geloof dat dat grapje ook wel was omdat mijn leidinggevende en ik nog steeds waren bevangen door een ongeloof over deze situatie.
Wat gebeurd er in hemelsnaam met die sollicitatiebrieven? (Heb er 1 gezien, niks mis mee, ik heb véél slechtere gezien) Worden die door hoofden personeelszaken gewoon meteen aan de kant gelegd? Gewoonweg door haar naam??? Haar antecedenten en cijfers zijn tenslotte super...Ze heeft zelfs getuigschriften die er niet om liegen.
Hoe kan zoiets?
Is de maatschappij al zó verrot en vooringenomen dat het zo werkt?
Je ziet ik ben nog steeds boos/verbaasd ook.
In ieder geval komt ze tijdelijk met behoud van uitkering bij ons aan het werk. Maar nog steeds vindt ik het lastig te geloven.
Heeft iemand wel eens zoiets ervaren of meegemaakt?
groeten albana
albana
06-10-2010 om 08:42
Manna
Wil je echt serieus een posting hier vergelijken met een sollicitatiebrief of een eind-stageverslag??? Dát meen je toch niet?
En verder dat wéét ik best....is mijn standaard fout, gaat er waarschijnlijk nooit meer uit. En het is me al tig keer uitgelegd, maar ik zal het waarschijnlijk nooit never snappen. gelukkig bestaat grammaticacontrole in word,maar die doet het hier in postings bij mij niet.En anders heb ik mijn stiefvader en collega nog. Maar om die nu elke posting bij O.O. na te laten kijken gaat me écht te ver hoor....
(ze zien me aankomen, hahaha!)
groeten albana
albana
06-10-2010 om 08:45
Stagaire
We hebben haar werkrooster besproken. Ex-stagaire was helemaal gelukkig dat ze nu éindelijk in de door haar zo geambieerde baan kan werken! Ze heeft er zo'n zin in! Het is toch vreselijk dat een sector die zo in personeelsgebrek dreigt te komen zo iemand laat lopen? Iemand die het zó graag wil en zo goed kan?
Affijn ze neemt volgende week (als ze werkelijk begint) alle paperassen mee...ik zal ze doorkijken en als we dan een eerste gesprek hebben zullen we erover praten.
Want ik wil liever niets doen zonder haar toestemming.
groeten albana
Fraz
06-10-2010 om 09:06
zorg dat ze in haar brief/cv stagiaire schrijft
Verder geweldig dat je zo begaan bent want het is inderdaad zo jammer als iemand die wil en gewoon goed is niet aan de bak komt vanwege iets stompzinnig als achterdocht en vooroordelen vanwege een achternaam. Ik hoop dat ze binnenkort ergens echt aan de bak kan zodat ze kan laten zien wat ze waard is. Ik merk gelukkig in het verzorgingshuis waar ik werk weinig van discriminatie. Jammer dat ze zo ver weg woont.
Fraz
06-10-2010 om 10:32
Albana
Heeft ze trouwens al eens voordat ze een brief stuurde op gebeld naar het bedrijf met vragen over de vacature en het bedrijf/organisatie? Dan horen ze namelijk haar stem al (en dat ze dus goed nederlands spreekt).
De Taalmeester
06-10-2010 om 12:02
Voor margriet* en kiki
Kijk eens even hier:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/442/
albana
06-10-2010 om 14:08
Hahaha
Nee dat kan ik niet onthouden.......En als ik het wél onthoud doe ik het standaard en dan heb ik over een tijde hetzelfde bij hij of zij of bij weer wat anders. En nee ik snap het niet en ondertussen wíl ik het denk ik ook niet meer snappen. Wat dan weer wel een voordeel is, is dat ik weer wel erg leuk kan dichten en er een aardige opbouw is als ik een verhaal moet schrijven en een leuk einde (opstel ofzo). Ik vind (yes, yes,yes!) proza of fabels etc. ook wel een interessant onderwerp, dus dat bleef ook altijd goed hangen.En ben gek op lezen en kan goede boekverslagen maken. En zo haalde ik mijn hele leven lang toch goede cijfers voor de Nederlandse taal. Zelfs hele goede cijfers. Dus het heeft me ook werkelijk nooit echt dwars gezeten...en toen ik ging werken en er veel meer schrijven aan te pas ging komen, toen was dat zo'n beetje toen de eerste p.c.'s op werkplekken in opkomst waren, alwaar die grammaticacontrole op zat. Nou prachtig toch? En die helpt me altijd bij zulke dingen...tenminste als het écht nodig is.
