Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
mimi

mimi

08-03-2013 om 14:39

Te dik kind en de ouders doen niks?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Cijfers tsjor

Tsjor, ik krijg door je post de indruk dat je nogal je best doet om de cijfers die ik gegeven heb te diskwalificeren. Maar als je dat wilt, zul je toch met een goede onderbouwing moeten komen.

Ten eerste, je fitnesscentrum: je geeft geen bron waar zij hun cijfers vandaan halen. Het is dus niet te controleren waar dit cijfer op slaat, of het een drukfout etc. is. Je geeft alleen dat het niet van een plek komt waar je onderwaardering zou verwachten. Wil ik best in meegaan. Het is echter ook geen plek waar ik hoogwaardig wetenchappelijk onderzoek zou verwachten. Of zowieso zelfs onderzoek. Dus nee, ik zie geen reden om aan dit cijfer meer geloof te hechten dan aan de cijfers die ik gegeven heb, met alle verwijzingen en achtergronden. Deze zijn namelijk wel afkomstig van deskundig onderzoek.

Ten tweede je link: Hiermee tracht je aan te geven dat er blijkbaar onenigheid is over obesitas en hoe dit te meten. Maar je zegt er niet bij dat deze link ook de BMI geeft. Je geeft me het gevoel dat je daarmee wilt zeggen dat die gegevens nergens op slaan. Je kijkt niet verder, wat is dan abdominaal overgewicht en waarom wordt daarnaar gekeken? Waarom er gekeken wordt naar abdominaal overgewicht is omdat je daarmee kijkt naar de hoeveelheid buikvet. En buikvet is de belangrijkste risicofactor voor type 2 diabetes.
http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/archief-6/tijdschriftartikel/03583/gevaarlijk-dik.htm

Maar inderdaad, BMI en andere cijfers zeggen niet alles. In The Men Who Made Us Fat werd de presentator door de scanner gehaald om nou eens echt nauwkeurig te kijken naar de hoeveelheid vet die hij had. Zijn BMI was keurig. Helaas voor hem, had hij dus wèl een grote hoeveelheid inwendig vet. De arts zei dat ze mensen zoals hij TOFFEES noemen. Thin on the outside, fat on the inside.
Je kunt dus keihard een gevaarlijke hoeveelheid vet in je lijf hebben terwijl je dat van buiten niet zou zeggen. Helaas gaat andersom niet op.

Samenvattend: we zijn massaal te dik, we worden massaal steeds dikker, en we kunnen dus verwachten dat de gezondheidsproblemen gerelateerd aan overgewicht de komende jaren enorm zullen toenemen.

(en voor de duidelijkheid, ik mag zelf ruim tien kg afvallen en ik weet precies hoe dat eraan gekomen is. Snoepen in tijden van chronisch slaapgebrek en zwangerschapskilo's die er niet meer afgegaan zijn. Ik ben nu heel langzaam en gestaag aan het afvallen, want ik heb geen zin in al die verhoogde gezondheidsrisico's.)

Even een brainwave: Als mensen die dik worden dat worden omdat ze veel effectiever omgaan met het opnemen van voedingsstoffen uit de darmen, dan zouden ze niet alleen te dik zijn van het vet en de suiker, maar ook nog eens blakend van gezondheid omdat ze ook alle vitaminen en mineralen zo efficiënt uit hun voeding halen. Mensen die (zeggen dat ze) ondanks een normale of zelfs grote voedselinname slank blijven zouden dan een dusdanig slechte spijsvertering hebben dat ze ook bloedarmoede en enzo zouden moeten hebben.

Ik denk net als Liora dat het een fors overgewicht niet kan verklaren. En dat je geen 140 weegt als je langdurig 1500 kcal of minder aan alleen groenten en magere eiwitbronnen eet. En mijn eigen matige overgewicht is: zie Sinilinds levenswijze. Precies zo.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2013 om 13:27

Herken ik sini

Ik zal nu ook wel wat mensen over me heen krijgen, maar ik denk dat dat ook met (gebrek aan) kennis te maken heeft. Ik heb letterlijk wel eens horen vertellen: frituren is gezond want in aardappels zit vitamine c. Dat die vitamines dan in een flinke laag vet zitten, was even niet overgekomen.

