Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liza

liza

04-02-2017 om 18:22

Veilig Thuis, hulp


Wieke

Wieke

11-03-2017 om 23:55

Sfera

Ik woon in NL en heb ook de Nederlandse nationaliteit, maar ga misschien volgend jaar tijdelijk parttime in het buitenland werken, terwijl ik in NL blijf wonen. Ik kwam erachter dat ik veel sneller mijn recht op Nederlandse ziektekostenverzekering kan verliezen dan me lief is en dan ik dacht. En de regels zijn ingewikkeld.

Wieke

Wieke

12-03-2017 om 00:05

Eens met Mirreke

Liza, in NL is er zorgtoeslag om de verplichte ziektekostenverzekering te compenseren en zijn er nog veel andere toeslagen, uitkeringen en belastingkortingen. Er zijn veel regelingen en dat is best ingewikkeld. Ook hebben vrouwen in Nederland recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof.
Hielp jouw man je wel met alle regelingen?
Je bent toch niet met hem getrouwd?
Maar door samen te wonen en samen een kind te hebben, zijn jullie wel toeslags- en belastingpartners. Waarschijnlijk heeft hij die zorgtoeslag gewoon geregeld, tenzij jullie daar geen recht op hebben omdat hij veel verdient.
Vraag je man eens hoe het zit!

Li

Li

12-03-2017 om 12:39

een vriendin van me (uit de EU) kwam een half jaartje in NL werken, nou je wilt niet weten hoe ingewikkeld dat was! En wij maar denken dat dat soort dingen binnen de EU wel goed geregeld zouden zijn.

liza

liza

13-03-2017 om 04:18

indruk zorg en zekerheid

Mijn persoonlijke indruk over toeslagen en systeem: Als iets moet betaald worden dan moet het meteen en in volle maat. Op een principe: betaal nu of betaal ook boetes en als je dat zou niet doen dan ook nog sturen we deurwaarder. Maar toen ik zwanger lag, en echt niet kon zitten, echt niet. Met stuitligging was het gewoon ongmogelijk vanaf bepaalde moment... kwam rekeningen wel binnen alsof niks aan de hand was... Ook allerlei oficiele aangiftes invullen... wat echt niet lukt als je zwanger bent en niet kan zitten of focusen. (Geen vrijstellingen, alle brieven had een waarschuwing voor boetes op.) Eventueel lag ik met enorme buik en mijn ma en man betaalde alle mijne kosten en zus hielp met werk-taken en zelf gaf het laatste spaargeld op voedsel omdat ik at enorm veel... Deze rekeningen wat binnen kwam... belasting, zorg...In een hand gaf ze me een duidelijke boodchap: "betaal netjes alles af, je krijgt kind en jij wil hier bij horen... Geen smoesjes, iedereen betaalt dus jij ook.". In andere hand kwam deze aanpak nogal arrogant neer. Als iemand echt niet kan, dan is het echt niet kan... Ook schijnde van deze aanpak echt niet dat nog paar maanden verder en kloppen hetselfde diensten op je deur met "we hebben recht om je kind nu gaan langzaam overnemen." Wel gaf toen zon "zorg" wel een indruk dat nou, als citerend (ook een arrogante)Midas Dekkers die in een interview zei: "ouders moeten realiseren dat kind is in het samenleving afgezien zoals een luxe jacht. Als je dat heeft dan is dat jouw taak en jouw probleem." Persoonlijk had ook veel geluk, hele team, man, zus en ma deed een goede werk en eventueel kreeg ik alle taken en schulden en boetes wat tijdens het zwangerschap op mn nek had gevallen, afgeregeld. Maar achteraf was een schok groter om te realiseren dat instanties pas later achter je kind komen met intensiviteit wat niet te wachten was. Ook had tegenwoordig niemand gewaarschuwd dat "als je kind krijgt, krijgt zij vanaf dag 1 veel procedures. Hou je mond en laat die mensen doen wat ze doen. Het werkt so." Ben zelf nogal gewend om vragen stellen en twijfelen en mee denken... Dus hele aanpak was nogal niew.

Target

Target

13-03-2017 om 10:58

duidelijker, weer meer informatie

wat echt niet lukt als je zwanger bent en niet kan zitten of focusen-

Je bent toch ook meestal niet gehandicapt als je zwanger bent? Waarom zou je een vrijstelling krijgen van een rekening? Je bent toch niet zwanger aan je handen?

Schulden en boetes tijdens je zwangerschap terwijl je familie alles voor je deed?

Wat ik al zei, er wordt meer duidelijk, het gaat echt niet om een kruimel zaagsel.

Je bent zelf gewend om vooral te wantrouwen en dat is zo jammer.

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 11:41

Maar Liza

Denk je nou echt dat dat in Letland anders zou zijn gegaan? Ik durf te denken van niet. Een kind moet nou eenmaal aangemeld bij de zorgverzekering, er moet aangifte worden gedaan. Ook in letland hebben mensen een identiteitsnummer...

