Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liza

liza

04-02-2017 om 18:22

Veilig Thuis, hulp


Duidelijk Flanagan

Wie geschoren wordt moet stil zitten. Fijn dat je zo'n schoolcursus goed hebt weten om te leiden.
Misschien controleren ze Liza wel om te zien of ze haar kind echt wel naar de voorschool laat gaan.
Verder zou ik het gesprek met die medewerkers zo minimaal mogelijk houden. En liefst vader laten spreken. Elk woord kan weer opgepakt worden en negatief geduid.

Elk verhaal helpt

Misschien helpt het Liza wel om deze verhalen te lezen. Elk verhaal helpt.
Hoe moeilijk het ook is om VT en aanverwanten van je af te schudden.
Zij zijn glibberig als een aal.

Stratego

Precies, meeglibberen, maar zoveel mogelijk de touwtjes in eigen handen. vb wel een bedje lenen en in het midden laten waar ze 's avonds slaapt of een gordijntje uit de aanbiedingbak van kwantum of een bezoekje aan de kapper en een lipstick zodat je je uiterlijk ook belangrijk vind of een paar boeken van de bibliotheek. Wat je er werkelijk mee doet, is versie twee. Ga naar een peuterschool waar je vertrouwen in hebt, zodat je kan aantonen iets met een opmerking gedaan te hebben. Maar kies wel voor een groepje naar eigen keuze voordat zij met een adres komen aandraven. Wees een ander een stap voor te zijn zodat ze je niet hoeven te attenderen op punten. Ken je tegenstander, net als in stratego.
Als het spel over is en zij de deur uit zijn, valt de spanning van het spel van je af.

Ps ik vond 15 luiers per dag persoonlijk wel veel. Let op de woorden die je met een ander deelt. Hoe kan een vt nu controleren dat je kind op meer dan 10 luiers per dag zit. In het stratego-spel is het belangrijk dat je je tegenstander niet te veel in je kaarten laat kijken. Probeer minder open te zijn en zuiniger met je meningen over andere mistanden. Dat gaat ze niets aan. Maak ze niet wijzer dan ze zijn.

klaar

klaar

19-03-2017 om 00:30

glibberen als een aal

Brrr ik krijg de kriebels van die uitdrukking. Letterlijk en figuurlijk.
Ik deel ook absoluut niet de mening dat ts niets doet om melding af te wenden. Volgens mij werkt ze zich volkomen uit de naad om maar te voldoen aan de ondoorgrondelijke eisen van vt.
Ze poetst uitbundig, probeert huisje op te knappen, koopt nieuwe spullen, monitort haar hele gaan en staan, oefent glimlachjes en heeft discussies met partner.
Het is ook wel een keertje klaar.
Geen tips verder, wat een nare situatie. Laat je niet (volkomen) gek maken! (makkelijker gezegd dan gedaan)

liza

liza

19-03-2017 om 20:11

afwachten

Bedankt voor reacties. Ben mee eens, af wachten. (Het zou ook erg uit steken als zou ineens gaan met dikke make up aan rond rennen en "Ditjes en datjes" laten van mn damesridiküll uit steken...) Wel afwachten. Hoe veel hebben ze in plan om te dwingen? Hoe zou ze dat aanpakken? Hoe zitten verdere controles uit? Alweer raport-vragenlijst plus schoonmaak controle of verder iets? Om man laten praatje doen... Wat wel deze verhaal bijzonder maakt: VT wil onze gezin graag zien en laten schijnen als een patriatchatische gezinnetje, waar papa werkt, geld verdient, alles betaalt... en mama te veel zorgen maakt voor kind omdat tegenwoordig is in ons land een systeem daarvoor, cresche vrouwen om luiers te vervangen, daarna voorschool... In andere hand, juridisch gezien, ze stellen ons geen verwachtingen zoals "normale man zou al lang tijd geleden gaan trouwen met eigene partner" of "normale man zou een kantoortje huren zodat mama amper ruimte in woonkamer zou had kunnen gebruiken soms." Maar wel "een normale vrouw geef geen borstvoeding so lang" of "normale vrouw werkt niet van thuis...". Dus deze post is nu gestopt. Tot verdere ontwikkelingen. Ze komen met volgende huisbezoek van VT, in September 2017 dus. Tot deze tijd is post afgesloten. Als iets drastisch tussendoor gebeurt, zou vanzelfsprekend melden. Ook alle brieven publiceren. Was wel een mop geweest. Mijn man had altijd geklaagd, dat we kunnen nooit verhuizen omdat we krijgen nooit kansen op een woningmarkt op een hogere plek te staan dan 10de of 15-de. Op een dag had hij inspiratiebarsting en hij zette ook in het zoeksysteem van sociale huurwoning, dat hij samen met een vrouw en kind huis zoekt, niet alleen. En meteen verhoogte hun kansen om grotere huis te vinden, ca. 90 percent hogere kans ongeveer. (Veel dus.) Tragisch is, pas na deze "tour de zorg"... geef elk lippenstift me allergie. Kan dat niet te lang aan.

