Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liza

liza

04-02-2017 om 18:22

Veilig Thuis, hulp


Tradities

Jaren geleden bezocht ik Zürich. Wat was dat een schone stad. Geen kauwgum op de stoep. Onze vrienden vertelden dat ze een flinke boete zouden krigen als ze dat deden. Jaren later constateerde we een verandering van normen. De stad was er op achteruit gegaan.
Zo zie ik ook de link over de historie van de Nederlandse schoonmaakpraktijken, een beeldvorming uit de 17 e en 18e eeuw. En de eerste winkeljuffrouw die op haar knietjes de stoep schrobt zoals de reactie over een meisje in Maastricht, moet ik nog tegen komen.

Maar ik moet wel toegeven dat ik niet een stokbrood onder mijn bezwete oksel steek.

mirreke

mirreke

21-03-2017 om 20:27

Flanagan

Datzelfde speelt in Duitsland ook. Het is belangrijk hoe je naar de buitenwereld overkomt. Dus tuintje op orde, maar achter de voordeur begint bij velen de chaos. Ik heb het bij meerderen gezien...

Laten zien van wanorde en smerigheid wordt gezien als zwakte, als minder...

Grappig is dat toch.

mirreke

mirreke

21-03-2017 om 20:29

Target

ik heb geen idee... zo raar, ik dacht echt te hebben zien staan dat je het woord 'bullshit' gebruikte... vlaag van verstandsverbijstering denk ik want k ben niet iemand die snel 'grote woorden' gebruikt, dus verder snap ik het echt niet...

mirreke

mirreke

21-03-2017 om 21:27

Dan nog iets over het leren van een taal

Ook advies van de PO-raad en minister: blijf naast het Nederlands ook de moedertaal ondersteunen! Advies van gisteren.

In aansluiting daarop een item op nporadio1 over het praten tegen je baby. Echter, het gesprek werd veel interessanter: namelijk het belang van de moedertaal als voorwaarde om een volgende vreemde taal goed te kunnen leren. Onderzoekster geeft aan dat de ouder met het kind moet communiceren in de taal waar de ouder het meest comfortabel in is: Luister hier: het goed leren en kennen van je moedertaal is een voorwaarde om een andere vreemde taal te kunnen leren: Letterlijk citaat van de onderzoekster/wetenschapster:
Beter goed Turks dan slecht Nederlands.

http://www.nporadio1.nl/gemist/2017-03-20

Overigens: dit wisten ze in België al in 2011. Daar lees je al veer eerder terug dat kinderen vooral hun moedertaal goed moeten leren, om goed Nederlands te kunnen leren (later).

Beter geen Nederlands dan slecht Nederlands;
http://www.bruzz.be/nl/nieuws/beter-geen-nederlands-dan-slecht-nederlands

Welkomsboek in eigen taal met Nederlandse auteurs en illustratie

http://www.ibby-nederland.nl/blog/project-vluchtelingkinderen-oproep-aan-auteurs-en-illustratoren-kinderboeken/

Dit vond ik ook een bijzonder goed initiatief. Annie M.G. maar dan wel in je eigen taal, iets nieuws en iets vertrouwds.

" Deze nieuwe bundel is speciaal samengesteld voor alle vluchtelingenkinderen tussen de 4 en 10 jaar en vertaald in het Arabisch. Het boek wordt cadeau gedaan aan alle Arabisch sprekende kinderen op de vlucht die in Nederland zijn aangekomen. Het doel is de kinderen welkom te heten met mooie verhalen uit hun nieuwe wereld, maar wel in hun eigen taal. Zo maken ze al snel na aankomst kennis met het land en de cultuur waarin ze terecht zijn gekomen.

Een boek voor jou is een initiatief van Marit Törnqvist en is een samenwerking van Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij en Vluchtelingen Werk Nederland. De bundel bevat verhalen, gedichten en illustraties van onder anderen Annie M.G. Schmidt, Fiep Westendorp, Toon Tellegen, Max Velthuijs, Thé Tjong-Khing, Jacques Vriens, Paul van Loon, Hans de Beer, Bette Westera, Charlotte Dematons, Philip Hopman en Marit Törnqvist. Alle auteurs, illustratoren en uitgeverijen hebben belangeloos meegewerkt aan dit boek."

