Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verbazingwekkend/discriminatie? (lang)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2010 om 20:36

Balletmama

Avondvullend

Annet

"Ondertussen zijn de mensen uit Nederlands Indie goed geintegreerd in Nederland. Ze worden (bijna) volledig geaccepteerd."
Nou, was dat maar waar... Ik kan je staaltjes vertellen van de ervaringen op dit gebied... Maar discriminatie op achternaam is mij en mijn familie gelukkig bespaard gebleven. En goed geintegreerd wil bij Indische mensen vooral zeggen: correct Nederlands, (over-)correcte manieren en je als groep niet laten horen. Typerend voor onze cultuur: vooral niet op willen vallen als 'anders'.
Onyx

Kiki

Kiki

04-10-2010 om 00:09

Albana, ik sta af en toe versteld

over jouw stukjes. In wat voor geweldig stukje Nederland woon jij dat jij in het enige verzorgingstehuis werkt waar de bejaarden helemaal geen problemen hebben met de culturele achtergrond van mensen.

Het valt me wel vaker op van jouw stukjes dat het allemaal zeer utopisch is. Het lijkt me heerlijk om jouw leven te leven. Maar dit ter zijde.

Ik krijg ongeveer 30 sollicitatiebrieven per maand, meestal per mail.

Eerst leg ik de brieven weg waar "curriculum vitae" fout geschreven is.

Dan leg ik de brieven weg waar de CV een onderwerp heeft zoals "CV zoveelste versie" of een andere vreemde naam.

Dan leg ik de brieven weg waar de CV en brief in een afgrijselijke format is dat alles schots en scheef staat.

Dan leg ik de brieven weg waar er zoveel spelfouten inzitten dat ik er eng van wordt of waar ze de brieven niet hebben aangepast zodat ze solliciteren voor een functie in een bedrijf dat de mijne niet is. Of mensen die overduidelijk moeten solliciteren, maar eigenlijk niet willen.

Dan ga ik filteren op gapende gaten in iemands CV(precies zoals Tinus zegt)
Anderhalf jaar werkeloos is jammer, maar niet eens een werkervaringsplaats of ander werk?

Wat overblijft zijn vaak maar een paar van de 30 sollicitaties. Ik ben ervan overtuigd dat veel van die brieven ook door Turkse of Marokkaanse mensen zijn geschreven die mij vervolgens vervloeken omdat ik op afkomst heb gefilterd. Maar dat is echt niet zo.

Misschien zou je vroegere stagiaire haar brieven eens door iemand moeten doorlezen en eventueel aanpassen.

Niet dat ik zeg dat discriminatie in sollicitaties niet bestaat hoor. Ik weet dat het zo is, maar het hoeft ook niet zo te zijn.

Maylise

Maylise

04-10-2010 om 00:13

Kiki

Waarom filter je ook op bestandsnamen van CV? Is CV versie 3 zo'n foute benaming? Ik geeft zelf mijn bestanden ook vaak versie namen als het om verbeterde versies gaat dus zie mezelf dat ook wel voor een CV doen. Wat is daar mis mee?

Eh dit heeft verder natuurlijk niks met het onderwerp te maken maar toch even nieuwsgierig

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2010 om 01:24

Maylise

Ik ben Kiki niet, maar ik zou ook afknappen op 'versie nr. zoveel'. Dat doe je niet. Ten eerste zou ik me afvragen waarom er meerdere versies van een cv zijn. Wat vertelt hij of zij mij niet of wel wat hij of zij aan andere werkgevers wel of niet vertelt? Ten tweede is het naar mijn ondeskundige oordeel niet handig om een sollicitatie eruit te laten zien alsof je er geen energie meer in steekt. Je hebt blijkbaar voor elk soort baan een versie, draait die uit en stuurt die aan een bedrijf die een vacature heeft. Tjoh, dat komt lekker geïnteresseerd over...

albana

albana

04-10-2010 om 08:10 Topicstarter

Nee pelle dat denk ik niet (ook o.t.)

