Marlijn34
16-11-2024 om 14:53
Veilig thuis meewerken of niet?
We hebben een tijdje geleden een veilig thuis melding gekregen. Deze is door school gedaan en gaat eigenlijk over verschil van inzicht over de noodzakelijke ondersteuning op school en het daardoor thuishouden (op sommige momenten) van onze dochter die ziek is van de stress die school brengt. Onze dochter is 11 en heeft autisme. Ze is regelmatig ziek door overprikkeling op school. We vragen al tijden om hulp! Maar dat krijgen we niet, wel een VT melding.
Nu hebben we gesprek gehad met de mensen van veilig thuis en op zich was dat een goed gesprek. Veel wat we vertelden is ook bewijsbaar, maar toch hadden ze van tevoren al besloten verder onderzoek te doen.
Het formulier over informanten onderzoek lag al klaar met ook de vragen. Die gaan vrij ver en ook over ons als ouders, bij de huisarts willen ze bijvoorbeeld diagnoses of persoonlijke problematiek van ons opvragen die van invloed kunnen zijn op de opvoeding. Ik heb op zich niets te verbergen, maar vraag me wel af wat ze er mee willen.
Weigeren kan, maar ze kunnen er omheen als ze willen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersnaaminvullen
16-11-2024 om 23:14
Bloem1970 schreef op 16-11-2024 om 22:25:
En deze van balansdigitaal.nlZorgvuldig handelen
In de debatten over passend onderwijs in de Tweede Kamer is het onderwerp VT-meldingen een aantal keer aan de orde gekomen. Het is ook benoemd als één van de acties van de verbeteragenda passend onderwijs. De boodschap van de diverse ministers, nogmaals verwoord in de laatste kamerbrief (6 juli 2023, nr. 31293- 691) is duidelijk: “Allereerst mag het nooit zo zijn dat er een melding bij Veilig Thuis wordt gedaan door de school als er een onderwijsgeschil is tussen de ouders of verzorgers en de school zonder dat er sprake is van een voor het kind onveilige (thuis)situatie. Ook het signaal dat er mogelijk professionals zijn die dreigen met een Veilig Thuis-melding richting ouders om hen onder druk te zetten is erg kwalijk en onwenselijk. Er zijn andere stappen mogelijk voor de school en ouders als zij er met elkaar niet uitkomen.”
Maar wat is dan de reden dat dit in te veel situaties toch gebeurt? Laten we vooropstellen dat de onderwijsprofessional met de beste bedoeling handelt. Hij of zij maakt zich zorgen om een kind. Ook wanneer er sprake is van een onderwijsgeschil of een verschil van mening over wat goed is voor het kind. Handelingsverlegenheid kan een reden zijn. Of de hoop van de onderwijsprofessional dat er hiermee wel passende hulp komt. In veel van deze situaties verloopt de communicatie tussen school en ouders niet goed. Helaas zet een VT-melding de verstandhouding eerder verder onder druk dan dat deze helpend is. Daar komt bij dat het oordeel van de professional bij een melding vaak als feit gepresenteerd wordt. Op die manier kan dat oordeel als waarheid een eigen leven gaan leiden. Waarmee voor de ouders een nieuwe strijd en gevecht voor hun kind is aangebroken.
TO, ik zou eerst contact opnemen met de organisatie waar Bloem het over heeft.
Vanaf de zijlijn maak ik mee dat het niet altijd even goed (af)loopt en lang duurt voordat je er vanaf bent.
BritgetJones007
16-11-2024 om 23:59
welke oplossingen heeft school aangeboden? En welke oplossingen missen jullie als ouders zijnde?
En wat botst het meeste in inzich over jou dochter, tussen school en jullie?
Op welke momenten houden jullie dochter thuis en is dat vaak?
BritgetJones007
17-11-2024 om 00:01
en wat is de reden dat ze persoonlijke informatie opvragen? Ik vind dit buitensporig dat school een melding doet
tsjor
17-11-2024 om 07:45
Ik zou geen toestemming geven om medische informatie op te vragen bij de huisarts (meestal werken de huisartsen hieraan gelukkig ook niet mee) en zelf de papieren of de deskundige overhandigen waaruit blijkt dat ze autisme heeft. Wellicht als het kan dezelfde papieren die je ook aan school hebt gegeven (neem ik aan).
Als ze verdere informatie willen van mensen om je heen die niet bij school betrokken zijn, dan zou ik vragen wat dan de onderzoeksvraag is, waarnaar zijn ze op zoek? Aan de hand daarvan bespreken met welke mensen of instanties ze dan eventueel in kontakt kunnen komen.
