Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Sire campagne over jongens

Ik zag net op het nieuws http://www.laatjijjouwjongengenoegjongenzijn.nl/ dat Sire een campagne heeft over jongens. Hier een link naar het spotje:

Jongens moeten echte jongens kunnen zijn. Risico's nemen, druk zijn. Ouders moeten ze meer jongensachtige dingen laten doen, want anders worden ze geremd in hun ontwikkeling en gaan onderpresteren op school. Hup, het bos in met een mes en een aansteker.

Nou geloof ik best dat een hoop ouders tegenwoordig wat te beschermend zijn of geen zin hebben in druk en wild gedrag. En dat lekker ontdekken, uitrazen en risico's nemen hartstikke gezond is en je je kind niet zonder schrammen en bulten groot moet willen krijgen door ze binnen te houden en uitsluitend met goedgekeurd, leeftijdsadequaat speelgoed te laten spelen.

Maar hallo: geldt bovenstaande niet net zo goed voor meisjes? Is het voor hen niet ook goed om te rauzen en bouwen, rennen en klimmen, ontdekken en verdwalen?

En is een jongen pas een echte jongen als hij onder de modder thuis komt en in het park wat takken van een boom heeft gerukt?

skik


Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2017 om 11:38

Je bent me nét voor

Ik had net de link van Pauw gekopieerd:
https://pauw.vara.nl/nieuws/jongens-kunnen-geen-jongens-meer-zijn

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-07-2017 om 12:39

Laat jij jouw kind genoeg kind zijn

Keerzijde hiervan is dat je je dochter genoeg meisje moet laten zijn? Keurig een boekje lezen en zorgen dat heur kleedje niet vies wordt? Misschien kan ik niet oordelen omdat ik geen zonen heb maar ik vind dat alle kinderen ruimte moeten hebben om dingen te proberen en ontdekken. Vuil worden is heel gewoon, maar van mij geen gezeur, etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2017 om 13:07

In de verdediging

Veel ouders schieten in de verdediging en verontwaardiging door dit soort berichten en nu dus campagne. Wij hebben ook alleen dochters kunnen zien opgroeien en opvoeden, maar ik snap wel wat men bedoelt. Ik weet (helaas) niet of ik een goede jongensmoeder geweest zou zijn, maar dan is het handig als er iemand in beeld is die dat een beetje kan bijstellen. En ja, dat gaat voor meisjes ook op, maar ik denk dat het voor jongens méér opgaat. Daarom is het ook beter als er meer mannelijke onderwijzers komen, volgens wat ik er al jaren over hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2017 om 13:09

Phryne

Het is toch geen oproep om weer terug naar de jaren '50 te gaan?

Dat vind ik wel Kaaskopje

Ja, het is een oproep om terug te gaan naar de stereotypen uit de jaren 50. Erger nog: het appelleert ook nog aan de gedachte dat je met opvoeding van jongens meisjes, mietjes, homo's zou kunnen maken.
Er is niks 'jongens' aan druk of impulsief en noem maar op. Dergelijk gedrag komt ook, en ik durf te wedden net zo vaak, voor bij meisjes.

Ja er is een probleem: kinderen die druk of impulsief of creatief of noem maar op zijn, jongens én meisjes, hebben en krijgen daarvoor minder ruimte.

Nou ja, behalve virtueel. Achter het beeldscherm. Daar kan juist weer meer dan vroeger.

Li

Li

25-07-2017 om 14:22

vroeger

was mijn moeder ook niet blij als ik met een kapotte knie thuis kwam, want dan moest zij het gat in mijn maillot mazen. Geld voor een nieuwe hadden we niet zomaar en we waren daarin zeker niet de enigen.

Ik denk dus dat er vroeger meer gezeurd werd over dit soort dingen dan nu, omdat nu de goedkope spullen uit China bijna worden weggegeven. Zowel het probleem als de oplossing zitten vooral in de hoofden van de opiniemakers. Kinderen trekken zich nergens wat van aan. Alleen wordt er tegenwoordig net iets minder idioot gereageerd als een meisje mee wil voetballen. Al kan dat nog best beter, vind ik. Laten we daar dus op focussen.