En daarnaast zal het ook wel een financieel iets zijn. Dikmakers zijn vaak goedkoper dan voedzaam doch mager voedsel.

Wikke

Wikke

17-03-2013 om 13:37

Ginny: vet

Ginny, vermoedelijk is het idee "vet is slecht", en in samenhang daarmee het toenemend gebruik van suiker(stroop), een belangrijke oorzaak van de obesitas-epidemie. Zie hierover andere discussies op dit forum, m.n. de inbreng van Mirjam Lavell, en de het boek "Manifest van een eter" van Michael Pollan. De VS zaten met een overschot aan mais, men is er toen maisstroop van gaan maken die in vrijwel elk product van de voedingsindustrie terecht kwam. Tegelijkertijd is de overheid het gebruik van vet gaan ontmoedigen. Dat valt samen met het begin van de gewichtstoename.

Dik/dun worden is vast een gecompliceerd proces, zonder een enkele oorzaak. Maar aannemelijk is dat de consumptie van goedkoop voorgefabriceerd voedsel een belangrijke factor is bij het dik worden.

mimi

mimi

17-03-2013 om 14:14

Het is gewoon heel erg moeilijk!

Ik denk dat het wel logisch is dat je er als lageropgeleide er gemiddeld meer last van hebt. Het is verschrikkelijk moeilijk en onduidelijk allemaal, het kost tijd en geld, en je hebt heel erg veel doorzettingsvermogen nodig. Wanneer je dus de aanleg hebt, en je zit in een omgeving waar er niet zoveel te kiezen is, dan kun je er bijna niet aan ontsnappen. Er zijn trouwens ook genoeg hoogopgeleide succesvolle mensen met hele sterke karakters die het ook niet lukt om slank te worden of blijven. Kijk maar naar de worstelingen van Oprah.

Gezond is niet duurder

Het is een mythe dat gezond eten duurder zou zijn dan ongezond eten. Een kilo aardappeld (onbewerkt) is natuurlijk altijd goedkoper dan een kilo friet of chips, daarvoor hoef je geen prof in de logica te zijn. Groenten en fruit uit het seizoen zijn in Nederland prima betaalbaar.

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2013 om 18:21

Siobo

Zak friet heb je hier al voor 69 ct. dat lukt niet met aardappelen, die zijn vrij duur momenteel... ik snap je punt maar je voorbeeld klopt niet.

P

P

17-03-2013 om 19:06

Precies fio

Je kunt echt goedkoper ongezond eten. Vis is bijv veel duurder dan vette vleessoorten. Fruit en groente is gewoon best duur.

En ga je buiten de deur eten dan is ongezond eten echt veel goedkoper. Gewoon omdat je niet op elke hoek van de straat een restaurantje hebt wat gewoon stamppot serveert ofzo. Nee, het zijn altijd de snackbars of restaurants die duur eten moeten serveren.

amk

amk

17-03-2013 om 19:29

Wel een mythe

van die ene zak van 5kg aardappels a 3euro kun je heel wat zakjes friet van 150 g a 70 ct maken.

Het is wel vaak een stuk meer werk om het zelf te doen.
Ook groente en fruit valt best te doen, je moet alleen zoeken. De Lidl heeft prima groenten en meestal heel erg goedkoop: 50 ct voor een kilo wortels is niet ongewoon. Fruit: ik heb gister op de markt 30 mandarijnen voor 3 euro gehaald. De aardbeien (wie bedenkt het in deze tijd) werden voor 2.50 per kilo aangeboden.
Volkorenbrood bij de AH 3 voor 2 euro!
Sorry, maar de McD is toch echt een stuk duurder.

Aardappels en friet

25 kilo aardappels kan je voor minder dan een tientje thuis laten bezorgen, ik wist niet dat je friet voor minder dan 50 ct de kilo kon krijgen... Seizoensgroente- en fruit zijn echt heel betaalbaar. Als je een beetje moeite doet, kan je echt goedkoop gezond eten. Het lekker klaarmaken kost alleen iets meer tijd.

amk

amk

17-03-2013 om 20:08

Column en blog

hier een leuke blog die het tegendeel aantoont: http://ashatenbroeke.nl/2013/01/19/wat-kost-eten-eigenlijk-deel-2/

En ook de blog van Teunie Luijk: Eenvoudig Leven op blogspot. Zij zijn met 10 personen thuis.