liza

liza

19-03-2017 om 20:49

aan flanagan

"15 luiers te veel..." Het is juist het voorbeeld... Wat ouders bedoelen en wat ze zeggen en hoe dat aangenomen is! Dat het lukt ouder niet een duidelijke formule te geven of volgen. 15 luiers... dat ging over echt tijd toen kleine echt piepklein was. Was zelfs 20 luiers per dag. Wat dan ook, zelf dacht dat had juist een manier gevonden om kleine te onderhouden wat voor ons best werkte. Kind was nooit ziek geweest, ook altijd met goede appetiet, dus kwaad was het niet. Voor vergelijking... in Letland bijvoobeeld moet kind op leeftijd 2 zinderlijk zijn. Het liefst al vroeger maar op 2de, echt. Het word niet alleen duizend keer aangevraagd maar ook genomen als 1 grote mijnpaal-kenmerk dat kind "normaal ontwikkeld is." In Nl zou nooit kind laten in kamer rond rennen omdat ruimtes zijn zeer klein. In Letland is het te doen, gewone kamer is breed genoeg daarvoor. In Letland is normaal om kind laten buiten slapen. Ook s winters. In een wagen. In een tuin onder een appelboom of zo. In NL zou niemand dat gaan doen. In L. zou mens nog steeds kind zonder schoenen laten rond rennen. In NL zou het worden afgezien als duidelijke kenmerk van armoede of gekkeheid.

Target

Target

19-03-2017 om 21:49

Hoe kom

Hoe kom je toch bij al die aannames? Wie heeft je verhaaltjes verteld of waarom vertel je verhaaltjes aan jezelf?

Zindelijk

Target probeert een invalshoek te vinden om je verhaal onderuit te halen.
In het herkomstland van mijn ex moest je kind ook met 2 jaar zindelijk zijn. Als er dan toch ongelukjes van kwamen hadden ze er allerlei verklaringen voor. Kind had teveel suiker gegeten, was afgeleid, ander kind had het afgeleid. Gelukkig geen gezin waar men boos werd want dat kon ook nog weleens gebeuren.

Target

Target

19-03-2017 om 23:33

Anne

Natuurlijk pik je er net uit wat niet wordt bedoeld maar wat jij mij in de schoenen wilt schuiven.
Er worden onwaarheden verteld. Dat lees ik en daar mag ik op reageren. Ik heb daar geen vertaler voor nodig of het herkomstland van jouw ex om je gelijk in iets te krijgen.
Het interesseert me niet wanneer ze in
Letland China of Egypte zindelijk moeten zijn.

Perspectief Target

Ik zie niet in waar Liza onwaarheden vertelt. Misschien probeert ze hier en daar te bedenken waar VT zich al dan niet in hun onbegrijpelijke onderbuik mee bezig zou kunnen houden aan stereotype beelden. Dat stukje snap ik omdat het juist niet ov

Te snel

Omdat het juist niet over feiten gaat maar over quasi normaalbeelden en de tunnelvisie waarmee VT beelden van Liza waarneemt.