Li

Li

25-07-2017 om 14:27

school

Op school is er wel een probleem en dat treft vooral kinderen die bepaalde vaardigheden later ontwikkelen. Gemiddeld gezien zijn dat vaker jongens. Wij delen kinderen veel te vroeg in op capaciteiten die velen nog niet hebben.

Maar laten we dat dan veranderen in plaats van te eisen dat jongens pas thuis mogen komen als ze eerst even door de modder gerold hebben. Dat is inderdaad een non-issue. Kinderen die willen rollen zullen echt wel rollen en kinderen die dat niet willen doen dat niet. Net als vroeger.

aaargh

Mijn gebit heeft ernstig te lijden van al het tandenknarsen dat dit soort onzin bij mij uitlokt. Ik heb twee kinderen, een zoon van 11 en een dochter van 8. Wie is de grootste wildebras, degene met de beste grofmotorische vaardigheden, de durfal die al op driejarige leeftijd bovenop een hek van ruim 2,5 meter was geklommen? Inderdaad, dochterlief.

En wat zegt dit soort campagnes tegen mijn zoon? Is hij geen echte jongen omdat hij niet zo erg de neiging heeft uit te razen? Omdat hij minder hoog klimt? Hij houdt ook al niet van voetballen trouwens. Wel van bankhangen met een schermpje voor zijn neus.

Ik ben altijd nogal simplistisch geweest bij mijn kinderen. Die oudste heeft een piemeltje dus ik ben er altijd maar vanuit gegaan dat hij een jongen was, en die jongste heeft geen piemeltje dus die noem ik mijn dochter. Maar ze voldoen op een aantal in het oog springende punten niet aan het stereotype plaatje. Zoon bijvoorbeeld is vanaf het vroegste begin enorm taalvaardig, is lief en sociaal, streeft naar hoge cijfers en is in de klas een enorme braverik. Leerkrachten willen wel een klas vol van zulke kinderen. Hij presteert ook niet onder. Hebben wij niets aan hoeven doen, aard van het beestje. Desondanks altijd gedacht dat hij een echt jongetje was, want ja, dat piemeltje hè? Het zit ook vast, ik bedoel, het is niet nep ofzo. Ook bij dochter nooit aan haar sexe getwijfeld ondanks haar meer prikkelzoekende gedrag, haar neiging tot het uit elkaar pulken van dingen en haar geklim. Maar kennelijk zit ik ernaast...

En natuurlijk roept de Siremeneer dat het allemaal niet zo bedoeld is en dat hij ook wel weet dat het genuanceerder ligt, maar aan nuance draagt zo'n campagne bepaald niet bij.

Overigens, van het onderwijsfront: de klas van dochter heeft het hele jaar een juf en een meester naast elkaar gehad, waarbij de eerste meester halverwege het jaar door een sexegenoot werd opgevolgd. Ik heb werkelijk geen minuut de indruk gehad dat de jongens in de klas vrijer werden gelaten en meer ruimte kregen van de meester dan van de juf. Sterker nog, bij de eerste meester zaten een aantal jongens semi-permanent bij de directeur (v), terwijl de juf er kennelijk beter in slaagde de boel draaiende te houden. Dus dat hele idee dat mannelijke leerkrachten jongens meer ruimte geven dan vrouwelijke - kweenie. Op onze basisschool zie ik daar vooralsnog geen snipper bewijs van. Maar misschien komt het wel omdat de jongens in kwestie niet wit zijn:
http://ashatenbroeke.nl/2017/06/04/laat-jongens-uitrazen-dat-geldt-alleen-voor-witte-jongens/

Heeft iemand ondertussen het nieuwste boek van Cordelia Fine al gelezen?

Groeten,

Temet

Li

Li

25-07-2017 om 14:43

nog een probleem

Er zijn nauwelijks plekken over om te ravotten. Vroeger ging je lekker je gang op een bouwplaats of zo, die zijn nu helemaal afgeschermd. Op het platteland krijgen kinderen vaak ook niet meer vrijheid, omdat er op de pittoreske plattelandweggetjes enorm gescheurd wordt.