Ook in Letland

https://www.trouw.nl/samenleving/pluk-van-de-petteflet-in-het-arabisch~a6f601d5/

Nog een link.

http://www.ibby-nederland.nl/ibby/

"IBBY streeft ernaar om kinderen van de hele wereld toegang te verschaffen tot boeken van grote literaire en artistieke waarde. Een voorbeeld van één van de activiteiten is het kinderboekencentrum in Riga, door de Nederlandse IBBY-sectie in nauw contact met de staatsbibliotheek van Letland opgezet. Maar de Nederlandse sectie heeft meer projecten van andere IBBY-sectie ondersteund (zie internationale projecten)."

mirreke

mirreke

21-03-2017 om 21:46

Hier de goede link

http://www.nporadio1.nl/wetenschap-techniek/3542-waarom-je-tegen-baby-s-kinderachtig-moet-praten

over die babies dus, maar het interessante is vooral het praten in je eigen moedertaal!

'naast het nederlands'

Dat stukje was je vergeten, Mirreke. En als je zelf het Nederlands niet goed beheerst is het wijs om je kind zo snel mogelijk in kontakt te brengen met de taal die om je heen gesproken wordt.

Tsjor

nou nou Tsjor

Eigenlijk denk ik dat, met een grootvader die naast Lets ook spontaan in het Duits begint, vader die weliswaar nu uit beeld maar toch Nederlands spreekt, Liza's interesse in taal en liedjes zingen, haar investering in haar kind met spelen, zingen, samen werkjes doen en er op uit, nu al een bibliotheek voor kind. Eigenlijk denk ik dat het kind van Liza geen taalachterstand heeft in de zin van de bedoeling van de voorschool.

Criteria voorschool

https://www.onderwijsconsument.nl/kan-mijn-kind-naar-de-voorschool/

Nu neem ik onmiddelijk aan dat allerlei niet geinformeerde hulpverleners en anderen van mening zijn dat Nederlands spreken een criterium is, officieel is het dat toch niet.

"Indicatiecriteria
Kinderen met kans op een taalachterstand, krijgen een voorschool-indicatie. Het risico wordt in Amsterdam bepaald aan de hand van twee criteria. Als u aan een van de twee criteria voldoet, krijgt uw kind een voorschoolindicatie.

Opleidingsniveau van de ouder/verzorger van het kind
Een ouder/verzorger heeft een opleidingsniveau lager dan mbo-niveau 3 (of een vergelijkbaar niveau)

Taalomgeving van het kind
Thuis wordt er weinig of niet gepraat, gespeeld of voorgelezen. De taalomgeving is arm.

Let op
Ook ouders die geen Nederlands spreken, kunnen voor een rijke taalomgeving zorgen."

Is de Voorschool verplicht?

https://www.onderwijsconsument.nl/moet-mijn-kind-verplicht-naar-voorschool-na-vve-indicatie/

"Ouders kunnen niet verplicht worden om hun kind deel te laten nemen aan VVE.

Ondanks al deze voordelen is het helaas niet zo dat de werking van VVE wetenschappelijk is bewezen.

VVE-verplichtingen voor ouders
Als kinderen met een VVE-indicatie eenmaal op een voorschool zitten, zijn ouders verplicht om deel te nemen aan ouderbijeenkomsten. Ook moeten zij één keer per maand helpen in de groep. In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk om ouders te dwingen hun kind aan VVE te laten deelnemen als zij dit weigeren. Dit is alleen mogelijk als de rechter heeft besloten tot een ondertoezichtstelling. Een weigering om deel te nemen aan VVE alleen is geen reden voor ondertoezichtstelling."

mirreke

mirreke

22-03-2017 om 16:28

Nee hoor, tsjor

tsjor, dat is dus NIET waar. Kind wordt al in contact gebracht met Nederlands, door de wereld om haar heen, bij het boodschappen doen, noem maar op.
Wat jij zegt is NIET waar, en wordt ook NIET gezegd doord eonderzoekers.

Ook bv. Turkse of Marokkaanse kinderen (die dus specifiek werden genoemd) kunnen beter goed hun moedertaal leren (en dan dus maar GEEN nederlands) dan wel en dan slecht.

