liza
04-02-2017 om 18:22
Veilig Thuis, hulp
Beste Ouders.nl
Heb een advies nodig, wat om te doen. Kort beschreven heb 1 keer voor mijn kind een ambulance moeten uitnodigen. Dat gedaande omdat bij zo kleine kind, 2 jaar is belangrijk bij elk twijfel een medische controle te krijgen. Ambulance kwam en hulp blijkt proffesioneel. Ze had ons naar ziekenhuis gerijen en dan blijkt dat alles goed was en dat het geen verkiftiging was. Dus dacht was goed dat het gelukkig ging, kind gezond en eigenlijk geen ongeluk was. Maar thuis blijkt dat hetselfde ambulance arts die ik had uitgeroepen had ook tegen mij een klacht in Veilig Thuis gemaakt. En achteraf was me niet mogelijk zelfs te vragen wat voor omdat het brief kwam pas 2 weken later. Het voelde wel vreemd, toen hij had ons naar ziekenhuis gebracht. Ze stelde daar nogal wel vreemde vragen. Niet echt: "Pleegt u wel eens ook misbruik tegen u kind?" maar wel vreemde vragen zoals "krijgt u kind wel eens eten? Heeft zij een luier?" ook persoonlijke: "U bent niet in Nederland geboren, wie bent u?" Nou en 2 weken later krijg ik dat brief. Dat Veilig Thuis komissie komt bij ons langs. Het gebeurde 24 november. Ik begin voor ze te wachten. Ga niet veel uit. Maak alles netjes. Regel dat we zou niet te lang uit gaan met kind, misschien komen ze nog. Ik hoor niks en dan in Januari, op een maandag zijn ze achter de deur. Precies op ,sochtens wanneer ik had op zondag helemaal niet opgeruimd. We had alleen leuk tijd besteden met familie. En ze zat in onze woonkamer en stelde meest vreemde vragen. Beginnend: "U bent niet in Nederland geboren..." tot "Krijgt u kind nog wat te eten of alleen borstvoeding?", "ik zie niet dat u eigene kind korrigieert, doet u dat wel eens?". Ook freudiaanse vragen: "beschreef u relatie met u moeder", "welk rol speelde je familie voor je." (Zijn aanspreekmanier is naar "je" en ineens ben ik voor ze "Janneke" ook het niet mijn echte naam is. Ga ze niet corrigeren en probeer mee doen. Van mijn partner vragen ze "of ik depressie heeft of heb gehad" en "waar heb hij mij leren kennen." (Niet toch in een striptisbar?)) Uiteindelijk, pas na 2 uur interview snap ik nog steeds niet, waarover gaat het, wat deze komissie wil van mij-ons. Wat heb ik fout gedaan en waarom zijn ze gekomen? Ook heb nooit krijgen te lezen, wat heb dat arts van ambulance dan gemeld dat so ernstig is dat het nu onderzocht word. De komissie staat. Ze hebben wel flink tijdens het besprek genoteerd. Ze vertrekken. Ze zeggen dat ze beschuldigen me niet. Ik heb niks fout gemaakt toen ik had ambulance gebeld. Maar een man van het komissie zegt ook "hoe kan je als vrouw niet je 2 kamers schoon houden? Kijk eens rond. Het is FIS hier. Smerig! So kan het niet! Het tapijt, oud! Fis! Stoffig" Hij controleert nog badkamer, toilet en keuken. "Hetselfde", constanteert hij. "Het is fis hier. Dat moet veranderen!". "We gaan nu vertrekken maar we komen bij jullie terug. En ik wil dat voor deze keer zou deze appartement schoon zijn!" Mijn man glimlacht. Ik glimlach: "Geen enkele probleem, ik ben superschoonmaakster!" Ze vertrekken. "Hou je mond, volgende keer, anders nemen ze je kind weg", zegt mijn man. "Je kan niet met iedereen eigene mening uiten zomaar..." Waarom deze forum post? Nu zijn we 1 maand verder. Elk dag heb ik 3x stofgezuigd, stof, was, afwas gemaakt. Heb mijn woord gehouden en probeer nu een "superschoonmaakster" zijn. Ik weeg en puts. Met kind hebben we een speciale schoonmaakliedje bedacht "schoonmaak schoonmaak, putsputsputs...". Kind vind het eerlijk. Wat