Bij beide bronnen de conclusie: het kan prima maar je moet er wel wat voor doen.

Fransien

Fransien

17-03-2013 om 20:15

Inbraakje siobo

Waar krijg jij 25 kilo aardappels lekker thuisbezorgd, dat lijkt mij ook wel wat!

Even zoeken

Gewoon op je plaatsnaam + aardappelen thuisbezorgd zoeken. Het is in deze wel een voordeel als je in een zo klein mogelijk gat woont... Als je op een andere manier goedkoop aan aardappelen, fruit en groente wil komen, kan je altijd zelf bij een boerenbedrijf langs gaan. Deze kan je makkelijk op het internet vinden. Thuisbezorgen doen ze denk ik niet als je in een grote stad woont...

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2013 om 22:01

Amk

De vergelijking met Mc Donalds maak ik niet, ik heb het niet over buitenshuis eten. Maar een varkenssaucijs is goedkoper dan biologische kip...
Wat betreft de patat, ik heb het over een kilozak, niet over zakjes van 150 gr....

Wikke

Wikke

17-03-2013 om 22:22

Asha ten broeke schrijft juist iets anders!

Asha ten Broeke toont juist aan dat het (bijna) onmogelijk, ofwel heel erg moeilijk, is om van een bijstandsuitkering te eten volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum:

http://www.trouw.nl/tr/nl/8367/Asha-ten-Broeke/article/detail/3083285/2011/12/20/Ongezond-eten-is-niet-alleen-een-keuze.dhtml

http://ashatenbroeke.nl/2011/12/22/wat-kost-eten-eigenlijk/

http://ashatenbroeke.nl/2013/01/19/wat-kost-eten-eigenlijk-deel-2/

"het is toch eigenlijk treurig dat gezond eten zoveel duurder is dan ongezond eten dat je het van een minimuminkomen nauwelijks wil lukken."

"Met weinig poen en een lage sociaal-economische klasse is het aanzienlijk makkelijker om dik te worden [dan mensen met veel geld uit een hoge klasse]."

"Goed nieuws! Het kan! Er zijn wel twee columnisten met een paar uur tijd voor nodig om dit uit te vogelen (en sowieso moet je goed kunnen lezen, vergelijken en rekenen – iets wat voor de anderhalf miljoen functioneel analfabeten die Nederland kent misschien uitdagend is), maar er bestaat een mogelijkheid**: wie de allergoedkoopste basisproducten en de allergoedkoopste aanbiedingen naast elkaar legt, en – voor de mensen die niet in Amsterdam o.i.d. wonen – in staat is om elke week vele tientallen kilometers te fietsen langs meer dan tien supermarkten en ook nog naar de markt te gaan kan voor minder dan 50 euro Voedingscentrumwaardig gezond eten."

" diverse mensen wezen me er op twitter op dat de aanbiedingen deze week niet bepaald representatief zijn voor de meeste andere weken in het jaar. In week 3 en 4 hebben supermarkten er namelijk een handje van om extra te stunten met de prijzen, met kortingen van 50% in plaats van de gebruikelijke 15%. De Hamsterweken van de AH zijn hier een voorbeeld van. In mijn berekening staan een aantal van die uitzonderlijk hoge kortingen: het rundergehakt, de kaas, de aardappels. Zonder die kortingen was de prijs aanzienlijk dichter bij de 50 euro gekomen, en misschien zelfs eroverheen gegaan. Wordt vast nog vervolgd."

"niet om een partypooper te zijn, maar laten we niet vergeten dat basics als koffie, thee, broodbeleg anders dan kaas en keukenkruiden niet bij de prijs inbegrepen zitten, dus echt lekker eten is er niet bij. Ook niet onbelangrijk: zoals ik ook in ‘Wat kost eten eigenlijk (versie 1)’ meldde is de grens van 50 euro een tikje arbitrair: wie in de bijstand zit met kleine kinderen die snel uit hun kleren groeien of in de schuldhulpverlening heeft aanzienlijk minder te besteden, eerder drie tientjes dan vijf. Zou ons voorbeeldgezin niet met z’n vieren maar met z’n vijven (of zessen, of zevenen…) zijn, dan zouden ze al niet meer rondkomen van die vijf tientjes. En zouden ze wonen in een gemeente waar uitkeringsgerechtigden verplicht moeten werken dan hebben ze geen tijd om naar al die supermarkten te fietsen en loopt het hele verhaal over gezond eten van een bijstandsuitkering alsnog in de soep."