Wat kinderen nodig hebben is meer ruimte en minder inperking. Denken dat je aan hun behoeften tegemoet komt door het plaatsen van een suf klimrek is een belediging voor het inventieve kinderbrein. En dat heeft niets met geslacht te maken.

skik

skik

25-07-2017 om 15:13 Topicstarter

Echte jongens

Mijn zoons zijn ook geen stereotype jongens. Die ene al helemaal niet. Wil niks met een bal te maken hebben, houdt niet van bewegen, competitie, is niet naar buiten te schoppen en heeft zelf weinig op met drukke kinderen. Die andere zit tenminste nog op een sport, maar is verder ook bepaald geen joch als in het spotje. Wat is de boodschap aan hen inderdaad, dat zij geen echt jongens zijn?

Mijn dochters zijn wel redelijk stereotype meiden. Ook prima.

Zoals ik al had verwacht vindt Asha ten Broeke er wel wat van, op Twitter. En Ouders Online gelukkig ook. Namelijk dat dit spotje beter op alle kinderen gericht zou moeten zijn.

skik

Jackie

Jackie

25-07-2017 om 15:48

kromme tenen

Volgens dit spotje was ik vroeger een jongetje. Ergens zal die piemel er dan vast afgegroeid zijn?

Ben het helemaal eens met Temet. Dikke 'aargh' dus.

Dees

Dees

25-07-2017 om 15:57

begrijp hem wel

pff een kind laat zelf wel merken wat het wil.

Overigens begrijp ik het wel hoor. Ik kan me nog herinnerren dat zoonlief samen met een vriendinnetje in de speeltuin een mooi modderstroompje vond. Het was mooi weer niet te koud maar wel lange broeken weer, onze wasmachines waren niet stuk, dus geen probleem dat de beide kinders heerlijk aan het "modderen" waren. Tja en dan sta je daar dus een beetje naar te kijken en geniet je van 2 enthousiaste koppies die staan te springen en te doen in die modder, en dan kijk je eens wat beter rond, al die afkeurende gezichten van andere ouders en kinderen die weggehouden werden van datzelfde zeer aanlokkende stroompje.

Tja ik begrijp de siremeneer wel.

skik

skik

25-07-2017 om 16:07 Topicstarter

Dees

"Tja ik begrijp de siremeneer wel." Of Siremevrouw...

skik

Hormonen

Ik denk dat in ieder jongetje wel een jongetje zit. Het komt tot uiting als ze in de gelegenheid komen.. Zo kon ik tijdens een verjaardagfeestje genieten van de getoonde durf van gewoonlijk rustige jongetjes, wanneer ze van een steile lange tokkelbaan naar beneden gleden. Om daarna op een zelfgemaakte vlot een sloot over te varen en alsnog in het water belandden. De tijden van Hielke en Sytze kwamen voorbij.

Zo anders van gedrag dan het stil in de schoolbanken zitten.
De schoolpleinen zijn ook te klein, een verdwaalde bal kan worden ingeleverd vanwege klagende omwonenden. Speelkwartier is om uit te razen. Alleen gaat dit wat moeilijk wanneer het plein de afmeting heeft van een postzegel.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2017 om 17:04

Miriam

Erger nog: het appelleert ook nog aan de gedachte dat je met opvoeding van jongens meisjes, mietjes, homo's zou kunnen maken.===

Miriam, eerlijk, het is geen seconde bij mij opgekomen. Bot gezegd vind ik mensen die dat denken achterlijk. Die accepteren nog steeds niet dat homo's niet zo worden, maar zo zijn.

Er wordt ook gezegd dat statistisch gezien veel meer jongens dan meisjes adhd hebben. Waar zou hem dat dan in zitten als we het idee loslaten dat jongens meer dan meisjes de kans tot rauwdouwen moeten krijgen?