Ik heb in het verleden teveel rapporten gezien, waarin een bepaald frame eindeloos herhaald wordt, zonder dat het van enig belang is, terwijl het ondertussen wel een zorgelijk beeld schetst. Dat eindeloos herhalen in rapporten kun je bijna niet stoppen.
Tsjor
Evaluna
17-11-2024 om 07:57
War een lastige situatie en vervelend dat ze veilig thuis erbij hebben gehaald. Er is een meldcode waarin staat dat ze het eerst met jullie moeten bespreken. Als het goed is komt het dus niet als verrassing.
Maargoed, daar heb je weinig aan. Ik denk dat als je je gaat richten op procedure(fouten) je veel energie kwijt bent met weinig resultaat.
Wat Tsjor ook zegt, als iets eenmaal in een verslag staat dan krijg je het er niet zomaar uit en zullen ze het over blijven nemen.
Ik zou wel (voorzichtig) openheid geven over je eigen diagnose of problematiek, met de woorden erbij dat je er goed mee om kan gaan en het geen belemmering is.
Maar kan school niet beter met de leerplicht/ samenwerkingsverband optrekken als ze vinden dat je dochter meer naar school moet?
Ik weet niet of je daar meer aan hebt, maar veilig thuis klinkt wel als laatste optie voor mij.
tsjor
17-11-2024 om 08:02
Overigens: ik zou wel even met de huisarts overleggen: zou hij meewerken aan een vraag van VT; wat vindt hij ervan als jij weigert; zijn er aspecten waarvan hij vindt dat VT die toch moet weten, hetzij over je dochter, hetzij over jouw beeld, hetzij over jullie gezin.
Tsjor
tsjor
17-11-2024 om 08:04
Misschien kunnen we beter een nieuwe afdeling maken: VS, Veilig School. Daar kunnen dan alle schoolmeldingen naartoe (overhevelen als de problemen toch echt thuis liggen), maar daar kunnen dan ook alle meldingen over pesten, geweld op school etc, naartoe. Dus naast VT (veilig thuis) VS (veilig school).
Tsjor
SuzyQFive
17-11-2024 om 09:18
Bloem1970 schreef op 16-11-2024 om 22:20:
neem contact op met Balans, school mag deze melding ivm thuiszitten niet doen. Daar begint het mee, en veilig thuis hoort deze melding dus ook niet zo aan te pakken.
Ja, dat mag school wel.
SuzyQFive
17-11-2024 om 09:20
tsjor schreef op 17-11-2024 om 08:04:
Misschien kunnen we beter een nieuwe afdeling maken: VS, Veilig School. Daar kunnen dan alle schoolmeldingen naartoe (overhevelen als de problemen toch echt thuis liggen), maar daar kunnen dan ook alle meldingen over pesten, geweld op school etc, naartoe. Dus naast VT (veilig thuis) VS (veilig school).
Tsjor
Dat noem je de onderwijsinspectie, daar kan meldingen doen mbt misstanden op school.
tsjor
17-11-2024 om 09:20
Moet het dan niet eerst naar de leerplichtambtenaar?
Op zich mag iedereen alles en altijd iets melden bij VT, daar zijn geen restricties voor.
Tsjor
Marlijn34
17-11-2024 om 09:24
BritgetJones007 schreef op 16-11-2024 om 23:59:
welke oplossingen heeft school aangeboden? En welke oplossingen missen jullie als ouders zijnde?
En wat botst het meeste in inzich over jou dochter, tussen school en jullie?
Op welke momenten houden jullie dochter thuis en is dat vaak?
School heeft geen enkele oplossing geboden. Onze dochter had niets nodig volgens hun, ze zagen haar goed om wie ze was en ze had geen probleem.
Dat dus. Dan ben je snel klaar he.
Ze ging eerst 3 dagen, daarna halve dagen omdat haar psychische gezondheid verslechterde.
Marlijn34
17-11-2024 om 09:26
tsjor schreef op 17-11-2024 om 09:20:
Op zich mag iedereen alles en altijd iets melden bij VT, daar zijn geen restricties voor.
Tsjor
Leerplicht ziet het probleem waar onze dochter mee zit en ziet haar afwezigheid dan ook niet als ongeoorloofd. Je mag wel bij VT melden, maar het moet wel wat grond hebben lijkt me. Een onderwijsgeschil is geen kindermishandeling.
Marlijn34
17-11-2024 om 09:32
Evaluna schreef op 17-11-2024 om 07:57:
War een lastige situatie en vervelend dat ze veilig thuis erbij hebben gehaald. Er is een meldcode waarin staat dat ze het eerst met jullie moeten bespreken. Als het goed is komt het dus niet als verrassing.