Héél erg vind ik het zelf ook niet. Als de zinnen 'kloppen' en je er enigzins bij een stagair in een stageverslag uit kan halen wat hij/zij bedoeld ben ik écht al tevreden. Maar als dat niet kan, heb ik wel een probleem. Want ik kan het niet beoordelen...Slordigheid ben ik ook niet blij mee...dan wekt het zo de indruk dat het áfgeraffeld is. Schrijffouten maken stagaires ook amper meer sinds ze alles digitaal aanleveren. Laatst had ik wel een stagaire die alle 'z' 's veranderde in een 's' . Dus: 'de mevrouw bracht ik naar huiz' i.p.v. huis. Toen ik er wat van zei beweerde ze ook nog dat het écht zo was. (nou, ja dacht ik dan dan zál het wel...ik ben toch niet zo sterk in grammatica) Maar later had iemand met rode pen haar aantekeningen die in de agenda stonden met rood verbetert en toen geloofde ze me wel. Had ze nog nooit geleerd zei ze...Maar blijkbaar sloeg haar grammaticacontrole er ook niet op aan. Dat vond ik wel vreemd.
Ik zal onze nieuwe werkneemster trouwens ook wat digitaal laten aanleveren, goede tip. Dan is het me meteen duidelijk.
groeten albana
albana
06-10-2010 om 14:09
Fraz
Ik weet het echt niet. Ik zal het vragen.
Ik hoop alleen dat ik al jullie tips kan onthouden. Misschien moet ik maar even overschrijven ofzo, ik kan toch moeilijk tijdens dat gesprek even iedere keer hier op O.O. terug kijken...lijkt me.
groeten albana
Margriet*
06-10-2010 om 19:56
Taalmeester
Interessante link. Echter
"Beide vormen zijn mogelijk. Je/jij kunt, je/jij wilt en je/jij zult zijn de gewone vormen. Je/jij kan, je/jij wil en je/jij zal zijn informeler."
Laatste is dus informeler, maar wordt wel heel vaak in zakelijke brieven gebruikt.
albana
07-10-2010 om 09:03
Nou,nou pelle en rotterdam
Ik héb de site wel gelezen...(onder het mom van je weet maar nooit),sterker nog....ik heb 'm zelfs bij favorieten gezet. Want mócht ik een officiele brief moeten schrijven dan kan ik in ieder geval e.a. nazoeken (hoewel de kans groot is dat het toch alsnog fout gaat). Ik heb het zelfs gelezen....en nee, het is wat dat betreft niet de eerste. Het wemelt (kijk héb je weer zo'n twijfelwoord voor mij, want verl. tijd is wemelde toch? en ik wemel bestaat niet, wat is de stam dan?) hier bij tijd en wijle van zulke tips en ze staan allemaal bij favorieten voor mij en heel vaak heb ik ze gelezen. Het is geen eigenwijsheid. Het is meer de ervaring. En met 2 ouders in het onderwijs snap je wel dat het me écht,écht héél veel vaker is uitgelegd dan een 'normaal' baisschoolkind. Mijn moeder was onderwijzeres speciaal basisschool zelfs dus die hakte vaker met dat bijltje. Maar ik snapte het (dacht ik) eerst en dan raakte ik er weer van in de war en dan ging het weer mis en dan begonnen we weer van voren af aan. Mijn stiefvader is afgestudeerd in meerdere vakken en onderwees deze allemaal aan het vwo. O.a. Nederlands en die heeft ook vaak zat pogingen gedaan. Die ik braaf onderging en o,ja nu weet ik het weer...en nou ja hetzelfde resultaat. Mijn stiefvader weet ondertussen dat het écht hopeloos is...en kijkt dus ook altijd keurig mijn brieven na, maar ja ik doe weer andere dingen voor hem. Voor wat hoort wat toch? Door hem heb ik ook nog 's een Rotterdamse opvoeding gekregen. Hij komt daar vandaan en woonde bij ons vanaf dat ik 8 was. En natuurlijk gingen wij mee naar ooms en tantes in Rotterdam (veelvuldig zelfs) en we logeerden in vakanties in Rotterdam en leraar of niet 'thuis' kon je van kilometers afstand horen dát ie uit Rotterdam kwam (op school niet, dan kon ie toch keurig a.b.n.spreken). Dus misschien moet ik hem dan maar de schuld geven van mijn alsmaar groter wordende verwarring...