Ook in letland zou jij de autoriteiten hebben moeten verwittigen van het feit dat je zwanger was en daarna dat je een kindje had gekregen...

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 11:45

Ziektekostenverzekering

Is volgens mij afhankelijk van het land waar je inkomen verwerft. Ik woon in Duitsland, werk nu weer in Nederland, en heb nu Nederlandse zorgverzekering. Maar woon je in Nederland en werk je in Duitsland, dan heb je Duitse zorgverzekering (om dus maar even DE als voorbeeld te nemen)

Ook heeft het nog te maken met je inkomen. Heb je inkomen in DE én in NL, dan moet je meer dan 90% van je inkomen in NL verwerven om Nederlands belastingplichtig te zijn. En dan ben je ook verplicht verzekerd voor de NL zorgverzekering.
Als je tijdelijk in het buitenland verblijft, binnen de EU, maar in NL ingeschreven blijft, vanwege familiebezoek of zo, vermoed ik dat de NL-zorgverzekering gewoon blijft doorgaan. Maar als jij inkomen verwerft in letland en dat ook zo opgeeft, moet je denk ik gaan uitkijken.

En zo zijn er bv. ook allerlei regeltjes die met de kinderbijslag te maken hebben.

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 11:50

oeps... 2 x

Enfin, ik word zelf ook niet zo heel erg gelukkig van een berg administratie, maar als je in meerdere landen woont, werkt of heen-en-weer pendelt, maak je het jezelf op dat vlak ook niet echt gemakkelijker.

Ik blijf er wel bij dat ik vind dat je jezelf beter eerder had kunnen informeren over de mogelijkheden. Nee, ik snap dat het lastig wordt als je een gecompliceerde zwangerschap hebt, maar niet goed uitzoeken is ook zo wat...

Toch begrijp ik niet zo goed wat er allemaal aan schulden en boetes op je dak kwam vallen? De rekening van de zorgverzekering? Moest je het eerst voorschieten dan, en daarna via je zorgverzekeraar terugvragen? En had je dan geen zorgtoeslag aangevraagd? Of je man voor jou?

Wieke

Wieke

13-03-2017 om 12:29

Ziektekostenverzekering

Volgens mij is er in ieder EU-land een ander ziektekostenverzekeringsysteem. Uiteindelijk komt het wel min of meer op hetzelfde neer, maar de manier is anders. Bijv. geen geprivatiseerde verzekeringen zoals bij ons. En niet apart betalen en geen toeslagen zoals bij ons, maar alleen via sociale premies.
Bijv. België heeft weer een ander systeem met eigen risico.

Mirreke, het ligt wat anders met waar je verzekerd bent als je in NL woont en in het buitenland werkt.
En nee ik ga niet tijdelijk in het buitenland wonen maar reis een paar keer op en neer. Mijn kind blijft in NL. Zelfs dan dreigt dat ik niet meer onder het sociale Verzekeringsstel van NL val. Als de buitenlandse werkgever verklaart dat ik tenminste 25 procent van het werk in Nederland doe (bijv. thuis), dan kan ik in NL verzekerd blijven (en in NL sociale premies betalen en niet in het buitenland). Van belang is waar je fysiek bent op het moment dat je het werk doet. Wel of geen loondienst is ook belangrijk.
Tenminste, als de informatie klopt die ik heb gekregen, het is erg ingewikkeld...

Belasting is weer een ander verhaal, je kunt in het ene land sociale premies betalen (en verzekerd zijn) en in het andere land belasting...

Kortom, erg ingewikkeld en moeilijk om goede informatie over te vinden.

Wieke

Wieke

13-03-2017 om 12:35

Andere regelingen

En ja iets dergelijks geldt ook voor kinderbijslag en kindgebonden budget etc.

Als Lisa gaat werken in Letland, ook al is het niet veel, is het oppassen geblazen.
Tenminste, als ze niet is getrouwd met haar in Nederland werkende man.

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 13:31

Wieke

Stel dat je door je werkzaamheden in het buitenland tijdelijk toch niet onder de Nederlandse sociale verzekeringen valt, kun je zelf je WAO-gat opvangen, door het benodigde bedrag zelf te sparen. Daarvoor bestaat een regeling. Echter, daar moet je niet te lang mee wachten, want dit kan niet met terugwerkende kracht.
Daar kwam ik dus zelf helaas te laat achter.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-buitenland/vraag-en-antwoord/bouw-ik-aow-op-als-ik-in-het-buitenland-ga-wonen-of-werken

Verder kun je, als je tijdelijk in het buitenland werkt en een zorgverzekering nodig hebt, een verzekering voor expats afsluiten bij OOM verzekeringen. Dat heb ik ook lang gedaan. Ze zijn in verhouding niet duur.