Nee Pelle dat denk ik eigenlijk niet. Daarom vondt ik het ook zo verbazingwekkend en benoemde ik het ook. En ik denk dat je je wat dat laatste betreft vergist (dat ik dat woord ingebracht zou hebben). Dat woord kwam er in omdat anderen zeiden dat ze wisten dat ouderen/of demente ouderen dát woord gezegd hadden en ik daarop antwoordde (nog steeds in de context van ouderen zeggen). En juist daarom snaptte ik de hele bedoeling van jouw tussen haakjes gezette woord niet.
Maar laat maar zitten, ik begrijp nu in ieder geval wat je ermee bedoelde.
groeten albana

albana

albana

04-10-2010 om 08:42 Topicstarter

C.v. en de rest

Meldpunt discriminatie...zou dat écht zin hebben? Echt bewijs heb ik tenslotte niet (en ik ben bang zij ook niet, maar ik kan ernaar vragen). Ik denk dat ze wat dat betreft wel een goede zet heeft gedaan...ze is nu even 'werknemer' omdat ze een werkervaringsplaats heeft via ons. Mag dus intern solliciteren. En onze stichting heeft qua intern solliciteren héél véél afspraken met andere instellingen. Ze kan dus nu intern sollciteren bij half Gelderland en Overijssel. Ook bij andere doelgroepen. Intern gaat voor extern. Intern mag ook niet gepasseerd worden, zelfs niet als je denkt dat het een vreselijk ongeschikt persoon is en die ook nog een rammelend c.v. heeft. Als er nu een vacature is die iemand met een vaste betrekking niet zo zou aanspreken (b.v. tijdelijk dienstverband) en zij zou intern solliciteren dan komen er écht geen 30 brieven binnen. Een tijdje terug hadden wij zo'n vacature en daar kwam niet 1 interne sollcitant op af. Extern kregen we er een heleboel. Dus mocht zij gepasseerd worden, niet opgeroepen en de vacature gaat extern heb ik poot om op te staan (en bewijs denk ik).
Ik heb haar c.v. nog niet gezien en de brieven die ze schrijft ook niet. Maar ik zal zeggen dat ze ze meneemt en op alle punten die Kiki zegt eens goed letten. En haar desnoods aanraden ze te verbeteren, zonder er c.v. versie zoveel bij te zetten (moet ook eerlijk zeggen dat ik dat ook wel 'raar' vindt staan, ik snap wel dat mensen dat doen voor de duidelijkheid in hun eigen p.c. maar zou het zelf nooit zo opsturen, dan zou ik 'm tijdelijk een andere naam geven..)
Haar een andere naam aanraden of aanraden 2 brieven te schrijven onder verschillende namen vindt ikzelf nogal een precaire kwestie. Ik wil dat liever niet, vindt het enigzins beledigend voor háár dan....En dan zegt zij over 10 jaar zoals hierboven ook werd aangehaald: " Mijn stagebegeleidster zei zélfs dat ik beter mijn naam kon veranderen want.." Nee lijkt me geen goed plan. En ze is inderdaad slim genoeg om dat zelf te bedenken lijkt me.
En 1,5 jaar dus zonder werk,jaha dat had ik ook al bedacht dat dat niet zo goed 'lijkt' op een c.v en haar kansen niet bepaald vergroot.
Buiten het vakantiebaantje bij ons (6 weken) en bij dat andere stageadres (3 maanden) heeft ze 4 maanden bij haar vader gewerkt in hun familiebedrijf. Maar omdat ze werkelijk écht niet verder wil in die sector en niet nummertje zoveel van die familie (gezamelijk met ooms en tantes) wil zijn die dat werk doet of een filiaal opent is ze daar bewust mee gestopt (nou ja, officieel heeft vader haar tijdelijk contract beeindigd). En ook nog om andere redenen. Iemand had haar verteld dat ze alleen een werkervaringsplek kon krijgen als ze zo en zo lang werkeloos was...en als ze in die zaak van haar vader bleef werken was ze niet werkelijk werkeloos en maakte ze ook daarop geen kans.Nou ja,die werkervaringsplek heeft ze nu in ieder geval.

