Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Veilig thuis meewerken of niet?

speciaal voor dit topic een account aangemaakt.
Heb dit ook meegemaakt. 
Zoon, meerdere beperkingen, zat ook niet na een schoolwissel op de juiste school. 
Ik meldde de school dat ik bij het UWV een aanvraag zou doen en dat hij van school af zou gaan. 
Hij was 17 1/2.
School wilde hem kostte wat kostte op school houden, ondanks dat hij met buikpijn maar school ging. 
Nadat de school en vt melding had gemaakt, had ik mijn zoon al op een speciale werkplek gekregen en gezegd dat ze met zijn leidinggevende contact op moesten nemen en dat de school wilde dat hij na zijn 18e nog naar deze school wilde gaan, omdat de school dan lesgeld konden innen en dat hij echt ziek werd van deze school. 
Na een paar weken werd ik weer door VT gebeld dat ze de melding zouden sluiten, aangezien zijn leidinggevende had gemeld dat mijn zoon nu ontwikkeling liet zien en niet meer ziek was, iedere keer. 
Ze melden mij nog wel dat ik zijn ontwikkeling in de gaten moest houden. 

Ook ik heb een angststoornis en was heel bang geworden. 
In het eerste gesprek met VT ook benoemd dat ik bang was maar werd wel gerustgesteld door de dame aan de telefoon. 

Dus wat ik hier van geleerd heb is, vertellen wat jij van belang vind een daarna achterover leunen. 

Marlijn34 schreef op 17-11-2024 om 09:26:

[..]

Leerplicht ziet het probleem waar onze dochter mee zit en ziet haar afwezigheid dan ook niet als ongeoorloofd. Je mag wel bij VT melden, maar het moet wel wat grond hebben lijkt me. Een onderwijsgeschil is geen kindermishandeling.

Precies, dus als zelfs de leerplichtambtenaar gelukkig wel snapt wat autisme inhoudt en ook hoe overprikkeling werkt en dat jou dochter in haar situatie 'gewoon' het nodig heeft om te ontprikkelen thuis in haar eigen vertrouwde omgeving. 

Sterker nog: heb je hier ook een schrijven van als 'bewijs'?

Maar wat slecht dat school schijnbaar zo slecht op de hoogte is wat autisme inhoudt. Het klinkt eerlijk gezegd alsof school wel wat cursussen mag gaan volgen.

Maar wat ontzettend vervelend en naar dat jullie in deze situatie zitten daardoor.

Ik denk dat je bij jullie huisarts even deze situatie voor moet leggen. En ook over jullie medische informatie die opgevraagd wordt, want dat houdt in dat je nooit meer naar je huisarts zou kunnen, omdat je persoonlijke informatie daarna ' op straat' ligt. Zeer kwalijk.

Als een kind maar drie halve dagen naar school kan, lijkt het me wel evident dat deze school dan niet de juiste plek is. Dat is simpelweg erg weinig en ik begrijp dat school daar zorgen over heeft. Maar ik vind het te makkelijk om dan gewoon te zeggen 'kind heeft niks extra's nodig, we doen een melding'. 
Ik vind inzage in een zorgdossier ook ver gaan. Als het goed is, heb je ook informatie van de instelling die haar heeft gediagnosticeerd met autisme. Is er behandeling (geweest)? Kun je die therapeuten misschien nog informatie laten aanleveren?

En verder hoop ik dat het verdere hulp mogelijk maakt en de overstap naar een passende school. 

Wat een aannames en een desinformatie in dit topic. Ik snap dat VT vaak allerlei emoties oproept bij sommige mensen, maar TO is daar echt niet mee geholpen.

Ik heb net als SuzyQ een achtergrond in onderwijs en scholen doen deze melding niet zomaar. 

TO; werk zoveel mogelijk mee. Halve dagen naar school is op die leeftijd echt te weinig. De kans bestaat dat jouw kind een leerachterstand ontwikkelt of heeft ontwikkeld. Zie het als een kans om een vorm van onderwijs te vinden die wel passend is voor jouw kind.  

Zoveel schooluren overslaan, staat haar ontwikkeling in de weg. Vandaar dat ze nu ook in actie komen. 

MamaE schreef op 17-11-2024 om 11:54:

Als een kind maar drie halve dagen naar school kan, lijkt het me wel evident dat deze school dan niet de juiste plek is. Dat is simpelweg erg weinig en ik begrijp dat school daar zorgen over heeft. Maar ik vind het te makkelijk om dan gewoon te zeggen 'kind heeft niks extra's nodig, we doen een melding'.
Ik vind inzage in een zorgdossier ook ver gaan. Als het goed is, heb je ook informatie van de instelling die haar heeft gediagnosticeerd met autisme. Is er behandeling (geweest)? Kun je die therapeuten misschien nog informatie laten aanleveren?

En verder hoop ik dat het verdere hulp mogelijk maakt en de overstap naar een passende school.