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 13:38

Wieke

Er zijn ook allerlei verdragen tegen het betalen van dubbele belasting. Het kan zelfs gunstig zijn om niet in NL belasting te hoeven betalen (alhoewel vaak wel ingewikkelder). In DE betaal je bv. vaak veel minder belasting...

Enfin, het is echt heel ingewikkeld ja...

En ik lees toch echt dat als je inkomen in het buitenland verwerft als je in NL woont, je ook een buitenlandse ziektekostenverzekering moet afsluiten. Maar je mag ook een expatverzekering afsluiten, zoals ik hierboven al aangaf.

Wie weet heeft Liza hier ook iets aan?

Liza, ter overweging. Voordat wij naar het buitenland gingen verhuizen ben ik zeker wel een jaar bezig geweest om alles uit te pluizen wat er zou veranderen, en wat we allemaal moesten regelen.

liza

liza

14-03-2017 om 20:38

een brief van VT

Nu, hebben we een brief van VT gekrijgen!
Zoveer ik begreep, het stelt dat "case is closed". (Wat een lieve oplettelijke ambulancewerker is bij ons langs geweest. Danks voor hun oplettendheid en meld-kennis hebben we kunnen al 5 maanden slapeloze nachten te genieten en denken hoe verder met onze leven en wat wilt dat VT precies van ons.)Het brief informeert ons, ouders over waarin we dan beschulding waren precies... en ook is het "afsluiting." Maar het is een "dubbeleinde." In een hand zegt de brief, "lieve ouders, hier is het dossier van jullie... het is nu dicht." In andere hand heeft de medewerker van VT degen bij ons was, een duidelijke afspraak gemaakt dat nog 2 bezoeken bij ons thuis gaat doen. Beide keer waarschijnlijk voor half-1 uur. Intense interview met ons beide. (Over onze relatie, economische situatie, over opvoeding, over hoe we evalueren ontwikkeoling van de kind... dus en lange vragenlijst.) Op basis van deze vragenlijst analiseren ze dus verder of daar nog risicos zijn on onze geval of niet. Dus kortom. In een hand stellen ze: "Case is closed" maar buiten dat afluiting hebben ze met mn man afgesproken in iets wat tegenover is. Nog 1 jaar onder controle, 2 afspraken (lange onderzoekinterviews, ze hebben dan alweer recht voor ALLE vragen wat ze willen stellen). Eerste 2 afspraken bij ons zei ze: we hebben recht om te komen zonder waarschuwing. Voor deze volgende 2 keer zei ze, we geven niet door wanneer we komen maar we geven wel door, welk maand we komen. 1 maand-controle is in Juli, volgende in december. Dus het brief stelf: "We volgen jullie niet meer..." maar destijds stelt: "we volgen jullie wel." Daar zijn geen kleine letters onder dat brief maar vanzelfsprekend, als ze zou nu komen en NIET tevreden zijn met ontwikkeling van kind of ons... zou ze waarschijnlijk alweer maatregelen nemen. (Welke dan?) Het ambtenaar had me al op 2de afspraak belooft letterlijk met woorden "Ik ga niet je kind af pakken... dat beloof ik"... maar dus nu hebben we alweer 2 keer dat man in huis. Waar is het garantie dat hij zou niet eigene woorden gaan eten? Ik heb in deze brief persoonlijke gegevens verbergd en veranderd. Verder is hele verhaal en text autentiek, zo hoe dat vandaag binnen kwam. Het hele brief in een volgende forumpost. Excuses voor lezelrs voor mijn lange schreefstijl.

liza

liza

14-03-2017 om 20:53

Het afsluitbrief van CVT

De heer P.Apavanhetkind en mevrouw M.Amavanhetkind
Lievestraat3
1221 VOLSTAD

VOLSTAD, 14-03-2017
Ons kenmerk: 233333

Geachte ouders,

Op 30-11-2016 zijn er door de Ambulancedienst zorgen gemeld bij Veilig Thuis over uw kind LIEVEKIND, geboren 01-03-2015.

Melding
De gemelde zorgen betreffen de vermoedelijke intoxicatie van Anna met Kaliumpermanganaat en de staat van de woning die door melder als zeer vervuild werd omschreven.

Onderzoek
Het onderzoek van Veilig Thuis heeft bestaan uit twee onaangekondigde huisbezoeken aan U, waarbij u beiden gesproken bent. Tijdens beide bezoeken hebben wij LIEVEKIND kunnen observeren. Tevens zijn er contacten geweest met de Jeugdgezondheidszorg, het BN. Ziekenhuis en uw huidige huisarts dhr. Veelweet.

Bevindingen
Naar aanleiding van deze contacten komt Veilig Thuis tot de volgende bevindingen.