En zo erg als jij het maakt is het ook nog niet. Want gisteren heb ik eerst dat testje gedaan dat op die link van je stond en zowaar zo uit mijn bolle hoofd had ik 50% goed. Dus je 90% gaat niet op ben ik bang. En toen ik 'm gelezen had 60%.Voorwaar geen slechte score voor iemand die zelf vind dat ie daar zéér slecht in is.
Ik zie dat trouwens Tirza en ook Margriet precies begrijpen waar de het 'm in zit.
groeten albana
Tirza G.
08-10-2010 om 16:41
En albana
Ik heb niks gezegd en ik snap ook niet waar het hem in zit. Wat voor mij wel zou werken, is als je af en toe een "enter" zou geven.
Tirza
albana
13-10-2010 om 09:23
Up-date stagaire (lang)
Goed mijn stagaire is aan het werk. Ze heeft haar werkrooster en werkt voorlopig nog 'onder de hoede van' een andere aanwezige collega. Dat doen we de eerste maand en dan zien we wel verder. Zij is aangemeld bij p.o en krijgt een soort 'vergoeding' waarvan ik begrijp dat dat deels van de stichting (het huis dus) is en deels van het UWV. Ze mag intern solliciteren, staat ook op de (geautomatiseerde) dienstlijst, heeft een soort 'werkovereenkomst'. Voorlopig ben ik haar begeleidster.
Ze heeft voor mij een dikke map meegenomen waarin haar sollicitatiebrieven zitten. En een overzichtje van al haar sollicitaties,met datum en functie en werkgever erbij. Voor zover ik kan zien zie ik geen spectaculaire fouten in de brieven.
Nog even nagecheckt bij collega (die ook altijd mijn belangrijke brieven even nakijkt) maar op wat zinnen na die niet zo lekker 'lopen' konden we geen grote fouten ontdekken. Ook c.v. zag er keurig uit. Ons grootste kritiekpunt was de algehele opzet van de brief (brieven)... Er zit geen echt lopend verhaal in (of hoe leg je zoiets uit) Geen echt goed begin waardoor je nieuwsschierig doorleest en geen écht duidelijke pakkende motivatie en het einde liet soms ook te wensen over. Het was meer een volgens de regeltjes--standaard-brief zeg maar. Maar alsnog, stukken beter dan ik wel eens heb gezien bij andere sollicitaties (vergelijkbare functies).
Afijn daar hebben we even over gepraat en collega heeft tips gegeven waar ze (denk ik) wat aan heeft. Er zijn 2 keer vacatures geweest bij onze stichting.
Ik heb mijn voelsprieten al uitgestoken en weet nu dat 1 vacature is ingevuld door iemand die op zijn eigen locatie 'boventallig' was.
Iemand wiens functie op die plek dus b.v. door de veranderende indicaties was opgeheven en die dus uren 'over' had waarvoor nog geen passende functie was gevonden. Meteen even nagevraagd aan ons m.r-lid en inderdaad iemand die boventallig is en meesolliciteerd in een andere functie krijgt in principe altijd voorrang (of het moet een functie erg boven je huidige niveau zijn). Zelfs als het niet zijn oude functie was, maar wel een vergelijkbaar niveau, dan wordt zo iemand omgeschoold en na een tijdelijke periode en in afwachting van het diploma en als dat allemaal lukt in die nieuwe functie een vaste aanstelling.