Nou sterker nog, laat school eerst zelf ook meewerken aan wat goed is voor dit meisje. Volgens TO is er op school geen gesprek mogelijk over misschien wel hele simpele aanpassingen.

Dat lijkt mij stap 1

Dweedledee schreef op 17-11-2024 om 12:13:

Wat een aannames en een desinformatie in dit topic. Ik snap dat VT vaak allerlei emoties oproept bij sommige mensen, maar TO is daar echt niet mee geholpen.

Ik heb net als SuzyQ een achtergrond in onderwijs en scholen doen deze melding niet zomaar.

TO; werk zoveel mogelijk mee. Halve dagen naar school is op die leeftijd echt te weinig. De kans bestaat dat jouw kind een leerachterstand ontwikkelt of heeft ontwikkeld. Zie het als een kans om een vorm van onderwijs te vinden die wel passend is voor jouw kind.

Zoveel schooluren overslaan, staat haar ontwikkeling in de weg. Vandaar dat ze nu ook in actie komen.

Maar als school niet openstaat voor oplossingen en wat ondersteuning op school, dan snap ik wel dat deze moeder zich niet gehoord voelt.

Is dat niet stap 1: samen om de tafel hoe beide partijen dit meisje het beste kunnen ondersteunen met eerst wat aanpassingen op school en ondersteuning aanvragen voor op school? En tussentijds steeds evalueren hoe het gaat?

Wij kunnen op basis van de beperkte informatie die TO heeft gegeven, geen conclusies trekken, Bridget.

Het beeld wat TO schets is eenzijdig. Ik weet wél dat ze niet zomaar in actie komen. Het verhaal kan simpelweg heel anders zijn. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat TO liegt. Maar soms liggen feiten en gevoelens gewoon ver uiteen. Wat de beleving niet minder maakt. Dus vanuit dat oogpunt is het begrijpelijk. Maar wellicht niet heel feitelijk. 

Wat wel een feit is, is dat een kind op die leeftijd zo vaak thuishouden, nooit een oplossing is. Dus wat dat betreft is het goed, dat er nu een andere partij mee gaat kijken. 

Marlijn34

Marlijn34

17-11-2024 om 14:35 Topicstarter

Dweedledee schreef op 17-11-2024 om 12:13:

We hebben niet zelf besloten dat ze thuisblijft he, dat is op basis van medici en therapeuten gebeurd. Daarbij willen we graag dat ze meer uren, liefst volledig gaat, maar daar is de juiste ondersteuning voor nodig en dat is het hele probleem. 

Marlijn34

Marlijn34

17-11-2024 om 14:41 Topicstarter

MamaE schreef op 17-11-2024 om 11:54:

We hebben telkens gesprekken gevraagd, maar school wil het niet aan. Dat is het probleem. We hebben idd behandelinformatie, wat ze ook mogen inzien.

Marlijn34

Marlijn34

17-11-2024 om 14:49 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 17-11-2024 om 09:57:

Ik werk in het onderwijs en wij hebben hier ook wel eens mee te maken. Daarnaast ook prive met VT te maken gehad (stiefkinderen).

Vanaf de zijlijn is het soms makkelijk oordelen maar zowel voor ouders als school is dit geen gemakkelijke beslissing. Een melding doen. Wij doen dit alleen als we, na meerdere toetsingen en heel veel gesprekken, bang zijn dat de ontwikkeling van het kind in geding komt door het gedrag van ouders en dan zijn wij al een paar jaar met deze leerling bezig.

Als ouder kan je soms onbewust de ontwikkeling van je kind remmen. Soms doe je dingen uit liefde maar blijkt het eigenlijk helemaal niet goed te zijn voor je kind en dat is absoluut niet bewust (wie wil nou zijn kind beschadigen, niemand toch?). Als school praat je erover met ouders en probeer je voor het kind een zo goed mogelijke situatie te krijgen. Ouders willen dit ook vaak wel maar het lukt ze niet altijd om dit voor elkaar te krijgen. Vaak omdat ze te lief zijn of zelf met problematiek zitten.
De school ziet blijkbaar dat jullie dochter in haar ontwikkeling geremd wordt door haar thuis te houden. Nu weet ik natuurlijk niet wat school voorgaande jaren al gedaan heeft met jullie en op welke schaal jullie dochter een rustdag gegund is. Welke expertise er op school is. Wat er op school ingezet is. Wat ze verder naast school doet enz. Ik weet wel dat de meeste scholen VT niet zomaar inschakelen. Er zit ook een hele lange meldcode aan (link is hierboven al gedeeld).