Het staat wel op die site maar je hebt het niet helemaal goed gelezen, want dit is wat er staat: "Kinderen met een andere thuistaal leren het makkelijkst Nederlands als ze een stevige basis hebben in die thuistaal. Ze leren de taal ook het snelst met dagelijkse bezigheden. Dat stelt een onderzoeksrapport zijn de van het Centrum voor Taal en Onderwijs van de KUL. Volgens onderzoekster Machteld Verhelst praten ouders thuis het best de taal waarin ze zich het best kunnen uitdrukken. "Heel wat anderstalige ouders voelen zich schuldig als ze thuis geen Nederlands spreken met kinderen, maar de thuistaal spreken komt ten goede van het welbevinden van het kind en bevordert het aanleren van een tweede taal," klinkt het."

Thuis wordt daar dus zelfs helemaal geen Nederlands gesproken.

"Uit de eerste link (v/d radio) Volgens Keij is het ook belangrijk dat ouders in het begin alleen een taal tegen hun kinderen spreken waar ze heel goed in zijn (of dat nu Nederlands of Turks is). Meertaligheid kan, zolang de talen maar op een comfortabele en vlotte manier tegen het kind gesproken worden."

Er wordt zelfs steeds meer afgestapt van de gedachte dat een kind perse met het Nederlands in contact moet komen, als de ouders dat niet doen...

liza

liza

22-03-2017 om 21:47

buiten de thema

Mijn man begon te huilen vandaag. Hij zei, dat hij is gewoon moe van ambtenaren. Blijkbaar moeten we in Letland nu vaker en langer blijven, vanwege vader- opa van onze kind. En om afstand menen van VT comflict en volgende meldingen te voorkomen. Had dan een meest praktische wens, dat zou deze "wacht af en zorg- tijd" gebruiken om rijschool af maken en rijbelwijs halen. Om wellzijn te verhogen. Om beter zorgen voor kind en bejaarder vader. Ook voor partner. 1 mens in huis met rijbelwijs. Ik ben lets, heb lets passpoort. Altijd dacht dat ben in NL discrimineerd omdat niet genoeg NL bent. Nu schijnt ook dat niet genoeg lets ben omdat tussendoor ben te veel tijd weg geweest. Ik ging naar rij school. Blijkt dat mij helemaal niet mogelijk is om daar rijbelwijs aan vragen. Omdat ik heb in nederland gewoond, mijn zorgverzekering en partner is daar. Ik bel in ministerie of het klopt. Schijnt dat dus wel. Een medewerker: als u hier een rijbelwijs wil, waarom neemt u niet eigene kind en schrijf zelf hier in? Dan kan het? Ik leg uit, dat het niet mogelijk is, onze andere halve van familie is in NL. Ze zeggen: "U moet keuzes maken." Ik had het laatste argument, "Let heeft speciale rijexamen om in winter te rijden, stel ik zou idd in NL rijschool af maken en daar eigene rijbewijs gaan aanvragen en daarna naar Let komen rijden. Zonder voorbereiding om ijs te rijden. Het zou een kans voor ongelukken vergroten." Ze snappen, hoor ik, maar vet is vet. Alweer excuses als heb niet direct citeerd of een citaat fouten bevat. Een medewerker van ministerie zegt: "Deze beperking is bedoeld om mensen stoppen om te profiteren van locale rijbelwijs-systeem."

Mirreke

Je begrijpt mij niet goed. Ik pleit er helemaal niet voor dat ouders voor wie Nederlands een tweede taal is Nederlands met hun kind spreken. Integendeel. Ik pleit er wel voor dat kinderen daarnaast in kontakt komen met de Nederlandse taal. Als het kan al eerder dan de basisschool.
Of dat wel of niet gebeurde kon ik niet opmaken uit het verhaal van Liza. Maar alwetende AnneJ heeft dat in een verheerlijkende beschrijving al helemaal ingevuld.
Dat de voorschool niet werkt was al bekend. Schools de taal leren hoef je met kleine kinderen niet te doen. Kinderen leren al doende, maar die kans zouden ze wel moeten krijgen en vanuit de overheid krijgen ze die kans ook.