En voor kiki, zó utopisch is het helemaal niet, maar ik denk dat het grootste gedeelte geen idee heeft wat en hoe bewoners in verzorg of verpleeghuizen zijn. En te vergelijken met ouderen die nog zelfstandig in de wijk wonen zijn ze écht niet. Het lijkt er écht niet op. Die hebben een veel mindere zorgzwaarte en zijn véél beter bij de 'pinken'zoals ze dat zeggen, assertiever, veeleisender ook. Ik heb 1 jaar ín de wijk gewerkt (was project) en ik was erg verbaasd over het grote verschil.
groeten albana

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-10-2010 om 15:16

Cv versie zoveel

is slordig, maar zou voor mij geen reden zijn om de CV helemaal niet te lezen. Al hangt het wel een beetje van de functie af. Je kunt het ook positief bekijken, de sollicitant doet in elk geval zijn best zijn CV aan te passen aan de functie/het bedrijf waarop hij solliciteert, en vermoeit de potentiële werkgever niet met irrelevantie informatie .

albana

albana

04-10-2010 om 15:30 Topicstarter

Morgen

Komt ex-stagire op gesprek om haar rooster af te spreken e.d. Ik zal alle benodigdheden in ieder geval in dat gesprek vragen aan haar.
En voor roosje....waar let jij dan op bij een sollcitatie? (kunnen we dat meteen meenemen)
groeten albana

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 17:04

Kiki

Kiki, ik kan me jouw werkwijze voor bepaalde functies wel voorstellen. Maar moet je voor álle functies een foutloze brief kunnen schrijven? Voor verzorgende? Wat maakt het daar uit of er een paar taalvautjes in de brief zitten?
Hier op OO barst het ook van de taalfouten, dan moeten wij dus allemaal werkeloos zijn. En op mijn werk rijzen de haren me af en toe ook te berge.
Voor elke sollicatie maak ik overigens een nieuwe versie van mijn c.v. Dat zie je alleen terug in de bestandsnaam: "c.v. Guinevere 4-10-2010".

Sancy

Sancy

04-10-2010 om 17:22

Kiki

"In wat voor geweldig stukje Nederland woon jij dat jij in het enige verzorgingstehuis werkt waar de bejaarden helemaal geen problemen hebben met de culturele achtergrond van mensen.
Het valt me wel vaker op van jouw stukjes dat het allemaal zeer utopisch is. Het lijkt me heerlijk om jouw leven te leven. Maar dit ter zijde. "
Nou vooruit, ik zal er even op reageren. Ik woon in dezelfde streek als Albana en inderdaad, hier is het utopisch vergeleken met andere delen van Nederland.

Annet

Annet

04-10-2010 om 18:44

Onyx

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jouw ervaringen.
Zelf ben ik erg Nederlands om te zien, maar mijn schoonfamilie is deels Indisch. Mijn man is half Indisch (kleurtje is erg duidelijk), mijn schoonzus is ook half Indisch maar met een minder duidelijk kleurtje. Beiden hebben nauwelijks negatieve ervaringen gehad in opleiding en werkervaringen. Ze zijn beiden hoogopgeleid en werken ook in functies die daarbij horen. Namen zijn niet Indisch maar gewoon Nederlands.
Hun hele Indische familie is flink gemixd met Nederlanders.

Met goed geintegreerd bedoel ik dat mensen zich goed kunnen bewegen in de Nederlandse cultuur en in het onderwijs. Het 'anders zijn' is geen belemmering in hun ontwikkeling qua opleiding en werk. Dat neemt niet weg dat hun eigen culturele ervaring heel anders kan zijn dan de Nederlandse en dat ze die ook uitvoeren.
Dit zie ik ook terug bij chinesen, oost-europeanen, andere westerse allochtonen.

Margriet*

Margriet*

04-10-2010 om 20:11

Kiki

"Eerst leg ik de brieven weg waar "curriculum vitae" fout geschreven is."

