mimi
08-03-2013 om 14:39
Te dik kind en de ouders doen niks?
Een vriendin van mijn dochter van 6 is mollig. Van de week kwam ze spelen. Ik haalde de beide meisjes lopend uit school. Het is ongeveer anderhalve kilometer naar ons huis. Het vriendinnetje kon na 20 meter rennen niet meer. Ze wilde onderweg steeds zitten om te rusten, om de 50 meter alsof ze een oud omaatje was. We wandelden gewoon rustig. Het was zo zielig.
Ze at ook bij ons, maar ze liet haar brood staan en vroeg om de haverklap om lekkers. Ze zij ook dat ze thuis altijd zoveel snoep mocht als ze maar wil. En ik vroeg er niet eens naar. Ze zei letterlijk: "ik ben gewend om vaak snoep te eten, anders voel ik me niet fijn".
Ik snap dat niet. Waarom doen die ouders niks? Dat kind gaat kapot. Hoe kan ik haar moeder op een niet vervelende manier ertoe brengen er wat aan te doen? Haar ouders zijn zelf allebei ook erg dik.
Wikke
21-03-2013 om 01:34
Bakken in olie
Hoi Kaaskopje,
Een goede olie om in te bakken en frituren is rijstolie (rice bran oil, zeer geprezen, gewoon in de supermarkt te koop). Bakken en frituren (bijv. zelfgemaakte patat van zelfgesneden aardappels) in rijstolie schijnt heel gezond te zijn. En het bakt ook goed.
Interessant die Blue Zones. Moeilijk meetbare factoren zoals sociale verbanden en dagelijkse veelvuldige matige beweging blijken zeer belangrijk te zijn!
Wikke
21-03-2013 om 01:47
Grote belangen
"Je zou toch zeggen dat als bekend is dat vaste bak- en braadproducten ongezonder zijn dan vloeibare, de vaste uit de handel gehaald moeten worden. De voedselindustrie is onderhevig aan wisselende inzichten, waardoor ik niet weet of ik ze heel erg moet aanrekenen soms op het foute spoor te zitten."
Kaaskopje, dan ga je toch wel erg uit van het goede in de mens en in de maatschappij... (Er zijn toch een hoop ongezonde dingen te koop?) Lees dit artikel eens:
Of dat boek van Michael Pollan dat ik noemde.
Er zijn hele grote belangen in het spel. En dan hoeft het echt niet persoonlijke kwade wil te zijn, maar afweging van allerlei belangen. En ook "wishful science": zo graag iets goeds willen ontdekken, dat tegenstrijdige zaken niet gezien of onderzocht worden. Veel onderzoek wordt betaald door de voedingsindustrie.
Ik volgde laatst een cursus over "geld zoeken voor goede doelen". Daar werd de deal van de Hartstichting met Becel als een economisch zeer slimme deal genoemd (Hartstichting krijgt betaald voor plaatsing van het logo op Becel). Het gaat om veel geld en grote belangen.
liora
21-03-2013 om 14:39
Hoi DC,
Dat is wel zo maar voor een kind is het misschien nog wel erger om dik te zijn dan voor een volwassene. Kinderen zijn echt keihard tegen elkaar en daarnaast is het een leeftijd waarop er nog zoveel wordt buiten gespeeld en gesport, en als je dan niet mee kunt komen is dat heel erg.
Dikke kinderen voelen zich ook vaker eenzaam. Ik vind dat toch wel heel erg zielig.
Liora
Kaaskopje
21-03-2013 om 16:43
Wikke
Haha, ja dat ben ik... vah het goede van de mens uitgaan
Ik ben niet zo naïef als lijkt misschien hoor. Ik weet dat er heel wat gaande is in de voedselindustrie. Maar de wetenschap moet zichzelf ook keer op keer corrigeren door verschillende inzichten. Die 'doortrapte' voedselindustrie en die zichzelf steeds corrigerende wetenschappers maken het dus wel ingewikkeld.
Wat de Hartstichting betreft hebben ze zichzelf inderdaad aan Becel verbonden, maar in de algemene informatie over wat een verstandige leefstijl is wordt dat niet prominent naar voren geschoven. Alles wat vloeibaar is is beter dan margarine uit een pakje. Ook roomboter is beter dan margarine uit een pakje. En aangezien het aanbod van vloeibaar verder rijkt dan Becel, kun je gewoon je eigen keuzes maken.
dc
21-03-2013 om 17:15
Liora kip of ei
Ik weet nog dat we een paar "dikke" kinderen in onze klas hadden op de basisschool. Ze deden gewoon mee met de rest, en ik kan me niet herinneren dat ze ooit gepest of buitengesloten zijn geweest.
Is het niet zo dat alle druk op het dun zijn het nu juist zo'n issue maakt?