Tsjor

liza

liza

22-03-2017 om 21:58

AnneJ

Vreemd. Voor ons zei de meneer van VT dat voorschool ECHT VERPLICHT IS. Hij drukte echt niet uit dat daar indicaties moeten zijn of iets over of we ze voldoen of niet. (We beide hebben humanitaire hbo, en we praten ook niet te weinig.)We luisteren ook veel veel muziek, kinderliedjes, andere culturele programma daarbij. Wat wel aan voelt, elk medewerker van zorg doet automatisch een controle: "Weet je dat je kind naar voorschool moet als zij 4 word?" Heb dat nu zon miljoen keer gehoord. Ze verhachten dat ik daarop met hoofd netjes knik en dan kunnen ze zucht in hebben, het taak is af. Of het op zwart en wit ergens staat dat ze echt MOETEN dat van onz vragen, heb nog niet achter gekomen. (Doen ze dat voor tijdvulling?)

Liza

Voorschool gaat over kinderen vanaf 2,5 jaar. Alle kinderen mogen daar naartoe. Maar voor sommige kinderen wordt het geïndiceerd, zij mogen dan 4 keer komen in plaats van 2 keer.
De basisschool begint met 4 jaar, maar dat eerste jaar is niet verplicht.
Er is een schoolplicht vanaf 5 jaar.
In Nederland dan.

Tsjor

liza

liza

22-03-2017 om 22:06

Anne J... Welkomsboek

Wat een goede project. Anne M.G Schmidt is een van meest vertaalde kinderschrijvster ter Europa. (Op een speeltuin waar onze kind af en nog toe speelt, heb van 12 jarigers bewust nl kinderen gevraagd of ze weten wie Annie M.G. Schmidt is. Niet gehoord. Annie wie?. Ook heb gehoord, "Het is voor buitenlanders belangrijk, ze moeten cultuur van een plek waar ze mogen wonen, beter leren kennen.")*(Het is nu alweer een vrije citaat, rondom uitgeplukt van dagelijkse besprekken met kinderen.)Nl auteurs zijn altijd goed vertaald. Dus moet genoeg te lezen zijn. https://heimwee.info/2013/01/11/de-meest-vertaalde-nederlandse-kinderboeken/

liza

liza

22-03-2017 om 22:16

tsjor 'naast het nederlands'

Goed taal beheersen... Is daar in principe ook absolute definitie voor "goede taalbeheersen"? Bijvoorbeeld Stephen Hawking. Hij spreekt met zeer kwetsbare taalkwaliteit maar heeft vermogen om formules te bouwen op hoge niveau. Hun vermogen of onvermogen om taal te kunnen spreken heeft in hun ontwikkeling kleine rol gespeeld. Het discussie over taal-stimulatie lijdt gedachtes vaak naar eldorado. Op een dag spreekt elk men van NL uiteindelijk fatsoenlijk, fouteloos, echte, goedgekeurde taal. Een professor, een schoonmaakster, vluchteling en dakloos. Iedereen.

Triva

Triva

22-03-2017 om 23:12

huh?

Stephen Hawking gebruiken als argument? Dan heb je iets niet goed begrepen geloof ik...

Verplichte voorschool

https://www.vanmontfoort.nl/nieuws/601-opinie-drang-in-de-jeugdzorg

Dit is de situatie die oud kinderrechter Nanneke Quick-Schuit beschrijft als ongewenste drang. Je kunt het weigeren met de kans dat je dan voor de kinderrechter komt. Waar dat geen stand houdt.
Jou 'kinderbeschermers' vinden het echter nodig dat er een 2e pedagogische omgeving komt voor je kind, als ik je tekst daarover goed begrijp. En dat is natuurlijk weer zo'n lastige zaak waar de kinderrechter weer mee kan gaan met het 'onderzoeksrapport'.
Voor de kinderrechter heb je in principe geen advocaat nodig.

Ook is het nu hopelijk duidelijk dat ze je wel naar de voorschool kunnen sturen maar dat je geen indicatie krijgt voor taalachterstand. Want daar krijg je in principe, je weet nooit wat men daarin beslist uiteindelijk, geen indicatie voor.
Bovendien is ook de voorschool niet verplicht.

Criteria Taalbeheersing

Er zijn wel criteria voor laaggeletterdheid. Niet genoeg taalbeheersing om je goed te kunnen redden met instellingen en instanties en werk op je niveau te vinden.

