Marlijn34
16-11-2024 om 14:53
Veilig thuis meewerken of niet?
We hebben een tijdje geleden een veilig thuis melding gekregen. Deze is door school gedaan en gaat eigenlijk over verschil van inzicht over de noodzakelijke ondersteuning op school en het daardoor thuishouden (op sommige momenten) van onze dochter die ziek is van de stress die school brengt. Onze dochter is 11 en heeft autisme. Ze is regelmatig ziek door overprikkeling op school. We vragen al tijden om hulp! Maar dat krijgen we niet, wel een VT melding.
Nu hebben we gesprek gehad met de mensen van veilig thuis en op zich was dat een goed gesprek. Veel wat we vertelden is ook bewijsbaar, maar toch hadden ze van tevoren al besloten verder onderzoek te doen.
Het formulier over informanten onderzoek lag al klaar met ook de vragen. Die gaan vrij ver en ook over ons als ouders, bij de huisarts willen ze bijvoorbeeld diagnoses of persoonlijke problematiek van ons opvragen die van invloed kunnen zijn op de opvoeding. Ik heb op zich niets te verbergen, maar vraag me wel af wat ze er mee willen.
Weigeren kan, maar ze kunnen er omheen als ze willen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Anoniemvoornu
16-11-2024 om 16:47
Waarom zou je willen weigeren? waar ben je onzeker over? Als je dochter aantoonbaar overprikkeld is op school kan dit juist in haar voordeel zijn , veilig thuis werkt ook de andere kant op, als school geen veilige omgeving biedt kunnen ze jullie ondersteunen hierbij om dit wel te bereiken, zelf KOPP kind en jeugdzorg heeft in mijn situatie veel kunnen helpen ook met school, ook als kind overprikkeld
Marlijn34
16-11-2024 om 17:09
Anoniemvoornu schreef op 16-11-2024 om 16:47:
Waarom zou je willen weigeren? waar ben je onzeker over? Als je dochter aantoonbaar overprikkeld is op school kan dit juist in haar voordeel zijn , veilig thuis werkt ook de andere kant op, als school geen veilige omgeving biedt kunnen ze jullie ondersteunen hierbij om dit wel te bereiken, zelf KOPP kind en jeugdzorg heeft in mijn situatie veel kunnen helpen ook met school, ook als kind overprikkeld
De onzekerheid zit misschien in een diagnose angststoornis van mezelf. Kinderen zijn hier nooit mee belast overigens, maar daar zit denk ik mijn onzekerheid. Dat ze gaan denken dat ik daardoor geen goede moeder ben. Het tegendeel is er eigenlijk, ik ben er altijd geweest voor de kinderen en heb nooit mijn eigen problemen voorop gezet, altijd het welzijn van mijn kinderen. Maar ja, zo'n diagnose vertelt verder geen verhaal en bang dat ze dus teveel daar op doorgaan. Daar zit denk ik wel mijn onzekerheid en ook dat ik denk, waarom zo'n groot onderzoek en niet alleen de 'feiten' checken.
PinkFlower
16-11-2024 om 17:26
Marlijn34 schreef op 16-11-2024 om 17:09:
[..]
De onzekerheid zit misschien in een diagnose angststoornis van mezelf. Kinderen zijn hier nooit mee belast overigens, maar daar zit denk ik mijn onzekerheid. Dat ze gaan denken dat ik daardoor geen goede moeder ben. Het tegendeel is er eigenlijk, ik ben er altijd geweest voor de kinderen en heb nooit mijn eigen problemen voorop gezet, altijd het welzijn van mijn kinderen. Maar ja, zo'n diagnose vertelt verder geen verhaal en bang dat ze dus teveel daar op doorgaan. Daar zit denk ik wel mijn onzekerheid en ook dat ik denk, waarom zo'n groot onderzoek en niet alleen de 'feiten' checken.
Ik zou mee werken. Laat ook zien dat jullie open staan voor dingen. Wie weet krijgen jullie nu eindelijk de hulp die jullie en vooral jullie dochter nodig hebben.
Die angstoornis diagnose zou ik me niet druk om maken. Een angststoornis maakt je geen slechte ouder. Ik heb een angststoornis diagnose, ptss diagnose (hoewel dat nu na veel therapie weg is), dhd en elke week nog individuele therapie. En toch werk ik in de kinderopvang en functioneer ik heel goed. Mijn werkgever is blij met mij, de ouders zijn blij met mij en de kinderen zijn dol op me. Oftewel: je bent niet je diagnose. Laat ze je verhaal dan maar horen als ze er over beginnen. Laat ze rond vragen. Laat ze observeren desnoods. Dan zie ze wel dat jij niet je diagnose bent en dat je angststoornis niks zegt over jouw als moeder.