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2013 om 23:14

Altijd grappig

Ik roep iets, een ander sputtert.

En dan komt er iemand met een volledige onderbouwing van wat ik zeg.

Bedankt Wikke, ik had het niet beter kunnen vertellen. Dit is precies wat ik bedoelde.

En verder komt daar natuurlijk ook nog wel wat kennis bij kijken. En goede wil. Vaak is het dan toch veel handiger en makkelijker om wel te gaan voor macaroni met kaas, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Of van die ingeblikte chili con carne, of nog maar eens een ander voorbeeld te noemen.

Wikke

Wikke

18-03-2013 om 00:31

Dagelijkse beweging

In het NRC verscheen vorige week of zo een artikel over het belang van dagelijks gewoon bewegen, ofwel "slenteren" (wandelen, winkelen, huishoudelijk werk, etc.). Sporten zou niet gezond zijn, gezond is juist dat "slenteren".

Ander onderzoek van een paar jaar geleden (bron vergeten) liet juist zien dat mensen uit de sociaal-economische klasse meer bewegen omdat ze in buurten wonen met een aantrekkelijkere omgeving, met winkels op loopafstand, etc. Je gaat daar voor je plezier een ommetje maken, even een boodschapje halen, etc. Precies dat belangrijke "slenteren" dus.

Je kunt daar nog verder op doordenken.

De hogere s-e klasse fietst meer. Kan dichter bij het werk gaan wonen, en dus naar het werk fietsen of lopen. Of naar die leuke winkeltjes in de buurt fietsen, theaters, café's. Maar ook omdat het "normaler" is voor deze mensen om te fietsen.

De hogere s-e klasse woont in grotere huizen. Ze hebben vaker een tuin. Ze lopen dus in hun eigen woning meer (trap op trap af).

En ze hebben het geld en de instelling/achtergrond/kennis om te kiezen uit een keur van leuke sporten, yoga, dansles, golf, paardrijden, etc. De keuze is groter als je meer geld hebt.

Ook is het makkelijker om naar "buiten" te gaan met auto of ov om te wandelen, of lekkere fietstochten te maken met een goede luxe fiets.

Ze hebben geld (en kennis/instelling/achtergrond) om fijne outdoor-kleding aan te schaffen, zodat ze niet koud worden, niet te warm, niet nat van regen of zweet.

Ze hebben meer geld voor uitstapjes, iets met gezin of vrienden te ondernemen (= slenteren).

Nou ja, zo is er vast nog wel meer te bedenken...

Vermoedelijk zijn het juist de dagelijkse, kleine. moeilijk meetbare gewoontes die het verschil maken, en niet het aantal uur sport per week.

Wikke

Wikke

18-03-2013 om 00:37

Invloed sociale omgeving

De invloed van de sociale omgeving zorgt misschien ook voor een vicieuze cirkel.

Als iedereen in je directe omgeving, waarmee je je identificeert, dik is, waarom zou je zelf dan proberen om niet dik te zijn?

Andersom, hoogopgeleiden schamen zich misschien eerder voor overgewicht, zijn gesteld op de status waar slank zijn bij hoort (met mooie kleren), en zullen dus eerder proberen te zorgen om slank/niet te dik te zijn/blijven/worden. En je "hoort" gezond te eten, te sporten, etc. Vrienden vragen je mee om te tennissen, te golven, in een goed restaurant te eten... En als de meesten in de omgeving slank zijn, dan vind je je zelf eerder te dik en ben je geneigd daar wat aan te gaan doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2013 om 01:21