Het is een document via Google te vinden: zoek op 'Indicatoren voor laaggeletterdheid in het werkproces rond werk en ..."

"Indicatoren voor laaggeletterdheid in het werkproces rond werk en participatie

De volgende criteria zijn, met name als deze in combinatie voorkomend bij eenzelfde persoon, een indicator voor laaggeletterdheid.

1. Opleidingsniveau MBO 1 (assistentniveau) of lager, zoals niet afgemaakt VMBO
2. Werkzaam (geweest) in elementaire functies, met name in de branches schoonmaak, bouw, maakindustrie en voedingsindustrie, (thuis-)zorg, agrarische sector, beveiliging
3. arbeidsverleden met frequent voorkomende perioden van langdurige werkloosheid (> 6 maanden)
4. regelmatig werkzaam via uitzendorganisaties, zonder vaste dienstverbanden en met regelmatige werkloosheidsperioden
5. behorend tot de doelgroep (niet westerse) allochtonen of afkomstig uit een oost-europees land
Met deze criteria zijn de volgende indicaties voor laaggeletterdheid te maken:

 Bij het gelijktijdig voorkomen van de indicatoren 1, 2 en 3 en/of 4 is er een sterke aanwijzing dat er sprake kan zijn van laaggeletterdheid.
 Bij het gelijktijdig voorkomen van de indicatoren 1, 2 en 5 is er eveneens sprake van een sterke aanwijzing dat er sprake is van laaggeletterdheid
 Het gelijktijdig voorkomen van de criteria 2, 3 en/of 4 in combinatie met een opleiding op niveau MBO-2 kan ook een aanwijzing zijn dat er sprake is van laaggeletterdheid.
 Het gelijktijdig voorkomen van de criteria 1, 3 en/of 4 in combinatie met een arbeidsverleden in lagere functies in de eerder genoemde branches kan ook een aanwijzing zijn dat er sprake is van laaggeletterdheid
 Het gelijktijdig voorkomen van de criteria 3 en/of 4 en 5 kan een aanwijzing zijn dat er sprake is van laaggeletterdheid"

Voorschool

Misschien heet het tegenwoordig ook allemaal 'voorschool' maar in principe is het de peuterspeelzaal, die bestaat al lang.
De 'voorschool' is een programma voor peuters met een taalachterstand, die als aparte speelvoorziening maar in toenemende mate ook samen met de peuterspeelzaal bezocht kan worden.

Taal Triva

Nederlanders staan nogal bekend als nuchtere botteriken. Niet allemaal zijn dat natuurlijk. Maar mensen verschillen in hoe ze zich uitdrukken. Dat kan een stuk bloemrijker, of met anekdotische uitweidingen zijn, zoals bij Liza. Dat is geen criterium voor gekte.

Triva

Triva

23-03-2017 om 10:10

annej

JIJ gebruikt het woord 'gekte', niet ik. Wil je mij géén woorden in de mond leggen!

Criteria laaggeletterden

AnneJ, is die criteria niet opgesteld om een doelgroep minder afhankelijk te maken van de sociale voorzieningen en dan niet alleen die groep maar ook hun nageslacht zodat de lijn om onderhoud ongehinderd blijft doorgaan?
De criteria is naar mijn mening een stok achter de deur om hier een einde aan te maken.

Maar Liza valt niet onder de criteria laaggeletterden ook al komt ze uit een oostblokland. Dankzij haar man, die haar financieel onderhoud en haar eigen bijverdienste als zzp-er, hoeft ze geen beroep te doen op de sociale voorzieningen. Zodoende is het heel reëel dat haar kind later ook geen beroep gaat doen op steun. Tenminste geen grotere kans dan de gemiddelde Nederlander.
Ik geloof dat de VT het voorschoolprogramma heeft aangehaald om de ' beklemmende' houding van moeder te veranderen. Als Liza tijdens het brengen van haar kind naar de voorschool of peuterschool meer in contact komt met amdere moeders, kan ze door communicatie haar ideën over hoe een kind op te voeden heroverwegen. Dergelijke tactische aansturingen ( ongemerkt met zachte hand) zijn effectiever omdat de veranderingen dan niet door VT zijn opgelegd maar van vanuit de moeder zelf komt.