En als je per ongeluk een typefout hebt gemaakt lees je dus de gehele brief niet. Of je doet stinkend je best en maakt er toch een foutje in en de rest is verder prima geschreven. Verbazingwekkend om zo kortzichtig te selecteren.
Ik zou iig naar het geheel kijken.
Als ik zo mijn werk zou doen zou ik heel veel mensen te kort doen, totaal andere sector en werk wat ik doe maar ik kijk toch liever naar het geheel.

fladder

fladder

04-10-2010 om 20:17

Thuishulp

Ik heb sinds kort een nieuwe thuishulp. Een pittige dame die goed zelfstandig kan werken, veel ervaring heeft met uiteenlopende soorten cliënten en die zich tot nu toe uitstekend kan redden in ons chaotische gezin
En oh ja, ze is Marokkaans met hoofddoek. En zéér ingeburgerd, maar wel met hoofddoek. Ik vind het best. Als ze mijn huishouden maar een beetje kan redden

Ze vertelde dat ze regelmatig de deur wordt gewezen bij nieuwe cliënten (we wonen in 1 van de 2 Wilders-gemeentes). Ook vertelt ze me allerlei achtergronden van haar cultuur. Dingen die ik nooit heb geweten! Ik vind het een verrijking!

Ik schaam me echt als ik die verhalen hoor van mensen die haar weigeren binnen te laten. We hebben het hier over een behoorlijk geschoolde vrouw die goed Nederlands spreekt, heel geëmancipeerd is en flink van wanten weet!

Ja, dan schaam ik me dat ik Almeerder ben, een PVV-bolwerk met mensen die haar behandelen alsof ze melaats is...

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-10-2010 om 21:13

Albana

Ik let bij het lezen van de cv vooral op relevante werkervaring. In het geprek geef ik vaak voorbeelden van werksituaties en vraag hoe ze hier mee om zouden gaan. En wat nog wel het belangrijkste is: of het klikt met de kandidaat.

Kiki

Kiki

04-10-2010 om 21:57

Inderdaad pelle

dank je wel.

En het staat slordig en ik vind inderdaad dat je voor alle beroepen een foutloze brief moet schrijven, met een CV waar alles netjes onder elkaar staat en niet schots en scheef.
En ik heb niet alleen namen gehad zoals "cv zoveelste versie" maar bijvoorbeeld ook "CV, dit keer de goede verse)

En als je zo'n goede kandidaat bent zorg je ervoor dat je brief foutloos is en curriculum vitae goed geschreven.
Dus ja, taalfouten in een sollicitatiebrief val ik over. Ik heb ook wel eens een hele brief gehad in slecht geschreven Nederlands die me uitgebreid vertelde dat haar ouders haar helden waren. Heel lief hoor, maar niet iets wat je op een sollicitatiebrief zet.

Dan mag je verder wat mij betreft 100 fouten op een forum maken, doe ik vast ook. Maar mijn zakelijke correspondentie gaat foutloos de deur uit.

O en Albana, waar ik ook oplet is de datum bovenaan de brief. Ik heb wel eens een brief gehad met als datum 8-4-2004 (terwijl het toen 2009 was) maar goed die solliciteerde ook naar de openstaande functie in mijn prachtige peuterspeelzaal die ik niet bezit.

Tijdens het gesprek let ik ook heel erg op non-verbale communicatie. Dus dat is ook heel belangrijk voor je stagiair, Kijkt ze me aan, hoe zit ze op haar stoel, hoe is haar houding, wat straalt ze uit. Werkervaringsplekken zijn erg goed. Staan ook beter op je CV als anderhalf jaar werkervaring in een andere branche.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

04-10-2010 om 23:15

Kiki: schots en scheef en taalfouten

Kiki,

Je had het toch over sollicitatiebrieven per e-mail? Schots en scheve lijsten kunenn ook een gevolg zijn van de incompatibiliteit van verschillende soorten/versies tekstverwerkingsprogramma's of de instellingen van verschillende printers. MSWord is wat dat betreft een ramp. Ook al heb je nog zo je best gedaan, hetzelfde document kan er op een andere computer heel anders/slecht uitzien. De oplossing is om het te converteren naar pdf en dus alleen brieven als pdf elektronisch te versturen. Maar dat weten de meeste mensen niet denk ik.