Stickertje

Stickertje

25-07-2017 om 17:17

onderwijs moet anders

Op de basisschool waar mijn kinderen zaten was een juf die perfect doorhad dat je de meeste jongens en ook veel meisjes geen plezier deed met een hele dag stil in de klas zitten.
Een onrustig groepje kreeg af en toe de opdracht: Hup groep A effe een rondje om de school, wie het eerste terug is. En zonder jas rende het groepje een rondje. Daarna zaten ze weer een poosje rustig en oplettend aan de tafeltjes. Een jongetje in de klas (diagnose ADHD) mocht wat vaker effe rennen.
Tot de juf een officiële waarschuwing kreeg van de onderwijs inspectie. Er moest ingevuld worden welk onderwijskundig doel dat rennen had, wat daarvan geleerd werd en dan voor ieder kind apart ongeveer.
Dat werd voor de juf teveel extra werk, ze doet het dus niet meer. Heel jammer voor de kinderen die dat echt nodig hebben dat rennen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-07-2017 om 17:22

Vreemd toch

Kennelijk zijn er ouders, leerkrachten of omwonenden die druk gedrag en onderzoeksdrang willen kanaliseren of uitbannen, maar toch wordt dit soort 'mannelijk' gedrag wel als aantrekkelijker gezien dan 'vrouwelijk' (rustig en beschaafd) gedrag. Een tomboy is iets om trots op te zijn, maar jongens met poppenwagens of strijkkralen vinden we vooral leuk als het niet je eigen zoon is. En vechten als een meisje betekent voor de meeste mensen niet dat het er heel woest aan toe gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2017 om 17:22

Flanagan

Wij wonen direct naast een school en meteen bij aanvang werd gesteld dat je als buur van een school geen moeite moest hebben met verdwaalde ballen. Wat ik wel grappig vind, is dat veel kinderen heel netjes komen aanbellen met de opmerking 'mijn bal ligt in de tuin, mag ik 'm pakken?' De afstand naar de bal is ongeveer net zover als naar de voordeur. Maar omdat ze het vragen blijft het ook 'leuk'. Wij wonen in een erg jongensvriendelijke (en uiteraard ook meisjesvriendelijke) omgeving. Zelfs jongens die al mannen zijn geworden komen met hun auto naar ons toe (nou ja, vlakbij ons) om te voetballen of te chillen. Ook om te dealen vrees ik, maar dat is weer een ander verhaal. Iets verderop staat een ramp, meisjes zijn daar zeldzaam. Het is een jongensplek. Over het algemeen kijken ze je weg als je het waagt over hun terrein over te steken, jong zijn is een serieuze bezigheid, daar hebben ze geen pottenkijkers bij nodig. Er is ook een veldje waar gevoetbald kan worden, iets compacter dan vlak naast ons. Ik besef ook dat we in dat opzicht bevoorrecht zijn ten opzichte van kinderen die op moeten groeien met minder.

Broodje aap

Stickertje "Tot de juf een officiële waarschuwing kreeg van de onderwijs inspectie. Er moest ingevuld worden welk onderwijskundig doel dat rennen had, wat daarvan geleerd werd en dan voor ieder kind apart ongeveer."
Dat is werkelijk een broodje aap verhaal.
Waar de inspectie op controleert, als de inspectie al langs komt op scholen (en dat is hoogstzelden), wordt vooraf algemeen bekendgemaakt. Kijk eens hier https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen Kun je het allemaal vinden.

Inspecteurs van het onderwijs spreken individuele leerkrachten niet aan op hun individuele lesonderdelen.

Als het al waar is dat deze leerkracht heeft gehoord dat ze dit niet meer zo mag doen, dan is haar dat niet door de Inspectie opgedragen, maar door een jaloerse leerkracht of zure directie die zich achter de inspectie heeft verscholen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2017 om 17:45

Stickertje

Tot de juf een officiële waarschuwing kreeg van de onderwijs inspectie. Er moest ingevuld worden welk onderwijskundig doel dat rennen had, wat daarvan geleerd werd en dan voor ieder kind apart ongeveer.===

Bezopen. Dat is nu precies waar heel veel leraren tegenaan lopen op allerlei fronten. Rondjes rennen hoort bij gym/sporten. En dat doe je uiteraard alleen als dat in het programma als gym/sport staat aangegeven... Je zou toch eens spontaan iets doen... Bij een VO-school in mijn omgeving laat de gymleraar de leerlingen graag rennen. Soms met de stopwatch erbij, maar vaak ook niet en dan is het meer sjokken dan rennen .