Ik zou veilig thuis gesprekken nu met beide handen aanpakken en duidelijk maken waarom jullie jullie dochter soms thuis laten, dat ze niet op school kan zijn want letterlijk ziek van stress. Zij kunnen jullie de hulp geven die school niet kan.
absor
16-11-2024 om 17:34
meewerken
Een vriendin van mij die had iets vergelijkbaars en gelukkig alleen maar goede ervaringen. Deuren naar de juiste hulp ging hierdoor eindelijk juist open.
Marlijn34
16-11-2024 om 17:41
PinkFlower schreef op 16-11-2024 om 17:26:
[..]
Ik zou mee werken. Laat ook zien dat jullie open staan voor dingen. Wie weet krijgen jullie nu eindelijk de hulp die jullie en vooral jullie dochter nodig hebben.
Die angstoornis diagnose zou ik me niet druk om maken. Een angststoornis maakt je geen slechte ouder. Ik heb een angststoornis diagnose, ptss diagnose (hoewel dat nu na veel therapie weg is), dhd en elke week nog individuele therapie. En toch werk ik in de kinderopvang en functioneer ik heel goed. Mijn werkgever is blij met mij, de ouders zijn blij met mij en de kinderen zijn dol op me. Oftewel: je bent niet je diagnose. Laat ze je verhaal dan maar horen als ze er over beginnen. Laat ze rond vragen. Laat ze observeren desnoods. Dan zie ze wel dat jij niet je diagnose bent en dat je angststoornis niks zegt over jouw als moeder.
Ik zou veilig thuis gesprekken nu met beide handen aanpakken en duidelijk maken waarom jullie jullie dochter soms thuis laten, dat ze niet op school kan zijn want letterlijk ziek van stress. Zij kunnen jullie de hulp geven die school niet kan.
Ja je hebt wel gelijk, ik ben ook veel meer dan mijn diagnose. Maar je gaat ergens ook aan jezelf twijfelen en heb misschien ook de verkeerde associatie met veilig thuis, dat ze van alles gaan opleggen of erger...
Marlijn34
16-11-2024 om 17:42
absor schreef op 16-11-2024 om 17:34:
meewerken
Een vriendin van mij die had iets vergelijkbaars en gelukkig alleen maar goede ervaringen. Deuren naar de juiste hulp ging hierdoor eindelijk juist open.
Dat klinkt wel heel hoopvol🙏
PinkFlower
16-11-2024 om 17:59
Marlijn34 schreef op 16-11-2024 om 17:41:
[..]
Ja je hebt wel gelijk, ik ben ook veel meer dan mijn diagnose. Maar je gaat ergens ook aan jezelf twijfelen en heb misschien ook de verkeerde associatie met veilig thuis, dat ze van alles gaan opleggen of erger...
Snap ik hoor. En veilig thuis zal dat ook snappen dat het jullie ook onzeker maakt. Zij hebben vaker met het bijltje gehakt.
Mijn broer heeft via veilig thuis veel hulp gekregen. Zijn zoontje is ook deels uit huis geplaatst, in overleg met hun als ouders, dat gaf veel rust voor iedereen en daarnaast hebben ze nu voor zowel hunzelf als hun zoontje begeleiding thuis gekregen. Wel heel andere situatie hoor maar even om te zeggen dat veilig thuis ook echt heel goede dingen doet.
Marty1984
16-11-2024 om 18:40
Ik zou het doodeng vinden om zomaar overal toelating voor te geven.
Tegelijk zou ik niet zitten te wachten op de stempel van "weigeraar" als ze dat blijkbaar zo naast zich neer kunnen leggen. Waarschijnlijk net reden voor hen om dan nog wat dieper te graven.
Ik zou er overigens niet op rekenen dat er zomaar extra hulp komt aangewaaid. Hoogstens dat VT na een tijd onderzoek aan school en eventueel de leerplicht-ambtenaar kan bewijzen dat die melding overbodig was.
PinkFlower
16-11-2024 om 19:16
Marty1984 schreef op 16-11-2024 om 18:40:
Ik zou het doodeng vinden om zomaar overal toelating voor te geven.
Tegelijk zou ik niet zitten te wachten op de stempel van "weigeraar" als ze dat blijkbaar zo naast zich neer kunnen leggen. Waarschijnlijk net reden voor hen om dan nog wat dieper te graven.
Ik zou er overigens niet op rekenen dat er zomaar extra hulp komt aangewaaid. Hoogstens dat VT na een tijd onderzoek aan school en eventueel de leerplicht-ambtenaar kan bewijzen dat die melding overbodig was.
Aangewaaid niet natuurlijk maar dit geeft to wel een kans om om goede hulp te vragen. Bij school komen ze niet verder. Maar blijkbaar vindt school wel dat veilig thuis gebeld moet worden. En dus dat er hulp nodig is.