Enne.... zoek de taalfouten:"Staan ook beter op je CV als anderhalf jaar werkervaring in een andere branche." Bij zo'n fout moet ik toch altijd even slikken...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2010 om 00:54

Lidwientje

Uiteraard heb je in je computer meerdere versies van een cv opgeslagen, maar dat laat je niet zichtbaar op een cv merken. Je wilt als sollicitant persoonlijk worden benaderd neem ik aan. Voor een werkgever geldt dat lijk mij ook.
Stel dat jij per brief afgewezen wordt met in het onderwerp 'Reactie op uw sollicitatie, versie nr. 3', dan komt dat ook niet lekker over toch?
Het staat erg slordig als je dat erin laat staan.

Kiki

Voor wat voor functie solliciteren mensen bij jou dat je zo streng bent (op naam van het file). Ja het kan heel goed dat je bepaalde versies cv hebt.. omdat je soms in je cv het een, ivm een bepaalde functie, dan weer het ander wil benadrukken. Het gaat dan om accentverschillen.

Kiki

Kiki

05-10-2010 om 08:20

Ja maar wisse l nik

Dit is toch geen sollicitatiebrief. Je kan ervan verzekerd zijn dat ik dit soort fouten niet in brieven zet

Judith, maakt het uit op welke functie ze solliciteren? Ik vind dat zo'n brief gewoon foutloos moet zijn.
Als ik een CV of brief in een Word-bestand krijg en de rode strepen spatten van het scherm af zodra ik het bestand open en ik heb de keuze en ik kan schiften?

Ik zeg niet dat het in het geval van Albana's stagiair zo is hoor. Als ik Albana's verhaal lees, lijkt het me inderdaad ook eerder discriminatie. Ik zeg alleen dat dit best een aandachtspunt voor Albana kan zijn als ze het meisje gaat helpen. Een goede correcte brief is zo belangrijk en dan inderdaad in PDF-formaat, wat een heel goed punt is van Wisse L Nik.

En iedereen kan een goede brief schrijven of hulp krijgen voor het schrijven van zo'n brief. Ik laat op taalgebied, zoals Wisse L Nik zo fijntjes opmerkte, ook best wat steekjes vallen en ik ben heel slordig. Zeker als ik snel iets wil opschrijven, dus ik heb iemand die mijn teksten naleest voor het de deur uitgaat.

En als je zo iemand niet kent staat het internet vol met voorbeeldbrieven. Je kan hem zelfs op dit forum zetten, dat heb ik ook al eens iemand zien doen. Toen kreeg ze heel bruikbare tips.

Albana's stagiair heeft zoals ik het lees al een achterstand door haar etnische afkomst. Dat is heel zuur, maar ze zal er dus voor moeten zorgen dat ze twee maal zo goed overkomt en dat betekent denk ik ook dat haar brief beter moet zijn dan de rest van de gegadigden.