Oke dus dat is allemaal volgens de regeltjes gegaan. En zij heeft gewoon de pech dat die iemand net op dié functie gesolliciteerd heeft en de rest van de sollicitanten dus geen enkele kans meer maakten daardoor.
Nu blijft die andere baan nog over. Daar ben ik nog niet helemaal achter, maar dat komt wel. Ik heb aangeboden eens met p.o. te praten over haar. Vóórdat haar contract (half jaar) afloopt.
Maar voorlopig wil ze nog even niet. Ze is bang dat ze dan zo'n stempel krijgt.
En nu het allerbeste nieuws. Ik kreeg er vaag lucht van dat ons locatiehoofd 'denkt' aan uitbreiden van een team waarin zij nu enkele uren draait. Met een extra personeelslid wel te verstaan. En dat is de laatste tijd niet de normale gang van zaken (personeelsstop weet je wel).
Normaal als er door b.v. vertrek van een collega uren wegvallen, krijgen collega's er gewoon 'uren' bij. Je contract wordt dan tijdelijke opgehoogd met 4 uur of 8 uur of wat dan ook. Wel allemaal uit vrije wil en in overleg, maar het gevolg is wel dat je met steeds een kleiner aantal mensen diezelfde uren draait.
En als er iemand ziek is of het is vakantie of feestdagentijd levert dat problemen op.
Omdat de mensen die óver zijn (de rest van het team dus) al aan hun max zitten en diegene die nu gemist wordt ook meteen voor méér uren afwezig is. Dan moeten er collega's van andere afdelingen inspringen die nog wat ruimte hebben en dat geeft soms veel gedoe om het 'rond' te krijgen.
Iemand erbij zou dus bepaald geen overbodige luxe zijn. En locatiehoofd polsde mij laatst over de feestdagen (die niet rond te breien zijn met ons team alleen...als wij allemaal vrij hebben waar we 'recht' ophebben blijven er gewoonweg nog wat dagen over...)
En beaamde daarin dat wij eigenlijk als team zijnde wel erg krap zitten en dat alle mensen die een flex-contract hebben eigenlijk altijd hun maximale aantal uren draaien, wat niet de bedoeling is van flex-contracten en begon te rekenen of er als een aantal flexxers niet maximaal zouden werken uren over zouden zijn om nog iemand een flexcontract aan te bieden.
En dat alles na een gesprek over de stagaire. Dus dat bied hoop voor de toekomst. Ik laat hem nog maar lekker even rekenen en dan kan ik hem mocht het contract van stagaire aflopen zonder zicht op een baan alsnog herinneren aan onze 'penibele situatie' als team zijnde in aantal.
Want tenslotte bracht hijzelf mij op het idee.
Voorlopig dus alleen goede berichten.
O,ja en stagaire werd opgehaald door haar zus (tweelingzus) en zus zei dat stagaire nu eindelijk,eindelijk weer 'gelukkig' eruit zag en zich happy en vrolijk voelde.
groeten albana
tsjor
13-10-2010 om 16:09
Albana
Ik word helemaal gelukkig van jou verhaal. Nu maar hopen dt er bij een volgende formatieronde iemand als jij naast de informateurs staat en hen wijst op alle talenten onder vrouwen, allochtonen, jongeren, etc. kortom: zelfs zonder grijs pak en witte kop kunnen mensen soms toch nog wel eens capabel zijn. Ik hoop dat je acties succesvol zijn.
Tsjor
albana
14-10-2010 om 08:48
Gelukkig
Ik wordt er zelf ook gelukkig van...Nou ja,in ieder geval toen die tweelingzus dat zei. Dan denk je wel, nou zie,ik heb niet voor 'niks' mijn best gedaan..of zoiets.