Om op je vraag terug te komen: altijd meewerken met VT. Zij zijn er om je kind te helpen en kunnen ook prima tot de conclusie komen dat jullie het als ouders prima doen. Volgens mij, wat ik mij zo kan herinneren van het formulier dat we bij mij mijn stiefkinderen moesten invullen, kan je VT al dan niet toestemming geven om informatie bij de huisarts te vragen. Ze krijgen dan niet je hele medische dossier maar een verklaring van alleen de zaken die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling (en veiligheid) van je kind:

uit de meldcode voor artsen:

Artikel 6. Informatie op verzoek van Veilig Thuis

1. Als een arts door VT als informant wordt benaderd, verstrekt hij alle informatie die hij tot zijn beschikking heeft en die noodzakelijk is om kindermishandeling en/of huiselijk geweld te stoppen of een redelijk vermoeden daarvan te laten onderzoeken. Hij verstrekt deze informatie bij voorkeur schriftelijk en met toestemming of medeweten van de betrokkenen.

Overigens wel goed om te weten: VT zelf hoeft niet aan waarheidsvinding te doen.

Sterkte ermee, het is een flinke rollercoaster.

Probleem hier is dat school niet wil praten over oplossingen. Dat is het hele probleem. Ze is op advies van medici en therapeuten meer thuis, dus niet zelf besloten. We willen graag dat ze meer naar school gaat, liefst volledig. Uiteraard wel alleen als dat haar gezondheid ten goede komt.

Betreft dit een reguliere basisschool of SO Marleen34? En is er weleens een gesprek geweest over SO? Op het SO zijn er vaker kinderen die het niet redden om vijf dagen naar school te gaan, daardoor is er ook veel expertise hoe dat op te bouwen. Ik denk dat veilig thuis daarin wel kan helpen.

Marlijn34

Marlijn34

17-11-2024 om 15:28 Topicstarter

Citroengraag schreef op 17-11-2024 om 14:58:

Betreft dit een reguliere basisschool of SO Marleen34? En is er weleens een gesprek geweest over SO? Op het SO zijn er vaker kinderen die het niet redden om vijf dagen naar school te gaan, daardoor is er ook veel expertise hoe dat op te bouwen. Ik denk dat veilig thuis daarin wel kan helpen.

Dit betreft regulier. We hebben wel gehad over SO met instanties, zijn navraag aan het doen of er plaats is. Want dat lijkt daarin het grootste probleem.  

Marlijn34 schreef op 17-11-2024 om 14:49:

[..]

Probleem hier is dat school niet wil praten over oplossingen. Dat is het hele probleem. Ze is op advies van medici en therapeuten meer thuis, dus niet zelf besloten. We willen graag dat ze meer naar school gaat, liefst volledig. Uiteraard wel alleen als dat haar gezondheid ten goede komt.

Moet vooral die school niet in gebreke gesteld worden.

Willen ze met jullie niet in gesprek? En waarover willen ze dan niet in gesprek?

Wat is het verschil in zienswijze dan, als jullie op basis van andere professionals in overleg zo handelen?

Dan zijn ze het niet eens met de professionals dan? 

Het begint er eerder op te lijken dat school hun eigen aan het indekken zijn wb onprofessioneel handelen ofzo? Dus nier handelingsverlegen, maar handelingsonbekwaam.

Weet school wel voldoende over autisme en dat daar verschillende gradaties inzitten?

Het komt over alsof school er geen zin in heeft dat stapje extra te zetten.

Wat heeft school tot nu toe aangedragen als oplossing dan?

Marlijn34

Marlijn34

17-11-2024 om 17:09 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 17-11-2024 om 16:58:

[..]

Moet vooral die school niet in gebreke gesteld worden.

Willen ze met jullie niet in gesprek? En waarover willen ze dan niet in gesprek?

Wat is het verschil in zienswijze dan, als jullie op basis van andere professionals in overleg zo handelen?

Dan zijn ze het niet eens met de professionals dan?

Het begint er eerder op te lijken dat school hun eigen aan het indekken zijn wb onprofessioneel handelen ofzo? Dus nier handelingsverlegen, maar handelingsonbekwaam.

Weet school wel voldoende over autisme en dat daar verschillende gradaties inzitten?

Het komt over alsof school er geen zin in heeft dat stapje extra te zetten.

Wat heeft school tot nu toe aangedragen als oplossing dan?

Ze zeggen niet over zorg te gaan. Ze gaan alleen over onderwijs. Maar die 2 dingen kun je niet los zien van elkaar natuurlijk. Ze hebben helemaal geen kaas gegeten van autisme. 

Het verschil van inzicht is dat ze ondersteuning in onderwijs nodig heeft en dat krijgt ze nu niet. 

Ook met adviezen die ze van professionals krijgen doen ze niks, ze zeggen het zelf allemaal te weten. Als ik dit zou lezen zou ik ook denken, die moeder vertelt niet alles.... Toch is het wel zo. 

School draagt eigenlijk niks aan als oplossing. Ze moet gewoon naar school en that's it. 

Marlijn34 schreef op 17-11-2024 om 15:28:

[..]

Dit betreft regulier. We hebben wel gehad over SO met instanties, zijn navraag aan het doen of er plaats is. Want dat lijkt daarin het grootste probleem.

Dit . Haal haar van school . Dit is trekken aan een dood paard als school niks wil .

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.