albana

albana

05-10-2010 om 09:22 Topicstarter

Voor zover ik weet

Voor zover ik me herinner schrijft mijn stagaire redelijk foutloos. In ieder geval zonder extreme fouten want dan zou ik het me zeker wél herinneren. Ik had pas nog een jongen als stagair en buiten dat die erg slordig was (vergat altijd alles, kwam te laat etc.) kreeg ik daar zulke dramatische stageverslagen van dat ik soms de strekking van bepaalde zinnen niet eens begreep. Zulke 'kenmerken' blijven hangen bij mij van ex-stagaires. Zelfs als het al van langer geleden is.
En persoonlijk vindt ik dat je aan een stageverslag óok wel enige zorg mag besteden. Dat beïnvloed je cijfer zeker ook. En dat is belangrijk voor je overgang of examencijfer. Maar goed nog altijd geen sollicitatiebrief. Ik begrijp al die overwegingen van p/o medewerkers bij sollicitaties best wel. Als ik zelf al een sollicitatiebrief schrijf (dan moet het wel een wauw-functie zijn want ik ben zeer tevreden met mijn huidige functie) dan zorg ik ook dat mijn c.v. keurig in orde is, alle fouten eruit zijn, het allemaal leuk onder elkaar staat en niet te vol en onrelevant.Idem met de brief, ik haal de fouten eruit met de grammaticacontrole en bij twijfel vraag ik hulp van iemand waarvan ik weet dat die dat erg goed kan (stiefvader=leraar ned. geweest of mijn collega die dat ook erg goed kan),want grammaticacontrole kijkt niet naar b.v. zinnen die niet lekker 'lopen'. En dan heb ik ook nog een ned. klinkende naam ook. Dus wordt ik áls ik een brief schrijf vrijwel altijd uitgenodigd op gesprek. En meestal blijkt die 'wauw-functie' zo wauw helemaal niet te zijn. Of er zit een addertje onder het gras,zoals dat je elke week pas je rooster voor volgende week krijgt...of zoiets. En de keren dat ik in de sollicitatiecomissie zat (belachelijke naam, maar goed) en die brieven zag die 'door' waren heb ik me écht verbaasd over de slordigheid van sommige brieven. En dat waren dan de brieven die dóór waren! Dus ik kan me een beetje een voorstelling maken dat wat p/o onder ogen krijgt soms echt dramatisch is en dat ze dan inderdaad gaan schiften op zulke dingen. Ik vermoed dan ook dat als je een keurige brief, inclusief prachtig c.v. schrijft naar Kiki en daar alleen de a en de e in c.v. omdraait ze heus je niet afkeurt op dat ene kleine foutje. Het zal ook bij Kiki wel gaan om het 'geheel', maar ergens moet je op gaan shiften toch?
Haar houding en taalgebruik etc. in échte geprekken was volgens mij ook goed. Tenslotte is een afsluitend gesprek voor de meeste stagaires ook 1 zenuwgedoe en volgens mijn herinnering ging dat ook van een leiën dakje.
En voor de dames die het niet geloven....Je mag wel een weekendje komen logeren? Hier in utopia, mag je ook mee naar mijn werk. Héél gezellig, vooral op zondag.
groeten albana

Sarcas

Sarcas

05-10-2010 om 09:27

Achternaam

Dochterlief gaat vanmiddag uitzendbureau's langs. Heeft een onmiskenbaar Arabische achternaam. We zien wel wat het wordt… Zal in ieder geval eens een kritische blik op haar CV werpen…

S.

Mama

Mama

05-10-2010 om 12:43

Goede bedoeling!

Albana,
je hebt het al een paar postings lang over schrijffouten in brieven. Realiseer je je wel dat he zelf een structurele fout maakt? Je schrijft nl steeds Ik vindt en ik wordt. Met dt, en dat moet dus alleen met een d.
Niet lullig bedoeld.
Normaal reageer ik echt nooit op schrijffouten. Maar juist omdat dat het onderwerp van de discussie is wou ik je er toch op attent maken.

Margriet*

Margriet*

05-10-2010 om 12:59

Kiki

Je 'kan' ervan verzekerd zijn...... Het is je kunt!

Erg vaak gemaakte fout, ook heel vaak in formele correspondentie.
Het verbaast me dat jij zelf je formele correspondentie laat nalezen. Werk je niet op een dusdanig niveau dat je mag verwachten dat je dit foutloos doet?
Ik ben het eens met Berber, mensen zo kort door de bocht wegzetten vind ik raar. Als je aan mensen eisen stelt op dit vlak vind ik dat je erzelf ook aan moet voldoen.
Maar goed als je een enorme keus hebt moet je toch ergens op schiften.
Pelle het klopt dat er spellingschecker te over zijn maar een fout is menselijk.
Ik heb wel eens per ongeluk op een enveloppe PC Hoofd ipv PC Hooftstraat geschreven en ik ben gewoon aangenomen. Nee het was niet bij een kledingzaak....

Margriet*

Margriet*

05-10-2010 om 13:03

Pelle

"en als je WEET dat je niet goed nederlands schrijft dan laat je er toch iemand naar kijken?"

Overdrachten van leidsters worden vaak in mappen geschreven,ouderwets met de hand. Ik heb liever dat ze aandacht besteden aan mijn kinderen dan teksten gaan zitten invoeren en corrigeren op de computer. Voor de ene baan mag je meer eisen stellen dan voor een ander met de reden dat dit niet haar hoofdtaak is om teksten te schrijven.