mirreke

mirreke

20-03-2017 om 23:04

Target

Liza komt uit Letland. het is vrij normaal om een vergelijking met je thuisland te maken.
Ik woon in DE. Ik viel (en soms nog) van de ene verbazing in de andere, op school, kindergarten, bios zelf. Er is een wet (Jugendschutzgesetz) die verbiedt dat kinderen onder een bepaalde leeftijd later dan een bepaalde tijd buiten zijn. Je mag met jonge kinderen bv. niet naar een film die later dan 7 uur begint (of later dan 8 uur eindigt, ik weet het even niet).
En ik verbaas me dan en vergelijk het met 'thuis'.
Thuis is voor mij het normale, de lat waarlangs je alles meet.
Dat is Letland voor Liza.
Het boeit dus helemaal niet dat het jou niet interesseert, want het gaat niet om jou. Het gaat hier om Liza die in een soort Catch 22 terecht is gekomen, hier in Nederland, met de Jeugdzorg. En zij mist het fingerspitzengefühl om hier af te tasten hoe ze mee moet buigen (glibberen als een aal heette het geloof ik), omdat ze niet Nederlands is.

Ik herken het helemaal.

Dat je uit een land komt waar de huizen ruim genoeg zijn om je kinderen te laten rennen, en je dan in een land komt waar mensen in een kippenhok wonen en dat normaal vinden, iets waar men zich in Duitsland ook over verbaast trouwens... en dat zoiets onvermoede impact op je leven heeft.

En ik snap eerlijk gezegd niet waarom jij dit bullshitverhalen noemt, kom jij ook uit Letland soms?

liza

liza

20-03-2017 om 23:14

artikel in Volkskrant

Het artikel over VT in Volksrant... http://www.volkskrant.nl/binnenland/verkeerde-vragenlijst-leidt-tot-veel-onterechte-verdenkingen-van-kindermishandeling~a4476422/
Citaat: "Nederland is het enige land ter wereld met een verplichte screening op kindermishandeling. " Dat klopt... so kwam het over... zorg-medewerkers, zeer hongerig om mij en onze kind op te sporen... so en ze hebben altijd maar 5 minuut, 15 minuut of half uur, dus ze doen eecht eigene beste en schieten met vragen waarop niet goed uit te lezen is, wat of hoe of welk antwoorden jagen ze dan... (Het vragens en zijn volgorde is so opgebouwd dat slachtoffer zelf kan niet een hele puzzel zien en evalueren, welk van haar antwoorden goed zijn gekeurd en welk niet. Destijds geven ze geen blik aan kind of mij. Blik op een scherm (waarop waarschijnlijk tips en trucks staan om betere vragen te stellen...) Bijvoorbeeld een vraag van huisarts: Is je kind soms ook te laat wakker? Behulpzame antwoord van eerlijke ouder: Ja. Geen smoesjes, min merk voor een ouder, ze knikken met hoofd... "nee, echt dat kan niet... geen excuses, kan gewoon niet." Als ik vertelde dat soms hebben we al vanaf 8 uur s avonds naar bed gegaan maar zij kan gewoon niet in slaap vallen, vanwege komende tanden of zo... "nee, dat kan niet..." Of volgende vraag: heeft zij een goede appetiet? (Het antwoord: soms wel soms niet. Zeer slechte antwoord, arts probeert opniew met andere formulering...) etc etc. Het waardevolle tijd word besteden en je komt met je kind uit het kabinet en voelt dat je betaalt dure zorgverzekering voor... zon mooie "service"...

liza

liza

20-03-2017 om 23:31

een test-vraag

Een voorbeeld... Kind was ca. 6 of 8 maanden oud en deed eigene eerste stappen. Hij was in gang, had een keer balans verloren en gevallen met hoofd tegen de deur. Een blaue vlek kwam op een voorhoofd. 2 secunden later heb ik daar al ijs opgezet maar het plek was toch opgezwolle. Dus besloot ik kind ook meteen naar huisarts brengen en toch laten zien. Daar aangekomend kijken ze niet eerst naar de kind maar nemen een monitor open en beginnen toetsen. Naam... folder open. Ik moet uit leggen wat was gebeurd. Medewerker tiept in systeem wat ik zeg. "Kind had tegen de deur gevallen. Op een voorhoofd, de plek is opgezwollen."
Dan begint zij met vragen: "Dus zij had gevallen. U zegt het is een ongeluk?" "Ja" "Ben je zeker?" "Ja" "Hoe veel keer had zij gevallen?" "Een" "Zeker?" "Ja" "Kijken we ook eens naar het kind". Zij neemt ogen van monitor aan kind. Kijkt. Kijkt nog een moment. Controleert ogen. En zij zegt: "Het is niet erg..." "Ik stel je nog paar vragen wat meestal consultatiebureau stelt..." Ik zeg "Ja" dan nog standaarden vragen "wat eet je kind... slaapt ze goed" etc. In totaal duurde het afspraak ca. 20 minuut. Waarvan testvragen over of ik okee ouder ben... zijn ca. 15 minuut. In totaal ca. 10-15 vragen. Medewerker is tussendoor ook vrij om het test "kleurrijker maken" met persoonlijke en zeker niet proffesionele opmerkingen. (Je kind word ineens puppie of boefie genoemd, niet schrikken. Het is normaal.) 5 minuut om aktuele controle van het kind. Goede deal.

Target

Target

20-03-2017 om 23:33

Mirreke

Ik kan lezen, maar jij ook? Waar schrijf ik dat het bullshitverhalen zijn? Ik schrijf onwaarheden, dat is gewoon een netjes woord.

Liza zei eerst dat ze gevlucht is naar Letland. Later wist VT blijkbaar al te vertellen dat bij het onderzoek al bekend was dat ze voor 2 maanden naar haar familie zou gaan.

" In Nl zou nooit kind laten in kamer rond rennen omdat ruimtes zijn zeer klein. In Letland is het te doen, gewone kamer is breed genoeg daarvoor. In Letland is normaal om kind laten buiten slapen. Ook s winters. In een wagen. In een tuin onder een appelboom of zo. In NL zou niemand dat gaan doen. In L. zou mens nog steeds kind zonder schoenen laten rond rennen. In NL zou het worden afgezien als duidelijke kenmerk van armoede of gekkeheid."

Haar huis was misschien klein, maar dan nog kan een jong kind daar best spelen. Ik woonde met 2 jonge kinderen waarschijnlijk op een vergelijkbare oppervlakte als Liza. Geen problemen gehad met kinderen die niet lekker konden spelen of rennen. Het kind is nog geen 2 he, we hebben het niet over een kind van 4 met nog meer energie. Dat anderen dat kippenhokken noemen en het vreemd vinden dat wij dat normaal vinden kan best zo zijn maar dat ligt echt aan het inlevingsvermogen van die ander. Ik snap namelijk best dat anderen veel meer ruimte hebben en daardoor grotere huizen kunnen bewonen.

Ook in Nederland zetten mensen hun kind buiten in de tuin, ik heb op een dagverblijf gewerkt waar er buiten slaaphuisjes waren voor kleine kinderen. Mijn eigen kinderen stonden ook in de frisse buitenlucht, wat een flauwekul dat niemand dat hier zou doen. Dat we hier niet allemaal een tuin of appelboom in de tuin hebben is niet zo belangrijk, buiten is buiten, ook bij wandelen.

Mijn kinderen, ook ikzelf, liepen en lopen altijd zonder schoenen in huis. Hoezo armoede of gekkigheid? Sloffen, blote voeten, sokjes, het kan allemaal.

Waarom ik zeg dat het mij niet interesseert waar ze op welke leeftijd zindelijk zijn, is dat je een kind niet kunt verplichten zindelijk te worden. Dat weten ze in Letland toch inmiddels ook wel? Dan kun je er 15 of 20 luiers tegenaan gooien, maar wat helpt dat met zindelijk worden? En als ze in Nederland woont mag ze er vanuit gaan dat dat hier niet hoeft en is het probleem dus weg.

Het land van herkomst heeft in een groot deel helemaal niet zoveel met de "problemen" van Liza te maken. Dat is haar eigen denkwijze die dat veroorzaakt en ik denk achter de schermen nog wel wat meer.
Wat ik al eerder zei, dit gaat echt niet om een paar vlekjes.

Mijn zorg ligt meer op het stukje medische zorg, schulden en een man die blijkbaar niets uitlegt aan zijn vrouw en die nu alleen in Nederland zit. Ik heb er een hard hoofd in dat Liza terugkomt na die 2 maanden. Ik hoop dat het gezin wordt herenigd.

Target

Target

20-03-2017 om 23:39

Testvraag post 435

Ja, artsen en assistenten moeten in Nederland triageren. Uitvragen, wat dient om geen ernstige symptomen te missen, zeker als er een taalbarrière is is dit heel belangrijk.