Ervaringsdeskundige

10 jaar geleden moesten wij het een periode van 45/50 euro per week doen met 2 volwassenen, 2 jonge kinderen en 5 katten. Ik kan je vertellen dat dat niet zo eenvoudig is. Dan geldt de regel op = op. We kochten een keer in de week fruit. Op = op, dus niet elke dag fruit, groente uit blik bleek het meest voordelig te zijn. We weten dat ook groente uit blik niet ongezond is, dus dat vonden we niet zo erg. Sperziebonen uit blik dus en niet vers. Goedkope rijst, macaroni een aardappelen. Alleen vlees uit de reclame. We leerden naar de onderste planken van de schappen te kijken en haalden onze boodschappen vooral bij Aldi en Lidl. Omdat wij een weekbudget kregen, konden we niet hamsteren met aanbiedingen. Dus was de kip in de aanbieding, dan kon dat maar voor een keer en niet voor de hele maand, want dat kon natuurlijk niet van dat weekbudget. En als de shampoo in een drie-verpakking aangeboden werd... jammer dan, ook dat kon niet van dat weekbudget. Dus als je te maken hebt met een vast weekbudget heb je de pech dat je amper op aanbiedingen kunt ingaan, omdat dat jammer genoeg te veel kost. Achteraf vraag ik me echt wel eens af hoe we het voor elkaar hebben gekregen. Ik weet nog wel dat het een kwestie van keuzes maken was. De kinderen moesten er zo min mogelijk last van hebben, dus er was wel een koekje en een snoepje, maar ook daar op = op. Elke vrijdag patatdag. Pannenkoeken zijn ook niet duur.
De enige van ons gezin die met overgewicht te kampen heeft, ben ik. Dat was in die periode niet anders.

Ik kan me dus voorstellen dat er mensen zijn die met weinig geld niet elke dag het meest verantwoorde eten op tafel kunnen zetten, maar op den duur kan het een sport worden om het zo goed mogelijk te laten slagen, als je je best daarvoor wilt doen tenminste.
Ik schreef dat ik de enige van ons gezin ben die met overgewicht te kampen heeft. Daar probeer ik nu iets aan te doen. En ik constateer dat afvallen geen goedkope bezigheid is. Afvallen als je amper rond kunt komen, is een haast onmogelijke opgave volgens mij. Verstandig afvallen mag dan misschien bestaan uit minder van alles eten, maar dat eten moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen: minder en verstandige vetten, vezelrijk, 2 stuks fruit per dag, enz. In de bijstand is dat niet tot amper op te brengen. Ben je (of je kind) tijdens een bijstandsperiode te dik, zie dat dan maar eens aan te pakken. Dat is niet eenvoudig.

Ook ervaringsdeskundig

In mijn studententijd heb ik aan topsport gedaan, en had ik niets te makken. Reken maar dat het lukte gezond en gevarieerd te eten, ik zou al die uren training echt niet door slecht voedsel ongedaan hebben willen maken...
De vergelijking van Asha ten Broeke is vals, maar dat hadden jullie denk ik ook wel door. Ze vergelijkt een dieet dat alleen uit patat en frikandellen bestaat met een volledig gezond dieet, dat ook nog eens uit dure voedingsmiddelen bestaat, die helemaal niet dagelijks nodig zijn. Eerlijk zou zijn patat alleen met aardappelen te vergelijken, bijvoorbeeld, en dan ben je iig niet duurder uit. Tenslotte kun je er een sport van maken om excuses voor het eten van ongezond voedsel en overgewicht te bedenken (Wikke, mensen uit een hogere sociaal-economische klasse hebben vaker een vaatwasmachine en zijn dus dikker, omdat ze niet zelf afwassen, om je redenering te volgen), je kunt er een sport van maken voor weinig toch gezond te eten of je bent gewoon tevreden met hoe je het doet en hoeft verder nergens energie in te steken!