ik vraag is, hoe lang moet ik nog wachten? Het is erg lastig om maanden en maanden iemand wachten van wie niet bekend is, wanneer ze komen? Het is zelfs niet me lastig om vol tijd en intensief schoonmaak doen maar dat onduidelikheid. Wanneer komt het Veilig Thuis komissie dan alweer? Komen ze ook op weekeinden? Of alleen werkdagen? Om hoe laat ,sochtens moet ik met putsen klaar zijn als ze binnen lopen? Is daar ook een regel daarvoor? Bedoel, 1 ronde van schoonmaak doe ik pas 10/11.00 Is het bekend wanneer ze meestal bezoeken doen? Ook wat erg is, ze zei absoluut niks over kindermishandeling maar dat is toch geen komissie van schoonmaak? Kindermishandeling is een serieuse zaak. Als ze dat hier willen ondekken, blijven ze ons dan jaren onderzoeken of hoe werkt het eigenlijk? Ook is het lastig om zelf te beledigen omdat ze vroeg me niet direct: "misbruik je wel eens je kind" en dan is het onmogelijk te beantwoorden, dat "nee, dat doe ik niet." Het is erg vermoeiend om elk dat voor iets te wachten. Is het echt geen regel, dat "Veilig Thuis komissie bezoekt ouders wel maar geef de tijd toe?" of "alleen op werkuren?" Ook, hebben ze wel eens op zwart en wit geschrijven, what is dan de normen van een schone kamer. Bijvoorbeeld hoe veel spullen mag dan op tafel zijn? Nu hou ik tafels kaal/leeg. Dat als ze komen dan is het SCHOON. Maar het is ook erg vermoeiend om vol tijd zo "op wacht" zijn. Ook dat ze kinderen af pakken? Hoe erg dat eigenlijk is. Zijn ze echt zo op een daag achter mijn deur dat "mevrouw, we nemen u kind nu mee"? Zou ze graag af wachten en laten zien dat we zijn opzich geen smerige tiepes. Alles is in orde. Maar nu, alleen zo, op wacht en alleen maar denken, wat verder, wat verder... is ook erg zwaar. Ook, hoe lang duurt het nog? Het is erg stress om zo op wacht te zijn. Gaat het nu zo maanden door of jaren of...? Of bij elk volgende keer als iemand tegen mij besloot om melding doen is zoals met verkeer, dat "3 fouten en nemen u rijbelwijs af?" Moet ik voorzichtiger geworden of... (Het klinkt absurd maar situatie is waargebeurd. Hou erg voor mijn kind, misbruik haar nooit en zou gewoon van het stress af, dat snap niks en kan ook niet voorstellen wat verder dan...) Ben zelf niet in Nederland geboren en daardoor heb ook niet "natuurlijke intuitie of ervaringen, hoe om in deze situatie te reageren. Graag zou voor deze Komissie proberen te bewijzen dat goede ma ben maar het is ook knap lastig, eerste moet ze nu af wachten. Ook dan is het kwetsbaare situatie. Wat zou ze mogelijk vragen? Misschien mijn verstand wat is goede moeder is niet hetselfde als het verwachtingen van dat komissie? Ook ben een beetje verbaasd over het melding? Is het echt so simpel om tegen iemand een melding doen? Hoe werkt het? Kan ik ook bijvoorbeeld tegen elk mens die me raar of verdacht blijkt, een melding doen? Is daar geen picht om mens te informeren tegen iemand melding word gemaakt. Zoals: "hoi, tegenwoordig, ik heb een twijfels, misschien misbruik je je kind, ik ga nu tegen je klacht indienen." Bij mijn geval, zou ik daarvoor zeker dankbaar zijn. Dan zou het minst snappen wat voor dat melding komt. Momenteel geniet wel de schoonmaak. Heb geen twijfel dat melding was met beste bedoeling gedaan en heb opzich niks tegen de schoonmaak maar alweer, het kindermisbruik... Kan het niet onderzocht worden zonder dat ik moet maanden lang blijven wachten? En het is erg zwaar om mee doen so veel control-vragen zonder dat iemand zou je zeggen, waar ben ik dan beschuldigd... Is daar geen regelgeving daarover?