Gemeld incident
De familie van moeder in Letland stuurt regelmatig pakketjes naar het gezin. Overgrootmoeder heeft deze keer een pakket opgestuurd met tientallen dingen. In dit pakket zat nu ook een potje met Kaliumpermanganaat. Volgens vader betreft het een middel wat in de 50’er jaren al werd gebruikt als schoonmaak- en ontsmettingsmiddel. Het betreft een klein potje met paarsachtige kristallen.

Het pakket was eind van de middag bezorgd. Anna mag de pakketten uitpakken. Vanwege ruimtegebrek in de woning hebben ouders het pakket op de vloer laten staan. Vader lag op bed hij was al een aantal weken niet lekker. In een onbewaakt moment heeft Anna het potje uit het pakket gehaald en open gemaakt. Er zat geen veiligheidssluiting c.q. kindersluiting op. Moeder zag paarsachtige vlekken rondom de mond van Anna en raakte in paniek. Zij heeft Anna opgepakt en is haar meteen gaan ‘doorspoelen’ met water, ook werd 112 gebeld. Omdat er een vermoeden was dat LIEVEKIND kristallen ingeslikt kon hebben en het onduidelijk was hoe gevaarlijk dit was is LIEVEKIND meegenomen door de ambulance. LIEVEKIND is met haar meegegaan. LIEVEKIND is 1,5 dag in het ziekenhuis (BR Ziekenhuis) geweest. LIEVEKIND heeft zoals het er naar uitziet niets ingenomen.

LIEVEKIND
Zij is thans 1 jaar en 9 maanden. Zij gaat nog niet naar een vorm van Kinderopvang. Beide ouders werken vanaf huis.
Over haar ontwikkeling zijn in dit onderzoek geen zorgen naar voren gekomen. LIEVEKIND is groot voor haar leeftijd, weldoorvoed, ondernemend, actief, maakt op passende wijze contact en motorisch lijkt haar ontwikkeling goed te zijn.

LIEVEKIND wordt tweetalig opgevoed, in het Nederlands en Lets. Zij kan volgens ouders een paar woordjes spreken. Tijdens de twee huisbezoeken spreekt Anna niet, zij wijst dingen aan. LIEVEKIND krijgt borstvoeding, dit wil moeder doen totdat LIEVEKIND twee jaar is. Volgens ouders eet LIEVEKIND ook gewoon ‘met de pot mee’ en lust ze alles. Elke dag krijgt ze een bord havermoutpap, verder fruit, groenten en aardappels.

LIEVEKIND heeft nog niet alle vaccinaties gehad, omdat moeder dat op haar eigen wijze wil laten doen. Ze heeft veel opgezocht op internet, en wil de benodigde vaccinaties elk afzonderlijk laten geven. Van de vaccinatie die volgens het Rijksvaccinatie programma op de leeftijd van 11 maanden wordt gegeven (de 4e DKTP), heeft LIEVEKIND tetanus en polio gehad. Voor een volledige bescherming tegen besmettelijke en ernstige kinderziektes moet KIND de volgende vaccinaties nog krijgen: Kinkhoest, Difterie, Haemofilus Influenza B, Hepatitis B, Pneumokokken, Bof, Mazelen, Rode Hond) en Meningococcen C. De huisarts, tevens in de functie van consultatiebureau arts, zal de vaccinatie status van LIEVEKIND bewaken in overleg met de ouders.

Vader voegt toe dat ouders willen dat LIEVEKIND in principe alle vaccinaties krijgt, doch niet meer in cocktail vorm. Ouders kopen de vaccinaties zelf en laten die door de nieuwe huisarts geven. Moeder laat zich hierin ondersteunen door de Nederlandse Vereniging PRIKKEN en heeft hierover ook mailcontacten met het RIVM.

Opvoeding, verzorging
Beide ouders zijn dagelijks thuis, doch moeder draagt vnl. zorg voor de opvoeding en verzorging van LIEVEKIND. Moeder doet dit op haar geheel eigen wijze. Moeder is hierin ondernemend en creatief. Zij leest hierover op internet veel informatie en verdiept zich in opvoedingsvisies en –methodes. Moeder wordt hierin geïnspireerd door een antroposofische levenswijze en visie en de manier waarop zij zelf is opgevoed. Moeder laat zich tevens adviseren door haar eigen moeder en grootmoeder die in Letland wonen. Dagelijks is hiermee Skype contact .

Moeder laat LIEVEKIND dagelijks helpen met allerlei huishoudelijke klussen en biedt zelf activiteiten aan zoals bijv. tekenen en knutselen. Tijdens deze activiteiten mag Anna haar eigen gang gaan en krijgt ze alle vrijheid om te doen wat er in haar opkomt. Moeder vertelt ook bezig te zijn met Anna te leren lezen, schrijven en praten. Moeder gebruikt bij het leren praten een ‘fantasietaal’ van allerlei klanken die ze dan met Anna spreekt. Moeder gaat dagelijks met Anna naar buiten; boodschappen doen, zwembad, speeltuintje zoeken et cetera.