Relithe

Relithe

18-03-2013 om 11:30

Vriendinnetje

Van mijn dochter is ook te dik en die ouders hebben geen benul van gezonde voeding, denken ook dat patat best kan omdat het van aardappelen gemaakt is... De kinderen eten daar elke dag na schooltijd een bak chips en er wordt amper gekookt want dat kunnen ze niet! Ik zeg er maar niets van want het is niet aan mij vind ik maar ik ben wel stomverbaasd over zoveel domheid. En als je dan op foto's ziet hoe het meisje er vroeger uitzag dan snijdt dat door je ziel.. Echt jammer maar wat moet je er mee.
Is alleen jammer dat mijn dochter nu ook thuis elke dag chips wil, wat hier alleen in het weekend mag

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mix

mix

18-03-2013 om 12:04

Onwetendheid/domheid en ontopic

zijn toch wel verschillende dingen.
Gelukkig hier meestens perfecte ouders, bravo!
En al was je het niet, dan zou je het natuurlijk nooit toegeven hier.

Ik vind het wel vreemd om te zien hoe andere ouders afgefakkeld worden en dan heel snel erbij te vermelden dat je het zelf natuurlijk wél goed doet. We zijn soms ook net kinderen.

Ik zou zeggen wat ze wel eens tegen de politie zeggen: hou je bezig met echte boeven vangen. En dan liefst die van jezelf.

Ontopic: Mijn buurman heeft een mooi stel meiden. Twee ervan zijn aan de stevige kant, de andere 2 nog jong en gemiddeld van postuur.
Oudste(10) gaat richting ontwikkeling van het lichaam en dan worden ze vaak wat stevig.
Ik zie ook dat de buurvrouw dan niet zo groot is, maar buurman is extreem lang (niet dik, niet mager).
Ik heb uiteraard, in tegenstelling tot velen hier, geen idee wat er daar op tafel komt, wat ze tussendoor krijgen. Hoe weet iedereen dat toch?
Wel weet ik, doordat ik het met eigen ogen zag, dat er in de naaste familie daar geen mensen zijn met (zwaar)overgewicht. Wel lange mensen met normaal gevuld lichaam, niet mager, niet dik.
Geen oordeel van mij over de dochters, wie weet schieten ze tot 1.80m omhoog en dan hebben ze dat extra beetje verzamelde vet hard nodig. Dit zoals bij een neef van mij die in 1 jaar tijd 25 cm groeide en al zijn stevigheid nodig had om mee te rekken. Dat laatste heb ik vaker gezien bij kinderen in mijn omgeving.

Wikke

Wikke

18-03-2013 om 12:21

Siobo: eigen schuld dikke bult!

O.k. Siobo, dan is het gewoon "eigen schuld, dikke bult". Lekker simpel. Er hoeven geen oorzaken gezocht te worden. Lekker makkelijk.

Wikke

Wikke

18-03-2013 om 12:27

Het experiment van asha ten broeke

Het experiment van Asha ten Broeke vergelijk inderdaad geen aardappels met patat of zo. Haar uitgangspunt waren de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Nou kun je kritiek hebben op het Voedingscentrum, terecht wat mij betreft. Maar Ashe ten Broeke zocht kennelijk een objectief, algemeen geaccepteerd criterium voor een gezond menu, en dan is het logisch dat je bij het Voedingscentrum terecht komt.

O, en met alleen aardappels i.p.v. patat ben je er echt niet hoor. Een goede, volwaardige voeding behelst echt meer.

En belachelijk dat je jezelf in je studentijd vergelijkt met een gezin in de bijstand of schuldsanering.

krin

krin

18-03-2013 om 12:45

Die vergelijking

Wat is daar mis mee? De overeenkomst is duidelijk: weinig geld om van te leven.
Een van de beste (niet beroeps-)kokkinnen die ik ken, heeft haar liefde en talent voor koken ontwikkeld in een arme periode. Daar word je inventief van, als je ondanks geldgebrek toch lekker en gevarieerd wilt eten.

Wikke

Ik vind het vervelend dat je me woorden in de mond legt. Misschien snap je de kritiek op het onderzoek beter als je de reacties op de column van Asha ten Broeke leest, daar wordt goed uitgelegd waarom de opzet niet deugt. Ik ben zeker ginteresseerd in oorzaken van zwaarlijvigheid. Het is echter inmiddels wel duidelijk dat de belangrijkste, meest voorkomende oorzaak een ongezond voedingspatroon icm weinig lichaamsbeweging is. Een beetje primitief om in reactie op dit uitgangspunt de boodschapper neer te schieten... En waarom is mijn ervaring minder waard dan die van een ander? Mag je hier alleen maar onder bepaalde voorwaarden reageren? En in reactie op Mix, ik zou niet weten waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik bepaalde zaken als ouder goed aanpak, zonder eerst mijn doopceel te lichten, daar zijn immers weer andere draadjes voor.