Stickertje

Stickertje

25-07-2017 om 18:13

misschien broodje aap

Maar dat is wat ze mij vertelde. Ik ging vragen of ze de onrust in de klas van zoon net zo kon bestrijden als in de klas van dochter 2 jaar eerder. Ze moest in ieder geval een formulier invullen over het lesdoel. Dag formulier liet ze zien. Misschien verschool de directie of het bovenschools bestuur zich achter de inspectie, dat kan. In ieder geval deed het altijd wonderen.
Even rennen tijdens het rekenen en de sommen waren zo klaar.
Zonder dat rennen gaan beweeglijke kinderen toch iets anders verzinnen en dat is meestal niet poppetjes tekenen.

nog een reden om te tandenknarsen

Kaaskopje: "Iets verderop staat een ramp, meisjes zijn daar zeldzaam. Het is een jongensplek"

Dit gedrag is zo herkenbaar. Ik had er al een tijdje niet meer zo over gedacht, maar een tijd geleden was ik met de klas van dochter mee naar een "Olympische dag" waarbij allerlei sportieve activiteiten waren. Dat ging in groepjes, en jongens en meisjes door elkaar. En toen ze in teampjes moesten spelen zag ik het weer: jongens die ergens mee bezig zijn en de meisjes er niet aan te pas laten komen. Ik herken het nog van vroeger. Niet met sport, want ik was niet van de sport, maar toen de computers op school kwamen kon je er als meisje ook nooit bij, de jongens gingen er pontificaal voor zitten en de meisjes hadden het nakijken (en die flapdrol van een docent stond erbij en keek ernaar). En dat is niet de enige keer dat ik heb gezien dat jongens een prima frontje konden maken om meisjes weg te werken. Wegkijken als het kon, maar wegschreeuwen of wegduwen kon zo nodig ook. Jij beschrijft precies hetzelfde. Een jongensclubje, en meisjes mogen niet meedoen.
Overigens zal het omgekeerde waarschijnlijk ook wel voorkomen, maar daar heb ik dan weer geen persoonlijke ervaring mee.

Campagnes als deze van Sire helpen op dit punt helemaal niks. Want hé, die jongens zijn heel anders en hebben hun eigen dingen nodig, skaten en dat soort wild gedoe is eigenlijk toch niet echt voor meisjes. Maar die jongens discrimineren niet hoor, die meisjes willen er eigenlijk ook niet zijn, dat past toch niet bij ze en ze zitten liever thuis haren te vlechten en cupcakes te bakken.

Lekker dan.

Overigens, waar de ochtendkranten die ik zag verder niet inhoudelijk op deze campagne ingingen (te vroeg vermoedelijk) doet het NRC dat wel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/25/laat-jongens-toch-ravotten-zegt-sire-maar-moet-dat-echt-12237961-a1567856

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

25-07-2017 om 19:15

Yeah

Ik doe het gooooeeeeed volgens SIRE. Net nog een drijfnat kind met zijn normale kleding aan in de rivier laten dollen. Toevallig een mannelijk exemplaar. Zelf zat ik vroeger graag op vlotten trouwens. En in de bouw. Leuk was dat, die hoogwerkers die je gewoon aan en uit kon zetten.
Ik speelde ook met tienerpoppen trouwens. Met kanten jurken aan.

Hier een campagne over atarten is geldverspilling. Wie betaalt die club eigenlijk?