Moeder en LIEVEKIND slapen op gevoerde wollen dekens samen in een klein kamertje. Moeder wil niet dat Anna in een bedje slaapt. Zij vindt het op dekens slapen gezonder en hygiënischer. De dekens kan ze uitwassen. Met betrekking tot LIEVEKIND maakt moeder veel gebruik van natuurlijke materialen (stoffen luiers, kleding, bekleding van stoel, slaapmateriaal).

Huisvesting
Het gezin woont in een kleine, overvolle woning, met gedateerde spullen en vloerbedekking. Na het eerste huisbezoek hebben ouders een nieuwe stofzuiger en was-droog combinatie aangeschaft en spullen opgeruimd. Moeder heeft ook gordijntjes gemaakt voor de kasten waardoor het geheel een meer opgeruimde indruk maakt. De woning maakt in zijn geheel een wat armoedige indruk.
Hoewel de woning tijdens het eerste huisbezoek niet hygiënisch en opgeruimd was kan niet gesteld worden dat de woning zeer vervuild was.

Ouders
Vader is Nederlander en 51 jaar. Moeder is afkomstig uit Letland en is 37 jaar. Moeder komt uit een gezin van kunstenaars. Ouders zijn niet gehuwd. Vader werkt als Zzp’er vanuit huis, hij is web redacteur en werkt veel iov bouwondernemingen. Hij verzorgt de nieuwsbrieven.
Moeder werkt als illustrator voor stripboeken die in Letland op de markt zijn.
Tijdens de huisbezoeken ziet moeder er onverzorgd uit en is ze erg gespannen. Vader is een stuk rustiger. Haar beleving gediscrimineerd te worden lijkt bij moeder een overheersend thema te zijn.

Gezin en omgeving
Ouders voelen zich niet op hun gemak in de huidige woning en woonomgeving. Ouders geven aan op korte termijn te willen verhuizen naar een grotere woning in een andere buurt. Hierbij heeft momenteel de omgeving van het andere wijk hun voorkeur. Begin maart gaat moeder voor ongeveer 2 maanden met LIEVEKIND naar Letland om haar familie te bezoeken. In het gezin draait het allemaal om LIEVEKIND. De relatie tussen ouders lijkt ondergesneeuwd te zijn.

Hulpverlening
Moeder heeft met reguliere instanties, zoals de Kraamzorg, het consultatiebureau en het ziekenhuis meningsverschillen en conflicten gehad over zorgtaken betreffende LIEVEKIND.
Ouders zijn vorig jaar weggegaan bij de praktijk van de huisarts. Moeder heeft hierin het initiatief genomen en heeft een A.Lternatieve praktijk gevonden waarbij de huisarts ook de preventieve consulten van Anna doet.

De meningsverschillen en conflicten komen volgens moeder voort vanuit cultuurverschillen en omdat er sprake is van verschillende inzichten mbt het verzorgen en opvoeden van kinderen. Moeder laat zich hierin weinig leiden door de Nederlandse normen en waarden. Zij doet dit op haar geheel eigen manier. Vader lijkt moeder hierin te volgen.

Conclusie
Het gemelde incident met een mogelijke intoxicatie van LIEVEKIND lijkt een ongelukkig incident geweest te zijn door een moment van onoplettendheid van ouders. Ouders hebben hierna adequaat gereageerd. Anna lijkt niets ingenomen te hebben. De woning was niet zoals gemeld, zeer vervuild. De woning was wel in een zodanige staat dat het hygiënischer mocht zijn en meer opgeruimd. Ouders hebben dit opgepakt. Moeder heeft nu meer structuur in het huishouden aangebracht door dagelijks op een vast tijdstip het huishouden te doen.

De vaccinaties van LIEVEKIND zijn niet geheel op orde. Dit is op zich geen criterium voor Veilig Thuis. Ouders hebben hierin een eigen keuze, er is geen verplichting tot vaccineren in Nederland. Belangrijk is de context waarin deze kritische opstelling geplaatst moet worden. En het is belangrijk dat ouders een eerlijke en objectieve voorlichting over de gevaren van kinderziektes en het nut van vaccinaties krijgen. Kinderziektes kunnen voor jonge kinderen levensbedreigend zijn.

Ouders zijn betrokken bij LIEVEKIND en zij ontwikkelt zich goed. Moeder laat zich hierin niet leiden door de manier waarop in Nederland overwegend wordt opgevoed. Deze manier sluit niet aan bij haar eigen A.lternatieve levenswijze en visie. Moeder heeft met de reguliere instanties hierover conflicten gehad. Moeder is momenteel heel sterk verbonden en gebonden aan het leven van LIEVEKIND. Alles draait bij haar om LIEVEKIND. Moeder lijkt hierin op een bepaalde manier obsessief te zijn..

Er lijkt bij moeder sprake te zijn van bepaalde angsten. Moeder zal moeten leren en aanvaarden dat naast het gezin een tweede pedagogische omgeving voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van Anna van belang is.