Mooie kans dus om om hulp te vragen als veilig thuis er toch is. Die hebben betere en meer lijntjes dan school. Het komt niet aanwaaien maar je kan er wel om vragen. En het laat meteen zien dat to en haar gezin ook graag geholpen willen worden en willen meewerken.
Valentijn101
16-11-2024 om 22:15
Ik zou echt niet zomaar toestemming geven dat iemand mijn medische gegevens mocht inzien. Hoe gaan ze om met de privacy? Waar gaan ze de gegevens voor gebruiken? Wie kan het allemaal inzien.
als ze medische info willen kunnen ze het ook aan mij persoonlijk vragen en dan kan ik zelf beslissen wat relevant is.
Bloem1970
16-11-2024 om 22:20
neem contact op met Balans, school mag deze melding ivm thuiszitten niet doen. Daar begint het mee, en veilig thuis hoort deze melding dus ook niet zo aan te pakken.
Nick90
16-11-2024 om 22:23
Het vertrouwen in veilig thuis en jeugdzorg is wel erg groot hier moet ik zeggen.
Bloem1970
16-11-2024 om 22:23
bijvoorbeeld dit, te vinden op onderwijsconsument.nlnderzoek door belangenorganisaties
Naast individuele ouders zelf, hebben ook verschillende belangenorganisaties eraan gewerkt om dit onderwerp op de agenda te zetten. Zo organiseerde Balans in september 2020 een conferentie ‘Bang voor Drang en Dwang’. Ook benoemde Ouders & Onderwijs het tegengaan van meldingen bij Veilig Thuis vanwege het ontbreken van passend onderwijs in hun notitie over de evaluatie van passend onderwijs in 2020. Een aantal andere belangenorganisaties zetten zich ook in op dit onderwerp, zoals BVIKZ, de belangenvereniging intensieve kindzorg, De groep ‘Boze ouders’en ‘Onderwijsaffaire’.
Onderwijsaffaire, een groep ouders wiens kinderen klem zitten in het onderwijssysteem, zetten een enquête uit over veilig thuis meldingen met als aanleiding niet passend onderwijs. De uitslag lees je hier.
Ook OCO is bekend met deze situaties, waarbij de dreiging ‘als je niet akkoord gaat met de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring, doen wij een zorgmelding’ het meest voorkomt.
Bloem1970
16-11-2024 om 22:25
En deze van balansdigitaal.nlZorgvuldig handelen
In de debatten over passend onderwijs in de Tweede Kamer is het onderwerp VT-meldingen een aantal keer aan de orde gekomen. Het is ook benoemd als één van de acties van de verbeteragenda passend onderwijs. De boodschap van de diverse ministers, nogmaals verwoord in de laatste kamerbrief (6 juli 2023, nr. 31293- 691) is duidelijk: “Allereerst mag het nooit zo zijn dat er een melding bij Veilig Thuis wordt gedaan door de school als er een onderwijsgeschil is tussen de ouders of verzorgers en de school zonder dat er sprake is van een voor het kind onveilige (thuis)situatie. Ook het signaal dat er mogelijk professionals zijn die dreigen met een Veilig Thuis-melding richting ouders om hen onder druk te zetten is erg kwalijk en onwenselijk. Er zijn andere stappen mogelijk voor de school en ouders als zij er met elkaar niet uitkomen.”
Maar wat is dan de reden dat dit in te veel situaties toch gebeurt? Laten we vooropstellen dat de onderwijsprofessional met de beste bedoeling handelt. Hij of zij maakt zich zorgen om een kind. Ook wanneer er sprake is van een onderwijsgeschil of een verschil van mening over wat goed is voor het kind. Handelingsverlegenheid kan een reden zijn. Of de hoop van de onderwijsprofessional dat er hiermee wel passende hulp komt. In veel van deze situaties verloopt de communicatie tussen school en ouders niet goed. Helaas zet een VT-melding de verstandhouding eerder verder onder druk dan dat deze helpend is. Daar komt bij dat het oordeel van de professional bij een melding vaak als feit gepresenteerd wordt. Op die manier kan dat oordeel als waarheid een eigen leven gaan leiden. Waarmee voor de ouders een nieuwe strijd en gevecht voor hun kind is aangebroken.
duizel
16-11-2024 om 23:05
ik zou wel meewerken denk ik.
Ik vraag me wel af of jullie wisten dat ze deze melding gingen doen? Dat is namelijk verplicht wanneer je als professional melding doet. Met als uitzondering wanneer er direct gevaar is voor het kind of het gevaar toeneemt wanneer de melding eerst besproken wordt. Er is een meldcode van 5 stappen die professionals moeten doorlopen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode