Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liza

liza

04-02-2017 om 18:22

Veilig Thuis, hulp


liza

liza

15-03-2017 om 01:12

arme man

Arme man, dat hij moet deze brief en verhaal mee maken, denk ik. Hij is al in een leeftijd, werkt veel, steunt ons erg. Hij kan echt niet tegen de stress. Hij was so verdrietig over dat brief. Bijzonders dat het armoedigachtig was genoemd... en dat "rommel achter de gordijnen was gestopt" bij ons. Het was hun waardevolle LP collectie, allermooiste ter land wat het was. (Hij is zon gevoelige tiep, als iemand over exotische syntezator of LP-s zegt dat het rommel is, dan gaat bijna huilen.)Ook zijn boekenkasten nu onder gordijnen. Allemaal wat we samen hebben verzameld, meestal uitgegeven voor 1960 etc. Veel rariteiten daar tussen. Veel kinderboeken staan klaar. Over onze huis was geschrijven dat het armoedig uit ziet. Weet niet veel plekken waar is so veel geld aan boeken besteden. Zelf had van kraamcadeau geld kind al mooie, haar eerste boekencollectie gekocht. ABC-boeken van verschillende tijden. Doet wel erg denken, wat is onze verwachtingen voor een gezinswoning dan? Niet iedereen kan in een woonkamer zitten met flinke TV-scherm. Wat zijn de standaarden? Estetische stantaarden? Moet IKEA in huis of mag ook zonder? Zelf ben so zeer trots altijd geweest, dat ons is gelukt om een beetje brocante huis te hebben. Brocante met tijdsgevoel, niet zon BLOKKER brocante. We beide houden van antiek meubel. Ik heb voor kind veel brocante speelgoed gekocht. Ik lees letterlijk elk week over welk speelgoed haar zou nu goed zijn en vaak bestel het ook. Het huis ademt jaren 70 maar biedt tijdreismogelikheiden in verschillende tijdperken: 60-s, ampier, art noveau. Geen barocco. Mijn man dus. Hij was echt niet blij. Voor mij zei hij alleen "ik wil nooit meer meldingen, ik wil nooit meer deze mensen in onze huis." Hij zegt niet direct maar hij geef vooral schuld voor mij. Ik moet leren omgaan met instanties. Knikken. Glimlachen. Kan niet meteen met eigene ideen opkomen. Het werkt niet so. Hij wou zelfs niet in skype komen. Hij is moe. Hij zei wel dat jaa, snap je, ik zou kunnen nu ook gewoon klacht indienen dat het onrechte melding is, maar dan krijgen we een advokaat en dat kost alles geld... We gaan nu geen advocaat nog betalen. Echt niet. " Dus alles blijft hoe dat ist. Hij is erg moe en teleurgesteld. Kan echt voorstellen. Op een dag ben je verliefd, vrouw word zwanger en dan straks beginnen best hoge rekeningen over de deur komen... en iedereen zegt, "mat moet betalen...". En dan nog krijg je complimenten over je woning. (En je vrouw word verdrietiger en verdrietiger en dan verlaaten kind en vrouw het land...)

liza

liza

15-03-2017 om 01:29

aan target

Hmm.. Een uitleg... "echt niet kan werken". Het was eerste zwangeschap, dus kan echt niet vergelijken. Wat dus "echt niet kan werken" betekent:
Op een dag groeit kleine in buik. Groeit en groeit. Alg papa klein is, komt kleine kind, waarschijnlijk. Als papa groot is, dan ga vooruit dat ook kind groeit flink. Nu is het vraag, hoe kan een olifant uit het kleine kip? Het viel ongeveer zo, dat het was constante drukte in een maag. Daar was geen amper ruimte over, daar binnen. En omdat kleine in stuitligging was, beweegde zij ook anders. Het was te ervaren als non stop drukte in verschillende lichamsdelen. Vooral onder longen. Luchttekort. Soms erge luchttekort. Uiteindelijk kon ademen maar met korte hapjes. Zitten word niet mogelijk omdat het lichaamshoudingverandering van richting benen gaf kind signjaal om meer drukte naar bovenkant geven en ik viel haar meer van richting longen. Het hele tijd was het samenwerking om houding vinden waar we beide, kleine en ik, het meest onspannend zou kunnen blijven. Als kind besloot rond bewegen dan werd echt duizelig en deed liever ogen dicht. In principe ben mee eens. Handen werken dan kan mens werken. Dacht ook zelf, dat staan naast lopende band zou een passende werk zijn, misschien. Dat zou ik wel had kunnen doen. Maar zitten kon nooit langer blijven dan max 5-10 minuut per keer. Met altijd erg onprettige gevoel in onderbuik of bij longen of gaf het drukte aan lichaamshouding in het algemeen. In principe, kan gewerkt worden. Maar bijvoorbeeld lezen en analizeren van 30 paginas... niet. Maximaal 2 per keer. Dat soort van vertragingen. Werken kon, het vraag was, of het in deze tempo verstandig is te doen en welk kans is voor fouten, door eingeloos betere lichaamshouding zelf te zoeken.

liza

liza

15-03-2017 om 02:38

aan mirreke over hoe...

Eerlijk gezegd, ben nooit een mens geweest die heeft van toeslagen of sociale systeem gebruik gemaakt. Een redenen daarvoor: Als een zzp-er of projectbasis werker, heb altijd alle energie gebruikt om opdrachten te vinden en ze af maken en daar is nooit over gebleven! Het werk zelf moet ook gedaan worden etc etc. Met zwangerschap en bevallen had zeer nodig voor steun. Het was echt niet zozeer leuk om man voor alles laten betalen. Waarom krijg ik geen zwangerschapverlof... ik begreep echt niet. Aja. Het locale maatchappelijke medewerker van onze dorp, degene we had 1x besproken zei dat "mijn man verdient te veel, dus het is dan nogal normaal dat hij betaalt voor mij terwijl ik kan niet werken." Het klonk nogal ouderwets. In andere landen heeft vrouw rechten op steun onafhankelijk wat de papa van de kind doet of heeft. Het was geen probleem uiteindelijk maar nogal raar. Ook dat ineens met zwangerschap stuk duurdere zorgwerzekering bij kwam. In andere land krijgen vrouwen vrijstelling van zorgverzekering te betalen voor bevallen. Dat soort van dingen lijkte gewoon zeer zeer oneerlijk. Maar dat is persoonlijke indruk.

Wieke

Wieke

15-03-2017 om 09:35

toeslagen

Liza, toeslagen kunnen ook met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
Laat je man dit uitzoeken.
Maar ik denk dat jij en je man toeslagpartners zijn zolang jullie officieel in één huis wonen (en samen een kind hebben), dus het zal ook van zijn inkomen afhangen.

Li

Li

15-03-2017 om 09:48

die brief van VT

is echt tenenkrommend zeg. Waar bemoeien ze zich mee?? Natuurlijk zit een kind van 2 de hele dag tegen haar moeder aangeplakt als dat enigszins kan. Mijn kinderen gingen naar de crèche omdat ik werkte, maar als dat niet zo was geweest, had ik ze zeker lekker bij me gehouden totdat ze naar school moesten. En een troep is het hier ook. Ik doe mijn best om iedereen op te voeden, maar ik ga niet als een sloofje achter ze aan lopen als ze het niet zelf doen. En is het dossier nou gesloten of niet?

Een troost voor Liza: dit treft ook Nederlandse vrouwen, je bent niet de enige. En zoals ik al eerder zei: de beste manier is vriendelijk knikken en meepraten, en ondertussen je eigen zin doen.

Thuisonderwijs is in principe niet toegestaan in Nederland, dat moet je wel weten. En dat lijkt me ook minder handig als je kind in Nederland blijft wonen, vanwege de taal.

Ik heb wel medelijden met je man. Hij doet zijn best om dit allemaal in goede banen te leiden. En dat hij voor je betaalde...tja, dat is het gevolg van ZZP'er zijn. Als je dat niet wil, kan je beter in loondienst gaan, daar is dat soort zaken beter geregeld. Of je moet zelf een dure verzekering afsluiten. Weet je zeker dat dat in Letland anders is? Dat je man niet wilde skypen vind ik zorgelijk. Uiteindelijk heeft je kind meer aan goede relatie tussen jullie dan aan een opgeruimd huis.

liza

liza

15-03-2017 om 16:26

over blijven kleine gelukjes

Vandaag vond een droomverhaal van elk ouder plaats. We had toevallig achter gekomen dat 3 treinstations van onze station verder, een andere treinstation is, waar het hele stationgebouw (echt dat ouderwets 19 eeuws nog niet gesloopt pand...) is verbouwd in... kinderstation! So heet het! En dat is vol met speelgoed. En bloemetjes. En wolle schaapjes en kindertekeningen. En mooie brocante interieur. En vriendelijke begeleider-s. En mensen hoeven daarvoor niks te betalen. Het is een initiatief van locale bewoners, zelf. Het is het meest mooie manier om lege oude gebouw een leven geven! Kinderen en ouders mogen daar komen op elk dag vanaf 9-19.00. Eigene speelgoed mee nemen of spelen met wat daar is. Ca. 80 percent van inhoud was van hout en ecologisch. En het selectie van activiteitmogelikheiden was erg slim opgebouwd, niet te veel kunststofachtige troep. Zelfs voor volvassenen waren kranten en een bankstel. Het omgeving gaf echt een gevoel dat men in een mooie kabouterhuisje zit en leven echt mooi is. Kinderen in verschillende leeftijd mogen naast elkaar spelen. Geen Jeugdzorg initiativiteit posters, flyers. Geen zakelijke of institutionele sfeer. Geen pin automaat. Burgerlijke gordijntjes en potjes met zelfgekweekte tomaat. Echt een kinderwijkcentrum. Het lijkte na autentieke jaren 50 kinderspeeltuin. https://nl.wikipedia.org/wiki/Speeltuin Ook veel antieke speelgoed! Wat het sfeer zeer prettig en uniek maakte. Ook was leuk om met ze te comuniceren. Begeleiders Mari en Ine waren leuke dames die dichtbij wonen. Ze vond het leuk om niewe bezoekers huis te laten zien. Iedereen was aardig. Geen nare opmerkingen of geen formulieren of handtekeningen of geprinte kaartjes of tellen van koppen om meer mogelijk subsidie binnen halen. Oh zou in Ranstad ergens zon locatie zijn! We had een ouder/kind speelplaats gevonden wat redelijk fantastische omgeving ook is. Andere verrassing- cadeau kreeg ik toen had volgende stripverhaal klaargetekend... en dat stond dus 1x open op computerscherm... komt kleine langs, geef een kijk, zij praat nauwelijks, so is ons bekend... en begon me zelf ineens uit te leggen, wat zij daar, op een scherm, in deze verhaal allemaal ziet en daarover denkt... Het was waarschijnlijk het meest aantal woorden iemand ooit had over mijn werk me terug gegeven...

liza

liza

15-03-2017 om 16:28

aan Wieke

Hoi Wieke. Bedankt voor links! Zal s nachts kijken.

mirreke

mirreke

15-03-2017 om 17:04

Liza

ik ben ook zzp-er. Mijn man ook. Ik snap heel goed dat je je energie liever wil besteden aan je eigen werk dan aan de zakelijke dingen eromheen. Maar die zakelijke dingen horen er wel bij.

Ik zal je zeggen, ik heb ook een hekel aan administratie. Ik doe wat moet, maar kan er onderhand buikpijn van krijgen.

Ik heb vier kinderen. Ik heb bij geen van de kinderen zwangerschapsverlof genomen en ik heb ook bij geen van de kinderen de puf kunnen opbrengen om de administratieve rompslomp op te pakken om een bevallingsuitkering voor zelfstandigen (die toen NET was ingevoerd geloof ik) aan te vragen.

Omdat ik, net zoals jij zegt, de fut niet had door het zwanger zijn en later doordat er ook nog meer kindertjes rondliepen. En ik echt een vreselijke hekel heb aan formulieren, en het aanvragen van deze uitkering net zoveel werk kostte als de hele belastingaangifte van meerdere jaren.

Dus ik begrijp het wel. Maar ga dan ook niet een ander (of een ander land) lopen verwijten dat het geld er niet is.

Je doet jezelf tekort door geen toeslagen aan te vragen (net als ik destijds). Maar dat is jouw keuze, hoe vervelend misschien ook. Het geld is er waarschijnlijk wel maar daar moet je iets voor doen. Ook je partner zou dat anders voor je kunnen oppakken.

Ik vind trouwens (en volgens mij schreef ik het al eerder), dat je hartstikke leuk werk doet. En je komt uit een kunstenaarsfamilie, wat leuk! Dat kan ook zeker verklaren waarom je je tegen conventies afzet, dat heb je waarschijnlijk met de paplepel ingekregen.

Ik kom ook uit een familie van artistiekelingen. Mijn ouders waren allebei schrijver (en dus eigenlijk zzp-er avant-la-lettre).

Waarmee ik maar wil zeggen: ik begrijp je wel (de herkenning is op veel punten echt treffend. Maar het heeft echt geen zin om je passief of als slachtoffer op te stellen als het gaat om financiële en belastingtechnische regelingen. Het is zelfs zo (en misschien wist je dat niet) dat je ook naar de belastingdienst kunt voor hulp bij het invullen van je aangifte.
Er zijn wel een paar voorwaarden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/ik_wil_hulp_bij_het_invullen_van_de_aangifte

mirreke

mirreke

15-03-2017 om 17:09

Liza, de brief

vind ik ook schokkend... Inderdaad, wat een bemoeizucht. Zo vinden ze altijd wel wat...

Ik schreef het al eerder, mijn peuters en zeker de jongste, zaten ook nogal aan mij geplakt. En onze babies sliepen bij ons in bed! Oh griezel... Alle vier, na elkaar. Zeker het gehele eerste levensjaar.

Heerlijk geslapen altijd, geen nachtbraken of schreeuwende babies. Maar zó onverantwoord (cynisch gezegd dan).

Je wordt wel even weggezet in die brief: gedateerde inrichting, onverzorgde uiterlijk van de moeder. Waar bemoeien ze zich mee zeg...

De klacht is ongegrond, maar ze blijven toch nog twee keer komen. Ik vind het ongehoord...

Wieke

Wieke

15-03-2017 om 17:54

klassenverschil?

Het feit dat Jeugdzorg juist zoveel problemen heeft met intellectuelen, kunstenaars, alternatievelingen, buitenlanders en iedereen die geen "standaard-Nederlander" is (bestaan die wel?), heeft misschien ook te maken met een klasseverschil.
Medewerkers bij Jeugdzorg zijn overwegend MBO- of HBO-geschoold in sociaal werk, en zullen vaker tot de lagere middenklasse behoren (of je "klasse" nu financieel, sociaal of cultureel beschouwt). Of het even te chargeren: "klein-burgerlijke types".
Daar kan ik nog een heleboel verder over verzinnen, maar dat doe ik misschien een andere keer...

En... het is maar een hypothese hoor.

Li

Li

15-03-2017 om 22:33

Wieke

Dat zou best kunnen! De klasse van de aangeharkte tuintjes, zeg maar.

Daar zitten we hier ook tussen en eerst vonden ze ons maar een asociaal gezin, omdat wij ons voortuintje niet aanharkten en in een oude auto vol deuken reden. Nu gaat het goed. Kennelijk moet je eerst over de wederzijdse vooroordelen heen komen.

mirreke

mirreke

15-03-2017 om 23:19

Herkenbaar wieke

Hee Li, volgens mij rij jij in mijn auto rond... En onze tuin lijkt ook wel op die van jullie... Wij hebben hier nu zelfs een buurman die zich het lot van onze tuin heeft aangetrokken en op eigen initiatief af en toe (en gratis...) in onze tuin werkt, om te voorkomen dat weer andere buren bij de gemeente gaan klagen over onze tuin (dat kan hier in Duitsland, en dan moet je binnen een maand je tuin op orde hebben...)

Wieke, ik denk wel dat je gelijk hebt. Veel mensen in de jeugdzorg zijn ook nog eens heel jong, hebben zelf geen kinderen, hebben een heel rechtlijnig beeld van hoe het hoort en wat goed is voor kinderen.

Ik kan me nog levendig een aflevering van Sonja herinneren waarin iemand van jeugdzorg (een jong meisje) heel serieus betoogde dat het kindermishandeling is als een kind niet elke dag gedoucht wordt... serieus! Zucht, alsof het daarom gaat.

liza

liza

16-03-2017 om 06:18

temperatuur

Meest kinderen zijn dol op water. Tegenwoordig dacht, het ouder is een persoon degene verantwoordelijk is om te bepalen, of kind in water kan of niet en of het echt hoe lang ze daar laten blijven. Douschen van een kind degene snotneus heeft gekrijgen of koorts, in winter, of in ruimtes wat onstabiel zijn verwarmd ... Of waar temperatuur tussen badkamer en ruimtes sterk verschilt. Hartstikke normaal, doen. Bf wat merkte toen 1ste keer bij het CB was geweest. Nooit in rekening gehouden dat kinderen temperatuurverschillen verschillend aan kunnnen. Deuren open, geen verwarming, wel grote ruimtes, deuren open met tocht, speelgoed voor openbare gebruikt waarvan niet gezien is, of het onstmet is. Maar wel vaccine tegen de griep en aspirine vanaf 1 levensweek vrij aangeboden. Vloerverwarming in huis hebben maar kind laten zonder muts hele winter rond rijden... Daar blijkt echt geen logica achter te zijn.

liza

liza

16-03-2017 om 07:34

aan Mirreke en andere... over obsessieve moeders...

Bedankt voor reacties. Zelf denk dat nu het verhaal ongeveer afgerond is. Wat wel kwetsbaar blijf...Zelf stel ik dat een maatchappelijke werker doet altijd analies, of kind in een omgeving is wat goed is voor haar ontwikkeling. En dichtbij staande mensen. Moeder dus. Daar zijn "goede" en "slechte" omgevingen. En "goede" en "slechte" mensen. Het VT afsluitingsbrief besteed veel lettertjes om mijn persoonlikheid te beschrijven (of een indruk wat ze hebben) en weinig lettertjes om te beschrijven mijn man. Daar staat geen compliment dat vrouw, in onbekende omgeving, met nul geld en kwetsbare ondersteun en nul persoonlijke ruimte is toch gelukt om eigene kind te zorgen en zij is goed ontwikkeld. (Sociaal, vrindelijk, xxl-kind.) Daar is niet opgeschrijven bijvoorbeeld, dat ik ben "obsedeerd met kind" vooral omdat voor laatste 1,5 jaar ben ik vol tijd bezig geweest met visselen van luiers en afschonen van billen en opletten dat alle maaltijden klaar zijn en in gaan niet op een muur belanden! Het staat niet er in! Of wie zou dat dan had gedaan? Papa? Cresch? Omas? Ze had nooit gevraagd, of het niet uitdagend is in een omgeving zonder eigene vaste vriende of familiekring zo alleen voor kind zorgen. In plaats van was gevraagd, of ik niet zou durven denken kind meer Lets achtergrond geven. (Het manier waarop onze reis naar Letland was meteen als een "vakantie" getituleerd... niet eerlijk zeggen, het vrouw is niet aangenomen in NL samenleving, dus zij gaat TERUG met haar kind.) Ook een relatie van mij en kind beschrijven als een obsessie... Kind plast ca 5-15 luiers per dag. Blijft nooit in natte luier. Volgens mijn achtergrond is het normaal dat moeder is een persoon die verantwoordelijk is dat kind in een droge bruk zit. Oefeningen doet, wat fysiotherapeut gaf of 3x per dag kind warme maaltijd maakt.
Het brief stelt zelfs niet, waar lezen ze dan die risicos uit, bij mijn geval? Welk aspekt van mijn persoonlijkheid is het dan wat ze onprettig vinden? Gevaarsignjalen zijn een ouder degene met eigene kunst niet veel verdient of dat familie niet "lojaal is qua nationaliteit". Stel anders is veel geld besteden aan ondersteun en opvoeding en dan gaat het hersen met portemonee ineens naar andere land wonen. So veel realiseer ik me wel dat mijn/onze omgeving blijkbaar toch "kwetsbaar" is verklaard. Met nieuwe wasmachine of bredere TV scherm zal het niet lukken. Zou ik mn werk af geven en fatsoenlijk verdienende prostituee worden, helpt waarschijnlijk ook niet. Dat het is geen "way out" in dat hel. Daar is geen katolieke "induligence" wat verklaart dat je was wel een kandidaat voor "hel" maar nu niet meer en je heeft kans voor "paradijs". Het brief stelt wel dat je-jullie "sociaal gezien kwetsbare volk zijn" maar biedt geen mogelijkheiden om zelf "afschonen". VT afluistingbrief stelt geen garrantie op je dat ik PAS na onderzoek dan toch "hersteld" of goedgekeurd voor oogen van Jeugdzorg ben. Of zit daar tussen de letters een verbergde advies achter, ik lees het gewoon niet uit.

XXL

Uhh, drie warme maaltijden per dag, is dat niet wat veel?
Ik ken een jongetje dat op de bs last had van obesitas, zijn moeder schepte zijn bord even zo vol als de borden van zijn 6 jaar oudere zussen. De moeder deed dit uit gewoonte en had niet in de gaten dat het voor hem te veel was. Zijn maag groeide en zo kende hij zelf ook geen rem op het 'vol zijn' gevoel..

Vraag eens aan andere moeders met 2-jarige kinderen, hoeveel zij eten. De zorg voor je eerste kind is een heel leerproces.

Prostitutie?

In je eerste post maakte je al de opmerking of suggereerde je dat vt mogelijk dacht dat je man jou in een striptisbar had ontmoet, door de vraagstelling waar hij jou had leren kennen.
Ik vond dat een rare toevoeging en vroeg mij ook af wat het doel was om dat aan je relaas toe te voegen, een soort slachtofferrol creeërend?
Later schreef je dat je die dag wat onverzorgd en geprikkeld over kwam. Misschien heeft de vt-er zich afgevraagd of je drugveslaafd was? Kan toch? Je woonde in een minder fijne buurt, dergelijke zaken kunnen meespelen en mogen niet over het hoofd gezien worden anders krijgt een VT weer te horen dat ze echte problemen niet eens zien.. En dan kom je zelf met de opmerking dat het geen huis is waar heroinenaalden achter de bank liggen, ook zo'n vreemde toevoeging, waar haal je die fantasie vandaan?

Maar nu begin je weer over het opgeven van je baan en een fatsoenlijke prosituee worden. Ook als je dit sarcastisch bedoelt, vind ik dit toch een denkwijze die niet rijmt met een antoposofische grondslag.

Maar ook mensen van cjg kunnen meelezen, denk maar aan de opemrking in een ander draadje over de cjg alkmaar.
Je hebt door het verslag van vt op OO te plaatsen, je zelf best herkanbaar gemaakt. Als je meent te kunnen schrijven dat je de prostitutie als een fatsoenlijk beroep ziet, sta dan even stil dat dit een openbaar forum is. En denk even aan de waarschuwing van je man, : ' hou je mond anders pakken ze nog je kind af..
Het gaat er niet om hoe je tuin erbij ligt, maar hoe je zelf overkomt.

Kwetsbaar

Dat is het lastige gewoon. Men vind je raar, dat wordt uitvergroot, en er is geen manier waarop je er vanaf komt. En zoals je alweer aan Flanagan kunt zien, sorry Flanagan, iedereen vind er iets van en zelden wat goeds en je omgeving denkt dat er toch wel iets mis met je is.
Denk erom. Houd je rug recht. Zij zijn raar, jij niet. Zij maken je gezin stuk maar dat laat jij niet gebeuren.
Zij voelen zich zo geweldig dat zij weten wat jij beter zou moeten doen, en dat melden ze je ook en dan gaan ze kijken of je dat ook gaat doen, want zij zijn zo geweldig deskundig en belangrijk, not.
Zielige mensen zijn het die het nodig hebben om zich goed te voelen ten koste van een ander. En die gedwongen zijn zich aan protocollen te houden die gewone mensen vernederen en gezinnen uit elkaar halen.
Gewoon medelijden mee hebben met die mensen die zich zulke geweldige 'kinderredders' voelen maar een spoor van vernieling achterlaten.
Zielig gewoon.
Wees trots op jezelf Liza! Je kind heeft een geweldige moeder. Er hoeft niets aan je te veranderen. Alleen dat je afstand houd met dit soort zielige professionals' en leert je mond bij ze te houden en alleen kalm en concreet te converseren of het over te laten aan je man.
Ik wens je heel veel sterkte.
Zij zijn gek! En onfatsoenlijk.

klaar

klaar

16-03-2017 om 10:47

doe normaal

Flanagan, zijn 3 koude maaltijden op een dag wél oke? Of hoeveel maaltijden had je graag precies gezien? En wat is precies koud, of 'niet warm', of wat je dan ook bedoelt?
Een bord pap, als je dat laat afkoelen, mag dat wel?
Een fles melk, mag die lauw, of moet die koud? En een gekookt eitje afgekoeld, geldt dat voor jou als koud of warm?
Doe normaal.

Li

Li

16-03-2017 om 10:56

cultuurdingetje

Voorbeeldmenu: 's ochtends rijstepap metstukjes gezouten groente, 's middags rijst met groente en wat flintertjes vlees, 's avonds rijst met groente en wat flintertjes vlees. Lijkt me qua voedingswaarde niet heel anders dan boterhammen met kaas. Maar wel drie keer warm dus.

Automatische reflex

Dat heb ik in mijn omgeving ook gezien. Zodra je zon beschuldiging hebt, gaan andere mensen ook denken dat er wel wat vreemde dingen aan jou zijn.
Aan iedereen zijn altijd vreemde dingen maar de meeste mensen houden dat voor zich of het valt ze niet op.
Zodra je in dit frame zit, gaan de meeste mensen zelf ook dingen die ze vreemd aan jou vinden uitvergroten. Dat is ook om zichzelf gerust te stellen. Jij bent vreemd, dus daarom overkomt het jou.
En adviezen geven hoe je minder vreemd kunt zijn.
Dat komt omdat mensen onzeker zijn en het opvoeden en zorgen is geen wiskunde, je tast toch vaak redelijk in het duister en doet een soort educated guess in je handelen op grond van je eigen mensbeeld en ervaring en geschiedenis.
Maar mensen zijn altijd van mening dat een ander een rare opvoeding geeft aan de kinderen of rare eigenschappen heeft. Iedereen heeft er vaak wel een mening over. Jezelf een geweldige opvoeder vinden en de rest daar zitten toch vlekjes en vreemde zaken aan.
Dat vind ik zelf ook.
Alleen meestal houd je daarover je mond want anders heb je snel ruzie. En bovendien vergeet men dat zon instantie zoiets kan beweren en er disproportioneel consequenties aan kan verbinden en daarom zijn ze zo gevaarlijk.
Het is gevaarlijker om gezinnen in de stress te zetten en te vernederen, dat is pas een vreemde vlek.

Maar

Het overkomt iedereen die met dit soort instanties in aanraking komt. Er zijn altijd omstanders die er ook wat van beginnen te vinden. Een soort automatische reflex. Ze kunnen er vaak weinig aan doen, bovendien is het de angst dat ze zelf mogelijk ook vlekjes hebben en als jij gegarandeerd raar bent door je vlekjes kan het henzelf niet overkomen, want zij hebben die vlekjes niet en ze kunnen je wel even helpen om van jou vlekjes af te komen.
Allemaal onzin. Maar je moet het ze maar vergeven. Zo werkt het nou eenmaal.
Trek jij het jezelf niet aan. Laat je er niet onzeker door maken. Dat is het echt niet waard!

Warm eten

En nu ga ik weer even warm eten maken voor mijn dochter. Ze heeft graag brood met kaas, maar dan 30 seconden in de magnetron. Of brood met chocopasta, ook even in de magnetron. En daarna is er nog een restje boerenkool van gisteren.
O ja, vanmorgen ook al een warm broodje kaas gehad.

Li

Li

16-03-2017 om 11:40

mjam...

Zin in! Bijna lunchtijd...

O ja, Li

Ook met warme thee.

mirreke

mirreke

16-03-2017 om 13:00

ik eet

als ontbijt graag restjes van het warme eten van de vorige dag. Veel lekkerder dan brood. Of ik maak kop soep, of een roerei...

Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat erom dat het niet uit moet maken. Dat mag iemand helemaal zelf weten. 3x warm, 3x koud, veganistisch, veel vlees...

Het gevaar is inderdaad zoals AnneJ het beschrijft. Mensen gaan denken, 'waar rook is, is vuur'. En dan leggen ze je (onbewust) toch wat meer onder een vergrootglas.

Dat mechanisme, daar zouden we ons veel bewuster van moeten zijn, en ons tegen verzetten.

Het gaat helemaal nergens over, deze melding. Wat VT vervolgens tegenkomt en beschrijft, gaat ook helemaal nergens over. En dan krijg je zaken als 'gedateerde inrichting', en 'mogelijk obsessief' in je dossier te staan. En hoewel de eerste melding wordt afgehandeld, blijken er toch vervolgverzoeken ingepland te worden. Ik vind het onvoorstelbaar...

En trouwens, een gedateerde inrichting is hartstikke hip tegenwoordig...
maar goed, dat zou ook irrelevant moeten zijn.

mirreke

mirreke

16-03-2017 om 13:01

Liza, heel andere vraag

Is er een website van dat kinderstation? Het klinkt echt heel leuk, zoals je het beschrijft.

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar mijn Lets is niet best .

vlinder72

vlinder72

16-03-2017 om 13:08

School

En kom je wel terug naar Nederland dan kan ik een school als deze aanraden. http://www.deruimtesoest.nl/

Wel duur dus begin vast met sparen.

Maar er zijn vast meer van dit soort scholen.

En ik weet dat je thuisonderwijs wil gaan geven maar kinderen vinden school over het algemeen heel erg leuk.

mirreke

mirreke

16-03-2017 om 13:15

Klinkt leuk! democratische school

Ja, wel duur, maar inclusief kinderopvang/bso. Die kosten kun je via een kinderopvangtoeslag terugkrijgen. Dus dan gaat het totale bedrag aanzienlijk omlaag...

Afgekoeld warm eten

Ik wordt niet warm of koud van de kritiek op mijn post want ik weet dat het niet ging om het warme eten zelf maar om de info die Liza met ons deelde, nl dat haar kind XXL is.
De vraag van mij is geen veroordelende vraag maar meer een 'let op'- vraag. Ik dacht dat ik daarin duidelijk genoeg was, het is maar hoe je het leest.

. Als een puntje van aandacht wordt gezien als ' waar rook is , is vuur' veroordeling, kan je niemand waarschuwen.
Het zal wel door de daaropvolgende post zijn gekomen, die over de prostitutie. Ik ga niet uit mijzelf vreemde dingen denken. Ik reageer op de vreemde info die mij wordt aangereikt. Blijkbaar vinden jullie die toevoegingen niet ongewoon. Prima..
Maar ook daar vloeit een waarschuwing uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.