Margriet*

Margriet*

05-10-2010 om 13:08

Terug naar het topic

Ik woon en werk in de hoofdstad van ons land en herken niet veel van de discriminatie hoewel die hier vast veel zal voorkomen. Ik hoor wel dat jongeren moeite hebben met het vinden van stageplekken.
Maar hier in het ziekenhuis/kdv/verzorginghuis/scholen/stadsdelen werken mensen van alle nationaliteiten op allerlei niveau's (van arts tot schoonmaker). Ik werk zelf in de jeugdzorg en daar is een andere afkomst juist een pre! Wij hebben team die voor 80% bestaan uit werkers van Marokkaanse afkomst maar goed in het werkgebied waar zij werken is de bevolking ook divers. Hier was zeker in het verleden af en toe sprake van positieve discriminatie, maar dat is volgens mij uit.

Maylise

Maylise

05-10-2010 om 13:12

Ik blijf erbij dat ik de naam CV versie 5 niet echt gelijk een reden vind om iemand af te wijzen maar uiteraard heeft iedereen zo zijn eigen criteria.
Foutloos kunnen schrijven is voor sommige functies erg belangrijk maar inderdaad niet in elk geval is het nodig dat iemand echt alle spellingsregels kent en volkomen foutloos schrijft. Ik herken zelf fouten niet zo vlug, zeker niet als ik vlug lees, maar mocht ik een fout in zakelijke correspondentie vinden dan ben ik ook wel even verbaasd. Daarentegen interesseerde het me helemaal niks dat de gastmoeder van mijn oudste kinderen heel slecht kon schrijven. Zij liet mij vaak brieven voor haar schrijven of corrigeren dus vandaar dat ik wist dat ze niet echt goed kon schrijven. Ik vond het veel belangrijker dat ze heel lief en warm was en heel leuk met de kinderen was. Mijn kinderen waren toen babies/peuters die goed kunnen schrijven was niet echt belangrijk voor hun beiden.

Maar ik dwaal nu helemaal van het onderwerp af....

Maylise

Maylise

Maylise

05-10-2010 om 13:18

Topic

Van mijn dochter heb ik begrepen dat in de medische wereld er ook behoorlijk veel discriminatie is. Mijn dochter studeert medicijnen en volgens haar is het enorm moeilijk om bij bepaalde specialismes binnen te komen als je niet de juiste afkomst hebt. Dat gaat dan niet alleen op buitenlandse afkomst maar ook sociale klasse. Bij bepaalde specialismes maakt het volgens haar niks uit maar anderen zijn nog een bastion van witte hogere middenklasse mannen. Een studiegenoot van haar afkomstig uit Afghanistan is uiteindelijk zelfs hier gestopt omdat hij er bij zijn keuze specialisme (chirurgie) niet tussenkwam en hij is uiteindelijk in Engeland verder gegaan omdat er daar veel minder discriminatie is op dat gebied.

Mijn dochter (arabische naam en uiterlijk) zegt zelf dat ze tijdens haar studie tot nog toe nergens last van heeft gehad hoewel ze wel af en toe op haar afkomst wordt aangesproken. Ik hoop in elk geval dat ze niet die problemen gaat krijgen van haar studiegenoot en anders is het een grote wereld en zou ik haar aanbevelen om dan haar studie maar elders voort te zetten. Ze wil zelf echter graag in Nederland blijven voorlopig dus ik hoop dat het lukt.

Maylise

Kiki

Kiki

05-10-2010 om 17:45

Margriet? waarom vind je dat vreemd

dat ik mijn correspondentie laat doorlezen. Jij denkt dat de ministers bijvoorbeeld hun brieven van zichzelf zo foutloos schrijven? Die laten hun brieven gewoon doorlezen of opstellen hoor. Doodnormaal.

En jij kan mij nu aanvallen of het belachelijk vinden of heel goedkoop de discussie doodslaan door het vinden van andermans stijlfouten, dat doet niets aan het feit af dat een sollicitatiebrief foutloos dient te zijn. Ik ben echt niet de enige die brieven met veel spelfouten terzijde legt. Het is naïef om te denken van wel.

Ik vind het werkelijk schokkend dat zoveel mensen hier dat kennelijk onzin vinden.

Kiki

Kiki

05-10-2010 om 17:46

En nog even, maar dan ot

Niet dat ik mezelf met een minister vergelijk hoor. Zo belangrijk ben ik niet
Maar Margriet had het over hoge functies.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.