liza
07-03-2018 om 03:54
VT gebruikers troubleshooting
Wat ik aan medeschrijvers bijvoorbeld kan inmiddels delen:
Het word nu veel keer herhaald: "VT onderzoeken ZIJN normaal, ze gebeuren (bij onse geval werd ik doorgemeld bijna door elk blonde bitch degene me zag maar goed...) Het moet dus." Accepteren we dat. Zien we het als offeren voor een goede doel. Er zijn kwalijke mensen ergen degene kinderen pijn doen. We willen ze vast zetten. Ervoor leveren we voore n. aantal bevolking relatief veel stress aan. Het voelt benederend alsof iemand degene naar je huis komt om je haar te controleren, of je niet toevallig luizen heeft... (Mevrouw, zou je eige haar nu los doen we kijken even in...) En nog... het moet dus. Volgende vraag, er zijn toch communicatie cultuur. Is hewt echt nodzakelijk om van elke blond dan melding aan nemen. Vervolgens een brief opsturen naar onze huis adres. Waar weinig in staat. En dan ons laten "koken" tot uiteindelijk de "echte chekkers" verschijnen. Bij beide beval van VT bezoek... we had moeten 1 maand! wachten voor controle kwam. Als we zou echt "de killers " zijn geweest zou kindtje al lang dood zijn geweest. Ook, wat voor dat brief? Waarom zou ze gewoon niet kunnen ons bellen pas na melding? "Halloo mevrouw, we hoorde van medewerker Anneke Visser dat je zij je een kut oostblokker vindt degene op moet rotten, ik bel nu even, of je niet je kind mishandelt of zit het goed bij jullie?" Ik zou dan terecht zeggen "Ja, ah deze Anneke Visser? Oh, ik vind haar ook een kut vrouw. Verder hou ik van kind en gaat prima hier." De hele onderzoek zou dan slechts 5 minuut duren maar ik zou niet voelen alsof met begin van moederschap heb ik een permanente donor geworden voor locale zorgmaffia. (Het begon eigenlijk al voor bevallen. Bijvoorbeeld ze screenen kindermishandeling al op bevallingsgroeps en babyschools. Een voorbeeld. Ik moest naar ultra-controle. En lag daar. En ze deed het af. En dan ineens vraagt de arts: ik vindt het abnormaal wat je reactie is geweest. (Who cares, je bent een arts, het is een procedure.) En ik kijk. En ik vraag alsof. En wat zij zegt: Ik volgde je... je keek niet 1 keer op scherm! Het is vreemd.) En zij schud met hoofd alsof iets nu mis is. Toen wist ik niet over deze VT signjaleren-lijstjes wat ze gebruiken. Dat arts moet goed voor bepaalde aspecten op letten. En zij bepaalde aantal puntjes ziet dan melden. Het is als mens gewoon een beetje vervelend om met iemand in hetselfde ruimte zijn degene je continu onderzoekt en "puntjes probeert te herkennen zoals op cursus was haar geleerd....". Oh het is so laat en morgen so vroeg wakker... Ik kan alleen beschrijven hoe het van een perspectief van een Oosblokker-moeder blijkt. Andere kan helaas zelf niet beschrijven.
Forumbeheer Ouders Online
07-03-2018 om 07:20
sluiten draadje
Beste forummers,
We gaan dit draadje sluiten omdat het wat ingewikkeld wordt met twee draadjes over dit onderwerp. Het andere draadje staat hier: https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/veilig-thuis-hulp-vol2
Met vriendelijke groet,
Forumbeheer Ouders Online
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.