Meisjes ook hoor

Kinderen verschillen hoewel ik wel geloof dat er statistisch wat verschil in gedrag kan zijn zijn er ook genoeg meisjes die van wilde spelletjes houden en van ontdekken. Het zou mooi zijn als daar aan tegemoet gekomen zou kunnen worden. Zowel aan buitenspelen maar ook aan rustige kinderen die in de pauze een boek willen lezen of een spelletje spelen en geen zin hebben in die kouwe drukte. En dat je dat dan ook niet voor eeuwig hoeft te doen maar ook kan veranderen.
Zelf had ik een hekel aan het getut met gym in een meisjesklas op de middelbare school. Ik was blij als de juf ziek was en we les kregen van de wiskundeleraar die veel sportiever was en meer uitdagende spellen deed.
Of het getut van meisjes die ongesteld waren en dan niet meededen. Zelf was ik direct aan de tampon en had daar niets mee. Bovendien het ergerlijke dat het toppunt van het jaar een wedstrijd voetbal was van de jongens tegen de meesters. Daar had ik ook graag aan meegedaan.
Ik was vliegende keep in het handbalteam op school en dat was heerlijk. Later ben ik gaan volleyballen om toch een gemengd team te hebben maar dat was me wat te tam.
Dochter heeft hier ook in bomen geklommen maar helaas kon ze niet tegen de chaos op het schoolplein.
Zoon heeft wel geprofiteerd van meesters in de bovenbouw. Die zetten de klas in de buitenspeeluren aan het voetballen en maakten zoon keeper. Daar verdiende hij sociale punten mee. Bovendien konden ze het pesten in de klas beter onder de duim houden.
Maar inderdaad, hij had ook echt wel genoeg rolmodellen. De muziekleraren, ooms en opa's, judoleerkrachten.
En niet alle mannelijke leerkrachten zijn 'stoer'. Je hebt er ook meer socialere of intellectuelere onder.
Maar een gemengd team doet het beter denk ik.

Erica

Erica

25-07-2017 om 19:51

Vandaag

Met mijn zoon op zijn verzoek naar 100% Coco, terwijl zijn zus op scoutingkamp is. Het was dan weer haar voorstel dat ik nú met hem naar die film ging, "want dat is een meidenfilm, daar hoef ik niet heen, dat heeft niet mijn belangstelling".

Dees

Dees

25-07-2017 om 20:01

Tja

Werd mij laatst ook op een verjaardag gevraagd of die pop in zijn hand ook echt van mijn zoon was....euhm ja maar de dagen dat mijn zoon met schone kleren thuis komt zijn zeer beperkt.

braam

braam

25-07-2017 om 20:07

nrc

Ik wou net precies zeggen wat er in dat NRC artikel staat, maar dat artikel verwoordt het beter. Ik schrok me echt een hoedje toen ik over deze campagne las, ben blij met tegengeluid. Citaat van hoogleraar uit NRC artikel: "Ik zeg er wel altijd bij dat de verschillen tussen jongens onderling en meisjes onderling veel groter zijn dan verschillen tussen jongens en meisjes; dat is wetenschappelijk aangetoond. Ik vind het dan ook vooral erg aan dit filmpje dat de boodschap is dat dit gedrag bij jongens hoort."

Li

Li

25-07-2017 om 20:49

En niet leuk voor jongens die niet aan het stereotype voldoen.

Sanne

Sanne

26-07-2017 om 00:12

Laat kinderen kind zijn

Buiten spelen, ravotten, strijkkralen strijken, stoeien, bomen klimmen, boeken lezen, samen spelen, tenten bouwen enz enz En zorg dat er plaatsen zijn waar ze dat kunnen doen en ouders die ze ook een beetje laten proberen.

Is heel die verwijzing naar de sekse helegaar niet voor nodig.

Sanne

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2017 om 01:11

Temet

Dat terreintje waar de ramp op staat is zo geëvolueerd. Vroeger zag ik er vaker meisjes bij zitten. Het 'wegkijken' is meer op oudere vrouwen met boodschappentasjes gericht denk ik .

Het andere, grote veld is echt voor iedereen. Overdag voor jongens én meisjes die daar lekker bezig zijn. Voetballen e.d.. 's Avonds een groepje waar ik regelmatig een meisjesstem bij hoor.

Net als bij zoveel bedrijven, is het o.a. op scholen naar mijn idee wel zo dat kinderen baat hebben bij zowel mannelijk als vrouwelijk personeel. Maar ja, dan moet men er wel voor zorgen dat die mannen het onderwijs in willen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.