Maargoed, daar heb je weinig aan. Ik denk dat als je je gaat richten op procedure(fouten) je veel energie kwijt bent met weinig resultaat.
Wat Tsjor ook zegt, als iets eenmaal in een verslag staat dan krijg je het er niet zomaar uit en zullen ze het over blijven nemen.
Ik zou wel (voorzichtig) openheid geven over je eigen diagnose of problematiek, met de woorden erbij dat je er goed mee om kan gaan en het geen belemmering is.
Maar kan school niet beter met de leerplicht/ samenwerkingsverband optrekken als ze vinden dat je dochter meer naar school moet?
Ik weet niet of je daar meer aan hebt, maar veilig thuis klinkt wel als laatste optie voor mij.eLeerplicht ziet haar afwezigheid niet als ongeoorloofd en het samenwerkingsverband wilden ze er niet bij hebben. Terwijl dit wel werd geadviseerd door de hulpverlening. We hebben dat zelf uiteindelijk voor elkaar gekregen, maar school deed er alles aan om deze er niet bij te willen betrekken. School is geen moment constructief geweest en altijd gezegd dat ze het goede deden, maar ze deden effectief gezien niets met als resultaat onze dochter die ziek van stress werd.
Ze hebben wel vertelt dat ze melding gingen doen, maar een gesprek viel er niet te voeren. Ze hebben de exacte inhoud van de melding niet gecommuniceerd, maar het kwam er op neer dat zij volgens hun alles deden en terug legden bij ons op deze manier.
SuzyQFive
17-11-2024 om 09:57
Ik werk in het onderwijs en wij hebben hier ook wel eens mee te maken. Daarnaast ook prive met VT te maken gehad (stiefkinderen).
Vanaf de zijlijn is het soms makkelijk oordelen maar zowel voor ouders als school is dit geen gemakkelijke beslissing. Een melding doen. Wij doen dit alleen als we, na meerdere toetsingen en heel veel gesprekken, bang zijn dat de ontwikkeling van het kind in geding komt door het gedrag van ouders en dan zijn wij al een paar jaar met deze leerling bezig.
Als ouder kan je soms onbewust de ontwikkeling van je kind remmen. Soms doe je dingen uit liefde maar blijkt het eigenlijk helemaal niet goed te zijn voor je kind en dat is absoluut niet bewust (wie wil nou zijn kind beschadigen, niemand toch?). Als school praat je erover met ouders en probeer je voor het kind een zo goed mogelijke situatie te krijgen. Ouders willen dit ook vaak wel maar het lukt ze niet altijd om dit voor elkaar te krijgen. Vaak omdat ze te lief zijn of zelf met problematiek zitten.
De school ziet blijkbaar dat jullie dochter in haar ontwikkeling geremd wordt door haar thuis te houden. Nu weet ik natuurlijk niet wat school voorgaande jaren al gedaan heeft met jullie en op welke schaal jullie dochter een rustdag gegund is. Welke expertise er op school is. Wat er op school ingezet is. Wat ze verder naast school doet enz. Ik weet wel dat de meeste scholen VT niet zomaar inschakelen. Er zit ook een hele lange meldcode aan (link is hierboven al gedeeld).
Om op je vraag terug te komen: altijd meewerken met VT. Zij zijn er om je kind te helpen en kunnen ook prima tot de conclusie komen dat jullie het als ouders prima doen. Volgens mij, wat ik mij zo kan herinneren van het formulier dat we bij mij mijn stiefkinderen moesten invullen, kan je VT al dan niet toestemming geven om informatie bij de huisarts te vragen. Ze krijgen dan niet je hele medische dossier maar een verklaring van alleen de zaken die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling (en veiligheid) van je kind:
uit de meldcode voor artsen:
Artikel 6. Informatie op verzoek van Veilig Thuis
1. Als een arts door VT als informant wordt benaderd, verstrekt hij alle informatie die hij tot zijn beschikking heeft en die noodzakelijk is om kindermishandeling en/of huiselijk geweld te stoppen of een redelijk vermoeden daarvan te laten onderzoeken. Hij verstrekt deze informatie bij voorkeur schriftelijk en met toestemming of medeweten van de betrokkenen.
Overigens wel goed om te weten: VT zelf hoeft niet aan waarheidsvinding te doen.
Sterkte ermee, het is een flinke rollercoaster.
SuzyQFive
17-11-2024 om 10:00
tsjor schreef op 17-11-2024 om 09:20:
Tsjor
Dat is niet waar. Als het gaat om de buurvrouw wel maar niet als het om professionals gaat. Zoals scholen of zorginstellingen. Daar is een heel protocol voor. Dus nee, niet iedereen mag dat doen.