Of een kind goed eet/slaapt heeft alles te maken met de bult op het hoofd: hoe gedraagt het kind zich, anders dan anders of normaal, merk je iets van sufheid, wil het kind eten of geeft het over.

Kijk dit bedoel ik nu. Als je alles wantrouwt, zelfs al voor VT zich er mee bemoeit, namelijk toen het kind rond het half jaar was (6-8 mnd). wat wil je dan...

Argwaan Target

Wat denk je Target. Als je zo behandeld wordt als je als onzekere ouder met een medische vraag bij de dokter komt, denk je dan niet verder? Moet je dan een nuchtere trien denken: ze weten het wel, logisch dat ze mij eruit pikken, ik ben nou eenmaal een achterdochtig typ.

Ik denk dat je je niet voor kunt stellen hoe iemand zich kan voelen die niet in eigen land is, onzeker met een klein kind vraagt om geruststelling, en dan ook nog eens onderuitgeschoffeld wordt met een zorgmelding die niet afgedaan wordt met een gesprek maar met eisen en een nasleep? Omdat het niet om feiten gaat denkt Liza ook in veronderstellingen die niet altijd hoeven te kloppen. Is dat dan onwaarheden?
En als de ouder dan van de kook raakt, dan is het alsnog een karakterfout?

vlucht

En al was die reis al gepland, kan dat dan niet tegelijkertijd voor Liza een vlucht zijn? Blij dat ze weg kan. Niet duidelijk of ze wel terug gaat komen? Is ze dan onwaarheden aan het vertellen?
Wil je nou echt aantonen dat Liza niet deugt? Is dat je baan soms? Alles uit de kast halen om aan te tonen dat iemand niet deugt? En niet zien dat je hier een sociale intelligente, creatieve, zorgzame nieuwe moeder in de vernieling helpt?

liza

liza

21-03-2017 om 00:29

aan Target en Anne

"Het interesseert me niet wanneer ze in
Letland China of Egypte zindelijk moeten zijn."
Maar daar gaat het juist om! Het speelt wel rol, hoe ze daar zindelijk worden... Het is een wereld, een aardbol. En in oorlogsgebieden hebben kinderen veel meer plas-stoornissen dan in wellzijn-samenlevingen. Wat is mis met vergelijken? Of dat zorgwerkers zou wennen dat daar kinderen zijn degene niet onder een nationale identiteit bij horen maar 2 of 3, zonder paranoide te worden. Waarom zijn bijvoorbeeld niet in hele wereld een fatsoenlijk lange ouderschapverlof onstaan, voor iedereen. In hele wereld. Als een basisrecht? Of recht niet bedisseld worden met lange vraag-lijstjes. Misschien zou de regionale zindelikheid dan niet meer een issue zijn?

Target

Target

21-03-2017 om 00:45

vergelijken/Anne

Er is niets mis met vergelijken, dat doet iedereen. Ik zeg alleen: het doet er niet toe. Als iets anders is is het niet per direct iets je hoeft te wantrouwen. Het doet er niet toe wat waar de gewoonte is, het hoort bij het land.

"Wil je nou echt aantonen dat Liza niet deugt? Is dat je baan soms? Alles uit de kast halen om aan te tonen dat iemand niet deugt? En niet zien dat je hier een sociale intelligente, creatieve, zorgzame nieuwe moeder in de vernieling helpt?"

Ik ken je missie, ik zal je reacties negeren, je probeert me neer te zetten als iemand die ik niet ben. Flauw.

liza

liza

21-03-2017 om 01:11

aan Target

Het klopt, veel wat opgeschrijven was, zijn beschouwingen waarover had persoonlijk van zorgwerkers gevraagd: heyy, zou ik mijn kind buiten kunnen zetten of heyy, ik heb zin om eigene kind op 1 levensjaar als veel met blote voeten laten rennen als mogelijk... en "niet doen" gekrijgen. Ook was daar 1 goeie... "Met slechte weer naar buiten gaan wandelen of alleen met goeie..." Het argument was... "als weer slecht is hoge risico om kind ziek te worden, niet doen." Ook het rennen heen en weer... "niet doen"... Ik had bijvoorbeeld een kleine lieve hond. Het eerst wat mijn partner zei toen ik zwanger werd was, dat hond moet weggegeven worden. Dat het "zeker niet veilig is om hond in huis hebben met kind daarbij, in zon kleine woonruimte." Over hond was ook met zorgwerkers besprekken geweest. (Hoe gaat het, je heeft een hond? En zo... Hond had ik weggegeven maar in Letland zou ik niet had hoeven dat te doen. In Nl was ik erg blij dat had vriend af gegeven. Anders zou in onze Veilig Thuis dossier nog staan: "Ze hebben hond... een zorg-risico." Niemand zou me dat zelfs durven vragen.) Over rennen in huis... hetselfde. Het is niet echt vrij toegestaan dat kind mag rennen. En ook eigenlijk geen ruimte daarvoor. Het is wel 3 kamer appartement. Maar dat komt omdat kamers zijn gewoon erg klein. Ook toen VT bij ons was, en kind heen en weer begon te rennen, vroeg VT medewerker, of kind dan ook goed luistert, dat we had kind niet gecorrigeerd om te stoppen met rond drentelen... (Eigenlijk had ik ook een beetje idee dat het is helemaal niet toegestaan dat kind speelt met speelgoed en dat mag op vloer blijven... om rommel te voorkomen moet in NL alles meteen terug in de kast? Dus dan de leven zit zo uit dat kind speelt en ouder zit nerveus daar rond te springen met spulletjes achter de vinger.) In Let zou het normaal zijn dat periodisch woonkamer vol met speelgoed zit en alleen voor spelen is. Wat daar mag of niet mag...wat 4-5 generaties moeders elkaar leren als "wat moet"... Daar staat ook dat het gewoon is om kind bewust maken, dat als zj niet luistert en stout is, wel een klap over billen mag gegeven worden om iets "better te snappen". Het voorstander van dat soort van opvoeding, meestal een moeder zou ook nog argumenteren dat het "helemaal niet geweld is... maar... een vorm van opvoeding wat ze geven." (Op een basis van een filosofie dat elk dader of iemand die regels overtreedt verdient een straf.) Niemand in NL zou dat soort van "onderwijs" normaal vinden. Daar zijn altijd gezinnen degene zelf veel buiten tijd besteden en dan zijn kinderen altijd in modder. En ouders degene verklaren dat kind nit mag in het waterplas spelen. (Gevaarlijke bron van bacteries.)Over het afval... In Let. kinderen hebben een heilige taak om altijd alle afval netjes in een container zetten. Mag niet op grond gegooid worden. Gewoon echt kan niet. Terwijl van besprekken schijnt, ze hebben zelf geen interesse, wat gebeurt dan met alle plasticverpakkingen en autobanden verder. (Word afval geexporteerd naar andere land? Who cares...) In Let. is het huis waar kind groeit vooral een prive sfeer. Zorgwerkers hebben geen recht om binnen te dwingen. In NL is het normaal en zelfs echt enige manier om zorg te geven. (Behalve paar uitzonderingen, echt elk zorgwerker ik heb tegengekomen heb ook verbaal interesse getoond om naar ons ook op bezoek te komen. In begin was ik zwaar geschokkeerd. Pas na gebeurtenisen ook langzaam gewend geraakt. Het is duidelijk dat ze zoeken mishandelaars in zon manier maar ook zelf heb een illusie van private sfeer, met prive spullen, nostalgie, dromen. Alles wat in huis is word ineens bloot getrokken en in rapports gezet.)Is veel in internationale medie gepubliceerd over case-studies van Norwegen. Families van internationale achtergrond werd confroteerd met normen en waarden van Norwegen. (Niet eten, zittend op vloer, onhygienisch... niet gordijnen zetten voor bed, slecht voor ventilatie van kinderkamer... dieet, is het echt gezond, te veel vogelkooien in woonruimtes, etc etc.)Kinderen die verwijderd waren van families om in "gezondere europeze sfeer uit te kunnen groeien..."

Fingerspitzengefühl

Ook Nederlandse gezinnen voelen zich overrompeld wanneer ze een melding of bezoek krijgen.
Alhoewel, als vt aangeeft op bezoek e komen, neem je de essentiele maatregelen om zo te proberen ze daarna buiten de deur te houden. Dan kijk je om je heen en pakt hetgene aan waar ze misschien over kunnen vallen. Dus je ogen gebruiken. Net als met vragen beantwoorden ook daar verstandig nadenken over wat je vertelt. Maar de gezinnen zijn net zo bleu als Liza.