Moeder lijkt ‘de wereld’ gevaarlijker te vinden dan dat deze in werkelijkheid is. Moeder wil LIEVEKIND tegen de ‘boze buitenwereld’ beschermen. Moeder is van plan om in de toekomst zelf onderwijs aan LIEVEKIND te gaan geven. Vader lijkt moeder te volgen in haar ziens en levenswijze. In de toekomst zal er een achterstand in de sociaalemotionele ontwikkeling van LIEVEKIND kunnen ontstaan als zij niet vaker en structureler in contact gaat komen met andere kinderen en volwassenen. Indien moeder haar plan doorzet om zelf onderwijs te gaan geven is de vraag reëel of Anna zich dan voldoende op cognitief gebied zal ontwikkelen.

Zorgen zijn er over de afhoudende en met name de conflictueuze houding van moeder t.a.v. de reguliere hulpverleningsinstanties.

Advies
Zoals reeds met u beiden besproken is het voor de sociaalemotionele ontwikkeling van LIEVEKIND gewenst dat er naast het gezin een tweede pedagogische omgeving komt. Op ons verzoek heeft U hiervoor een plan gemaakt wat er gedegen uitziet.

Afsluiten onderzoek
Wij hebben het besluit genomen om ons onderzoek te beëindigen. Wij willen voorlopig wel de situatie van Anna blijven volgen. Hiervoor zullen wij omstreeks september 2017 en in maart 2018 een huisbezoek bij u afleggen.

Een kopie van deze brief sturen wij naar uw huisarts en naar de Jeugdgezondheidszorg.

Mocht u naar aanleiding van deze brief vragen hebben dan is Veilig Thuis bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur via telefoonnummer 088-3083636.

Met vriendelijke groet,

ambtenaar V.Ragtenstellen mw. K.Inderlief
Maatschappelijk werker Vertrouwensarts
Veilig Thuis Veilig Thuis

liza

liza

14-03-2017 om 20:58

korte versie

... Ik durf eeecht niet meer in Nederland terug komen op basis war ze schrijven!!!! Hier staat letterlijk... Ze vinden me "problematisch" en ze adviseren dat kind heeft andere ondersteunende omgeving nodig. (Ze schrijven ook dat voor mij-moeder, alles draait over kind. Maarja, wat is de ouderschap eigenlijk? Ik ben ook werkende zzp-er. En een moeder. Wat wachten ze dan? Dat ik zou ook naar concerten gaan, met vriendin naar bioscoop? ´Vacantireis naar Spanje? Bedoel, ik ben zzp-er. Dus we verdienen ook niet zo veel. Wat zou dan de leven van moeder moeten vullen die eerste kind heeft?

.... het korte stuk van einde, samenvatting van dat brief hieronder... So veel ik snap... geven ze me wel fink schuld. Ze formuleren dat gewoon zacht...

LIEVEKIND te gaan geven. Vader lijkt moeder te volgen in haar ziens en levenswijze. In de toekomst zal er een achterstand in de sociaalemotionele ontwikkeling van LIEVEKIND kunnen ontstaan als zij niet vaker en structureler in contact gaat komen met andere kinderen en volwassenen. Indien moeder haar plan doorzet om zelf onderwijs te gaan geven is de vraag reëel of Anna zich dan voldoende op cognitief gebied zal ontwikkelen.

Zorgen zijn er over de afhoudende en met name de conflictueuze houding van moeder t.a.v. de reguliere hulpverleningsinstanties.

Advies
Zoals reeds met u beiden besproken is het voor de sociaalemotionele ontwikkeling van LIEVEKIND gewenst dat er naast het gezin een tweede pedagogische omgeving komt. Op ons verzoek heeft U hiervoor een plan gemaakt wat er gedegen uitziet.

Afsluiten onderzoek
Wij hebben het besluit genomen om ons onderzoek te beëindigen. Wij willen voorlopig wel de situatie van Anna blijven volgen. Hiervoor zullen wij omstreeks september 2017 en in maart 2018 een huisbezoek bij u afleggen.

2 Vooroordelen

Als je er een opvoedvisie op nahoudt zoals Liza is dat niet conform typisch westerse bewegingen als de Antroposofie en Attachment Parenting maar dan is dat niet-Nederlands.
Thuisonderwijs zorgt voor sociaal emotionele achterstanden.
Typisch overheidsstandpunten die niet door wetenschappelijk onderzoek bevestigd worden.
Maar ja, ze hebben je in de tang.

liza

liza

14-03-2017 om 21:04

Van het brief blijkt...

Van het brief van VT blijkt (van laatste rijen...) dat ze storend vond mijn plan om zelf thuisonderwijs geven. En ze op basis van dat voorspellen dat het sociaal cognitive stoornissen kan voor kind veroorzaken. Tja. Maar kind is pas 2. Ze hebben mijn 1 zin gehaald en dat als basis gebruikt om toch gevaar te bewijzen...