Vb als tijdens een koffiebreak gedurende een ochtend waar 6 moeders zich hebben opgegeven voor een
creatieve bijdrage, 5 moeders aangeven dat hun kind al lang in een eigen bed slaapt, kan dit moeder 6 doen aanzetten oom ook haar kind in een eigen bed te laten slapen. Een psychologische effect zonder dat VT haar daartoe verplicht heeft. Het gebruikelijke kudde-effect. Het enige wat VT hoeft te doen is die enigszins in hun ogen geïsoleerde moeder onder de andere moeders brengen. Vaak heel effectief.

Voorschool is ook een effectief middel om zindelijk te worden. Mijn peuter was allang gedurende de nacht zindelijk maar vergat het overdag wel eens. Door op peuterschool te zien hoe andere leeftijdgenootjes naar de wc gingen, ( lekker gezellig met een paar anderen een uitje naar de wc), was kind in no-time zindelijk. Ze leren van elkaar, net als moeders van elkaar leren.

We kunnen de acties van VT vol van wantrouwen bekijken omdat het VT is. We kunnen de werkwijze van VT ook zien als een taktiek om Liza meer open-minded te krijgen en wat minder halsstarrig, gewoon door haar meer in contact te brengen met andere ervaringsdeskundigen daar de kans is klein dat haar man veel kaas gegeten heeft van opvoeden.
In geval van Liza, zie ik de aanbod van voorschool als een open deur naar leren van elkaar.

Onwettelijk Flanagan

Waarom zou je goedkeuren dat een organisatie als VT mensen 'met zachte hand' aanstuurt? Het is ongrondwettelijk en onwenselijk, en die hand is niet zacht maar veroorzaakt veel stress in gezinnen. Dit oordeel is subjectief.
Wij kunnen, net als VT, wel menen dat Liza hier iets moet leren, maar dat is net zo subjectief als dat je andere prive meningen hebt over de buren.
Alleen kan VT dit in drang omzetten en mogelijk zelfs in dwang.
En dat is echt geen manier om met competente volwassenen om te gaan.

Li

Li

23-03-2017 om 11:47

isolatie

Om Liza's isolatie te doorbreken, kan ze véél beter naar een antroposofische peuterspeelzaal gaan!

Haar levensvisie en ideeën zijn daar volkomen normaal en er lopen een heleboel ouders rond die kunstenaars zijn. Zo kan ze in contact komen met andere moeders die zo in het leven staan als zij, ook al zijn ze dan Nederlanders. Moeders die bijvoorbeeld cosleeping volkomen normaal vinden. Er lopen trouwens ook behoorlijk veel buitenlanders rond op de Vrije School, omdat die ook in andere landen bestaan. Ouders die daar in hun eigen land voor kiezen, doen dat hier meestal ook.

Zo kan ze VT hopelijk van haar nek af krijgen (want het kind is niet geïsoleerd) en zelf leuke contacten opdoen (Nederlandse moeders die net zo denken als zij en die ook graag contacten willen). Het lijkt me gezelliger dan te zitten verpieteren in haar ouderlijk huis en haar relatie met de vader van haar kind op het spel te zetten.

Zachte hand

Het is maar hoe je het bekijkt.
Als ze die handreiking had aangenomen, had ze geen stress gehad.

Er was ook ruimte om het pad te kiezen voor een antoposofische peuterschool. Het VT heeft haar niet opgelegd waar ze zich moest aanmelden, daarin stond ze vrij.

Er zijn geen wetten overtreden als je iemand met zachte hand hulp aanreikt. Haar recht op een eigen mening is ook niet overtreden. Ze is niet verplicht naar die en die school te gaan. De optie voorschool is haar geadviseerd.

Alternatief Flanagan

Het alternatief voor niet meebuigen Flanagan is dat je voor de rechter kunt komen. Dan kan er zoveel roddel verzameld zijn dat je van de regen in de drup komt. Een volwassene wil niet gemicromanaged worden, die heeft ook, binnen wettelijke kaders, handelingsruimte nodig. Liza zit nu met de spanning dat men nog twee keer langskomt om geeft niet wat van haar te vinden en te beoordelen. Dat is stress, dat is geen zachte hand.

Spel

Dus speel je het spel slim.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.