mix

mix

18-03-2013 om 14:21

Siobo

ik reageerde eigenlijk niet eens op jou (persoonlijk), maar wat me opvalt in dit soort draadjes is dat mensen zeggen: bij mij is het zo, dus bij jou moet het ook zo kunnen zijn. Ik doe het goed, dus jij doet het fout. Ik ben slim, dus is de ander (die het anders doet) dom.
De grandioze adviezen komen vaak van mensen die nog nooit een obese zijn geweest. Als het hen nooit is overkomen, dan moet het bij de ander wel vreselijk fout zijn gegaan.

Op die denkwijze reageer ik. Tussen zwart en wit zitten nog ontelbare tinten grijs.

Ik bezoek regelmatig artsen waarvan de ene niet afweet van de ene aandoening en omgekeerd. Hoe vaak ik niet heb gehoord én van mensen in mijn omgeving, dat ik er wel van alles in zou proppen en daarom ben aangekomen. Als ik mijn eetpatroon voorleg aan een dietiste, dan eet ik te weinig. Eet ik meer, dan kom ik echter aan. Dankzij medicatie die ik levenslang moet slikken. Advies? Ga je toch lekker nog minder eten.
Als ik dan eens pizza eet in het bijzijn van zo'n snotklep, dan is het: tja, als je altijd ongezond eet...
Ik heb zelden visite, ik eet zo goed als nooit in het openbaar. Wat denken die mensen van mijn situatie te weten? Vooroordelen. En daar word ik zo gruwelijk moe van en ik heb zo'n beschadigd zelfbeeld plus in het verleden een eetstoornis opgelopen door dat soort bijdehandjes die alles weten en overal verstand van hebben, dat ik daarom zoiets heb: laat dat kind met rust en maak je lekker dik om jezelf. Van mij mag iemand roepen hoe goed ie het doet. Maar dat dat zo vaak gezegd wordt in combinatie met hoe fout de ander het dus doet, dat schiet bij mij echt vreselijk fout.

Mix

Natuurlijk zijn er heel veel tinten grijs, en wordt ieder individu te kort gedaan met het opsommen van algemeenheden. Dat is moeilijk aan zo een discussie: ik heb het gevoelloos (voel als niet-ervaringsdeskundige weinig emotie bij dit onderwerp, idd lekker makkelijk...) over 'statistieken', terwijl jij er midden inzit. Voor de duidelijkheid: ook bij iemand die wel aan het stereotype beeld van obesitaspatient voldoet denk ik echt niet 'eigen schuld, dikke bult'. Was de wereld maar zo simpel... Die opmerkingen over gezond eten bedoel ik ook niet rot, ik wil alleen mijn zienswijze / ervaring delen. Wat mij stoort (in het algemeen) is dat het soms lijkt dat je eerst al je tekortkomingen moet opsommen, voordat je "goede raad" mag geven of commentaar mag hebben op een andere situatie. Dat vindt ik jammer. Ik voel me zelf al schuldig genoeg (net als alle moeders die ik ken overigens) over alle dingen die ik beter zou kunnen doen. Dan is het wel eens (te?) fijn om je te realiseren dat er ook onderdelen van je ouderschap goed lopen.

Pluk53

Pluk53

18-03-2013 om 16:45

Mix, uitzonderingen

Mix, je hebt je strijd al vaker toegelicht. Alle respect daarvoor.
Maar, hoe groot is de groep van de obese medemens denk je die "er niets aan kan doen" (en van de lucht obese geworden is). Zoals hier al een aantal keren gememoreerd: de sociale context bepaalt heel wat. Als een hele soicale groep dikker wordt, dan ga je met de stroom mee. Geen reden om te veranderen, om de moeite/inspanning te leveren om van het groepsgedrag af te wijken.
Maar ging jij je niet orienteren op een GB?

mix

mix

18-03-2013 om 18:25

Pluk53

nee dat was een andere forummer, ik zou daar niet voor in aanmerking komen/dat zelf willen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.