Vreemd inderdaad

Je vrijpleiten van vervuiling, wel wat onhygienisch maar niet vervolgingswaardig, oorspronkelijke klacht werd niet bevestigd.
En dan verder zeuren en zoeken en mensen onder druk zetten. Bah!

Tijgeroog

Tijgeroog

14-03-2017 om 21:34

Nou...

Wat er in de brief staat, de observaties van VT, komt aardig overeen met het beeld dat ik heb op basis van wat Liza schrijft.
Ze schrijven niet dat je problematisch bent, ze schrijven wel dat je erg op je kind gericht bent, en dat je bepaalde angsten, onder andere over de boze buitenwereld en discriminatie, lijkt te hebben.
Met "tweede pedagogische omgeving" bedoelen ze ene tweede plek waar je kind dingen kan leren, maar dat hoef je volgens mij niet heel groot te zien. Een peuterspeelzaal, een paar uur per week, zodat je kind ook andere kinderen, andere volwassenen ziet.
En over dingen voor jezelf doen: dat hieft niet perse geld te kosten. Maar eens met een vriendin afspreken, met of zonder kinderen erbij. Of in je eentje wat rondstruinen op de markt of in het bos. Een rondje hardlopen. Miss niet is er wel een buurthuis waar je activiteiten met andere vrouwen kunt ondernemen, een cursus volgen. Misschien kun je zelfs een cursus tekenen aan andere vrouwen geven.

Nou Tijgeroog

Zon observatie heeft niets te maken met kindermishandeling en is niet hulpwaardig. Op geen manier. Liza mag zelf bepalen, samen met haar man hoe het in haar gezin verder gaat. Het kind is nog klein, Liza en haar man groeien ook verder in hun rol als ouder. Een kleiner kind zit dicht op je lijf, maar als het groter word gaat het ook zelf om meer ruimte vragen. Dat is een dynamiek tussen ouders en kinderen en hoeft niet voorgeschreven te worden door derden.

Buiten de deur

https://www.vanmontfoort.nl/nieuws/601-opinie-drang-in-de-jeugdzorg

'De grens tussen drang en dwang vervaagt. Quik-Schuijt constateert terecht, dat de ouders gewoon de deur dicht kunnen houden, omdat de instanties geen enkele titel hebben om bij hen binnen te komen.

Voor de bescherming van kinderen hebben we in ons land heel goede procedures. Melden bij de Raad voor de Kinderbescherming en een verzoek voorleggen aan de rechter."

Je hebt zelfs het recht om ze nu buiten de deur te gaan houden. Dan kan het zijn dat VT zich terugtrekt maar ook dat ze je toch voor de rechter gaan brengen. En dan maar eens zien of de rechter het proportioneel vind om dit soort subjectieve zorgen onder dwang van de staat te stellen.
Ijzig dit. Iedereen kan er iets van vinden. Waar het over gaat is of je op grond van dit soort opvattingen een gezin mag blijven bedreigen en intimideren. Niet van mij, laat dat duidelijk zijn.
En als het jezelf overkomt zou je dat ook beslist niet proportioneel vinden.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-03-2017 om 22:14

Nou AnneJ

Ik schrijf toch ook nergens dat het kind wordt mishandeld? En dat doet VT in deze brief ook niet.
Ze verplichten niets, ze geven wel aan waar wat punten van zorg zitten. Onderzoek is voor nu dus gesloten. Liza zou de brief kunnen gebruik om kritisch naar de situatie en zichzelf te kijken, om te zien of ze er nuttige dingen uit kan halen. Voor zichzelf, voor haar kind, voor haar relatie. Maar er staat niet in de brief dat dat moet. Er is geen dwang, Liza en haar man mogen alles zelf bepalen, maar als ze open-minder naar de brief kijkt kan ze er misschien toch wat nuttige dingen uithalen. Niemand is perfect...

Er is geen dwang

Daar vergis je je in Tijgeroog. Als Liza en haar man de opvolgende bezoekjes weigeren dan lopen ze een grote kans op maatregelen. Dat is dwang en intimidatie.
Als je hulp wil verlenen en zorgen dat men je adviezen serieus ter overweging neemt dan hoor je dat volgens de klassieke beginselen van de hulpverlening te doen in een sfeer van vertrouwen en optimisme over de mogelijkheden die er zijn. Alleen als uiterste middel, bij levensbedreigende zaken zet je dwang in. En dat is hier niet aan de orde en toch is er dwang. Foute boel.