Dat is Letland de kamer vol speelgoed kan liggen, zal eerder liggen aan het feit at de ruimte zich daarvoor leent Eeen kleine ruimte vraagt aanpassing om te voorkomen dat iemand over de speelgoed struikelt. Dat is geen vreemde gedachte, maar eerder een dingetje fingerspitzengefühl. Grenzeloos element als taak voor ouders om te voorkomen dat je kind gewond raakt en je te maken krijgt meteen doktersrekening.

Het ontbreken van een fingerspitzengefühl is m.i. niet recht te breien door aan te geven dat Liza geen Nederlandse is.

-----
Ps met post #440 krijg ik wel het gevoel alsof Liza op een wolk leeft, ver van de realiteit om zo maar niet te hoeven veranderen. Welk een utopie om te denken dat men over de hele aardbol een uniforme ouderschapsverrlof kan afspreken. Wie betaalt dat...
Je bent in elk land vrij om ouderschapsverlof te nemen. Alleen is dit in de meeste landen dit voor eigen rekening.

Stop

Stop met overdrijven.
Stop met schrijven dat je kind in Nederland alleen mag spelen als ouder nerveus achter kind aan zit met spulletjes 'achter de vinger?'.
Stop met schrijven dat je je hond moet weg doen als er een baby komt.
Stop met schrijven dat je kind hier niet op blote voeten mag lopen.
Stop met schrijven dat je kind verplicht is voor het derde levensjaar zindelijk te zijn.
Nederland is geen gevangenis, geen zwart wit.

Een kind kan wel spelen. Je zult als ouder alleen je best moeten doen om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren zoals ongezien kleine onderdeeltjes of knoopjes in de mond stoppen, of erger.
Een hond is niet verboden maar vraagt wel zorg en kost geld en extra poetstijd, denk maar aan de hondeharen en natte hondepoten op de stoffen bank als het heeft geregend. Je man had zo zijn reden om de hond weg te geven.
Je kind mag wel op blote voeten lopen, alleen niet op straat omdat het daar het risico loopt op glaswonden.
Je kind is niet verplicht zindelijk te zijn voor het naar school gaat, maar in haar belang is het beter dat ze dat wel is.
In Letland neem je ook maatregelen om je kind te behoeden voor gladde straten.
Nogmaals, stop met overdrijven.

Target

Target

21-03-2017 om 09:17

idd

want wat je zegt is niet waar.
1 voorbeeld uitgelicht: "Ook was daar 1 goeie... "Met slechte weer naar buiten gaan wandelen of alleen met goeie..." Het argument was... "als weer slecht is hoge risico om kind ziek te worden, niet doen." Ook het rennen heen en weer... "niet doen"... "

Welke zorgwerker heeft jou dat verteld? Het is niet waar.

De zorgwerkers (wie bedoel je daarmee?)komen nu al aan het begin van de zwangerschap in beeld. Het gaat steeds verder terug. Wat was de reden dat er toen al zorgwerkers in jullie gezin aanwezig waren die zich bemoeiden met de situatie? Want het klinkt niet als gewoon een bezoekje aan een arts of consultatiebureau. Daar zitten mensen met kennis die je dus nooit zullen vertellen dat je met slecht weer niet naar buiten mag omdat je kind dan ziek wordt. Wat een onzin, alsof je ziek wordt van slecht weer of dat rondrennen in een klein huis gevaarlijk is voor een kind dat nog maar net loopt? Je moet opletten ja, maar dat moeten we allemaal.

Dat je van een melding schrikt en niet weet wat je overkomt, ja dat begrijp ik. Daar had je man in kunnen springen. Maar je bent nu totaal op een doorgeslagen weg aan het gaan en haalt fictie en werkelijkheid door elkaar en dat ben je gaan geloven en zie je als de standaard.

Fingerspitzengefuhl

Ik begrijp niet waarom je iemand zo beoordeelt en daarna veroordeelt. Blijkbaar roept Liza bij sommige mensen vragen op. Dat niet alleen, ze wordt ook negatief beoordeelt daarop.
Wat is er mis met wensen dat er internationaal een bevallingsverlof zou zijn?
Liza schrijft, ze mijmert, ze overweegt, ze vraagt zich af. Het is bijna literair. En dan ben je doorgeslagen?
Houd toch op zeg, dat is pas overdreven. En duid op een gebrek aan verbeelding.

Beeldvorming

Misschien een mythe maar Nederlanders hebben de naam overdreven poetsers te zijn en ik kan me onmiddelijk voorstellen dat dat tot vooroordelen kan leiden. Maar is dat een reden voor een onderzoek naar 'kindermishandeling' waard? Niet iedereen heeft aan het einde van de dag alle speelgoed weer netjes in dozen. Allemaal arbitrair.

Nog steeds

Dit soort arbitraire argumenten hanteren lijkt mij wroeten en spitten of er toch niet een aanwijzing in zit dat Liza niet in staat is om een kind goed op te voeden want ze mist fingerspitzengefuhl, ze vertelt onwaarheden, ze overdrijft. Dat is pas overdreven en bovendien gevaarlijk want als jij haar buurvrouw bent en je begint dit soort argumenten dan komt er een mooi rapport uit vol met roddel.

Uit de spotlights

AnneJ, je wilt niet lezen met welk doel ik post fingerspits en Stop schreef. Als je als aangeschreven ouder, buiten de schijnwerpers wilt blijven door te glibberen, is het raadzaam om te begrijpen dat overdrevenheid juist tegen je werkt

---
Verder ken ik de mythe van de Nederlandse poetser niet. Als ik google, lees ik dat 1% last heeft van smetvrees en dat de Nederladse mannen niet moeten vergeten hun schoenen te poetsen als ze zakelijke besprekingen hebben met Duitse zakenlieden. Dus ik denk dat het wel meevalt met de stelling dat Nederlanders overdreven poetsers zijn. Het lijkt mij eerder een mening van iemand die zelf een hekel heeft aan opruimen.

maar AnneJ, je zult wel gelijk hebben als het mij ontbreekt aan verbeelding.

---
@Liza, succes

Urban myth? Why are the Dutch so clean

https://organizationsandmarkets.com/2010/04/05/why-are-the-dutch-so-clean/

"This paper explores why early modern Holland, and particularly its women, had an international reputation for cleanliness."

Men wijt het dan aan het maken van kaas en boter in de huiselijke omgeving die een absoluut schone omgeving vereist om de kaas en de boter goed te laten rijpen.

Je kunt dit 'vooroordeel' nog weleens horen van buitenlanders, westers en niet-westers

http://www.expat.com/en/guide/europe/netherlands/116-how-to-clean-house-in-the-nl-or-why-i-will-never-be-dutch-enough.html

"Anyone who has ever traveled through the NL will notice that that Dutch are a bit obsessed with order and cleanliness. And I use the word “obsessed” lightly. They are crazy meticulous. Total perfectionists. Dutch houses are CLEAN, yo, because Dutch huisvrouwen attack their cleaning duties with military precision.".

Grappig

Wel grappig die stereotiepe beeldvorming in de link van de expats. Ik herken mij daar helemaal niet in. Het is waarschijnlijk gebaseerd op de gegoede huishoudens waar een huishoudster met de plumeau zwaait. Ik neem niet de moeite om de handdoeken en het ondergoed te strijken.

En eerlijk gezegd doe ik ook niet een de voorjaarsschoonmaak. De ramen gaan ook niet wijd open als het buiten koud is.

Maar ik heb wel gezien dat Amerikanen er een schone schijn op na houden. De buitenkant van hun huis is goed onderhouden, maar de keukenkastjes hangen vaak aan één oor. Kwaliteit leidt daar onder de kwantiteit.
En waar een cleaninglady niet bij kan, slaat ze over omdat het niet in het contract is vastgelegd. Amerikanen houden in het algemeen zich strict aan de werkvoorschriften want als ze iets extra doen en dat gaat stuk, kunnen ze aanpsrakelijk gesteld voor de schade.
De link zegt meer iets over de Amerikanen dan de Nederlanders.

Amsterdamse expatbureaus verhuren liever een huis aan Japanners dan aan Amerikanen.
Maar zo gaan we wel erg ot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.