En het is gewoon een hardstikke goeie meid en een hard en goede werker, die ook nog 's flexibel is en goed prioriteiten kan zien. Nou wie wil zo iemand niet als collega??? En mijn andere collega maakte het grapje (stagaire zei iets dat ze zo blij was weer aan het werk te zijn ofzo) dat we dat we dat ook deden uit eigenbelang....Want ze is gewoon goed in d'r werk, tegen haar. En zo is het ook.
Ik kan het niet uitstaan als iemand die zó geschikt is voor z'n werk uiteindelijk 'verloren'zou gaan ervoor. Dat is toch gewoonweg eeuwig zonde???? Ook voor al die ouderen die in de toekomst er nog bij komen....die hebben zulke jonge mensen hard nodig!
groeten albana
elsje78
14-10-2010 om 10:16
Over die vergoeding
die deels van het uwv komt...heeft ze een wajong? is interessant om eens na te vragen want dat zou flinke voordelen voor een werkgever opleveren als ze haar aannemen, en kan dus een extra stimulans zijn om haar te kiezen. Daarbij heeft ze dan recht op een jobcoach..
groetjes Elske
albana
15-10-2010 om 08:29
Volgens mij niet
Ik geloof van niet. Wat ik begreep van de uwv mevrouw was dit een speciaal project om jonge schoolverlaters die al wat langer geen werk kunnen vinden en voor wie dan (door gebrek aan ervaring) een langdurige werkeloosheid dreigt, met wat ondersteuning en een financiële bijdrage zo spoedig mogelijk aan een werkplek te helpen. Zodat ze niet tussen wal en schip gaan vallen omdat de economie nu niet zo geweldig is en omdat ze vaak nog thuis wonen (=geen uitkering)zodat ze niet uiteindelijk in een uitzichtloze situatie belanden en dan alsnog een beroep moeten doen op allerlei sociale voorzieningen (hoop dat ik het nog goed heb onthouden). En stagaire vertelde mij zelf dat ze van deze mogelijkheid gehoord had en daarom 'bewust' gestopt was met dat baantje bij haar vader, anders kwam ze nooit aan een half jaar werkeloosheid.
Kan je dan ook gedeeltelijk in de wajong zitten? (voor 30% ofzo) Want zoals ik het me herinner heeft ze toen in dat vakantiebaantje ook best behoorlijk wat uren per week gedraaid (zeker 30 uur).
groeten albana
Gerdina
15-10-2010 om 09:52
Wajong?
Die is toch alleen voor zieke en gehandicapte jongeren?
Tenzij je haar naam als een handicap beschouwd () denk ik niet dat ze daarvoor in aanmerking komt.
En ALbana, goed van je dat je je zo voor haar inzet!
elsje78
15-10-2010 om 21:40
Wajong
kan ook voor jongeren die moeilijker leren, en dat valt dan onder de noemer gehandicapt.
Je wordt dan gekeurd en ingeschat op hoeveel procent van een gemiddelde werknemer iemand functioneert. Het kan dus wel dat iemand heel goed is praktisch, maar langzamer is omdat iemand slechter leest.
Het aantal uren dat je werkt kan gewoon fulltime zijn, alleen betaalt de werkgever het percentage van het loon waarop je bent ingeschat. Als je bijvoorbeeld 70% wordt ingeschat betaalt het uwv de resterende 30 % van je loon. Er zitten ook wel nadelen aan hoor, vooral qua hoogte van je salaris...
albana
16-10-2010 om 11:08
Yep niveau 3
Nee, geen moeilijk leren volgens mij. Heeft niveau 3, dat is ongeveer 'gemiddeld' dacht ik.
groeten albana
elsje78
16-10-2010 om 13:24
Ok sorry
Ik las dat stukje over een subsidie van het uwv en daarom vroeg ik of het een wajong was. Kan wel hoor, een wajong en niv 3, maar dan zou er sprake moeten zijn van een ongeluk ofzo waardoor ze arbeidsgehandicapt zou zijn, en dat is hier niet zo.
Had voordelen kunnen hebben om haar aan te nemen. Ik hoop iig dat het goed gaat komen en top dat je je zo inzet!
groetjes