Evenwicht

Juist met dit soort dreigende bemoeizucht kun je een gezin uit het evenwicht krijgen en juist de achterdocht versterken. Dat moet je niet willen.
Maar het probleem is nu juist dat de overheid de greep op gezinnen wel wil vergroten. En het gebeurt ook. Blijkbaar is dit niet te stoppen.
Nou ja, Norbert Klein dan maar. Klein beetje hoop moet je wel zien te houden.
Massaal als betrokkenen bij dit soort foute procedures stemmen op iemand die er bewezen al mee weet om te gaan door scherp te zijn op de procedures.
Het is ook een ervaren bestuurder in diverse overheidsposities.
En het is ook een proteststem. Wie het weet mag het zeggen, maar dit gaat gewoon te ver en berokkent schade aan gezinnen en ondermijnt de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen. Dit is niet gezinnen in hun kracht zetten, maar ze juist krachteloos maken.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

14-03-2017 om 22:37

Ik schrik

Ik schrik wel van die brief. Waar bemoeien ze zich mee? Of n huis rommelig oogt? Dat moeten mensen toch zelf weten? Wat een uitgebreide observatie en analyse zeg.

Wieke

Wieke

14-03-2017 om 23:28

brief

De aanleiding voor het onderzoek en voor de brief is de melding van de ambulance van "onhygiënische woning".
De brief geeft argumenten om deze melding ongeldig te verklaren:
het huis is niet onhygiënisch maar rommelig. Dat "rommelig" moet je denk ik in de context van de melding zien: de ambulancemedewerker heeft niet goed gekeken, het ziet er weliswaar rommelig uit maar het is niet hygiënisch, zoiets.

Ik vind de brief en de beschrijving van de situatie eigenlijk niet negatief, best evenwichtig. Het geeft voor een deel een behoorlijk positief beeld over TO en haar kind.
Alleen vind ik het wel bizar dat VT dan toch nog twee keer weer komen kijken.
De melding is onterecht bevonden, het onderzoek is afgesloten: dan is het ook klaar, zou ik zeggen.

Wieke

Wieke

14-03-2017 om 23:29

argh

Ik mis de correctie-functie!!

De aanleiding voor het onderzoek en voor de brief is de melding DOOR de ambulance van "onhygiënische woning".
De brief geeft argumenten om deze melding ongeldig te verklaren:
het huis is niet onhygiënisch maar rommelig. Dat "rommelig" moet je denk ik in de context van de melding zien: de ambulancemedewerker heeft niet goed gekeken, het ziet er weliswaar rommelig uit maar het is niet ONhygiënisch, zoiets.

Werkgelegenheid

Mishandeling is niet aangetoond maar er is altijd iets zodat al die ouder- en kindadviseurs, aandachtsfunctionarissen, jeugdbeschermers en wijkteams aan het werk kunnen blijven. En wachtlijsten kunnen laten oplopen. Om aan te tonen hoe hard zij nodig zijn.
Not.
Weet je hoeveel kinder- en jeugdpsychiatrie en passend onderwijs, dan wel kleinere klassen, je wel niet kunt betalen van zo'n jeugdbeschermingscommissie en quasi 'hulpverlening'.

O je

Ik weet nu ineens waarom ik zo'n sociaal emotionele cognitieve achterstand heb opgelopen. Mijn moeder deed ons niet naar een peuterspeelzaal. Ze liep weg uit de kraamkliniek omdat ze haar hardvochtig behandelden na een daar opgelopen borstontsteking terwijl ze dacht zo modern en hygienisch daar terecht te kunnen.
Ze moest mij na het voeden weer alleen in mijn bedje in mijn kamertje leggen maar helaas hield ze mij op schoot tot de volgende voeding.
Ze had een postnatale depressie en ging soms een tijdje met ons allemaal naar haar thuisland in Friesland, dan bracht mijn vader ons weg met de auto of we gingen met de trein.
Ze sprak met ons niet haar eigen taal maar het Nederlands en ging veel met ons wandelen en we luisterden naar de radio, lazen boekjes en speelden in de tuin met een kleed. Ze werkte niet en had geen uitjes buiten de deur.
De geschiedenis herhaalt zich. Nu hebben mijn kinderen een sociaal emotionele cognitieve achterstand. Dat verklaart alles.

Wieke

Wieke

15-03-2017 om 00:43

vroege kinderopvang omstreden

Kinderopvang voor 2-3 jaar is omstreden.
En er zijn een hoop onderzoeken waaruit blijkt dat dit niet goed of niet optimaal is.
Geen reden om je schuldig te voelen als je je jonge kind wel naar kinderopvang brengt, om zelf te werken o.i.d.
Maar ook geen reden om te stimuleren/eisen dat kinderen voor de leeftijd van 3 jaar naar de kinderopvang gaan!!!

Bijv.:
https://www.kinderopvangtotaal.nl/kinderdagverblijven/actueel/2011/9/kinderopvang-slecht-voor-de-gezondheid-kind810083w/
http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/werk-prive-balans/hoe-schadelijk-de-crèche-voor-een-baby
http://www.natuurlijkouderschap.org/te-vroege-kinderopvang-schaadt-voor-het-leven/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.